CPK: Utajniono prognozy ruchu dla polskich lotnisk.

CPK: Utajniono prognozy ruchu dla polskich lotnisk.

Prognozy ruchu dla polskich lotnisk, uaktualnione przez IATA po kilkunastu miesiącach trwania pandemii, będą... utajnione. Powód to możliwość ich błędnej interpretacji, tłumaczy Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK

  •  

    pokaż komentarz

    Jeszcze by ktoś niechcący policzył i sprawdził ile jest zasadności w tej mega inwestycji w Baranowie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    pokaż spoiler lepiej o tym nie wspominać, żeby oczko temu misiu nie odpadło

  •  

    pokaż komentarz

    Bo z tych prognoz wynika, że otwarcie CPK i zamknięcie Okęcia spowoduje spadek ruchu lotniczego w Polsce.

    •  

      pokaż komentarz

      @Rasteris: dodatkowo wskazuje zmiany w strukturze społecznej w całym regionie (wiek), które w znacznym stopniu negują jakąkolwiek zasadność tej akcji promowanej przez PiS + wskazują w jaką ciemną dupę ciągnie kraj ta szajka ze swoim nieprzemyślanym politykierstwem. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @Rasteris: prognozy sa takie: w Europie jest już od groma lotnisk-hubów przesiadkowych. Frankfurt, Monachium, nowe lotnisko w Berlinie, Heatrow, Schiphol. Wbicie się kolejnym byłoby niezwykle trudne, w dodatku w bliskiej odległości tych niemieckich lotnisk. Ale nawet powiedzmy że z taka potezna konkurencja możnaby było próbować walczyc w regionie... ale...

      Obecny model lotnictwa zmierza w zupełnie innym kierunku. Samoloty takie jak A380 czy 747 przestaja cieszyć się popularnościa. Sa za duże, linie nie znajduja dla nich odpowiednich połaczen, a ludzie nie chca latać wielkimi krowami z przesiadkami Dubaju, bo linia może otworzyć połaczenie docelowe np warszawa-sydney jednym mniejszym samolotem i znaleźc chętnych (taki 787 zabiera 240 pasażerów a 747 450 czyli prawie 2 razy więcej).

      A ostatnia sprawa jest fakt, że model lotnisk-HUBów przesiadkowych odejdzie do lamusa, także przez politykę klimatyczna europy, bo loty wewnatrzeuropejskie beda dodatkowo opodatkowane. Wiec dolot z zadupia do CPK zeby leciec do australii nie bedzie mial ekonomicznego sensu, bo bedzie tanszy , bezposredni lot z zadupia.

      taka sytuacja

    •  

      pokaż komentarz

      @przekret512: najgorsze, że w tym CePeKowym szaleństwie chcą właśnie zamykać te inne, mniejsze porty regionalne, nie tylko Chopina przecież.

    •  

      pokaż komentarz

      @przekret512: Warszawa jako stolica, centrum biznesowe jest największym generatorem ruchu lotniczego. Baranów jest za daleko od Warszawy. Zamknięcie Okęcia, ale co ciekawe planują tam zostawić loty rządowe, co by rząd nie musiał daleko jeździć ( ͡° ͜ʖ ͡°), spowoduje spadek atrakcyjności biznesowej Warszawy, zniechęci też osoby z Warszawy do latania. Jak ktoś leciał z Warszawy do Wrocławia albo Katowic to teraz wybierze pociąg, bo jazda do Baranowa i potem lot to kompletny bezsens.
      W zasadzie pomysły pisowskie dotyczące ruchu lotniczego w Warszawie są kretyńskie. Likwidacja Okęcia, w zasadzie chcą zlikwidować Modlin, robią wszystko, żeby padł. I wtedy co? Do Radomia? Gdzie nawet wrony nie chcą lądować? Warszawa zostanie pozbawiona sensownego połączenia lotniczego ze światem. No i jeszcze kwestie bezpieczeństwa. Likwidujemy inne lotniska albo je ograniczamy, żeby CPK miało ruch. Ale jak CPK zostanie wyłączone to co? Katastrofa, alert antyterrorystyczny, awaria i gdzie przekierować ten ruch? Samoloty nie mogą czekać 5 godzin w powietrzu. Jeden moloch, którego zadań nie mogą przejąć inne lotniska oznacza wcześniej czy później duży problem. Największa katastrofa lotnicza w historii wydarzyła się dlatego, że samoloty przekierowano na nieprzystosowane lotnisko. Kontrolerzy nie byli w stanie zapanować i zderzyły się dwa samoloty na pasie.

      https://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_lotnicza_na_Teneryfie zginęły 583 osoby.

