
Sid Meier-"Dziś nie zrobiłbym Civilization. Nie wiem nawet,czy bym w nią zagrał"
Sid Meier twórca serii (Civilization, Pirates! i Alpha Centauri) udzielił wywiadu, w którym promuje swojś autobiografię i dzieli się przemyśleniami na temat świata gier. Wyznał też, że dziś raczej nie stworzyłby Civilization.
+462
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
-64
pokaż komentarz
@supersonic82: haha #ps4 w pigułce ;)
+345
pokaż komentarz
nawet nie mają czasu przeczytać tematu
@supersonic82: Mają czas. Nie mają chęci.
+277
pokaż komentarz
@supersonic82 akurat zadawanie tych samych pytań na forach to było zawsze ;)
+92
pokaż komentarz
@supersonic82: Kiedyś to było, nie ogarniasz czegoś w grze to przeglądasz fizyczną instrukcje albo probujesz wszystkiego w grze a nie jakieś fora :P
+56
pokaż komentarz
@supersonic82: Gry dzisiaj są bardziej czytelne oraz inaczej rozkładają akcenty od tych 20-30 lat temu. Co nijak przekłada się na to że są jakoś szczególnie proste (no chyba że gadamy o tytułach gdzie faktyczna zabawa to multi, a singiel to tylko taka rozgrzewka przed faktycznym zżeraczem czasu jakim jest multi).
-6
pokaż komentarz
przysłowiową rękę
@supersonic82: jakie to przysłowie o tej "przysłowiowej ręce"? Bo "ręka rękę myje" mi nie pasuje tutaj ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+11
pokaż komentarz
@stalowy: tak, zwłaszcza Bloodborne ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+89
pokaż komentarz
@OlekAleksander: @kubako: Kurła przed forami to dopiero było, człowiek potrafił rozkminić grę z dialogami po japoński kombinując i wybierając odpowiedzi na chybił trafił. Z anglojęzycznymi grami nie było lepiej, bo też mało kto za dzieciaka znał język. Można było co najwyżej wymieniać doświadczenia z kolegami z podwórka, ale tu z kolei było duże pole do żartów i tworzenia się rozmaitych urbanlrgends o ukrytej zawartości w grach.
+50
pokaż komentarz
@supersonic82: są gry niszowe, które kopią cię po dupie aż nie nauczysz się grać. Wiadomka, są CoDy, są tutoriale które uczą cię chodzenia WSAD mimo że od 10 lat to robisz, ale nikt nie powie, że wtedy nie było Super Mario Bros ze sterowaniem na 4 przyciski.
Dalej można grać w gry jak Factorio, My Summer Car, Crusaders Kings, gdzie jedyne uczucie ciepła od twórców dla nowego gracza to jego ślina na twojej twarzy, bo żeby być naprawdę dobrym w te klocki trzeba ogarniać i przecierpieć swoje.
Oczywiście że są gry każualowe i to w większości, bo też rynek stał się dla nich przyjazny. Z tym, że w tamtych czasach odsetek graczy do obecnego był o wiele mniejszy i grali ci, co naprawdę preferowali tego typu rozrywkę, w porównaniu do dziś, gdzie co druga osoba na kiblu klika w jakąś mobilkę.
+11
pokaż komentarz
dzisiaj gra prowadzi za przysłowiową rękę
@supersonic82: bo większość ludzi tak woli. Zdecydowana większość ludzi gra, żeby się rozerwać, popykać trochę po pracy/szkole i jakby zamiast dostać podpowiedź mieli sprawdzać daną rzecz X razy, to by zwyczajnie w tą grę nie grali. Sam kiedyś grałem sporo i takie szukanie lubiłem, teraz gram od wielkiego dzwonu i wolę prowadzenie za rękę (chociaż wiadomo, że na to pewne granice)
+8
pokaż komentarz
@supersonic82: admini z elektrody szybko by im wytłumaczyli ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+7
pokaż komentarz
@supersonic82:
oststanio odkryłem na forach ludzi którzy w topicu zadają cały czas te same pytania, a odpowiedz mają powyżej na tej samej stronie, bądz na stronie wcześniej, nawet nie mają czasu przeczytać tematu, tylko od razu zadaja pytanie ( ͡° ʖ̯ ͡°)
@kubako:
akurat zadawanie tych samych pytań na forach to było zawsze ;)
Ale dawniej najczęściej zadawało się pytanie na forum zrzeszającym ludzi orientujących się w danej dziedzinie.
Teraz ludzie jak mają problem to wstawiają kretyńskie posty na Facebooku pytając wszystkich znajomych. W rzeczywistości wcale nie chodzi o merytoryczne rozwiązanie problemu, tylko jest to wołanie o atencję oraz chęć zacieśnienia więzi ze znajomymi i pochwalenia się im, że się ma jakiś pseudoproblem z jakimś luksusowym dobrem.
