Drogi Wykopowiczu
w załączonym linku do Polityki Prywatności przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych osobowych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Zamykając ten komunikat (klikając w przycisk “X”), potwierdzasz, że przyjąłeś do wiadomości wskazane w nim działania.
+18
pokaż komentarz
Sytuacja sprzed kilku dni - jadę dwupasmówką przez miasto, b duże natężenie ruchu, bo godzina szczytu. Przy przejściu stoi chłopaczek z plecakiem. Zatrzymuję się (dosyć łagodnie, nie było to ostre hamowanie), żeby go puścić. Chłopaczek wchodzi przed mój samochód i rozsądnie zatrzymuje się, starając wyjrzeć zza samochodu, aby sprawdzić, czy coś nie jedzie lewym pasem. I punkt dla niego, bo tam ktoś olewa sytuację i przebija na pełne p przez przejście.
Sytuacja b standardowa. Na szczęście tym razem z tyłu była policja, więc sekundę później zobaczyłem niebieską poświatę we wstecznych lusterkach i pojechali za tym wyśmienitym kierowcą.
Ogólnie w miastach samochodów jest za dużo. Zniechęcenie do korzystania z nich tych, którzy i tak nie potrafią tego robić, bo stwarzają zagrożenie, źle parkują, dowolnie interpretują przepisy, to czysty rigcz.
+1
pokaż komentarz
@the_good_guy: Za wyprzedzanie na przejsciu kary powinny byc takie ze debil bedzie pol roku to splacal.
+10
pokaż komentarz
Jak wam się marzy pierwszeństwo dla pieszego na.pasach to może idąc tym rozumowaniem wprowadźmy pierwszeństwo dla wyjeżdżających z dróg podporządkowanych. O ile wtedy będzie mniej wypadków jak każdy będzie uważał i przepuszczał!
Tak na serio to pieszy wchodzi w drogę kolizyjną z samochodem, on się włącza do ruchu i to od niego zależy czy wejdzie na tę ulicę czy nie. Jeżeli jakieś przejście jest trudne do przejścia ze względu na ruch to tam powinny być światła i tyle. A nie debilne pomysły że pieszy ma zawsze pierwszeństwo. To prosty sposób żeby zakorkować miasta i wysłać na cmentarz setki osób a drugie tyle do więzień.
+8
pokaż komentarz
@Myrzyn: No i obowiązkowo pierwszeństwo dla aut i pieszych na przejazdach kolejowych.( ͡° ͜ʖ ͡°)
-1
pokaż komentarz
@Myrzyn: Glupki mysla ze jak ze swietych krow zrobia jeszcze bardziej swiete krowy to nie da sie ich przerobic na steki.
+2
pokaż komentarz
@Myrzyn: Dziwne ze w krajach cywilizowanych na zachodzie europy to działa i smiertelnych potraceń jest mniej, jak to wytłumaczysz?
-2
pokaż komentarz
@verul: Piszesz o pieszych?
0
pokaż komentarz
@Czupakabros: Tak. Swieta krowa ze swietym pierwszenstwem i tak bedzie kawalem miesa po starciu sie z samochodem. Jak jej dasz jeszcze wieksze pierwszenstwo to nadal bedzie takim samym miesem jak wlezie pod samochod.
+15
pokaż komentarz
Dla porównania na 13 razy mniejszej Litwie (2.7 miliona ludzi vs 36 milionów w Polsce) w zeszłym roku zginęło 9 pieszych na przejściach. Gdyby ginęło ich tyle, co w Polsce to powinno to być 14 osób czyli o 55% więcej.
Litwa niedawno wprowadziła bezwzględne pierwszeństwo pieszych na przejściach. W poprzednim roku zginęło u nich 16 osób na przejściach, czyli proporcjonalnie do populacji więcej niż w Polsce. Jeśli ta jedna zmiana prawna zadziałałaby u nas tak, jak na Litwie - to zamiast 190 osób rocznie ginęłoby na przejściach tylko 122 osoby - czyli rocznie uratowalibyśmy 68 osób.
