Starbase Factory Tour with Elon Musk

Wycieczka Everydayastronaut po kompleksie w Boca Chica z Elonem.

  •  

    pokaż komentarz

    Tim zadaje tu bardzo dobre pytania, jak zwykle. Pytanie w 45 minucie powoduje wręcz, że Musk w czasie rzeczywistym rozważa wyeliminowanie odrębnych silników manewrowych (tzw. RCS) ze Starshipa, formułując pod koniec wywodu myśl, że w warunkach próżni powinno wystarczyć uwalnianie nadmiarowego gazu ze zbiornika głównego. Jeśli po dokonaniu dokładnych obliczeń okaże się, że to się faktycznie spina (a to dość drastyczna zmiana), to moment decyzji dosłownie widzimy na filmie. A jak okaże się, że się nie spina, to zostanie "odhaczona" istotna alternatywa, w myśl zasady, o której Elon mówi na początku, czyli że wskazanym jest eliminowanie każdego nie-koniecznego systemu (uproszczenie produkcji + redukcja masy), nawet jeśli miałoby się w połowie przypadków okazać, że jednak dany system był konieczny i trzeba go dodać z powrotem. Być może "ofiarą" tego podejścia staną się za chwilę RCSy, nawet jeśli w kolejnych prototypach pojawią się ponownie:)

    •  

      pokaż komentarz

      wyeliminowanie odrębnych silników manewrowych (tzw. RCS) ze Starshipa, formułując pod koniec wywodu myśl, że w warunkach próżni powinno wystarczyć uwalnianie nadmiarowego gazu ze zbiornika głównego.

      Po namyśle, wypowiedź można też rozumieć tak, że RCSy pozostałyby zainstalowane wraz z własnym paliwem, lecz ich dodatkowe zasilanie gazem bezpośrednio ze zbiornika głównego pozwoli na "darmowe" manewrowanie w warunkach próżni (darmowe, ponieważ parujący gaz i tak musi być ze zbiornika usuwany).

    •  

      pokaż komentarz

      @texas-holdem: a możesz mi powiedzieć bo kurde utknęło mi jedno, dlaczego nie zbudowali rakiety do silników które zaprojektował, bo co jakiś czas czytałem twoje wpisy że mają problem z dawkowaniem mocy itp.

    •  

      pokaż komentarz

      @texas-holdem: oni rozmawiali o boosterze i RCS na osobne paliwo, bo o ile juz dzialaja/mysla na rzecz wywalenia na osobne paliwo z drugiego czlona to w sumie zapomnieli ze moga zrobic to samo w boosterze ktory wraca na ziemie. Jako ze roznica/sila w cisnieniu miedzy osobnym paliwem do RCS, a tym co maja juz w zbiornikach to ledwie ~20-25% ( ͡º ͜ʖ͡º)

      Booster tez potrzebuje RCS, istotne w jakiej formie i jak bardzo mozna wykorzystac obecne rozprezajace sie paliwo ktorego musza sie pozbywac na biezaco przez wzrastajace cisnienie z powodu parowania cieklego tlenu i metanu

    •  

      pokaż komentarz

      a możesz mi powiedzieć bo kurde utknęło mi jedno, dlaczego nie zbudowali rakiety do silników które zaprojektował,

      @PiersiowkaPelnaZiol: Z systemu ITS SpaceX wycofał się dlatego, że zwyczajnie był zbyt potężny, a nawet przeskalowany w dół Starship jest 2x potężniejszy od Saturna V. Możliwość zabrania circa 100 osób na Marsa to i tak absurdalnie dużo (kilka razy więcej niż w najśmielszych planach NASA i więcej niż w dowolnym filmie s-f o misjach na Marsa), a ITS zabierałby kilkaset, bliżej 1000. Musk zapytany kiedyś na twitterze, dlaczego się z tego wycofali, odpisał szczerze "we chickened out".

