•  

    pokaż komentarz

    Nie ma to jak analog i czuć to w ręce ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @WuDwaKa:
      Wszędzie lepszy analog niż touch-gówna. Niech ktoś spróbuje napisać dziesięcioma palcami choćby nagłówek tego znaleziska nie patrząc na "klawiaturę". No ale "klawiatura" programowa kosztuje mniej, niż dobra mechaniczna.

      W "motoryzacji" powoli zaczynają wreszcie przyznawać się, że podejście "touch" jest cholernie niebezpieczne.

      Co prawda niezbyt lubiany przeze mnie ZacharOff, ale nagrał niezły wywiad z fabryki przełączników (również) samochodowych i kosztów idących za tym. Nic dziwnego, że producenci pchają "touch" gdzie się tylko da, bo dla nich to realne oszczędności.
      https://www.youtube.com/watch?v=Idjn6yX7Z98

    •  

      pokaż komentarz

      @werfogd: jestem pod wrażeniem.
      Dzięki za link.

    •  

      pokaż komentarz

      @werfogd:

      W "motoryzacji" powoli zaczynają wreszcie przyznawać się, że podejście "touch" jest cholernie niebezpieczne.

      Trochę potrwa, zanim wrócą do przycisków lub udoskonalą sterowanie głosowe do takiego stopnia, że z powodzeniem zastąpi mizianie po ekranie.

      Audi A8 i A6 przeszły na ekrany dotykowe. Podobnie planuje się zrobić z nową S-klasą - mówi się o jednym ogromnym wyświetlaczu dotykowym, chociaż nie wiadomo jeszcze, czy to czasem nie jest np. panel diagnostyczny :P

      Ideałem byłoby właśnie sterowanie głosem. Np. "samochód - ustaw klimatyzację na 19 stopni". "Samochód - ustaw nawigację na Kraków, ulica Kazimierza Morawskiego 19". "Samochód - połącz mnie z kontaktem Tomasz Kowalski". I tak dalej i tak dalej. Dobre sterowanie głosem wyeliminuje potrzebę patrzenia po wyświetlaczach i celowania palcem.
      Tylko to takie proste nie jest - ludzi i języków jest cała masa, opracowanie systemu, który rozpozna i właściwie zinterpretuje chęci użytkownika jest piekielnie trudne. Zachar testował sterowanie głosem w Audi A8 i niestety nie wyglądało to obiecująco: problem był ze zwykłym ustawieniem odpowiedniego adresu w nawigacji.

      Sporo ułatwiają przyciski na kierownicy - ale nie obsłużysz tym wszystkiego.

      BMW ma fajną obsługę gestów - nie musisz fizycznie kręcić pokrętłem, żeby dokonywać prostych operacji typu zmiana głośności, przewijanie czy zmiana utworu, wystarczy pomachać przed ekranem.

    •  

      pokaż komentarz

      EDIT:
      Przypomniałem sobie właśnie, jak to się nazywało! (link poniżej).

      Choć funkcjonujący projekt istniał już trzydzieści(!) lat temu, a komercyjne rozwiązanie piętnaście lat temu (na zdjęciu z ipadem), to po prostu się całkowicie nie przyjęło - właśnie z powodu całkowitego braku analogowego "feedbacku", który daje nawet najprostsza klawiatura membranowa (że o tzw. mechanicznej nie wspomnę) - chodzi o zarówno potwierdzenie naciśnięcia klawisza, jak i niejako samoistne naprowadzanie palca na klawisz za pomocą "faktury" powierzchni.
      Dlatego choć bajeranckie, w żaden sposób nie pozwalały na pisanie bezwzrokowe, co w wielu rozwiązaniach jest warunkiem koniecznym do osiągnięcia założonej efektywności.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Projection_keyboard

    •  

      pokaż komentarz

      Trochę potrwa, zanim wrócą do przycisków lub udoskonalą sterowanie głosowe do takiego stopnia, że z powodzeniem zastąpi mizianie po ekranie.

      Audi A8 i A6 przeszły na ekrany dotykowe. Podobnie planuje się zrobić z nową S-klasą

      @jagoslau:

      Chyba pierwsza to w ogóle była Tesla. Ze swoim siedmiopoziomowym menu...

