Blokowanie migrantów w UK
Wielka Brytania zgadza się zapłacić Francji 54 miliony funtów za pomoc w blokowaniu migrantów wypływających łodziami z francuskich wybrzeży wodami kanału La Manche. W zeszłym roku Wielka Brytania i Francja podobnie zgodziły się na finansowanie zwiększonych patroli mających na celu udaremniania przepraw małych łodzi, ale liczba ta nadal rośnie. The Times of London, który śledzi sytuację, podał , że w tym roku liczba ta wzrosła do 8474 .Wielka Brytania rozważa wprowadzenie groźby kary więzienia dla migrantów przybywających w ten sposób. Spotkało się to z krytyką partii lewicowych w UK.
Prognozy produkcyjne półprzewodników
Niedawno Mark Liu, prezes Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC), zasugerował dziennikarzowi CBS Lesliemu Stahlowi, że globalny niedobór półprzewodników może przedłużyć się do 2022 roku, pomimo tego, że wówczas oświadczył, że TSMC zwiększa moce produkcyjne. Planowane są nowe fabryki produkujące półprzewodniki w USA i Chinach, które to kraje uważają, że produkcja półprzewodników ma kluczowe znaczenie dla wzrostu gospodarczego, zwłaszcza, że będzie możliwe pominięcie ograniczeń łańcucha dostaw. Po zakończeniu niedoborów w 2023 r. zgodnie z najgorszymi scenariuszami przedstawionymi przez analityków branżowych, z którymi rozmawiał EE Times może nastąpić nadwyżka mocy produkcyjnych w 2024 r. „To zależy od tego, ile fabryk zostanie zbudowanych”, powiedział Dan Hutcheson, dyrektor generalny VLSI Research, który przewiduje nadwyżkę mocy produkcyjnych do 2024 r., zauważając, że fabryki budowane przez rządy nie zwracają uwagi na maksymalizację zysków, która napędzała przemysł półprzewodników w ostatnich latach, a na bezpieczeństwo dostaw. Ostatnio głównymi czynnikami powodującymi niedobory jest migracja z 4G (chipów 12- i 16-nm) do 5G (7nm i mniejszych). W przypadku chipów takich jak 12 i 16 nanometrów oraz od 22 do 28 nanometrów, może istnieć pewne długoterminowe ryzyko nadpodaży, ponieważ w tym sektorze Chiny mogą zwiększyć wydajność, podobnie jak GlobalFoundries i United Microelectronics Corp. Według Hutchesona producenci samochodów, m.in. BMW i Volkswagen, będą prawdopodobnie musieli zmienić sposób zarządzania zapasami chipów z „Just in Time” na „Just in Case” (z „dokładnie na czas” na „na wszelki wypadek”).
Ekspansja chińskich rybaków
W miarę jak Chiny rozszerzają swój zasięg morski, Francja i liczne kraje południowego Pacyfiku zostały zmuszone do wdrożenia nowej sieci straży przybrzeżnej na Południowym Pacyfiku, aby zwalczać „drapieżne” zachowania, powiedział w poniedziałek francuski prezydent Emmanuel Macron.
