Drogi Wykopowiczu
w załączonym linku do Polityki Prywatności przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych osobowych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Zamykając ten komunikat (klikając w przycisk “X”), potwierdzasz, że przyjąłeś do wiadomości wskazane w nim działania.
+67
pokaż komentarz
Przeżył?
+106
pokaż komentarz
@JohnyHash: Tak.
+296
pokaż komentarz
@JohnyHash:
źródło: En_2h_vW4AAphFI.jpg
-4
pokaż komentarz
@JohnyHash: tak
+31
pokaż komentarz
@DzikWesolek: Wyszedł bez jednego buta
+48
pokaż komentarz
@Nowy_Johny737: jeden but od smierci
+60
pokaż komentarz
@JohnyHash: Haas piszę o poparzeń + na sky mówią o możliwym złamaniu kostki albo nadgarstka
źródło: scontent.fktw5-1.fna.fbcdn.net
+198
pokaż komentarz
@thesc: Patrząc jak to wyglądało to wręcz nieprawdopodobne że tak dobrze się to skończyło
źródło: Beztytułu.jpg
-33
pokaż komentarz
@thesc ciekawe kogo wezmą na zastępstwo. Btw Kubica jest na miejscu ;)
-20
pokaż komentarz
Przeżył?
@JohnyHash: ale co to za życie...
+13
pokaż komentarz
@SNUPPi: xdddddddddddddddddddddd
-1
pokaż komentarz
@Nowy_Johny737: Czyli jeszcze żyje, ale nie wiadomo jak długo.
+356
pokaż komentarz
Jakby nie Halo to byłaby dekapitacja... Poziom bezpieczeństwa w F1 znowu szokuje
-319
pokaż komentarz
@Szutruk_nahhunte: Samochód w drzazgi, wybuch i pożar, a kierowca żywy. Nie wiem, czy to taki słaby poziom bezpieczeństwa.
+406
pokaż komentarz
@xniorvox: Wydaje mi się że on zachwala poziom bezpieczeństwa xD
-36
pokaż komentarz
@xniorvox: dodaj, że przy jakimś 180km/h, to tak też a propos tego, co poniektórzy twierdzą, że przeciążenia zabija. dlatego producenci budują auta składające się jak domek z kart.
+55
pokaż komentarz
@xniorvox: jak udało ci się zrozumieć dokładnie na odwrót @Szutruk_nahhunte ?
+74
pokaż komentarz
o poniektórzy twierdzą, że przeciążenia zabija. dlatego producenci budują auta składające się jak domek z kart.
@wesolymaruda: oczywiście, że zabija - zobacz sobie w jakiej pozycji jest kierowca, jak przypięty jest do bolidu oraz jak ma zabezpieczony kręgosłup
Można by zrobić taki sam samochód cywilny, ale kto by tak chciał jeździć nie wiem (i ile by to kosztowało, bo trzeba do każdego dobierać inne elementy)
źródło: upload.wikimedia.org
+51
pokaż komentarz
Jakby nie Halo to byłaby dekapitacja...
@Szutruk_nahhunte: Byłaby powtórka z wypadku innego francuza, Francooisa Ceverta w Watkins Glenn w 1973. Właśnie wpadnięcie pod barierę bez halo i gilotyna...
-9
pokaż komentarz
@megawatt: tak zabija, ale nie przy 50? czy testy zderzeniowe są przy 180?
+16
pokaż komentarz
jak udało ci się zrozumieć dokładnie na odwrót @Szutruk_nahhunte ?
@FELIX90: Nie wiem ¯\_(ツ)_/¯
Sorry, zaminusujcie.