      Ale racja - potrwa, bo w tej chwili zbieramy pokłosie strategicznych decyzji podjętych kilka lat temu. Coś, co kupujesz w tej chwili u sprzedawcy to są lata testów i prób. W tym przypadku były to testy technologii niestety całkowicie oderwanej od rzeczywistości, ale na którą jakiś decydent się napalił - "bo jemu w ajfonie to działało". Tylko nie dał sobie wytłumaczyć, że to co działa w jednych warunkach, może być zabójcze w innych. Ot, przykład ze znaleziska.

    •  

      pokaż komentarz

      Ideałem byłoby właśnie sterowanie głosem.

      @jagoslau: zabraniasz mówiącym inaczej aka niemowom kierowania samochodami?

    •  

      pokaż komentarz

      @Nieszkodnik:

      O gestach też pisałem. Tylko nie wyskakuj mi tu z bezrękimi/beznogimi (tak, tacy też mogą kierować samochodem p odpowiednim jego przystosowaniu), ok?
      Zresztą: co ma sterowanie głosem klimatyzacją, nawigacją etc. do kierowania samochodem???

      Czepiasz się na siłę i szukasz dogryzki tam, gdzie jej nie ma.

    •  

      pokaż komentarz

      Wszędzie lepszy analog niż touch-gówna. Niech ktoś spróbuje napisać dziesięcioma palcami choćby nagłówek tego znaleziska nie patrząc na "klawiaturę". No ale "klawiatura" programowa kosztuje mniej, niż dobra mechaniczna.

      @werfogd:

      Zależy od aplikacji, w apce na tablety do nawigacji lotniczej cały ekran był podzielony na cztery części które działały jak cztery klawisze (lewo, prawo, góra, dół) i to działało bardzo dobrze w praktyce.

      A jak masz trafić w malutką ikonkę, to wtedy rzeczywiście zabiera to za dużo uwagi.

    •  

      pokaż komentarz

      @jagoslau machanie przed tym ekranem jest mniej praktyczne od np zmiany utworu przyciskiem na kierownicy.

    •  

      pokaż komentarz

      Nie ma to jak analog i czuć to w ręce ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      @WuDwaKa: Widocznie wolą mieć kontrolę nad sprzętem. #pdk

    •  

      pokaż komentarz

      @jagoslau: wyświetlacze dotykowe w samochodach to gówno, w dodatku mocno niebezpieczne ponieważ nie są systemami czasu rzeczywistego

    •  

      pokaż komentarz

      samochód - ustaw klimatyzację na 19 stopni".

      @jagoslau: A ja mógłbym nie mieć fizycznych przycisków do klimy. Mało tego - nawet sterowania głosowego do klimy nie potrzebuję - po prostu raz ustawiam temperaturę a potem automat robi swoje.

      Na dobrą sprawę poza przyciskami na kierownicy do tempomatu, głośności, "radia" mógłbym nie mieć żadnego przycisku fizycznego.

    •  

      pokaż komentarz

      W "motoryzacji" powoli zaczynają wreszcie przyznawać się, że podejście "touch" jest cholernie niebezpieczne.

      @werfogd: chyba niestety nie jest tak kolorowo. Nie biorąc pod uwagę Tesli i podobnych elektryków, to nawet w spalinowych motoryzacja idzie raczej w oszczędności i w klasie średniej (pewnie niedługo i niższej) przechodzi na dotyk, vide Pug 308 na foto, gdzie masz kilka przycisków i gałkę na krzyż, a praktycznie wszystko wyklikujesz. I nawet, o dziwo, jest to całkiem wygodne...

      źródło: ocs-pl.oktawave.com

    •  

      pokaż komentarz

      Audi A8 i A6 przeszły na ekrany dotykowe. Podobnie planuje się zrobić z nową S-klasą - mówi się o jednym ogromnym wyświetlaczu dotykowym, chociaż nie wiadomo jeszcze, czy to czasem nie jest np. panel diagnostyczny :P

      @jagoslau: Dlatego Audi to gufno i nasrane.

