•  

    pokaż komentarz

    Akurat wczoraj przywiozłem Amigę 500 od mojej babci która leżała na strychu dobre 10 lat po moim wujku. Pożółkłe plastiki. Czeka ją odświeżenie. Ale morda się cieszy

  •  

    pokaż komentarz

    Atari za BBC Micro xD Zaraz sobie wydrukuję ten ranking żebym miał czym podetrzeć dupę

  •  

    pokaż komentarz

    Gówno ranking, pierwsze i drugie miejsce zajęła seria komputerów a nie konkretne modele, jak to na wcześniejszych pozycjach... Po dyskwalifikacji ranking wyglądał by tak:

    -̶.̶ ̶I̶B̶M̶ ̶P̶C̶ ̶(̶1̶9̶8̶1̶)̶
    -̶.̶ ̶C̶o̶m̶m̶o̶d̶o̶r̶e̶ ̶A̶m̶i̶g̶a̶ ̶(̶1̶9̶8̶5̶)̶
    1. Commodore 64 (1982)
    2. ZX Spectrum 48K (1982)
    3. Apple II (1977)
    4. BBC Micro (1981)
    5. Atari 800 (1979)
    6. NEC PC-88 (1981)
    7. Commodore Vic-20 (1981)
    8. Tandy TRS-80 (1977)
    9. MSX (1983)
    10. Apple Macintosh (1984-)
    11. Sharp X68000 (1987)
    12. Amstrad CPC 464 (1984)
    13. Altair 8800 (1975)
    14. Texas Instruments TI-99/4A (1981)
    15. Sinclair ZX81 (1981)
    16. Acorn Electron (1983)
    17. Atari ST (1985)
    18. Dragon 32 (1982)

    Z czym i tak się nie zgadzam...

  •  

    pokaż komentarz

    Miałem Amigę 500. Settlers, Mortal Kombat 1 & 2 oraz mało znany Legion polskiej produkcji na zawsze w mym sercu <3.

    Matko ile to sie razy sprężynki połamało w joystickach od zbyt emocjonalnej walki z bratem. Nostalgłem mocno ( ͡° ʖ̯ ͡°)

  •  

    pokaż komentarz

    Moim zdaniem Amiga powinna być nie tylko w tym rankingu ale też powinna zająć pierwsze miejsce w rankingu jak popsuć najlepszą markę komputerów na świecie w przeciągu mniej niż dekady. To co zrobić Commodore z marką Amiga woła o pomstę do nieba. Mając taki budżet i taki potencjał Commodore zasadniczo popsuł wszystko jak leciało. Pod koniec 90 jak na dzisiejsze standardy C= posiadał ekosystem produktów który mógł rozwijać. Był prekursorem wielu trendów i posiadał wiele ciekawych i innowacyjnych projektów którymi mógł zdobyć rynek. Problem pojawił się gdzieś w okolicach 1991 roku kiedy każdy kolejny projekt komputera był totalnym niewypałem :

    - Amiga CDTV - komputer który wyprzedził swoją epokę pod niemal każdym względem. Problemem było to, że sprzęt posiadał już bardzo leciwe komponenty które w epoce ekspansji Apple i PC zasadniczo mocno odstawały od reszty. Do tego cena CDTV była zbyt wysoka a sam sprzęt mimo, że sprzedawał się średnio nie zdobył uznania w szerokim gronie z uwagi na problemy techniczne. Poza tym deweloperzy praktycznie nie potrafili wykorzystać potencjału CDTV - moim zdaniem wizja sprzętu słuszna, ale wykonanie bardzo kiepskie całości.

    - Amiga 600 - świetny produkt zaprojektowany jako budżetowy - ale źle dobrana cena, zła promocja a przede wszystkim zły okres w którym sześćsetka trafiła na rynek spowodowało, że praktycznie sprzedaż tego modelu okazała się niewypałem. (co ciekawe w Polsce A600 sprzedawała się bardzo dobrze!)

    - Amiga CD32 - podobny problem co w przypadku CDTV. Commodore widząc potencjał na rynku konsol do gier trafił na totalnie zły okres. CD32 trafiła na rynek zbyt późno i zaliczyła totalną klapę na rynku US z uwagi na problemy licencyjne których Commodore nie dopilnował spowodował, że produkt nie mógł być sprzedawany na rodzimym rynku. Zasadniczo CD32 nie istniała w USA - gdzie mogła sobie utorować dobre miejsce wśród 3DO i SegaCD - gdyż cenowo była dla klienta atrakcyjna i oferowała praktycznie pełną kompatybilność z A1200 dając dostęp do bogatej biblioteki gier. Ale...

