Odwracacz ciągu (rewers, ciąg wsteczny)

Urządzenie służące do zmiany kierunku ciągu silnika samolotu, tak że jest on skierowany przeciwnie do kierunku ruchu. Podstawowym jego zastosowaniem jest wspomaganie hamowania w trakcie dobiegu po lądowaniu.

  •  

    pokaż komentarz

    To już nie jest stosowane rozwiązanie. Obecnie jest stosowane rozwiązanie z rozsunięciem i zamknięciem dyfuzora silnika.

  •  

    pokaż komentarz

    Polski język taki trochę dziwny czasami, po angielsku to jest thrust, czyli coś co pcha, po polsku ciąg, czyli w sumie coś co ciągnie. I nie ważne że siła ta powstaje w dyszy poprzez wypychanie gazów, a nie przy wlocie do silnika. A ciąg wsteczny to już w ogóle szaleństwo, bo to jest strumień gazów który pcha tylko w drugą stronę.

    •  

      pokaż komentarz

      Komentarz usunięty przez autora

    •  

      pokaż komentarz

      @sciana: Nie tu nie ma nic blednego i wszystko jest tak jak ma byc bo to sie nie nazywa ciag a ciag silnika, czyli z jaka sila silnik bedzie ciagna, a ten ciag postaje na skutek otrzutu, wiec jest to silnik odrzutowy, a jednym z parametrow jest ciag silnika, jest tez drugi parametr jak sila odrzutu gazow wylotowych czyli z jaka sila sa wyzucane gazy z silnika ale ta sila nie jest rownowazna z ciagiem silnika, bo takowy zasysa tez powietrze, wewnatrz silnika jego czesc nie idzie po lini prostej, czesc nie wylatuje przez dysze, powstaja tarcia itp. dlatego sila odrzutu gazow nie bedzie rowna ciagowi silnika. Pozatym wyraz thrust ma kilka tlumaczen, kojazy sie wlasnie z pchaniem, choc z oczywistych wzgledow tez besposrednio tlumaczy sie na sile ciagu, ale wydaje mi sie ze bardziej od pchania w silniku chodzilo o dzwigniecie, podobnie u nas by chodzilo o ciag sensie "pionowym" jak to ma na przyklad miejsce w kulturystyce "martwy ciag". wnioski takie wysuwam takze ze wzgledu na jednostke opisujaca ten parametr, jest nia w ukladzie Si niuton, i jest on odpowiednikiem masy ale bardzo czesto uzywa sie poprostu jednostki masy, przedewszystkim u odmiencow jednostkowych ( ͡° ͜ʖ ͡°) USA/UK ciag silnika podaje sie w funtach.

    •  

      pokaż komentarz

      ale ta sila nie jest rownowazna z ciagiem silnika, bo takowy zasysa tez powietrze

      @obk: a co zasysa silnik rakietowy w próżni żeby mieć ciąg?

    •  

      pokaż komentarz

      @sciana: nie zrozumiales, to nie jest ciag ale ciag silnika, czyli to silnik ciagnie a ta sila wywodzi sie z 3 zasady dynamiki "gdy ciało A działa na ciało B pewną siłą, to ciało B oddziałuje na ciało A siłą o tej samej wartości, tym samym kierunku, lecz przeciwnym zwrocie" gdzie cialo A to silnik a cialo B to gazy wylotowe, czyli silnik odrzuca gazy a to "odzrzuca go" w druga strone, parametr to CIAG SILNIKA, poprostu popelniles blad myslowy

    •  

      pokaż komentarz

      @sciana: Ps. silnik rakietowy w prozni nic nie zasysa ale sam wytwaza gazy z paliwa kture z duza predkoscia odrzuca i to go "odpycha" z tego powodu silniki odrzutowe sa wydajniejsze paliwowo bo paliwo jest glownie tylko zrodlem energi do napedzania turbin a wiekszosc odrzucanej masy pochodzi z atmosfery, w silniku rakietowym paliwo musi wytwozyc i gazy i energie wiec trzeba go wielokrotnie wiecej ale sa w stanie uzyskac znacznie wiekszy ciag bo ilosc gazow zalezy od predkosci spalania paliwa a w silniku odrzutowym jest to ograniczone wydajnoscia wlotu, gestoscia atmosfery i wydajnoscia turbosprezarki/turbowentylatora.

    •  

      pokaż komentarz

      czyli to silnik ciagnie

      @obk: Co ciągnie? Nic nie ciągnie. Siła wytwarzana przez silnik popycha go, podobnie jak i cały pojazd. Podobnie samochód jest popychany, poruszany, napędzany przez koła a nie ciągnięty, chyba że ktoś go holuje.

      Ciąg to tak samo porypane słowo jak samochód, ktoś po pijaku wymyślił i tak zostało.

