Wojna za naszą wschodnią granicą toczy się również w sieci. Atak Rosji na Ukrainę wywołał lawinę artykułów, informacji i komentarzy. Nie wszystkie doniesienia są jednak prawdziwe, część z nich ma za zadanie wywołać chaos i niepewność. Nie pozwólmy na to.
Starajmy się wspólnie o wysoki poziom społecznej weryfikacji treści na naszym portalu. Sprawdzajmy i weryfikujmy informacje w rzetelnych oraz oficjalnych źródłach. Wszelkie próby rozpowszechniania informacji nieprawdziwych raportujmy moderacji.
Z powodu sankcji samochody w Rosji będą produkowanie bez poduszek i ABS
Produkowane od teraz w Rosji auta będą też musiały spełniać normy ekologiczne... sprzed 34 lat.
Podobne linki z tagiem #swiat
+191
pokaż komentarz
Do tej pory większość i tak nie miała tych drogich ekstrawagancji.
+142
pokaż komentarz
@brightside: To prawda. Zakładam że 90% aut w rym kraju to „klasyki” bez tych zbędnych dodatków. ruSSki ginie jak prawdziwy mężczyzna XD jak jego dziad pod Berlinem.
+10
pokaż komentarz
@brightside: @JPII: Łada jest tylko jedna, "idealna", niezmienna zupełnie jak te prehistoryczne kacapskie czołgi.
0
pokaż komentarz
@brightside właśnie się zdziwiłem że wogle były
0
pokaż komentarz
@brightside: jak to w rosji, życie warte paczkę fajek (・へ・)
+29
pokaż komentarz
@brightside: typowa łada
źródło: vav6mct33q811.jpg
+21
pokaż komentarz
@brightside:
źródło: 6721760931210188785.jpg
-2
pokaż komentarz
Sądziłem, że te nalepki to gimbusiarski fotomontaż, a to istnieje naprawdę. :o
Straszne.
+209
pokaż komentarz
Sankcjami cofnąć państwo do średniowiecza.
-40
pokaż komentarz
@solarris szczerze powiedziawszy te sankcje na tym etapie bardziej wyglądają na zachętę powrotu do ich naturalnego stanu rzeczy czyli dziadowizny na każdym kroku
+39
pokaż komentarz
@solarris: albo dalej
+14
pokaż komentarz
@solarris: Wystarczy jak zaczną produkować Zastawę, nawet symbol logo mieli by ideologicznie zgodny.
źródło: histmag.org
-1
pokaż komentarz
Wciąż ich własny samochód.
Tymczasem co Polska wyprodukowała?
+27
pokaż komentarz
W czasie kryzysu z chipami kilka, miesiecy temu, europejskie koncerny planowały (nie wiem, czy to zrobiły) wprowadzenie do sprzedaży samochodów z szybami podnoszonymi na korbkę, bez elektrycznych foteli i innych bajerów, posunęły się nawet do odzysku chipow ze złomowanego AGD, wiec sama reakcja kacapów na kryzys jest poniekąd zrozumiała.
+36
pokaż komentarz
@Obruni: Dacia do tej pory ma szyby na korbke ;)
+31
pokaż komentarz
@Obruni: no bez przesady, sterowanie szybami da radę zrobić na kilku prostych tranzystorach.
0
pokaż komentarz
@sciana: o szybach gdzieś czytałem, tutaj to nie jest wyszczególnione, choć i tak ilosc uproszczen jest znaczna, znalezione na szybko https://antyweb.pl/co-zniknelo-z-samochodow-przez-pandemie
+65
pokaż komentarz
@pilprzem: - Halo Mercedes, zimno mi
- <Podnoszę temperaturę o dwa stopnie i włączam ogrzewanie fotela>
- Halo Dacia, zimno mi
- <Mi też>
0
pokaż komentarz
@sciana: Bez przesady sterowanie szyby w aucie idze zrobić na samym przełączniku, ja w Seacie z 98roku tak miałem temat rozwiązany. Ewentualnie 2 przekaźniki 10amperowe na jedno podnoszenie szyby też by dało radę( ͡° ͜ʖ ͡°)
+2
pokaż komentarz
@pilprzem: Fabia z tyłu też ( ͡° ͜ʖ ͡°) Nie wiem jak passat ale B6 na pewno był dostępny z korbami z tyłu - marka zobowiązuje.
