•  

    pokaż komentarz

    Raytracing kompletnie nic nie daje. Różnice w rozgrywce są tak minimalne, że spadek FPS kosztem jakości obrazu jest niewspółmierny. nVidia zaoferowała marketingową wydmuszkę co najlepiej odzwierciedla spadek kursu akcji.
    Obejrzyjcie sobie Battlefield 5 z RT i bez na YT.

    •  

      pokaż komentarz

      @fujiyama: Przecież ray tracing wygląda zajebiście

      źródło: youtube.com

    •  

      pokaż komentarz

      @fujiyama: Wręcz przeciwnie. RT i wykorzystanie IA, mimo, że jeszcze raczkuje, jest rewolucją. Patrzenie na tę technologię tylko w kontekście gier wideo mocno spłaszcza sprawę. Klatka (np animacji) która renderowała się kilka godzin na mocnym sprzęcie, już niedługo będzie generowana w czasie rzeczywistym... To dosyć spory krok milowy.

    •  

      pokaż komentarz

      @Colos: @Gonzzo:
      RT wygląda super, ale co z tego jak żadna karta tego nie policzy w 60fps?
      Wstawki drobnych elementów do gier i spadek wydajności 50%.
      Nie da się zoptymalizować aż tak obliczeń, trzeba zwielokrotnić moc karty, na to poczekamy 3-4 generacje, dlatego uważam, że jest za wcześnie.

    •  
      Noombre

      +104

      pokaż komentarz

      @fujiyama: No to się zdecyduj czy RTX nic nie daje czy wygląda super (╯°□°)╯︵ ┻━┻

    •  

      pokaż komentarz

      @fujiyama: Za wcześnie na co? Od czegoś trzeba zacząć, a nikt tego wcześniej nie zrobił. Dopiero teraz stało się to możliwe. Tzn. liczenie w technologii RT jest znane od wielu lat, natomiast liczenie takich rzeczy w czasie rzeczywistym nawet w 10 FPS na domowym komputerze jest przełomem. (nie mówmy tylko o grach).

      To, że na pełne wykorzystanie RT jeszcze poczekamy, jest oczywiste. Technologia musi jeszcze dociągnąć, developerzy się otrzaskać i wiele innych czynników. Jak z każdą nowinką.

    •  

      pokaż komentarz

      @Noombre: Wygląda super na demku, wygląda słabo w grach, bo karta ledwo to ciągnie. Nieprecyzyjnie się wyraziłem. Klient kupuje kartę, bo zobaczył demko, a potem wielkie zdziwienie dlaczego to tak nie działa jak na YT.

    •  

      pokaż komentarz

      @fujiyama: Czyli stwierdzasz że wygląda super, ale sprzęt jest za słaby, czy że RT nic nie daje?

    •  

      pokaż komentarz

      @fujiyama: RT zwiastuje największy skok w jakości grafiki od lat, jasne teraz to działa tak sobie, ale dajmy jej czas. Za kilka lat w laptopach takie karty będą

    •  

      pokaż komentarz

      @Syskiev: @SteamGuard: No właśnie o tym piszę. Kupujesz kartę za 3000, a ona "zwiastuje" skok jakości, której nijak nie da się uzyskać, bo karta jest za słaba. A co mają powiedzieć Ci co kupią RTX 2060?

    •  

      pokaż komentarz

      Za wcześnie na co? Od czegoś trzeba zacząć, a nikt tego wcześniej nie zrobił. Dopiero teraz stało się to możliwe. Tzn. liczenie w technologii RT jest znane od wielu lat, natomiast liczenie takich rzeczy w czasie rzeczywistym nawet w 10 FPS na domowym komputerze jest przełomem.

      @Gonzzo: problemem jest raczej to ze reklamuje sie to do sprzedawania kart, a pokazuje filmiki wyrenderowane na graficznych kombajnach.

      Potem ktos kupuje najnowszy model karty i w rodzielczosci 800x 600 ma 10FPS w grze i powinien sie jeszcze cieszyc ze teraz stalo sie to mozliwe?

      To tak jakby oglosic sprzedaz pierwszych komercynych biletow na Marsa. Pierwsza rakieta wybucha zanim opuscila atmosfere ziemska, w drugiej polowa zalogi umarla od przeciazenia i promieniowania, a jak juz wszyscy dolecieli to dowiedzieli sie ze nie za bardzo jest sposob zeby sciagnac ich na Ziemie.

      No ale trzeba sie cieszyc, bo wczesniej komercyjne loty na Marsa w ogole nie byly dostepne.