    - Słaby procesor 020 / 14MHZ zasadniczo wykluczał możliwość rywalizacji z 3DO - a to był etap kiedy o grach 3D mówiło się coraz bardziej.
    - Brak FPU i tylko 2MB RAM sprawiało, że sprzęt z góry był już na słabej pozycji.
    - Brak wsparcia dla deweloperów spowodował, że sprzęt zasadniczo cierpiał na produkcje w postaci odgrzewanych kotletów znanych z A1200 i A500. Produkcji dedkowanych dla CD32 było mało i to były raczej słabe produkcje.

    Już po upadku C= okazało się, że posiadali takie asy w rękawie że głowa mała. Praktycznie posiadali gotowe projekty CD64 - czyli następcy CD32 z nowymi układami graficznymi AAA i chipsetem Hombre (architektura PA-RISC 64Bit).

    •  
      Vercingetorix

      +2

      pokaż komentarz

      @brokenik: To będzie niepopularna opinia, ale Amiga to był tylko jeden udany produkt i była to poczciwa 500, która w czasach swojej premiery była innowacyjna na tle popularnych jeszcze wtedy 8-bitówców. Zastosowania profesjonalne, to był wtedy ułamek rynku, to, co napędzało wtedy rynek, to były gry a rynek był bardzo dynamiczny. Cykl życia każdego hardwareu był bardzo krótki, i to, że Amiga jako marka szybko podzieliła losy 8-bitówców to w zasadzie była kwestia czasu.
      W dniu premiery A1200, gdzie włożono 14mhz motorolę to było rok po premierze 486 z zegarem 50mhz, który ok, był wtedy hi-endem ale A1200 bezpośrednio konkurowała z 386 z zegarem 25-40mhz, na którym można było już popykać w Dooma. Dwa lata po premierze A1200 miał premierę PSX.

    •  

      pokaż komentarz

      Amiga CDTV - komputer który wyprzedził swoją epokę pod niemal każdym względem.

      @brokenik: A na przykład pod którym względem to pudło z kilkunastoletnim, wolnym, CPU i CD przyklejonym do sześcioletniej konstrukcji wyprzedzało epokę? :)

      Amiga 600 - świetny produkt zaprojektowany jako budżetowy

      Co jest świetnego w drogim - ponownie - kilkuletnim hardware? W 1992 r. sprzedawać komputer z 7 MHz 68000, to trzeba mieć naprawdę nierówno pod pokrywką. Za rok miał premierę Pentium, halo?

      CD32 (...) gdzie mogła sobie utorować dobre miejsce wśród 3DO i SegaCD gdyż cenowo była dla klienta atrakcyjna

      Wśród 3DO, to może, ponieważ miało przeciętną bibliotekę gier. Ale atrakcyjna cenowo nie była nigdy. W momencie premiery kosztował 399 dolarów, gdzie taki SNES kosztował $199 - dwieście dolarów taniej, a biblioteka gier była znacznie większa i co ciekawe - znacznie lepsza.

      W dniu premiery A1200, gdzie włożono 14mhz motorolę to było rok po premierze 486 z zegarem 50mhz, który ok, był wtedy hi-endem ale A1200 bezpośrednio konkurowała z 386 z zegarem 25-40mhz, na którym można było już popykać w Dooma.

      @Vercingetorix: To prawda. Tylko, że wydajnościowo EC020 nawet z fastem to jest poziom bardziej 25 MHz niż 40 w 386.

    •  

      pokaż komentarz

      @Vercingetorix: Lata 90 to już była agonia Amigi, gdzie u nas ludzie dopiero kupowali Commodorki.Gazety amigowe pompowały papkę o Amidze, aby tylko utrzymać się przy życiu. Nasz rynek był biedny i niewielu było stać na konkretnego PC, który dzięki otwartej architekturze rósł w sile z dnia na dzień.

    •  

      pokaż komentarz

      @Vercingetorix: Tak. Owszem. Ale jakby patrzeć co mogło wtedy konkurować pod kątem low-end'u to moim zdaniem bezapelacyjnie wygrywa Acorn A3000 - wypuszczony w 1989 roku - "jedyne" 100 funtów droższy od ówczesnej Amigi 500 o możliwościach przekraczających ówczesną A1200.

