Tunel czasoprzestrzenny jest hipotetyczną strukturą, która reprezentuje "tunel" pomiędzy dwiema częściami czasoprzestrzeni. Teoretyczna możliwość istnienia takiej struktury opisana jest przez specjalne rozwiązanie równań pola Einsteina. Jednak naukowcy nie są jeszcze w stanie potwierdzić istnienia takich tuneli.

Istnieją dwa rodzaje tuneli: tunele przenikalne i nieprzenikalne.

tunele przenikalne (ang. traversable) – umożliwiające przesłanie przez nie materii lub co najmniej energii, dziś znane modele są na ogół odmianą tuneli lorenzowskich
    Te pierwsze są stosunkowo stabilne, a obiekt lub sygnał może przejść z jednego końca na drugi bez przeszkód.
    Klasycznym przykładem tego typu obiektu jest tunel czasoprzestrzenny Morrisa-Thorna.

tunele nieprzenikalne (ang. non-traversable) – nie jest możliwe przesłanie materii, energii lub informacji. Przykładem takiej konstrukcji jest most Einsteina-Rosena.

Naukowcy z Google wraz z kolegami z Uniwersytetu Stanforda, Uniwersytetu Maryland i Uniwersytetu w Amsterdamie opublikowali pracę z opisem technologii, za pomocą której w przyszłości będzie można stworzyć imitację tunelu bezpośrednio w laboratorium i zbadać ją szczegółowo.

( O ile dobrze zrozumiałem istotę ich idei )

Eksperci korporacji wraz z innymi naukowcami chcą stworzyć model jednego z takich systemów, który pozwoli prześledzić informacje przechodzące przez tunel między dwiema czarnymi dziurami. W tym celu autorzy nowej pracy proponują stworzenie komputera kwantowego z dwoma zestawami powiązanych qubitów, które zostaną podzielone na dwie grupy. Pomiędzy tymi dwiema grupami badacze chcą przesłać określony plik informacji i zobaczyć, jak jego objętość wpływa na stabilność systemu.

Jak piszą w wstępie:
    W dążeniu do zrozumienia kwantowej natury czasoprzestrzeni i grawitacji, kluczową trudnością jest
    brak możliwości eksperymentu. Ponieważ grawitacja jest tak słaba, bezpośrednie badanie grawitacji kwantowej jest eksperymentalnie niemożliwe do wykonania. Jednakże, konsekwencją holograficznej
    zasada [3, 4] i jej konkretna realizacja w korespondencji AdS/CFT [5-7] (patrz również [8]) wskazuję
    że systemy niegrawitacyjne z wystarczającym uwikłaniem mogą wykazywać zjawiska charakterystyczne dla
    kwantowej grawitacji.

Wyjaśnienie dla prawilnych Mirków : W artykule opublikowanym w niemieckim magazynie Fortschritte der Physik w 2013 roku, Maldacena i Suskind stwierdzili, że tunel czasoprzestrzenny - technicznie most Einsteina - Rosena - jest odpowiednikiem kwantowego splątania. To pozwoliło na rozwiązanie problemu firewalla. (a być może i paradoksu informatycznego)

Więcej w niezwykłe ciekawym znalezisku kolegi @Fake_R Tunele czasoprzestrzenne rozplątują paradoks czarnej dziury.

@RFpNeFeFiFcL: Nie bardzo się orientuję w kwestii komputetów kwantowych, ale z treści wstępu do artykułu mniemam, iż przy ich pomocy będzie można w jakiś sposób zbadać "niemal eksperymentalnie", oczywiście przez pewne analogie, kwantową grawitację, a konkreniej teorię strun, dobrze zrozumiałem? Jeśli tak, to uważam, iż to wręcz fantastyczna wiadomość, zważywszy, że korespondecja AdS/CFT, tudzież gauge-gravity duality to obecnie "najgorętszy" temat w fizyce toeretycznej. Zasada holograficzna, ER=EPR i ww. korespondecnja to nie takie sobie bajeczki matematyczne, ale poważne hipotezy mające duży potencjał predykcyjny, które są na ustach niemal wszystkich fizyków zajmujących się badaniami dotyczącymi kwantowej grawitacji.

P.S. Dzięki za tekst i wstęp!