+6
pokaż komentarz
@wesolymaruda: czyli uważasz że przeciazeni nie zabija przy wypadkach? Razl, że kierowcy wyścigowi mają organy zmy przyzwyczajone do innych przeciążeń a dwa że mają dokładnie ta sama fololzife budowy aut pod względem bezpieczeństwa co auta cywilne (oczywiście na innym poziomie technologii) w aucie f1 przy stosunkowo nie dużych wypadkach wszystko oprócz kokpitu leci w drobny mak po to aby siła uderzenia została rozroszona - podobnie jest w zwyklych autach, które "składają się jak domki z kart" do pewnego stopnia, część auta w której siedzą ludzie jest projektowana jak najsztywniej. Czesto w nowych autach po wypadku gdzie auto nie ma "pół przodu" słupek A jest nienaruszony i da się otworzyć drzwi
+54
pokaż komentarz
tak zabija, ale nie przy 50? czy testy zderzeniowe są przy 180?
@wesolymaruda: prędkość nie ma znaczenia, liczy się wyłącznie:
- długość opóźnienia (ujemnego przyspieszenia)
- wartość maksymalna i uśredniona
- kierunek (nasze ciało dość dobrze znosi lądowanie pionowe - kończy się to złamaniami kompresyjnymi kręgosłupa zamiast zgonem)
zobacz sobie jak siedzi kierowca i rozrysuj wektory przyspieszenia podczas kolizji. Dodatkowo pasy wzmacniają brzuch (większość nacisku idzie na miednicę i mięśnie dna miednicy) więc narządy wewnętrzne jamy brzusznej mają ograniczoną swobodę ruchu podczas kolizji - co drastycznie zwiększa szanse na brak ciężkich obrażeń
źródło: 3.bp.blogspot.com
-8
pokaż komentarz
@Pirek5: nie ma pół przodu, bo tak zaprojektowali, żeby się rozleciała, a jak widzisz, nie trzeba niszczyć poł przodu, bo przy 180 nadal przecinania nie zbijają, to raz a dwa auta WRC też mają dzwony przy 200km/h i też ich przeciążenia nie zabijają.
Nie twierdze, że w ogóle nie zabijają tylko przy pewnej wartości, na pewno znanej w medycynie i daje sobie rękę uciąć, patrząc na wypadki WRC, ze podczas cywilnego wypadku przy 50km/h w sztywnej konstrukcji nie dochodzi nawet do połowy tych skrajnych wartości.
0
pokaż komentarz
@xniorvox: to taki sarkazm z jego strony
+8
pokaż komentarz
@Pirek5: Tu nawet nie chodzi o to, że przeciążenie musi zabijać. Przecież chodzi też o unikanie wielu urazów jakie można doznać. Własnie dlatego ludzie wychodzą z takich uderzeń bez szwanku i wracają do domu bez potrzeby wielu wizyt u lekarze i rehabilitacji, bo te auta mówiąc własnie się gniotą i odbierają siły przeciążeniom.
A różnice do wyścigów są tak ogromne, że ta lista jeszcze długo będzie tutaj dopisywana. Ja dorzucę do tego co już powiedziane choćby to, że mówimy tu o wypadkach sportowców, którzy w przeciwieństwie do ogółu kierowców mają niepomiernie lepiej zadbane i wyćwiczone ciało, do tego służby ratunkowe są zawsze na miejscu i nie trzeba czekać długich minut jak na normalnej drodze.
+3
pokaż komentarz
@megawatt:
oczywiście, że zabija
jak ma zabezpieczony kręgosłup
Przeciążenie i urazy kręgosłupa to nie te same problemy. Przeciążenie jest niebezpieczne przez inercję twojego ciała, przy wysokim przeciążeniu twoje narządy wewnętrzne dosłownie rozbijają się o siebie nawzajem, klatkę piersiową, mięśnie i skórę, a tego się obecnie obejść nie da
-3
pokaż komentarz
@megawatt: wiem jak siedzi kierowca f1 i jakie zabiegi tam stosują, niemniej jednak chyba się zgodzisz iż przeciążenie tudzież " - długość opóźnienia (ujemnego przyspieszenia)" tutaj przy 180, a w rajdach WRC gdzie kierowca nie siedzi "w monokoku" wychodzą o własnych siłach z wypadków nawet przy 200km/h Tymczasem wmawia się że przy 50km/h auto ma się poskładać jak zabawka, bo "nie przeżyjesz przeciążeń"
Można bardzo łatwo to sprawdzić, wiesz przy jakich wartościach następuje zgon, albo ciężkie obrażenia, wiesz jakie przeciążenia są podczas testu NCAP, czy ktoś podaje te wartości? nie, bo co, lepiej wciskać kity, a ludzie bez myślenie to powtarzają.