Oczywiście nie można tego przeliczać z taką dokładnością, ale trendy są oczywiste jak tylko ktoś porówna statystyki.
Źródło: https://www.wykop.pl/link/5235263/comment/71226221/#comment-71226221
-13
pokaż komentarz
@tell_me_more: nie ma co porwnywac nie ta skala infrastruktury i natężenia pojazdów
+20
pokaż komentarz
nie ta skala infrastruktury i natężenia pojazdów
@bizn:
jasne, jak fakty o czyms swiadcza, tym gorzej dla faktow ^_^
-8
pokaż komentarz
@tell_me_more: można też zredukować ta ilość totalnie do zera, wprowadzając system wykrywania pieszego na przejściu. Gdy taki pieszy jest wykryty to murek o wysokości 0.7m wysuwał by się z jezdni chroniąc pieszego ¯\_(ツ)_/¯
Ewentualnie, można by też doświetlić dobrze przejścia, aby było na nich normalnie widać człowieka ubranego w ciemne ubrania.
Bo dając pieszemu pierwszeństwo, co zmieniasz? Nic nie zmieniasz, chyba, że zapewnisz mu jakieś pole siłowe które będzie go chroniło bo "przecież mam pierwszeństwo". O edukacji w szkołach już nie wspomnę, że można by uczyć od małego prawidłowego zachowania na przejściu i jak dbać o swoje bezpieczeństwo, nawet dmuchając na zimne.
+2
pokaż komentarz
Bo dając pieszemu pierwszeństwo, co zmieniasz? Nic nie zmieniasz
@LrPrl: Jakoś na Litwie ponoć coś się zmieniło.
Jeśli zmiana będzie odpowiednio rozreklamowana, to kierowcy być może zaczną wreszcie zachowywać, wymaganą przepisami, szczególną ostrożność przy zbliżaniu się do przejścia dla pieszych. A to już będzie ogromna zmiana.
+6
pokaż komentarz
@tell_me_more: przy tak małych liczbach, to pechowy zbieg okoliczności może zmienić wynik o kilkadziesiąt procent. Można powiedzieć, że się poprawiło, ale potrzeba poczekać kilka lat żeby sprawdzić na ile.
Takie prawo na pewno poprawia bezpieczeństwo, ale ważna jest też infrastruktura, bo jak się robi przejścia na 2,3,4 pasmowkach bez świateł, albo pasy co 100 metrów to zmniejsza to bezpieczeństwo.
-5
pokaż komentarz
@bizn: zminusowali Cię, ale wszyscy piewcy tego systemu potem będą wyklinać na korki(nawet w jadących autobusach). Na Czarnowiejskiej w Krk pod AGH była taka sytuacja, że wprowadzili światła żeby usprawnić ruch samochodów. Tam wszyscy szli na hurra i auto nie miało szans przejechać. Tworzyły się zatory nie do ruszenia. Każdy komentując powinien powiedzieć ile spędza w aucie a ile jako pieszy i dopiero zabierać głos. Nie mówiąc o tym że wypadki częściej zdarzają się w miejscach o średnim natężeniu ruchu (przejście przez drogę nie ejst spejcjalnie utrudnione). Kierowca widzi pieszego znacznie później niż pieszy kierowcę. Tym bardziej że kierowca sygnalizuje swoje postępowania a ile jest filmów nawet na wypoku kiedy pieszy idąc prosto w kapturze nagle zmienia kierunek wchodząc na pasy. Wszyscy mówią o drogach hamowania, ale w badaniach jest hamowanie awaryjne które sprawią zagrożenie dla innych kierowców. A pieszy naprawdę powinien spojrzeć co się dzieje...
