•  

    pokaż komentarz

    No ktoś się zapewne dorobił na tej krzywdzie.

  •  

    pokaż komentarz

    Kaczysci stadniny nie potrafili poprowadzić i doprowadzili ja do upadku, a co dopiero firmę zatrudniająca tysiące ludzi

    •  

      pokaż komentarz

      @Morefun33: Do upadku doprowadziła prywatna januszerka właścicieli. A nie rząd który przejął firmę mającą już problemy.

      Kwestia tego, czy jest możliwość wyprowadzenia firmy na prostą.

    •  

      pokaż komentarz

      @Mr--A-Veed: zapomniałeś dodać, że to wina Tuska

    •  

      pokaż komentarz

      @Morefun33: to wina zarządu ale widać polityczne kuce tego nie ogarniaja

    •  

      pokaż komentarz

      @Morefun33: Ale co mają do tego wina Tuska?

      I za co minusy? Coś niezgodnie z prawdą napisałem? Bo jeśli tak - to czekam na informację co, jeśli mamy merytorycznie rozmawiać jak poważni ludzie.

    •  

      pokaż komentarz

      @Mr--A-Veed: Napisałeś prawdę ale prawda akurat w typ wypadku nie spodobała się gawiedzi ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @Mr--A-Veed: po cholerę rząd się tam wp%%??#!ał ze swoim socjalizmem?
      Państwo nie jest od produkowania pociągów.

    •  

      pokaż komentarz

      Komentarz usunięty przez autora

    •  

      pokaż komentarz

      @Morefun33: @Mr--A-Veed napisał prawdę, paru moich kumpli tam pracowało i bardzo szybko się stamtąd ewakuowali (w czasach gdy firma była prywatna oczywiście). Straszna januszerka, do tego zatrudniano masę niekompetentnych Ukraińców, którzy pracowali z trzy razy mniej efektywnie niż Polak. Kumple musieli też robić masę nadgodzin, bo nie wyrabiali z terminami i eksploatowano pracowników ile wlezie. Obaj bardzo szybko znaleźli dużo lepsze zatrudnienie.

    •  

      pokaż komentarz

      @Morefun33: @Mr--A-Veed: @varmiok: @VanGogh: Akurat moja branża. Kłopoty zaczęły się od wydarzenia, gdzie K nie został wpuszczony do środka na konferencję i robił ją na peronie w błocie. Resztę sobie dopowiedzcie.
      https://expressbydgoski.pl/prezes-pis-jaroslaw-kaczynski-spotkal-sie-z-dziennikarzami-na-tle-zakladow-pesa-zdjecia/ar/10876718

      źródło: d-pt.ppstatic.pl

    •  

      pokaż komentarz

      @inszynier: z całym brakiem szacunku dla ekipy Kaczystów - to chyba nie oni zawinili w sprawie braku homologacji dla pociągów sprzedawanych do Niemiec.

    •  

      pokaż komentarz

      Do upadku doprowadziła prywatna januszerka właścicieli. A nie rząd który przejął firmę mającą już problemy.

      @Mr--A-Veed: rząd miał w tym też duży udział.

      Wiadomo że głównym czynnikiem był bardzo ryzykownie grający kontraktami prezes, działał na 100% ryzyka, ale dzięki temu firma rozwijała się jak burza. To co inni osiągali w 10 lat on robił w 2. Coś jak SpaceX od Muska które też ryzyko ma w dupce ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      Niestety rząd PiS po przejęciu władzy na prośbę związkowców z Przewozów Regionalnych zakręcił na dwa lata kurek z unijną kasą na tabor by zdusić województwa by te nie mogły kupić nowego taboru do swoich spółek i robić konkurencji PRom.
      Wtedy tą idiotyczną decyzję tłumaczono tym że kasę unijną wstrzymano bo PRy po restrukturyzacji chcą zamówić 250 nowych pociągów ... sam sprawdź sobie na wiki ile z tych 250 pociągów zamówili w ostatnich latach, nie chce psuć niespodzianki ( ͡° ͜ʖ ͡°)
      Niestety rykoszetem oberwały mocno polskie firmy taborowe. Stadler przez dwa lata wakacji od polskich kontraktów odrobił lekcję i przygotował konkurencyjne cenowo oferty. Zgarnął chociażby przepotężny kontrakt za 2,2 mld zł dla kolei mazowieckich na ponad 70 pociągów. To był duży cios dla polskich firm kolejowych.