    •  

      pokaż komentarz

      @sciana to chyba Ty masz problem z językiem polskimi, nie wiem co Ci się nie zgadza. Właśnie angielski jest ułomnym językiem powinieneś to wiedzieć jeśli go znasz.

    •  

      pokaż komentarz

      @sciana: Chemtrails ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @sciana: k?@@a typie czego nie rozumiesz, to jest ciag silnika, czyli z jaka sila silnik ciagnie np. samolot, a to jak jest ta sila wytwazana to oddzielna kwesja, przeciez to jest k?@@a proste tylko ty sie ucziles skojazen wyrazowych, rozum to tak jak ma byc a nie sobie blednie kojazysz wyrazy , bo takim tokiem myslenia to najlepszy jest boczek ze swinki morskiej tylko slony bardzo.

    •  

      pokaż komentarz

      Co ciągnie? Nic nie ciągnie

      @sciana: No ale jak jest siła co pcha to jest i siła co ciągnie. Akcja i reakcja. Ten sam kierunek, przeciwny zwrot- przyłożone do tego samego punktu. Pcha mężczyzna, ciągnie kobieta... ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @sciana: siła popycha silnik, a silnik przez mocowanie ciągnie samolot do przodu

    •  

      pokaż komentarz

      @sciana: I silnik odrzutowy najczesciej CIAGNIE samolot a nie pcha, i robi to za posrednictwem pylonu i dlatego robi sie tak by ciagnal bolatwiej jest zrobic konstrukcje odporna na rozciaganie niz na zgniatanie i uginanie, pozatym ogranicza to wibracje, nawet w mysliwcach silnik jest wewnatrz zamontowany na tulejach tak ze za ich posrednictwem ciagnie a nie napiera, masz przyjzyj sie, I to SILNIK CIAGNIE SAMOLOT a sam silnik sie nie odpycha tylko wykozystukje trzecia zasade dynamiki czyli odrzut a nie sie od czegos odpycha czy cos.

      źródło: samchui.com

    •  

      pokaż komentarz

      @illaddictyou: angielski znam bardzo dobrze i uważam że jest o wiele lepszy i precyzyjniejszy jeżeli chodzi o terminologię techniczną, czy w ogóle naukową.

    •  

      pokaż komentarz

      @obk: siła ciągu najpierw pcha silnik a dopiero silnik ciągnie samolot

    •  

      pokaż komentarz

      @sciana to zależy ale w gruncie rzeczy masz rację (w elektronice jestem gotów polemizować). Ale wsteczny ciąg jest naprawdę jednoznaczny i poprawny (tak silniki ciągną samolot).

    •  

      pokaż komentarz

      siła popycha silnik, a silnik przez mocowanie ciągnie samolot do przodu

      @hphp123: no własnie o to mi chodzi, odwracacz odwraca ciąg a nie silnik

    •  

      pokaż komentarz

      @illaddictyou: ale ja nie piszę o ciągu (czy też ciągnięciu silników) ale o ciągu gazów wylotowych, które nie ciągną silnika ale go odpychają od otoczenia.

    •  

      pokaż komentarz

      @sciana: nie, k#!!a co jestr z toba nie tak, na silnik dziala ODRZUT, on sie od niczego nie odpycha tylko dziala na niego ODRZUT, tak jak w pistolecie, w momecie wystrzelenia kuli nba pistolet i na kule dziala ODRZUT o takiejh samej sile ale przeciwnych zwrotach, tak samo tu na silnik i na gazy wylotowe dziala ODRZUT a nie sie nic odpycha, ja koncze a ty sie doucz a nie bredzisz.

    •  

      pokaż komentarz

      @obk: @illaddictyou: @hphp123: @dzikiknur:

      W każdym normalnym języku napór gazów wylotowych w silniku odrzutowym/rakietowym jest tłumaczony jako siła, która pcha:
      thrust - po angielsku (pchnięcie, nacisk, napór)
      poussée - po francusku (pchnięcie, popchnięcie, parcie)
      Schub - po niemiecku (pchnięcie, przesuw)

      Tylko u nas sobie to wymyślili inaczej, bo u nas siła która odpycha silnik od ośrodka, w którym się znajduje to ciąg.

    •  

      pokaż komentarz

      Tylko u nas sobie to wymyślili inaczej, bo u nas siła która odpycha silnik od ośrodka, w którym się znajduje to ciąg.

      @sciana: Samolot ma opory, więc go trzeba ciągnąć jak osła.

    •  

      pokaż komentarz

      @sciana: angielski jest tak zajebisty, że tak pospolite słowo jak "you" nie jest w stanie określić bez kontekstu czy chodzi mi o ciebie czy o was xD

    •  

      pokaż komentarz

      @sciana: po polsku też jest ok, odrzut wypycha gaz do tyłu; gdyby silnik zasysał powietrze bokiem ale wypychał do tyłu, też by posuwał się na przód.
      Zresztą istnienie rewersów pokazuje, że zasysanie powietrza z przodu ma mniejsze znaczenie, niż zwrot powietrza wypychanego za silnikiem.

