[ Temat trochę "foliowy", ale ciekawy i dla tego dodaje go dla odmiany.
    Z resztą jakieś 100-150 lat temu taki LHC czy tam ciągłe niedokończony ITER byłby dla współczesnych naukowców czystą fantazją: ]

W trakcie poszukiwania możliwych oznak pozaziemskiej inteligencji (dalej ETI), naukowcy niekiedy muszą myśleć w sposób naprawdę niestandardowy. Zważywszy na to, że z góry przesądzono, iż wiele ETI będzie starszych i bardziej zaawansowanych technologicznie niż ludzkość.
    Osoby zaangażowane w poszukiwanie informacji pochodzących ze źródeł pozaziemskich muszą zastanowić się nad tym, co mógłby zrobić bardziej zaawansowany gatunek, aby go wykryć szukając odpowiednich sygnałów.

Szczególnie radykalną ideą jest taka, że cywilizacje kosmiczne mogą wykorzystać promieniowanie emitowane z czarnych dziur (promieniowanie Hawkinga) do wytwarzania energii.
    ( Crane uważa, że jest to jedyny sposób na stworzenie statku kosmicznego poruszającego się z prędkością bliską światłu.)

Na tej podstawie Louis Crane, matematyk z Kansas State University (KSU), napisał niedawno opracowanie sugerujące, w jaki sposób badania z wykorzystaniem teleskopów gamma mogą znaleźć dowody na istnienie statków kosmicznych zasilanych małymi sztucznymi czarnymi dziurami.

Badanie "Searching for Extraterrestrial Civilizations Using gamma Ray Telescopes" ukazało się niedawno w Internecie na stronie arxiv.org. Jest to drugi referat opublikowany przez dr Crane'a na ten temat.
    Pierwszy z nich został napisany przez Shawna Morelanda (studenta fizyki z KSU) i opublikowany w 2009 roku pod tytułem "Czy statki kosmiczne napędzane energią czarnej dziury są możliwe "Are Black Hole Spacecraft Possible?

W pierwszym artykule, Crane i Westmoreland zbadały możliwość wykorzystania promieniowania Hawkinga pochodzącego ze sztucznej czarnej dziury. Stwierdzili, że jest to na granicy możliwości.
    W swoim najnowszym artykule Crane poszedł o krok dalej, opisując, jak wytwarzane przez taki system promienie gamma pomogłyby w poszukiwaniu ETI.

Dr Crane napisał w mailu do Universe Today: "Zaawansowana cywilizacja chciałaby wykorzystać mikroskopijną czarną dziurę, ponieważ mogłaby rzucać do niej materię i w zamian wydobywać energię.
    Żadna z badanych koncepcji statków kosmicznych NASA nie okazała się realna.... Może to być jedyną możliwością".

Biorąc pod uwagę zapotrzebowanie na energię potrzebną do stworzenia sztucznej czarnej dziury oraz wyzwania techniczne związane z jej wykorzystaniem, proces ten wykraczałby poza możliwości cywilizacji typu II w skali Kardaszewa.

Jak pisze Crane w swojej pracy, średnica sztucznej czarnej dziury powinna osiągnąć około 2,8 attometrów 2,8 x 10^−18 (2,8 na 10 do potęgi minus 18 ). Taka czarna dziura istniałaby przez ok 100 lat i generowałaby wystarczającą ilość energii, aby przyspieszyć statek do relatywistycznych (bliskich światła) prędkości przez 10 lat.
    Będzie gorętsza niż jakikolwiek inny naturalny obiekt, emitując cząstki i promienie gamma o energii ponad 16 GeV gigaelektronowolt.

"Aby wyprodukować sztuczną czarną dziurę, musielibyśmy skoncentrować laser gamma „o masie miliarda ton” [tego nie zrozumiałem za bardzo???] na wymiarach jądrowych", powiedział dr Crane. To tak, jakby wytwarzać jednocześnie tyle samo nowoczesnych bomb jądrowych, ile jest samochodów na Ziemi", powiedział dr Crane. Niestety taka skala wykracza poza obecną gospodarkę światową. I być może to cywilizacja, która w pełni wykorzystywałaby swój system gwiazdowy będzie dysponować takimi zasobami".

