Drogi Wykopowiczu
w załączonym linku do Polityki Prywatności przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych osobowych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Zamykając ten komunikat (klikając w przycisk “X”), potwierdzasz, że przyjąłeś do wiadomości wskazane w nim działania.
+477
pokaż komentarz
Bo aplikację stworzyli obcy. Gdyby to byli synowie/córki kogoś z władz to jak najbardziej, nawet środki na wdrożenie by się znalazły. Ale obcy to mogą sobie pomarzyć ¯_(ツ)_/¯
+250
pokaż komentarz
@Special_ONE: Swoi by przede wszystkim wiedzieli, że takich rzeczy nie robi się za darmoszkę "pro publico bono", tylko robi się przetarg za kilkadziesiąt baniek, żeby można było się podzielić z mocodawcami (np. zatrudniając w charakterze ekszpertów) ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
Co widziałem na styku publiczno-prywatnym to moje. Jedna wielka zalegalizowana korupcja i tyle.
+151
pokaż komentarz
@Special_ONE:
źródło: vader.joemonster.org
+18
pokaż komentarz
@Special_ONE: chcieli rozkręcić biznes chociaż wiedzieli od początku że nie mają dostępu do informacji więc napisali program który nie działa i oskarżają w mediach inną firmę że nie daje im za darmo tego czego chcą. Niczym to się nie róźni od feministek czy żydów dla których agresja to nie dawanie im tego czego chcą. Prawdziwy biznes robi się jednak inaczej ale tego nie zdążyli się jeszcze nauczyć
+23
pokaż komentarz
@Bonanzaa: różni się tym, że dane powstają dzięki pieniądzom z podatków, a potem każe się za nie znowu płacić. To nie pierwsza aplikacja komunikacyjna w Krakowie, którą miasto udupia.
+13
pokaż komentarz
@Special_ONE: @lonegamedev: A ciekawe kto by miał zapłacić za ruch generowany przez udostępnienie tych informacji tysiącom użytkowników?
Podłącz 50K komórek do serwera i aktualizuj im dane co 15 sekund. Utrzymuj tej serwer, płać za łącze etc. Za darmo.
Wszystko jest proste i tanie. Szczególnie puste gadanie.
+71
pokaż komentarz
@Special_ONE: > Bo aplikację stworzyli obcy
G. prawda. Taka sytuacja z "GIENIALNA" appką do komunikacji miejskiej powtarza się już któryś raz. Zawsze działa to tak samo, miasto wydaje dużo środków żeby można było śledzić autobusy i robią ładną stronkę do podglądu. Studenci wpadają na genialny pomysł na appkę ale zamiast zrobić to jak cywilizowani ludzie, wpadają na genialny pomysł że każda appka z osobna będzie crawlować strone miasta co kilka senund. Co w praktyce powoduje atak D-Dos codziennie o 8 i 16 i słuszną bulwersacje miasta
Studenci powinni napisać własny serwer, który RAZ na jakiś czas pobiera dane od miasta i przesyla je dalej, ale przy zydzili i tego nie zrobili.
+3
pokaż komentarz
dzięki pieniądzom z podatków
@tptak to w krakowie nie sprzedają biletów? Dziwne. Czy chodzi również o to żeby podatnicy utrzymywali serwery, programistów i adminów którzy mieliby niezawodnie udostępniać te dane tym studentom?
-1
pokaż komentarz
@lonegamedev: dokładnie tak jest
0
pokaż komentarz
@Bonanzaa: 9% rocznego budżetu Krakowa idzie na komunikację. MPK w około 40% finansowane jest z budżetu, czyli podatków.
0
pokaż komentarz
@tptak: 100% urzędników, notariuszy, posterunki policji i parki są finansowane z podatków a nie możesz im wejść do domu które kupili za Twoje pieniądze i zabrać tv albo dziecka które karmią za Twoje pieniądze albo karuzeli z placu zabaw albo asystentki premiera żeby ci wyprała gacie która dostaje pieniążki przecież z podatków( ͡° ͜ʖ ͡°)
+2
pokaż komentarz
@Bonanzaa: miasto nie płaci mpk wynagrodzenia tylko wypełnia mu dziurę budżetową pieniędzmi podatników. I to jest ok, bo mpk jest spółką komunalną i jej misja jest kluczowa. Ponieważ jednak to spółka miejska, Twoje porównanie do prywatnego rozporządzania pensją pracownika budżetówki nie pasuje tu nijak.