@Fake_R:

No ja to tym bardziej jestem zerem komputerowym, a tym bardziej komputery kwantowe są dla mnie czymś pomiędzy myślącymi kukiełkami Voodoo i elektronicznymi Midichlorianami. :) :)

Więc używając Mocy Wykopowej, wzywam do braterskiej pomocy kolegę @Rosly

.

źródło: Qui-Gon_mind_trick.png

@RFpNeFeFiFcL: stwierdzili a czy udowodnili? Czy stwierdzanie czegokolwiek bez teorii łączącej grawitację ze światem kwantów ma jakąkolwiek wartość naukową?
      Tunele cz p to tylko hipoteza. Do tego nie wiadomo czym jest grawitacja i jak ją połączyć z mechaniką kwantową.

Zaprzęganie komputera kwantowego do tego typu symulacji to jakieś medialne gówno. Ja bym dodał jeszcze AI uruchomioną na QC do stworzenia tuneli cz p. Najlepiej w ośrodku CERN razem z boską cząstką uwięzioną w słoju z ciemnej materii.

@RFpNeFeFiFcL: chociaż zostałem wywołany ;) nie czuję się ani trochę bardziej zdolny właściwie odpowiedzieć na to pytanie.
      Na tyle na ile zrozumiałem papier chodzi o próbę eksperymentalnego udowodnienia hipotez przy pomocy tych samych metod technicznych które używane są do budowy komputerów kwantowych, nie zaś o zbudowanie komputera kwantowego w celu symulacji tych zjawisk za pomocą jakiegoś przetwarzania czy algorytmu.

We wstępie jest mowa o próbie wyjaśnienia zjawiska "przywracania" informacji w systemie kwantowym po de-koherencji i analogi do teleportacji przez dwie "czarne dziury" (słowo "wormhole" sugeruje odwołanie się do mostu Einsteina - Rosena) :| Nie jest jasne dla mnie dlaczego akurat te dwa zjawiska zostały uznane za podobne czy nawet tożsame (most E-R jest klasyfikowany jako nieprzenikalny). Znalezienie uniwersalnego prawa łączącego fizykę kwantową i fizykę w makroskali (np grawitację) jest od lat "świętym Gralem" i ten kto tego dokona będzie ozłocony. Dla mnie język w tym papierze jest poza zasięgiem.

Zbyt wiele terminów i odwołań po prostu nie rozumiem, bo KK to moje hobby a nie ugruntowana wiedza.
      Interesuje się głównie praktycznymi aspektami KK, tj jak działają i do czego mogą być przydatne algorytmy i same komputery kwantowe głownie ze względu na to że nie lubię tego całego hypeu i pseudo treści które się pojawia w internecie. Gdzie mogę staram się opisywać konkretnie ale niestety nie tym razem (za cienki jestem).

Innymi słowy: czy leci z nami jakiś lek... znaczy fizyk teoretyczny? ;)

@Chrzonszcz: Pewnie lamanie w kolko kluczy RSA juz im sie znudzilo i chca zrobic cos czym beda sie mogli publicznie pochwalic.

@Rosly: To jest wprawdzie tylko pewne hasło (tzn. ER=EPR), ale ukazujące sedno tej kwestii.

Za wikipedią (fragmenty):

The conjecture was proposed by Leonard Susskind and Juan Maldacena in 2013.[3] They proposed that a non-traversable wormhole (Einstein–Rosen bridge or ER bridge) is equivalent to a pair of maximally entangled black holes. EPR refers to quantum entanglement (EPR paradox).

This conjecture is an extrapolation of the observation by Mark Van Raamsdonk[7] that a maximally extended AdS-Schwarzschild black hole, which is a non-traversable wormhole, is dual to a pair of maximally entangled thermal conformal field theories via the AdS/CFT correspondence.