Nie jest to nawet najmniejsze z wyzwań technicznych, z których większość znacznie wykracza poza to, do czego zdolna jest ludzkość. Są to między innymi sama moc, jakiej potrzebowałby laser gamma, miejsce przechowywania tej energii oraz sposób, w jaki ta emisja byłaby skupiona na przestrzeni wielkości atomu.
    Jak wskazał Crane, istnieją pewne sugestie, w jaki sposób można by to zrobić, ale pozostają one wysoce spekulacyjne.

Oprócz samej koncepcji, pomysł cywilizacji wykorzystujący do zasilania czarną dziurę jest również interesujący ze względu na możliwości, jakie stwarza dla badań SETI. Podobnie jak w przypadku innych oznak aktywności technologicznej (np. " technosygnatur"), cywilizacja wykorzystująca maleńkie, sztuczne czarne dziury utworzone za pomocą laserów gamma mogła być wykrywalna dzięki małej rzeczy znanej jako " wyciek / efekt uboczny ".

źródło: youtube.com

Tak więc, dla obserwatora zewnętrznego, oddalający się statek będzie wyglądał jak punktowe źródło promieniowania gamma z rosnącym przesunięciem widma promieniowania elektromagnetycznego ku czerwonej długości fali (przesunięcie czerwone) ze względu na efekt Dopplera. Gdy okręt gwiazdowy będzie hamowany, inny obserwator na miejscu przeznaczenia będzie odnotowywał zmniejszające się niebieskie przesunięcie.

Koncepcja ta została opisana przez prof. Philipa Lubina w studium z 2016 roku, w którym sugerował on, że dowody ETI można znaleźć, szukając oznak ukierunkowanej energii. Zgodnie z własnymi badaniami Lubina dotyczącymi laserów do obrony planet i napędu laserowego (dla NASA i w ramach Breakthrough Starshot), Lubin zasugerował, że błądzące błyski energii laserowej (aka "spillover") mogłyby wskazywać na zaawansowaną technologicznie cywilizację.

W ten sam sposób badacze SETI mogliby polegać na teleskopach gamma w poszukiwaniu oznak wycieku z laserów gamma ray. Dr Crane powiedział: "Gdyby jakaś zaawansowana cywilizacja miała już takie statki kosmiczne, obecne teleskopy VHE gamma ray mogłyby wykryć je do 100-1000 lat świetlnych, gdybyśmy tylko „znajdowali” się na kierunku ich wiązki promieniowania". Można je było odróżnić od źródeł naturalnych dzięki ich stale zmieniającym się na przestrzeni lat i dziesięcioleci zmianom czerwieni. Aby to zbadać, astronomowie musieliby zachować szeregi czasowe krzywych częstotliwości punktowych źródeł promieniowania gamma.
      Ale wydaje się, że nie jest to coś, co astronomowie obecnie robią". [Czy to naprawdę jest jest takie dziwne?]

Najbardziej ekscytujące jest jednak to, że astronomowie być może znaleźli już oznaki cywilizacji typu II Kardaszewa, które wykorzystują ten typ metody produkcji energii. Jak wyjaśnił dr Crane, we wszechświecie wykryto kilka źródeł promieniowania gamma, dla których nie podano naturalnego wyjaśnienia.

and ground-based facilities like the and the Very Energetic Radiation Imaging Telescope Array System (VERITAS), could reveal whether these sources could actually be artificial in nature.

Przyszłe obserwacje z wykorzystaniem teleskopów kosmicznych, takich jak Fermi Gamma-ray Space Telescope (FGST), oraz naziemnych urządzeń, takich jak High Energy Stereoscopic System (HESS) i Very Energetic Radiation Imaging Telescope Array System (VERITAS), mogłyby ujawnić, czy te źródła mogą mieć rzeczywiście charakter sztuczny w naturze.