      No i prezes Pesy biorąc kontrakt dla DB nie przewidział że mu rząd kurek z łatwą kasą za sklepane na szybko pociągi dla spółek wojewódzkich zakręci, a taki kontrakt dla DB to grube miliony inwestycji rocznie, i lata czekania zanim się zwróci. Także kasy z zamówień nie było, banki się wypięły na Pesę bo tej groziło sporo kar za spóźniony towar + zero zamówień. No i w dwa lata Pesa z 2 miliardów wartości spadła do zaledwie 300 mln. PiS przed totalną kompromitacją wizerunkową musiał się ratować ich wykupem bo inaczej poszłaby do zagranicznego podmiotu za darmo.
      Nasz legendarny producent autobusów poszedł w zagraniczne ręce, jakby do tego jeszcze legendarny producent pociągów znacznie lepszych od pendolino wg TVP też poszedł w zagraniczne ręce toby było głupio.

    •  

      pokaż komentarz

      @inszynier: Zemścił się i zniszczył PESE.
      LOL

    •  

      pokaż komentarz

      Akurat moja branża. Kłopoty zaczęły się od wydarzenia, gdzie K nie został wpuszczony do środka na konferencję i robił ją na peronie w błocie

      Pomijając moja niechęć do tego pana to naginasz jak cholera rzeczywistosc, pese do pewnego momentu mozna bylo stawiac za wzor jak to bez pomocy panstwa a wla sciwie na zlosc wszystkim zrobic dobry biznes. Przeciez Zakład Naprawy Taboru Kolejowego (pozniejsza pese) wykupiło menadzersko 7 osob w chwili gdy nie bylo co z niej zbierac. Co by nie mowic do pewnego momentu funkcjonowala niezle, ale wiadomo my mamy zdolnosc naprawy jak i spektakularnych klesk, zarzad chyba zachlystna sie wlasnym sukcesem i mamy to co mamy.
      Gdy juz bylo zle dopiero wszedl rząd ale i jego pomoc finansowa musieli spieprzyc. Wiec ten maly czlowiek za duzo nie mal z tym wspolnego, poniewaz w 2015 gdy udzielal tego wywiadu na tle pesy, pesa juz leciala ku upadkowi.

      @inszynier:

    •  

      pokaż komentarz

      Gdy juz bylo zle dopiero wszedl rząd ale i jego pomoc finansowa musieli spieprzyc. Wiec ten maly czlowiek za duzo nie mal z tym wspolnego, poniewaz w 2015 gdy udzielal tego wywiadu na tle pesy, pesa juz leciala ku upadkowi.

      @muak47: Nic nie spieprzyli. Sytuacja tam była tragiczna a patrząc na wyniki sytuacja się poprawia.

    •  

      pokaż komentarz

      @Mr--A-Veed: Tak się zastanawia, za co Cię minusują, a za co plusy dostaje leming, któremu odpowiadasz?

    •  

      pokaż komentarz

      z całym brakiem szacunku dla ekipy Kaczystów - to chyba nie oni zawinili w sprawie braku homologacji dla pociągów sprzedawanych do Niemiec.

      @JudeMasonPolakozerca: ale ktoś od nas mocno postraszył Niemców, że jak EBA nie wyda homologacji LINK-om to DB przestaje jeździć do Szczecina.

    •  

      pokaż komentarz

      @GokuMK: DB ma wyśrubowane normy i byle szjsu nie weźmie. Tam nawet farba musi się zgadzać co do microna. Dobrzy lakiernicy porozchodzili się do konkurencji no i ciul.

