Krótkie streszczenie wydarzeń światowych 26.11.2021

Krótkie streszczenie wydarzeń światowych 26.11.2021

Streszczenie ważnych wiadomości ze świata pochodzące z różnych międzynarodowych źródeł a często pomijanych w polskich mediach. Tag do obserwowania https://www.wykop.pl/tag/wydarzeniaswiatedek/

  •  

    pokaż komentarz

    Niedobór półprzewodników mocno uderzył w przemysł samochodowy, z milionami pojazdów na całym świecie

    Ciekawe, że półprzewodniki są dla nowych smartfonów np. Iphona 13 wypuszczonego na jesień i laptopów, a nie ma dla motoryzacji. Moim zdaniem to ściema, chodzi o ty by zmniejszyć ilość wyprodukowanych aut.

    •  

      pokaż komentarz

      @wesolymaruda: mam czasem podobne odczucie co Ty, i tym samym chcą podnieść ich ceny(prowizje) oraz rozpocząć możliwość sprzedaży elektryków na niektórych rynkach. Jak do tej pory bez dotacji, przywilejów itd. ich cena nie była zbyt konkurencyjna(i raczej tak zostanie z tym, że cena ich będzie bardziej znacząca w porównaniu do zarobków) a samochody na własność będzie miał znacznie mniejszy % populacji niż dotychczas

    •  

      pokaż komentarz

      @Torrenios: no włąsnie ja tego nie potrafię zgadnąć, ale wydaje mi się i to widać, że to na szeroką skale mistyfikacja, chociaż trudno to osiągnąć, by każdy przecież potężny producent aut się na to zgodził, to jednak się dzieje. Nie znam argumentacji tego zjawiska, ale wydaje się, że to chodzi o coś więcej niż zysk ze sprzedaży, aczkolwiek nie bardzo wierze w wersje ekologiczną, bo przecież akurat współczesne auta to nie jest globalny problem taki jak samoloty, czy transport morski, lub ogrzewanie w domach 1 rodzinnych.
      Wszystko wygląda na to, że z jakiegoś powodu jest nacisk by ograniczyć ilość spalonego paliwa.

    •  

      pokaż komentarz

      @wesolymaruda: To po prostu brak zdrowego rozsądku - liczą się tylko krótkoterminowe zyski.
      Kiedyś Europa była pępkiem świata, powiedzmy ze 300 mln konsumentów. A w Azji która się dynamicznie rozwija Indie+Chiny+Indonezja to ok. 3 mld konsumentów i każdy chce kupić komórkę, TV, pralkę, samochód. Taki Samsung jak ma wybór sprzedać układy do fabryki w UE lub sprzedać własne urządzenia AGD to co ma wybrać?

    •  

      pokaż komentarz

      @Xmankind: Co ma wybrać? zawsze wybierze to na czym więcej zarabia. Trzeba by zobaczyć co jest więcej warte tablet samsunga czy ECU do samochodu, które nowe potrafią kosztować bająskie sumy, np. teraz gdybyś chciał kupić UŻYWANY ecu do jakiegoś nowego rocznego auta to koszt 10k

    •  

      pokaż komentarz

      @wesolymaruda problem wynika z innego rodzaju zamówień np. mercedes nie miał problemu bo zamawiał tak, że u siebie magazynował a np. vw na bieżąco i nie trzymał nic na "górke" w swoich magazynach

    •  

      pokaż komentarz

      @ziper101: tylko ze te kompy ecu nie robi mercedes fiat czy vw, tylko bosch, continental w 99% i w małym magnetimarelli.
      Czy bosh ma problem z innym sprzętem, rtv agd? Nie.

    •  

      pokaż komentarz

      @wesolymaruda no ok, ale oni też importowali z chin większość, teraz co się trochę odbili z tą fabryką

    •  

      pokaż komentarz

      @wesolymaruda: Może nowe auta są zbyt tanie do innych rzeczy? Jeśli nowy iPhone jest w cenie używanego 10 letniego samochodu miejskiego to coś jest nie tak.

      Może jak powrócą chipy do samochodów, przy tak wysokiej inflacji światowej i w ramach z walką o ekologię lub rozbujanie rynku motoryzacyjnego wprowadzą dopłaty do złomowania samochodu? Przykładowo odda się samochód na złom i 5k zł lub 1k euro, zależy kto by był pomysłodawcą i sponsorem tego programu?

      Automatycznie, wiele osób nie będzie stać na inny najgorszy samochód używany, bo ceny używanych samochodów zaczną się od 6k+ i to do remontu, wszystkie lepsze używane również zdrożeją.

      Tak się dalej będzie dzieliło społeczeństwo, dziś pewne instytucje dostają darmowe pieniądze i mogą je inwestować w obojętnie co. Dlatego giełda w USA ma niebotyczne wartości.

