•  

    pokaż komentarz

    Mamienie ludzi wizją szklanych domów. Fajnie, że wreszcie zwrócono uwagę na to, że kolej to niezwykle istotny element komunikacji, że inwestycje w kolej są potrzebne. Ale to tyle dobrego.

    Bo jednak trzeba sobie zadać pytanie, czy nie ma sektorów, które bardziej potrzebują wielkich przedsięwzięć. Grozi nam kryzys energetyczny, mamy coraz większe problemy z wodą czy ze smogiem. Te grube miliardy można by zainwestować w rozwiązywanie bardziej palących problemów Polski.

    Po drugie, patrząc na tempo i jakość realizowanych inwestycji kolejowych, to nie wróżę temu przedsięwzięciu sukcesu. PKP nie potrafiło sobie poradzić z takim wykonawcą jak Astadi, który rozgrzebał tory na linii Wrocław-Poznań i zlał inwestycję ciepłym moczem. PKP nie potrafiło też szybko podmienić wykonawcy, PKP nie potrafi wyegzekwować kary za opóźnienia. Prosta wydawałoby się inwestycja ciągnie się latami. Przy takiej transparentności jaką obecnie mamy w Polsce oraz niejasnych regulacjach, obawiam się, że sporo kasy rozejdzie się po znajomych królika a drugie tyle zostanie wydana nieracjonalnie.

    Po trzecie projekt CPK jest dziwny i niezrozumiały. Zamiast korzystać z gotowych już linii, wytycza jakieś nowe, co zapewne zwielokrotni koszty. Przykład: nitka Wrocław - Praga, którą wytyczyli przez Bramę Lubawską, co oznacza, że trzeba by budować niektóre odcinki od nowa (obecnie tam linia jest zdemolowana, ledwo nadająca się do jazdy), a po stronie czeskiej też nie jest tam dużo lepiej, połączenie do Pragi robi się objazdami. Czyżbyśmy mieli też Czechom wybudować połączenie bezpośrednie? Co śmieszne, połączenie Wrocław - Praga rusza na jesień, ale przez Międzylesie. Wystarczyłoby wyremontować te nitkę i zyskaliby jeszcze mieszkańcy Kotliny Kłodzkiej - których jest o wiele więcej niż w słabo zaludnionych rejonach Lubawki i Kamiennej Góry.

    Po czwarte nie podoba mi się idea centralizacji. Komu ona będzie służyć? Głównie Warszawie, która i tak jest obecnie na uprzywilejowanej pozycji. Dlaczego nie myśli się o aktywizacji biedniejszych województw oraz tzw. polski powiatowej, która tkwi w marazmie poprzez wykluczenie komunikacyjne, którą zaserwowały jej władze PKP, likwidując w latach 90 setki połączeń oraz upadek PKS-ów. No i wyobraźcie sobie jaki młyn tam będzie panował, gdy pociągi będą z całej Polski w jednym miejscu gromadzić. Jedna mała awaria i już cała "szprycha stoi" albo i pół Polski.

    Po piąte: mówi się wiele o samych liniach, czemu nikt nie wspomni o taborze? Artykuł wspomina o szansie dla przewoźników. Czy mówimy o pokomunistycznych Przewozach Regionalnych oraz PKP IC, którzy słyną z olewania potrzeb pasażerów? Gdyby wpuszczono prywatnych przewoźników może wreszcie pasażerowie poczuliby ożywczy powiew wolnego rynku? Na to się jednak póki co nie zanosi.

    Podsumowując, uważam, że to trochę porywanie się z motyką na słońce. Jak dziecko jeszcze nie opanowało jazdy na motorynce, nie kupujesz mu od razu ścigacza. Idea CPK jest ambitna, ale najpierw powinno się posprzątać i uporządkować transport kolejowy tu i teraz, a nie rzucać się na głęboką wodę z takim przedsięwzięciem. Narażamy się na powielanie błędów obecnej kolei oraz na niegospodarność na ogromną skalę. Boję się, że powtórzymy sytuację jak z rosyjskim stadionem, który kosztował dwa razy więcej niż powinien i to tylko dzięki radykalnym cięciom kosztów.

  •  

    pokaż komentarz

    Ciekawe, jak sobie koleje poradzą z opóźnieniami, mam nadzieję, że nie tak - "Zatrzymaj ten samolot, bo mamy opóźnienie ciapąga"

  •  

    pokaż komentarz

    Czy są zakłady bukmacherskie, czy obiekt w ogóle powstanie?

    •  

      pokaż komentarz

      @LeGgo: Obiekt zdecydowanie powstanie. Niekoniecznie będzie się nazywać CPK, ale na bank powstanie. Na pewno powstanie jakieś wielkie lotnisko, połączone autostradą i koleją z większymi miastami w Polsce.

      W ogóle nie wiem skąd ten "sceptycyzm", bo trudno tak to nawet nazwać. Pamiętam jak 10 lat temu wszyscy tak p#@##?#ili o autostradach "zakład, że A4 nigdy nie będzie do Rzeszowa". No ja p#@##?#ę XD

    •  

      pokaż komentarz

      @mecenas_z_piaseczna: Nawet mniej niż 10 lat temu xD
      W 2011 roku trafiłem na artykuł, w którym jakiś dziennikarz wyliczył, że S17 Warszawa-Lublin powstanie w całości do 2150 roku.
      Tymczasem jest już na wykończeniu, za parę miesięcy będzie całość.