#problemypierwszegoswiata
+9
pokaż komentarz
@supersonic82: Najlepsi na takich forach to są tacy, co piszą, że mają tiptop kąkuter, wszystko zaktualizowane i powinno śmigać, a nie działa i gra gówno.
Jak w końcu uda się wycisnąć z takiego, jaki ma sprzęt, to okazuje często, że gównolaptop, sprzęt poniżej wymagań minimalnych, albo najnowsze sterowniki, bo były na CD jak kartę kupował, to muszą być najnowsze.
Tak, bywały kiedyś takie sytuacje, że temat był powtarzany i to samo pytanie na tej samej stronie. Dzisiaj poziom dyskusji jest niemal zerowy z kompletnym brakiem argumentacji, bo i na chuj, jak na fejsbuczku czy twaterze nie powinno się rozpisywać.
+3
pokaż komentarz
ostatnio odkryłem na forach ludzi którzy w topicu zadają cały czas te same pytania, a odpowiedz mają powyżej na tej samej stronie, bądz na stronie wcześniej, nawet nie mają czasu przeczytać tematu, tylko od razu zadaja pytanie ( ͡° ʖ̯ ͡°)
@supersonic82: możliwe, że wpływ ma również forma nowych serwisów, które specjalnie są zrobione pod komentowanie nowych wpisów, natomiast stare tematy niby są, jednak ciężko dostępne. Nawet tutaj ciężko coś znaleźć, wbudowana wyszukiwarka kuleje, najłatwiej coś trafić przez google.
Więc w końcu wchodząc na uporządkowane forum ktoś z przyzwyczajenia od razu stworzy nowy wpis.
+22
pokaż komentarz
Dalej można grać w gry jak Factorio, My Summer Car, Crusaders Kings, gdzie jedyne uczucie ciepła od twórców dla nowego gracza to jego ślina na twojej twarzy, bo żeby być naprawdę dobrym w te klocki trzeba ogarniać i przecierpieć swoje.
@TymRazemNieBedeBordo: Albo przede wszystkim Dwarf Fortress, gra rozwijana od 14 lat, która bez nakładek/modów jest wciąż w trybie tekstowym. To, że Sid Meyer w tym cytacie ukazuje się jako odklejony od giereczkowej rzeczywistości to jedno, ale to, iż masa wykopków w tej sprawie także jest odklejona nawet od tego tematu, widząc po plusach komentarza powyżej, to mnie zaskoczyło. To całe powyżej "kiedyś to było, a teraz ludzie w kółko pytają o to samo, a gry przechodzą się same" to po pierwsze dotyczy głównie gier AAA, po drugie jedni gracze pytają na forach, a inni sami przechodzą i ich na forach nie ma. Od powstania pierwszej Cywilizacji granie z niszy weszło do mainstreamu i teraz jest tak dużo graczy, że każdy rodzaj gry ma swoich fanów, także te wymagające niemało kombinowania, w moim przypadku jest to Factorio.
To jest tak, jakby wypowiadać się o dzisiejszej muzyce słuchając wyłącznie RMF FM. No jednak nie, są różne, ciekawe gatunki muzyczne, tylko trzeba trochę więcej zachodu, aby zdać sobie sprawę z ich istnienia niż włączyć radio, czy też wracając do giereczkowa, więcej zachodu niż oglądać wyłącznie główną stronę dowolnego sklepu z grami.
+23
pokaż komentarz
@ketrab86: pam8etam jak dzis, gta 3, misja w ktorej ni ch#? nie wiedzialem co zrobic, ziomkowie tez
Polecenie: steal the cop car
No k@@$a o ch#? chodzi
Chyba 2 dni kminilismy z ziomeczkami o co biega, az pokminilismy ze moze cop to policja, bo robocop
No i dopiero wtedy ruszylo jak zawinelsmy woz policji..
Tak bylo w latach 2001 jakos xd ale mogli napisac police car k@@$a xd wtedy bysmy wiedzieli jako szczyle :p taka glupoto z mojego zycia a propo n ieznajomosci jezyka i grania w anglojezyczne gry ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+3
pokaż komentarz
Kiedyś to było nie to co teraz jakieś internety! Kupowało się gazetki gdzie było napisane mniej więcej co jak. Kompendia Secret Service i takie tam albo kserowane kartki z rozkładem komnat w Preliminary Monty na Atari 65XE :)
@supersonic82:
+1
pokaż komentarz
@kubako: elektroda sobie z tym jako tako radzi ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+2
pokaż komentarz
urbanlrgends o ukrytej zawartości w grach.