    •  

      pokaż komentarz

      Tim zadaje tu bardzo dobre pytania, jak zwykle. Pytanie w 45 minucie powoduje wręcz, że Musk w czasie rzeczywistym rozważa wyeliminowanie odrębnych silników manewrowych (tzw. RCS) ze Starshipa, formułując pod koniec wywodu myśl, że w warunkach próżni powinno wystarczyć uwalnianie nadmiarowego gazu ze zbiornika głównego.

      @texas-holdem: prawdę mówiąc, oglądałem to z lekkim zażenowaniem. Od razu mi się przypomniało:

      źródło: radiation.jpg

    •  

      pokaż komentarz

      @texas-holdem niekoniecznego? Po co tam wtranżoliłeś myślnik?

    •  

      pokaż komentarz

      @Aou: Tylko dla podkreślenia wydźwięku, oczywiście nie jest on tam potrzebny od strony gramatycznej.

  •  

    pokaż komentarz

    Imponujące jest to jak Elon potrafi skakać pomiędzy szczegółami technicznymi
    budowy samochodów elektrycznych, budowy rakiet, budowy globalnej sieci satelitów(Starlink) i jednocześnie dbać o finanse swoich firm.

    Dla niego kwestia zarabiania pieniędzy to kolejna kwestia techniczna do rozwiązania. Aby wybudować rakietę potrzebuje rozwiązać X problemów technicznych i mieć na to pieniądze. Buduje więc Starlinka który będzie przynosił mnóstwo pieniędzy i jednocześnie wymaga wystrzeliwania rakiet - rozwiązuje dwa problemy za jednym razem.

    •  

      pokaż komentarz

      Imponujące jest to jak Elon potrafi skakać pomiędzy szczegółami technicznymi

      @be_a_st: Nie dla wszyskich jest jasne, że Musk jest (i był od samego początku) głównym inżynierem zarówno SpaceX jak Tesli. Ponad 90% jego czasu pracy to "hardcore engineering" (cytat z Elona), nie negocjowanie kontraktów i tego typu rzeczy.

    •  

      pokaż komentarz

      @texas-holdem: Ja to wiem. Wiem też iż jako główny inżynier popełniał także spore błędy (jak sam przyznał). Dosyć znane jest to iż mało nie zabił Tesli naciskiem na kompletną automatyzację. Po wywiadzie widać iż wiele się nauczył, może nawet słuchania podwładnych którzy mu tłumaczą iż niektóre jego pomysły są głupie. Zasady które teraz przedstawił wydają się wprost odzwierciedlać lekcje z własnych porażek(zwłaszcza to o kwestionowaniu autorytetów - czyli jego).

      Niektórzy zastanawiają się skąd wynika jego nacisk na szybkość, aktualnie dosłownie Warp-9. Z pewnością część to kwestie finansowe i strategiczne (misja Dear Moon, wywiązanie się z kontraktów, demostracja zaawansowania aby dostać więcej kontraktów).

      Głównie chodzi mu po prostu o czas - Elon niedawno skończył 50 lat. Ile mu zostało produktywnego czasu, kiedy będzie wciąż u szczytu zdolności intelektualnych - 15 lat? I to zakładając iż zdrowie dopisze. A SpaceX istnieje już prawie 20 lat - tyle im zajęło wystrzelenie ludzi na LEO, nawet nie na Księżyc.

      Neuralink to zapewne polisa ubezpieczeniowa Elona na starość. On już teraz boi się co będzie gdy się zestarzeje i stara się znaleźć środek zaradczy.

    •  

      pokaż komentarz

      Zasady które teraz przedstawił wydają się wprost odzwierciedlać lekcje z własnych porażek(zwłaszcza to o kwestionowaniu autorytetów - czyli jego).

      @be_a_st: Kwestionowanie zastanych założeń to wręcz wymóg w SpaceX, Musk oczekuje tego od każdego inżyniera – jak ktoś nie myśli samodzielnie, to się go zwalnia. Każdy ma wiedzieć, dlaczego dany system jest konieczny, a ci bardziej ogarnięci mają dodatkowo kombinować cały czas jak zrobić, żeby jednak nie był konieczny. I wszelkie zmiany mają być przypisane do konkretnej osoby z nazwiska, żeby odpowiedzialność nie była rozproszona.

