Drogi Wykopowiczu
w załączonym linku do Polityki Prywatności przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych osobowych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Zamykając ten komunikat (klikając w przycisk “X”), potwierdzasz, że przyjąłeś do wiadomości wskazane w nim działania.
+475
pokaż komentarz
eee tam, przecież kredyty na 25lat to wzięli ludzie którzy czytali umowy przed podpisaniem. Byle komu kredytów na pół życia nie dają, prawda?
No i przynajmniej na bombelki dostali to akurat będzie na spłaty raty zamiast na wyjazd nad Bałtyk
+462
pokaż komentarz
@SaperX: czytałem. Jestem gotowy do max 10%
-91
pokaż komentarz
@WhiskyRomeo: no to byłeś gotowy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+287
pokaż komentarz
@SaperX: niesamowite pertepetummobile.
Pieniądze z wysokich podatków uzdatnione by kupić głosy ludzi pod pretekstem zwiększenia dzietności ( które nic nie dały) zostaną przeznaczone na raty splacania hipoteki na konto zagranicznego kapitału.
No obieg pieniadza istnie imponujący... pobudzajacy patriotyzm, solidaryzm i sprawiedliwość społeczną
+212
pokaż komentarz
@SaperX: podniosą do 4.75 czyli WIBOR będzie w granicach 6% do tego wiadomo marża banku jakiś czynsz z 800 pln śmieci, woda, prąd 200.
. . . kliknij, aby rozwinąć obrazek . . .
źródło: Screenshot_2022-01-22-17-05-24-057_com.mi.globalbrowser.jpg
-155
pokaż komentarz
@ZawodowyMacherOdLosu: Dalej poniżej inflacji więc kredytobiorca faktycznie na kredycie zarabia. A do tego oszczędza na racie wynajmu.
+139
pokaż komentarz
@Moisze: o ile będzie w stanie zapłacić ratę. Jeżeli zarabianiem nazywasz wzrost nieruchomości polecam te 4500 porównać z ogłoszeniami wynajmu gdzie 50 metrowe mieszkanie możesz wynająć na luzie w świetnej lokalizacji i standardzie za 2500 z czynszem (patrzyłem poznań). Ciągle to 2 tysiące różnicy miesięcznie. Ceny mieszkań mają górne ograniczenie. Nazywa się zdolność kredytowa także ten... Nie będą rosły przy rosnących stopach.
+91
pokaż komentarz
@Moisze: Wyjaśnij mi proszę w jaki sposób kredytobiorca zarabia na kredycie?
+6
pokaż komentarz
@WhiskyRomeo: u mnie podobnie, nawet więcej niż 10%. Jak kogoś stać to niezależnie od stopy kupi to co chce i kiedy chce. Ważne żeby mieć solidny bufor kwota kredytu - dochód
+37
pokaż komentarz
@Moisze: masz Ty jakiekolwiek pojęcie co piszesz? Glapa Cię uczył ekonomii?
-53
pokaż komentarz
Wyjaśnij mi proszę w jaki sposób kredytobiorca zarabia na kredycie?
@Gamila_Ossadellud: Kredyt 500k z przykładu traci na inflacji obecnie 10% rocznie czyli 50k, koszt takiego kredytu to 36k rocznie(odsetki). Tak więc prosta matematyka mówi że na samej inflacji kredytobiorca zarabia 14k. Ponadto w kieszeni zostają mu pieniądze które normalnie wydałby na najem, mieszkania warte 550k (powiększony kredyt o wkład własny) chodzą w najmie 2500-3000zł czyli po odjęciu kosztów eksploatacji jak czynsz wychodzi 1900-2400 do przodu. No i dodaj do tego nieruchomość której wartość rośnie w tempie 8-10% rocznie. Nie brać kredytu to trzeba było mieć gwóźdź w głowie. Jeszcze jak banki wręcz prosiły się by wziąć na stałej stopie na 5 lat przy praktycznie zerowych stopach.
+23
pokaż komentarz
@Carnage93: Tak czytając to co napisał, to jest typ który ma dziwne spojrzenie na rzeczywistość: matematyczno-spekulacyjne. Nie wiem jak to nazwać, ale są instytucje, które jeśli założyły np. 500k zysku z czegoś, ale osiągnęły 400k zysku, to liczą że mają 100k straty. Liczby wirtualne, ktore z rzeczywistością mają tyle wspólnego co kwota brutto na UOP :)
0
pokaż komentarz
@SaperX: Rząd może powiedzieć wprowadzamy stałe raty kredytów na XX miesięcy jak się zgodzicie na... Na zachodzie nie ma takiej możliwości ponieważ mają stałe stopy. W Polsce wiele młodych osób ma kredyt hipoteczny na zmiennej stopie. To są kajdany w które zakuc można młodych ludzi i zrobić to co się chce. To jest bardzo łatwo zrobić.
-1
pokaż komentarz
@Moisze: teraz to się nic nie opłaca, trzeba czekać aż stopy przestaną rosnąć a banki obniżą oprocentowanie żeby zarobić 2 razy na tych samych kredytach ( ͡° ͜ʖ ͡°)
ale to dopiero w następnym roku
-1
pokaż komentarz
@dzikuZplasriku: Dzietnosc należy rozpatrywać w stosunku do ilości kobiet w wieku 20-40 lat. A ich ilość jest dość zmienna bo mamy w Polsce wyże i jnize demograficzne przez wojny i emigracje
+1
pokaż komentarz
@ZawodowyMacherOdLosu: Z jakiej strony ten screen?
+6
pokaż komentarz
@Moisze: Ty chyba jakiś minister w rządzie pis
+19
pokaż komentarz
@Moisze: Po kolei kredyt traci na inflacji 10%? Przecież bank Ci nie odpisuje tych 10% od kapitału. Kredytobiorca nie zarabia na inflacji 14k, ani 10 groszy.
Pisałem ogólnie o kredycie, najem i różnica między ratą a ceną najmu jest różna. Najczęściej na korzyść raty kredytu, lecz to w najbliższym czasie może się zmienić.
Kolejna kwestia to życzeniowe myślenie, że wartość nieruchomości będzie tylko rosła:) W tym tygodniu pojawiła się analiza z banku, że przy stopie 4% będą pierwsze problemy z obsługą kredytów na nieruchomości co będzie miało wpływ na podaż i popyt.
Branie kredytu w 2021 roku na stałej stopie to był dobry pomysł, przystępne finansowanie. Tylko w tych pięciu latach trzeba jak najwięcej spłacić, bo późniejszy okres kredytowania może być o wiele droższy.
Sytuacja na rynku nieruchomości jest napięta. Może być wzrost cen o 30% jak i spadek o 30%. Rynek w PL jest bardzo zróżnicowany. Patologią jest to, że 50% transakcji odbywa się na rynku Warszawskim. W PL powiatowej mogą być lokalne załamania, brak popytu (gdzie widać to po udziale rynku warszawskiego) i jak komuś się będzie paliło to może i być przecena 50%. Będzie wiele okazji.
Inflacja to jest spadek siły nabywczej pieniądza w określonym czasie, to jest największe zagrożenie dla zwykłych ludzi, będą zarabiać pieniądze i nie będzie ich stać na życie. Jeśli do tego dojdzie załamanie na rynku pracy to nawet niskie obciążenia finansowe mogą sprawiać problemy.
Najważniejsza porada, przy wysokiej inflacji mieć jak najmniej kosztów stałych (kredyt się wpisuje w koszty stałe). W dzisiejszym systemie finansowym nie będzie tak, że jedną wypłatą spłaca się cały kredyt. Wzrost wynagrodzeń musiałby iść w dziesiątki tysięcy procent, przy takiej sytuacji rynek pracy by przestał funkcjonować, a ceny w sklepach by były ustalane w okresach minutowych. Banki by zaprzestały obsługi klientów na tak długi czas, aż cena pieniądza zostałaby na nowo ustalona.
Slogan dotyczący spłaty kredytu przez inflację dotyczy makroekonomii, w mikroekonomii wycina firmy i gospodarstwa domowe.
+2
pokaż komentarz
@SaperX: na tym sprawa polega aby zdawać sobie sprawę z ryzyka i wziąć kredyt ze sporym zapasem, a nie na tym aby kredytu nie brać. Bo jak się ma opcję płacić za wynajem kilkadziesiąt lat to na pewno nie jest lepsze rozwiązanie.
+8
pokaż komentarz
Kredytobiorca nie zarabia na inflacji 14k, ani 10 groszy.
@Gamila_Ossadellud: przy stabilnych stopach procentowych inflacja zawsze jest korzystna dla kredytobiorcy. 1000 wydane wydane w przeszłości było więcej lub dużo więcej (zależy jaki weźmiemy przedział czasowy) warte niż obecnie
+6
pokaż komentarz
@SaperX: Ci sami ludzie policzyli, że jak rata jest 2000, to nawet jak o 5% podniosą stopy to jest tylko 100 więcej. ;)
Znowu trzeba będzie ratować z podatków, bo banki oszukały!
-2
pokaż komentarz
czytałem. Jestem gotowy do max 10%
@WhiskyRomeo: Ja jestem gotów nawet na 1000%.
Oczywiście nie na zawsze, bo za parę lat mi się skończy stała stopa :)
+26
pokaż komentarz
@SaperX: podejrzewam, że większość była swiadoma. Na razie, to najwięcej o podnoszeniu stóp i tragedii kredytobiorców mowią wykopki bez kredytów xD czy wy myślicie, że ktoś kto wziął kredyt hipoteczny, nie ma żadnych oszczędności xD? Przecież kredyt można nadpłacić i zmniejszyć sobie ratę i odsetki. Jęczycie jakby nigdy w życiu nie było wysokich stóp. Nie tak dawno temu były, ludzie brali kredyty i je spłacali :)
+2
pokaż komentarz
@RKN_: Kiedy inflacja wynosi 8%. Media, surowce energetyczne, żywność drożeje o kilkadziesiąt procent. Stopy procentowe nie wiadomo gdzie się zatrzymają kredyt to jedna z najgorszych rzeczy.
