•  

    pokaż komentarz

    Czas życia znaleziska na wykop to kilka godzin. Tymczasem do chwili gdy znalezisko zostaje oficjalnie oznaczone jako 'Informacja nieprawdziwa' mija często nawet kilka dni.
    Użytkownicy nie mają szans dowiedzieć się, że padli ofiarą fake newsa.

    Dlatego utworzyłem kolejny raport. Teraz za 2019 rok, kwartał 3.
    Kto i kiedy dodał, link, domena, tytuł, opis, ilość wykopów i zakopów, wybrane linki z powiązanych, oraz komentarz moderacji która zazwyczaj umieszcza link z wyjaśnieniem sytuacji.
    Tradycyjnie najczęściej przewijające się temat to: tematyka LGBT, polityka, konflikty użytkowników z moderacją, Żydzi.
    Znalezisk nieprawdziwych w ostatnim okresie mieliśmy 84szt.

    Dotychczas przeciętny użytkownik: zauważał znalezisko, czytał tytuł i opis, czasem czytał zawartość, czasem wykopywał a potem szedł dalej.
    Informacja o nieprawdziwości informacji którą przyswoił zazwyczaj nigdy do niego nie docierała. Stąd pomysł na taki raport.

    Skala oddziaływania fake newsów na czytelników wykop.pl liczona jest w setkach tysięcy odsłon.
    Oto Top10 fakeów pod względem ilości wyświetleń:

    Nowoczesna\postępowa książeczka dla dzieci od naszych zachodnich sąsiadów - 64.3 tys.
    Laurent ALEXANDRE: Kto stoi za Gretą Thunberg? | Wszystko co najważniejsze - 30.8 tys.
    Homoaktywiści próbowali zakłócić Mszę Świętą, ale w kościele był komendant po... - 30.1 tys.
    Afera: jesteś ze wschodu? Nie kończąc lekarskiego możesz w Polsce być lekarzem - 28 tys.
    O odszkodowaniu dla Komendy ma zadecydować sędzia, który go skazał. „To... - 25.7 tys.
    Permban za konto ojca ( ͡° ͜ʖ ͡°) - 23.3 tys.
    r/BlackPeopleTwitter wymaga zdjęcia koloru skóry żeby dodać komentarz - 20.7 tys.
    Węgry: w wyniku protestów Coca-Cola wycofuje się z kampanii promującej LGBT - 19.1 tys.
    Rower, którego nie da się ukraść, ukradziono w 60 sekund. Tak że tego - 18.8 tys.
    Czescy pedofile chcą uznania ich za kolejną „mniejszość seksualną” - 18.7 tys.

  •  

    pokaż komentarz

    Ciekawe co jest nieprawdziwego w znalezisku, że Google uzupełnia "Poland started" frazą "world war II"? Sprawdzałem przed chwilą, informacja prawdziwa.
    Tytuł był "za 50 lat będzie się powszechnie uważać, że to polska rozpoczęła II wojnę" - informacja nieprawdziwa? A ktoś ma szklaną kulę żeby sprawdzić, co będzie za 50 lat? Jeśli reszta tego oznaczania jest równie rzetelna, to szkoda czasu.

    •  

      pokaż komentarz

      @the_revenant: a sprawdzałeś jak działa autouzupełnianie dla innych krajów?

      . . . kliknij, aby rozwinąć obrazek . . .

      źródło: Screenshot_20191016_175914_com.android.chrome.jpg

    •  

      pokaż komentarz

      @the_revenant: sprawdziłem jeszcze 2 lub 3 państwa i tylko dla Filipin nie zasugerowało, że zaczęła II wojnę światową

    •  

      pokaż komentarz

      @Walther00:
      OK, ale czy oznacza to, że dla Polski nie ma tej podpowiedzi? Jest - czyli technicznie - informacja nie jest nieprawdziwa ;) Z drugiej strony, patrząc jak się bluzga na Polskę odnośnie holokaustu i obwinia za zbrodnie hitlerowców - nie ma nic nieprawdopodobnego, iż to, że Polska rozpoczęła II wojnę światową będzie nawet prędzej niż za 50 lat oficjalną wersją w Europie.