@ketrab86: U nas połowa klasy wierzyła przez jednego gościa że Orkowie to Orki . W sensie Orki te z oceanu . I za c#$!@ pana nie mogłem wtedy zrozumieć nie majac jeszcze kompa na co im topory. Potem znalazłem podobne anime ,wydrukowałem gdzieś i i był temat do wkręcania kolejnego pokolenia
źródło: i.quotev.com
+7
pokaż komentarz
mają powyżej na tej samej stronie
@supersonic82: ...w wątku zawierającym 1300 postów, w UI phpbb/vbulletin i brakiem cytowania "bo na forach nie cytujemy" - mhm, nie ma nic lepszego niż forumowa szukajka z downem.
bądz na stronie wcześniej,
W dziale, gdzie FAQ ma ostatni wpis w 2004 roku, albo "strona wcześniej" to jakieś necro-thready z postami pisanymi przez gołębie pocztowe.
0
pokaż komentarz
@Silvestre_Cucumeris jak to mawiał święty Łukasz...
+5
pokaż komentarz
@supersonic82: ale nikt nie będzie urwa szukał ustawień pół godziny, bo w civi 6 tak zyebali interface, że aż żal gierki. Podział czasowy na epoki też nie powala, pierwsze dwie się dłużą ale potem to już leci jak powalone
+1
pokaż komentarz
@supersonic82: rynek gier się zmienił, bo zmienił się profil gracza. Mam 31 lat. Gdy chodziłem do liceum większość chłopaków w coś grała. Studenci grali. Ludzie w wieku 30 i wiecej lat juz rzadko. Natomiast dziewczyny ze szkoły to co najwyżej simsy. Typowym graczem był młody mężczyzna mający dużo wolnego czasu, który mógł poświęcić na szukanie sposobów na przejscie danego bossa.
Dziś grają i kupują gry w znacznej części ludzie pracujący. To wymusiło na producentach produkcje gier łatwiejszych, bo gracz nie ma tyle czasu co kiedyś. Nie poświęci 5 godzin na jedną misje/quest/mapę czy bossa, bo wielu na granie ma tyle czasu przez cały tydzień, a kiedyś mieli tyle czasu codziennie. Kobiety zaczęły grać więc też to zmienia rynek.
0
pokaż komentarz
@ketrab86: chodziło się do biblioteki i używało słownika ang-pl żeby zrozumieć. Na 12 ur dostałem swój słownik, cieszyłem się jak szczerbaty na suchary. A grałem głównie w tekstowymi, jak Hobbit.
0
pokaż komentarz
odpowiedz mają powyżej na tej samej stronie, bądz na stronie wcześniej, nawet nie mają czasu przeczytać tematu, tylko od razu zadaja pytanie ( ͡° ʖ̯ ͡°)
@supersonic82: wypisz wymaluj #codziennepytanieowenus ¯\_(ツ)_/¯
+2
pokaż komentarz
akurat zadawanie tych samych pytań na forach to było zawsze
@kubako: bo inaczej sie nie da. Wyszukiwajki na forach to porazka a same wątki to nie sa jedynie odpowiedzi tylko dyskusja o dupie marynie na pietnascie stron. Doszukac sie czegokolwiek w tym chaosie graniczy z cudem.
0
pokaż komentarz
@Mordeusz: Dwarf Fortress już niedługo na Steamie z fajną nakładką graficzną.
0
pokaż komentarz
@elo_: Heh, pamietam jak dziś - jedna z pierwszych misji w GTA 1: „steal the Yellow Cab”.
Kilka miesięcy dochodziłem do tego co to moze być ten „żółty samochód”.
więcej komentarzy(18)
+259
pokaż komentarz
Komu falanga zniszczyła pancernika ten się w cyrku nie śmieje ( ͡° ʖ̯ ͡°)
+72
pokaż komentarz
@nabzd: falanga... Ja się raz parowcem od milicji odbiłem.
-13
pokaż komentarz
@nabzd: ale jak? Pancernika takiego co po morzu pływa zniszczyła falanga? Czy nie powinno być tak, że niektóre jednostki nie mogą po prostu zadać jakichkolwiek obrażeń zbyt potężnemu przeciwnikowi?
+16
pokaż komentarz
@regal20: Tak było w roku 1991. Wytłumacz to młodym ( ͡° ʖ̯ ͡°)
+109
pokaż komentarz
@nabzd: Pamiętam jak mój śmigłowiec dostał z maczugi barbarzyńcy i spadł w płomieniach ( ͡° ͜ʖ ͡°)
-8
pokaż komentarz
@Maverick86a: No ale jednak wygrałeś. Powiedz że tak (ʘ‿ʘ)
+65
pokaż komentarz
@nabzd: To był bardzo uszkodzony śmigłowiec, który trafił na barbarzyńców. Więc pomyślałem "da radę". Nie dał ;).