    •  

      pokaż komentarz

      @Lemingus_Vulgaris: wiadomo. DB ma wymagania kosmiczne i to dosłownie, dlatego napisałem że to jest inwestycje wieloletnia zanim cokolwiek zaczniesz zarabiać. A wcześniej nawet kilkaset mln zł samemu trzeba wyłożyć (wyprodukowanie kilku składów na badania, koszt samych badań w Niemczech, niekończące się poprawki zlecone przez DB itp.).

    •  

      pokaż komentarz

      Sytuacja tam była tragiczna a patrząc na wyniki sytuacja się poprawia.

      @ediz4: Patrzac na wyniki to widac w nich tylko dotacje rzadowa a nie poprawe, jak mieli problem z zamowieniami tak dalej maja jak stracili zaufanie rynku tak dalej stracone. Panstwo jedyne co zrobilo to wpompowalo sztucznie kase aby w slupkach wygladalo lepiej, identycznie zrobili jak robia to z TVP. Niestety z zle zaradzanej firmy bata nie ulepisz. Ale fakti tak jest taki ze problemy z pesa zaczely sie jeszcze przed pisem przez nie odpowiedzialny zarzad

    •  

      pokaż komentarz

      Patrzac na wyniki to widac w nich tylko dotacje rzadowa a nie poprawe

      @muak47: Dotacje rządowe nie wpływają na zysk/stratę firmy tylko na możliwość finansowania długu. Strata się zmniejsza więc wynik jest lepszy.

      jak mieli problem z zamowieniami tak dalej maja jak stracili zaufanie rynku tak dalej stracone....
      Mają i jeszcze długo mieć będą bo zamówienia wzięte za tamtych właścicieli wciąż są do dokończenia. Poszukaj starych info jak poprzedni prezes chwalił się że mają zamówienia do końca 2021 roku. A było to kilka lat temu. A PESA za państwa tych zamówień nowych bierze bardzo mało.

    • więcej komentarzy(10)

  •  

    pokaż komentarz

    Wykopki już twierdzą jak PIS doprowadził spółkę do progu bankructwa. A nawet a artykule jest napisane że problemy zaczął mieć w 2017. A państwo przejęło PESe jesienią 2018. A jedyny zarzut jest taki że za wolno przechodzi restrukturyzację.
    Zj!?%li właściciele prywatni którzy podpisali za dużo zleceń.

  •  

    pokaż komentarz

    Tak, a największym jej problemem jest to, że jest państwowa, zarządzana przez partyjnego kacyka.

  •  

    pokaż komentarz

    Napiszę teraz jak to było z tą PESĄ bo czytam ciągłe głupoty "znawców" i "mikoli".

    Do początku lat 90 XX wieku na ternie całej Polski funkcjonowały w strukturach Polskich Kolei Państwowych Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. Każdy ten zakład specjalizował się w określonym rodzaju taboru np. ZNTK Pruszków "robił" Bipy, Lubań Śląski w większości ET21, Nowy Sącz naprawiał trakcję spalinową, Hrubieszów wagony 111A/112A/120A, Piła naprawiała parowozy, Racibórz produkował i naprawiał drezyny itd.

    Potem ZNTK stały się samodzielnymi podmiotami i zaczęły podbierać sobie zamówienia od PKP. Dodatkowym problemem było załamanie przewozów towarowych i pasażerskich co skutkowało masowymi wyłączeniami taboru a później kasacją. Nie było zleceń i wiele zakładów upadło. Także ZNTK Bydgoszcz znalazł się na skraju bankructwa.

    Panowie Zaboklicki, Duszyński i Żurawski zastawili swoje własne domy aby uratować upadające ZNTK Bydgoszcz. Zbudowali nowy wagon dla PKP i załatwili zamówienie na dostawę tych wagonów. Potem w 2001 roku przebudowali wagon 120A na "szynobus", który miał uratować linię Bydgoszcz - Żnin. Ten prototyp jeździ do dzisiaj jako SA106-001 i stał się protoplastą dla wielu serii "szynobusów", które są licznie eksploatowane nie tylko w naszym kraju. Opracowali własne EZT-y takie jak Acatus i ELF.