Prawda jest w tym, że lepiej wydać 1000 zł w przeszłości niż czekać aż inflacja zje pewną część. Tylko ten 1000zł powinien być ze środków własnych.
-1
pokaż komentarz
@SaperX: Jak możesz!? Według Ciebie ludzie powinni żyć jak w Moskwie? Po 10 rodzin an 30 metrach?
+2
pokaż komentarz
@Moisze: W teorii domorosłych ekonomistów tak. W praktyce wygląda to tak, że rosnąca inflacja dowala zakredytowanym z jednej strony, a rosnące raty z drugiej.
I nie. Uprzedzając proszące spojrzenia, nie utrzyma się hossa na rynku mieszkań pod wynajem, ale wiem, że trening autogenny pomaga.
Tyle na ten temat.
0
pokaż komentarz
@SaperX: też czytałem i też jestem gotowy, to nie jest żaden sensacyjny wibor jeśli ktoś 10 lat temu widział cokolwiek a nie srał do rowu
0
pokaż komentarz
@WhiskyRomeo @SaperX też czytałem. Natomiast byłem nastawiony na spłatę w 10-15 lat maks. Jestem gotowy na te 10%, ale chciałem sobie nadpłacać, a nie wyrzucać kasę w błoto.
Jak będą 5% tragedii nie ma. Ciekawe jak się uda zwiększyć zarobki w 5lat.
+3
pokaż komentarz
@Gamila_Ossadellud: w prostych slowach to tak samo jak osoby trzymajace kase na lokatach/obligachach traca. Jesli oprocentowanie jest nizsze niz inflacja to realnie na lokatach sie traci. Przy kredycie dziala to w druga stronę, jak oprocentowanie jest nizsze od inflaci to sie zyskuje.
Prosty przykald kupuje na kredyt towar za 100k inflaja wynosi 10% oprocentowanie kredytu 5%. Po roku sprzedaje towar za 110k splacam kredyt wraz z odsetkam i zostaje mi jeszce 5k
+4
pokaż komentarz
@q923: to kalkulator jednego z mireczków z wykopu https://kalkulator-kredytowy.azurewebsites.net/?kwota=280000&okres=73&oprocentowanie=3.7&typRat=sta%C5%82e&WIBOR=2.6&mar%C5%BCa=2
-2
pokaż komentarz
@bags1111: Tutaj piszesz o biznesie, a to jest różnica. Bo trzeba na to spojrzeć szerzej. Kupujesz towar za 100k, liczmy 10 palet. Przy inflacji 10% sprzedajesz to za 132k (podstawowa marża 20%+inflacja i procent składany). Żeby odkupić 10 palet musisz już mieć 110k. Jeśli kredytujesz się to nie zarobisz 22 k tylko -5%.
Jeśli to jest jednorazowy strzał to zarobiłeś 5k -inflacja. Ale inflacja Ci pomogła czy raczej poniesienie ryzyka biznesowego?
+2
pokaż komentarz
I nie. Uprzedzając proszące spojrzenia, nie utrzyma się hossa na rynku mieszkań pod wynajem, ale wiem, że trening autogenny pomaga.
@Ynfluencer: Już tak gadacie 10 lat i rok w rok nieruchomości bezczelnie was wyjaśniają. Teraz będzie tak samo.
0
pokaż komentarz
@Krmtzzz: To poczekaj co się zacznie dziać przy 4% jak kwota znowu wzrośnie kilka stówek, a do tego uderzą rosnące ceny za media, żarcie i całą resztę. Nagle okaże się, że wydatki nie wzrosły o 600 zł raty, a o 1300 zł. Teraz przyjmij sobie sobie, że młode małżeństwo ma 8k netto dochodu i zastanów się czy 1300 mniej w miesięcznym budżecie ich zaboli czy nie :)
0
pokaż komentarz
@ZawodowyMacherOdLosu: Dzięki
+1
pokaż komentarz
@Moisze: Mateusz miałeś się już kłaść spać ( ͡° ͜ʖ ͡°)
-3
pokaż komentarz
@Moisze: W nieruchomości poinwestowali ludzie na podstawie mądrości ludowej szwagra przy wódce "nieruchomości są hehe...stabilne...hehe...nigdy nie spadną", bez wiedzy inwestycyjnym.
W środowisku poważnych inwestorów, którzy obracają milionami (i sam to słyszałem z ust takich osób) już każdy wie, że nieruchomości w Polsce są skończone i śmieją się z pospólstwa, które powtarza mantry o "stabilności" bez żadnej wiedzy inwestycyjnej. To jest zwykłe cykliczne aktywo, które poleci bez sentymentu na ryj.
Już się właściwie to zaczęło i to są twarde dane, a nie moje widzimisię. To, że jakiś Janusz wystawi kawalerkę za pół miliona nie znaczy, że go nie wyśmieją, i że ją sprzeda.
+1
pokaż komentarz
@Mathas: Zakładasz, że RPP podnosząc stopy patrzy tylko na inflację. A tak nie jest. Zgaduję, że mają wyraźne polecenie, żeby trzymać je tak nisko jak to tylko możliwe. Nawet twardemu elektoratowi może się nie spodobać, gdy stracą płynność finansową.
0
pokaż komentarz
hehe...nigdy nie spadną"
@Ynfluencer: Nie powiedział nigdy nikt. Obalasz chochoła.
0
pokaż komentarz
@Krmtzzz: uwierzcmicze zarzadzanie finansami w tym kraju slabo idzie rownkez tym z duzych miast w korpo
0
pokaż komentarz
@karelik19: Twardemu elektoratowi również może się nie spodobać potężna inflacja i niemożliwość zapłacenia rachunków, kupienia żarcia i przeżycia miesiąca.
0
pokaż komentarz
@Moisze: Non stop to słyszę od ludzi.
0
pokaż komentarz
@ZawodowyMacherOdLosu: To jest jakaś appka?
+2
pokaż komentarz
@henk__: jest link wyżej. To kalkulator jednego z mireczków :-)
+5
pokaż komentarz
Non stop to słyszę od ludzi.
@Ynfluencer: Dowód anegdotyczny. Nieruchomości w dużych miastach rosną i będą rosły bo trend wyludniania się wsi i przenoszenia się do miast w PL jest jeszcze na wczesnym etapie. Wystarczy zobaczyć jaki procent ludności jest zatrudniony w rolnictwie u nas i na zachodzie albo jakie są współczynniki urbanizacji by zobaczyć jaki jest jeszcze potencjał do wzrostu zapotrzebowania. Masz rację, nieruchomości będą spadać ale na wsiach i małych ośrodkach miejskich. W Warszawie nie ma się o co martwić.
+2
pokaż komentarz
@ZawodowyMacherOdLosu Skoro tak łatwo znaleźć, to mógłbyś wkleić tutaj 5 przykładowych mieszkań w okolicach 50m w świetnej lokalizacji za 2500 z czynszem?
+1
pokaż komentarz
@SaperX: czas wrocic do 1 klasy liceum. podstawy przedsiebiorczosci (mam nadzieje, ze miales, dawno temu mialem). wibor w gore obciazka praktycznie cala produkcje/przedsiebiorstwa. ty - jak jakis pokemon - heheszkujesz z tego, potem idziesz do sklepu i placisz blikem 20% wiecej za podstawowe produkty bedac happy. gdzie ty cie chowales, wtf. retailowi kredyciarze to jest pikus. rozwala totalnie, smieszkujesz z kogos kto ma kredyt - nie analizujac jak ci wszystko w ryj drozej wyjedzie z produkcji/uslug. jas kapela to twoj fan?
0
pokaż komentarz
@Gamila_Ossadellud: Kredyt 500k z przykładu traci na inflacji obecnie 10% rocznie czyli 50k, koszt takiego kredytu to 36k rocznie(odsetki). Tak więc prosta matematyka mówi że na samej inflacji kredytobiorca zarabia 14k. Ponadto w kieszeni zostają mu pieniądze które normalnie wydałby na najem, mieszkania warte 550k (powiększony kredyt o wkład własny) chodzą w najmie 2500-3000zł czyli po odjęciu kosztów eksploatacji jak czynsz wychodzi 1900-2400 do przodu. No i dodaj do tego nieruchomość której wartość rośnie w tempie 8-10% rocznie. Nie brać kredytu to trzeba było mieć gwóźdź w głowie. Jeszcze jak banki wręcz prosiły się by wziąć na stałej stopie na 5 lat przy praktycznie zerowych stopach.
@Moisze: No a jak co miesiąc znajdziesz w ulicznym koszu na śmieci 1k to rocznie jesteś 12k do przodu. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
0
pokaż komentarz
@Jaroslaw_Keller: odpal pierwszy lepszy serwis.
0
pokaż komentarz
>
Prawda jest w tym, że lepiej wydać 1000 zł w przeszłości niż czekać aż inflacja zje pewną część. Tylko ten 1000zł powinien być ze środków własnych.