    •  

      pokaż komentarz

      @Hasz5g: ile wyszło gier obsługujących RT? Ile czasu mieli deweloperzy na poznanie i optymalne jej użycie? (spójrzmy np. co oferowało ps4 na początku, po premierze, a co oferuje obecnie na bardzo podobnej konfiguracji?)
      800x600 na 10FPS to raczej gruba przesada.

      Powiem, że nie dziwie się, że Nvidia chwali się RT, bo serio, to coś dużego. Z drugiej strony nie dziwie się rozgoryczaniu posiadaczy RTXów, którzy nie mogą wykorzystać jeszcze nowych możliwości w pełni. Obstawiam, że większa znajomość tematu ostudzi zawód. W dodatku myślę, że bardziej anty są ludzie którzy RTX jeszcze nie posiadają :D

    •  

      pokaż komentarz

      @fujiyama: chyba nie rozumiesz do końca czym jest Rt stąd Twoja wypowiedź

    •  

      pokaż komentarz

      @fujiyama: RT to jest właśnie technologia, na którą czeka się już z 15 lat i która najbardziej zbliży nas do fotorealistycznej grafiki w grach. Problemem jest jedynie moc obliczeniowa kart graficznych i optymalizacja AI do odszumiania grafiki w czasie rzeczywistym.
      Nie jest problemem zrobić fotorelistyczne wnętrze w jeden dzień przez obeznaną w 3d osobę, tylko render jednej klatki w wysokiej rozdzielczości trochę trwa.
      Teraz furorę robią silniki oparte na GPU i wcale się nie dziwię ponieważ jest to świetna oszczędność czasu.

    •  

      pokaż komentarz

      @fujiyama: na początku miałem Ci dać minusa (nie ja jedyny jak widzę), ale masz rację. W wydaniu nV Ray tracing wygląda mocno średnio i wszystko tak naprawdę zależy od następnej generacji konsol. Jeżeli one nie będą miały wsparcia dla rt to może minąć 5 lat zanim przestanie to być ciekawostką.

    •  

      pokaż komentarz

      @metalmumin: widzę to marnie. Instant raytracing online kupiłby każdy grafik 3D, a nie ma takich rozwiązań nawet za 5000 czy 10000$. Być może uda się stworzyć protezy dla gier, ale wg. mnie podniesie to i tak kosmiczne koszty produkcji (i gier i sprzętu).

    •  

      pokaż komentarz

      @Gonzzo: Mnie to trochę zszokowalo że jak to możliwe że raytracing który kiedyś jedna klatka renderowala się parę godzin teraz mamy kilkadziesiąt klatek na sekundę a myślałem nie doczekam tych czasów, jednak jest jeden haczyk, to nie jest 100% raytracing tylko najważniejsze elementy są raytracowane nie każdy pixel ale dobre tyle na początek

    •  

      pokaż komentarz

      Nie da się zoptymalizować aż tak obliczeń, trzeba zwielokrotnić moc karty, na to poczekamy 3-4 generacje, dlatego uważam, że jest za wcześnie.

      @fujiyama: O teselacji też tak kiedyś mówiono, o shaderach też tak kiedyś mówiono ( ͡° ͜ʖ ͡°) i o 3D

    •  

      pokaż komentarz

      RT wygląda super, ale co z tego jak żadna karta tego nie policzy w 60fps?
      Wstawki drobnych elementów do gier i spadek wydajności 50%.


      @fujiyama: konsole czesto pokazuja ze na wiele slabszym sprzecie mozna pocisnac optymalizacje na konkretny zestaw sprzetowy czego nie da sie zrobic na pc, w zasadzie tylko dlatego konsole jeszcze istnieja mimo ze PC wyprzedzaja je juz na premiere, maja swietny stosunek ceny do jakosci.

      I tak jak pisza koledzy, na razie malo ma sensu, tak jak np samochody tesli w polsce itp
      ale przeciez ktos te auta kupuje, nawet w polsce.

      tak samo tutaj, dla Ciebie to bajer ktory malo Ci w grze zmieni, a podniesie koszt PCta mocno w porownaniu do np gf 1050 na ktorym tez wiekszosc odpalisz ladniej niz na konsoli

      Ale sa tez ludzie w USA dla ktorych to nie taka krwawica jak dla nas i wydanie dodatkowych 300$ to nie problem, a jak beda chcieli 60 fps to sobie kupia 2 karty i ch$# :P

      to tak jak u nas ludzie sie jaraja bo 120gb ssd tanie, do pcta na system za 100zl, a co to dla niemca wydac 200 euro i miec wszystko na ssd....