0
pokaż komentarz
@ZygmnuntIgthorn: w jednym roku się zmieniło, a w następnym też może się zmienić ale w drugą stronę. Jedna rzecz jest za to pewna, prawo Cię nie ochroni bezpośrednio bo to nie jest pole siłowe. Może co najwyżej spowodować to, że po twojej śmierci zostanie wypłacone odszkodowanie twojej rodzinie. Tyle.
Chcesz promować cokolwiek? Już jest promowane. Kto ma uważać ten uważa. Jedynie co to na kurach mogliby uczyć zachowania szczególnej ostrożności przy przejściach, bo tak to tylko głuchy komunikat bo niby jak ta ostrożność zachować, jak zauważyć sytuację potencjalnie niebezpieczna etc.
Nie, moim zdaniem to nic nie da u nas i tyle. Trzeba wymyśleć coś innego, co? Ja uważam, że trzeba się posłuchać ludzi. Zrobić portal internetowy gdzie każdy obywatel będzie mógł zgłosić potencjalnie niebezpieczne miejsce - tam gdzie on sam lub ktoś z jego znajomych miał taką sytuację, gdzie mógł zostać potrącony czy coś. Mielibyśmy duża bazę danych dotyczących przejść gdzie w przyszłości może dojść do wypadku i wtedy reagujemy. Jeżeli jest taka możliwość i potrzeba, zwłaszcza na drogach o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku - stawiany światła, na innych wystarczy oświetlić lepiej, na jeszcze innych można się wzorować na Holandii i całe przejście zamienić w próg zwalniający (przejście jest trochę wyżej, przez co mimowolnie kierowcy zwalniają) i takie tam. Prawo moim zdaniem jest całkiem dobry, pieszy ma pierwszeństwo od momentu w którym znajdzie się na jezdni - wtedy to kierowca MUSI uważać na pieszego. Jeżeli pieszy stoi przed przejściem to pieszy MUSI uważać na siebie i wybrać dla siebie bezpieczny moment na przejście.
No i policja. Zamiast kryć się w krzakach tam gdzie jest dobry zarobek na suszarkach - stanąć za przejściem i patrzeć kto nie udziela pierwszeństwa pieszemu (są sytuacje, że pieszy jest na przejściu a zaraz koło jego nosa jedzie auto drugim pasem...) I takie tam.
+1
pokaż komentarz
Jedna rzecz jest za to pewna, prawo Cię nie ochroni bezpośrednio bo to nie jest pole siłowe. Może co najwyżej spowodować to, że po twojej śmierci zostanie wypłacone odszkodowanie twojej rodzinie. Tyle.
@LrPrl: Nie twierdzę, że to jest pole siłowe. Pisałem już wyżej, że ja nie zapatruję się na tę regulację jako na przywilej dla pieszych, a bardziej jako bat na kierowców. Nie spodziewam się, że nagle ludzie zaczną bezmyślnie wchodzić na przejścia bardziej niż do tej pory, natomiast kierowcy będą zmuszeni do zwracania jeszcze większej uwagi na pieszych nie tylko na pasach, ale też przy pasach. I to koniec końców może dać pozytywny efekt. Ale to są tylko gdybania i zdaję sobie z tego sprawę.
Chcesz promować cokolwiek? Już jest promowane
@LrPrl: Tak, marchewkę już mamy, brakuje tylko kija :)
0
pokaż komentarz
@ZygmnuntIgthorn: tylko kij nic nie da bo jest nieefektywny, bo dla jednego 500zl to 1/4 budżetu domowego a dla innego 500zl to dniówka. A do tego, nie zawsze jest to wina kierowcy, czasami to po prostu nieszczęśliwy wypadek lub/i po prostu brak uwagi, korki itp. sam bym potrącił pieszego bo mi się za słupkiem A schował. Nic by mu się nie stało, bo bym tylko lekko go sturchnął gdybym go nie zauważył, ale już jakby to było dziecko to by mogło się mimo wszystko więcej stać. A to tylko dlatego, że obserwowałem prawą stronę a gdy odwróciłem wzrok na lewa, zobaczyłem ,że czysto to chciałem jechać i w momencie puszczania sprzęgła wyłonił mi się człowiek zza słupka A. Od tego czasu zawsze wychylam się trochę aby zerknąć za słupek. Coś, czego nikt nigdy nie uczy na kursie.