@Gamila_Ossadellud: ale też lepiej go wydać teraz niż w przeszłości ( ͡° ͜ʖ ͡°) jasne że jak jest inflacja wysoka to wszystko się roz&$#"#la ale co do zasady inflacja jest korzystna dla kredytobiorcow
+1
pokaż komentarz
@Moisze: Zawsze to powtarzałem, wystarczy przejrzeć moje poprzednie wpisy, pisałem, że moim zdaniem nieruchomości polecą na ryj z wyjątkiem dwóch/trzech największych aglomeracji w PL, ale tam nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie kupował mieszkań, bo wyceny na poziomie pół miliona za króliczą norę 25 metrów, gdzie kuchnia jest połączona z kiblem, w sklonowanym kwadracie w kraju, który jest pod każdym względem nieatrakcyjny do życia, gdzie nie działa administracja, służba zdrowia, mamy słabą pozycję na arenie międzynarodowej, chaos fiskalny, nieprzyjemnych ludzi, nieatrakcyjne otoczenie, złe warunki życia to jest z czysto zdroworozsądkowego punktu widzenia absurd. Nawet mając sto miliardów na koncie nie wydałbym pół miliona na coś takiego.
To tak jakbym zapłacił za skorzystanie z publicznego kibla stówę, albo kupił papier do podtarcia tyłka za 70 Zeta za rolkę, bo miałby jakiś znaczek. W niektórych sytuacjach przepłacanie to jest zwykły bezsens.
To nie jest dowód anegdotyczny, to nie jest żaden dowód. To jest stwierdzenie tylko co wiele osób powtarza, nieistotne dla dyskursu.
+3
pokaż komentarz
Zawsze to powtarzałem, wystarczy przejrzeć moje poprzednie wpisy, pisałem, że moim zdaniem nieruchomości polecą na ryj z wyjątkiem dwóch/trzech największych aglomeracji w PL
@Ynfluencer: Wszystko ok tylko że tych aglomeracji będzie nie 2-3 tylko 16-20.
-1
pokaż komentarz
@Moisze: Nieeee.....ja bym nawet kwestionował czy w tych 2/3 też się utrzymają ceny. Daje 50/50
-1
pokaż komentarz
No a jak co miesiąc znajdziesz w ulicznym koszu na śmieci 1k to rocznie jesteś 12k do przodu. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Pharos: Ja dostaje podwyżki inflacyjne a jak nie dostawałem to zmieniałem robotę i też dostawałem.
0
pokaż komentarz
Nieeee.....ja bym nawet kwestionował czy w tych 2/3 też się utrzymają ceny. Daje 50/50
@Ynfluencer: Wystarczy popatrzeć na ceny nieruchomości w turcji by się przekonać że nawet tak fatalnie prowadzona gospodarka zapewnia stały wzrost nieruchomości.
+1
pokaż komentarz
@Ynfluencer: twardemu elektoratowi da się bony osłonowe, ewentualne gwarantowany przychód minimalny. Jednak tak, muszą dobrze cyrklować, żeby nie wkurzyć zbyt dużej liczby ludzi.
0
pokaż komentarz
@bags1111:
Prosty przykald kupuje na kredyt towar za 100k inflaja wynosi 10% oprocentowanie kredytu 5%. Po roku sprzedaje towar za 110k splacam kredyt wraz z odsetkam i zostaje mi jeszce 5k
Sproboj dzisiaj sprzedać mieszkanie w cenie z października hhahah. Trochę się zaskoczysz :)
-1
pokaż komentarz
@karelik19: To jak to zrobią to inflacja wyj%#!? jeszcze wyższa i zdewaluuje bony i socjale. W ten sposób nie wygrają. Muszą rypnąc stopy na dyszkę. Bo ja chcę zobaczyć pogrom kredytobiorców i się pośmiać.
Będzie też pogrom pinset plusów i wszystkich na socjalu.
+1
pokaż komentarz
@Moisze: Nie można porównywać tych dwóch krajów, to tak nie działa. Nie jesteśmy w identycznej sytuacji ani w aspekcie wskaźników ekonomicznych, ani geopolitycznej, ani politycznej, ani administracyjnej. Nie można na to patrzeć na takiej zasadzie, ale rozumiem, że wynika to z pewnego niedoświadczenia na temat działania rynku.
0
pokaż komentarz
@Ynfluencer: To podaj kraj gdzie nieruchomości spadają na przestrzeni dajmy na to 10-20 lat. Tylko nie podawaj krajów gdzie mają miejsca jakieś ekstremalne zjawiska typu wojna czy wybuch wulkanu.
0
pokaż komentarz
@WhiskyRomeo: ogarnij swoje odestki maksymalne... One obowiązują na dzień podpisania umowy kredytowej ¯\_(ツ)_/¯
0
pokaż komentarz
@WhiskyRomeo: sprawdź umowę kredytowa czy masz zapis o 359kc i trzymam kciuki że brałeś kredyt przy niskich stopach ( ͡° ͜ʖ ͡°)
0
pokaż komentarz
@Moisze: Ptaszyno...
0
pokaż komentarz
@ZawodowyMacherOdLosu: majster, co to za apka?
0
pokaż komentarz
@Moisze: Kredyt moze i straci na inflacji 10 %rocznie, pytanie czy twoje zarobki rosną 10 procent rocznie ? To jedna sprawa. Druga sprawa to zakładając hipotetycznie że zarabiasz 6 tys na rękę , na ratę kredytu wydajesz 2 tys a reszta na życie. Jeśli ci stopy urosną do 5 procent tylko dlatego, że inflacja wyj#??la w górę , twoja rata to już nie 2 a 4 tys miesięcznie plus zostaje ci 2 tys na życie powiększone o inflację. Więc chciałem się zapytać gdzie tu ten zarobek?
+1
pokaż komentarz
na ratę kredytu wydajesz 2 tys a reszta na życie. Jeśli ci stopy urosną do 5 procent tylko dlatego, że inflacja wyj#??la w górę , twoja rata to już nie 2 a 4 tys miesięcznie plus zostaje ci 2 tys na życie powiększone o inflację.
@thurisaz1982: Żeby rata z 2k zrobiła się 4k to stopy musiałby skoczyć do 10% a nie do 5 a to nie jest realne. Nie przy takiej ilości kredytów na zmiennej stopie jaką mamy w Polsce. U nas każda podwyżka ma dużo większy wpływ na inflację niż gdziekolwiek indziej w UE.
+3
pokaż komentarz
@SaperX: Jeżeli Glapiński że swoimi aniołkami nie jest w stanie przewidzieć inflacji, to jakie szanse na świadomy wybór kredytu ma człowiek bez finansowego wykształcenia?
+5
pokaż komentarz
@SaperX Niby masz rację. Ale... Co miał zrobić 3 czy 4 lata temu przeciętny Kowalski, który chciał postawić dom? Mało kogo w naszym mlekiem i miodem płynącym kraju stać budować się za gotówkę. A raczej ciężko ma normalny człowiek kredytobiorca skłonić bank, żeby mu dał hipotekę ze stałym oprocentowaniem.
Może przestańcie wieszać psy na ludziach, którzy brali kredyt kilka lat temu, żeby mieć gdzie mieszkać. Jak ma w naszym kraju normalne, młode małżeństwo (powiedzmy około 25 lat oboje) pójść na swoje? Jeśli nie dostaną nieruchomości od rodziny to z czego mają się budować? Kupować mieszkanie?
Bądźmy poważni. Kredytu ma dom nie bierze się pod wpływem impulsu, to nie smartfon, że kilka kliknięć i masz sprzęt na raty. Oczywiście, trzeba brać ryzyko pod uwagę. Ale ludzie. To są kredyty na 25 - 30 lat. Przez taki czas to Polski na mapie może nie być, a nie tylko stopy procentowe urosnąć.
-3
pokaż komentarz
@Moisze No jak tacy ludzie mają prawo głosu... Ekonomii to się chyba z TVP uczyłeś...
-1
pokaż komentarz
@Codevein: O MATKO! Serio? Może jeszcze do konfy mnie porównaj...wolnościowców...
To jest "śmiech przez łzy". To jak dali nabić się w butelkę Polacy. Wszyscy na tym stracimy i nie mówię tu o nowym wale tylko ogólnie rządach socjalistów co sobie patriotyzmem gębę wycierają. Wybrali sobie partię która nie zna właśnie się na ekonomii (poczytaj sobie co wygadywał Glapiński na przestrzeni roku). Premier jest banksterem-kłamcą i nie zmienią prawa pod kredytobiorcę.
Jesteśmy na równi pochyłej i zawdzięczamy to pisowi i każdemu kto głosował na pisda 500zł za ruchanie i "GWARANTA, że nie będzie podwyżek musztardy". Socjal tak właśnie rozpier@la kraje. To nic nowego. Postaw się a zastaw się -znasz to? No bo Niemcy mają nam zazdrościć dobrobytu XD
Czujesz że nam zazdroszczą?
Czarna analfabetka która przypłynęła pontonem z lepianki z gówna afrykańskiego i dotarła do DE pięć lat temu TO TERAZ jako sprzątaczka zarabia więcej niż POLSKA KLASA ŚREDNIA!!!
No ale nam zazdroszczą! Tak w tv mówili. Najważniejsze. Wstaliśmy z kolan. Liczą się z nami (sic!)- chyba tylko liczą że nie będą musieli z naszymi władzami współpracować. No i polskie jedzenie najsmaczniejsze a kobiety najładniejsze. Litości...
Propaganda jak w zsrr. Do tej pory tam ludzie płaczą za Stalinem - mordercą narodów a najbardziej rosyjskiego narodu. Mózgi wyprane. Homosapiens sovieticus. U nas jest homosapiens pisdałnicus
Na taki lep to się łapią ci co nigdy za granicą nie byli, nie pracowali w DE, GB, IT albo w Irlandii.
@Radz1o: @Tytus13: @sebekk23: @kakulec:
+4
pokaż komentarz
No jak tacy ludzie mają prawo głosu... Ekonomii to się chyba z TVP uczyłeś...