      Z resztą, historię piszą zwycięzcy. Podobno Niemcy wojnę przegrały, ale to my mieliśmy komunizm, syf i obcą przemoc po wojnie, nie szkopy. A Rzesza ponownie trzęsie Europą. Więc dlaczegóż by nie mieli dyktować jedynej słusznej historii dla Europy? Za wszystko przecież można obwinić złych, faszystowskich Polaków.

      Przecież dziś faszystowska Polska i Węgry sprzeciwiają się masowym przesiedleniom ludności zwanym dla zmyły "przyjmowaniem uchodźców". Wszystko pasuje.

      Teoretycznie można by obwiniać o rozpoczęcie II wojny światowej każde państwo, ale kto trzęsie Unią? Holandia? Czechy? No nie bardzo. Prawidłowa odpowiedź to Niemcy. A oni historycznie zawsze byli państwem wrogim. Z resztą nawet wojnę światową zaczęli od nas. Dlatego najbardziej im na rękę przykleić wszystko nam. Logiczne, wcale się im nie dziwię.

      Niestety, trzeba do znudzenia pilnować wersji, uważać na tych kłamczuszków, bo kłamstwo powtórzone 1000 razy... To też znany Niemiec powiedział ;)

    •  

      pokaż komentarz

      OK, ale czy oznacza to, że dla Polski nie ma tej podpowiedzi? Jest - czyli technicznie - informacja nie jest nieprawdziwa

      @the_revenant: Ale jest dla Niemiec i jest to informacja prawdziwa. W ogóle jak tak przeglądam internety to hasło "Poland started ww2" prowadzi w domyśle do źródeł typu "invasion of Poland started ww2" co w tłumaczeniu znaczy "inwazja na Polskę rozpczęła II WŚ" i jest to dla mnie całkowicie poprawne, a kłamliwie historyczne sugestie Google zwaliłbym na c%$%!wy skrypt, dla mnie tak to wygląda. Jak chcesz to możesz sprawić by Google podało sugestię "Poland started vietnam war", sprawdziłem, da się ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      Podobno Niemcy wojnę przegrały, ale to my mieliśmy komunizm, syf i obcą przemoc po wojnie, nie szkopy. A Rzesza ponownie trzęsie Europą. Więc dlaczegóż by nie mieli dyktować jedynej słusznej historii dla Europy? Za wszystko przecież można obwinić złych, faszystowskich Polaków.

      Tylko że to jest argument w stylu "co by było gdyby". A nawet jeśli, to zobacz jak Niemcy rozliczają się ze swoją historią - niemieckie filmy "Upadek" oraz "Kapitan" (Der Hauptmann) - zwłaszcza ten drugi film jest niezwykle brutalny i o niemieckich zbrodniach wojennych w kwietniu/maju 1945, a postacie w trakcie zastanawiają się czy nie poznali się w trakcie inwazji na Polskę. "Kapitan" miał chyba nagrodę za najlepszy europejski film w 2018 roku. Więc według mnie jest ok, bo Niemcy na przykładzie tych dwóch filmów rozliczają się ze swoją historią i nie próbują zwalić czegoś na kogoś innego. Innych niemieckich filmów o IIWŚ nie widziałem

      Wszystko pasuje.
      No właśnie jeśli wszystko pasuje, a zwłaszcza jeśli wszystko samo się składa w całość to jest to pewien jakby to powiedzieć objaw

      A oni historycznie zawsze byli państwem wrogim.

      Nie, zauważ, że od 1466 do 1772 roku granica zachodnia Polski nie przesunęła choćby o centymetr. Wszystkie wojny polsko-niemieckie to okres wczesnego średniowiecza, bo od czasów Kazimierza Wielkiego w naszej polityce zaczął dominować kierunek wschodni. Wyłączam stąd Zakon Krzyżacki bo nie był częścią Cesarstwa Niemieckiego, poza tym było tam sporo multi-kulti, już nie chodzi o zachodnie rycerstwo, ale też polskie, czeskie i węgierskie.

      Niestety, trzeba do znudzenia pilnować wersji, uważać na tych kłamczuszków, bo kłamstwo powtórzone 1000 razy...

