Zagadka „pierwszego komputera" rozwiązana po 2000 lat

Zagadka „pierwszego komputera" rozwiązana po 2000 lat

@Sherrax national-geographic.pl #swiat #technologia #kultura #ciekawostki #nauka #historia

Brytyjscy naukowcy rozwiązali zagadkę tzw. antycznego komputera, czyli wykonanego z brązu mechanizmu sprzed 2000 lat służącego m.in. do przewidywania ruchu planet.

  •  

    pokaż komentarz

    @edoiks zobacz ile maszyn i jakie precyzyjne musiały być użyte do stworzenia zębatek, a ta maszyna ma wg datowania 2k lat, to jak oni to wykonali skoro wg powszechnej historii ludzie z tamtych czasów byli mało precyzyjni :-). Patrząc na to co archeologia odkrywa czasami, to powinno się chyba poukładać historię w książkach od początku i pozostawić puste miejsca jak w tablicy Mendelejew'a z informacją, że tu brakuję jeszcze czegoś, a nie dopisywać bajki by archeologom granty się zgadzały ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @ThomasE: skąd brednie, że 2k lat temu ludzie byli mało precyzyjni? 2k lat temu budowali kilometrowe akwedukty, które pompowały wodę przez obniżenia terenu, 2k lat temu powstał pałac Nerona, który miał obracaną salę balową, cała matematyka której uczyłeś się praktycznie do liceum, to same osiągnięcia starożytności;)

    •  

      pokaż komentarz

      @garry_goodspeed a pamiętasz historię ze szkoły? Ludzie żyli w jaskiniach i dopiero w podczas chrztu Polski zaczęli tworzyć cywilizacje i wynalazki. Mogę poszukać stare książki i dać kilka przykładów. Wiele wynalazków nie było nawet wspomnianych ale dat było pełno. Uczniowie mają znac daty powstań ale nie muszą wiedzieć jakie to było bez sensu i bez żadnego planu. Podobnie na geografii. Jest podana jak głęboko coś jest i kiedy żyło ale nie ma żadnych informacji dlaczego akurat tak wyszło.

    •  

      pokaż komentarz

      @ThomasE: Dokładnie, co mówi @garry_goodspeed: Może cię zaskoczę, ale ludzie byli tak samo inteligentni, uzdolnieni i precyzyjni w epoce kamienia, co są dzisiaj.

    •  

      pokaż komentarz

      @garry_goodspeed: nie widzisz roznicy miedzy wielkimi akweduktami i mechaniznami obracajacymi sale balowa od miniaturyzacji i niezbednej precyzji wymaganej do takiej zabawki?

    •  

      pokaż komentarz

      ała matematyka której uczyłeś się praktycznie do liceum, to same osiągnięcia starożytności;)

      @garry_goodspeed: bredzisz.. funkcje liniowe zostały określone ok. 17 wieku. Choć ponoć w XII w.n.e Irański matematyk zaproponował def. funkcji.
      Czyli jakby nie patrzeć to ponad 1000 lat różnicy, między tym mechanizmem o 'podstawową matematyką'.
      Przypomnę nieśmiało, że rzymianie nie mieli zdefiniowanego zera.

    •  

      pokaż komentarz

      @peszmerd na jutubie jest kanał o nazwie Clickspring. Gość buduję aktualnie replikę tego mechanizmu, prowadząc jednocześnie szerokie rozważania na temat tego jak, dlaczego i jakimi narzędziami. Polecam.

      Nie zauważyłem że już jest w powiązanych.

    •  

      pokaż komentarz

      @szopa123: Po co Tobie zero? Może w Rzymie tego nie stosowali, ale w starożytnej Grecji mieli srogie dysputy czy powinniśmy używać zera. Jednego kolesia nawet utopili ponieważ chciał je wprowadzić.
      @garry_goodspeed dużo się nie myli, ponieważ jeszcze w ubiegłym wieku Elementy Euklidesa były dość popularne, jako źródło wiedzy.

    •  

      pokaż komentarz

      Po co Tobie zero?