0
pokaż komentarz
@nabzd: W której to częsci było? Chyba w drugiej. Coś pamiętam, że takie cuda się zdarzały ;)
+9
pokaż komentarz
@Maverick86a: w Civ 1 nie było śmigłowców :>
0
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez autora
+79
pokaż komentarz
@Maverick86a: Mial awarie wspolistniejace
+9
pokaż komentarz
@Maverick86a: Może latał nad Białymstokiem ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+3
pokaż komentarz
@zbiff:
Nawet w CIV 5 może Ci barbarzyńca np. samolot ustrzelić.
Absurd - to prawda.
0 obrażeń powinno zadawać, ale nie dopracowali tego.
+1
pokaż komentarz
@ladzik: Ale to była Civ5. Moje ulubione wspomnienie ze wszystkich cywilizacji w jakie grałem :)
0
pokaż komentarz
@Matrik90: Ale bez przesady. W takie miejsce to tylko odział X-Com https://civilization.fandom.com/wiki/XCOM_Squad_(Civ5).
+1
pokaż komentarz
@Maverick86a: potężna cywilizacja białostocka ( ͡° ͜ʖ ͡°)
0
pokaż komentarz
@zbiff: W Civ2 osadnik miał super obronę...
+2
pokaż komentarz
@nabzd: albo falanga albo milicja strącali atakujący ich myśliwiec albo bombowiec xD
+2
pokaż komentarz
@Maverick86a: dzis wlasnie gram-poziom imperator, mapa ziemia, zlokalizowany jestem w okolicach Chin, Wietnamu i Koreii, gram Oktawianem, za sasiada mam Czyngis chana; ten malpi rozum byl mi przyjacielem, po czym, ni z tego ni z owego, wypowiedzial mi wojne....( ͡º ͜ʖ͡º)
więcej komentarzy(8)
+146
pokaż komentarz
Cytuję komentarz użytkownika elathir spod artykułu:
"Patrząc po sukcesie CK3 w ostatnich tygodniach, która to gra ma dużo wyższy punkt wejścia niż cywilizacja w jakiejkolwiek jej odsłonie, to chyba jednak ma o graczach zbyt niskie mniemanie".
-87
pokaż komentarz
@algidziak: tyle że CK3 to odgrzewany kotlet, bo różnicy względem CK2 jest niewiele. To jak z FIFĄ, która co roku "wprowadza nowe możliwości".
+79
pokaż komentarz
@bregath: Tak będzie można zawyrokować za 10 lat, gdy dojdzie 20 dodatków poprawiających pojedyncze aspekty, gdzie cena każdych dwóch to równowartość gry AAA.
-1
pokaż komentarz
@ToksycznyArek: ano tak, to swoją drogą ;)
+68
pokaż komentarz
@algidziak: Meier ma niskie mniemanie o graczach: "ktoś, kto ma kolegów nie potrzebuje gry komputerowej".
-2
pokaż komentarz
komputerowa planszowka gandi juppi nie ma podjazdu do najlepszej serii symulatorow chowu wsobnego ever
+6
pokaż komentarz
Tak będzie można zawyrokować za 10 lat, gdy dojdzie 20 dodatków
@ToksycznyArek: Ahhh, model wydawniczy Paradoxu. Ja już nic od nich nie kupię dokładnie z tego powodu. Stellaris też było dobrze oceniane na początku, ale potem wprowadzali aktualizacje niszczące balans tylko po to żeby później to naprawiać w DLC.
+1
pokaż komentarz
@ToksycznyArek: no proszę, czyli to nie tylko nasz sapek lubi obrażać grupę odbiorców na których zarobił albo nadal zarabia obraźliwymi stereotypami dając przy tym popis własnej ignorancji. O ile to nie fake?
+7
pokaż komentarz
@algidziak: nawet w opisie jest zawarte ze civilizacja jest mało skomplikowana jak na dzisiejsze czasy, dlatego by w nia nie zagral. Daje malo mozliwosci i w sumie ma racje, bo ta gra jest mega monotonna a wygrac tez nie jest trudno
+17
pokaż komentarz
@Jake_921: Akurat chyba paradox wyciągnął jakieś wnioski bo #ck3 dla odmiany nie jest wersją alpha tylko kompletną grą. Oczywiście można ją wzbogacić i będą ją wzbogacać DLCkami, ale grając nie masz poczucia że grasz w jakieś demo. Przejechali się na Imperatorze i wyciągnęli wnioski. Oby na dłużej.
+16
pokaż komentarz
@algidziak: dokładnie, gry Paradoxu to od lat czołówka Steama. Próg wejścia absurdalny. W niektórych grach krzywa nauki jeszcze gorsza. Mimo to sprzedają się jak głupie.