@Radz1o: Jeśli kupisz mieszkanie za 100k na kredyt, zaplacisz odsetek 10k a na skutek inflacji to mieszkanie sprzedasz po roku za 115k to czy nie zarobisz 5k? To jest dokładnie to samo tylko że aktywo nie jest spieniężane. Tu masz jeszcze dodatkowy zysk w postaci rezygnacji z kosztów najmu, tak jakbyś kupił i sam sobie wynajął. Nie bez przyczyny na zachodzie ludzie nigdy nie dorobią się własnego mieszkania i zawsze będą mieszkać i płacić cudze kredyty bo wpadają w spiralę kosztów najmu który w połączeniu z ciągle rosnącymi kosztami nieruchomości nigdy nie pozwolą na zakup swojego mieszkania. To wstyd że wypowiadasz się gdy wydaje ci się że coś wiesz o ekonomii kiedy tak naprawdę gówno wiesz. Teraz jest prosta sytuacja, nieruchomości drożeją 10% rdr, pensje rosną 10% rdr, średnie wynagrodzenia wzrosło 10% rdr a kredyty oprocentowane są na 5%. Frajer ten co nie kupił.
0
pokaż komentarz
@ZawodowyMacherOdLosu: No podaj skoro tak łatwo jest znaleźć takie lokale
+1
pokaż komentarz
@Jaroslaw_Keller: zrób coś dla mnie. Bo skoro już poświęciłem czas na to to chciałbym się pośmiać z twoich argumentów. Wiem jakie będą. Ale lepiej według Ciebie nie mieć co do gara włożyć? Polskie zastaw się a postaw się czy jakoś tak :-) https://www.olx.pl/d/oferta/mieszkanie-na-wynajem-CID3-IDKszez.html
https://www.olx.pl/d/oferta/przestronne-3-pokojowe-mieszkanie-przy-pst-ul-maczka-bezposrednio-CID3-IDNdrVk.html
https://www.olx.pl/d/oferta/do-wynajecia-3-pokojowe-mieszkanie-w-okolicy-malty-ul-wolynki-CID3-IDNvUo7.html
https://www.olx.pl/d/oferta/jasne-ladne-dwupokojowe-mieszkanie-na-marszalkowskiej-CID3-IDNleef.html
Żebyś miał pełen obraz. Z 700 ogłoszeń przejrzałem 16! Nie są to żadne perłki. Wręcz żadnej selekcji nie wykonałem. Prywatnie Powiem Tobie, że w Poznaniu na ogrodach (sprawdź sobie gdzie to) za kawalerkę 40 metrową z opłatami, ogrzewaniem, śmieciami płacę 1 000 pln. To jest perełka. Pozdro!
0
pokaż komentarz
@ZawodowyMacherOdLosu płaciłem tak we Franku kilka lat temu Plus opłaty w Warszawie. Współczuję tym którzy nadal maja kredyty we Frankach a bedzie tylko gorzej i ci którzy brali w PLN poczują za chwilę to samo. Ciekawe czy też będą krzyczeć że "trzeba było czytać umowę". Uważajcie tam w świecie kredytów.
0
pokaż komentarz
najpierw obnizyli stopy zeby drukowac na potęge pieniadze i stopy byly praktycznie 0%. ludzie pozaciągali kredyty a teraz im dop%$$%?@ą :)
0
pokaż komentarz
@RKN_: Co do zasady ten slogan jest używany do makroekonomii, a w mikroekonomii (czyli firm, gospodarstw domowych) inflacja jest zła.
Państwa zarabiają na inflacji, a kto traci?
0
pokaż komentarz
inflacja jest zła.
Państwa zarabiają na inflacji, a kto traci?
@Gamila_Ossadellud: tracą ludzie ale akurat kredytobiorcy jeśli chodzi o kredyt to zyskują a tracą banki. Tracą kredytobiorcy jak idą do sklepu, jak kupują samochód czy płacą za fryzjera, ale za kredyt nie tracą bo ich rata realnie wynosi mniej niż wcześniej (!) przecież to oczywiste.
Załóżmy że kupujesz samochód na raty za 60k PLN (oczywiście stałe stopy) przychodzi jakaś hiper inflacja, to zyskujesz czy tracisz na tej transakcji?
0
pokaż komentarz
@SaperX a czy rządzący zrobili co mogli aby ochronić naród przed inflacją?
0
pokaż komentarz
@RKN_: Zapomniałeś dodać stała stopa. Kredytobiorca na inflacji nie zarabia. Przy wysokiej inflacji im jest mniej kosztów stałych (takim jest rata kredytu) tym łatwiej jest spiąć budżet firmy/domowy.
Bank nie traci na kredycie. Bank z założenia zarabia na marży, wibor to koszt pozyskania kapitału (w ostatnim czasie jest za dużo pieniędzy i koszt jest sporo niższy).
Przy hiperinflacji i zmiennych oprocentowaniu kredytu wielu ludzi nie będzie w stanie obsłużyć zadłużenia. Nie będzie takich czasów, że ludzie jedną wypłatą spłacą kredyt. System finansowy jest tak zabezpieczony, że hiperinflacja wywoła masowe bezrobocie, ceny będą się zmieniać co kilka minut, a banki z wyprzedzeniem będą wyceniać kapitał.
Załóżmy, że kupiłeś mieszkanie w 2020-2021 roku, za 400k część kredytowałeś. Rata kredytu z uwzględnieniem podwyżki stóp ze stycznia rośnie o 30%-40% (zależy od ilości rat kredytu). Ile kredytobiorca zarobił na kredycie?
-1
pokaż komentarz
@Moisze Kupijesz mieszkanie za 100.000 na kredyt. Powiedzmy, na 10 lat. Kredytu oddajesz 150.000 z odsetkami. Do tego doliczasz spadek wartości pieniądza rzędu, optymistycznie, 5% rocznie.
Sprzedaje z mieszkanie, powiedzmy, za 130.000. Gdzie tu widzisz zarobek?
Gdzie pensje rosną 10% rok do roku? Średnie wynagrodzenie? No, chyba, że bierzesz dane z TVP, to może tak.
Ogarniasz jak ludziom raty wzrosły teraz? Pewnie nie bardzo.
Ty kompletnie nie masz pojęcia o czym piszesz. Nawet jak dodasz najem do zysku znkieszkania to i tak nic z tego jie wychodzi.
Ty byłeś kiedyś na zachodzie? Ja tak się składa mieszkałem 3 lata w Belgii, a od 6 lat jestem na zachodzie średnio 3 tygodnie w miesiącu. We wszystkich krajach UE. I nie wiem skąd bierzesz info, że ludzie nie kupują mieszkań czy domów na własność. Inna sprawa, że ludzie tam mają inną mentalność, często przeprowadzają się za pracą i im się po prostu nie opłaca mieć czegoś na stałe. Dodatkowo, tam koszt wynajmu nie zjada 3/4 pensji. A to bardzo ważne.
+1
pokaż komentarz
Sprzedaje z mieszkanie, powiedzmy, za 130.000. Gdzie tu widzisz zarobek?
@Radz1o: Jeśli robisz nierealne założenia że mieszkanie zyska w 10 lat jedynie 30% a nie jak w ostatnich 10 latach np w Warszawie 130% to tak, nie ma zysku. Ale robiąc nierealne założenia mogę wykazać zysk w dowolnym przykładzie albo stratę w zależności od tego co będzie pasowało do mojej tezy
+1
pokaż komentarz
I nie wiem skąd bierzesz info, że ludzie nie kupują mieszkań czy domów na własność.
@Radz1o: Stąd, jak masz pewniejsze dane niż eurostat to daj albo przestań się kompromitować. W Belgii 25% ludzi wynajmuje i to ciągle rośnie a ponad połowa z tych co mają własne siedzi na kredycie. To wszystko przez spiralę kosztów najmu.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Distribution_of_population_by_tenure_status,_2018_(%25)_SILC20.png
-1
pokaż komentarz
@Moisze Liczyłeś koszt kredytu? Liczyłeś do tego inflację? O czym Ty piszesz? Owszem, są mieszkania, które drożeją bardziej. Ale większość o takim przyroście wartości może pomarzyć. Nie każde miaszkanie jest w centrum.
Poza tym, mieszkania drożeją do pewnego pułapu. Aktualnie już zaczynają dostawać po dupie. A to będzie się nasilać. Stopy procentowe rosną, kredyty wyhamowały. Zaraz spadnie cena za metr.
Biorąc mieszkanie na kredyt masz małe szanse na nim zarobić. Zarobisz, jak kupisz (przynajmniej w większości) za gotówkę. Inaczej zje Cię procent od kredytu i inflacja.
+2
pokaż komentarz
@SaperX @WhiskyRomeo @dzikuZplasriku @ZawodowyMacherOdLosu @Moisze
Tak czytałem umowę kredytu i dosyć dokładnie wszystko kalkulowałem.
Mieszkanie kupiłem w lutym 2014. Warszawa/Bemowo/Jelonki Północne M2, piętro drugie z trzech, 45 m2. Cena zakupu 245000 - cena atrakcyjna bo właściciel myślał, że mnie na minę wsadza. Kryminaliści i ćpuny w mieszkaniu obok ale nie wiedział, że w tym samym czasie w którym kupiłem oni się wyprowadzili. Dodatkowo mieszkanie do kapitalnego remontu - to akurat nie był dla mnie żaden problem, a wręcz zgodne z moimi oczekiwaniami. Oglądałem wcześniej mieszkania gdzie ludzie chcieli po 8-9k za metr bo "dopiero co remont był", a remont taki, że pierwsze co bym zrobił po zakupie to wszedł z młotem i wszystko skuł :D.
Miałem w tamtym czasie odłożone 120k. Wziąłem kredyt na 150k na 15 lat. Raty malejące. Aktualna historia ściągnięta ze strony banku na załączonym obrazku.