      @arekfff: a po co w ogóle zaawansowana matematyka? Liczby zespolone... panie... na co to komu. ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @szopa123: Chyba nie zrozumiałeś mojego przekazu. W matematyce można obyć się bez zera. Czy liczby zespolone wymagają koncepcji zera? Jak coś wyrzucimy z matematyki to nie znaczy, że rozwój się kończy na tym etapie. Patrz na geometrię Euklidesową.
      Z tego co się orientuje są 2 popularne aksjomaty dotyczące liczb naturalnych - jedne z, a drugi bez zera.
      Zero też można interpretować jako liczbę dodatnią lub ujemną.

    •  

      pokaż komentarz

      @szopa123: Pojęcie zera zostało zdefiniowane w czasach świetności Sumeru

    •  

      pokaż komentarz

      @ThomasE kiedyś ludzie nie marnowali czasu na wypok to sobie w kółko robili zębatki. Ja zawsze zastanawiałem się np. kto do uja wafla miał tyle cierpliwości by poskładać do kupy kolczugę z tych maleńkich kółeczek. A wcześniej te setki- jeśli nie tysiące kółeczek- obrobić.

    •  

      pokaż komentarz

      @mk_108: Telewizor nie trajkotal, nie patrzyl co 10 min na smartfona,konta-sronta i inne formalnosci to tez jakis marginalny element, i se siedziali tak po kilka godzin(prawdziwej nieprzerywanej jakims gownem co pare minut pracy) dziennie, zawiele innych zajec tez nie mial to i bylo czym czas zabic i ni sie obejzysz a dwa ksiezyce umkna i kolczuga gotowa.

    •  

      pokaż komentarz

      @mk_108: @obk:
      W średniowieczu nie było czegoś takiego jak czas wolny. Praca od rana do wieczora. Rozrywką było przejście księdza lub publiczna egzekucja. Jak Twój Pan kazał ci zawijać kolczugi to zawijałeś.

    •  

      pokaż komentarz

      @mixererek: aż tak bym się nie zapędzał, ale przyznać trzeba, że matematyka, filozofia itp były na wyższym poziomie niż powszechnie się sądzi

    •  

      pokaż komentarz

      @peszmerd: moje przykłady miały pokazać, że ludzie w tamtych czasach nie byli półmózgami, i zapewne byliby w stanie zaprojektować i zrozumieć takie urządzenie;) a co do precyzji wykonania, to chociażby sztuka z okresu starożytnej grecji pokazuje, że oprócz zrozumienia, możliwe byłoby także wykonanie takiego urządzenia

    •  

      pokaż komentarz

      @arekfff: żeby nic się nie myliło, musiałbym po kolei podstawę programową przejrzeć i zdatować, a komu by się chciało

    •  

      pokaż komentarz

      @garry_goodspeed: oczywiscie ze nie byli debilami, ale co innego sztuka a co innego mikromechanika. Poza tym, juz ktos wyzej wyounktowal trafnie, ze nasza matematyka ze starozytna to ma jedynie cyfry a i to nie wszystkie, bo nie mieli zera. No i twierdzenie Pitagorasa jeszcze moze ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @szopa123: nie bredzę, tylko używam skrótu myślowego, może trochę też się zagolopowałem z tym liceum, ale faktem jest, że spora część materiału "podstawowego" z matematyki to nie nowinki z ubiegłego wieku, tylko rzeczy znane od starożytności.

    •  

      pokaż komentarz

      @peszmerd: przykład sztuki miał pokazać, że skoro radzili sobie z detalami architektonicznymi, rzeżbą i ornamentyką, to byli fizycznie w stanie zrobić coś takiego.

    •  

      pokaż komentarz

      @Pompejusz: W średniowieczu u nas w lecie się zapieprzało, a w zimie był luźniejszy czas. Jakby nie było czegoś takiego jak czas wolny, to żadna kultura by się nie rozwinęła.
      Jak spotkałem się z stwierdzeniem, że właśnie dziś więcej pracujemy niż oni. W zależności co będziemy uważać za pracę.
      Pamiętajmy też, że od małego tam wszyscy pracowali, więc pewne obowiązki się rozkładały.