    •  

      pokaż komentarz

      @non-serviam: dlatego napisałem o nauce i technice, tam takie szczegóły nie maja znaczenia. Słowiańskie języki za to, są lepsze w literaturze czy poezji, bo interpretacja może być bardzo rozmyta, za to w technice to mamy koszmar.

    •  

      pokaż komentarz

      @uhu8: > zasysanie powietrza z przodu ma mniejsze znaczenie, niż zwrot powietrza wypychanego za silnikiem.
      a kiedy samolot ma śmigło? Przecież wtedy to śmigło ciągnie samolot i nie ma żadnych gazów wylotowych i to się bierze z różnicy ciśnień.

    •  

      pokaż komentarz

      @sciana: jak widzisz we wzorze nie ma nic o pchaniu silnika od srodka, jest masa i predkosc wylotowa gazow, a predkosc mozna wyliczyc wlasnie z wektorowania strumienia w dyszy bo cisnienie rozchodzi sie na wszystkie strony a dysza ksztaltuje tak by hjak najbardziej poruszaly sie w jednej lini, czyli tym wzorem obliczasz sile nadana strumieniowi gazow a zgodnie z trzecia zasada dynamiki na silnik zadziala taka sama sila ale o przeciwnym zwrocie, czyli ten wzor nie ma nic o odpychaniu bo nie ma tu ani tarcia dynamicznego ani statycznego, ba im ich mniej tym lepiej, w przeciwienstwie do np. samochodow gdzie im wieksze tarcie tym lepiej bo samochod sie odpycha od powiezchni za posrednictwem kol a tu jest odrzut dlatego to nazywa sie silnikiem ODRZUTOWYM, typie naprawde zamotales sobie temat w glowie, chyba rozumiem o co chodzi, bo niektozy czesto wyobrazaja to sobie ze np. rakieta odpycha sie od tych gazow tak jak samochod od ulicy ale tak nie jest, ty jest wlasnie odrzut a nie dpychanie, wyobraz sobie ze w srodku w polu magnetycznym jest zawieszony magnes ale niczego nie dotyka, teraz to pole chce go wyzucic do tylu z duzym przyspieszeniem i wtedy na silnik zadziala odrzut o identycznej sile jak na magnes, to nie jest odepchniecie sie , bo nie bylo kontaktu z udzialem tarcia a jest to odrzut czyli reakcja<->kontreakcja.

    •  

      pokaż komentarz

      @sciana: masz mozede definicja silnika rakietowego finalnie wyprowadzi cie z bledu myslowego:
      Zadaniem silnika rakietowego jest przetwarzanie energii chemicznej paliwa na energię kinetyczną strumienia gazów, w wyniku, czego na zasadzie odrzutu powstaje ciąg potrzebny do ruchu rakiety.
      Paliwo rakietowe powinno zapewnić uzyskanie dobrych własności termodynamicznych produktów spalenia, a mianowicie:
      małego ciężaru cząsteczko­wego,
      małej ilości atomów w cząsteczkach,
      niskiej temperatury wrzenia
      małego ciepła parowania.
      Silnik rakietowy składa się z komory spalania i dyszy. Proces przemiany energii w silniku rakietowym odbywa się w dwóch etapach. W pierw­szym etapie paliwo się spala, a zawarta w paliwie energia chemiczna zamienia się na energię cieplną gazowych produktów spalenia oraz energię poten­cjalną związaną z wysokim ciśnieniem, pod którym to gazy się znajdują. W drugim etapie, wytworzone w czasie spalenia gazy, ulegają rozprężeniu, podczas którego wzrasta ich prędkość, a energia cieplna i potencjalna przemienia się w energię kinetyczną wylotowego strumienia gazu. Proces wyrzucania gazów w określonym kierunku i ze znaczną prędkością, dostarcza rakiecie niezbędnej siły odrzutu (ciągu).

    •  

      pokaż komentarz

      a kiedy samolot ma śmigło?

      @non-serviam: rozmawiamy o silnikach odrzutowych a nie śmigłowych.
      Gdybyś miał rację i odrzutowy by ciągnął, to rewers zmieniałby kierunek, z którego jest zasysane powietrze.