      Zreszta jak w kazdej dziedzinie, trzeba w tym siedziec, ktos ci moze powiedziec ze nowy film animowany XXX jest ok, a tworcy moga ci zrobic 4h wykladu ile pracy wlozyli w futro tygrysa, jaki to przelom, ile ludzi nad tym siedzialo itp

      Ale dopoki nie zobaczysz jaki progress jest z tym w ostatnich 10 latach albo nie sledzisz tej branzy to kazda tkaa zmiana to pff...

      tak jak lata temu dynamiczne cienie wchodzily i tez - poch$# to, tylko klatki marnujo

    •  

      pokaż komentarz

      @fujiyama: RTX2080 w 1080p spokojnie ciągnie BFV z włączonym ray tracingiem w 60fps. Problem w tym, że to nawet nie jest pełny rt tylko same odbicia. Oświetlenie i cienie są zrobione klasycznie.

    •  

      pokaż komentarz

      @niko444: ̶P̶o̶l̶e̶c̶a̶m̶ ̶m̶a̶t̶e̶r̶i̶a̶ł̶,̶ ̶k̶t̶ó̶r̶y̶ ̶o̶p̶i̶s̶u̶j̶e̶ ̶j̶a̶k̶ ̶t̶o̶ ̶t̶e̶r̶a̶z̶ ̶d̶z̶i̶a̶ł̶a̶:̶ ̶h̶t̶t̶p̶s̶:̶/̶/̶w̶w̶w̶.̶y̶o̶u̶t̶u̶b̶e̶.̶c̶o̶m̶/̶w̶a̶t̶c̶h̶?̶v̶=̶J̶d̶f̶V̶2̶s̶B̶-̶Q̶c̶w̶
      ̶t̶l̶;̶d̶w̶:̶ ̶N̶i̶e̶ ̶w̶s̶z̶y̶s̶t̶k̶i̶e̶ ̶p̶i̶k̶s̶e̶l̶e̶ ̶s̶ą̶ ̶r̶e̶n̶d̶e̶r̶o̶w̶a̶n̶e̶,̶ ̶w̶i̶ę̶c̶ ̶p̶o̶w̶s̶t̶a̶j̶e̶ ̶s̶z̶u̶m̶.̶ ̶T̶e̶n̶ ̶s̶z̶u̶m̶ ̶u̶c̶z̶y̶ć̶ ̶A̶I̶,̶ ̶d̶z̶i̶ę̶k̶i̶ ̶c̶z̶e̶m̶u̶ ̶a̶l̶g̶o̶r̶y̶t̶m̶ ̶o̶d̶s̶z̶u̶m̶i̶a̶j̶ą̶c̶y̶ ̶(̶k̶t̶ó̶r̶y̶ ̶d̶z̶i̶a̶ł̶a̶ ̶d̶o̶ś̶ć̶ ̶s̶p̶r̶a̶w̶n̶i̶e̶)̶,̶ ̶b̶ę̶d̶z̶i̶e̶ ̶p̶o̶t̶r̶a̶f̶i̶ł̶ ̶p̶r̶z̶y̶w̶r̶ó̶c̶i̶ć̶ ̶z̶a̶s̶z̶u̶m̶i̶o̶n̶y̶ ̶o̶b̶r̶a̶z̶e̶k̶ ̶t̶o̶ ̶u̶ż̶y̶t̶e̶c̶z̶n̶e̶j̶ ̶p̶o̶s̶t̶a̶c̶i̶.̶
      Źle zrozumiałem komentarz, widzę, że wiesz ocb.

    •  

      pokaż komentarz

      @fujiyama: Tutaj chodzi o to, że ray-tracing pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu i zasobów, które wydawane były na imitowanie tego co zapewnia RT. Na razie odbywa się to kosztem połowy wydajności, ale jest z pewnością przyszłościowe. Po co więc pracować nad zabawą w imitację fotorealistyki, gdy możemy ją rzeczywiście osiągać w czasie rzeczywistym. Mam tutaj na myśli lustra, wodę, odbicia, cieniowanie i całą resztę, która związana jest ze światłem.
      Wyglądem nie odbiega bardzo mocno od tego co mamy aktualnie, ale cała różnica polega na procesie powstawania tego wyglądu, który RT (w przyszłości) ma ułatwić.