    •  

      pokaż komentarz

      @werfogd: Przecież to logiczne. Weźmy takie nowe Audi A8 czy Q8, gdzie masz 2 ekrany dotykowe zamiast jakichkolwiek przycisków. Taka sytuacja, jedziesz sobie spokojnie i chcesz zmienić temperaturę. W samochodzie z analogowymi przyciskami i pokrętłami robisz to bez odrywania wzroku od drogi, ewentualnie szybko zerkasz na konsolę, po krzyku, prosto, łatwo szybko. A jak to wygląda w nowym Audi? A no tak samo jakbyś się bawił telefonem, który dodatkowo trzymasz przy nodze, bo musisz przebić się przez interface, ale nie zrobisz tego na czuja, bo pod palcem masz płaski ekran, więc bawisz się tym "tabletem", przy czym coraz mniej skupiasz się na drodze. W pewnym momencie na drogę wchodzi pieszy, ale nie widzisz go, bo akurat szukasz opcji zmiany nawiewu ¯\_(ツ)_/¯

      źródło: A178305_overfull.jpg

    •  

      pokaż komentarz

      @vostok dodaj że model przed liftem miał ekran dotykowy klasy tabletów sprzed 15 lat okropnie nie responsywny słabo widoczny w słońcu i tak dalej tak producent przy oszczędził 5 zł

    •  

      pokaż komentarz

      Taka sytuacja, jedziesz sobie spokojnie i chcesz zmienić temperaturę.

      @Majozen: Po co? Poważnie pytam ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @wojtas_mks: Bo na przykład klima tak ci schłodziła samochód, że jest Ci zimno, więc chcesz podnieść temperaturę? Albo zimą włączyłeś ogrzewanie na max, żeby ogrzać samochód, ale gdy już się zagrzał zaczęło się robić za gorąco? ¯\_(ツ)_/¯

    •  

      pokaż komentarz

      @werfogd: Najbardziej mnie rozwalił dotykowy guzik od świateł awaryjnych w nowym Audi A8, który wymogami prawa musi być mechaniczny i on jest tak skonstruowany że niby dotykowy a jednak mechaniczny

    •  

      pokaż komentarz

      Taka sytuacja, jedziesz sobie spokojnie i chcesz zmienić temperaturę. W samochodzie z analogowymi przyciskami i pokrętłami robisz to bez odrywania wzroku od drogi, ewentualnie szybko zerkasz na konsolę, po krzyku, prosto, łatwo szybko.

      @Majozen: Dokładnie tak. Temperatura, nawiew, cokolwiek innego. Naprawdę dziwię się, że niektórzy wolą ekran dotykowy; mi jest z tym po prostu niewygodnie. Jak kiedyś o tym pisałem, to zostałem zaminusowany i zwyzywany od dziadów-januszy co to "ło panie na co to komu, tylko się popsuć może"... Może i nie jestem najmłodszy, może i jestem januszem, ale w imię czego mam udawać że jestem nowoczesny i lubię nawigować ekranami dotykowymi, skoro k#rwa nie lubię? ( ͡° ʖ̯ ͡°)

      Sam jeżdżę Leonem 5F sprzed liftu i uważam jego kokpit za wzór ergonomii. Owszem jest wyświetlacz dotykowy, są komendy głosowe, ale najważniejsze kontrolki temperatury, nawiewu, grzania szyb, foteli itp. są na fizycznych przyciskach, a i wyświetlacz można obsługiwać przyciskami z obu stron i dwoma pokrętłami nawigacyjnymi, które obracają się w obie strony i wciskają. Jak się jedzie, samochód trzęsie, to wygodniej mi położyć dłoń na pokrętle i nim załatwić sprawę, niż próbować trafić w przyciski. Do tego wyświetlacz jest umieszczony wysoko, więc jak się na niego patrzy, to kątem oka widać drogę. W Golfie i Octavii trochę to spaprali, bo wyświetlacz z jakiegoś powodu dali nisko. W nowym Leonie po lifcie też powiększyli wyświetlacz i zlikwidowali przyciski wokół niego, a wajchę od ręcznego zastąpili przyciskiem. Super lifting bulwo.

      źródło: i.wheelsage.org

    •  

      pokaż komentarz

      @xniorvox: Tam zaraz wolą. A jest wybór? Nawet w aucie za pół miliona trzeba oszczędzić dolara na kilku fizycznych przyciskach :).

    •  

      pokaż komentarz

      @werfogd: To nie producenci a pedalscy klienci (nie mylić z homo) chcą mieć w każdym modelu ładbiutkie i nowiutkie przyciski i dziwne że producenci oszczędzają na tym. Kiedyś były proste rozwiązania i mogłeś jeden model przycisku zastosować do każdego urządzenia w pojeździe, różnica to był tylko opis lub symbol. A teraz nawet w jednym aucie nie możesz zamienić przycisków bo k@@?a każdy inny, inne mocowanie i jeszcze inne fu kcje.