W połączeniu z instrumentami nowej generacji, które mają większą rozdzielczość i możliwości obrazowania, można byłoby wykryć wyciek z laseru gamma i inne potencjalne cechy techniczne, które można zidentyfikować . W międzyczasie ludzkość ma jeszcze długą drogę do przebycia, zanim będzie mogła zacząć zastanawiać się nad budową tego rodzaju technologii.

Podobnie jak sfery Dysona, dyski Aldersona, windy kosmiczne i zdolność do przenoszenia gwiazd, ten rodzaj megaprojektu typu II będzie musiał po prostu poczekać na to, aby ludzkość mogła stawić czoła kilku mniejszym wyzwaniom. Coś bardziej naszego tempa, jak np. znalezienie sposobów na osiedlenie się na innych planetach w naszym układzie słonecznym, czy nauka zrównoważonego korzystania z zasobów Ziemi. [albo chociażby ITER który budują juz prawie 50 lat]

Jeśli chcesz być na bieżąco z najlepszymi znaleziskami to zapisz się na MikroListę.
      https://mirkolisty.pvu.pl/list/56Bf7jbXdbGvM2NK i dodaj Swój nick do listy #swiatnauki.

#swiatnauki #gruparatowaniapoziomu #liganauki #ligamozgow #nauka #astronomia #kosmos #eksploracjakomosu #wszechswiat #ciekawostki #zycie #ufo

źródło: youtube.com

@RFpNeFeFiFcL: dziekuje pan RFPNooomacarena za wkład w grupę ratowania poziomu

@rhqq:

Dzięki serdeczne :)

Korzystając z okazji chcę wszystkich zaprosić do dyskusji nad tą ankietą odnośnie urozmaicenia tematów ( tylko 1 raz tygodniu lub 1 raz na 2 tygodnie) "foliowymi" znaleziskami.

@RFpNeFeFiFcL: To Ty przygotowujący nowy materiał? ( ͡º ͜ʖ͡º)

przyspieszyć statek do relatywistycznych (bliskich światła)

@RFpNeFeFiFcL: wszystko fajnie i cel takich naukowych wywodów jest niby słuszny no i ciekawy ale... niestety prędkość światła taka 1:1 a i nawet 100:1 (100x szybciej niż światło) to jest zajebiście wolno przy kosmicznych odległościach.

Odległości te są liczone przecież w LATACH świetlnych - czyli tyle lat by leciało światło aby dotrzeć z punku a do b. Podróże z prędkością światła są więc nie tyle abstrakcyjne, co wciąż mało praktyczne w skali odległości międzygwiezdnych.

@Wasz_Pan:

Niestety innych REALNYCH technologii ( poza Generatorem Hipernapędu SSP05 ) jeszcze nie znamy.
      Wszystkie te projekty, jak Napęd Alcubierre’a, silnik WARP, tunele czasoprzestrzenne, są albo niemożliwe teoretyczne, albo są z baaaardzo dalekiego pogranicza science fiction - jak ten ze znaleziska.

@RFpNeFeFiFcL: Laser gamma- to technologia z czasow Reagana (lata 80)dotycząca laserów a własciwie maserów impulsowych umieszczonych na orbicie. Ładunek jądrowy miał byc otoczony specjalnym zwierciadlem prowadzącym energie do "rezonatora" kolumny jakiegoś ultramaterialu mającej kierunkować energie w postaci zgrubnej wiązki.
      A doktorowi chodziło zapewne o ekwiwalent wagowy mocy wybuchu...

@BionicA:

Dzięki za wyjaśnienie.