    •  

      pokaż komentarz

      Nie dla wszyskich jest jasne, że Musk jest (i był od samego początku) głównym inżynierem zarówno SpaceX jak Tesli. Ponad 90% jego czasu pracy to "hardcore engineering" (cytat z Elona)

      @texas-holdem: Nie wiem co jest bardziej przerażające. To, że to może być prawda (oceniając po powodzeniu, a konkretnie braku powodzenia jego projektów), czy to, że tak wiele osób w to wierzy: https://www.youtube.com/playlist?list=PLUjnV9fUqS5auihehAG62A1GhU3dNcXNU

    •  

      pokaż komentarz

      braku powodzenia jego projektów

      @EastWestEast: Zastanawiam się czasem, w którym momencie filmy na Youtube zastępują w mózgu człowieka łatwo weryfikowalną rzeczywistość – może jesteś w stanie rzucić na to jakieś światło? Potrafisz np. wskazać jakiś konkretny film, który przekonał Cię, że projekty Muska to pasmo porażek?

    •  

      pokaż komentarz

      Potrafisz np. wskazać jakiś konkretny film, który przekonał Cię, że projekty Muska to pasmo porażek?

      @texas-holdem: koniecznie, @EastWestEast:, wskaż coś konkretnego, bo na liście jest na oko około doby oglądania w kółko, od różnych autorów. Tesla i SpaceX odniosły duży sukces komercyjny, przynosząc Muskowi miliardy. Hyperloop to był tylko luźny pomysł, a Boring Company traktuję bardziej jako projekt badawczo-rozwojowy przed kolonizacją Marsa (jedną z opcji ochrony przed promieniowaniem jest mieszkanie w tunelach).

    •  

      pokaż komentarz

      @texas-holdem: @Biohazard86: Łatwo weryfikowalna rzeczywistość:
      - Hyperloop - projekt zapoczątkowany w 2013 roku, do dziś nie powstała ani jedna trasa tego typu, sam Elon Musk powiedział jakiś czas temu, że "nie będzie tego rozwijał"
      - Boring Company - mieli kopać tunele "100 razy taniej" (słowa Muska) niż tradycyjne firmy zajmujące się tym, nic takiego nie ma miejsca, Boring Company nie zdominowało rynku, po latach powstał jeden tunel w Las Vegas, który nijak nie przypomina zapowiedzi i ma efektywność wielokrotnie mniejszą niż zwykły miejski autobus
      - autonomiczne Tesle, robotaxi - nie ma, brak dopuszczenia do użytku w ruchu drogowym gdziekolwiek na świecie, funkcja summon nie działa nawet na parkingach
      - dachy solarne - efektywność gorsza niż zwykłe panele, nic nie wiadomo o tym żeby były gdziekolwiek instalowane, dwie wielkie firmy próbowały robić to samo przed Muskiem i poległy
      - Starlink - znacznie droższa i/lub znacznie wolniejsza oferta niż istniejąca od lat konkurencja (Viasat, HughesNet)
      - Neuralink - brak jakichkolwiek realnych wyników, nie powstało nic poza szumnymi zapowiedziami
      - międzykontynentalne rakiety - brak jakichkolwiek realnych wyników, nie powstało nic poza szumnymi zapowiedziami
      - Semi - brak jakichkolwiek realnych wyników, ani jedna ciężarówka nie została jeszcze oddana do klientów, lata opóźnienia
      - Cybertruck - ani jedno auto nie zostało jeszcze oddane do klientów
      - SpaceX - gdyby nie dopłaty rządowe, firma byłaby całkowicie nierentowna, próby wielokrotnego użycia rakiet były prowadzone już w latach 80, ale zostało stwierdzone, że jest to ostatecznie nieopłacalne
      - Kolonizacja Marsa - no comment

      Myślę, że całkiem konkretna lista odnosząca się do obiektywnych faktów (a sporo pewnie zapomniałem). Niemniej domyślam się odpowiedzi, której próbka była już wyżej: "to był tylko projekt badawczy", "haha Elon przecież trollował", "mają opóźnienie, ale to będzie", "taki projekt, który zrewolucjonizuje świat nie dzieje się w dwa dni" itp. itd.