Pierwsza rata 1452,05. Na początku jak tylko była możliwość to sobie nadpłacałem bo każda nadpłata znacząco obniżała kolejne raty. Jak widać nadpłaciłem w sumie 30k kapitału. Ostatnia rata 766,85. Dotychczasowy koszt kredytu 34 069,80. Do spłaty pozostaje 49576,61. Jestem to w stanie spłacić jednym kliknięciem ale przy tak niskich kosztach kredytu wolę mieć gotówkę do dyspozycji. W pandemii inwestując w akcje podwoiłem część swoich oszczędności.
źródło: kredyt_podsumowanie.PNG
0
pokaż komentarz
@Gamila_Ossadellud: słuchaj, ja cały czas mówię o inflacji której stopy nie doganiają. Przykład z samochodem jest dobry bo masz właśnie stałe oprocentowanie.
Jak od 10 lat masz inflację ok 2% stopy nie wzrastały to rok rocznie np kredytobiorcy hipoteczni na tym zyskiwali
0
pokaż komentarz
@RKN_: Teraz inflacji też stopy nie doganiają. A raty kredytów z oprocentowaniem zmiennym wzrosły dynamicznie. Kwestia 2% inflacji jest zdrowa dla gospodarki, bo skłania do inwestycji, tylko pieniądz też musi być uczciwie wyceniony.
Jeśli ich wypłata/dochody nie rosły wraz z inflacją to nie zyskiwali.
0
pokaż komentarz
Jeśli ich wypłata/dochody nie rosły wraz z inflacją to nie zyskiwali.
@Gamila_Ossadellud: źle rozumujesz - wypłata nie ma nic to tego. Jeśli wypłata nie rosła to po prostu ktoś zarabia co roku mniej i tyle. Co ma kredyt do wypłaty ( ͡° ͜ʖ ͡°)
0
pokaż komentarz
@RKN_: Jeśli dochody są takie same, rata kredytu również to na kredycie nie zarabiasz. Bank Ci nie zmniejsza kapitału ze względu na inflację.
0
pokaż komentarz
@Gamila_Ossadellud:
Jeśli dochody są takie same, rata kredytu również to na kredycie nie zarabiasz.
Oczywiście że zyskujesz, to na wypłacie tracisz i tyle w temacie. Jak przegrasz w kasynie to też stracisz i kredyt nie ma nic do rzeczy.
A swoją drogą w inflacji zarobki muszą iść w górę..20 lat temu ludzie 700zl zarabiali i mogli się utrzymać
0
pokaż komentarz
@RKN_: Powiedz kredytobiorcom, że teraz super zyskują na inflacji. Szczególnie jak jeszcze stopy wzrosną. Niech Ci przeliczą ile zarobili na wzroście inflacji.
0
pokaż komentarz
@Gamila_Ossadellud: jak ktoś wziął pożyczkę ze stałymi stopami to oczywiste że na tym zyskuje. Kończę dyskusję bo jesteś bardzo oporny na wiedzę i argumenty, albo wiesz że nie masz racji i walisz głupa
0
pokaż komentarz
@RKN_: Tych ze stałym oprocentowaniem jest mniej niż 5%. Ze zmiennymi tracą, ale wmawiaj sobie że kredytobiorcy zyskują na inflacji.
Fakt jest taki. W makroekonomii inflacja jest korzystna. W mikroekonomii inflacja zabija kredytobiorców.
więcej komentarzy(80)
+104
pokaż komentarz
Czyżby koniec życia ponad stan ? Wydawania pieniędzy których się nie ma ?
Kupowania czwartego mieszkania na wynajem ?
Nie przemyślanych inwestycji ?
+175
pokaż komentarz
@125procent: o ile nie popieram kupowania na kredyt, to rozumiem ze radosc wlewa sie w Twoje serduszko, na mysl o tych wszystkich kredytobiorcach ktorzy zatona po podniesieniu stop?
+98
pokaż komentarz
@majk90: Może będą chcieli się pozbyć swoich nieruchomości, a to oznacza promocje, a kto nie lubi promocji?
+57
pokaż komentarz
Może będą chcieli się pozbyć swoich nieruchomości, a to oznacza promocje
@Chris_Karczynski: nie oczekuj cudów. Wysoka inflacja będzie też miała wpływ na ceny nieruchomości (wyższe płace budowlańców, wyższe ceny materiałów).
Można spodziewać się, że mieszkania po 15k za metr spadną do (powiedzmy) 12k, ale te wycenione normalnie - niespecjalnie.
Wykopowi mityczni odkładacze stracą część kapitału przez tą samą inflację. O kredyt będzie znacznie trudniej.
Jak się nie obrócisz - dupa zawsze z tyłu.
Jedynym ratunkiem jest bitcoin.. a, nie - czekaj.. ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
+47
pokaż komentarz
@majk90: nigdy nie życzę ludziom źle. Nie cieszę też z czyjegoś nieszczęścia .Jedynie czego nie znoszę to użalania się nad sobą takich ludzi i żądania od państwa pomocy . Obwiniania wszyskich w koło tylko nie siebie .
+11
pokaż komentarz
Może będą chcieli się pozbyć swoich nieruchomości, a to oznacza promocje, a kto nie lubi promocji?
@Chris_Karczynski: Na wykopie sami inwestorzy gotówkowi, którzy wiecznie wieszczą pękanie bańki i oczekiwanie na promocje xD A tak naprawdę to typowe polactwo, by powiedzieć HAHA A NIE MÓWIŁEM! I tak czekają dzbany latami.
Zrozum jeden z drugim: jeśli będzie kryzys to wszyscy ci ludzie staną się twoim obciążeniem w kraju xD No, ale do tego trzeba coś widzieć poza rosnącymi stopami.
+5
pokaż komentarz
@125procent: czesciowo masz racje, jednak jesli prezes narodowego banku, fundamentu polskiego systemu finansowego, na pierwsze sygnaly o nadchodzacej inflacji reaguje rekomendacja obnizka stop procentowych, a rada polityki pienieznej to przyklepuje, to czemu mieliby rezygnowac z realizacji planow?
Ucierpia wszyscy, rowniez ci, ktorzy przygotowali sie na ewentualna podwyzke stop, co nie odbiera im prawa do glosu niezadowolenia, tymbardzoej ze jednoczesnie sp?$##@$ilo sie wszystko. Inflacja rosnie, stopy rosna, koszt utrzymania mieszkania rosnie.
Ponadto ta sytuacja uderzy we wszystkich. Doslownie we wszystkich. Firmy zaczna placic wiecej za obsluge kredytowa, woec przeniosa te koszta, przynajmniej w czesci, na odbiorce koncowego.
Nie mowie tu o januszach biznesu. Tako Orlen w 2020 roku wzial kredyt odnawialny na niemal 8 mld zlotych. W 16 bankach.
0
pokaż komentarz
Jedynie czego nie znoszę to użalania się nad sobą takich ludzi i żądania od państwa pomocy . Obwiniania wszyskich w koło tylko nie siebie .
@125procent: Przepraszam, a to nie państwo swoją c#@??wą polityką monetarną rozp%%%@#$a życie innym? Myślisz, że oni poczekają na spóźnienie ZUSu i PITu czy masz płakać i płacić, a bajlando rozdawnictwa trwa dalej? Na wszystko przecież budżet kraju stać, a później się okazuje, że jesteśmy biedakami. Ludzie chcą mieć swój dach nad głową, a nie wiecznie pakować hajs w wynajem, z którego nic nie mają. To zwykła potrzeba pierwszego rzędu. Kto nie chce mieć stabilizacji w życiu, wizji rozwoju, a nie wieczne trzęsienie ziemi czy starczy od 1 do 1?
0
pokaż komentarz
@XpedobearX: Podnoszenie stóp nie jest złe. Przyciąga zagraniczny kapitał, umacnia złotówkę itd.
+9
pokaż komentarz
@125procent: nie żeby ten, ale jeszcze na wykopie (ani w życiu) nie widziałem nikogo ktoby się bardzo przejmował i użalał nad sobą, że mu rata przez stopy wzrośnie. Za to są tysiące takich, którzy próbują wmówić kredytobiorcom jak bardzo mają przej@#@ne. Moim zdaniem tacy jak ty w taki sposób próbują sobie podbudować ego.
0
pokaż komentarz
@Chris_Karczynski: Nie jest złe, w czas, a nie wciąż oszukując ludzi dookoła, że nic takiego nie będzie miało miejsca, byle dalej głosić dobrobyt partii rządzącej.
źródło: this-is-fine.0.jpg
+1
pokaż komentarz
@XpedobearX: ludzie mieli by mieszkania o polowe tańsze gdyby nie cwaniaczki kupujące mieszkania pod wynajem i pierdzące w stołki. Kupują mieszkania nowe jak i z rynku wtórnego. Przedstawiają się jako młode małżeństwa. U mnie w klatce na 12 mieszkań 4 są wynajmowane. Spółdzielnia sprzedała je takim naciagaczą zamiast przyjąć do spółdzielni młodych
-4
pokaż komentarz
@endless-lameness: jedynym ratunkiem jest złoto.
-1
pokaż komentarz
@kamyrdol: chyba nie mieszkasz w Polsce . Słyszałeś o „frankowiczach”. ?
Nie podbudowuje sobie ego. Mi to zwisa ale ty chyba masz jakiś większy kredyt i dla tego masz kija w tyłku ze tak się zdenerwowałeś.
-2
pokaż komentarz
@majk90: modlitwapolaka.mp4
+7
pokaż komentarz
@125procent: Tym bardziej że to co robią banki centralne jest do przewidzenia. Mniej więcej co 10-15 lat wymyślają coś nowego aby ludzi okraść. Tym razem przez lata nadrukowali pieniędzy aby dać ludziom tanie kredyty pod korek a teraz zaczęły się żniwa procentowe. Podobne akcje były około 15 lat temu w USA. To wszystko to nic nowego, jak ktoś był ostrożny to ogarnął sytuację na czas, reszta niestety słono zapłaci. Zawsze biedni i głupi tracą najwięcej.
