Wojna za naszą wschodnią granicą toczy się również w sieci. Atak Rosji na Ukrainę wywołał lawinę artykułów, informacji i komentarzy. Nie wszystkie doniesienia są jednak prawdziwe, część z nich ma za zadanie wywołać chaos i niepewność. Nie pozwólmy na to.
Starajmy się wspólnie o wysoki poziom społecznej weryfikacji treści na naszym portalu. Sprawdzajmy i weryfikujmy informacje w rzetelnych oraz oficjalnych źródłach. Wszelkie próby rozpowszechniania informacji nieprawdziwych raportujmy moderacji.
W rankingu siły armii, Ukraina wyprzedza Polskę
22. vs 24. miejsce w rankingu globalfirepower.
Podobne linki z tagiem #polska
+132
pokaż komentarz
Kiedyś (chociaż nie wiem, mogę się mylić) w tym rankingu byliśmy wyżej nawet od Niemców. To pokazuje, że ten ranking nic sobą nie prezentuje.
+275
pokaż komentarz
w tym rankingu byliśmy wyżej nawet od Niemców.
@Whaadahell: ale co to znaczy "nawet od Niemców"? Niemcy dziś nie mają wcale bardzo silnej armii. Przeciwnie.
+163
pokaż komentarz
@biesy: można nawet stwierdzić że Niemcy mają jedną z najsłabszych armii w EU. Ich armia opiera się na stacjonowaniu USA w ich kraju w roli straszaka za co płacą, nie tworzą silnej armii z wiadomych przyczyn. Ale nie zapominajmy że mają możliwości aby być numerem 1 w europie w bardzo krótkim czasie w razie potrzeby, w tym doświadczenie już mają. Miejmy nadzieje że w związku z sytuacją z Rosją nie zaczną modernizacji, umocnienia swojej armii a przy ich gospodarce wystarczy im 2-3 lata aby być najsilniejszym Państwem militarnym nie biorąc pod uwagę Rosji.
+5
pokaż komentarz
Ale nie zapominajmy że mają możliwości aby być numerem 1 w europie w bardzo krótkim czasie w razie potrzeby, w tym doświadczenie już mają
@Noiceno: Na jakiej podstawie tak twierdzisz? Nie widziałem nigdzie analiz możliwości przekształcenia ichnych fabryk w militarne. Nie widziałem też kontraktów na zakup najnowocześniejszej broni.
Taka Francja wciąga ich nosem.
+144
pokaż komentarz
@biesy: Niemcy aktualnie nie produkują sprzętu ale nadal inwestują w projekty zbrojeniowe. Myślisz że ten cały budżet na wojsko na co idzie? Przy tak silnej gospodarce, która utrzymuje się z przemysłu to nie problem aby zbudować nowoczesną armię z bardzo dobrym uzbrojeniem oraz wsparciem USA. Na dany moment nie mają do tego bodźca, nie zapominaj o tym że przed 2 wś ich armia również nie istniała, sytuacja gospodarcza też nie była kolorowa a jednak. A teraz wyobraź sobie co mogliby zrobić z najsilniejszą gospodarką w Europie, nowoczesną, z doskonałym przemysłem ciężkim a już nie wspomnę o ich kadrze naukowej, która również jest w topce światowej - doskonały przepis aby stać się potęgą militarną.
-8
pokaż komentarz
@Noiceno: ale nie na pstryknięcie palcami
+14
pokaż komentarz
@Whaadahell: Tylko abstrahując od tego rankingu- na dziś naprawdę mają armię dużo sprawniejszą i liczniejszą, mającą więcej sprzętu i amunicji niż nasza, większa produkcja i eksport broni, własnego projektu i produkcji rakiety.
+91
pokaż komentarz
@Whaadahell: To jedna z wielu pozycji z dupy pokazująca, że u nas nie ma ani jednego żołnierza rezerwy. Tyle jest wart ten indeks.
źródło: Screenshot 2022-01-26 at 16.07.49.png
-15
pokaż komentarz
ale co to znaczy "nawet od Niemców"? Niemcy dziś nie mają wcale bardzo silnej armii. Przeciwnie.
@biesy: A po co im armia? W tym momencie maja bufor z kazdej strony. W momencie gdy wojska np Rosyjskie przekrocza granice Polski. Niemieckie fabryki zbuduja w 6 miesiecy najsilniejsza armie w Europie. Maja technologie, fabryki i cale zaplecze.