    •  

      pokaż komentarz

      @Rasteris: Można też założyć tezę, że to nie ma nigdy powstać (landing page informuje nawet o planowanej komunikacji z różnych miast w czasie 2.5h), a że celem było wytworzenie w regionie odrębności wyborczej oraz nakierowanie na wyodrębnienie nowego województwa[1] ("radomskie"), gdzie "rządziłby" tytan intelektu
      Marek "Absolwent Pomaturalnego Studium Zawodowego Technik Teatralnych" Suski [2]. PiS przegrywa w Warszawie, stąd potrzeba nowego województwa.
      Plan się już powiódł, gdyż - jak wyżej w komentarzach informuje @fonderal - "[...] W gminie Baranów PiS rozłożył konkurentów na łopatki, zebrał 56,2% głosów, a następna partia ponad dwa razy mniej, 23,1%."

      Taką "magię" osiąga się obiecując lokalnym ludziom pracę, dlatego na landing page CPK jest od razu
      "the investment should provide employment for over 150,000 people."
      O tym lata temu już mówił np. George Carlin[3] - zlinkowałem już z właściwym znacznikiem czasowym.

      [1] https://radioradom.pl/suski-radom-ma-byc-stolica-wojewodztwa/
      [2] https://pl.wikipedia.org/wiki/Marek_Suski
      [3] https://www.youtube.com/watch?v=YjONsL4thQQ&t=122s

      - Stopczyk, co wy tam palicie?
      - Ja? Radomskie...

    •  

      pokaż komentarz

      @cosmopolitan: Gdzie Baranów, gdzie Radom. Tak daleko bym nie sięgał. To jest po prostu przejaw megalomanii, typowy dla władzy autorytarnej. Wielki miś, a jeszcze pewnie w planach ma być imienia Lecha i Marii Kaczyńskich, ale tego głośno nie mówią.
      Pomysł bezsensowny, ale na takich misiach najlepiej się zarabia. No i łechce ego. I można się chwalić jaka to wielka inwestycja powstaje. Lotnisko jest o tyle dobre, że nowoczesne, dwa w innych dziedzinach jak koleje, drogi, porty i tak nie przebiją poprzedników, więc lotnisko. Tak samo przekop mierzei, nikt inny czegoś takiego nie robił, bo po co? Więc taka propaganda sukcesu.
      Ekonomicznie oczywiście nie ma to sensu, ale chodzi o propagandę. Przed wyborami parlamentarnymi zobaczymy jeszcze scenki z wbijania łopaty, może będzie i kamień węgielny. Do tego jakiś biskup. W TVP przez miesiąc wałkowanie o wstawaniu z kolan i że Niemcy nam zazdroszczą. Po wyjeździe ekipy zostanie jakiś cieć, który będzie pilnował kawałka ścierniska.
      Oczywiście założenia dla tego lotniska są wzięte z sufitu, więc teraz utajniają prognozy ruchu, bo to co mówili przy zapowiedziach tego projektu nie ma się nijak do rzeczywistości. W zarządzie tego potworka siedzą ludzie z dobrymi pensjami, ale nie będą się jakoś specjalnie wykazywać, bo zdają sobie sprawę z tego, że to propaganda, coś jak wielkie budowy socjalizmu. Jak coś zaczną robić to wiadomo, że wcześniej czy później wyjdzie, że to nie ma sensu.