-2
pokaż komentarz
@tell_me_more: A ja uwazam ze pieszy przed wejscie na przejscie powinien sygnalizowac ten manewr tak zeby kierowcy wiedzieli co zamierza. Wystarczy skierowanie wyprostowanej reki do przodu w strone przejscia, odczekanie kilku sekund i wejscie. Kazdy uczestnik ruchu drogowego musi sygnalizowac swoje zamiary. Pieszy takze. Wiuec skoro maja miec na przejsciu i przed przejsciem bezwzgledne pierwszenstwo to musza tez miec obowiazki. Mysle ze hailowanie bedzie wystarczajace.
-1
pokaż komentarz
@tell_me_more: Proponuje tez obok obowiazku hailowania wprowadzic mandat 500zl dla pieszego za korzystanie z telefonu podczas przechodzenia przez jezdnie. Bardzo latwe do egzekwowania. Budzet sie podreperuje. Bezpieczenstwo wzrosnie.
+9
pokaż komentarz
Wyłączone myślenie u pieszych przez przepisy to i coraz więcej wypadków. To pieszy powinien UWAŻAĆ i rozejrzeć się przed wejściem na ulice czy przejście. Kierowca też człowiek, może popełnić błąd, zagapić się czy może oślepić go słońce, ale to pieszy w tym przypadku przegra swoje życie. I żadne przepisy względem kierowców tu nie pomogą.
+2
pokaż komentarz
@Banita77: A zdajesz sobie sprawę, że takie podejście do tematu stawia kierowców w roli osób upośledzonych, na których w każdym momencie należy uważać, bo nie wiadomo co odwalą? W sumie to może masz rację biorąc pod uwache choć ostatni przypadek babki, która wjechała na czerwonym na pazy zabijając dziecko...
+1
pokaż komentarz
@Banita77: A pieszy to nie człowiek, nie może popełnić błędu, zagapić się, nie może go oślepić słońce? Chociaż, są przypadku pieszych, których nie może słońce oślepić, na przykład niewidomych. Ten, mimo słońca, spokojnie może się rozejrzeć, czy nadjeżdża samochód.
-1
pokaż komentarz
@michaljg: Tym bardziej powinien się rozglądać bo jest to w jego interesie, proste.Obecne przepisy odebrały pieszym myślenie i ostrożność, bo kierowca ma "obowiązek"...
-1
pokaż komentarz
@Haziasty: Za komuny w szkołach uczono dzieciaków, że należy trzy razy się rozejrzeć zanim wejdzie się na ulice czy przejście. Teraz tą ostrożność odebrano przepisami, bo kierowca musi...owszem, musi, ale nie zawsze tak jest. A kto najwięcej na tym straci??
+1
pokaż komentarz
@Banita77: Przy obecnych przepisach kierowca akurat nie ma za dużo obowiązków związanych z pieszymi, dlatego ten nie myśli i nie jest ostrożny w okolicy przejść.
-1
pokaż komentarz
@michaljg: A jak będzie miał większe myślisz, że to coś zmieni? Nie, będzie jeszcze gorzej.
+10
pokaż komentarz
Zakładając, że 50% populacji w Polsce tj. ok. 19 mln przechodzi przez przejście dla pieszych 2 razy dziennie przez 200 dni w roku, co daje 7 600 000 000 osobo/przejść w roku, należy uznać że problem nie istnieje.
+1
pokaż komentarz
@harryt: tak żeby jeszcze zmarginalizowac wynik, to po drugiej stronie mamy 30mln zarejestrowanych pojazdów z czego 22 mln to osobowki, pewnie 1/3 nie jeździ codziennie ,każdy z tych które jeżdżą codziennie podczas jazdy przejeżdżają przez kilkadziesiąt przejść dla pieszych.
