Krótkie streszczenie:

Badacze analizując dane z teleskopu Hubble'a, z obserwacji odległych kwazarów przez pryzmat soczewkowania grawitacyjnego, odkryli najmniejsze dotychczas poznane skupiska ciemnej materii. Badanie to jest istotne, gdyż prawdopodobnie pozwoli wyeliminować niektóre z propozycji na ciemną materię tj. "warm dark matter", która nie zakłada skupiania się ciemnej materii w niewielkie skupiska. Potwierdza zaś ono przewidywania z koncepcji tzw. "cold dark matter".

Najistotniejsze w moim uznaniu fragmenty:

A popular theory holds that dark matter particles don't move very fast, which makes it easier for them to clump together. According to this idea, the universe contains a broad range of dark matter concentrations, from small to large.

Astronomers have detected dark matter clumps around large- and medium-sized galaxies. Now, using Hubble and a new observing technique, astronomers have found that dark matter forms much smaller clumps than previously known.

The researchers searched for small concentrations of dark matter in the Hubble data by measuring how the light from faraway quasars is affected as it travels through space. Quasars are the bright black-hole-powered cores of very distant galaxies. The Hubble images show that the light from these quasars images is warped and magnified by the gravity of massive foreground galaxies in an effect called gravitational lensing. Astronomers used this lensing effect to detect the small dark matter clumps. The clumps are located along the telescope's line of sight to the quasars, as well as in and around the foreground lensing galaxies.

Using NASA's Hubble Space Telescope and a new observing technique, astronomers have found that dark matter forms much smaller clumps than previously known. This result confirms one of the fundamental predictions of the widely accepted "cold dark matter" theory.

All galaxies, according to this theory, form and are embedded within clouds of dark matter. Dark matter itself consists of slow-moving, or "cold," particles that come together to form structures ranging from hundreds of thousands of times the mass of the Milky Way galaxy to clumps no more massive than the heft of a commercial airplane. (In this context, "cold" refers to the particles' speed.)

The Hubble observation yields new insights into the nature of dark matter and how it behaves. "We made a very compelling observational test for the cold dark matter model and it passes with flying colors," said Tommaso Treu of the University of California, Los Angeles (UCLA), a member of the observing team.

While dark matter concentrations have been detected around large- and medium-sized galaxies, much smaller clumps of dark matter have not been found until now. In the absence of observational evidence for such small-scale clumps, some researchers have developed alternative theories, including "warm dark matter." This idea suggests that dark matter particles are fast moving, zipping along too quickly to merge and form smaller concentrations. The new observations do not support this scenario, finding that dark matter is "colder" than it would have to be in the warm dark matter alternative theory.

źródło: hubbledetect.jpg

@Fake_R: fajnie. Ciekawe co robi ta ciemna materia we wszechświecie, a raczej jak ona się tam znalazła.

@Szaa: Nie bardzo rozumiem pytanie, ale jeśli chodzi Ci o pytanie dlaczego sądzi się, że jest tam ciemna materia to z tego co przeczytałem to na "drodze" pomiędzy kosmicznym teleskopem Hubble'a a kwazarem znajduje się "niewidoczny obiekt", który powoduje niewielkie zakrzywienie toru światła i przez to badane kwazary ulegają słabemu soczewkowaniu grawitacyjnemu.

@Fake_R: Wybacz, mój mózg często myśli memami. W tym przypadku to pytanie było nawiązaniem do sławnego zagadnienia: Co robi pędzel do rozświetlacz w łazience?
      W samym temacie zastanawiam się po co wszechświatowi ciemna materia. Być może po stworzeniu wszechświata zostało odkryte, że przy wprowadzonych stałych galaktyki nie bardzo chcą się formować i trzymać w kupie i już taniej było wypuścić zwykłą łatkę w postaci ciemnej materii zamiast rozpoczynać się od nowa.

Czyli, że ciemnej materii może być na tyle by możliwe było zainicjowanie kolapsu i po miliardach lat znów mógł powstać wypok do spamowania? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

A co jeśli ciemna materia to "ukryte" przed młodymi cywilizacjami sporo starsze imperia i należące do nich układy gwiezdne? ( ͡° ͜ʖ ͡°).