      Wydaje mi się, że pisanie "polish death camps" to wina częściej tego, że dziennikarz debil. No ale jak się pojawia taki kwiatek to nasze instytucje i społeczeństwo reagują szybko i prawidłowo. Pisząc to przeglądałem sobie artykuły na stronie United States Holocaust Memorial Museum i dla mnie wszystko ok, nawet piszą wprost "German" a nie "Nazi", a "polish death camps" nie uświadczyłem.

      Przypominam także słowa szefa niemieckiego MSZ z zeszłego roku: Ich habe 15 Jahre lang als Gruppenleiter Jugendreisen nach Auschwitz und Majdanek organisiert. Dass diese Lager deutsch waren – daran kann kein Zweifel bestehen! Die Verwendung der Bezeichnung "polnische Todeslager“ ist falsch. co wrzucone do Translatora mówi: _Przez 15 lat organizowałem wycieczki grupowe wycieczki młodzieżowe do Auschwitz i Majdanka. Że te obozy były niemieckie - nie ma wątpliwości! Użycie terminu „polski obóz śmierci” jest błędne.
      _

    •  

      pokaż komentarz

      @Walther00:
      Co do "polish death camps" to może nie jest pomysł Niemców, tylko "tych co stoją za wszystkim". I chodzi o pieniądze, bo o cóż by innego?
      Co do Niemców - ja tylko dedukuję na temat "komu się opłaca" przekręcać historię raz, ale przede wszystkim kto ewentualnie mógłby, gdyby chciał.
      Na wschód od nas też mają swoją wersję historii. Tyle, że to jest taka ich "historia wewnętrzna". W Europie na szczęście nikt nie bierze chyba tego na poważnie.

    •  

      pokaż komentarz

      Wydaje mi się, że pisanie "polish death camps" to wina częściej tego, że dziennikarz debil.

      @Walther00: gdzieś czytałem, że to pomysł niemieckich służb specjalnych z lat 50/60 na zmianę postrzegania Niemiec na arenie międzynarodowej. I działało dobrze do czasu, aż ten wstrętny PiS nie doszedł do władzy... Mylę się? To pokaż, proszę, wcześniejsze reakcje ambasad/MSZ na takie sformułowania...

    •  

      pokaż komentarz

      @Nieszkodnik: Mylisz się, bo intensywnie na rzecz zwalczania "polskich obozów śmierci" działał minister Sikorski za czasów PO, np. tu: https://wiadomosci.wp.pl/sikorski-niech-ambasada-zareaguje-ws-polskiego-obozu-6037097485496961a

      Nie jestem pewien, ale to chyba on założył jakiś departament albo instytucję monitorującą używanie tego zwrotu i odpowiednie reagowanie.

      gdzieś czytałem, że to pomysł niemieckich służb specjalnych z lat 50/60

      Czytałeś akta niemieckiego MSZ, wywiadu, kontrwywiadu?

      zmianę postrzegania Niemiec na arenie międzynarodowej.

      Niemcy poza Francją i Polską już w latach 50 były postrzegane sympatycznie

    •  

      pokaż komentarz

      @the_revenant: zapomniales o calej stolicy w gruzie

    •  

      pokaż komentarz

      Mylisz się, bo intensywnie na rzecz zwalczania "polskich obozów śmierci" działał minister Sikorski za czasów PO,

      @Walther00: może się nie ośmieszaj i przeczytaj ten artykuł ze zrozumieniem (artykuł jest z 2008 r.)? Pokaż te interwencje sprzed 2005 roku?

      To już ósma interwencja MSZ w tym roku w sprawie używania przez światowe media sformułowania o "polskich obozach koncentracyjnych" i "polskich obozach zagłady". Od czerwca 2005 roku MSZ interweniowało już w podobnych przypadkach prawie 70 razy.

      Czytałeś akta niemieckiego MSZ, wywiadu, kontrwywiadu?

      @Walther00: nie, artykuł opisujący genezę zjawiska, jednak nie materiały źródłowe. To jeden z nich:
      https://wiadomosci.dziennik.pl/historia/aktualnosci/artykuly/567957,historyk-okreslenie-polskie-obozy-koncentracyjne-ukazalo-sie-w-niemieckiej-prasie-w-latach-50-wideo.html

    •  

      pokaż komentarz

      może się nie ośmieszaj i przeczytaj ten artykuł ze zrozumieniem (artykuł jest z 2008 r.)? Pokaż te interwencje sprzed 2005 roku?