This conjecture sits uncomfortably with the linearity of quantum mechanics. An entangled state is a linear superposition of separable states. Presumably, separable states are not connected by any wormholes, but yet a superposition of such states is connected by a wormhole.[9]

Generalnie, rozumiem to tak, iż pewne rozwiązania równań OTW (tutaj chyba chodzi o metrykę Schwarzchilda) są równoważne opisowi splątania kwantowego (ale dokładnie jak i dlaczego to nie wiem). Dlatego też ER=EPR. Dodatkowo, jeśli hipoteza ta jest prawdziwa to wynika z niej, że informacja po wpadnięciu do czarnej dziury nie przepada lecz zostaje zachowana, chociaż z naszej perspektywy wyglądałaby jak utracona (promieniowanie Hawkinga). Może zatem dlatego próbuje się zaprzęgnąć komputery kwantowe i sposób zachowania się informacji kwantowej do badania kwantowej grawitacji.

Więcej bardzo nie powiem, bo strasznie mogę namieszać, ale...

Innymi słowy: czy leci z nami jakiś lek... znaczy fizyk teoretyczny? ;)

pozwolę sobie zawołać @Clermont i zapytać: czy można odrobinę szczerzej i precyzyjniej?( ͡° ͜ʖ ͡°)

@Fake_R: Z tego co zrozumiałem zaproponowano teoretyczny model teleportacji kwantowej bez potrzeby dekodowania informacji po drugiej stronie, czyli wormhol. W klasycznej teleportacji kwantowej realnie nie da się ominąć bariery prędkości światła ponieważ nawet jeżeli wyślemy stan kwantowy od punktu A do B natychmiastowo, to żeby go odczytać w B, trzeba jeszcze klasycznym kanałem poinformować B jak to zrobić. Tutaj korzystając z głębokich korelacji na krańcach wormhola(wynikających z zasady holograficznej która utożsamia czasoprzestrzeń ze splątaniem kwantowym) takie dekodowanie nie jest potrzebne więc efektywnie cząstka pokonuje barierę prędkości światła. Problem polega na tym że taki tunel trzeba najpierw zbudować(stworzyć stan splątany czarnych dziur) po obu stronach i działa tylko dla małej ilości kubitów, więc w swoją przeszłość nigdy się już nie cofniemy.

@Fake_R: Z grubsza chodzi właśnie o to, co napisałeś. Polecam krótki artykulik Johna Preskilla na ten temat: Entanglement = wormholes, bo sam niewiele bym mógł do tego dodać, gdyby się ograniczać do prostego języka. Jedno z większych wydarzeń w fizyce ostatnich 10 lat. @Rosly

Co do samego artykułu to chodzi po prostu o pewien protokół kwantowy, nie o zbudowanie komputera kwantowego. Ciekawy pomysł, chociaż musiałbym bardziej przysiąść, żeby szczegóły techniczne załapać bo to już trochę poza moimi zainteresowaniami naukowymi.

@RFpNeFeFiFcL: artykuł super, a jako ilustracja screen z Elite Dangerous. Asp Explorer na tle czarnej dziury ;-)

Istnieją dwa rodzaje tuneli: tunele przenikalne i nieprzenikalne

@RFpNeFeFiFcL: Czy w końcu ustalono już ile diabłów mieści się na czubku szpilki? Tematy są pokrewne, mnóstwo pytań, żadnych odpowiedzi. Pies jak nie ma co robić to zajmuje się higieną intymną. Człowiek zaś rozważa dylemat czasoprzestrzennego dziadka. Chyba lepiej iść na ryby.

@RFpNeFeFiFcL: Plusik za tłumaczenie. Dawno cię tu nie widzialem albo coś mnie ominęło.

@Rosly: @onebit: @Clermont:

Dzięki serdeczne za odpowiedz i wyjaśnienie.
      Myślę że ten temat jest zbyt skomplikowany dla większości z nas.
      Więc nich pozostanie taką naukową i może trochę sci-fi ciekawostką :)

( ja osobiście przeczytałem ze 3 razy ale nic a nic nie zrozumiałem )

@panna-Wanda:

Jako wędkarz zawszę chętny :)

@nojasneurwa: @f6wpj:

Dzięki.
      Niestety ostatnio nie mam aktywności bo praca i szekle duszą.
      Tu napisałem parę słów więcej o tym

Wczoraj oglądałem Interstellar więc mogę się wypowiedzieć... c#$!! to da, te wszystkie maszyny i obliczenia, najważniejsza jest miłość.

ciekawo nad czym jeszcze ciekawym google.... znaczy cyberdyne pracuje w swoich podziemnych labolatoriach