    •  

      pokaż komentarz

      @werfogd: Dlaczego auta są takie drogie to całkiem inna bajka - zaczynając od tego że przepisy powodują wiele rozwiązać które podwyższają cenę auta - adblue, katalizatory, dpf, turbiny w małych silnikach.
      Teraz na przykładzie tego przycisku za 100k€, po jego opracowaniu produkcja to pewnie 2-5€ za sztukę. Po sprzedaży 10k aut koszt jednostkowy to 15€, licząc 100 przycisków na auto (przesadzam) - 1500€. Z każdym dodatkowym autem koszt spada do centów, a te przyciski stosują w kilku, kilkunastu modelach jednocześnie.

      Osobiście zadowoliłbym się starą dobrą stacyjką z kluczykiem, zamiast tego przycisku za 100k€.

      Aha, akurat ta część jest taka droga, bo ma bezpośredni wpływ na pracę silnika. Cała reszta sterowania to koszty wielokrotnie mniejsze, bo jak w jednym aucie stosujesz kilka, kilkanaście podobnym przycisków to koszt opracowania spada nieporównanie.

    •  

      pokaż komentarz

      @werfogd: a co niby jest niebezpiecznego w samochodzie ?

    •  

      pokaż komentarz

      @kolorofon:

      machanie przed tym ekranem jest mniej praktyczne od np zmiany utworu przyciskiem na kierownicy.

      Takie są Twoje doświadczenia? Osobiście nie miałem do czynienia z gestami i nie mogę się wypowiedzieć, ale mam przyciski/pokrętła na kierownicy i faktycznie, zmiana głośności czy utworu jest bardzo prosta i wygodna. Można się szybko nauczyć. No, chyba że ktoś ma kierownicę rodem z Formuły 1.

      @kobrys13:

      wyświetlacze dotykowe w samochodach to gówno, w dodatku mocno niebezpieczne ponieważ nie są systemami czasu rzeczywistego

      Też tak uważam, ale tak, jak pisałem - zanim to do decydentów dotrze i zostanie to zastąpione czymś lepszym, minie sporo czasu. Może nie tyle, ile np. zajęło przekonanie ludzi, że palenie jest szkodliwe - tutaj każdy będzie mógł się przekonać osobiście, jak mocno jest to niewygodne.

      @loczyn:

      Dlatego Audi to gufno i nasrane.

      Bez przesady. Każda marka ma/miała ogromne wpadki, bez znaczenia - Toyota, Mercedes, czy Volkswagen. Ciekawe tylko, kiedy pójdą po rozum do głowy.

      Sam lubię markę Audi (jak każda inna - mają kilka naprawdę udanych modeli, które cenię), ale miałem też okazję pojeździć w nowej A8 i... ech. Co wyście, kurła, zrobili... (╥﹏╥)

    •  

      pokaż komentarz

      @jagoslau tak jest przynajmniej wg mnie. Musisz oderwać rękę od kierownicy i wykonać gest mniej więcej przed środkową konsolą. Przy kierownicy jest po prostu szybciej.

    •  

      pokaż komentarz

      @xniorvox:

      Jak kiedyś o tym pisałem, to zostałem zaminusowany i zwyzywany od dziadów-januszy co to "ło panie na co to komu, tylko się popsuć może"...
      p!%@%!?enie gówniarzy co to się pałują do wszystkiego co nowe, nie patrząc czy to faktycznie jakiekolwiek usprawnienie czy raczej krok wstecz. Nowe = musi lepsze xD
      Ci sami ludzie chwalą usunięcie mini-jacka ze smartfonów bo "kup sobie bezprzewodowe słuchawki staruchu/biedaku". Nie wytłumaczysz, że masz bezprzewodowe od lat ale są sytuacje kiedy chcesz albo potrzebujesz skorzystać z kabelka. Za to nie potrzebujesz żeby Ci mówić jak masz żyć ( ಠ_ಠ)
      Dla takich czopków gimbazjalistów latanie z piórkiem w dupie i tęczowa flagą to postęp. Podkreślam P O S T Ę P, a ty staruchu co masz 30 lat i lubisz kierować się w życiu zdrowym rozsądkiem, zdechnij bo hehe ludzie tyle nie żyją, a nawet jak już ktoś dożył tej sędziwej trzydziestki, to m u s i się kierować głupimi modami, nakręcanymi przez korporacje aby wycisnąć z lemingoklientów więcej hajsu...