-8
pokaż komentarz
@LibertyPrime: to ciekawe co piszesz bo po 70 godzinach nie mam co w ck3 robic
-2
pokaż komentarz
@Jake_921: Stelaris był co niby na początku? Przecież ta gra na początku to był dramat, nuda, bardziew, jedna z najgorszych gier PDX...
Model wydawniczy jest bzdurny, dobrze mnie zniechęcił do chociażby EU4, ale najgorsze to fakt, że większość gier na początku to gówno często górze niż poprzednia część serii, bo część mechanik jest wykastrowana żeby weszły w DLC.
+4
pokaż komentarz
@ZiobroV: Nigdy nie zrozumiem tego p#!?%?@o jakie to gry paradoxu nie są trudne i że trzeba milion godzin żeby się nauczyć jak zbudować budynek, albo "Mam 2137h na liczniku i dopiero się dowiedziałem, że spacja pauzuje grę. To niesamowite jak dużo jeszcze nie wiem o tej grze" ლ(ಠ_ಠ ლ)
+1
pokaż komentarz
@Saudade: Aha, a grałeś w te gry, czy tak po prostu nie rozumiesz? Bo te teksty nie biorą się z niczego (oczywiście nie o budynku, bo tak nie napisał nikt nigdy). Opcji jest mnóstwo, samouczek ubogi, wiele rzeczy uczy się samemu i wiele można łatwo pominąć, znajdując dopiero po setkach godzin.
+2
pokaż komentarz
@Jan_K: Grałem i to za dużo xD. Z resztą w innym wypadku bym się nie wypowiadał.
Jedne dwie gry, które mogę przyznać że nie są przyjazne dla nowicjuszy to victoria i hoi3, ale te już swoje lata mają i tylko ta pierwsza się trzyma przy życiu jakotako.
+1
pokaż komentarz
@Saudade: Niewykluczone, że coś w samouczku grzebali, ale gdy zaczynałem grać był bardzo ubogi, opisywał naprawdę niewielką część rozgrywki. Mimo doświadczenia w EU 2 w dwóch pierwszych grach zbierałem baty (w czym nie pomagało wybieranie mocno oskryptowanej Anglii), a gdy w końcu rozegrałem całą grę Hiszpanią to o tym, że istnieją i jak działają polityki dowiedziałem się na samym końcu gry. No i nowe opcje dochodzą w kolejnych DLC i patchach, co może czasem dawać wrażenie, że nie wiedziało się o czymś od dawna, a było (np. chyba ostatnio wprowadzili opcję kontroli nad edyktami z wyższego poziomu, a nie klikając osobno na każdy state i tam edykty). Do tego już abstrahując od różnych opcji dostępnych dla wszystkich, to zupełnie normalne jest, że można grać setki godzin w Europie i nie wiedzieć jak działają od strony mechaniki Chiny, czy Aztekowie.
Jeszcze w kwestii przyjazności graczowi to w EU4 większość państw zaczyna z budżetem na minusie, a na początku gry buntownicy nieraz mają wielkość całej Twojej armii. Na dobrą sprawę to początek gry jest zazwyczaj najtrudniejszy, potem można co najwyżej z AE, czy OE przesadzić.
+1
pokaż komentarz
@Jan_K: Ja wiem że z perspektywy innych ludzi te gry mogą być trudne, zwłaszcza przez interfejs który po prostu trzeba zapamiętać co gdzie jest, co się pewnie składa na 50% trudności tych gier. Reszta to indywidualne przyswajanie gracza.
Kolego ja w tym siedzę od eu2 i prawie żadnej gry nie pominąłem ( ͡° ͜ʖ ͡°) z wyjątkiem pierdół jak sengoku czy MotE.
Większość mechanik to to kopiuj wklej to samo a już zwłaszcza w eu4. Nabij pasek do setki, kliknij raz na dwa lata przycisk żeby dostać bonus. Jedne co się różni to flavor tego. Z resztą wystarczy najechać kursorem na coś czego się nie widziało i przeczytać co się pojawi żeby ogarnąć o co chodzi. Jeśli raz grałeś czymś tam i cię nie zabili to już możesz grać wszystkim, tylko bonusy będą inne ( ͡° ͜ʖ ͡°)
No oczywiście o ile rng na starcie Ci pozwoli xD
-1
pokaż komentarz
"Patrząc po sukcesie CK3 w ostatnich tygodniach, która to gra ma dużo wyższy punkt wejścia niż cywilizacja w jakiejkolwiek jej odsłonie, to chyba jednak ma o graczach zbyt niskie mniemanie".
@algidziak: sądzę, że Civ 2 na najwyższym poziomie zmiotło by 90% grających w ck3.
