•  

    pokaż komentarz

    Nie jest prawdą, że w skali makro napęd jonowy jest niepraktyczny. Jest on bardzo praktyczny, tylko przeszkadza grawitacja ( ͡° ͜ʖ ͡°) Stąd jest on powszechnie używany w sondach kosmicznych jako napęd manewrowy.

    •  

      pokaż komentarz

      @a231: jesli tu chodzi o przeplyw powietrza w poblizu przewodow pod napieciem to jak moze byc to wykozystane w przestrzeni?

    •  

      pokaż komentarz

      @wiencejfakingcaptcha: trzeba zabrać trochę gazu ze sobą - ale wystarczą minimalne ilości, dużo mniej niż paliwa do chemicznych silników.

    •  

      pokaż komentarz

      @mnlf: Trzeba zabrać ogromne ilości tego gazu. Jakie moce osiągają napędy jonowe?

      W takich silnikach masz ogromny impuls właściwy (30-50 razy większy niż w silnikach rakietowych), co nie zmienia faktu, że ciąg jest żałośnie niski, a i sprawność takiego napędu również pozostawia wiele do życzenia. Właściwie jedyną zaletą tego rodzaju napędu jest niska masa.

    •  

      pokaż komentarz

      @a231: I w spodkach UFO (ʘ‿ʘ)

    •  

      pokaż komentarz

      @mecenas_z_piaseczna:

      W takich silnikach masz ogromny impuls właściwy (30-50 razy większy niż w silnikach rakietowych), co nie zmienia faktu, że ciąg jest żałośnie niski,
      I właśnie dlatego rozsądne kraje rozwijają go do postaci takiej jak VASIMR gdzie zarówno impuls jest duży jak i ciąg jest całkiem znaczny ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @Han_zajscia: Bzdura. Takie coś o czym piszesz to ma co najwyżej NTR/NERVA a nie VASMIR. Ciekawostą na temat VASMIRA jest to, że teoretycznie (bo to czy VASMIR to ściema to inna kwestia...) można zwiększać ciąg kosztem impulsu właściwego, jak stoi w nazwie VAriable Specific impulse. Ale poza tym ma dokładnie takie same możliwości w kwestii isp/thrust jak inne napędy elektryczne. Więc możesz wykonywać bardzo wydajne manewry kiedy masz na to czas, a kiedy potrzeba możesz uzyskać dużą siłę ciągu (ale z niskim impulsem!).

    •  

      pokaż komentarz

      @5da4266d3de6dbaf425a2d4fc16225d0: Nigdzie nie pisałem, iż VASIMR ma identyczny ISP jak silniki jonowe gdyż nie pracuję przy nim i nie śledzę na codzień tego projektu. Faktem jest, że projekt jest tworzony jako rozwinięcie napędu jonowego w celu stworzenia nowego napędu który miałby część zalet silnika jonowego i nie miałby jego wad - tzn który pozwoliłby być użytecznym przyszłym narzędziem do eksploracji Układu Słonecznego (niestety ale większość znanych napędów "odrzutowych" nie nadaje się do eksploracji poza US z oczywistych względów).
      Z tego co czytałem jakiś czas temu mieli zamiar jeszcze dwu-trzy krotnie zwiększyć moc silnika przed wprowadzeniem do użytku a to oznacza wysoki stopień zaawansowania projektu i jego gotowości

    •  

      pokaż komentarz

      @Han_zajscia:

      Nigdzie nie pisałem, iż VASIMR ma identyczny ISP jak silniki jonowe

      Nie, napisałeś, a szkoda, bo byłoby jedyne prawdziwe zdanie. Napisałeś:

      VASIMR gdzie zarówno impuls jest duży jak i ciąg jest całkiem znaczny

      Co jest błędne, bo sugeruje, że oba te czynniki występują jednocześnie, a tak nie jest. VASMIR teoretycznie, może pracować w wydajnym trybie z bardzo wysokim ISP (rzędu 10000-12000s) i niską siłą ciągu, albo w trybie z niskim ISP (3000s) i dużą (jak na napędy elektyczne) siłą ciągu. Ale w żadnym z tych układów nie osiąga nic lepszego niż istniejące silniki elektryczne. Cała jego zaleta w tym, że potrzebujesz tylko jeden silnik zamiast 2 czy 3.

      Cały problem rozbija się o dostępne zasilanie a nie o silnik jako taki. Silniki elektyczne nie maja niskiej siły ciągu "z zasady". p = m*v i od tego nie uciekniemy. Żeby zmienić pęd rakiety musimy wyrzucić masę reakcyjną z pewną prędkością. Jeśli chcemy wyrzucić jej mniej (czyli mieć bardziej oszczędny silnik -> wysokie ISP) to musimy wyrzucić ją z większą prędkością (czyli wpompować tam więcej energii podnosząc energię kinetyczną). W efekcie ISP jest odwrotnie proporcjonalne do ciągu, przy założeniu że energia którą dysponujemy jest stała. Konstrukcja silnika, czy to będzie silnik jonowy, czy korzystający z efektu Halla, czy VASMIR, nie mają tu żadnego znaczenia, bo ograniczenia wynikają z fizyki :)

      Z tego co czytałem jakiś czas temu mieli zamiar jeszcze dwu-trzy krotnie zwiększyć moc silnika przed wprowadzeniem do użytku a to oznacza wysoki stopień zaawansowania projektu i jego gotowości

      Jw. problem stanowi źródło zasilania a nie silnik. Te wszystkie śmieszne artykuły na temat "magicznego silnika", są oparte o nierealne wyliczenia związane z dostępną energią. Przy wyliczeniach zakładają, że źródło zasilania będzie miało współczynnik moc/masa 100 lepszą niż aktualne najlepsze osiągi. A firma odpowiedzialna za VASMIRa wszelkie pytania na ten temat zbywa klasycznym "my się zajmujemy silnikiem a nie zasilaniem".

      Mamy juz od wielu lat silniki o ekstremalnie wysokim ISP jak https://en.wikipedia.org/wiki/Dual-Stage_4-Grid z ponad 21000s, jak i silniki o niskim ISP i dużej sile ciągu, ale ich użyteczność jest ograniczona dostępną energią i VASMIR nic tu specjalnie nie zmienia.

    •  

      pokaż komentarz

      @a231: Co ty tu o napędach jonowych... Jest XXI wiek, a nigdzie nie można kupić sobie robota do drapania po plecach! Pieseł czy koteł mają człowieka od setek tysięcy lat, a my co mamy?! Ch?! z takim postępem!

  •  

    pokaż komentarz

    A uniesie akumulator? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

  •  

    pokaż komentarz

    Wygląda jak usprawniona wersja zabawki z mojego dzieciństwa w stylu gimby nie znajo. Tego typu zabawki wymarły wraz ze śmiercią telewizorów CRT (wymagały cewki wysokiego napięcia). Jak by kogoś interesowało niech szuka po frazie Basic Lifter Experiments

    źródło: youtube.com

  •  

    pokaż komentarz

    Pff, od dawna lata UFO i nie posiada żadnych części ruchomych, oprócz obrotowego fotela pilota i wierteł do dogłębnych badań człowieka.

  •  

    pokaż komentarz

    To kiedy deskolotka wchodzi do produkcji? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    źródło: CR1YKErWUAAEgZl.png large.png