Kiedyś były się problemy z api rozkładów. Mpk miało, ale nie chciało udostępnić. Autor apki zaczął zgarniać ze stron z rozkładem, to mpk zrobiło modyfikację, tak że crawler wymagał za każdym razem innych reguł. Gość poszedł do sądu i wygrał, że na prawo do tych danych, to MPK odparło że oczywiście, niech pisze wnioski, wyślą mu dane do trzech tygodni zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej. A Jakdojadę dostało dostęp do api.
-1
pokaż komentarz
@tptak: to niech ukradną to api
0
pokaż komentarz
Bo aplikację stworzyli obcy. Gdyby to byli synowie/córki kogoś z władz to jak najbardziej, nawet środki na wdrożenie by się znalazły. Ale obcy to mogą sobie pomarzyć ¯(ツ)/¯
@Special_ONE: nie, bo to podmioty niezależne i bez umów wobec spółek.
Skąd mają wiedzieć, czy te dane nie posłużą komuś w jakiś dziwny sposób?
-3
pokaż komentarz
@Bonanzaa: przeczytałeś chociaż artykuł? No tak, bo po co¯\_(ツ)_/¯
-3
pokaż komentarz
@blocked_R: a co Cię to obchodzi?
-1
pokaż komentarz
@topikPajak: Przestań, poprzednio napisali tetris 3 pod andka i była kasa...( ͡º ͜ʖ͡º)
0
pokaż komentarz
@fujiyama: Wystarczy udostępnić dane zewnętrznym firmom po API z zastrzeżeniem, że wystawiają je dla konkretnego IP, wtedy ta firma musi ogarnąć ruch po swojej stronie. Tak działa BusLive i jakoś sprawdza się w Warszawie, Łodzi, na Górnym Śląski, w Szczecinie, Zielonej Górze i Wrocławiu :)
+1
pokaż komentarz
@Special_ONE: podobnie było z aplikacją mój pociąg. Można było sprawdzić dosłownie wszystko. Koleo nie ma nawet połowy tych opcji.
0
pokaż komentarz
@Bonanzaa: przepraszam bardzo, czy wiesz o czym mówisz? Bo nie wygląda.
-3
pokaż komentarz
@tptak: chyba ty
0
pokaż komentarz
@Bonanzaa nie wiem do końca ale z aplikacją "jakdojade". Był podobny problem
+2
pokaż komentarz
@Special_ONE: @lonegamedev: @chavez1:
Bóg i św. Piotr ogłosili przetarg na budowę bramy niebiańskiej. Pierwszy zgłosił się Arab.
- Masz projekt? - pyta Bóg.
- Mam - odpowiada Arab.
- Masz kosztorys?
- Mam.
- To ile Ci wyszło?
- 900 milionów.
- A dlaczego aż tyle?
- No cóż, 300 mln na materiały, 300 mln na robociznę, 300 mln zysku.
- Dobra, dziękujemy, odezwiemy się jak podejmiemy decyzję - mówi św. Piotr.
Następny wchodzi Niemiec.
- Masz projekt? - pyta Bóg.
- Mam - odpowiada Niemiec.
- Masz kosztorys?
- Mam.
- To ile Ci wyszło?
- 1,5 miliarda.
- A dlaczego aż tyle?
- No cóż, 500 mln na solidne niemieckie materiały, 500 mln na rzetelną niemiecką robociznę no i 500 mln zysku.
- Dobra, dziękujemy, odezwiemy się jak podejmiemy decyzję - mówi św. Piotr.
Następny wchodzi Polak.
- Masz projekt? - pyta Bóg.
- Nie - odpowiada Polak.
- Masz kosztorys?
- Nie.
- A ile chcesz za robotę?
- 3 miliardy 900 milionów.