    •  

      pokaż komentarz

      @przekret512: jeszcze można dodać żę tak potężna linia jak LOT która ma przewozić miliony wstrzymała odebranie kolejnych 3 B787 gotowych do odbioru -bo nie ma co z nimi zrobić a i te co latają to na pół gwizdka -nie zapowiada się nic lepiej. Jeszcze spór LO z Boeingiem o odszkodowanie za 737max. Duży hub cargo jest w Lipsku, po co drugi i dla kogo w Baranowie.

    •  

      pokaż komentarz

      Wiec dolot z zadupia do CPK zeby leciec do australii nie bedzie mial ekonomicznego sensu, bo bedzie tanszy , bezposredni lot z zadupia.

      @przekret512: czy na zadupiu znajdą dość chętnych, by utworzyć rentowne połączenie z całym zapleczem? Jak myślisz, dlaczego zwozi się ludzi z całej europy w te kilka miejsc, często nie po drodze?

    •  

      pokaż komentarz

      ak myślisz, dlaczego zwozi się ludzi z całej europy w te kilka miejsc, często nie po drodze?

      @maciejos36: bo się to kiedyś opłacało i nie było średnich samolotów długodystansowych. 767-300 Extended Range ma zasięg ok. 12tys km w najlepszej konfiguracji, a 787 - 14 tysięcy. Dlatego np. ktoś chcac lecieć kiedyś z Polski do Los Angeles, musiał lecieć do Frankfurtu i potem pchać się w zbiorczym 747 Lufthansy. Albo lecieć LOTem do Nowego Jorku z Warszawy i przesiadać się do LA. Tymczasem dziś jest techniczna opłacalna opcja postawić mniejszy samolot - 787 i szukać chętnych tutaj na lot bezpośredni z wawy.
      Oczywiście, nadal będa huby bo nie wszędzie da się znaleźć tylu chętnych by obsadzić nawet 787, ale ich rola będzie spadać.

    •  

      pokaż komentarz

      @cosmopolitan: to się zgadza. Ostatnio śmiać mi się chciało gdy była gdzieś mowa o budowie reaktora w Polsce i argumentem było ile to ta budowa a potem sama elektrownia zapewni rpacy w regionie.

    •  

      pokaż komentarz

      @Rasteris: Oczywiacie że to lotnisko ma sens i już poprzednie rządy go tam planowały. To przejaw dobrego planowania w panstwie-ktoreusi być centralne w przypadku takich projektów

    •  

      pokaż komentarz

      @przekret512: i to jest bzdura, Turcja,Australia, planują i budują wielkie lotniska.

      Nie ma szans żeby z.kazdego lotniska na świecie można było polecieć z Rzeszowa albo zielonej gory- w najbardziej zatłoczonych hubach nie ma już miejsca na obsługe kolejnych połączeń (i przed panią odbywały się nawet losowania pomiędzy chętnymi liniami lotniczymi na miejsce na dużych hubowych lotniskach)

      Innymi słowy nikt nie będzie marnował swojego cennego pieniędzy, miejsca i czasu w hubie do wożenia powietrza do regionalnego lotniska.

      A sytuacja będzie się pogarszać wraz z rozwojem lotnictwa w Azji, Afryce i innych kontynentach.

      Będzie mniejiejsca na lotniskach- a to jest ważniejsze czy ludzie latają małym czy dużym samolotem.

    •  

      pokaż komentarz

      @maciejos36: aktualnie prawie każde zadupie ma lepsze połączenie z FRA, MUC niż z WAW. A pamiętaj, że połączenia do WAW mają teraz ruch p2p, którego w przypadku CPK nie będzie

    •  

      pokaż komentarz

      @Jangcy: coś Ci świta, ale nie wiesz co ;) Australia ma dopasowane lotniska i jak na razie są ok. Turcja właśnie wybudowała ogromny port. Właśnie tzn kilka lat temu, efektem była spora zapaść w zyskach Turkish Airlines i to jeszcze przed Covid. Nowe lotnisko jest za duże (wyższe koszty kołowania dla linii, wyższe koszty utrzymania, czyli wyższe opłaty), jest też za daleko od miasta (2h jazdy autobusem do przedmięść).