+1
pokaż komentarz
@Wap30: oczywiście, zobacz mój następny komentarz
+6
pokaż komentarz
WRC też mają dzwony przy 200km/h
@wesolymaruda: wrzuć jakiś dzwon gdzie auto wyhamowuje 200-0 jak tutaj bo jeśli kojarzę WRC to albo dohamowuja albo dachują następne 300m
+1
pokaż komentarz
@Szutruk_nahhunte: Jak działa taki system HALO?
+7
pokaż komentarz
@wesolymaruda: Nikt nie twierdzi,że nie przeżyjesz przy 50km bez strefy zgniotu. Ale projektowanie stref zgniotu to nie tylko przeciwdziałanie zgonom, ale wszelkim urazom. Normalnie myslący człowiek woli, żeby przy 50 złożył się samochód, niż ryzykować uraz. Prosta filozofia: rzecz jest mniej ważna niż człowiek. Gdybyś miał racje, to duży fiat w testach zderzeniowych przy 50km/h miał by 5 gwiazdek. Projektowane strefy zgniotu to zresztą nie tylko pochłanianie siły, ale np. To, że silnik po udwrzeniu czołowym wbije się w ziemię, zamiast zmiarzdżyć Ci nogi, albo np uderzenje w tył nie rozj%!@# Ci kręgosłupa i tak, medycyna potwierdza, że 50km/h w zupełności wystarczy).
-7
pokaż komentarz
@kobrys13: odbijam piłeczkę ty wrzuć jak cywilne auto wyhamowuje w stałą przeszkodę przy 50 do 0 nie ma takich wypadków bo zawsze uderzasz pod jakimś kątem, takie wypadki od 50 do -0 są tylko w laboratoryjnych warunkach. A takie jak W WRC są odzwierciedleniem rzeczywistych, z tym, ze nikt nie jedzie 200 wąską drogą z drzewami.
+2
pokaż komentarz
@wesolymaruda: No faktycznie, WRC odzwierciedla prawdziwe drogowe warunki xD tak często w końcu są tam czołowe zderzenia np xD
kontem ( ಠ_ಠ)
-4
pokaż komentarz
@Hugenot111: nie k#%?a, zderzenie ze ścianą w odzwierciedla prawdziwe warunki. wszyscy przecież wjeżdżają w ściany.
+3
pokaż komentarz
@wesolymaruda: Bo np taki ciągnik siodłowy nie działa jak ściana xD albo jego naczepa, albo ściana domu czy betonowe bariery przy trasie. Przecież czołowe zderzenia osobówek to nie jest jakaś rzadkość na drogach i są to raczej gwałtowne zatrzymania a nie długie kozły jak w WRC przy solidnych klatkach, kombinezonach, kaskach, pasach wielopunktowych.
-4
pokaż komentarz
@Hugenot111: bo parzcież wypadnięci z drogi i koziołkowanie, albo uderzenie w drzewo to nie jest tak samo jak na rajdzie WRC?
Bo przecież na rajdach wypadają inaczej, bardziej efektownie bo chcą zrobić na kibicach wrażenie. No ale przecież rozmawiamy o przeciążeniach, a nie kozłach, czy klatkach na rajdach WRC panują inne lepsze zasady fizyki? auto z klatką koziołkuje inaczej niż auto cywilne? ma inne przeciążenia?
+3
pokaż komentarz
@wesolymaruda: Ktoś mówi że ma inne? Rozumiem to jedyny punkt zaczepienia z mojej poprzedniej odpowiedzi? Już zderzenia czołowe nie pasują?xD
Generalnie dlaczego strefy zgniotu w samochodach osobowych Ci przeszkadzają?xD Bo tak odbieram Twoje wcześniejsze wypowiedzi, w stylu spisku producentów samochodów.
