Madera (LPMA) to ciekawe lotnisko, bo podejście z widocznością (Visual Approach) do pasa 05 wymaga manualnego wykonania zakrętu ograniczonego z jednej strony wysokim terenem. Dodatkowo dochodzi wiaterek który zwykle tam występuje.
Oczywiście dla "leniuszków" jest dostępne podejście z wykorzystaniem "GPS", co by nie trzeba było za dużo latać manualnie ;)
@NaChMiNick: Ale nie potrzebujesz ILS żeby wykonać podejście oparte na GPS/GNSS... @kot-z-cheshire: Nie potrzebujesz też opublikowanego podejścia GPS/GNSS żeby takiego visuala zrobić z wykorzystaniem autopilota ( ͡°͜ʖ͡°)
@bitplenty: Limitacje są wyznaczane przez producentów samolotu oraz konkretne linie lotnicze. To tak w skrócie.
Przykładowo dla Airbusa A320 występują obniżone limitacje wiatru przy lądowaniu automatycznym ILS CAT II/III. NIe są to jednak jakieś znaczące różnice w przypadku najbardziej "nieładnego" wiatru czyli wiatru w ogon. A320 ma limitacje w ILS CAT II/III dla tailwind 10 węzłów, a dla manualnego lądowania 15 węzłów. O ile pogoda pozwoli (widzialność) to oczywiście nic nie
@kot-z-cheshire: Madera to lotnisko kategorii C i jak każde lotnisko z tej kategorii wymaga przeszkolenia na symulatorze lub lot zapoznawczy pod nadzorem instruktora.
@Jossarian: Używają takich słuchawek po kablu z dodatkowym mikrofonem, np. takiego typu: https://nflightmic.com/ Nie powinni używać niecertyfikowanych słuchawek, ale jak widać używają, są tańsze i lżejsze od takich takich typowo lotniczych Bose A20, a w Airbusie A320 nie potrzeba mocnego tłumienia pasywnego.
W pierwszych sekundach filmu widoczny Półwysep św. Wawrzyńca - jedna z najpiękniejszych tras trekkingowych/spacerowych, które odwiedziłem. Serdecznie polecam jeżeli ktoś będzie na Maderze.
Szkoda, że to nie z boeinga, było by widać jak pilot "wiosłuje" wolantem. Jest na YT trochę filmów z boeinga, gorszej jakości, ale widać że pilot ma tam co robić.
Dużo psuje i daje złe przekłamane złudzenie odległości/położenia tego co widzimy za szybą to że zostało nagrane na sporej ogniskowej a nie no na jakichś 16-18mm
Zawsze przy wideo z airbusa mam rozkminę - czemu ten samolot robiony jest pod mańkutów. Joystick ma po lewej stronie kapitana - a więc ten manewruje maszyną lewą ręką. Przecież przepustnicą, która jest po prawej stronie robi się mniej precyzyjne ruchy. Czemu zatem wymusza się pilotaż lewą ręką podczas gdy większość osób jest jednak praworęczna? Ja bym zrobił na odwrót - joy pod prawą łapę a przepustnica pod lewą.
Zawsze przy wideo z airbusa mam rozkminę - czemu ten samolot robiony jest pod mańkutów. Joystick ma po lewej stronie kapitana - a więc ten manewruje maszyną lewą ręką. Przecież przepustnicą, która jest po prawej stronie robi się mniej precyzyjne ruchy. Czemu zatem wymusza się pilotaż lewą ręką podczas gdy większość osób jest jednak praworęczna? Ja bym zrobił na odwrót - joy pod prawą łapę a przepustnica pod lewą.
@wargi-sromowe-mniejsze: samolot jest sterowany raz z jednej strony jak pilotem lecącym jest kapitan a raz z drugiej jak pilotem lecacym jest pierwszy oficer ;)
To był silny wiatr? Raz lądowałem w edynburgu to tak #!$%@? ze otworzyły się wszystkie luki bagażowe i powypadały bagaże. Jak tylko miałem sygnał w telefonie dzwoniłem do kobity się pożegnać xD
@Klofta: To, to jest nic. U mnie jeden lot to była masakra. Rozbiliśmy się na małej wyspie, jakoś udało się przeżyć. Całkiem sporo osób było na pokładzie więc jakoś udało się zorganizować. Najlepsze, że na wyspie znaleźliśmy gościa, który mieszkał w bunkrze i wpisywał na kompie jakieś kody. Reszty nie ma co opowiadać, bo i tak być nie uwierzył.
@LuznyJohn: Nieźle, piszę dla laików dosyć istotne informacje, biorąc pod uwagę że wyzej ktoś pisał o lądowaniu na automacie, a tu szanowny wypok mnie minusuje i od buców wyzywa. Nara.
Komentarze (130)
najlepsze
Oczywiście dla "leniuszków" jest dostępne podejście z wykorzystaniem "GPS", co by nie trzeba było za dużo latać manualnie ;)
Przykładowo dla Airbusa A320 występują obniżone limitacje wiatru przy lądowaniu automatycznym ILS CAT II/III. NIe są to jednak jakieś znaczące różnice w przypadku najbardziej "nieładnego" wiatru czyli wiatru w ogon. A320 ma limitacje w ILS CAT II/III dla tailwind 10 węzłów, a dla manualnego lądowania 15 węzłów. O ile pogoda pozwoli (widzialność) to oczywiście nic nie
https://elearning.flightsafety.com/madeira-special-approach-familiarization.html
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Jeśli tak to cię nienawidzę, a dupsko mnie piecze jak po kebabie bez sosu czostkowego, sam ostry ( ͡° ʖ̯ ͡°)
Nie powinni używać niecertyfikowanych słuchawek, ale jak widać używają, są tańsze i lżejsze od takich takich typowo lotniczych Bose A20, a w Airbusie A320 nie potrzeba mocnego tłumienia pasywnego.
https://youtu.be/kKP2N7G4dCQ
Komentarz usunięty przez moderatora
#pytaniedoeksperta
@wargi-sromowe-mniejsze: bo