+23
pokaż komentarz
Niemieckie fabryki zbuduja w 6 miesiecy najsilniejsza armie w Europie.
@01100011011010000110000101101101: Instytut Danych z Dupy, czy jakieś wiarygodne źródło?
-7
pokaż komentarz
Instytut Danych z Dupy, czy jakieś wiarygodne źródło?
@biesy: Zwykla mapa. Zeby zobaczyc ze Niemcy granicza tylko z krajami sojuszniczymi i do najblizszego potencjalnego wroga maja okolo 1000km. Plus wiedza np taka ze wojny wygrywaja fabryki i zasoby a nie kupiona w markecie armia. Czytaj kupione czolgi bez mozlowosci produkcji czesci zamniennych jak i produkowania nowych sztuk. Niemcy posiadaja wiedze, fabryki swoje modele uzbrojenia, ktore moga zaczac produkowac w fabrykach mercedesow, bmw, audi jak i wielu innych ktorych maja od groma. Tak na marginesie sa najwiekszym eksporterem broni w Europie.
Do tego wszystkiego u nich stacjonuje wojsko USA i to nie w liczbie 1000 zonierzy. Jest to najwieksza baza USA w Europie.
+6
pokaż komentarz
Zwykla mapa. Zeby zobaczyc ze Niemcy granicza tylko z krajami sojuszniczymi i do najblizszego potencjalnego wroga maja okolo 1000km.
@01100011011010000110000101101101: czekaj, czekaj, ale ty wiesz, że wojnę z takim krajem jak Niemcy prowadzi się inaczej niż np. z Ukrainą czy Gruzją?
1 k km dla Iskanderów to na serio niewiele.
+4
pokaż komentarz
To jedna z wielu pozycji z dupy pokazująca, że u nas nie ma ani jednego żołnierza rezerwy. Tyle jest wart ten indeks.
@apee: Jestem totalnym laikiem w tym temacie, ale wiem, że od zajęcia Donbasu i przekształcenia ukraińskiej armii ich rezerwa to ochotnicy, którzy przechodzą regularne weekendowe szkolenia i w część sprzętu wyposażyli się samodzielnie. Nie wiem jaka jest metodologia tej pozycji w tym indeksie, ale chyba ciężko to porównywać do naszej rezerwy na papierze.
-123
pokaż komentarz
@Whaadahell: dużo się nie zmieniło
źródło: szarzaaaaa.jpg
-7
pokaż komentarz
@01100011011010000110000101101101: jak rosyjskie przekrocza granice Polski to 24h pozniej beda na granicy Niemiec a ty cos mowisz ze za 6 miesiacy beda mieli armie.... nie bedzie ich po tygodniu
-1
pokaż komentarz
nadal inwestują w projekty
@Noiceno: Zgadza się. I to całkiem ciekawe.
Niemcy budują stratosferycznego bezzałogowca
źródło: hap-alpha-wizualizacja.jpg
+37
pokaż komentarz
@ymkzz: o nazistowska propaganda dziala i w 2022 xD
-1
pokaż komentarz
Niemcy budują centrum badawcze bezpilotowców
źródło: centrum-badawcze-bezzalogowcow-cochstedt.jpg
+9
pokaż komentarz
@Whaadahell: Ale ten ranking nic nie znaczy, bo to same liczby. Na raz nie zmobilizujesz i nie wykorzystasz wszystkiego.
Tak jakby rosja wszystkie siły nagle przerzuciła na granicę z ukrainą, a drugi kraniec kilka tys kilometrów dalej bez wojska? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
A poza tym w wojnach już dawno nie wygrywa liczba karabinów i czołgów. Pokazała to wojna Armenii z Azerbejdżanem, czy chociażby wkroczenie rusków na ukraine wcześniejsze.
0
pokaż komentarz
Niemcy wspierają powstanie własnych małych rakiet kosmicznych
źródło: storage.googleapis.com
+1
pokaż komentarz
@01100011011010000110000101101101: co z czynnikiem ludzim? W 6 miesięcy nie da się wyszkolić specjalisty obsługującego nowoczesny i zaawansowany sprzęt.