- Skąd Ty wziąłeś taką kwotę?!
pokaż spoiler
- No cóż, miliard dla Boga, miliard dla Św. Piotra, miliard dla mnie, a za 900 mln Arab zrobi bramę.
+238
pokaż komentarz
W Krakowie nic mnie nie zdziwi
-47
pokaż komentarz
@Vatos_Locos: Krakówek = zakop. Wybory były niedawno, tego samego ćwoka wybrały co zawsze. Swoją drogą również warszawka = zakop - bo ta sama sytuacja.
+9
pokaż komentarz
@lonegamedev A możesz mi i innym wytłumaczyć, jaki związek mają wybory z tym, że ZIKiT nie udostępnia danych o autobusach? Dane i tramwajach przecież są. Tu nie chodzi o politykę, obsadzanie stołków (co sugeruje Special_ONE), tylko o to, żeby nie było możliwości tworzenia niezależnych statystyk spóźnień autobusów.
+152
pokaż komentarz
@praha1:
A możesz mi i innym wytłumaczyć, jaki związek mają wybory z tym, że ZIKiT nie udostępnia danych o autobusach?
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, ZIKiT – organ samorządu Krakowa, powołany w celu organizowania, zarządzania lokalnym transportem zbiorowym i infrastrukturą na terenie aglomeracji krakowskiej.
Tu nie chodzi o politykę, obsadzanie stołków (co sugeruje Special_ONE), tylko o to, żeby nie było możliwości tworzenia niezależnych statystyk spóźnień autobusów.
Chodzi o to, żeby jakaś grupka gówniarzy, nie pokazała że potrafi zrobić to samo tylko 1000x szybciej i taniej niż j@$$ne urzędy powołane do dojenia kasy podatnika.
Nie tylko tutaj. Stąd tak ogromna wojna instytucji publicznych z prywatnymi, bo by się jeszcze polaczki zorientowały że są dymane.
+22
pokaż komentarz
@praha1: Akurat tutaj nie wina ZIKiTu ale MPK. To oni są wyjątkowo antypasażerscy. Zgodnie z komunikatami dane o autobusach mają być w ciągu najbliższych dwóch miesięcy (ciekawe ile w tym prawdy) jak skończą testy. Ciekawe, że swego czasu było widać gdzie są niskopodłogowce ale zmieniają protokół u już nie widać... Nasze kochane MPK....
+42
pokaż komentarz
@elineusz: Nie wiem czy winne jest MPK-lewa szyna czy MPK-prawa szyna czy ktokolwiek inny. Wali mnie to - mówię o sposobie funkcjonowania instytucji publicznych oraz o tym że obywatele to akceptują głosując w kółko na tych samych ludzi.
A skoro im pasuje, to dlaczego mam ich uszczęśliwiać na siłę i wykopywać aferki?
+12
pokaż komentarz
@elineusz: @lonegamedev: ZIKiT i Mobilis.
pokaż spoiler
zbierają informację z gpsów pojazdów, ale nie udostępnią API by mieszkańcy nie narzekali na ich standard obsługi... PATOLOGIA
-7
pokaż komentarz
@Vatos_Locos: To jest informacja sprzed miesiąca i do tego fake news. Obecnie wszystko działa.
+2
pokaż komentarz
@bboymc na calym swiecie obecnie trwa dyskusja nad otwieranie tych danych. Mysle ze ta decyzja wpisuje sie w ten trend.
+3
pokaż komentarz
@bboymc:
To gdzie są widoczne te autobusy w Krakowie ? Bo na https://krakowpodreka.pl/pl/ , http://www.ttss.krakow.pl/ , https://mpk.jacekk.net/map.html# żadnych autobusów nie widać ...
-2
pokaż komentarz
@czerwony425: Tam nigdy nie było autobusów. Są za to tramwaje i o to chodzi w artykule.
źródło: Screenshot 2019-01-20 at 14.47.14.png
+19
pokaż komentarz
@bboymc:
Były autobusy przez jakieś dwa dni:
źródło: 47689125_2862719650420988_27567402208198656_n.png
+15
pokaż komentarz
@bboymc: Ale wyszła lekka inba kiedy okazało się, że rozkład jest tak realizowany.