W ramach wysiłków na rzecz zrównoważenia wpływów Chin Stany Zjednoczone i ich sojusznicy, zwłaszcza Francja, Japonia, Australia i Nowa Zelandia, znacznie zwiększają swoją obecność na Pacyfiku. Chociaż same wyspy są uważane za niewielkie, posiadają znaczne połacie cennego oceanu. Macron ogłosił: „Zamierzamy uruchomić sieć straży przybrzeżnych na południowym Pacyfiku wokół trzech głównych celów: wymiany informacji, współpracy operacyjnej i szkolenia”, powiedział. Macron nie wspomniał o Chinach, jednak doradca francuskiego prezydenta powiedział, że polityka jest ukierunkowana na nielegalne połowy chińskich rybaków, które „w większości były spowodowane przez prywatne podmioty”. Ponieważ na chińskich łowiskach znajduje się mniej ryb, chińskie floty rybackie, od prywatnych statków po trawlery komercyjne należące do przedsiębiorstw notowanych na giełdzie, wyruszyły dalej na wody Azji Południowo-Wschodniej w poszukiwaniu nowych łowisk
Nowy irański terminal
Ustępujący prezydent Hassan Rouhani powiedział, że Iran otworzył swój pierwszy terminal naftowy w Zatoce Omańskiej, co pozwoli mu uniknąć korzystania ze szlaku żeglugowego przez Cieśninę Ormuz, który od dziesięcioleci jest przedmiotem napięć regionalnych. „To strategiczny ruch i ważny krok dla Iranu. Zapewni kontynuację naszego eksportu ropy” – powiedział Rouhani w telewizyjnym przemówieniu w czwartek. Nowy terminal znajduje się w pobliżu portu Jask nad Zatoką Omańską, na południe od Cieśniny Ormuz, dzięki czemu statki wcześniej ładujące ropę na Zatoce Perskiej teraz nie muszą pokonywać Cieśniny Ormuz. Główny terminal eksportowy ropy naftowej Iranu znajduje się w porcie Kharg w Cieśninie Ormuz, w najwęższym miejscu cieśnina ma 40 kilometrów i często była blokowana w przeszłości . Rouhani powiedział, że Iran zamierza eksportować milion baryłek dziennie (bpd) ropy z nowego obiektu. Obecnie projekt pozwala na eksport 350 000 baryłek dziennie. Iran zbudował również 1000-kilometrowy, który ma transportować ropę do nowego terminalu na południowym wschodzie z Goreh w prowincji Bushehr. Wartość projektu szacuje się na 2 miliardy dolarów. Projekt jest realizowany od około dwóch lat.
Napięcie rośnie w Irlandii Północnej
Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Maros Sefcovic powiedział, że Bruksela nie rozważy renegocjacji umowy Brexit w sprawie Irlandii Północnej po tym, jak rząd Wielkiej Brytanii opublikował dokument sugerujący zmianę sposobu kontroli towarów na granicach Irlandii Północnej. Brytyjski minister ds. Brexitu David Frost i sekretarz stanu ds. Irlandii Północnej Brandon Lewis przedstawili w środę dokument wzywający europejskich przywódców do renegocjacji protokołu, ponieważ okazał się on niewykonalny w praktyce. „Jesteśmy gotowi nadal szukać kreatywnych rozwiązań, w ramach Protokołu, w interesie wszystkich społeczności w Irlandii Północnej” – powiedziała Komisja Europejska w oświadczeniu pod koniec środy. „Nie zgodzimy się jednak na renegocjację Protokołu”. Porozumienie zostało wynegocjowane i podpisane przez rząd brytyjski w 2019 r. i ratyfikowane przez parlament brytyjski, ale obecnie rząd stara się wycofać ze swoich zobowiązań ze względu na wyzwania wynikające z jego realizacji. Protokół zasadniczo pomaga zapobiegać kontrolom celnym i skutecznej granicy lądowej między Irlandią Północną, która jest częścią Zjednoczonego Królestwa, a Republiką Irlandii, która pozostaje w UE. Doprowadziło to jednak do kontroli w portach towarów przewożonych między Wielką Brytanią a Irlandią Północną, co rozgniewało przedsiębiorców i wywołało krytykę za skuteczne utworzenie granicy na Morzu Irlandzkim . To podsyciło historyczne napięcia na tle religijnym w Irlandii Północnej .
Komentarze (29)
najlepsze
o ile sam pomysł przetrzymywania we własnym więzieniu ludzi, którzy chcieli się do uk dostać jest chybiony, to chciałem nadmienić, że #!$%@?ć partie lewicowe w UK.
No k#rwa, brexit = napięcia na tle religijnym
o co chodzi tym religijnym zjebom? każdy pretekst jest dobry?