    Wygrali ogromny przetarg na dostawę Linków dla DB. Wszyscy gratulowali ale chyba nie zdali sobie sprawy z ogromnych problemów jakie tworzył niemiecki odpowiednik UTK czyli EBA. Pesie udało się dopuścić LINKi w Niemczech co spowodowało przełamanie monopolu Siemensa i Bombardiera.["Polska" zagroziła nawet EBA, że jeśli LINKi nie otrzymają dopuszczenia to pociągi DB przestaną jeździć do Szczecina. ]

    W 2015 roku trzeba było wydać w bardzo krótkim czasie pieniądze z UE. Gdyby tego nie zrobili to ogromne środki byłyby do zwrotu. Więc Pesa wystartowała w dużej ilości przetargów. Aby wyprodukować tabor trzeba było wyłożyć w pierwszej kolejności własne pieniądze i niestety przy takiej ogromnej ilości zamówień skończyły się pieniądze na obsługę faktur dla podwykonawców i pensji dla całej załogi.
    Potem zaczęły się kary od zamawiających i rozkręciła się spirala zadłużenia. Nikt nie chciał także udzielić kredytu Pesie. Pytanie z jakiego powodu? :)Czyżby konkurencja z Niemiec lobbowała w bankach?

    Na koniec chciałem jeszcze zadać wam pytanie. Co byłoby gdy ówczesne ZNTK Bydgoszcz podzieliło losy ZNTK Lubań Śląski czy Pruszkowa? Odpowiedź jest prosta jeździlibyśmy nadal starymi "trupami" a wymiana nowego taboru realizowana byłaby bardzo powoli. Zakupy pewnie też u Siemensa lub Bombardiera przy okazji zostawiając u zachodnich sąsiadów pieniądze z naszych podatków.

    PS czekam też na minusy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @bisu: mamy według "znawców" i "mikoli" doprowadzić Pesę do bankructwa? Doświadczoną kadrę puścić na zachód? Zaś cały majątek sprzedać za grosze konkurencji, która natychmiast wyłączy produkcję i całe zaplecze wywiezie do siebie + wyburzy budynki.

      Na naszej kolei jest ogrom rzeczy do zrobienia i Pesa + Newag to firmy, które będą miały sporo do roboty w najbliższych latach. Szczególnie, że elektrowozy mają już prawie średnio 40 lat! Nie wspominam o wagonach towarowych czy pasażerskich bo modernizacje, które realizuje IC są na maksymalnie 15 lat.

      Zastanówcie się raz jeszcze czy teraz warto ratować Pesę? Czy może potem płacić zachodniej konkurencji za dokładnie taki sam tabor jaki zbuduje Pesa czy Newag za 1/2 marży. Do tego zostawiając pieniądze polskiego podatnika w POLSCE?

    •  

      pokaż komentarz

      @bisu: być może masz rację, widać że znasz temat, ale jak kolejny raz czytam że coś, co dobrze funkcjonowało, za pis zostało zniszczone przez Niemców, to zapala mi się jednak kontrolka antypropagandowa.

    •  

      pokaż komentarz

      @Widmo1234: moim zdaniem decyzja o ratowaniu Pesy jest słuszna.
      Francuzi ratowali ostatnio Alstom, który produkuje TGV i ma całą technologię pociągów high-speed. Gdyby Francja tego nie zrobiła to za 10 lat byłyby w SNCF składy ICE zamiast ich rodzimych TGV. Szczególnie, że SNCF musi zaraz wymienić sporą część swojej floty TGV która ma już 30 lat. Oddanie "za darmo kadry", technologii nad którą pracowali 50 lat jest głupie.

    •  

      pokaż komentarz

      @bisu: nie mam zamiaru z Tobą polemizować, widać że znasz temat a ja jestem kompletnym laikiem. Pozdrawiam :)

    •  

      pokaż komentarz

      @Widmo1234: napisałem co myślę i to co obserwuje. Już mnie wkurza jakie głupoty piszą na temat Pesy :)
      znam osobiście większość byłego zarządu Pesy, który kiedyś zezwolił mi na nagrywanie ujęć do filmu o SP45 na terenie zakładu w 2012 roku.