    •  

      pokaż komentarz

      część materiału "podstawowego" z matematyki to nie nowinki z ubiegłego wieku,

      @garry_goodspeed: wszystko zależy co TY uważasz za 'podstawowe'. Nie wiem za dobrze, jaka jest obecnie matematyka w szkołach podstawowych i średnich. Ale sądzę, że w podstawówce i tak maks 2/3 ma jakieś odniesienie do starożytności. Już np. dzielenie pisemne jest w miarę 'nowożytne', funkcje liniowe także oraz potęgi.
      Większość matematyki jaką obecnie znamy to powstało w ostatnich 300 latach.

    •  

      pokaż komentarz

      . W matematyce można obyć się bez zera.

      @arekfff: można też obejść się bez funkcji kwadratowej, liczb rzeczywistych i liczb zespolonych.... ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°)(。◕‿‿◕。) Powiem delikatnie.... BARDZO GŁUPI ten argument.
      Zero jest b. istotnym czynnikiem upraszczającym zapisy matematyczne. Jest wręcz b. istotne do analizy funkcji, itp.
      Bez zera bylibyśmy matematycznie daleko. Lub nawet trafilibyśmy na 'ścianę nie do przebicia'.

    •  

      pokaż komentarz

      Pojęcie zera zostało zdefiniowane w czasach świetności Sumeru

      @xczar0: super... tylko potem 'zniknęło' aż do czasów ok. 1200 AD. Grecy, którzy byli w stanie odczytywać tabliczki sumeryjskie, jakoś zera nie zaadaptowali. To samo dotyczy się Rzymian, którzy nawet mieli kontakt z Arabami, a ci zaadaptowali zero od hindusów. Którzy (ponoć) zaadaptowali zero właśnie od imperium Sumeryjskiego.
      Więc twoja uwaga jest nie za bardzo 'w temacie'.
      https://www.scientificamerican.com/article/what-is-the-origin-of-zer/

    •  

      pokaż komentarz

      @szopa123: Zgadam się, że zero upraszcza. To na jakim etapie matematyki bylibyśmy teraz to tylko Twoje gdybanie. Zależy co oczekujesz od nauki. Nie sądzę, że ten argument jest głupi, ponieważ takie rozważania są robione, czy to z zerem czy nieskończonością, gematria nieeuklidesowa wręcz rozwinęła matematykę.
      Pamiętajmy, że matematyka to myślenie o abstrakcjach. To, że teraz doszliśmy do takich wniosków, a nie innych, to pewien przypadek. Chyba, że jesteś zwolennikiem pewnego platonicznego świata idei i sądzisz, że matematykę odkrywamy, a nie tworzymy.
      Mam pytanie, jak sądzisz matematyka jest spójna czy nie?

    •  

      pokaż komentarz

      gematria nieeuklidesowa wręcz rozwinęła matematykę.

      @arekfff: a po co taka geometria? (nie.. w ogóle nie jest to głupi argument, skoro sam podajesz przykłady na jego głupotę ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      Jak już napisałem wyżej, bez zera, analiza funkcji by leżała. Tak samo jak by praktycznie nie było arytmetyki granic bez nieskończoności. A wiele ciągów zbieżnych, wykorzystuje się w przemyśle. (tzw. liczba e jest ci znana?)

      Pamiętajmy, że matematyka to myślenie o abstrakcjach.
      I do czego takie abstrakcje dążą, a wynik może być już całkowicie realny i mieć zastosowanie w rzeczywistości.

      Mam pytanie, jak sądzisz matematyka jest spójna czy nie?
      To pytanie świadczy o twojej mizernej wiedzy o tym przedmiocie. Polecam zapoznać się z terminami: 'warunki brzegowe oraz początkowe' oraz 'aksjomat'.

      Te twoje pytanie, można odnieść do pytania: Czy twoim zdaniem funkcje są ciągłe?

    •  

      pokaż komentarz

      @szopa123: Odbiegliśmy od tematu. Zero to tyko przykład, który miał podkreślić, z jakim Twoim punktem widzenia się nie zgadzam. Piszesz, że bez jakiejś koncepcji w matematyce np. zera, matematyka miała by trudności w rozwoju. Sam napisałeś, że po Sumeryjczykach zero zostało zapomniane. Wg. Ciebie powinien nastąpić regres lub stagnacja, a grecy wręcz rozwinęli dziedzinę jakościowo.