Do tego wg statystyk policji na 7.2 tys wypadkow na pasach 2.5 tys było z winy pieszego.
-1
pokaż komentarz
7.2 tys wypadkow na pasach 2.5 tys
@alienv: Poproszę link, bo wczoraj czytałem w raporcie z 2018 roku coś zupełnie przedziwnego.
0
pokaż komentarz
@Strumien_Objetosci: plik wypadki_2018.pdf ze strony policji ( ͡° ʖ̯ ͡°) dokładnego adresu nie pamiętam, trochę zmanipulowalem bo nie 2.5 tys a 2.1 tys z winy pieszego ( ͡° ʖ̯ ͡°)
0
pokaż komentarz
@Strumien_Objetosci: zgaduje że stąd http://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html
-1
pokaż komentarz
@alienv: Co daje 66% wypadków na pasach z winy kierowców, nieprawdaż? :)
0
pokaż komentarz
@Haziasty: to napisałem, wystarczy podzielić ( ͡° ͜ʖ ͡°) chyba nawet trochę więcej :) ale ciężko o dokładną ilość bo policja nie rozdzielacze tego, zwłaszcza że kilkaset jest oznaczone jako wija współna a w statystyce wypadków na pasach są też wypadki samochodów z rowerem jak i rowerzystów z pieszym ( ͡° ͜ʖ ͡°)
-1
pokaż komentarz
@alienv: Akurat rowerzystów z pieszymi w skali roku jest zaledwie kilka (zgłoszonych i zarejestrowanych) więc to wartość raczej pomijalna. Co do rowerzystów z samochodami to z tego co pamiętam statystyki też są w okolicach 67% z winy kierowców... Choć czytając tutaj kierowców mam wrażenie samobójczych pieszych rzucających się specjalnie biednym kierowcom pod koła, w dodatku wszystkich ze słuchawkami na uszach i obowiązkowo wpatrzonych w telefon :P
+1
pokaż komentarz
@alienv: No właśnie! To ten sam dokument. Bierzesz "najechanie na pieszego" które nie tyczy się tylko przejść, a całego ruchu: przejść, dróg, poboczy i parkingów. Mi na pasach wyszło tak:
Z winy kierującego: 3072+228+459+59+13 (str. 24)
0
pokaż komentarz
@Haziasty: a skolei piesi mówią o kierowcach mordercach którzy z zimna krwią wyjeżdżają w pieszych ( ͡º ͜ʖ͡º) są też inne dane, jak np fakt że 80%pieszych nie nosi odblaskow a 60% nosi ciemne ubrania. Dodaj do tego noc i nieoswietlone przejścia dla pieszych i masz winę kierowcy. Wypadek to właśnie splot takich pojedynczych wydarzeń.
W każdej grupie znajdują się czarne owce i tak samo są kierowcy którym powinno się zabrać prawo jazdy. Ale zapewne większość wypadków to zwykle wypadki kiedy to kierowca po prostu nie zauważył bądź nie zdążył zareagować. kierowcy podczas jazdy mijają wiele przejść dla pieszych i nie są robotami czyli kiedyś mogą popełnić błąd. Nikt nie chce wjechać w pieszego, chociażby przez to ze dalej nie pojedzie i będzie musiał czekać na policję itp.
Sam dużo jeżdżę ale w mieście jestem przeważnie pieszym i klnę nie raz ns jednych i drugich ale rozglądam się nawet jak mam pierwszeństwo. Na nic mi ta świadomość jak będę leżał w gipsie ( ͡° ͜ʖ ͡°) a może kiedyś kamery na przejściach i skrzyżowaniach będą powszechniejsze to będzie można karać więcej takich występków.
+1
pokaż komentarz
@Strumien_Objetosci: o faktycznie, masz zupełnie rację, za bardzo uoroscilem dane, teraz jest dużo czytelniej, dzięki mirku ( ͡° ͜ʖ ͡°)