    •  

      pokaż komentarz

      @robert-sad: bzdura, lotnisko w Turcji mialo pecha ze otworzylo sie przed pandemia zaraz, po drugie byly narzekania ze troche zle zaprojetkowane jest.

      ciekawe bo tu sie turkish chwali wynikami pomimo pandemii, a nawet chwilowy spadek zyskow jest wart dlugofalowych korzysci

      https://newsroom.aviator.aero/turkish-airlines-rises-to-the-top-amid-pandemic/

      Australia planuje nowy hub przesiadkowy Western Sydey aiport.

      https://www.westernsydney.com.au/

      Okecie nie ma miejsce na rozbudowe i oponowanie za pozostaniem na okeciu jest czystym debilizmem, no chyba ze ktos lubi w przasnych i przyciasnych majtkach chodzic.

    •  

      pokaż komentarz

      @Jangcy: rok i 4 miesiace przed covid - wystarczajacy okres by zweryfikowac ze cos nie gra. Jasne, ze ma wady projektowe, ciezko jest zaprojektowac dobrze takie lotnisko, wie to BKK, wie to KUL, gdzie popelniono powazne bledy. Nie wiem czym sie chwali Turkish, wiec, że przez caly 2019 nowy port byl dla nich kula u nogi.
      SYD ma ten problem ze lotnisko jest zamykane na noc. Sam tam siedzialem w samolocie ktory musial 40min latac bez calu bo za predko dolecial. SYD ma duzy % dalekich lotow. Dla WAW to nie problem (i wielu europejskich portow z takimi samymi ograniczeniami). Oni maja to zaprojektowane tak, ze przez dlugi czas to nowe lotnisko ma byc tylko wsparciem i dopiero dlugoterminowo ma zastapic SYD. Budowane jest na 10mln pax, czyli zdecydowanie nie jako mega hub.
      Okęcie wbrew temu co sie mowi ma jeszcze sporo miejsca na rozbudowe.

    •  

      pokaż komentarz

      Warszawa jako stolica, centrum biznesowe jest największym generatorem ruchu lotniczego. Baranów jest za daleko od Warszawy.

      @Rasteris: podobno CPK ma być hubem światowym a nie jakimś metropolitarnym lotniskiem. Mnie najbardziej zastanawia historia pierwszego prezesa CPK Jacka Bartosiaka który mocno optował za tym pomysłem by błyskawicznie podać się do dymisji której powody są wciąż niejasne (w zasadzie nie natrafiłem na wyjaśnienia). Przestał się też tak gęsto wypowiadać na ten temat. Człowiek mądry więc zakładam że ma powody do takich zachowań co nie wróży dobrze temu projektowi.

    •  

      pokaż komentarz

      @robert-sad: rok przy nowym lotnisku to zdecydoanie za malo zeby robic jakies analizy, zobaczytmy za pare lat

    •  

      pokaż komentarz

      @SecretOfTheSteel: hubem światowym? Fajnie, a co z pasażerami z Warszawy jak chcą zlikwidować Okęcie i Modlin? Czyli będziemy mieć hub i żadnego lotniska pasażerskiego w Warszawie?
      Nie widzisz, że coś tu nie gra? I ten spodziewany poziom pasażerów ponad 100 mln. Skąd ich wezmą? A jeszcze wyleciał jeden ważny kierunek lotów do WB. Sporo lotów było do województwa londyńskiego, po brexicie to się zmieniło. Przeglądałem statystyki lotów w Polsce. I w zasadzie większość ruchu generowała Warszawa. Część tego ruchu to loty transferowe. Ale z tym położeniem CPK zarznie sporą część ruchu lokalnego. Więc te miliony pasażerów rozwieją się. A osoby mieszkające na północny-zachód od Poznania wybiorą raczej Berlin z lepszą ofertą lotów. I kto ma obsługiwać to lotnisko? LOT który ledwo zipie na państwowej kroplówce?