      @Nieszkodnik: Nie wiem kiedy powstał ten problem, ale tutaj jest lista wszystkich interwencji MSZ w historii, najstarsze są z 2005 roku.

      nie, artykuł opisujący genezę zjawiska, jednak nie materiały źródłowe.

      Trzeba sięgnąć do materiałów źródłowych, bo różnie z tym może być. W internecie krąży coś w stylu "instrukcji Bermana" czy czegoś takiego, która jest fejkiem, nigdy taki dokument nie powstał, a dotyczy on metody przejęcia Polski przez Żydów albo czegoś takiego. To jest taki przykład, że różne fejki po internetach krążą.

    •  

      pokaż komentarz

      Nie wiem kiedy powstał ten problem, ale tutaj jest lista wszystkich interwencji MSZ w historii, najstarsze są z 2005 roku.

      @Walther00: a kiedy PiS dorwał się do władzy? Coś ci świta? W 2005? Więc co, myliłem się pisząc, że wszystko "dobrze (dla Niemców) szło", dopóki PiS nie dorwal się do władzy? Czy może jednak ty się myliłeś?
      Czy to może być jedna z przyczyn, dlaczego polskojęzyczne, acz niemieckokapitałowe media były i są przeciwko PiS?

      Trzeba sięgnąć do materiałów źródłowych, bo różnie z tym może być.
      @Walther00: a przeczytałeś ten artykuł, który ci wskazałem?

    •  

      pokaż komentarz

      a kiedy PiS dorwał się do władzy? Coś ci świta? W 2005? Więc co, myliłem się pisząc, że wszystko "dobrze (dla Niemców) szło", dopóki PiS nie dorwal się do władzy? Czy może jednak ty się myliłeś?

      @Nieszkodnik: już znalazłem z 2002 roku klik

      Czy to może być jedna z przyczyn, dlaczego polskojęzyczne, acz niemieckokapitałowe media były i są przeciwko PiS?

      Polskojęzyczne, niemieckokapitałowe media bynajmniej nie udają, że problemu nie ma, a już tymbardziej same nie piszą o tym, że obozy były polskie klik

      Na zalinkowanej przeze mnie stronie lista zaczyna się od 2005 roku bo pewnie od wtedy MSZ zaczął się tym zajmować, lub tworzyć taką listę w ogóle. Trzeba zapytać w archiwum MSZ. No i w ambasadach Polski na świecie.

      Artykuł który zalinkowałeś znam dobrze, a jak znam kanclerza Adenauera to mógłby coś takiego zrobić, bo sam bym gorącym zwolennikiem przyłączenia Pomorza, Śląska i Prus do Niemiec w latach 50 i jeszcze chyba w 60, aż oczywiście umarł

      Czy Niemcy prowadzą politykę zrzucenia na nas odpowiedzialności za II wś to obecnie nie, wystarczy przypomnieć słowa szefa niemieckiego MSZ który wprost publicznie mówi, że obozy były niemieckie. Dwa przykłady filmowe podałem gdzieś wyżej. Ponadto 1 września co roku w niemieckich szkołach wbija się dzieciom do głowy świadomość co się stało w latach 1933-45. 1 sierpnia jest w niemieckiej ambasadzie w Warszawie dniem żałoby.

      Kanclerz Merkel też raczej polityki takiej względem Polski nie chce prowadzić, wystarczy przypomnieć, że jej nazwisko przed ślubem to Kaźmierczak ;) o czym mało kto w Polsce chce pamiętać.

      Adenauer na pewno chciał wybadać teren, ale po nim przyszli do władzy ludzie, którzy nigdy nie byli członkami NSDAP, a już tymbardziej nie byli wychowani w cesarskich imperialnych Niemczech, nastąpiła zmiana pokoleniowa i zmieniła się też mentalność.

      Tak więc o obozach piszą dziennikarze-debile, albo ci co nie rozumieją problematyki, kończy się na aferze i przeprosinach, a ostatecznie prawda wygrywa w sądzie.

      Towarzystwo Amerykańskich Żydów (coś takiego) także uznało, że nazywanie obozów polskimi jest klamliwie i krzywdzące, więc gdzieś w internecie wisi ich komunikat w tej sprawie

    •  

      pokaż komentarz

      @Walther00: coraz bardziej się pogrążasz... To list od czytelnika. Czy ty czytasz to, co linkujesz?

