Naukowcy testują nowy materiał do budowy zbiorników paliwa rakietowego

Naukowcy testują nowy materiał do budowy zbiorników paliwa rakietowego

Zespół badawczy z MT Aerospace opracował innowacyjny sposób konstrukcji zbiorników paliw rakietowych. Sam materiał nie jest nowy. Tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym istnieje od dziesięcioleci i jest stosowana w przemyśle motoryzacyjnym, lotniczym i cywilnym.

  •  

    pokaż komentarz

    Materiały kompozytowe są niby lżejsze ale kruche w niskich temperaturach i nie wytrzymują wysokich temperatur. Musk planował zbudować StarShipa właśnie w takiej technologii, zrobili kilka prób ale zrezygnowali na rzecz stali nierdzewnej (też dość niezwykłe bo zazwyczaj rakiety robi się ze stopów aluminium).

    Co ciekawe, zbiorniki nie mają żadnej izolacji pomimo przechowywania paliwa w kriogenicznej temperaturze. Zbiornik jest jednocześnie obudową i strukturą nośną - arkusze spawanej blachy o grubości 3-4mm.

    •  

      pokaż komentarz

      @kwanty technologia starshipa to lekko ulepszona konstrukcja rakiet Atlas z czasów Mercury

    •  

      pokaż komentarz

      technologia starshipa to lekko ulepszona konstrukcja rakiet Atlas z czasów Mercury

      @hphp123: No nie do końca, inny stop no i "rura to jest rura" co tu ulepszać oprócz materiału... Nie da się jednak ukryć, że "nierdzewnych" rakiet było mało, zazwyczaj budowało się z aluminium a to SpaceX sprawiło że na nowo przemysł zainteresował się nierdzewką.

      Jeff kto ;-) też zmienił koncepcję z aluminium na nierdzewkę.

    •  

      pokaż komentarz

      Co ciekawe, zbiorniki nie mają żadnej izolacji pomimo przechowywania paliwa w kriogenicznej temperaturze.

      @kwanty: brzmi jak bullshit - bo oznacza, ze im się paliwo bardzo szybko zagrzeje i ciśnienie ogromnie wzrośnie. Gigantyczne straty.

      Masz jakieś linki na potwierdzenie swojej interesującej tezy?

    •  

      pokaż komentarz

      brzmi jak bullshit - bo oznacza, ze im się paliwo bardzo szybko zagrzeje i ciśnienie ogromnie wzrośnie. Gigantyczne straty.

      Masz jakieś linki na potwierdzenie swojej interesującej tezy?

      @ostatni_i_sprawiedliwy: To jest tak "oczywiste", że aż trudno znaleźć jakiś rozsądny materiał na ten temat :-) Izolowane był główny zbiornik w promach kosmicznych (ten pomarańczowy), co zresztą doprowadziło do jednej z katastrof - odpadł kawałek pianki i zniszczył skrzydło.

      W promach był izolowany ze względu na czas pomiędzy tankowaniem a startem - był bardzo długi więc za dużo paliwa/tlenu by "uciekło".

      Większość rakiet (w tym te od SpaceX) są tankowane bezpośrednio przed startem. To co wyparuje jest uzupełniane na bieżąco. Widać to bardzo ładnie bo powoduje oblodzenie rakiety tam gdzie są zbiorniki. Gdyby była izolacja (jak w promach kosmicznych) to by nie było lodu na rakiecie.

      Pytanie czy straty ciepła są problemem? Nie bo paliwo jest ekstremalnie tanie w porównaniu z całą infrastrukturą, na wieży startowej można go dolewać ile chcesz, pierwszy stopień wypali całe paliwo w 2-3 minuty więc straty zaraz po starcie będą pomijalne, drugi stopień leci już w próżni więc strat nie będzie.

      Co do ciśnienia to utrzymywane jest ono na stałym poziomie około 2-3 barów. Są zawory upustowe, które zrzucają paliwo/utleniacz jeżeli ciśnienie jest zbyt wysokie (bo trochę paliwa się wygotowało). Widać to bezpośrednio przed startem jak rakieta puszcza "dymki" górą, to są opary paliwa/utleniacza upuszczane ze zbiorników. Ciśnienie w zbiorniku usztywnia również konstrukcje i w niektórych rakietach jest wręcz wymagane, bez "nadmuchanych" zbiorników konstrukcja jest zbyt wiotka i zapadła by się pod własnym ciężarem (jest nawet fajne wideo na YT z takiego incydentu).

      Weź sobie wyobraź zbiornik paliwa o średnicy 8m wypełniony chłodną cieczą. Ona się będzie ogrzewać tylko przez ścianki zewnętrzne. Wiesz ile czasu potrzeba żeby ogrzać tak dużą pojemność tylko przez ścianki? Im większy zbiornik tym stosunek objętości (która trzyma zimna) do powierzchni (która rozgrzewa) jest coraz większy, więc trudniej jest ogrzać paliw w ten sposób.

    •  

      pokaż komentarz

      @kwanty aluminium wygrywało w jednorazowych rakietach bo nie ma problemu ze rozpadnie się po użyciu, stalowe jest trwalsze

  •  

    pokaż komentarz

    Nie wystarczy im, że morskie żółwie trują plastikowymi słomkami? Wielkiego A'Tuina też chcą dorwać?
    #pdk

  •  

    pokaż komentarz

    Niech lepiej wynajdą nowe baterie do smartfonów

  •  

    pokaż komentarz

    Przestaliby się już wygłupiać z ujeżdżaniem kontrolowanych wybuchów, słuchać hadko. Są o nieba lepsze sposoby.