Rozkłądowy czas przejazdu "704" to 18+19 minut, łącznie z przerwami każdy autobus wykonuje kurs co około godzinę...
źródło: 48166642_372398266637884_7116951733653209088_n.jpg
0
pokaż komentarz
@lonegamedev Warszawa wybrała kogoś innego. Ale do wyboru była dżuma albo cholera. :P
0
pokaż komentarz
@lonegamedev w przypadku Wasserman też byś marudził
-4
pokaż komentarz
@vartan: Tak.
@Mamut: Ale Sraki i Czaskowski to nie byli jedyni kandydaci.
-1
pokaż komentarz
Ale Sraki
@lonegamedev: Coś ci przeszło już z "mową nienawiści" ORLE... szybciutko. Raczej gówienkiem cię nie nazwę...( ͡° ʖ̯ ͡°)
+1
pokaż komentarz
@lonegamedev Pewnie, że nie. Ale wyborcy w Polsce są jak ci z USA. Są tylko dwie strony. Sam wybrałem kogoś innego i smutłem jak zobaczyłem podział głosów.
+1
pokaż komentarz
Od jakiegoś czasu chodzi mi myśl jak fajnie byłoby abyśmy jako klienci komunikacji wiedzieli gdzie dokładnie jest autobus na który czekamy. Jeśli one są wyposażone w GPS to mógłbym wiedzieć żeby wsiąść w inny jeśli stoi w korku.
Ogólnie mi brakuje takiej interaktywnej mapy komunikacji. To by usprawnilo komunikację.
-2
pokaż komentarz
Coś ci przeszło już z "mową nienawiści" ORLE... szybciutko
@kosma1: Chyba ci się z kimś pomyliłem xD Ja to generalnie mam bekę w tym temacie.
-1
pokaż komentarz
Sam wybrałem kogoś innego i smutłem jak zobaczyłem podział głosów.
@Mamut: Pocieszę. Bez względu na to który kandydat popisu wygra - nic się nie zmieni.
+2
pokaż komentarz
@lonegamedev Pewnie masz rację. Ale to irytujące, że u nas jest ciągle walka PO-PiS i nikt inny się nie liczy dla wyborców.
0
pokaż komentarz
@lonegamedev: już nie na Zikitu.
-1
pokaż komentarz
@lonegamedev: Kiedyś po maturze...zmądrzejesz lub tak ci już zostanie.( ͡° ͜ʖ ͡°)
0
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
+154
pokaż komentarz
Jak im tak zależy, żeby nie namierzać autobusów, to nich rozkłady jazdy zdejmą
+124
pokaż komentarz
@Waspin: ale przeciez w krakowie autobusy jezdza jak chca. Rozklad co innego, autobus co innego
+48
pokaż komentarz
@Kashi66: no bo obowiązuje utajnienie (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■)
+42
pokaż komentarz
@Waspin: A nawet dezinformacja.
+35
pokaż komentarz
@Kashi66 I właśnie dlatego nie są udostępniane lokalizacje autobusów. Gdyby udostępnili, okazałoby się, ile tych spóźnień jest i ile kursów "wypadło".
0
pokaż komentarz
@praha1: A to byłby wstyd ( ͡° ͜ʖ ͡°). Pomijam że ludzie by to mieli w nosie i mogliby na czas przyjść na przystanek lub nie robić tego wcale bo bus już pojechał widząc autobus na mapie czy jakiejś liście.
+1
pokaż komentarz
@Kashi66: to są informacje o charakterze strategicznym, co by było, gdyby przeciwnik poznał położenie środków bojowych? (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■)
+117
pokaż komentarz
Aplikacja antysystemowa jest bez szans. Non-profit, napisana na zaliczenie przez studenciaków, obsługuje całe miasto w kluczowej kwestii. Jak pójdzie w świat że tak można, bez Unijnych funduszy, nikt nie zarobi kilku baniek bez comiesięcznych opłat za serwis i obsługę no to ja nie wiem... ( ͡° ʖ̯ ͡°)
-8
pokaż komentarz
@glutaminian: Akurat ta jest prosystemowa - zachęca ludzi do jazdy KM.