-3
pokaż komentarz
@kamyrdol: Na wykopie może nie, poczytaj co się dzieje na grupach facebookowych od kredytów hipotecznych.
0
pokaż komentarz
@125procent: owszem, mam, ale bardzo niski. Nie zdenerwowałem się. Wyraziłem swoją opinię.
+1
pokaż komentarz
Można spodziewać się, że mieszkania po 15k za metr spadną do (powiedzmy) 12k, ale te wycenione normalnie - niespecjalnie.
@endless-lameness: A zdajesz sobie sprawę że cena transakcyjna metra to 6k na rynku pierwotnym w mniej atrakcyjnych lokalizacjach? (Zielona góra, Białystok, opole.) To znaczy tyle że reszta ucieka w marże dewelopera i cenę gruntu, a te są już pompowane przez niskie stopy.
0
pokaż komentarz
@125procent: jakich? nieprzemyślanych
#grammarnazi
+2
pokaż komentarz
@endless-lameness:
nie oczekuj cudów. Wysoka inflacja będzie też miała wpływ na ceny nieruchomości (wyższe płace budowlańców, wyższe ceny materiałów). Można spodziewać się, że mieszkania po 15k za metr spadną do (powiedzmy) 12k, ale te wycenione normalnie - niespecjalnie.
Nie koniecznie. Pensje budowlańców nie pójdą w górę, w momencie gdy deweloperzy ponoszą straty.
Podobnie z cenami materiałów. Mając skład budowlany, przy 50% spadku zamówień (a przypomnę, że najwięksi deweloperzy na giełdzie w tym kwartale zanotowali 14% spadek), nawet przy rosnących kosztach energii, będziesz wolał spuścić 10% z ceny, by cokolwiek sprzedać. Na cenę wpływa bowiem nie tylko koszt wytworzenia ale przede wszystkim popyt. Koszty mogą rosnąć, ale jak popyt spadnie to ceny nie pójdą w górę.
0
pokaż komentarz
@endless-lameness:
Wykopowi mityczni odkładacze stracą część kapitału przez tą samą inflację.
Możesz wyjaśnić mechanizm, bo nie do końca tu rozumiemy? W jaki sposób straci ktoś na inflacji kupując coś czego cena właśnie spadła?
Może my czegoś nie rozumiemy? Wyjaśnisz?
0
pokaż komentarz
To znaczy tyle że reszta ucieka w marże dewelopera i cenę gruntu
@pkusmierczyk: a budowlaniec tak samo zarabia w Warszawie i Białymstoku? Buduje się w takim samym standardzie blok z mieszkaniami po 6k jak i po 12k?
+2
pokaż komentarz
Możesz wyjaśnić mechanizm, bo nie do końca tu rozumiemy? W jaki sposób straci ktoś na inflacji kupując coś czego cena właśnie spadła?
Może my czegoś nie rozumiemy? Wyjaśnisz?
@pastibox: Błędnie założyłeś, że ten mityczny wykopek coś kupił. On ciągle zbiera.
-1
pokaż komentarz
@endless-lameness przepisy budowlane i prawo pracy są takie same w skali całego kraju. Jeżeli przyjdzie recesja to będziemy równać w dół.
+2
pokaż komentarz
@pkusmierczyk: Prawo pracy nie obowiazuje na czarno, o dzielo, zlecenie i na DG.
-2
pokaż komentarz
ekuj cudów. Wysoka inflacja będzie też miała wpływ na ceny nieruchomości (wyższe płace budowlańców, wyższe ceny materiałów).
@majk90: W moje serudszko tez wlewa sie radosc, bo nie bede okradany inflacja. :) 2,5% jestem w stanie przezyc. Ba, nawet 4%. Ale nie k?!!a 15, czy 20%. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
0
pokaż komentarz
@panstolec: Oby Twoje marzenie sie spelnilo. Obawiam sie jednak, ze przy calym p?$%@?$niku jako spowodowal pis, inflacja jednak jeszcze troche sie utrzyma.
Za pozno, za duzo innych czynnikow.
Moze raty poteznie wzrosna, ale za to wszystko inne bedzie drogie.
więcej komentarzy(17)
-12
pokaż komentarz
To nie katastrofa, to powrót do życia bliskiego normalności.
+30
pokaż komentarz
@tom_w: tak k#!@a, ostatnia prosta xD jacy wy naiwni, myśląc że dop$#%%#@ając kredyciarzom, będziecie mieli w życiu lepiej xD
+148
pokaż komentarz
@spacja_enter: nie chodzi o dop#?!%#$enie kredyciarzom, tylko o ratowanie złotówki. A tak btw, przez niskie stopy tracą ciułacze oszczędności, czemu oni mają być poszkodowani?
Fakty są takie, że stopy trzeba było podnosić co najmniej pół roku wcześniej, niż to zrobiono.
+40
pokaż komentarz
tracą ciułacze oszczędności
@renkaboga: oni tracą nawet jak stopy rosną - bo stóp depozytów jakoś banki nie podnoszą :)
+57
pokaż komentarz
Fakty są takie, że stopy trzeba było podnosić co najmniej pół roku wcześniej, niż to zrobiono.
@renkaboga: xD Stopy trzeba było podniesć na początku 2020, dokładnie w momencie w którym je obniżyli. Ten populistyczny ruch uj!#%ł złotówkę na najbliższe parę lat.
+10
pokaż komentarz
@slx2000: Mamy nadpłynnością sektora bankowego, to na razie się nie zapowiada na wielkie ruszanie czegoś na depozytach, niemniej w końcu ruszyć się będzie musiało choćby z uwagi na możliwość podebrania konkurencji klientów.
0
pokaż komentarz
@renkaboga: jak co ktoś już odpisał. Oszczędności w złotówkach już dawno tracą i nawet przy podnoszeniu stóp nadal będą tracić.
+5
pokaż komentarz
@renkaboga: @coo84: sama prawda, wielu ekspertów ekonomicznych ( nie "ekspertóffff" ), mówi ,że stopy powinny być podnoszone już w 2019 roku. Przypominam ,że p0lska w kryzys covidowy w marcu 2020 wchodziła z inflacją około 4,5%, gdzie w strefie euro było 1%.
0
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez autora
0
pokaż komentarz
@spacja_enter: Nie chodzi o nieszczęście kredyciarzy, ale promując zadłużanie każdy będzie miał w długiej perspektywie źle i oszczędzający i kredytobiorcy.
Stopy 10 pkt są potrzebne Ptaszyno, wiem, że wiele osób przez to beknie, ale obecny system jest patologiczny.
0
pokaż komentarz
@renkaboga: nigdy nie dopuścić do zejścia poniżej 3-4%.
+1
pokaż komentarz
@tom_w: Tez, tak uważam. Pomijam ceny w Warszawie ale na Mazurach ceny działek i postawienia domu na poziomie 800,000 zł była norma. I tutaj jest pies pogrzebany. Taka kwota nie jest dużym wydatkiem dla pewnej grupy ludzi ale chorą sytuacją jest ,ze osoby zarabiające 4000 zł netto twierdziły , że jest to sytuacja normalna i akceptowalna. Znowu najbogatsi powiększa majatek.
-1
pokaż komentarz
@renkaboga: a co jakby Polska teraz chciała wprowadzić euro? Po co ratować złotówkę jak może być już za późno
+1
pokaż komentarz
tak btw, przez niskie stopy tracą ciułacze oszczędności, czemu oni mają być poszkodowani?
@renkaboga: a to dobre. Wzrosty stóp wynikają z inflacji, która zjada tym ciułaczom oszczędności w tempie obecnie jakieś 8 - 10% rocznie, a realnie może i więcej, zależy na co zbierają i co drożeje.
Dwa - mimo że stopy wzrosły, nadal w większości banków oprocentowanie kont oszczędnościowych czy lokat wynosi 0,0cośtam.
Ergo - i tak tracą i tak tracą.
O ile nie popieram januszowatego jarania się tym, że kredyciarze dostaną po dupach, to jeśli będą mieli problemy ze spłatami, to faktycznie w większości może to być ich wina, bo każdy bank w zeszłym roku mocno ostrzegał o możliwym i realnym wzroście stóp (pewnie we wnioskach mają nawet podpisane papiery, że zapoznali się z symulacją).
Niemniej, z drugiej strony pewnie mało kto przypuszczał, że pisiory tak rozpieprzą gospodarkę że wywali inflację najwyższą od ponad 20 lat i podrożeje wszystko...
-1
pokaż komentarz
@vostok: chłopie, tak jak pisiorów nie lubię, tak p#?$@$!enie, że wysoka inflacja to zasługa tylko rządu to jest populizm. Na Litwie też też rządzą pisiory? A tam jest najwyższa inflacja w całej UE. Na grudzień średnia UE wynosiła ponad 7%. Stopy w tym przypadku nic nie dają. Tylko obniżenie cen energii mogłoby ją zahamować i zmniejszyć.
0
pokaż komentarz
@spacja_enter: kolego są różne przyczyny, ale akurat na Litwie gospodarka ma się bardzo dobrze, a inflację wywaliło np. to, że wystąpił tam bardzo wysoki wzrost wynagrodzeń, więc wzrósł popyt, co przełożyło się na ceny.
Natomiast u nas małorozumny galpa trzymał nisko stopy procentowe, co też generowało popyt, ale niestety ludzie kupowali nie za swoje, tylko za pożyczone.
Zatem woje porównanie jest zupełnie nietrafione.