      Na ACORNa dość sprawnie przeportowano Wolf3D, Doom'a (ale tutaj już trzeba trochę komputer rozbudować - ale nieznacznie) i masę innych gorących tytułów. ACorny były pierwszymi komputerami typu SoC - gdzie większość funkcji komputera zmieszczono w jednym chip'e który był tani w produkcji.

      Nomen-omen Acorn to firma która stworzyła na potrzeby własnie tych komputerów architekturę ARM którą właśnie przejmuje NVidia.

      Sony ze swoim PSXem pozamiatało rynek a to dlatego, że udało im się stworzyć bardzo szybko całą otoczkę świetnych deweloperów (którzy eksportowali się z umierającej własnie Amigi) oraz posiadali prosty w budowie i łatwy w programowaniu hardware w postaci wydajnego (i taniego) procesora MIPS o częstotliwości taktowania 33MHZ oraz świetnym układzie graficznym zaprojektowanym od samego początku do generowania grafiki 3D. Efekt był taki że wraz z premierą PSXa w 1994 - jego żywotność na rynku trwała aż do 2001 roku. A to jest niebagatelny kawał czasu.
      Najlepsze jest to, że Ken Kutaragi tak naprawdę startował od zera z projektem PlayStation.

    •  

      pokaż komentarz

      @czarnobiaua:

      CDTV - pierwszy komputer zaprojektowany jako element multimedialnego centrum rozrywki - tak wiem że brzmi to dziwnie, ale taka była koncepcja - CDTV wpasowuje się w trendy sprzętu HIFI - i taki był zamysł. W tym samym czasie na rynek trafił też Philips CD-I - którego koncepcja była dokładnie taka sama. Oba projekty oczywiście były marketingowymi porażkami - z tym, że CD-I miał większe możliwości z uwagi na możliwość rozszerzenia o moduł MPEG.

      Amiga 600 to był budżetowy (w Polsce) komputer i niestety słabych możliwościach (o czym przecież napisałem). W cenie samego procesora Pentium miałeś cenę co najmniej dwóch kompletnych Amig 1200. A gdzie reszta. W tamtym czasie platforma PC była bardzo ale to bardzo droga. Ja pamiętam, że ~ 1995 za swoją CD32 zapłaciłem jakieś 650zł - ówczesny najtańszy 486DX33 kosztował grubo ponad 3.000 złotych. Pentiumy to już były kwoty powyżej 5-6 tysięcy. Taka była różnica w cenie w Polsce. Mówimy tutaj oczywiście o pełnych PC + kolorowy monitor.

      3DO okazało się klapą gdyż model jaki przyjęli sobie jego twórcy okazał się chybiony - wszyscy ówcześni producenci konsol do produkcji samego hardware'u mocno dokładali by potem na kosztach licencyjnych danych gier wyciągać przychody. Koncepcja 3DO była odwrotna - hardware miał być produkowany bez jakiegokolwiek dopłacania - a gry miały generować koszty bezpośrednio u deweloperów. I tyle. Efekt był taki, że zainteresowanie było słabe ze strony producentów hardware'u jak i developerów - głównie z tego powodu, że programowanie na 3DO było trudne i mozolne. Przykładem jest DOOM na 3DO którego konwersja była wykonana w kilka tygodni - efekt był strasznie mizerny mimo, że 3DO posiadało moc obliczeniową aby DOOM śmigał znacznie szybciej - patrz Killing Time na 3DO.

    •  

      pokaż komentarz

      Amiga 600 to był budżetowy (w Polsce) komputer

      @brokenik: głównie stała w różnych budach do przegrywania gier

    •  
      Vercingetorix

      +1

      pokaż komentarz

      @fotoczoko: A no właśnie, przede wszystkim bieda była motorem napędowym popularności Amigi w Polsce. Drugim było racjonalizowanie wyboru (jak dzisiejsze wojenki konsolowe itd). O ile z dzisiejszej perspektywy potrafię zrozumieć rodziców kupujacych wtedy dzieciom budżetową A500, która w przeznaczeniu miała służyć głównie do gier a przy okazji do jakichś innych celów to już zakup A1200 z kartami turbo, dodatkowym ramem i HDD w cenie dobrego pc, przez świadomych power userów to już jest dla mnie zagadka, no ale wiesz, hehe, workbench, prawdziwy multitasking, grafika aga 256 kolorków i ham8 i do tego nieuzasadnione uczucie elitarności, a nie jakiś wieszający się windows (z ochroną pamięci, ale kto by się tam przejmował) itd. W Polsce był sztucznie wykreowany marketingowo kult Amigi, który można porównać do współczesnego kultu Apple.