    •  

      pokaż komentarz

      Wg. Ciebie powinien nastąpić regres lub stagnacja,

      @arekfff: bo taka była rzeczywistość. Nawet za cesarstwa Rzymskiego, pod koniec istnienia cywilizacyjnie się one uwsteczniało. np. stracili zdolność do budowania akweduktów czy innych monumentalnych budowli.
      Późniejszy jego upadek to mroczne czasy. Palenie ksiąg, a co za tym idzie 'wiedzy' było na porządku dziennym.
      Grecy nie byli jakimiś wielkimi mędrcami, ot byli 'pierwsi' których wkład w nowożytną naukę został odnotowany.

      A ponieważ przez x stuleci Europejczycy walczyli z problemami dnia codziennego, to mało kto zajmował się takimi abstrakcjami jak np. filozofia. Dlatego ich nauki z filozofii, etyki i podobnych, były 'biblią' przez stulecia.

      Ba... wystarczy nawet popatrzeć na Cesarstwo Chińskie, które ma dokumenty sięgające 4 tys. lat wstecz. I nawet tam są odniesienia do regresu cywilizacyjnego. Nie wspominając o tym, że tak 'skisło' wewnętrznie. Że te 'prymitywne ludy' z Europy były w stanie ich złamać bez większego wysiłku.

      a grecy wręcz rozwinęli dziedzinę jakościowo.
      Równie dobrze można tak powiedzieć od Imperium Sumeryskim... jednak nie przekazali oni żadnej wiedzy bezpośrednio swoich 'następcom'.
      Z perspektywy tych tys. lat, może się wydawać, że nasza cywilizacja się 'gładko' rozwijała. Ale nie jest to w rzeczywistości prawdą. Najlepszym na to przykładem są Chiny.

    •  

      pokaż komentarz

      @szopa123: jest wyraźny podział na edukację podstawową, średnią i wyższą

    •  

      pokaż komentarz

      jest wyraźny podział na edukację podstawową, średnią i wyższą

      @garry_goodspeed: ale co to ma do tej dysputy? Wyskoczyłeś z tym tekstem jak 'Filip z konopi'. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @szopa123: > wszystko zależy co TY uważasz za 'podstawowe' ---> serio?

  •  

    pokaż komentarz

    Brytyjscy naukowcy rozwiązali zagadkę tzw. antycznego komputera
    Jak co roku.

  •  

    pokaż komentarz

    Szkoda, że cała myśl grecka przepadła i potrzeba było wieków, by ludzkość sobie o niej przypomniała. Możliwe, że ludzkość wcześniej by odkryła naukę i jej dobrodziejstwa. Tak samo z demokracją.

    •  

      pokaż komentarz

      @rotszyld: No nie cała, tylko księgi były czas przepisywane, bo się co jakiś czas niszczyły, ale jak najbardziej z nich korzystano w średniowieczu. Tylko, że pożar biblioteki Aleksandryjskiej i później rewolucja protestancka zniszczyły dużą część zbiorów i tak naprawdę nie wiemy co straciliśmy.

    •  

      pokaż komentarz

      @djtartini1:
      Jakoś nie słyszałem by w średniowieczu rozwijała się matematyka, astronomia, ogólnie nauki przyrodnicze. Wszystko stanęło. Coś podobnego stało się w Rzymie, niby przejęli dorobek Greków, ale prawie nic nie dali własnego ciekawego i jakoś bardzo tym się nie interesowano.
      Dopiero Arabowie się tym zainteresowali. Ale u nich też potem to przepadło.

    •  

      pokaż komentarz

      Jakoś nie słyszałem by w średniowieczu rozwijała się matematyka, astronomia, ogólnie nauki przyrodnicze. Wszystko stanęło

      @rotszyld: No to polecam trochę książek nt. średniowiecza. Rozwijała się zarówno matematyka, jak i astronomia i nauki przyrodnicze i właśnie wtedy powstały pierwsze uniwersytety, wynalazki jak np. okulary, ulepszono prawo rzymskie. Europa Zachodnia podnosiła się wolniej, ale jak Karol Wielki sprowadził mnichów z Irlandii właśnie z wiedzą ze starożytności wszystko znów się rozwijało. W dodatku Bizancjum było niemal nieruszone