    •  

      pokaż komentarz

      Nie tu nie ma nic blednego i wszystko jest tak jak ma byc bo to sie nie nazywa ciag a ciag silnika, czyli z jaka sila silnik bedzie ciagna, a ten ciag postaje na skutek otrzutu, wiec jest to silnik odrzutowy, a jednym z parametrow jest ciag silnika, jest tez drugi parametr jak sila odrzutu gazow wylotowych czyli z jaka sila sa wyzucane gazy z silnika ale ta sila nie jest rownowazna z ciagiem silnika, bo takowy zasysa tez powietrze, wewnatrz silnika jego czesc nie idzie po lini prostej, czesc nie wylatuje przez dysze, powstaja tarcia itp. dlatego sila odrzutu gazow nie bedzie rowna ciagowi silnika. Pozatym wyraz thrust ma kilka tlumaczen, kojazy sie wlasnie z pchaniem, choc z oczywistych wzgledow tez besposrednio tlumaczy sie na sile ciagu, ale wydaje mi sie ze bardziej od pchania w silniku chodzilo o dzwigniecie, podobnie u nas by chodzilo o ciag sensie "pionowym" jak to ma na przyklad miejsce w kulturystyce "martwy ciag". wnioski takie wysuwam takze ze wzgledu na jednostke opisujaca ten parametr, jest nia w ukladzie Si niuton, i jest on odpowiednikiem masy ale bardzo czesto uzywa sie poprostu jednostki masy, przedewszystkim u odmiencow jednostkowych ( ͡° ͜ʖ ͡°) USA/UK ciag silnika podaje sie w funtach.

      @obk:

      źródło: polskie_znaki_diakrytyczne.jpg

    •  

      pokaż komentarz

      @sciana: Proponuję nowe słowo określające to zjawisko: 'pchąg'.

    •  

      pokaż komentarz

      @StaryWedrowiec: mi dobry ciag do szczescia wystarczy

    •  

      pokaż komentarz

      a kiedy samolot ma śmigło? Przecież wtedy to śmigło ciągnie samolot i nie ma żadnych gazów wylotowych i to się bierze z różnicy ciśnień.

      @non-serviam:
      Gdyby się kłócić o semantykę to silnik turbowentylatorowy jest silnikiem turbośmigłowym tylko z dodaną owiewką

      a turbojet being used to drive a ducted fan, with both of those contributing to the thrust, thus creating a turbofan. Whereas all the air taken in by a turbojet passes through the turbine (through the combustion chamber), in a turbofan some of that air bypasses the turbine.

      In a zero-bypass (turbojet) engine the high temperature and high pressure exhaust gas is accelerated by expansion through a propelling nozzle and produces all the thrust. The compressor absorbs all the mechanical power produced by the turbine.
      In a bypass design extra turbines drive a ducted fan that accelerates air rearward from the front of the engine. In a high-bypass design, the ducted fan and nozzle produce most of the thrust.
      Turbofans are closely related to turboprops in principle because both transfer some of the gas turbine's gas power, using extra machinery, to a bypass stream leaving less for the hot nozzle to convert to kinetic energy.

    •  

      pokaż komentarz

      @dzikiknur lokomotywa podczepiona z przodu ciągnie , a podczepiona z tyłu składu pcha.

    •  

      pokaż komentarz

      Gdyby się kłócić o semantykę to silnik turbowentylatorowy jest silnikiem turbośmigłowym tylko z dodaną owiewką

      @xan-kreigor: a już k?#$a nie chciało mi się przepychać o te pierdoły, tym bardziej, że to temat rzeka xD
      Przyszedł by jakiś inżynier lotnictwa i by nas wszytkich zaorał ( ͡° ͜ʖ ͡°)

  •  

    pokaż komentarz

    Ciekawe, że te siłowniki (czy co tam trzyma te klapy) nie urwą się od samego pędu powietrza, a co dopiero z dodatkowym strumieniem z silnika (ʘ‿ʘ)

    •  

      pokaż komentarz

      @apee: Dlatego to jest obrotowo na osce wiec silownik nie musi byc silny bo nie walczy z tym pedem tylko "wcina" te klapy z boku strumienia a cale obciazenie idzie na oske,po drugie nie cala moc silnika na to napiera bo nie nastepuje nawrot o 180 stopni a sama powiezchnia ma odpowiedni ksztalt, po trzecie mocowania tych klap sa poddawane rozciaganiu a tu wytrzymalosc jest naprawde duza(o wiele latwiej jest zgiac metalowy pret niz rozerwac) a po czwarte takie silniki nie sa az tak bardzo potezne jakby sie moglo wydawac, ten silnik z filmu to jeden z seri JT8D o maksymalnym ciagu do 9 ton, a wiadomo ze raczej nie uzywa sie odwracacza na pelnej p%?$zie.

    •  

      pokaż komentarz

      a wiadomo ze raczej nie uzywa sie odwracacza na pelnej pizdzie.

      @obk: Z tego co widziałem i słyszałem przy ładowaniach to tak jest, system aktywowany jest przy niskim ciągu i dopiero jak jest otwarty to idzie 'ogień'.

  •  

    pokaż komentarz

    Lamusy... my już dawno mieliśmy wymyślony taki system hamowania.

    źródło: i.iplsc.com