+2
pokaż komentarz
@Reiter: Sądzę że ck3 z absurdalnymi bonusami dla AI zmiotło by 90% grających w civ2. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
-5
pokaż komentarz
@Saudade: Nie grałem jeszcze, ale CK2 było najłatwiejsze z gier paradoxu.
+3
pokaż komentarz
sądzę, że Civ 2 na najwyższym poziomie zmiotło by 90% grających w ck3.
@Reiter: A co ma jedno do drugiego? To, że można podnieść poziom trudności nijak się ma do progu wejścia do samej gry.
@Saudade: Raz wiesz, a raz nie wiesz ¯\_(ツ)_/¯. Poczytać opis niby można, ale niektóre rzeczy są naprawdę mocno schowane i tak po prostu jest, że ludzie widzą jakieś opcje po setkach godzin. Co do tego, że tylko bonusy się zmieniają, to jednak aż tak prosto nie ma. To, ze przeżyłeś Hiszpanią nie znaczy, że ogarniesz od ręki np. Mongolię, czy Azteków albo nawet że wiesz o co chodzi w HRE.
-2
pokaż komentarz
@Jan_K: Co ma? Poruszony został temat. Wg mnie CK2 jest łatwiejsze od Civ 2, nie spodziewam się, że po CK3 będzie lepiej.
0
pokaż komentarz
@Reiter: w dwójkę nie grałem, za to ogrywałem od 3 do 5. Za małolata fajnie się grało, nie powiem. Potem niestety odbiłem się od serii z racji braku skomplikowania i głębi. Właśnie w CK znalazłem swoją "niszę" i jestem fanem. Do trójki dadzą jeszcze sporo contentu, którego już teraz jest niemało. Polecam ogólnie jak nie grałeś, na początku się trochę rozczarowałem trójką, ale z godziny na godzinę gra staje się coraz lepsza. Polecam Piotr Fronczewski
+1
pokaż komentarz
@algidziak: Panie Piotrze z miłą chęcią sprawdzę. Poczekam jeszcze chwilę, bo drogo ( ͡° ͜ʖ ͡°)
0
pokaż komentarz
@Reiter: Po pierwsze wspomniałeś o najwyższym poziomie trudności, co zaburza porównanie. Po drugie poziom trudności, a próg wejścia to jednak różne rzeczy. Może być gra łatwa w odbiorze, gdzie komputer nas leje, ale wiemy dlaczego, a może być gra niby prosta, gdzie nawet udaje nam się przeżyć, ale tak naprawdę nie wiemy co się dzieje.
-1
pokaż komentarz
@Jan_K: To może ja po prostu jestem dziwny że klikamy na początku na wszystko co się da i czytam każdy tooltip. Jeszcze się nie zdarzyło żebym jakiejś mechaniki nie zauważył. Smaczki graficzne owszem. Ale całe mechaniki to w życiu xD
0
pokaż komentarz
@Jan_K: Czyli chodzi o spryt i logiczne myślenie. Sugerujesz, że w CIV2 nie wiedziałeś dlaczego dostajesz lanie?
-1
pokaż komentarz
@Reiter: Nie, sugeruję dokładnie na odwrót. Wyższy próg wejścia to większe problemy z ogarnianiem co i dlaczego, co jest charakterystyczne dla gier Paradoxu.
-1
pokaż komentarz
@Saudade: nie, budować domek można od początku. Dobre zrozumienie mechanik z gry to dużo godzin, brak tutoriale w grze nie ułatwia, masa dłubania. Po czym wychodzi DLC i zmienia jakiś mechanizm gry i dostajemy 3 kolejne...
Jeśli znasz gry PDX od EU1 to spoko, łatwizna. Jeśli znasz tylko HoI4 czyli HoI dla streamerów i gimbazy to też ogarniesz. Ale twierdzenie, że te gry są proste w odniesieniu do innych porównywalnie popularnych tytułów to śmiech na sali.
0
pokaż komentarz
@Reiter: chyba nie odróżniasz czym jest próg wejścia od trudności rozgrywki ustawianej w grze... Civki to banalne planszówki przeniesione nas komputery, zwłaszcza części 1-3 gdzie mechanik było niemal zero. Trudność polega na dodawaniu komputerowym przeciwnikom bonusów.
I o ile tak samo wygląda skalowanie AI w grach PDX to nawet na niskim poziomem trzeba ogarnąć 10 razy więcej mechanicznych tematów żeby w ogóle zagrać cokolwiek.
Próg wejścia to nie poziom trudności.
-1
pokaż komentarz
@ZiobroV: na najłatwiejszym poziomie możesz grać od tak. Mechanikę możesz poznać i później kolorujesz mapę.
