Hubble znalazł dowody na obecność pary wodnej na jednej półkuli Europy

Naukowcy korzystający z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a obserwowali Europę, lodowy księżyc Jowisza, i wykryli obecność pary wodnej. Ale co dziwne, tylko na jednej półkuli Księżyca, jak podaje biuro prasowe NASA.

Europa kryje pod swoją lodową powierzchnią ogromny ocean, który może zapewnić warunki sprzyjające życiu. Już w 2013 roku Hubble zarejestrował parę wodną na Europie, przebijającą się przez lód podobnie jak gejzery na Ziemi. Słupy pary osiągały wysokość prawie 100 kilometrów. Wytworzyły one krótkotrwałe krople pary wodnej w atmosferze Księżyca, która ma ciśnienie równe zaledwie jednej miliardowej ciśnienia panującego na powierzchni atmosfery ziemskiej.

Analiza danych z Hubble'a zebranych w latach 1999-2015 wykazała jednak, że podobne ilości pary wodnej rozprzestrzeniają się na większym obszarze Europy. Oznacza to, że jedna półkula Europy - ta część satelity, która jest położona zawsze po przeciwnej stronie niż kierunek jego orbity - od dawna posiada atmosferę. Przyczyna tej asymetrii pomiędzy obiema półkulami nie jest do końca poznana.

"Obserwacja pary wodnej na Ganymedzie [drugi satelita Jowisza - HP] i na tylnej stronie Europy posuwa naprzód nasze rozumienie atmosfer lodowych księżyców" - zauważają autorzy pracy. - Jednak znalezienie dużej ilości stabilnej pary wodnej na Europie było nieco bardziej zaskakujące niż na Ganymedzie, ponieważ temperatura powierzchni Europy jest niższa niż na Ganymedzie."

Europa odbija więcej światła słonecznego niż Ganymede, więc jej powierzchnia jest o 60 stopni Fahrenheita chłodniejsza. Maksimum w ciągu dnia na Europie wynosi -260° F. Niemniej jednak, nowe obserwacje pokazują iż w pobliżu powierzchni Europy, nawet w niższych temperaturach lód wodny sublimuje - czyli przekształca się bezpośrednio ze stanu stałego w parę bez fazy ciekłej - podobnie jak na Ganymedzie.

Poprzednie obserwacje pary wodnej na Europie były związane z pióropuszami wybuchającymi przez lód, jak sfotografowane przez Hubble'a w 2013 roku. Są one analogiczne do gejzerów na Ziemi, ale rozciągają się na wysokość ponad 60 mil. Wytwarzają one przejściowe plamy pary wodnej w atmosferze księżyca, która jest tylko jedną miliardową ciśnienia powierzchniowego atmosfery ziemskiej.

Odkrycie to pochodzi z nowej analizy archiwalnych obrazów i widm Hubble'a, wykorzystującej technikę, która niedawno doprowadziła do odkrycia pary wodnej w atmosferze księżyca Jowisza - Ganimede, przez Lorenza Rotha z KTH Royal Institute of Technology, Space and Plasma Physics, Szwecja.

Aby dokonać tego odkrycia, Roth zagłębił się w archiwalne zbiory danych Hubble'a, wybierając obserwacje Europy w ultrafiolecie z lat 1999, 2012, 2014 i 2015, gdy księżyc znajdował się na różnych pozycjach orbitalnych. Wszystkie te obserwacje zostały wykonane za pomocą spektrografu Hubble'a (Space Telescope Imaging Spectrograph - STIS). Ultrafioletowe obserwacje STIS pozwoliły Rothowi określić obfitość tlenu - jednego ze składników wody - w atmosferze Europy, a poprzez interpretację siły emisji na różnych długościach fali był w stanie wywnioskować obecność pary wodnej.

Detekcja ta otwiera drogę do dogłębnych badań Europy przez przyszłe sondy, w tym Europa Clipper NASA i misję Jupiter Icy Moons Explorer Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Zrozumienie formowania się i ewolucji Jowisza i jego księżyców pomoże również astronomom uzyskać wgląd w podobne do Jowisza planety wokół innych gwiazd.

Wyniki te zostały opublikowane w czasopiśmie Geophysical Research Letters.

Zdjęcie NASA, NASA-JPL, UNIVERSITY OF ARIZONA