    •  

      pokaż komentarz

      i zlikwidowali przyciski wokół niego

      @xniorvox: ale tryby jazdy, klima i nawiewy nadal są sterowane "mechanicznie"... na szczęście. Zobaczymy, co będzie w nowym Leonie :)

    •  

      pokaż komentarz

      Podkreślam P O S T Ę P, a ty staruchu co masz 30 lat i lubisz kierować się w życiu zdrowym rozsądkiem, zdechnij bo hehe ludzie tyle nie żyją

      @szpongiel: Ktoś mi opowiadał, że w Skandynawii im starszy jest twój "daily" (w granicach rozsądku), tym lepiej to o tobie świadczy. Bo to znaczy że umiesz jeździć, masz kulturę techniczną żeby zadbać i szanujesz środowisko.

    •  

      pokaż komentarz

      @szpongiel Nie, daily car, czyli taki do jeżdżenia codziennie, do pracy, na zakupy itp. W odróżnieniu od jakichś zabytków, roadsterów do pomykania w weekend dla przyjemności i innych "specjalnych'.
      Przepraszam za slang.

    •  

      pokaż komentarz

      @xniorvox: spoko, ja z kolei pisałem o wieku człowieka wg wypokowych standardów ( ͡° ͜ʖ ͡°)

  •  

    pokaż komentarz

    when crew members tried to split throttle and steering control between consoles, they lost control of the ship, putting it into the path of the tanker (...) Located in the middle of the McCain’s bridge, the Ship’s Control Console (SCC) features a pair of touch-screens on both the Helm and Lee Helm stations, through which the crew could steer and propel the ship. Investigators found that the crew had placed it in “backup manual mode,” which removed computer-assisted help, because it allowed for “more direct form of communication between steering and the SSC.” That setting meant that any crew member at another station could take over steering operations, and when the crew tried to regain control of the ship from multiple stations, control “shifted from the lee helm, to aft steering, to the helm, and back to aft steering.”

    O ile rozumiem, to były 2 pary ekranów dotykowych na 2 różnych stacjach. Załoga przeszła na coś jakby awaryjne sterowanie manualne, żeby można było bardziej bezpośrednio pracować z konsolą sterująca, przez co jednak można było sterować statkiem z obu stacji. Kiedy zaczęto sterować statkiem z obu stacji naraz, to tak naprawdę nie sterował tym nikt, a system ostrzegawczy był w tym trybie awaryjnym wyłączony.

    Ciekawe jak to działa w trybie domyślnym, steruje tylko 1 stacja? Skoro tak, to po co czepił się tego sterowania ktoś z drugiej?
    Meritum artykułu dotyczy jednak, że przy pomocy monitora dotykowego steruje się "mniej bezpośrednio".
    Dobrze zrozumiałem?

    •  

      pokaż komentarz

      przy pomocy monitora dotykowego steruje się "mniej bezpośrednio".
      Dobrze zrozumiałem?


      @KawaJimmiego:

      Tak.

      Z ciekawostek powiem, że w systemach analogowych (pneumatycznych, hydraulicznych) manetki, czy ogólnie nastawniki, pracują w trzech trybach: master (nadrzędny), slave (powtarza pozycję z mastera), simultaneous (wykonywane są ruchy równocześnie i wpływają na siebie). Z praktycznych względów podczas manewrów najczęściej używa się tej ostatniej nastawy, zaś podczas tras morskich mostek ma master, siłownia slave.

      Z najzabawniejszych aspektów technicznych jest chyba to, że aby połączyć takie dwa ustrojstwa wystarczą raptem dwa przewody dla jednej nastawy (wymiaru) - steru, silnika, itd. I taki system za pomocą różnic ciśnień daje nastawę, feedback pozycji, jak i informuje w jakim "trybie" znajduje się ten drugi sterownik. I działa często nawet, jak są nieszczelności! Coś jak system hamulcowy w każdym prymitywnym wagonie kolejowym. Genialne w swej prostocie!

      Systemy rozdziału sterowania najczęściej instaluje się gdy chcemy sterować albo z mostku, albo z jakichś wzlęgów z siłowni (wtedy komendy wydawane są np. interkomem). Natomiast w omawianym w znalezisku przykładzie obie konsole były na mostku, co dodatkowo uwypukla, jak to się chłopaki nie dogadały i potęguje grozę sytuacji.