+1
pokaż komentarz
@wesolymaruda, @megawatt, @Wap30 83 G
źródło: youtu.be
0
pokaż komentarz
@Dwep:
źródło: youtube.com
-2
pokaż komentarz
@Hugenot111: gamoniu, piszemy o przeciążeniach, a nie o konstrukcji te występują takie same, bez względu czy spadniesz z 5 pietra w tytanowej zbroi, czy siedzisz w czołgu t34 czy jedziesz autem WRC i walisz rolki,
200G = 200G zabija w nich tak samo, pytanie ile ma cywilne auto przy 50km/h uderzające czołowo w inne? i ile by miało w sztywnej konstrukcji.
-3
pokaż komentarz
@elte: No ok i o tym pisze, ale teraz pokaż jakie ma przeciętnienie auto które nie zgniata się przy 30km/h i wyciągniemy wnioski, czy w aucie bez strefy zgnioty można umrzeć od przeciążeń. Bo ja sadzę iż nie. A auta zgniatają się przy tej prędkości bo to na rękę producentom tych aut, a nie o bezpieczeństwo chodzi. Są jeszcze piesi, ale to oddzielna kategoria, bo zawsze wyciera się gębę "śmiertelnymi przeciążeniami" a ochrona pieszych to długa maska, obłe kształty i plastikowe lampy, zderzaki.
-1
pokaż komentarz
A auta zgniatają się przy tej prędkości bo to na rękę producentom tych aut, a nie o bezpieczeństwo chodzi.
@wesolymaruda: Proszę weź powiedz, że to tylko głupi żart?
No ok i o tym pisze, ale teraz pokaż jakie ma przeciętnienie auto które nie zgniata się przy 30km/h i wyciągniemy wnioski, czy w aucie bez strefy zgnioty można umrzeć od przeciążeń
@wesolymaruda: Po pierwsze auta jeżdżą szybciej niż 30 km/h po drugie nawet niewinne 30 km/h jest groźne w aucie bez strefy zgniotu. zatrzymanie na 10 cm z 30 km/h do zera to około 34 g przeciążenia. Zatrzymanie na 60 cm to już tylko 5,7 g. Przy 50 km/h wygląda to tak 96 g i 16g przy strefie zgniotu 60 cm.
+1
pokaż komentarz
@megawatt:dokładnie. ludziom się pasów nie chce zapinać a co dopiero takie coś
+21
pokaż komentarz
Jakimś cudem nic poważnego kierowcy się nie stało
+149
pokaż komentarz
@OddajButa123: monokok z jednego materiału, pałąk HALO, system Hans, który odpowiada za trzymanie kasku, strefa zgniotu, sprawność fizyczna kierowców. Niech ktoś uzupełni jak coś jeszcze
-78
pokaż komentarz
@antarhei
Cud ;)
+166
pokaż komentarz
@antarhei: kombinezon z niepalnego materiału
+113
pokaż komentarz
@antarhei: Niepalne ubranko do tego i hełm z zabezpieczeniami przed oddychaniem ogniem.
+70
pokaż komentarz
@jampa: o właśnie. Bielizna, odzież, kombinezon, kominiarka. Wszystko niepalne+sam kask widzicie jak stopiony przy wizjerze...
+42
pokaż komentarz
hełm z zabezpieczeniami przed oddychaniem ogniem.
@kuba70: jakim cudem? Jak można oddychać powietrzem w środku pożaru i nie poparzyć sobie płuc?
Chyba że zaworek się zamyka i oddychasz tylko resztką powietrza jakie zostanie w kasku - fakt lepsze to niż wdychać powietrze o temperaturze 400C
+2
pokaż komentarz
@antarhei: balls of steel
+29
pokaż komentarz
@OddajButa123 poziom bezpieczeństwo w F1 przez ostatnie kilka lat poszedł mega w górę ponadto przed sezonem każdy kierowca zdaje egzamin 5 sekund tzn. w tym czasie musi opuścić bolid.