+5
pokaż komentarz
@Defender: Wystarczy poczytac troche historii. Np. Lend-Lease jak to USA i UK zbudowalo armie rosyjska stawiajac im fabryki i dajac pomoc w budowaniu czolgow. Trzasakali je jak parowki. Wystarczy poczytac jak Hitler przestawil gospodarke niemiecka na gospodarke wojenna i jaka armie zbudowali.
Niemcy maja niesamowity potencjal zeby zbudowac silna armie. Jednak nie maja takiej potrzeby na dzien dzisiejszy. Po co na to wydawac kase dzisiaj ( patrzac z ich punktu widzenia )
+4
pokaż komentarz
@Noiceno: zanim ruscy do nich dojadą czyli przejadą przez nas wyprodukują sobie tyle sprzętu ile będzie potrzeba :-)
+2
pokaż komentarz
@biesy: ale dlaczego Iskander mialby na nich spasc?
+4
pokaż komentarz
@Whaadahell: Niemiecka armia praktycznie nie istnieje. Politycy maja totalnie wywalone na jej finansowanie i regularnie ja demobilizuja, pomijajac fakt, ze nawet to co maja na papierze jest w wiekszosci niezdatne do uzytku i wymaga remontu. Wyzszy ranking Ukrainy nie powinien nikogo dziwic, bo praktycznie od 2014 roku sa w stanie wojny z Rosja. W takiej sytuacji fundusze kieruje sie wlasnie na wojsko, cwiczenia i mobilizacje. Ukraincy sa na pewno duzo lepiej na ta chwile "ostrzelani" i "wycwiczeni" do walki, a ile transportow wyposazenia i nowoczesnej broni dostali z zachodu przez te kilka lat NIEOFICJALNIE tego nikt tak naprawde nie wie, ale mozna sie domyslac, ze dozbrojenie mieli zacne. Pamiętajcie, ze ta "biedna Ukraina" do niedawna była TRZECIĄ NAJWIĘKSZĄ POTĘGĄ ATOMOWĄ NA ŚWIECIE i podpisała memorandum budapesztańskie w zamian za gwarancję ciągłości granic przez zachód i Rosję, więc zachód ma wobec Ukrainy zobowiązania i to na papierze.
+2
pokaż komentarz
@01100011011010000110000101101101: Współcześnie już nie buduje się armii parę lat/miesięcy przed (jak to było w czasach wojen światowych). Ze względu na skomplikowaną technologię i krótki okres trwania działań wojennych liczy się to co stworzy się przed wojną.
0
pokaż komentarz
@Sisay: Rosji nie stac na inwazje ktora bedzie obejmowac Polske i Niemcy juz nie mowiac o jakiejkolwiek dluzszej okupacji xD
0
pokaż komentarz
@Whaadahell: A przed 2ws to chyba nas kwalifikowali jako 4czy 5 najwieksza armie na swiecie ( Uk i usa praktycznie nie mialo armii)
0
pokaż komentarz
@01100011011010000110000101101101 Hitler nigdy nie przestawił gospodarki na wojenne tory.
+3
pokaż komentarz
Taka Francja wciąga ich nosem.
@biesy: tak samo mowiono na 3-4 lata przed II WŚ
0
pokaż komentarz
@baronio pssst, mamy 2022, a nie 1935.
0
pokaż komentarz
@Whaadahell: external debt miejsce 111/140 :D
-2
pokaż komentarz
@apee: W sumie odkąd zawieszono pobór to rezerwa praktycznie nie istnieje. Ostatnie roczniki poborowych niedługo będą kończyć 35 lat, a większość ostatni raz trzymała w ręku broń kilkanaście lat temu. Likwidacja poboru granicząc z Rosją była ogromnym błędem. I nie mówię tu o jakiejś rocznej służbie gdzie z nudów gnębiło się kotów. 2-3 miesiące podstawowego przeszkolenia dla wszystkich po studiach/szkole + raz na kilka lat szkolenia uzupełniające np. 2-tygodniowe.
-4
pokaż komentarz
@zbiku90: Masz w pełni rację. Mamy całe pokolenie, które nie trzymało nigdy w rękach broni i nie ma pojęcia, co robić w czasie wojny. Pobór i trzymanie ludzi w koszarach bez celu przez 10 miesięcy był bez sensu, ale dało się go zreformować tak, żeby nie wylewać dziecka z kąpielą i chociaż podstawowe, krótkie, ale powszechne szkolenia przeprowadzić. No ale po co? Przecież historia się skończyła... WOT jest jakąś próbą naprawienia tego błędu, ale słabą, bo nie jest powszechny i odbiera zasoby innym rodzajom sił zbrojnych.