-7
pokaż komentarz
@elineusz: Napisana antysystemowo, czytaj ze zrozumieniem.
+4
pokaż komentarz
@glutaminian: antysystemowa napisałeś.
+3
pokaż komentarz
@glutaminian: To nie jest tak różowo. Musi być serwis który jest odpytywany przez aplikację. Może on należeć do spółki miejskiej (jak to jest zrealizowane w warszawie i np jest aplikacja Gdzie ten tramwaj). Albo spółka miejska przekazuje dane do podmiotu zewnętrznego, co wymaga mniejszych zasobów z jej strony, a ów podmiot wystawia API. Tylko dla obywateli jest lepiej aby z podatków/biletów trochę więcej poszło na infrastrukturę podmiotu miejskiego, niż dużo większe środki na zewnętrzny podmiot.
-1
pokaż komentarz
antysystemowa napisałeś.
@AstroBoy: Liczy się kontekst wypowiedzi.
To nie jest tak różowo.
@Massad: Każdy autobus na pewno już posiada lokalizator gps z kartą sim, koszt w detalu około 40zł/szt. Ilość danych wysyłanych do serwera jest nieznaczna, nie wymaga specjalnie wielkich zasobów sprzętowych.
+2
pokaż komentarz
@glutaminian: Tak. Ba nie są potrzebne żadne nowe zasoby, bo operator zbiera te dane. Zasoby sprzętowe są potrzebna aby przynajmniej serwować te dane na dziesiątki tysięcy urządzeń należących do pasażerów którzy chcą sprawdzić gdzie jest autobus.
0
pokaż komentarz
@glutaminian: Nie prawda. W MPK Kraków tylko autobusy kupione w latach 2016-2018 mają odpowiedni sprzęt i oprogramowanie pozwalające na "śledzenie".
+1
pokaż komentarz
Ilość danych wysyłanych do serwera jest nieznaczna, nie wymaga specjalnie wielkich zasobów sprzętowych.
@glutaminian: problemem jest raczej odpytywanie serwera przez aplikację. Zapewne z pominięciem optymalizacji i w najbardziej prymitywny sposób. Serwer albo powinien udostępnić API albo trzeba postawić po drodze serwer agregujący dane i wystawiający API dla aplikacji.
+63
pokaż komentarz
Temat byl przerabiony juz kilka razy. Apka fajna, tylko studenci zamiast(wydac 50zl) i szerowac dane z wlasnego serwera to awluja w appce co pare sekund strone miasta. Pojedyncza apka generuje wiekszy ruch niz kilkaset normalnych urzytkownikow a jak zainstalowalo ja odpowiednio duzo ludzi to miasto zaczelo sie zastanawiac kto im DDos'a robi. A jak sie juz polapali to zbulwersowali sie(slusznie) ze z jakiej racji maja wydac grube pieniadze na wieksza infrastrukturę zeby kilku dzieciakow mogli zarobić 200zl na reklamach
0
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez autora
+25
pokaż komentarz
@kuouroro: Pomyliłem się co do reklam i serwera bo nie biorą nic za to i za ten zarzut przepraszam.
Co do do reszty to sprawdziłem ich stonę i za kazdym razem pobierają pozycje wszystkich autobusów które sa live(koło 100) nawet jeśli masz zooma tylko na jeden. Swojego serwera na bank nie katują wiec prawie napewno robią coś brzydkiego pod spodem :P
Tak, limity na API to jest rozwiązanie ale wymaga kluczy imiennych a tego miasto nie zrobi z dnia na dzień
+3
pokaż komentarz
@topikPajak: Można zwyczajnie trothelować requesty, nie wymaga to autoryzacji.
0
pokaż komentarz
@topikPajak: To może warto dorobić cache i dogadać się z tymi studentami żeby wyciągali jednym zapytaniem (cache'owane) dane o wszystkich pojazdach. Wtedy obciążenie serwera będzie minimalne (wystawić string z pamięci), sieci te kilka kb co 20 sekund też pewnie nie zabije