      PS Interesuje Was prawda i jak najlepsze poznanie rzeczywistości czy podtrzymywanie statusu fanboya Muska za wszelką cenę? Jeśli to pierwsze to zachęcam jednak do zapoznania się z filmami z tej playlisty. Jeśli to drugie to rozmowa jest bezcelowa.

      PS2 Ja sam bym chciał żeby te wszystkie projekty się ziściły. To byłoby fantastyczne.

    •  

      pokaż komentarz

      - Hyperloop - projekt zapoczątkowany w 2013 roku, do dziś nie powstała ani jedna trasa tego typu, sam Elon Musk powiedział jakiś czas temu, że "nie będzie tego rozwijał"

      @EastWestEast: on od początku mówił, że nie będzie tego rozwijał.

      - Boring Company -

      Jak pisałem, podejrzewam, że to raczej projekt marsjański. Nie oczekuję, że odniosą na Ziemi komercyjny sukces.

      - autonomiczne Tesle, robotaxi -

      Tutaj się zgadzam, że to kompletna porażka. Dziwię się, że jeszcze nie ma jakiegoś pozwu zbiorowego.

      - dachy solarne -

      W pierwszym kwartale tego roku sprzedali ich na 92 MW. Dupy nie urywa, ale nie ma tragedii.

      - Starlink - znacznie droższa i/lub znacznie wolniejsza oferta niż istniejąca od lat konkurencja (Viasat, HughesNet)

      Viasat oferuje w cenie Starlinka (99$/mc) 25Mb/s i data cap 60 GB. Starlink wyciąga nawet do 150 Mb/s i nie ma limitu.

      Semi, Cybertruck - to normalne w branży motoryzacyjnej, że nowy model jest zapowiadany na długo przed premierą.

      Neuralink - tym projektem się mało interesuję, prawdę mówiąc. I pewnie jeszcze sporo potrwa.

      Międzykontynentalne rakiety, kolonizacja marsa - oba projekty opierają się na rakiecie Starship. W tym miesiącu powinniśmy się w końcu doczekać pierwszego lotu orbitalnego prototypu.

    •  

      pokaż komentarz

      @Biohazard86:

      on od początku mówił, że nie będzie tego rozwijał.
      Mogę prosić o link do takiej wypowiedzi? W kontekscie wielkich obietnic jak to będzie można przejechać pół Stanów Zjednoczonych w dwie godziny i tego, że wydawał na to pieniądze, pracowali nad tym ludzie z jego firm na ich terenie, mówił jak tanie to będzie (czyli zachwalał produkt), dziwnie to brzmi, że miałby tego nie rozwijać.

      to raczej projekt marsjański. Nie oczekuję, że odniosą na Ziemi komercyjny sukces.

      Pierwsze słyszę, że to projekt na Marsa. Było opowiadane, że wskakujesz do tunelu z własnego garażu i dojeżdzasz do pracy bez korków.

      Viasat oferuje w cenie Starlinka (99$/mc) 25Mb/s i data cap 60 GB. Starlink wyciąga nawet do 150 Mb/s i nie ma limitu.

      Do 150 Mb/s przy określonych warunkach i obecnie nie ma limitu, ale to się zmieni. Inne firmy są znacznie tańsze (nie płacisz za talerz i instalację). Tu masz więcej krytycznych danych o Starlinku (ponownie dotacje od rządu, obliczenia opłacalności i inne): https://www.youtube.com/watch?v=zaUCDZ9d09Y

      Semi, Cybertruck - to normalne w branży motoryzacyjnej, że nowy model jest zapowiadany na długo przed premierą.