0
pokaż komentarz
Mamy nadpłynnością sektora bankowego
@Korowiov: Banki srają pieniędzmi, a WIBOR 6M wyższy o 1 pp od stóp procentowych. Niezły szwindel. Na wzrostach stóp banki zarabiają krocie.
więcej komentarzy(6)
+62
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
0
pokaż komentarz
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak: 9-10%?
+41
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
+18
pokaż komentarz
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak: Zamroza wibor jak Wegrzy.
-34
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
+89
pokaż komentarz
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak: To się zakaże bankructw banków. Proste
-26
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
+4
pokaż komentarz
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak: ten wykres pieknie pokazuje partactwo patałachów z pisu
+1
pokaż komentarz
@ping500: Genialne!!! Problem solved, pora na CSa ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+1
pokaż komentarz
9-10%?
@tom_w: Raczej nie, obstawiam, że przy 5-6% inflacja już nie będzie tak rosnąć, więc już nie będą tak podnosić, ale te 7% jest realne.
+3
pokaż komentarz
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak: Napiszesz, jak niby banki mają upaść?
-9
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
+4
pokaż komentarz
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak: Na razie to Santander przy aktualnych stopach szacuje 1,5 mld zł więcej zysku ( ͡° ͜ʖ ͡°)
-3
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
+22
pokaż komentarz
ten wykres pieknie pokazuje partactwo patałachów z pisu
@tajek:
źródło: Inflacja PO vs PiS.jpg
+28
pokaż komentarz
@Saeglopur: Manipulujesz wykresami jak TvPis
źródło: Beztytułu.png
-11
pokaż komentarz
@Saeglopur: Deflacja też nie jest zdrowa i jest demotywująca.
Wiadomo, że teraz inflacja szaleje. Ale akurat na tym wykresie jest ukazane przejście z negatywnego stanu za czasów rządu PO do zdrowej 2% inflacji za czasu rządów PIS.
Co mamy teraz to wiadomo ( ͡° ͜ʖ ͡°) Ale tu wina leży w dużej części w polityce globalnej, a nie tylko decyzjach PIS'u.
pokaż spoiler
Nie, że ich bronię ***** ***
+1
pokaż komentarz
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak: A jak konkretnie banki zbankrutują przy zamrożonym wiborze? Co na to wpłynie konkretnie? Przecież przy podwyżkach wiboru banki nie płacą nic więcej do budżetu państwa, po prostu więcej zyskują na kredycie.
-2
pokaż komentarz
@less: Not gonna happen
-5
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
-1
pokaż komentarz
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak No nie będą więcej zarabiać, to tak jakby ustawili stałe stopy procentowe.
Jakim cudem banki by miały upaść?
-1
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
+1
pokaż komentarz
bo bank ma zobowiązania! te zobowiązania przy zamrożonych stopach będzie musiał realizować ze stratą
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak:
jaka strata?
jeśli bank nie zbierze depozytów ani pożyczy to bankrutuje jak każda firma
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak:
ale banki maja wiecej depozytow, niz udzielonych kredytow
nie kazdy kredyt jest oprocentowany wg wiboru
praktycznie zaden bank nie ma oprocentowania depozytow wg stop procentowych nbp
w tej chwili nie ma zadnej oferty lokaty na poziomie chocby wiboru. O poziomie inflacji nawet nie wspominajac.
+1
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
0
pokaż komentarz
odwrotnie więcej kredytów niż depozytów i to o wielokrotnie więcej
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak:
dajesz zrodlo :)
nie chce mi sie z tobą gadać bo nie rozumiesz o czym pisze
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak:
no teraz to juz w ogole nie bedziesz gadac, bo poprosilem o zrodlo :D
0
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
-2
pokaż komentarz
stopa rezerw obowiązkowych google.com
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak:
poprosilem o zrodlo twoich rewelacji, czyli zestawienia bankowych depozytow z udzielonymi kredytami.
Nie prosilem o twoj wysryw, gdzie nawet jak zrodlo bedzie dobrze opisywac stope rezerw obowiazkowych, bo idiota i tak tego nie zrozumie i bedzie bredzic cos o "wielokrotnie wiekszej ilosci udzielonych kredytow nad zebranymi depozytami".
-1
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
-1
pokaż komentarz
pko sa 2021 rok
pierwsza tabela
Fully loaded leverage ratio, %
12.2021 8,87%
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak:
ale to tylko mowi, ile z pieniedzy banku, stanowi gotowka. Zywa gotowka. Taki banknocik lub monetka, ktora masz w portfelu.
A jak robisz przelew BLIKiem, to za tym przelewem nie idzie zywa gotowka. To jest wlasnie ta dzwignia o ktora sie potykasz. Ten pieniadz na koncie, ten pieniadz na karcie platniczej/kredytowej, to jest wykreowany pieniadz. Wykreowany z zywej gotowki. Jak dostajesz przelew bankowy na 10 000 pln, to za tym przelewem nie idzie pan z gotowka. Ale bank z zywej gotowki, ktora ma zgromadzona w skarbcu, musi od tego przelewu dac depozyt do NBP - wlasnie ta rezerwe czastkowa.
Wiec jeszcze raz: nie rozumiesz nawet najprostszej rzeczy, a starasz sie robic na eksperta.
-1
pokaż komentarz
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak: Ty chyba zakładasz scenariusz, że stopy będą zamrożone tylko w jednym banku. Dlaczego bank ma tracić, skoro wszyscy będą w tej samej sytuacji?
Dodatkowo bardzo łatwo sprawdzić ile bank ma depozytów, a ile kredytów (i to wszystkich rodzajów) na przykładzie właśnie sprawozdania PKO, pierwszego z brzegu:
Oszczędności klientów: 370 mld PLN
Finansowanie klientów: 248 mld PLN
Tu masz źródło: https://www.pkobp.pl/media_files/0d53deaf-a19e-4e43-8116-78c10d9d2c68.pdf
0
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
-1
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
-1
pokaż komentarz
człowieku bredzisz
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak:
nie, to ty bredzisz :D
bank kreuje pieniądz tylko przy udzielaniu kredytu wszystkie operacje które opisałeś to prawdziwa gotówka = prawdziwy pieniądz tylko zapisany cyfrowo
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak:
xD xD xD
pieniadz cyfrowy z zalozenia nie podlega dalszej kreacji :)
Masz, tylko nie potknij sie o wlasne nogi, strona 12, skoro tak duzo wykreowal pieniedzy na kredyty, to czemu ma udzielonych kredytow w 2019 roku mniej o jakies 60 miliardow, niz zebral w depozytach? :)))
https://www.pkobp.pl/media_files/14604798-0b50-4151-bb51-57f516917040.pdf
Jeszcze mam ci udowadniac ze jestes d...m, czy juz sam to zrozumiales?
+1
pokaż komentarz
@Saeglopur deflacja taka dobra ze za po robili co mogli żeby się jej pozbyć xd
+1
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
+1
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
-2
pokaż komentarz
nie rozumiesz co piszesz
@Siostra_nie_zdradzi_dziewczyna_tak:
zrozum to debilu!
+6
pokaż komentarz
Deflacja też nie jest zdrowa i jest demotywująca.
Wiadomo, że teraz inflacja szaleje. Ale akurat na tym wykresie jest ukazane przejście z negatywnego stanu za czasów rządu PO do zdrowej 2% inflacji za czasu rządów PIS.
@mudmen: @bajbuss: Ale bzdury ślepo powtarzane na wykopie xD
Z gospodarki niedoborów wiele kategorii produktów i usług z deficytowych i o statusie wręcz dobra luksusowego właśnie z tych względów w końcu zaczęło się normować. Np. odzież zaczęła tanieć bo i tak była jeszcze wtedy droższa niż w Europie, masa produktów zagranicznych też odpowiednio droższa i w końcu się to zaczynało normować. To jeb kalka ślepo zastosowana że skoro deflacja w krajach rozwiniętych jest czynnikiem spowalniającym wzrost PKB to w Polsce na dorobku też tak musi być?
Już wtedy ceny w PL w relacji do zarobków były wysokie ale polacy mają zamiłowanie do drożyzny i sobie wiele rzeczy sami usprawiedliwią - sztandarowy przykład to mieszkania z ostatnich lat. To ma być normalne że ludzie w PL biorą kredyty na ponad 20 lat na byle mieszkania? Takich przypadków jest masa.
PiS przeregulowaniem i obciążeniem podatkami absolutnie wszystkiego zaczął napędzać inflacje od początku i to własnie ten wykres też po latach dowodzi. Było to odczuwalne już wtedy. Opodatkowano wszystkie pośrednie etapy przetwórstwa i dystrybucji paliw, marże państwowego monopolisty w niektórych przykładach podniesiono o 192% (na dieslu) - lud sie obudził dopiero przy 6zł gdy cena ropy wynosiła POŁOWE ceny jaka była lata temu przy tej samej cenie litra benzyny. W Szwecji tankowałem za tyle samo, w Niemczech też, w Norwegii minimalnie drożej i sie śmiałem bo w życiu bym tego nie wymyślił lata temu xD
Ceny spożywczych produktów macie wyższe NOMINALNIE niż na zachodzie i to w krajach niby drogich. A co dopiero w relacji do zarobków? I to wszystko jest OK? I deflacja zła? xD
do zdrowej 2% inflacji za czasu rządów PIS.
xxxxD
Trzymajcie sie tam, kraj zmarnowaliście. Ja w PL zostawiłem już tylko ziemie z budynkami i spółke kapitałową a tak to ELO, wszyscy tam mądrzejsi :D
0
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
0
pokaż komentarz
I deflacja zła? xD
@Saeglopur:
tak, deflacja jest zla. Nie miesiac deflacji, pol roku, rok. Deflacja jak jest czasami, przez krotki okres czasu, to jest OK. Gorzej, jak deflacja utrzymuje sie przez lata.