      W ramach Europy należy raczej się spodziewać rozwoju szybkich kolei. Więc i ograniczenia ruchu lotniczego.
      A sam projekt ma wszystko na głowie postawione. Najpierw ogłaszają budowę, potem dopiero robią kalkulacje, potem robią szum i zaczynaja zabierać ziemię pod lotnisko jak nie ma jeszcze projektu. Nic nie jest na swoim miejscu.

      Żeby zapewnić pasażerów na zakładanym poziomie trzeba zarżnąć wszystkie lotniska w Polsce inne. Już widzę radość w Małopolsce, że zamiast Krakowa ma jechać do Baranowa, żeby odwiedzić wujka w Chicago. Na Śląsku też będzie radość, że do wujka Helmuta nie da się polecieć z Katowic.
      Ściana wschodnia też będzie miała gorzej, bo na Okęcie mają bliżej.

    •  

      pokaż komentarz

      hubem światowym? Fajnie, a co z pasażerami z Warszawy jak chcą zlikwidować Okęcie i Modlin? Czyli będziemy mieć hub i żadnego lotniska pasażerskiego w Warszawie?

      @Rasteris: tak, ma być hubem światowym i z tego co rozumiem chodzi o przewóz towarów przede wszystkim. Od tego miejsca ma się rozciągać we wszystkich kierunkach sieć błyskawicznych kolei. Żeby z takiej Warszawy dało się dojechać koleją jak metrem. W takim układzie Okęcie i Modlin są do likwidacji i sporo innych lotnisk traci sens. Nie wiem czy to dobrze czy źle ale taki jest zamysł. Osobiście wątpię w ten projekt bo to skala jak elektrownia atomowa albo i większy i wiadomo czym się zakończył.

    •  

      pokaż komentarz

      @SecretOfTheSteel: czyli Warszawa zostaje bez lotniska. A jak jakiś biznesmen chce sobie polecieć do Rzeszowa to ma jechać do CPK co by szybciej się dostać...

    •  

      pokaż komentarz

      Zamknięcie Okęcia, ale co ciekawe planują tam zostawić loty rządowe, co by rząd nie musiał daleko jeździć

      @Rasteris: To tylko dowodzi jak bardzo w dupie ma nas ta władza. Po co zostawiać Okęcie po otwarciu CPK jak można by te tereny sprzedać pod biura czy mieszkania żeby się chociaż trochę ten absurd zwrócił (zakładając że faktycznie chcą go zbudować)? Ale przecież pan prezes nie będzie do Baranowa jeździł latać z plebsem...

  •  

    pokaż komentarz

    CPK to Kult Cargo jak u dzikich. https://pl.wikipedia.org/wiki/Kulty_cargo

    Narracja wobec tej inwestycji jest taka: "wybudujemy sobie wielkie lotnisko i przylecą jacyś szejkowie z walizkami dolarów". To postawienie sprawy na głowie. I jeszcze te nawiązania do Niemiec. Niemcy nie dlatego są bogatym i innowacyjnym krajem bo sobie kiedyś postanowili, ot tak z dupy, wybudować w szczerym polu wielkie huby lotnicze w Monachium czy Frakfurcie, tylko zupełnie na odwrót - byli innowacyjni i bogaci, więc stać ich było na te inwestycje bo mieli co wysyłać w świat (towary wysokiej jakości a nie jabłka).

  •  

    pokaż komentarz

    Druga elektrownia atomowa. Kręcenie lodów bez wbitej łopaty w ziemie.

  •  

    pokaż komentarz

    przecież ten hub to bzdura, według nich ma przylecieć samolot z towarem, potem przepakować to do pociągu a potem z stacji docelowej na tira w dodatek milion pieczątek tysiąc kartek dokumentacji i pozwoleń sukces murowany, w szczególności że klient coraz bardziej wymaga szybkiego działania do tego stopnia że Chiny chcą rozpocząć transport samochodowy swoich towarów, z pasażerami nie lepiej czekaj godzinę na pociąg którym będziecie jechać kolejną godzinę zamiast wylądować w miejscu docelowym, komunizm charakteryzuje między innymi to że nie dba o czas co widać między innymi w naszym prawodawstwie.