      Niestety, wciąż bez odpowiedzi pozostają pytania: Jak na takie "doniesienia" poważnej, wydawałoby się, instytucji, zareagują władze polskie tak skore do piętnowania rzeczywistych czy tylko rzekomych aktów antysemityzmu? Jak mamy zareagować my, Polacy? Czy powinniśmy w imię niezadrażniania stosunków udawać, że to tylko deszcz pada? Czy taką szkołę patriotyzmu chcemy ukazywać młodszemu pokoleniu?
      W dalszym ciągu liczę, że nie są to tylko pytania retoryczne...

      I sam sobie wcześniej odpowiedziałeś, kiedy Państwo Polskie zaczęło reagować - w 2005 roku, jak PiS doszedł do władzy... Więc może przyjmij prawdę na klatę...

      Na zalinkowanej przeze mnie stronie lista zaczyna się od 2005 roku bo pewnie od wtedy MSZ zaczął się tym zajmować,

      @Walther00: o, o tym właśnie chciałem cię przekonać :-)

      Czy Niemcy prowadzą politykę zrzucenia na nas odpowiedzialności za II wś to obecnie nie, wystarczy przypomnieć słowa szefa niemieckiego MSZ który wprost publicznie mówi, że obozy były niemieckie.

      @Walther00: a dlaczego tak powiedział? Bo Polska przestała milczeć i od 2005 roku zaczęła walczyć z tym kłamstwem. Dzięki PiS. I, tak nawiasem mówiąc, jest to jest jeden z powodów, dlaczego ludzie na PiS głosują (a czego PO pojąć nie może).

      Towarzystwo Amerykańskich Żydów (coś takiego) także uznało, że nazywanie obozów polskimi jest klamliwie i krzywdzące, więc gdzieś w internecie wisi ich komunikat w tej sprawie

      @Walther00: kiedy uznali? Bo to stwierdzenie ma rodowód w latach 50tych...

      Adenauer na pewno chciał wybadać teren, ale po nim przyszli do władzy ludzie, którzy nigdy nie byli członkami NSDAP,

      @Walther00: gdzieś to przeleciało przez wykop: pierwszy generał w Bundeswehrze, który nie był w NSDAP pojawił się dopiero co najmniej 20 lat po wojnie (nie chcę skłamać, nie pamiętam czy w 68, czy w 78 roku).

    •  

      pokaż komentarz

      I sam sobie wcześniej odpowiedziałeś, kiedy Państwo Polskie zaczęło reagować - w 2005 roku, jak PiS doszedł do władzy... Więc może przyjmij prawdę na klatę...

      @Nieszkodnik: ale państwo polskie pewnie reafowalo wcześniej tylko od 2005 roku są materiały. Poza tym materiały zaczynają się od stycznia 2005 a wybory jak zwykle były jesienią, więc przyjmij prawdę na klatę, że to nie chodzi o PiS

    •  

      pokaż komentarz

      @Nieszkodnik: o, znalazłem jeszcze info, że vice-szef MSZ oraz "Rzeczpospolita" zajmowali się kłamstwem o polskich obozach w końcówce lat 90.

      . . . kliknij, aby rozwinąć obrazek . . .

      źródło: Screenshot_20191017_074359_com.android.chrome.jpg

    •  

      pokaż komentarz

      Poza tym materiały zaczynają się od stycznia 2005 a wybory jak zwykle były jesienią, więc przyjmij prawdę na klatę, że to nie chodzi o PiS

      @Walther00: a kampania przedwyborcza i krytyka rządu kiedy się zaczęła?

      ale państwo polskie pewnie reafowalo wcześniej tylko od 2005 roku są materiały.

      @Walther00: twój link z 2002 roku świetnie opisuje te reakcje...
      Tak swoją drogą, poczytaj sobie, kim był jego autor.

  •  

    pokaż komentarz

    Fake news na temat fake news'ów.

    źródło: 1571182708058.jpg

  •  

    pokaż komentarz

    I co, wliczyliście tam te uznane przez moderację na temat jej samej albo kolegów, czy też nie? xD
    @jankurek83