Smart Kid Belt - czy za 89 zł możemy zastąpić fotelik samochodowy? HIT czy KIT
W TV coraz częściej widzę reklamę "rewolucyjnego" wynalazku, który ma zastąpić fotelik samochodowy. Ja jestem na Nie, a co wy sądzicie?
iTommy z- #
- #
- #
- 295
W TV coraz częściej widzę reklamę "rewolucyjnego" wynalazku, który ma zastąpić fotelik samochodowy. Ja jestem na Nie, a co wy sądzicie?
iTommy zOd jakiegoś czasu widuje w TV rozwiązanie, które jak twierdzą zastąpi fotelik samochodowy.
Chodzi dokładnie o Smart Kid Belt https://smartkidbelt.com/pl/
Cena już od 88.99 w Smyku. Wydaje się że to może być rewolucja.
Ja jestem zwolennikiem jednak pełnowartościowego fotelika i czegoś takiego bym nie kupił swoim dzieciom (chyba jednak zabardzo kocham te maluchy hehe).
No ale zacząłem czytać trochę o tym. Niektórzy zachwalaja to mega, ale czy to nie są fejkowe konta to sprawdzać nie mam czasu. Za to trafiłem na wpis z firmy Osiem Gwiazdek. Kto ich nie zna są to sklepy, w których pracownicy mają ogromną wiedzę na temat bezpieczeństwa przewożenia dzieci. Każdy zakup fotelika robię u nich po konsultacji, przmiarce do auta i dziecka.
Ale wróćmy do wpisu pod adresem:
https://m.facebook.com/story.p...
*Niedawno też pojawił się opis na spiderweb
https://spidersweb.pl/autoblog...
A treść wklejam ponizej:
O Smart Kid Belt pytacie nas w zasadzie od dnia kiedy zadebiutował na polskim rynku. W zasadzie nie ma tygodnia żeby kilka osób nie napisało do nas z pytaniami co to takiego, w jaki sposób to działa a przede wszystkim czy to jest bezpieczne.
Niezły dym się zrobił dookoła tego produktu, były osoby/podmioty co atakowały, producent ataki odpierał, głównie za pomocą uprzejmie napisanych pism, kont wyglądających na podejrzanie fejkowe i powtarzaniem jak mantra, że urządzenie posiada homologację i to kończy temat. I prawda- jeśli fotelik czy inne urządzenie homologację ma, to należy ten fakt uznać i zająć się czymś innym.
W międzyczasie portal brd24.pl ugryzł trochę SKB tym atykułem: https://tiny.pl/g33mp (w skrócie- SKB powoływał się na badania Lotty Jakobsson z Volvo, Lotta odpowiedziała żeby tego nie robili bo to nadużycie a ich produkt nie jest tak bezpieczny jak foteliki)
Podczas gdy jedni w TV ciągneli dzieci za nogi a drudzy odpowiadali że to manipulacja ja postanowiłem zrobić coś, czego nie zrobił nikt inny.
Zbadałem, czy homologacja europejska ECE R44, którą tak namiętnie zasłania się producent Smart Kid Belta, powinna w ogóle zostać temu urządzeniu przyznana.
Nie mam co do tego pewności.
Od jakiegoś miesiąca wiszę na mailach z osobami zza granicy, które zawodowo zajmują się doradztwem w sprawie legalizacji i wprowadzania do sprzedaży różnych wyrobów. Te długie mailowe rozmowy zrodziły we mnie kilka pytań i wniosków.
Lecimy.
W homologacji UNECE R44 stoi:
§ 6.2.2.
For groups I, II and III, all restraint devices utilizing a "lap strap" shall positively guide the "lap strap" to ensure that the loads transmitted by the "lap strap" are transmittey through the pelvis. The assembly shall not subject weak parts of the child's body (abdomen, crotch, etc.) to excessive stresses.
Ten paragraf oznacza, że każdy fotelik grup I,II i III używający pasa biodrowego powinien ten pas prowadzić po ciele dziecka aby zapewnić jego prawidłowy przebieg po miednicy. Pas nie powinien uciskać delikatnych części ciała dziecka, jak podbrzusze czy krocze.
Pytanie nr.1: Czy Smart Kid Belt przy braku jakichkolwiek prowadnic biodrowych, jakkolwiek prowadzi pas biodrowy bezpiecznie po miednicy? Czy to zdjęcie https://tiny.pl/g33gq pochodzące z materiałów promocyjnych producenta daje nam jakąś wskazówkę?
§ 6.1.8.