0
pokaż komentarz
@ZiobroV: ale gry Paradoxu sprzedają sie dobrze, bo nie mają znaczącej konkurencji w swoich dziedzinach. Nie znam drugiej Europy Unicersalis, Hearts of Iron itd. A spójrz na strzelanki. Cody, Battlefieldy, CSy. To rozbija kupujących na kilkanaście tytułów, a w grand strategy to chyba tylko Paradox sie liczy.
więcej komentarzy(22)
+64
pokaż komentarz
Atomowy ghandi..... ( ͡° ͜ʖ ͡°)
GIF
źródło: wykop.pl (1.34MB)
+8
pokaż komentarz
@Silwerbalk: To imię się inaczej pisze.
0
pokaż komentarz
@Gandhi: kamil
+1
pokaż komentarz
@Gandhi: przepraszam za pomyłke...
+4
pokaż komentarz
@Silwerbalk: Kleopatra i Abraham Lincoln grożący wojną w czasach ery atomu( ͡º ͜ʖ͡º)Jedyna przystępna gra strategiczna gdzie w jednym miejscu mogła być nieograniczona ilość jednostek( ͡° ͜ʖ ͡°), szkoda, że później to zepsuli w V i VI (w IV nie grałem)( ͡° ʖ̯ ͡°). Trójka jak dla mnie w ogóle była najlepsza z całej serii pod względem grywalności jak i grafiki (jak na tamte czasy).
+1
pokaż komentarz
@Kresowiec: Gandhi najbardziej z pokojowymi statami nie.... W erze atomu sypał jak poj@#?ny wszystkim bombami atomowymi..... Ja wiedziałem że jak go wylosowało to szybko pozbywamy się typa..... Pierwsza ofiara to gandhi bo jak dojdzie do ery atomu to masz przej@#?ne
+24
pokaż komentarz
Gandhi najbardziej z pokojowymi statami nie....
@Silwerbalk: Gandhi walący atomówkami to efekt śmiesznego błędu w grze. Gandhi miał agresywność 0, a programista zapomniał, że ktoś może zbudować cud świata zmniejszający agresywność o 1, co przekręcało do tyłu licznik Gandhiego i nagle miał 255.
0
pokaż komentarz
@Gandhi: chyba w civ V tak miałem..... I takie co co? Co się dzieje.. Nawet z nim nie gadałem nic kurna..... A typ mi wojne wypowiada i wali na pzde wszystkich od okoła... ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+6
pokaż komentarz
@Silwerbalk: @Gandhi: Mnie jako dzieciaka zawsze to bawiło i dziwiło, bo w tv i książkach się słyszało jaki to pokojowy człowiek, a w civ III to był pierwszy do wojny od stworzenia świata( ͡° ͜ʖ ͡°)
0
pokaż komentarz
Trójka jak dla mnie w ogóle była najlepsza z całej serii pod względem grywalności
@Kresowiec:
Ja grałem w I (jako mały dzieciak, który jeszcze nie rozumiał za bardzo tekstów w języku angielskim - choć się dobrałem do plików tekstowych i ze słownikiem sobie część gry przetłumaczyłem ( ͡° ͜ʖ ͡°) ). Potem grałem w Civilization II i jak dla mnie to była najfajniejsza część. Filmowi doradcy wtedy powalali na kolana. Grafika była minimalistycznie piękna. Skopali natomiast trochę protesty. Kiedy np. zmieniało się ustrój, we wszystkich miastach wybuchały strajki. Sęk w tym, że przy każdym mieście wyskakiwał z tego tytułu pop-up, który trzeba było kliknąć. Jak się miało sto miast, to robiło się to irytujące.
W Trójce wprowadzili kilka fajnych koncepcji, których bardzo wcześniej brakowało: przede wszystkim granice i surowce. I trójka byłaby super, ale jak dla mnie była już mniej grywalna. Przede wszystkim do zdobycia miast trzeba było budować wielkie armie, do budowy infrastruktury trzeba było mieć mnóstwo robotników, z którymi z czasem nie było wiadomo co robić. No i czasem były długie przestoje, jak się czekało po kilkadziesiąt kolejek na jakąś budowlę czy odkrycie.
Potem jeszcze w IV grałem, ale największy sentyment mam do II :)
Colonization też bardzo lubiłem, podobnie jak Gettysburg. Natomiast Alpha Centauri, na którą czekałem bardzo długo - mnie osobiście rozczarowała.
+11
pokaż komentarz
@Silwerbalk: @Kresowiec: To na tyle słynny błąd, że twórcy Civ celowo powtarzali go w kolejnych wersjach.