W każdym razie ludzie odpowiedzialni za likwidację poboru bez wprowadzenia żadnej alternatywy powinni odpowiadać za zdradę stanu.
0
pokaż komentarz
@Whaadahell: Ja wiem że wyprzedzam Ukrainę i Polskę( ͡° ͜ʖ ͡°)
0
pokaż komentarz
@biesy: Chodzi o politykę i dogadanie np. z Rosją..
dziś przodują Chiny długo nic USA później Rosja...
( ͡° ͜ʖ ͡°)
+1
pokaż komentarz
@biesy co Ty bredzisz? Niemcy są 4 największym eksporterem broni na świecie
0
pokaż komentarz
@Noiceno nie produkują sprzętu? Przecież są 4 największym eksporterem broni na świecie xD
0
pokaż komentarz
@Noiceno: Nie zgodzę sięz tobą.Szczerze wątpię iż są w stanie w ciągu kilku lat prześcignąć taką Francją Nie mają broni nuklearnej. Nie mają lotniskowców. Nie mają zdolności do projekcji siły w wielu regionach świata. O programie kosmicznym i własnym kosmodromie nie wspomnę, bo się zasiedzieli w swoim k@??idołku i ciężko będzie te zapuznienia nadgonić. Owszem, mają wielkie możliwości ale tego "w krótkim czasie" nie nadrobisz.
-1
pokaż komentarz
Niemcy dziś nie mają wcale bardzo silnej armii.
@biesy: nie mają, bo z jedynym potencjalnym wrogiem są ugadani od dawna
0
pokaż komentarz
@Whaadahell: i zgadzam się w pełni - np. Szwajcaria jest dość daleko a przecież ich możliwości pozwalają na powołanie w ciagu 3 dni prawie 400 000 armii a każda dorosła osoba jest tam co roku na szkoleniu wojskowym... tam stodoła ma funkcję bunkra z działem przeciwlotniczym a lokalna wiejska droga jest jednocześnie pasem startowym myśliwców ukrytych w skalnych hangarach... broń ma każdy
0
pokaż komentarz
Kiedyś (chociaż nie wiem, mogę się mylić) w tym rankingu byliśmy wyżej nawet od Niemców. To pokazuje, że ten ranking nic sobą nie prezentuje
@Whaadahell: O czym ty mowisz? Ukraina obecnie jest zagrozona bezposrednia wojna i sie zbroi. Nie robi tego sama, dostaje sprzet od sojuszniczych krajow, wiec dziwne, by nie wyprzedzila krajow, ktore bezposrednio nie sa zagrozone wojna.
-2
pokaż komentarz
@saragossa100: A co to za problem stworzenie broni nuklearnej? To oni ją wymyślili ( ͡º ͜ʖ͡º) jedynie mieliby problem z marynarką bo tutaj potrzebujesz czasu na zbudowanie okrętów ale tego nie potrzebują dużo. Zapominasz że ogromną część przy pierwszym lądowaniu na księżycu odegrała niemiecka kadra, to że ktoś czegoś nie robi nie oznacza że nie umie :) pierwsze rakiety balistyczne tak samo Niemcy. To oni byli prekursorem w najważniejszych dziedzinach militarnych, nie zapominaj o tym. A teraz dodatkowo mają władzę nad całą Europą poprzez UE.
-1
pokaż komentarz
@soundboy: nie produkują sprzętu dla siebie to miałem na myśli, poprzedni wykopek bredził ( ͡º ͜ʖ͡º)
0
pokaż komentarz
Wystarczy poczytac jak Hitler przestawil gospodarke niemiecka na gospodarke wojenna i jaka armie zbudowali.
@01100011011010000110000101101101:
Wystarczy poczytać dlaczego w 1940 roku po pokonaniu Francji Hitler planował zmniejszenie ilości wojska .
A całkowite przestawienie gospodarki Nieniec na produkcję wojenną to 1943 rok.