    •  

      pokaż komentarz

      W ogóle nie wiem skąd ten "sceptycyzm", bo trudno tak to nawet nazwać. Pamiętam jak 10 lat temu wszyscy tak p$@$%@#ili o autostradach "zakład, że A4 nigdy nie będzie do Rzeszowa". No ja p$@$%@#ę XD

      @mecenas_z_piaseczna: Tylko że autostrady nie centralizują na siłę państwa i przynoszą korzyść podróżnym łącząc z dużymi ośrodkami a CPK jest sztucznym tworem który na siłę ma łączyć coś ja jakimś zadupiu nie mówiąc już o kosztach projektu które mogą nie być w żadne sposób adekwatne do korzyści. Nie mówiąc już o tym że państwo ma o wiele ważniejsze problemy teraz niż budowa takiego kolosa,

    •  

      pokaż komentarz

      @sylwke3100: Tyle że autostrady centralizują na siłę państwo. Przede wszystkim centralizują województwa w wielkich miastach, jak to ma miejsce we Wrocławiu, Krakowie, czy Poznaniu.

      CPK prędzej czy później powstanie, bo zaraz Okęcie szlag trafi. Jeśli teraz władzę przejmie PO, to będzie powstawać nie CPK, a jakiś "port europejski", bo tego po prostu potrzebujemy. Chyba że PO kompletnie położy c#$%! zarówno na pasażerów, jak i na 99% lotów cargo w Polsce i po prostu zamknie Okęcie i zostaniemy z niczym.

      Bo Okęcie prędzej czy później zostanie zamknięte. Głównie ze względu na emisję hałasu oraz szkodliwych związków w spalinach. Już teraz Okęcie płaci gigantyczne kary za hałas. Już teraz to lotnisko staje się coraz mniej opłacalne, pomimo rosnącej liczby pasażerów.

    •  

      pokaż komentarz

      @sylwke3100: No jak, autostrady są głównie na zadupiu.

    •  

      pokaż komentarz

      @BobMarlej: Gdyby nie fundusze unijne, których będzie o wiele mniej po 2023r. to faktycznie droga nie powstałaby w tym stuleciu.

    •  

      pokaż komentarz

      Na pewno powstanie jakieś wielkie lotnisko, połączone autostradą i koleją z większymi miastami w Polsce.

      W ogóle nie wiem skąd ten "sceptycyzm", bo trudno tak to nawet nazwać.

      @mecenas_z_piaseczna: z przykładu choćby elektrowni atomowej, która "powstaje" w Polsce od kilkudziesięciu lat? To jest ten sam kaliber inwestycji, a może i większy. Zbyt duża pokusa, żeby sobie krecić na tym lody.

    •  

      pokaż komentarz

      @Uchodzca_Z_Polski: Fundusze unijne stanowiły jedynie 30 procent kosztów.
      I polecam przestać wierzyć w świętego Mikołaja.

    •  

      pokaż komentarz

      Na pewno powstanie jakieś wielkie lotnisko, połączone autostradą i koleją z większymi miastami w Polsce.

      @mecenas_z_piaseczna: No na pewno. Ta kolej to już zaplanowana? Przypominam, że pociąg z Krakowa do Katowic jedzie wolniej niż rower, a Pendolino ciągle nie osiąga docelowej prędkości. Czy z Wrocławia do Katowic, albo do Poznania będzie się jeździć przez CPK? Czy miasto dla 100 tys. Ukraińców już się buduje w tym Baranowie? No bo chyba ktoś musi pracować na tym lotnisku. Czy Lufthansa już wie, że będzie miała nowe lotnisko, z którego będzie wozić 40 mln pasażerów?

    •  

      pokaż komentarz

      Fundusze unijne stanowiły jedynie 30 procent kosztów.

      @BobMarlej: poprosze powazne zrodlo.

    •  

      pokaż komentarz

      @mecenas_z_piaseczna: do Rzeszowa i tak miała być. Pod znakiem zapytania było jej dalsze przedłużenie do granicy ukraińskiej. Gdyby nie Euro 2012 to A4 kończyła się na Rzeszowie, a dalsze odcinki to na świętego Dygdy jak z A2 do Terespola.

    •  

      pokaż komentarz

      @Tzebullaque:

      pokaż spoiler A serio to naucz się korzystać z Google.

      źródło: upload.wikimedia.org

    •  

      pokaż komentarz

      serio to naucz się korzystać z Google.

      @BobMarlej: czyli typowe p@??$$%enie bez podparcia.

  •  

    pokaż komentarz

    Zakop za propagandę z państwowych pieniędzy.

  •  

    pokaż komentarz

    Jak na razie trafiam jedynie na artykuły pana Wilda, średnio co miesiąc to samo piehdolenie o tym, jak CPK wpłynie na rozówj kraju ble ble ble. Ruszyły już roboty budowlane? Ogłosili przetarg na budowę? Koncepcja programowa wykonana? Chociaż Studium wykonalności i decyzja środowiskowa są?

Dodany przez:

avatar regiony dołączył
114 wykopali 41 zakopali 7 tys. wyświetleń
Advertisement