      @brokenik: Acorn to był sprzęt całkowicie nieznany na naszym rynku, to chyba poza UK za bardzo nie wyszło. W setnym chyba numerze Bajtka (grudzień 1993?) był przegląd i historia wszystkich komputerów od praktyczne Apple 1 po współczesne wtedy konstrukcje i nawet słowa o tym sprzęcie nie było.

    •  

      pokaż komentarz

      CDTV - pierwszy komputer zaprojektowany jako element multimedialnego centrum rozrywki

      @brokenik: Wiem co to CDTV. Pytałem w czym wg Ciebie wyprzedzało epokę.

      Ja pamiętam, że ~ 1995 za swoją CD32 zapłaciłem jakieś 650zł - ówczesny najtańszy 486DX33 kosztował grubo ponad 3.000 złotych.

      W 1995 r. to w normalnym kraju (np. UK, Niemcy) zestaw A1200 z FAST, kartą 030, HDD i monitorem kosztował WIĘCEJ niż solidny 486 w mocniejszej konfiguracji. Rynek był na zachodzie i tam też klienci zdecydowali już wcześniej, że Amiga ówcześnie nie nadaje się ani do gier, ani do pracy. Wtedy to my dostaliśmy niechciany tam graty. W skrócie napisał to Mireczek @Vercingetorix niżej:

      A no właśnie, przede wszystkim bieda była motorem napędowym popularności Amigi w Polsce.

    •  

      pokaż komentarz

      @Vercingetorix: Acorn to był sprzęt całkowicie nieznany na naszym rynku,

      Niezupełnie bo BBC Micro Acorna były sprzedawane w sklepach górniczych na Śląsku.

    •  

      pokaż komentarz

      Acorn A3000

      @zigibombes: Odnosnie A600 ona miała w standardzie 1mb ram, była z wyjściem TV i to były jej plusy + wejście na dysk, ludzie montowali dyski 3.5" na zewnątrz "na pająka" dla mnie minusem w grach był brak klawiszy numerycznych gdzie gry tych klawiszy wymagały + system nie do końca kompatybilny z 500 tką ale emulator dawał rade.

    •  

      pokaż komentarz

      @czarnobiaua: Nie jestem w stanie potwierdzić tego, że PC 486 był w cenie A1200 z FAST, kartą 030. Być może masz rację - ale w Polsce było inaczej i Amiga vs PC była po prostu od niego do pewnego momentu po prostu tańsza.

      CDTV tak jak mówiłem - była pierwszym produktem który miał stanowić multimedialne centrum domowej rozrywki. Wyszło jak wyszło. @Vercingetorix: ACorn jak najbardziej był sprzedawany w Polsce w PEWEXie jak się nie mylę. Sporo ludzi też importowało go z UK jako taka "lepsza Amiga". Komputer u nas był faktycznie nieznany - ale tzw. imperium brytyjskim ACorn był bardzo popularny za sprawą wcześniejszych modeli jak BBC Micro. Uważam, że ACorn jest najbardziej niedocenianym sprzętem retro.

    •  

      pokaż komentarz

      Nie jestem w stanie potwierdzić tego, że PC 486 był w cenie A1200 z FAST, kartą 030. Być może masz rację - ale w Polsce było inaczej i Amiga vs PC była po prostu od niego do pewnego momentu po prostu tańsza.

      @brokenik: PC 486 nie był w cenie A1200 tylko był tańszy. Już w 1993 r.

      Reklama PC w 1993 r. - źródło PC Zone 5/1993

      https://imgur.com/TamKCL5

      Przykładowy 486 DX33 - 969 + VAT = ~1150.

      Reklama Amig w 1993 r. - źródło 6/1993

      https://imgur.com/AW8k8j1

      Wybieramy sobie A1200 z dyskiem 120 MB za 679, monitor za 351, dopalacz 030 z 4 MB i MMU za 419 i ile wychodzi? Ano 1449 (bez VAT). A nadal nie mamy stacji HD, mamy AGA kiedy w PC masz szybką SVGA z VLB, 120 MB HDD zamiast 170 w PC itp.

    • więcej komentarzy(2)