+4
pokaż komentarz
@p4ws: Oj tak, przypomniałeś mi coś za co kochałem Civ III, wtedy każde miasto było oczkiem w głowie, dbało się o nie jako o własne dziecko, budowanie infrastruktury, obiektów rolniczych, militarnych etc. niezwykle to wciągało i nie przytłaczało. W Civ V interfejs strasznie przygnębiał i pomimo ciekawej rozgrywki to wszystko się automatyzowało i szybko przelatywało. Dla mnie jako dzieciaka patrzenie na mapę i chęć zdobycia jakiegoś lasu, wzgórza etc. z surowcami rozbudzała wyobraźnię niesamowicie, dlatego multum powiadomień nie stanowiło dla mnie większej wady( ͡º ͜ʖ͡º). Piękne to były czasy nie zapomnę ich nigdy( ͡° ͜ʖ ͡°)
+1
pokaż komentarz
Gandhi walący atomówkami to efekt śmiesznego błędu w grze. Gandhi miał agresywność 0, a programista zapomniał, że ktoś może zbudować cud świata zmniejszający agresywność o 1, co przekręcało do tyłu licznik Gandhiego i nagle miał 255.
@Gandhi: Najśmieszniejsze, że z tego błędu jest dziś taki klasyk, że w każdej części specjalnie go implementują, żeby nie zawieść starych graczy ;-)
0
pokaż komentarz
@Ilythiiri: przeczytaj dwa komentarze wyżej.
-1
pokaż komentarz
@Gandhi: Nie odświeżyłem strony w przeglądarce to nie widziałem tego komentarza ;-)
+9
pokaż komentarz
źródło: i2.wp.com
0
pokaż komentarz
Natomiast Alpha Centauri, na którą czekałem bardzo długo - mnie osobiście rozczarowała.
@p4ws: dlaczego? to moim zdaniem jedna z najlepszych gier w tej tematyce.
więcej komentarzy(6)
+51
pokaż komentarz
Sid Meier twórca serii (Civilization, Pirates! i Alpha Centauri)
Zapominacie o moim ulubionym tytule: "Colonization"
+11
pokaż komentarz
@PC86 Colonization była świetna, kilkaset h w nią grałem na pewno, ukończyłem wszystkimi nacjami ;)
+18
pokaż komentarz
@PC86: Ja tam dalej dobrze wspominam remake z 2008, muzyka z menu głównego całkiem dobrze wprowadza w klimat kolonizacji Nowego Świata
źródło: youtube.com
+4
pokaż komentarz
@rebel101: w civ4 col spieprzony był przyrost naturalny, tzn, od pewnego momentu w grze masz spory przyrost, problem jest w tym, że każdy nowy kolonista to zatwardziały rojalista, co jest całkowicie absurdalne
+5
pokaż komentarz
@PC86: colonization to wg mnie najlepsza gra sid'a :D gram w to do dzisiaj i każda rozgrywka daje mi dużo przyjemności :)
+2
pokaż komentarz
@rebel101: o kurde, nawet nie wiedziałem że taki remake powstał! zaraz to kupię jeśli jest gdzies dostępne! :)
+5
pokaż komentarz
@PC86: @rebel101: @keep_it_real: @Squatlifter: Polecam do Civ4: Colonization moda "Religion and Revolution". Robi z gry w zasadzie sequela.
+1
pokaż komentarz
@JoBackManhorse: dobrze wiedzieć, instaluję :) i gram w sequela :D
+3
pokaż komentarz
@keep_it_real: Bym się sprzeczał w przypadku historii obu Ameryk. To głównie autochtoni chcieli uzyskania niepodległości, podczas gdy napływowi często stali po stronie metropolii, mocno jest to widoczne w przypadku losów Trzynastu Kolonii oraz Kanady. Trzynaście Kolonii miało już osobną tkankę społeczną i imigranci stanowili znacznie mniejszy odsetek społeczności, Kanada (a właściwie Brytyjska Ameryka Północna i Ziemia Ruperta będąca we władaniu korporacji Kompanii Zatoki Hudsona) miała znaczny napływ imigrantów z Europy po Wojnie Siedmioletniej i ruchy niepodległościowe nie zdobyły aż takiego poparcia, po wojnie o niepodległość USA do dzisiejszej Kanady zwaliło się sporo rojalistów z USA w celu kontroli sytuacji wśród miejscowych w Kanadzie. Kanadyjskie ruchy niepodległościowe uaktywniły się w latach 30 i 40 XIX wieku wraz ze spadkiem napływu nowych kolonistów z Europy.
0
pokaż komentarz
@keep_it_real: spieprzony też był system logistyki. Jak sie miało kilka miast i w każdym jakiś eksport to później lista robiła sie strasznie długa i brakowało wyszukiwarki.
+3
pokaż komentarz
@keep_it_real: bardziej polecam mod TAC 2.03 - The Authentic Colonization wtedy masz remake starej colonizacji. Jeszcze tylko trzeba samemu przegrać starą muzykę i wracają stare wspomnienia :)