Idzie pracownik do szefa i mowi ze chce zarabiac wiecej. Ale przeciez on zarabia wiecej. Bo deflacja powoduje, ze stac go na coraz to wiecej. Jak da podwyzke, to bedzie musial podniesc ceny swoich produktow badz uslug. Albo zwolnic Mietka. Deflacja wiec spowoduje, ze bardziej bedzie mu sie oplacalo jednak zwolnic Mietka.
Dlaczego zwolni Mietka? Bo nie oplaca mu sie ponosic kosztow podnoszenia wydajnosci. Bo jak ma dzis 100 zeta, to za rok kupi za ta kase wiecej, niz teraz. Wiec odklada inwestycje w czasie.
To ma być normalne że ludzie w PL biorą kredyty na ponad 20 lat na byle mieszkania? Takich przypadków jest masa.
@Saeglopur:
a w ktorym kraju jest tak cudownie, ze kupuje sie za gotowke? tylko pominmy kraje afrykanskie i ich "lepianki z gowna" :))
więcej komentarzy(29)
+54
pokaż komentarz
Jeśli Glapiński mówi takie rzeczy, to analitycy z NBP pewnie stworzyli prognozy inflacji dwucyfrowej. Podwyżki stóp są potrzebne, żeby ściągnąć nadmiar pieniędzy.
Z inflacji będziemy wychodzić jedynie gdy siła nabywcza pieniądza będzie spadała. Nie ma innej drogi wyjścia.
Teraz przyszedł czas aby chronić gospodarkę i pozwolić istnieć firmą które są rentowne. Tani pieniądz niszczy gospodarki, tworzy nierentowne inwestycje które psują/wypierają inwestycje rentowne. Stopy będą wyższe, co ma upaść upadnie, kto ma zbankrutować zbankrutuje, ale muszą być to działania które ustawią polską gospodarkę na następne 30 lat. Kryzysy są potrzebne, bo wtedy rynki oczyszczają się z głupich inwestycji.
+24
pokaż komentarz
Podwyżki stóp są potrzebne, żeby ściągnąć nadmiar pieniędzy.
@Gamila_Ossadellud: To jest porąbane, drukują kasę na potęgę, zdziwko, że inflacja i ten dodruk teraz trzeba ściągnąć z rynku.
Ale na bąbelki dali, ale że teraz to zabierają z nawiązką? NO ale przecież kto tyle doł?
+38
pokaż komentarz
Z inflacji będziemy wychodzić jedynie gdy siła nabywcza pieniądza będzie spadała
@Gamila_Ossadellud: z inflacji będziemy wychodzić jedynie gdy będzie inflacja. Ma Pan tę robotę!
+9
pokaż komentarz
, ale muszą być to działania które ustawią polską gospodarkę na następne 30 lat. Kryzysy są potrzebne, bo wtedy rynki oczyszczają się z głupich inwestycji.
@Gamila_Ossadellud: Piękne słowa. Za młodu byłem korwinistą i pamiętam, że po kryzysie w 2008 roku Korwin powiedział ni mniej ni więcej, że inne kraje mają ujemny przyrost gospodarki i kryzys większy niż my w polsce, bo rozdawali za darmo pieniądze firmom jako programy pomocowe. Powiedział też ni mniej ni więcej, że u nas kryzys jest mniejszy, bo platforma nic nie robiła w sprawie kryzysu. Gdyby platforma dawała tarcze finansowe firmom to stwierdził, że wówczas byśmy mieli większy kryzys.
Także najlepszy rząd to chyba taki co nic nie robi, w sytuacjach kryzysowych, a ewentualnie NBP robi robote za rząd tzn. wg przesłanek ekonomicznych albo obniża, albo podnosi stopy.
+9
pokaż komentarz
@TomdeX: Wielokrotnie pisałem, że Polacy to głupi naród. Cieszyli się z darmowych pieniędzy typu 500+, czarę goryczy przelały tarcze covidowe gdzie był masowy dodruk pieniędzy dla wszystkich.
0
pokaż komentarz
@Pan_Nimbus: Dlatego tak napisałem, bo większość ludzi nie wie co to inflacja. Żeby zwalczyć inflację ludzie będą musieli mniej zarabiać, a pieniądz będzie musiał pochodzić z pracy/inwestycji nie z powietrza.
Plusik:)
+3
pokaż komentarz
@Freeyour: PL wyszła wtedy na kryzysie dobrze, bo firmy oraz gospodarstwa domowe nie były tak zadłużone jak na zachodzie oraz rentowność polskich firm była lepsza.
Warto porównać dane z roku 2008 do 2020-2021 w kwestiach leasingów oraz kredytów dla firm i gospodarstw domowych. Jaki był wzrost wynagrodzeń między 2008 rokiem, a 2020-2021.
-1
pokaż komentarz
@Gamila_Ossadellud: problem w tym że ten sztuczny kryzys zrobili też po to aby razem z gospodarką firmami ubić rodziny, czy więc nie mogło tak zostać jak wcześniej? Dwa lata temu? W końcu ten kryzys sami wywołali, swoją nie udolnością a nie dlatego że tak się już kręci od 5 lat. Po co komu to były te 13 i 14 emerytury? Po to żeby wygrać tylko wybory?
-1
pokaż komentarz
@TomdeX: poczekaj na obligacje wojenne
+2
pokaż komentarz
@oremi: Żeby napychać siebie, rodzinie i znajomym kieszenie kasą. Upychanie kogo popadnie w zarządach, na rożnego rodzaju stołkach spółek skarbu państwa. Tworzenie nowych ministerstw, wzrost wydatków kancelarii premiera, prezydenta to jawne upłynnianie kasy. Podwyżki które sobie zaserwowali to tylko wierzchołek tego wszystkiego.
+1
pokaż komentarz
@oremi: Polacy są ekonomicznymi głupcami. Populiści lubią to wykorzystywać i mamy tego efekty. Jeszcze gorsze jest to, że partię opozycyjne mają taki sam pomysł na rządzenie jak PIS (może bez demontażu sądów, ale jak będzie je można politycznie obstawić to z tego skorzystają).
W PL trzeba obciąć wydatki socjalne, zlikwidować przywileje emerytalne, nie oszukiwać emerytów 13 i 14 emeryturą tylko normalnie waloryzować i tutaj jest problem. Bo emeryt by dostał około 80-100 zł więcej lub 160-200 zł, plus waloryzacja kapitału na kontach emerytalnych całego społeczeństwa to się dobrze medialnie nie sprzeda. A 13 i 14 emerytura dobrze się sprzedała i dodatkowo nie trzeba waloryzować kapitału w ZUSie.
Polska ma bardzo duży problem, nie ma opcji politycznej która to będzie chciała zreformować.
+2
pokaż komentarz
@Gamila_Ossadellud: przykład idzie z góry. Nikt jeszcze nie pokazał że pracą można do czegoś dojść. Uczą nas w szkołach różnych mężnych i etycznych postaw, a potem w życiu okazuje się że to było mamienie, że to nic nie jest warte, że te wartości są tylko na pokaz.
+1
pokaż komentarz
@oremi: Jeszcze do poprzedniego wpisu. Niemieccy ekonomiści w 2019 roku określili, że 1/3 firm w DE jest nierentowna i jakby mieli płacić normalne pieniądze za kredyt to by zbankrutowali. Więc reakcja na covid była na rękę, żeby jeszcze więcej rozdać pieniędzy.
Znam wiele osób które się dorobiły pracą. Tylko zarabiać pracą trzeba mądrze i niestety trzeba poświęcić znaczną część życia na pracę. Później dodatkowo to się przekłada na ryzyko zainwestowania kapitału no i jak się uda to już z górki.
Z drugiej strony ta góra została wybrana przez obywateli. Politycy to odzwierciedlenie społeczeństwa.
Szkoła uczy jak być posłusznym dla społeczeństwa nie inicjatywy.
0
pokaż komentarz
@Freeyour: Bo tak jest. Poczytaj sobie Rolanda Baadera "koniec pieniadza papierowego".
+1
pokaż komentarz
Z inflacji będziemy wychodzić jedynie gdy siła nabywcza pieniądza będzie spadała
@Gamila_Ossadellud: przeciez to wlasnie robi inflacja - obniza sile nabywcza
to jak niby mamy wychodzic z inflacji...inflacją?
-3
pokaż komentarz
@Gamila_Ossadellud: Dlatego jest kwestią kilku lat, aż pan z obrazka poniżej weźmie Polaków za mordy. No, ale skoro 15. emeryturka ważniejsza... Heh.
źródło: 4978708_824_0_2872_2048_1920x0_80_0_0_4a4e58baceb18039482f3c454acd9645.jpg
0
pokaż komentarz
@dziadolek1: Skrót myślowy, ludzie muszą mniej zarabiać żeby nie mogli generować wysokiego popytu. Co za tym idzie wzrost bezrobocia, przy wzroście bezrobocia presja płacowa spada i ceny nie muszą tak gwałtownie rosnąć (odpadnie jeden z czynników).
Kwestia energetyki w PL to przespanie ostatnich 30 lat na nowe inwestycji i modernizacje. Od 2024 lub 2025 roku URE nie będzie już regulowało cen energii dla gospodarstw domowych wtedy zacznie się jazda.
0
pokaż komentarz
@blau: Pan z obrazka za kilka lat może nie żyć. Cały świat zachodni ma pewne problemy gospodarcze spowodowane związane z masowym dodrukiem pieniądza i politycy na "krótko" zrobili dobrze dla ludzi. Teraz trzeba będzie przejść chorobę.
więcej komentarzy(7)