+183
pokaż komentarz
ufff no to sami sie obronią
+49
pokaż komentarz
@b1ackjack1: rozumiem w takim razie, że Polska będąca tylko 2 oczka poniżej też sama odparlaby Rosję? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+28
pokaż komentarz
Ten ranking to jakaś ściema, towed artillery pokazuje że mamy 0 a jednak dział mamy sporo. Na stronie Wojska Polskiego chwalą się ze akurat artylerię to mamy całkiem spoko
-4
pokaż komentarz
@Zuchwaly_Pstronk: a ktoś powiedział że ua będąca dwa oczka wyżej obroni się przed Rosja? Nikt I'm nie daje szans. Tylko straty Rosjan po astronomicznym wzmocnieniu z zachodu powinny (prawdopodobnie) zatrzymać Rosjan z uwagi nanstraty/opinie publiczna ( z którą mało kto się liczy). Jeśli będą chcieli dojadą ich od własnej granicy plus 100km od Białorusi do kijowa i od dołu Odessa. I tyle w temacie.
+1
pokaż komentarz
@Zuchwaly_Pstronk: Pod Rzadami Kaczystow tak to wyglada.
0
pokaż komentarz
@kutafonixor są dwa wyjścia, albo strona kłamie albo "Nasz" rząd kłamie ze mamy artylerię (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■)
Wybór należy do Ciebie w co uwierzysz ;-)
+214
pokaż komentarz
Rankingi są niewiele warte. A i nie ma się co dziwić że Ukraina wypada lepiej od nas, od prawie dekady (kiedy to minęło?) jest w stanie niewypowiedzianej wojny.
-98
pokaż komentarz
@altruistyczny: No i co w tym dziwnego, Ukraina jest w cialym stanie wojny jak nie z Rosja to zatargi z Rumunia, Wegrami, no i z wlasnym narodem.
+45
pokaż komentarz
@Wiesieks41: Przeczytaj ze zrozumieniem to co napisałem ;)
+31
pokaż komentarz
@altruistyczny: Każesz czytać ze zrozumieniem ruskiemu botowi? ( ͡º ͜ʖ͡º)
-1
pokaż komentarz
@Wiesieks41: Wstawaj i Wałcz...
https://youtube.com/watch?v=G5mDsZwtbFE
+82
pokaż komentarz
Jedno to siła armi, drugie możliwości jej użycia, finansowania, doświadczenia, morale, logistyki itp...
+54
pokaż komentarz
@spermochlip: sojusze jak np. NATO.
-22
pokaż komentarz
drugie możliwości jej użycia, finansowania, doświadczenia, morale, logistyki itp...
@spermochlip: czyli polska na ostatnim miejscu
+20
pokaż komentarz
Jedno to siła armi, drugie możliwości jej użycia, finansowania, doświadczenia, morale, logistyki itp...
@spermochlip: Ukraina przygotowywała się do tego ataku kilka lat. Ponadto na wschodzie Ukrainy od lat trwają działania wojenne. Wszystkie punkty które wymieniłeś są dziś na Ukrainie na wyższym poziomie niż w Polsce. Ukraińska armia jest dziś lepiej przygotowana do walki.
Najważniejsze jest jednak to, że Ukraina nie jest w żadnym wielkim sojuszu militarnym, więc mimo wszystko atak na nią byłby dla Rosji mniej ryzykowny. Atak na Ukrainę (nawet pełnoskalowy) to mimo wszystko z duzym prawdopodobieństwem jedynie konflikt lokalny. Atak na Polskę byłby de facto wypowiedzeniem wojny światowej.
+7
pokaż komentarz
@spermochlip: Tylko finansowanie jest na Ukrainie nominalnie o prawie połowę niższe (jeśli chodzi o procent PKB to jest wyższe). Na Ukrainie jednak te środki są rozsądniej wydawane. Pomimo, że w pozostałych sektorach gospodarki jest tam ogromna korupcja, to jednak jeśli chodzi o zbrojenia, to starają się wydawać pieniądze rozsądnie.
0
pokaż komentarz
@AstonMilkshake: Na same sojusze nie ma co patrzeć, historia nas nauczyła ile są warte.
0
pokaż komentarz
@spermochlip ranking global power bierze to pod uwagę
+58
pokaż komentarz
Ten ranking to żart, 1000 nowoczesnych czołgów to tyle samo punktów co 1000 T-72. Już nie mówiąc o tym że nie sprawdzają ile jest czego na chodzie.