    •  

      pokaż komentarz

      @wesolymaruda: @Torrenios: wyjaśnię jak najkrócej: automotive to bardzo specyficzny odbiorca. gwarantują olbrzymie ilości, ale marże dla dostawców gniotą jak się da. i nagle, na pocztąku 2020 zaczęli odwoływać zamówienia, bo tak im wychodziło z forcastów, że pandemia, ludzie w domach, kto chce auto? - no ok. Jednocześnie, TE SAME komponentny (lub bardzo zbliżone) zaczeły mieć branie od producentów elektroniki. (tu wyjaśnię, często jak ktoś słyszy półprzewodnik, chip, to myśli mikroprocesor, ew. pamięć. tymczasem chodzi o mosfety, sterowniki, sensory itd). Tak więc zamiast sterować jednym z kilkunastu silniczków w aucie (pompy, szyby, LEDy) poszło to w kompy, monitory, TV, zasilacze, elektronarzędzia itd. Co więcej, dla tych producentów marża mogła być znacznie lepsza. Tak więc mało kto z dostawców półprzewodnikow śpieszy się zrobić dobrze automotive. Zaburzenia na rynku chipów potrwają jeszcze jeszcze.

    •  

      pokaż komentarz

      @wesolymaruda: z jednej strony ponoć wiele firm zaczęło d chomikować chipy z drugiej strony apple jest dużym i pewnym klientem i z tego powodu jest traktowany przez producentów jak uprzywiejowany. Z tego powodu ograniczaja produkcję dla ninnuch aby wyrobić zamówienia dla apple

    •  

      pokaż komentarz

      @wesolymaruda: pracuję w branzy motoryzacyjnej przy produkcji jednej z niemieckich marek, robimy wszystko zeby te pol przewodniki dostac ale nie przychodza one z chin mimo ze sa umowy itd itp. Wszystko zwalają na korone i dlatego prawo tez ich nie tyka. Z lekami jest podobna sytuacja jesli chiny sie o cokolwiek obraza i powiedza ze nie dadza i ch!? to w calej EU wiekszosc lekow sie skonczy po ok 3miesiacach. W EU nawet jakbysmy chcieli wyprodukowac jakies swoje leki np insuline to nie ma do tego fabryk wiec w skrocie jestesmy na ich łasce

    •  

      pokaż komentarz

      @Sebastian99932: i dlatego sztucznie wymuszają małą ilość z fabryk. Też bym tak robił mając wszystkie czyjeś fabryki. Bo co mi by zrobili? ;)
      Poza tym jest też problem z brakiem kontenerów.

    •  

      pokaż komentarz

      @wesolymaruda sorrki ale muszę się wtrącić. Siedzę akurat bardzo blisko tematu i automotive i AGD. Można powiedzieć w samym oku cyklonu. Każdy niemalże producent ma teraz problem, pik zamowinieowy w 2020 po pandemii był tak duży, że każdy robił rekordy sprzedaży, ale okazało się że dostawcy się nie wyrabiają.

      Na automotive widać to najwydatniej dlatego, że ta branża cechuje się najmniejsza możliwością szybkich adaptacji alternatyw i najniższymi poziomami magazynowi w porównaniu do innych.

      Jeszcze 10 lat temu każdy chciał dostarczać i pracować a automotive, teraz coraz więcej ludzi i firm oficjalnie się za tego wypisuje. Normy które wielkie korpo sobie wyrobiły, dostawy just in time, ponad racjonalna jakość i na każdym kroku próby dojechania dostawcy przy obniżeniu marż do minimum spowodowały, że ten rynek dla wielu stał się nieopłacalny.

    •  

      pokaż komentarz

      @wesolymaruda: jeśli chodzi o szeroko rozumiane "półprzewodniki dla automotive" - poducenci samochodów korzystają ze starych, czasem kilkunastoletnich technologii, na których i tak jest już niska marża. Prezesi największych firm dostarczających do automotive głośno mówią o tym, że przestarzałe technologie półprzewodników są nieopłacalne, a koszty renowacji starych linii przewyższają ewentualny zysk. Do tego doszły niuanse takie jak sposób zamawiania / magazynowania komponentów w czasie pandemii. Dla wielu firm z tej branży kluczowym wskaźnikiem jest niski poziom zapasów. Do tego dorzucamy specyficzne traktownaie swoich dostawców (patrz kwiecień 2020 - Stellantis zamyka fabryki, kasuje zamówienia, odwołuje odbiory i kompletnie nie komunikuje się z dostawcami). Łatwo wyobrazić sobie z jakimi problemami i kosztami zostawili swoich dostawców, ktorzy zgodnie z kontraktami nie mogą im nic zrobić nawet z prawnego punktu widzenia). Nie doszukiwalbym się spisku, to po prostu ułomność tej branży.

    •  

      pokaż komentarz

      @wesolymaruda: apple ma taką przebitkę cenową że może sobie pozwolić na płacenie więcej, więc eliminuje konkurencje która nie jest w stanie zapłacić tyle samo

  •  

    pokaż komentarz

    Z tą katetrą Notre Dame to chyba jakiś smutny żart. Clown World na całego ( ͡° ʖ̯ ͡°)

  •  

    pokaż komentarz

    Biedni migranci uciekają z ogarniętej wojną Unii Europejskiej do Anglii.

  •  

    pokaż komentarz

    Że się ciągle tym samym pedauom chce znaleziska z tej serii zakopywać.

  •  

    pokaż komentarz

    Ja ostatnio u siebie zaobserwowalem tez problemy z praca serca i oddychaniem. W czerwcu i wrzesniu przyjalem Pfizera. Jednak mysle, ze glownym powodem jest smog, fajki noi najgorsza ta maseczka. Akurat pracuje od 6 miesiecy i musze siedziec w niej po 8h nawet wymieniajac codziennie to pewnie tam bakteri co nie miara i to czlowiek musi wdychac :(