    •  

      pokaż komentarz

      Jestem ekspertem od robienia gier i AI i grafiki 3D: @fujiyama możliwe, że ma słuszne spostrzeżenie, że to nie wygląda jakoś dużo lepiej. Szczególnie jak popatrzymy sobie porównania konkretnych klatek z gier gdzie jest rtx i nie ma. Tak jak mówi @chiraqx jest to przełomowe, ale nie dla graczy, a dla twórców gier. Póki co i tak trzeba robić wszystko po staremu. Czyli upraszczając - do każdego pomieszczenia obliczać za wczasu odbicia które wyglądają prawie tak jak powinny, ale są przekłamania, albo robić tzw. screen space reflections, czyli odbija się precyzyjnie to co jest na ekranie (np. widać odbicia w wodzie drzew ponad nią, ale jak mamy w kadrze to drzewo, jak nie, to nie widać drzewa w odbiciu). Trzeba też robić mapy ambient occlusion, czyli zacienień w małych zakamarkach, bo mapowanie cieni nie jest tak dokładne, żeby w 1cm rowku pojawił się ładny cień. Tak samo z cieniami od niepunktowego oświetlenia, teraz sie udaje to przez rozmazywanie krawędzi cieni. Jest jeszcze kilka podobnych zabiegów. RTX spowoduje, że jak już będzie standardem używanie RTX to twórcy będą mogli olać to symulowanie. Odejdzie cała masa (no myślę, że około połowy) czasu na tworzenie oświetlenia w grach. To są te banalne zastosowania.
      A jeszcze co do @fujiyama "nie da się tak zoptymalizować obliczeń" to z dupy sobie nie wysysaj takich osądów, bo po 1. da się dużo więcej niż myślisz w takich kwestiach, a po 2. teraz "optymalizacja" polega na tym, że robi się tyle ile się zdąży (w ciągu tych 5 czy 25 milisekund) a później się to przybliża za pomocą odszumiania opartego na AI.
      Do tego dochodzi kwestia, że RTXem nie można teraz urwać dupy pecetowcom bo konsole by się obraziły.
      TL:DR RTX ma sens, pomaga twórcom. W tej chwili dupy nie urywa graczom.

    •  

      pokaż komentarz

      @fujiyama: Jedyne co nvidia zrobiła źle przy RT aktualnie, to że promowała technologię za pomocą BFV

    •  

      pokaż komentarz

      Klient kupuje kartę, bo zobaczył demko, a potem wielkie zdziwienie dlaczego to tak nie działa jak na YT.

      @fujiyama: ale ten mechanizm jest znany od "zarania dziejów". producent przygotowuje produkt, pokazuje demko, klienci zachwyceni demkiem kupują produkt, a potem zdziwienie że w rzeczywistości to tak nie działa, a kasa wydana.

    •  

      pokaż komentarz

      @fujiyama: nie wiem czy wiesz, ale jakieś dwa miesiące temu wyszedł patch do BFV, który zwiększa liczbę klatek z RTX o 50%! Czyli samym updatem kodu poprawilili kosmicznie wydajność, a minęło pół roku od premiery gry. Co to będzie za 2-3 lata jak większość gier zacznie implementować to, AMD wejdzie na rynek i już wiele innych firm pracuje nad tym. AI to teraz kosmicznie szybko rozwijająca się dziedzina, polecam kanał "Two minutes papers" na YT - tam widać, że co pół roku wychodzi nowa technologia bijąca o głowę poprzednia z kilku miesięcy wstecz.

    •  

      pokaż komentarz

      @pozytrum: jak dla mnie tylko potwierdzasz, że raytracing w grach działa na poziomie wizji, która będzie miała sens za 5 lat najwcześniej. Bo producenci nie przestawią się na technologię, której nie obsługują konsole i lwia część rynku PC (wszyscy posiadacze kart bez RT - optymistycznie 95% rynku). Zanim wytworzone zostaną procesy wytwórcze i R&D silników to minie rok, dwa lata i wtedy może jakiś tytuł po kolejnych 2-3 latach wejdzie na rynek.
      Kupowanie karty z RT w 2019 mija się z celem.

    •  

      pokaż komentarz

      @fujiyama: W skrócie to tak właśnie jest, dobrym pomysłem teraz jest sprzedawanie tych kart (zmiana rynku), ale złym pomysłem kupowanie :P

  •  

    pokaż komentarz

    Super. Pamiętam jak pierwszy raz grałem w Q2 na swoim pierwszym PC (bardzo słabym). Grałem w 320x200 w software mode i też mi się to wtedy podobało.

  •  

    pokaż komentarz

    świetnie to teraz, żeby zagrać w Q2 potrzebna jest karta za 5 koła (✌ ゚ ∀ ゚)☞

    pokaż spoiler tak wiem - nie jest potrzebna...

  •  

    pokaż komentarz

    (╯°□°)╯︵ ┻━┻ Kuwa dajcie lepiej ścieżkę dźwiękową na wersje z Steam. To mi w zupełności styknie

  •  

    pokaż komentarz

    Quake 2, król gralni w latach '90