Tylko że pan doktór nie ma takiego odniesenia w PDF-e ( no chyba ze ja jakoś to przeoczyłem)
      Podaje tylko :

Such a BH would have a lifespan of about a century, and emit enough energy to accelerate itself to relativistic velocities in a timespan of a few decade It would have an output of about 15 petawatts

a potem jeszcze:

A BHS at the sweet spot of 2.8 attometers with a beam which subtended 1 square light year in the plane perpendicular to its motion containing the earth would emit 15.7 petawatts of power. This translates into about 6×10^−8 ergs per second per square meter. or 8 × 10^−7 photons per meter per second, assuming 100 GeV photons, well within limits of current sensitivit

i sam stwierdza:

Unfortunately, predicting any of the variables precisely would require detailed knowledge of the design of the black hole generator and starship, which is completely beyond us at our current stage of scientific and industrial development.

@RFpNeFeFiFcL: dziękuję za tłumaczenie dla szaraka, który przeczytał książki Hawkinga dla normików. Oby więcej publikacji.

@RFpNeFeFiFcL: Może szukamy w złym miejscu?? A może wystarczy rozejrzeć się bliżej. Może klucz jest na wyciągnięcie ręki... Może źeby znaleźć odpowiedzi nie trzeba szukać ich miliony lat świetlnych a wystarczy skierować swoją uwagę dokładnie w drugą stronę. ( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°) hehe wiem bajeczki ale ostatnio czytam bardzo ciekawą książkę "DMT: molekuła duszy", żeby troszkę odetchnąć od naukowego betonu i powiem Wam, że będąc raczej typem sceptyka/niedowiarka akurat ścieżki ludzkiego umysłu i jako źródła odpowiedzi czy też drogi do większego zrozumienia bym tak do końca nie negował. Nauka nauką ale ... LSD czy tam DMT na warsztat i może "poszukać" warto:D Ch!! wie może... Tak wiem bredzę ale od kiedy zjadłem LSD parę lat temu to mam takie rozkminy równolegle z tymi stricte naukowymi :D :D

@KapitanSoS

dziękuję za tłumaczenie

Dzięki za dobre słowo Mirku :)

@OdiProfanumVulgus:

Nauka nauką ale ... LSD czy tam DMT na warsztat i może "poszukać" warto..

Ty?!
      Mężczyzna będący 'na haju" od LSD włamał się do domu swoich sąsiadów, aby "uratować" psa przed wyimaginowanym pożarem.

...od kiedy zjadłem LSD parę lat temu to mam takie rozkminy równolegle z tymi stricte naukowymi.

Czy razem z Tobą w tym niezwykłym eksperymencie naukowym uczestniczył niejaki Antoni M.? :)

.

źródło: telegraph.co.uk

@RFpNeFeFiFcL: Hahaha nie to akurat nie ja. Takie tam luźne dywagacje foliarsko-egzystencjonalne mnie naszły nie krzycz :D A na poważnie to w jaki sposób LSD czy DMT działa na ludzki mózg jest bardzo ciekawe IMO. Już nawet obdzierając to z tego mistycyzmu który tym substancją przypisują i trzymając się faktów. Ostatnie badania odnośnie LSD i jego długofalowego przyjmowania czy chociażby mikrodawkowania są delikatnie mówią trochę sprzeczne z powszechnie przyjęta opinią odnośnie tej substancji. Polecam poczytać bo temat serio ciekawy i dalece bardziej przybliżający te środki i ich potencjał niż artykuł z brytyjskiego faktu.

A co Antoś wklepywał to pojęcia nie mam. Mocne bardzo i raczej mu nie pomogło. To for sure ;)

@OdiProfanumVulgus:

Spoko Bro, tez nie byłem aniołem za młodu :)
      O LSD ostatnio czytam w bardzo poważnych źródłach że może być wykorzystane w mikrodawkach dla leczenia depresji.

@RFpNeFeFiFcL: Co za bzdury! A miałem Cię za poważnego człowieka...

@RFpNeFeFiFcL: No cóż. Lubię SF, ale nie wtedy gdy próbuje udawać naukę.

@RFpNeFeFiFcL: No to nikogo stosującego napędy warp tym sposobem nie wykryjemy :|