      Ale premiera miała być już lata temu. Tu masz więcej informacji o tym jak i dlaczego, elektryczna ciężarówka to fatalny pomysł: https://www.youtube.com/watch?v=56862W24HK8

      Neuralink - tym projektem się mało interesuję, prawdę mówiąc. I pewnie jeszcze sporo potrwa.

      Tu cała seria krytycznie odnosząca się do Neuralinka: https://www.youtube.com/watch?v=BvmA_gQ-95c

      Międzykontynentalne rakiety, kolonizacja marsa - oba projekty opierają się na rakiecie Starship. W tym miesiącu powinniśmy się w końcu doczekać pierwszego lotu orbitalnego prototypu.

      Cała seria o tym (odcinek 8 o tych międzykontynentalnych): https://www.youtube.com/watch?v=cDYt-phUAxY, a do tego Thunderf00t z poprzednich linków też to wszystko analizował od innych stron.

      Jak to wszystko zebrać do kupy to wychodzi, że wyszły auta elektryczne, które mają też inni producenci i płytki na dach, które też robią inni. Z futurystycznych, rewolucyjnych projektów nie ma właściwie nic.

    •  

      pokaż komentarz

      Thunderf00t

      @EastWestEast: Najwyższy czas byś nauczył się, jako użytkownik Internetu, że twierdzenia zawarte w filmach na YT mogą być w całości lub części fałszywe, nawet jeśli ich autor sprawia wrażenie zorientowanego. Ba, niektórzy autorzy świadomie kłamią, gdyż obrali sobie za cel monetyzowanie kliknięć od ludzi z konkretnego "targetu ideologicznego", jakim trzeba podsuwać wciąż nowe tezy w zgodzie z ich własnym przekonaniem, niezależnie od ich prawdziwości (mogą nawet być zupełnie bez sensu, ponieważ osoby z targetu i tak nie zauważą, jeśli stawiana teza będzie zgodna z ich światopoglądem). Nie zamierzam wnikać, jakiego rodzaju autorem jest Thunderf00t, ale wystarczy mi dowolne 5 min jego video na temat SpaceX, by wychwycić szereg błędów merytorycznych. Tu kilka przykładów z jednego tylko video, a inne, które widziałem, są merytorycznie na jeszcze niższym poziomie.

    •  

      pokaż komentarz

      podejrzewam, że to raczej projekt marsjański

      @Biohazard86: Nie, Boring Co. powstało dosłownie dlatego, że Elona wkurzały korki w LA. To jest główny, jeśli nie jedyny, powód założenia firmy. Oczywiście nie można zbagatelizować przyszłej synergii z drążeniami na Marsie, ale tego typu projekty infrastrukturalne na innej planecie to horyzont kilku dekad i nie to przyświecało Muskowi, gdy decydował się na wykopanie testowego tunelu. I nie opieram się w tym momencie na własnych domysłach, a na wypowiedziach Muska, gdy był o te potencjalne synergie pytany. Elon po prostu jest zdania, że transport samochodowy musi "wejść w 3D" prędzej czy później, a droga w dół jest znacznie lepsza niż w górę (jak latające samochody-drony). Przy czym on poświęca temu przedsięwzięciu bardzo niewiele swojej uwagi i czasu. Najwyższy priorytet ma SpaceX, później Tesla, później Neuralink wraz z rozwojem AI (departament AI jest też bardzo ważny w Tesli). Tunele to taki projekt na boku.

  •  

    pokaż komentarz

    Nareszcie, tyle domysłów i teraz wszystko możemy zobaczyć niemal z perspektywy pierwszej osoby, każdy namiot, każdą hale produkcyjną.

  •  

    pokaż komentarz

    Mi jako programiście / DBA wielce zaimponował jeden cytat Elona, który tu powtórzył ale zdaje się pierwszy raz użył go kiedyś również podczas rozmowy z Timem

    "Biggest mistake of smart engineers is optimizing a thing that should not exist".

    pokaż spoiler Ps. no i co ten Elon, większą rakietą i tak z symulacji nie sp%?#@@#i, lepiej by te kasę na biednych murzynów dał w Afryce ( ͡° ͜ʖ ͡°)