Wybaczcie ten, być może głupi, komentarz, ale zastanawia mnie to czy są hipotezy naukowe mówiąca, że fizyka nie jest czymś stałym, tzn. to co uważamy za stałe fizyczne (jak np. prędkość światła) może być różne w różnych miejscach we wszechświecie. Gdyby tak było to wszelkie pomiary, czy to wieku, czy odległości, oparte o te stałe, byłyby obarczone tym większym błędem im większy jest dystans.

A co, jeśli ekspansja wszechświata nie przyspiesza, tylko my zbliżamy się do czarnej dziury lub np. czarna dziura w środku drogi mlecznej zwiększa swoją masę powodując dylatację czasu i przez to wszystkich pomiarów opartych na stałej c

Wszechświat rozszerza się znacznie szybciej niż przewidywali naukowcy i nikt nie wie, dlaczego.
    Nowa technologia obserwacyjna to potwierdza.

Do najnowszych badań naukowcy wykorzystali najnowocześniejszy system lustrzany w teleskopie Keck Observatory na Hawajach. Urządzenie wykorzystuje elastyczne lustra, które mogą korygować zniekształcenia spowodowane atmosferą ziemską i oddawać wyjątkowo ostre obrazy obiektów na niebie.
    Według ich badań, które zostały opublikowane w zeszłym miesiącu w Royal Astronomical Society, dokładne pomiary tempa rozszerzania się wszechświata nie odpowiadają standardowemu modelowi stosowanemu przez naukowców od dziesięcioleci.

Tajemnica stałej Hubble'a

Kiedy badamy CMB (mikrofalowe promieniowanie tła), patrzymy również daleko w przeszłość, ponieważ światło porusza się ze stałą prędkością.
    Na przykład, gdy patrzymy na słońce, widzimy na Ziemi słońce, które pojawiło się 8 minut temu, ponieważ znajduje się w odległości około 8 minut świetlnych.
    Kiedy więc naukowcy patrzą na obiekty wystarczająco daleko, widzą je tak, jak na początku wszechświata.
    Na podstawie tych obserwacji naukowcy odkryli, że po Wielkim Wybuchu wszechświat początkowo bardzo szybko się rozszerzył. Następnie ekspansja zwolniła, gdy grawitacja ciemnej materii - tajemniczej, niewidzialnej siły, która stanowi około 85% całej materii we wszechświecie - cofnęła się.
    Ale ostatnio napotkali problem.
    Pomiary współczesnego wszechświata pokazują, że rozszerza się on znacznie szybciej niż przewiduje model standardowy. Kwietniowe badanie Riessa wykazało, że wszechświat rozszerza się o 9% szybciej niż przewidywano na podstawie obliczeń opartych na CMB.
    „Nie są to tylko dwa eksperymenty, które się nie zgadzają. Mierzymy coś zasadniczo innego. Jednym z nich jest pomiar tego, jak szybko wszechświat się rozszerza, tak jak go widzimy. Drugi to prognoza oparta na fizyce wczesnego wszechświata i na pomiarach, jak szybko powinien się on rozszerzać. Jeśli te wartości się nie zgadzają, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że czegoś brakuje.”

Naukowcy skierowali teleskop w stronę trzech układów jasnych, bardzo aktywnych galaktyk zwanych kwazarami.
    Badali kwazary za pomocą procesu zwanego soczewkowaniem grawitacyjnym, który mierzy sposób, w jaki światło ugina się, gdy przemieszcza się wokół masywnych obiektów w drodze do Ziemi.
    Masywny obiekt (jak na przykład gigantyczna galaktyka) wygina światło w różnych kierunkach, co pozwala naukowcom zobaczyć różne, zniekształcone wersje tego samego kwazara z nieco innych czasów w przeszłości. Następnie mogą porównać te różne obrazy, aby obliczyć, jak długo światło kwazara potrzebuje, aby do nas dotrzeć i zebrać informacje o tym, jak bardzo wszechświat rozszerzył się podczas tego czasu podróży.

Podobnie jak poprzednie badania, nowe wyniki wykazały, że wszechświat rozszerza się szybciej niż przewiduje model standardowy. Naukowcy porównali swoje wyniki z danymi z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, a wyniki były spójne.
    „Różnica w stałej Hubble'a między wszechświatem wczesnym a późnym oznacza, że czegoś brakuje w naszym obecnym modelu standardowym”, powiedziała astrofizyk Sherry Suyu w komunikacie prasowym na temat ostatnich badań.
    „Na przykład może to być egzotyczna ciemna energia, nowa relatywistyczna cząstka lub inna nowa fizyka, która jeszcze nie została odkryta.”

Naukowcy nie wiedzą jeszcze, czym może być ten brakujący kawałek. Niektórzy uważają, że winowajcą może być ciemna energia , określenie tajemniczej, niewidzialnej siły, która stanowi około 68% wszechświata. Energia ta mogła przyspieszyć ekspansję, gdy wypchnęła ją na zewnątrz i przytłoczyła grawitację ciemnej materii.
    Fassnacht powiedział, że ma nadzieję, że naukowcy będą nadal wykorzystywać tę nową technologię teleskopu do gromadzenia bardziej precyzyjnych danych, gdy będą poszukiwać brakujących elementów w swoim zrozumieniu wszechświata.
    „Być może doprowadzi to nas do pełniejszego kosmologicznego modelu wszechświata” - powiedział.

źródło: Zdjęcia trzech soczewkowanych kwazarów.jpg

Lepiej niż "wszechświat się rozszerza" mówić "przestrzeń się rozszerza". Po prostu każde dowolne dwa punkty oddalają się od siebie, lewy i prawy skraj naszego biurka tez się oddalają od siebie, tyle że na tak małej odległości w ogóle nie jest to widoczne, rozszerzanie się przestrzeni staje się widoczne dopiero na odległościach międzygalaktycznych.

Ale zawsze mnie zastanawiała jedna rzecz: jeśli ta ekspasja "rozdymania się" przestrzeni istotnie przyspiesza to ozbacza to że w końcu (za ileś tam bilionów lat) zacznie być widoczna także na coraz mniejszych skalach. Z czasem zacznie rozrywać także obiekty związane grawitacyjnie takie jak galaktyki, potem zacznie rozrywać układy gwiazd i planet, potem zacznie rozrywać nawet tak małe obiekty jak same planety, w końcu zacznie rozrywać obiekty w ludzkiej skali (np. wspomniane wyżej biurka, i ludzi jeśli będą istnieć za te biliony lat :)) no i ostatecznie zacznie rozrywać obiekty które wydają się nierozerwalne tzn same jądra atomowe i same cząstki elementarne.

Jak w ogóle będzie wyglądał np. pojedynczy foton (funkcja falowa żyjąca sobie w zasadzie "wiecznie") którego rozsmaruje w przestrzeni na gigantyczną skalę gwałtownie przyspieszająca ekspansja geometrii?

No i co z czarnymi dziurami? To jest obiekt który zakrzywia przestrzeń ekstremalnie, czy ekspansja przestrzeni może go rozerwać?

Dodany przez:

avatar ntdc dołączył