Child restraint systems of the "universal" category, except ISOFIX universal child restraint systems shall have a main load-bearing contact point, between the child restraint and the adult safety-belt. This point shall not be less than 150 mm from the Cr axis when measured with the child restraint on the dynamic test bench installed in accordance with Annex 21 to this Regulation, without a dummy.
Ten paragraf oznacza, że pas samochodowy nie może dotykać ciała dziecka w promieniu 150mm od łączenia siedziska z oparciem ławki testowej. Jeśli trudno wam to sobie wyobrazić, tutaj rysunek: https://tiny.pl/g33gm
Chodzi tu o to, aby foteliki czy inne urządzenia podnosiły pupę dziecka do góry.
Pytanie nr.2: Czy Smart Kid Belt spełnia ten warunek w sytuacji w której używające go dziecko siedzi bezpośrednio na kanapie auta i nie ma nic, co by je podwyższało?
Jest jeszcze taki ciekawy paragraf z UNECE R16 czyli dokumentu homologacyjnego dla pasów samochodowych:
§ 11.1
Every modification of the vehicle type or the belt or restraint system or both shall be notified to the Type Approval Authority which approved the vehicle type or safety-belt or restraint system type.
W tym paragrafie chodzi o to, że każda modyfikacja pasa samochodowego powinna zostać zgłoszona do instytutu wydającego certyfikat, modyfikowanie pasów unieważnia ich homologację.
Pytanie nr.3: Czy urządzenie Smart Kid Belt jest urządzeniem modyfikującym 3pkt pasy samochodowe?
Ale najciekawsze pozostawiam na koniec:
Na stronie https://smartkidbelt.com/pl/7-... można pobrać dokument potwierdzający udzielenie przez PIMOT homologacji urządzeniu Smart Kid Belt.
W dokumencie możemy przeczytać, że urządzenie otrzymuje homologację ECE R44-04. Jeśli wczytamy się w następne linijki to zobaczymy, że homologację można dostać na: trzypunktowe pasy samochodowe, dwupunktowe pasy samochodowe oraz na pasy specjalnego typu/zwijacz (special type belt/retraktor). Zarówno pas dwupunktowy jak i pas specjalnego typu/zwijacz zostały przez PIMOT przekreślone, urządzenie jest dedykowane jedynie do pasa trzypunktowego. Ciekawe jest to, że wszystkie współczesne auta posiadają jedynie pas ze zwijaczem (retraktor).
Pytanie nr.4: Czy powyższy zapis w homologacji oznacza, że urządzenie Smart Kid Belt może być używane jedynie na trzypunktowym statycznym pasie bezpieczeństwa i nie posiada homologacji na pas ze zwijaczem? Czy urządzenie to może być legalnie używane w samochodzie wyposażonym w pasy ze zwijaczem? Czy w 2017 roku można nadal certyfikować urządzenia korzystające jedynie z pasów bez zwijacza? Czy hasło "pasuje do każdego samochodu" jest w tej sytuacji prawdziwe?
Drogie Smart Kid Belt, jestem Polak z krwi i kości i Polskim inicjatywom kibicuję.
Mam nadzieję, że wszystkie powyższe pytania mają swoje odpowiedzi i że wszyscy obecni oraz potencjalni użytkownicy waszego urządzenia będą mogli spać spokojnie. Ja czekam niecierpliwie. Liczę na merytoryczne odpowiedzi
Kapitan
PS: Co ciekawe, sprawą zainteresował sie holenderski rząd. Bardzo prawdopodobne, że na grudniowym forum GRSP tematem zajmą się dużo mądrzejsze głowy niż moja. Podobną dyskusję wywołał swego czasu Mifold https://www.unece.org/fileadmi...
*stan na czas kiedy został certyfikowany SKB, wprowadzone później zmiany nie mają w zasadzie większego wpływu na sprawę
Jeśli faktycznie to byłaby prawda to co w przypadku wypadku. Ubezpieczyciel będzie mógł to wykorzystać aby nie wypłacić odszkodowania?
Temat dla mnie ciekawy i ważny. Bo reklamami sugerują coś całkiem innego.
Komentarze (295)
najstarsze
Komentarz usunięty przez moderatora
A tak się składa że ponad połowa dzieci jeździ bez fotelików ponieważ rodzic nie posiada własnego pojazdu - podróżuje pojazdem cudzym i ma jak ze sobą zabrać fotelika do tego pojazdu (fotelik jest zbyt duży i nieporęczny, zbyt drogi, albo nie ma go jak zamocować) przez co dziecko jeździ bez fotelika a często nawet nie siedzi tylko stoi
Komentarz usunięty przez moderatora
Moim zdaniem dla sporej ilości rodziców nie zawsze musi chodzić o bezpieczeństwo dziecka podczas wypadku,