      Jednym z najbardziej popularnych producentów takich systemów w Europie jest szwedzka AB KMW
      https://en.wikipedia.org/wiki/Kamewa

    •  

      pokaż komentarz

      Meritum artykułu dotyczy jednak, że przy pomocy monitora dotykowego steruje się "mniej bezpośrednio".

      @KawaJimmiego: Tak. I tak jest nawet we współczesnych samochodach. I samolotach, od jakichś czterdziestu lat. I działa. To się nazywa fly-by-wire, albo drive-by-wire. Dzisiaj nawet by-optics.

      Tu po prostu ludzie dali dupy i, jak zwykle, zwala się na technikę, a w tym przypadku interfejs. To samo było w Polsce z elektrownią atomową XD

    •  

      pokaż komentarz

      @werfogd: Brakuje nam takich komentarzy.

    •  

      pokaż komentarz

      @werfogd: Czym się różni slave od simultaneous?

    •  

      pokaż komentarz

      @blargotron:
      Nie znam się, to się wypowiem: pewnie jak ruszysz slavem to nie będzie miało wpływu na mastera (w drugą stronę tak), a simultaneous są równoprawne jak wolanty w samolocie.

    •  

      pokaż komentarz

      @Dutch: OK. Czyli w obu trybach zapasowa stacja naśladuje ruchy głównej.

    •  

      pokaż komentarz

      Tu po prostu ludzie dali dupy

      @mecenas_z_piaseczna: jeśli system nie pozwala na wykonanie podstawowych manewrów z powodu zmęczenia i braków wyszkoleniu to jest niezdatny do wykorzystania na polu walki.

    •  

      pokaż komentarz

      @ZiobroV: Gdyby się mieli siłować z przepustnicami, to tak samo daliby dupy.

      Technika to technika. Po prostu załoga nie potrafiła się tym gównem posługiwać.

    •  

      pokaż komentarz

      To się nazywa fly-by-wire

      @mecenas_z_piaseczna: mylisz sterowanie fly-by-wire ze sterowaniem za pomocą touch screenu.
      Systemy Fly-by-wire nadal mogą mieć fizyczne manipulatory, które przemieszcza się (lub przykłada siłę, jeśli bazują na tensometrach) zamiast "muskania ekranu".

    •  

      pokaż komentarz

      @ostatni_i_sprawiedliwy: Początkowo fly-by-wire w F-16 był zaimplementowany w postaci sztywnego drąga z tensometrami. I był ten sam problem z responsywnością.

    •  

      pokaż komentarz

      @mecenas_z_piaseczna: no tak, pomijając, że to brednie a dotykowe ekrany nie nadają się do sterowania to tak, pewnie...

    •  

      pokaż komentarz

      Nie znam się, to się wypowiem: pewnie jak ruszysz slavem to nie będzie miało wpływu na mastera (w drugą stronę tak), a simultaneous są równoprawne jak wolanty w samolocie.

      @Dutch:

      Dokładnie tak.

      Slave jest po to, że co prawda "widać" co zapodał mostek, ale kiedy na długi przelotach siłownia nie jest obsadzona, dla bezpieczeństwa daje się slave żeby nie pomajstrować. W praktyce to można nacisnąć, ale wajcha powraca do pozycji wyjściowej. Odczucia są bardzo podobne jakby klapą bagażnika w aucie machać.

      Simultaneous na manewry zaś, bo wtedy obowiązkowo w maszynowni jest obsada i gdyby jednak coś się uszkodziło ze sterowaniem, to można interkomem wydać polecenie do maszynowni.
      Czemu nie jeździ się zawsze na slave i tylko gdy trzeba przełączyć to simultaneous? Bo przełączanie trybów trzeba każdorazowo odpowietrzyć na "luzie", więc ciężko to robić w trakcie - przynajmniej z tych systemów, które widziałem.

  •  

    pokaż komentarz

    Zgadnijcie kto im to podpowiedział

    źródło: img.besty.pl

  •  

    pokaż komentarz

    przypomina mi się filmik pokazujący jak w rosyjskim czołgu t-14 armata operator strzelał używając ekranu dotykowego, wyglądało to naprawdę słabo...

  •  

    pokaż komentarz

    Czyli co, wracają do padów od Xboxa? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    źródło: cdn.vox-cdn.com