+73
pokaż komentarz
@pyzdek: Główne wloty powietrza znajdują się na czubku głowy, pewnie jest tam jakiś system filtrów/zaworów pozwalający na przeżycie kilkudziesięciu sekund.
Normy bezpieczeństwa F1 mówią, że hełm musi wytrzymać przez 45 sekund temperaturę 800 st. C bez podniesienia temperatury wewnątrz hełmu powyżej 70 st. C.
źródło: i0.wp.com
+40
pokaż komentarz
@antarhei: zajebisty kombinezon który kosztuje kilkaset tysięcy $$$, nasi strażacy mogliby takiego pozazdrościć. Ten ich materiał jest z takiego stworzywa jak kombinezony astronautów. Ten kierowca jest wart więcej niż 3/4 Mirków na Wykopie więc o niego dbają ( ͡° ͜ʖ ͡°)
-2
pokaż komentarz
@antarhei: Brak drzewa przy drodze, służby ratownicze na miejscu, a nie za 30min, lekarze którym zależy, sprzęt medyczny, który jest i potrafią go obsługiwać. (to niej koniec jego walki o życie.) płuca na pewno dostały, może i organy wewnętrzne, kręgosłup.
+100
pokaż komentarz
Akcja ratunkowa i opuszczanie bolidu przez Grosjeana
źródło: streamable.com
+99
pokaż komentarz
@Prychacz: I on tam siedział w tych płomieniach? Dobre te kombinezony.
+66
pokaż komentarz
@Prychacz: tego szukałem, ile on tam siedział bez poczucia gdzie w sumie jest, w szoku... Po prostu nieprawdopodobne... Jeśli straciłby przytomność to by się tam ugotował zanim opanowaliby pożar....
+3
pokaż komentarz
@Prychacz: przecież on może mieć płuca popalone
+85
pokaż komentarz
@pyzdek: @PolishDoomer: @antarhei: Kombinezon musi przetrwać w ogniu bez większych uszkodzeń aż 12 sekund, a bielizna, skarpety i kominiarka muszą wytrzymać 5 sekund, buty i rękawiczki 11 sekund
+9
pokaż komentarz
I on tam siedział w tych płomieniach? Dobre te kombinezony.
@PolishDoomer: Kompletny ubiór teoretycznie pozwala przetrwać nawet około minuty, ale też mocno zależy czy paliwem jest polany bezpośrednio czy tylko się grzeje nad płomieniem i w jakiej temperaturze.
Ale ogólnie to jest po prostu wiele warstw - najpierw całe ciało (poza oczami i dłońmi) przykryte niepalną bielizną.
Na to przychodzi kombinezon, buty, rękawice, a na głowę kask.
-2
pokaż komentarz
@hellfirehe: Niby można zrobić coś co się nie przypali od płomieni, ale z drugiej strony wszystko ma przenikalność cieplną. Tutaj pewnie jakieś kosmiczne materiały że ciepło się nie przenosi w głąb, mimo że ten kombinezon wygląda na relatywnie cienki.
+28
pokaż komentarz
@Prychacz: dobrze, że safety car był tak blisko, bo panowie z gaśnicami powinni przejść przeszkolenie.
-1
pokaż komentarz
@Prychacz: fajny avatar
-3
pokaż komentarz
@Prychacz: a on siedzial 27 sekund w srodku, cud
+1
pokaż komentarz
przecież on może mieć płuca popalone
@pyzdek: Pomysleli i o tym, w kasku masz dostep do powietrza.
+2
pokaż komentarz
dobrze, że safety car był tak blisko
@wesolymaruda: To nie był SC.
SC w momencie wypadku stał w boksach.
+121
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
+41
pokaż komentarz
@NiepoprawnyKomentator: To ten gościu Cyniczny_Lepralikon ciągle wp!##?#?a politykę w takie znaleziska, to jest troll i to zdrowo p?!?!#$nięty.
-25
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora