•  

    pokaż komentarz

    Posłuchajcie tego gościa z filmiku:
    "To jest nasz Polski silnik skonstruowany na bazie zakupionej licencji.."
    "koledzy z ośrodka badawczego skonstruowali suchy filtr na bazie licencji do fiata 126.."
    Cała komunistyczna myśl techniczna to przerabianie kupionych wcześniej pomysłów z zachodu...

    •  

      pokaż komentarz

      @adamssson: Niestety takie chore czasy w zacofanym technologicznie panstwie. Co zrobisz. Nic nie zrobisz.

    •  

      pokaż komentarz

      @Saturax: Teraz też często lepiej jest coś kupić gotowego albo skopiować.

    •  

      pokaż komentarz

      @PawelW124: Dokładnie. I ChRL doskonale o tym wie zwłaszcza jeśli chodzi o to drugie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      Cała komunistyczna myśl techniczna
      @adamssson: @Saturax: Po wojnie w Polsce została śladowa liczba inżynierów. Kto miał te silniki projektować? Akurat licencje zawierane za Gomułki dobrze przysłużyły się gospodarce PRLu.

    •  

      pokaż komentarz

      @adamssson: @Saturax: Centralne Biuro Konstrukcyjne Maszyn Rolniczych zostało powołane w 1946. Od tamtego czasu zaczął się jakiś sensowny rozwój mechanizacji rolnictwa. Przed wojną 40% gospodarstw w PL nie miało nawet konia. Ursus przed wojną ulepił 100 szt. bardzo przestarzałych ciągników. Coś tam na średnią skalę produkowała obecna Unia Grudziądz i Sipma. Ogólnie to CBKMR jeszcze w 1949 roku projektowało maszyny dla koni.... Taka była chujnia w Polce przed i po wojnie. Więc można narzekać na komunizm, ale w kwestii mechanizacji rolnictwa to komuchy dużo dobrego zrobiły. Ogólnie w całej Polsce powojennej był dramat jeżeli chodzi o inżynierię. Polibuda Poznańska utworzona w 1955 miała dwa skromne wydziały. Kto miał te silniki robić jak zaczęli studentów produkować w 1955??? Reszta kraju nie lepsza - może po za Warszawą, ale tam straty powojenne w ludziach ogromne...

    •  

      pokaż komentarz

      @ZostaneMistrzem: Nie mówmy że nie było kogoś kto by te silniki projektował. Fakt faktem przedwojennych inżynierów została garstka ale jednak. Nawet naprędce wyszkolona nowa kadra konstruktorska mogła zaprojektować coś co przypominało silnik i działo. Co nie zmienia faktu że tak jak mówiłeś w powojennej Polsce był dramat jeśli chodzi o inżynierie. Polska z trudem wstawała z kolan po wojnie. Więc nie dziw się że polibuda Poznańska ruszyła w 1955 z tymi skromnym wydziałami. Z czego to coś tworzyć jak nie ma prawie nic. Polibuda Warszawska która wznowiła działalność zaraz po wojnie miała jeszcze trudniej. I takie trudności mieli też konstruktorzy silników. Jednak coś udało się skonstruować z lepszym lub gorszym skutkiem. Pomimo zacofania technologicznego które w późniejszych czasach dawało się we znaki

    •  

      pokaż komentarz

      Nawet naprędce wyszkolona nowa kadra konstruktorska
      @Saturax: Na tych nowo otwieranych polibudach kadra była taka sobie... Dziś ci profesorowie mają ponad 80 lat, ale nie jest wielką tajemnicą że spora część kadry profesorskiej była "malowana". Mieli zasługi dla partii, to się ludzi po technikach szybko wypychało na doktorat a potem dostawali "belwedera" za książeczkę z pominięciem habilitacji. Stąd ten beton na uczelniach do dziś. A dorobku sensownego to się nie dorobili nigdy. Przecież w tych warunkach ledwo skonstruowano Syrenę. Owszem, opracować silnik to sobie mogli w ramach pracy magisterskiej. Problem z tym że to nie kapitalizm, że w jeden dzień przed kompem znajdziesz podwykonawców na każdy element silnika. W PRLu wraz z licencją kupowało się obrabiarki i technologię i szkoliło z tego ludzi. Najlepszym zobrazowaniem tych braków technologicznych jest to że do 1989 roku technologia PRLu nie potrafiła wyprodukować przegubu napędowego!!!
      Za Gierka to już sporo rodzimych pomysłów było uwalanych bo góra robiła przewały na licencjach. Ale za Gomułki ludzi nie było, a jeszcze kraj się nie otrząsnął po zniszczeniach wojennych!!! Jesteśmy jedynym krajem w którym po 1945 na polibudach doskonalono piece kaflowe!!! Bo nowoczesnych kotłów nie było komu produkować ani z czego, a na każdej wsi się jakiś zdun uchował...Te decyzje na prawdę miały racjonalne uzasadnienie.

    •  

      pokaż komentarz

      @adamssson: pamiętaj że ten nowoczesny i innowacyjny przemysł sprzedał Balcerowicz za bezcen ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @Majk1989: towar jest wart tyle ile chcą za niego zapłacić

  •  

    pokaż komentarz

    Wyobraźcie sobie że bizon record nie miał WENTYLATORA przy chłodnicy. Przy silniku który zawsze pracuje w gorące dni jest zasłonięty od wiatru zainstalowano tylko niby wiatrak bęben na zewnątrz a nie dołożono wentylatora z drugiej strony chłodnicy. Strasznie się grzał ten silnik ciągłe z nim były kłopoty do puki człowiek na własną rękę nie dokonał przeróbek.