    •  

      pokaż komentarz

      @bisu: jakie masz zdanie na temat rządu (w tych ostatnich latach)? pomogli czy zaszkodzili Pesie?

    •  

      pokaż komentarz

      @currywurst: Moim zdaniem mogli zostawić tam Tomasza Zaboklickiego, który wie do kogo uderzyć w całej branży nie tylko w Polsce. Tak wsadzili na stanowisko prezesa swojego człowieka.

      W całej Europie trzeba będzie wymieniać tabor. Nawet DB ma spore problemy finansowe i LINK-i Pesy to była dla nich spora okazja.

    •  

      pokaż komentarz

      @bisu: Super wpis. Dzięki za nakreślenie sytuacji.

    •  

      pokaż komentarz

      @bisu: Nie tylko tak. PESA słusznie zapracowała na swoją markę produktów tandetnych i awaryjnych. Ich polityka już dawno prowadziła do bankructwa. Jednak cały czas odgórne naciski na produkcję, zmuszanie do odbioru taboru wadliwego i sprzedawanie pociągów na papierze. Funkcjonowali tak długo bo która partia pozwoliła by sobie na wizerunkowa wtope. W końcu i to się posypalo. Produkty pesy nadal są tandetne. Jak to jest, że NEWAG nie stosując takiej polityki produkuje lepszy tabor i nie wpadł w spirale długów? Lokomotywy NEWAGu są o wiele lepsze od pesy, to samo jednostki. Jednak nie róbmy z obu firm jakiejś potęgi. Współczesne produkty NEWAGu nadal odstaja jakościowo nawet od kilkunastoletniego ES64F4 Siemensa. Muszą się jeszcze wiele nauczyć. Pytanie, czy ma sens nadal pompować w cholere publicznych pieniędzy na tą wydmuszke, która nadal produkuje kolejne buble. Do tego aktualnie stała się kolejnym miejscem do obsadzania stołków własnymi ludźmi.

    •  

      pokaż komentarz

      PESA słusznie zapracowała na swoją markę produktów tandetnych i awaryjnych.

      @general-tem2: wybacz ale chyba nie za bardzo się orientujesz.
      Po pierwsze przetargi na dostawy taboru były konstruowane tak że głównym kryterium była cena. Nie ma szans aby Pesa dostarczyła coś sensownego za ultra niskie pieniądze jakie oferowały samorządy kupując "szynobusy".
      Po drugie serwis na miejscu był fatalny. W Krakowie na trypolisie była ściana kluczy do naprawy EN57. W Lublinie odpalili SA107 bez oleju i zajechali silnik. Zaś naprawy wykonywało się starą szkołą czyli kanibalizm. Więc jakim cudem te "szynobusy" mają jeździć bezawaryjnie?

      sprzedawanie pociągów na papierze
      aha. Pewnie tylko aby zamawiający nie musiał oddawać "pieniążków" z Uni.

      zmuszanie do odbioru taboru wadliwego
      Jakieś potwierdzenie tych rewelacji?

      Produkty pesy nadal są tandetne.
      Nie są. Nie odbiegają niczym od zachodniej konkurencji, która też produkuje szajs. Słynny przykład pociągów dla Holandii i Belgii. Skoda do tej pory nie zdobyła dopuszczenia od EBA dla swoich push-pull i elektrowozów.

      Lokomotywy NEWAGu
      Newag pracuje nad tymi lokomotywami od 15 lat. To jest całkowicie nowy typ pojazdów i dopracują. Elektrowozy Gama też całkiem dobrze się spisują i nie ma do nich żadnych uwag.

      Pytanie, czy ma sens nadal pompować w cholere publicznych pieniędzy na tą wydmuszke, która nadal produkuje kolejne buble.
      Oczywiście, że jest sens pompować publiczne pieniądze. Nie potrafisz tego zrozumieć, że będzie się to opłacało w perspektywie następnych 30 lat. No chyba że chcesz przepłacać chore pieniądze za Bombardiery, Siemensy czy Alstomy. ( ͡° ͜ʖ ͡°)