+9
pokaż komentarz
@pilprzem: Tu Cie zaskoczę ;)
Miałem Sandero II z tylnymi szybami elektrycznymi - za dopłatą 350 zł.
Miałem też Focusa Trend z 2018 roku z korbami z tyłu.
+2
pokaż komentarz
@sciana:
sterowanie szybami da radę zrobić na kilku prostych tranzystorach.
W podstawowej wersji masz tylko silniki i przełączniki, to wszystko. Tam nawet przekaźników nie ma.
+7
pokaż komentarz
Bez przesady sterowanie szyby w aucie idze zrobić na samym przełączniku
@Mati1248:
Ignoranci minusują.
Dla niedowiarków:
źródło: early911sregistry.org
+15
pokaż komentarz
Halo Mercedes, zimno mi
@LoboV:
źródło: tvn24.pl
0
pokaż komentarz
@tarrin: nie ignoranci tylko ludzie bez pojęcia o czym kolwiek
0
pokaż komentarz
@tarrin: da się, pod warunkiem, że dodasz dedykowany obwód do obsługi szyb. Normalnie wpina się do do magistrali CAN ale do tego trzeba chip.
0
pokaż komentarz
@norbert108: W nowych samochodach nawet światłą są sterowane CAN-em (-‸ლ). Po co robić coś prosto, skoro można skomplikować.
0
pokaż komentarz
@tarrin: bo ciągniesz jeden kabel i wpinasz do niego resztę rzeczy zamiast osobnej wiązki do sterowania światłami.
+2
pokaż komentarz
W nowych samochodach nawet światłą są sterowane CAN-em (-‸ლ). Po co robić coś prosto, skoro można skomplikować.
@tarrin: np. po to aby miec informacje zwrotna ze swiatlo nie dziala (nie swieci, nie poziomuje sie itp itd). Po co uzywac rozrusznika jak mozna uzyc korby.
0
pokaż komentarz
@norbert108:
A potem musisz bulić za lampę jak za zboże bo nawet jak kupisz tanio używkę / zamiennik to okaże się, że bez sparowania w komputerze nie chce działać. Ewentualnie musisz wydłubywać sterownik ze starej lampy i do nowej wkładać.
-2
pokaż komentarz
@jeanpaul:
A w przypadku awarii sterownika wszystko leży.
Przerabiałem to w swoim RR P38, tragedia.
IMO w samochodach sprawdza się zasada że im prościej tym lepiej.
0
pokaż komentarz
A w przypadku awarii sterownika wszystko leży.
Przerabiałem to w swoim RR P38, tragedia.
@tarrin: wymieniasz sterownik kodujesz urzadzenia i wszystko dziala. Zawsze mozesz isc z buta.
IMO w samochodach sprawdza się zasada że im prościej tym lepiej.
... tak, ale nie prosciej niz to jest potrzebne.
"Make everything as simple as possible, but not simpler." Albert Einstein
Nie jestes w stanie uzyskac takiej mocy i niskiego zanieczyszczenia bez udzialu sterownikow. Dlatego nie pozbedziesz sie sterownikow. Nie jestes w stanie zbudowac samochodu jakiego oczekuje wspolczesny klient za pomoca ponczochy jako paska klinowego (jesli wiesz co mam na mysli).
Co wiecej w wielu wypadkach to nie sterowniki sa problemem tylko druciarstwo mechanikow. Przy mechanicznej naprawie rozpieli wtyczki, a potem albo uszkodzili uszczelki, albo wygieli piny albo zwarli kable itp itd co doprowadzilo do uszkodzenia elektroniki. Innym problemem jest brak wiedzy uzytkownikow. Myja myjkami cisnieniowymi komory silnika doprowadzajac do zawilgocenia elektroniki.
Oczyiwscie dochodza to tego niedopracowane rozwiazania producentow, slabe materialy itp. itd. Ale to wciaz nie powod zeby rezygnowac z rozwoju, bo cos sie moze zepsuc.
0
pokaż komentarz
wymieniasz sterownik kodujesz urzadzenia i wszystko dziala. Zawsze mozesz isc z buta.
@jeanpaul:
Takie proste to nie było, soft zamknięty, protokół nieznany bo to czasy przed CAN-em były, komputery diagnostyczne masakrycznie drogie. Plus drufiarstwo poprzedniego właściciela.
Oczyiwscie dochodza to tego niedopracowane rozwiazania producentow, slabe materialy itp. itd. Ale to wciaz nie powod zeby rezygnowac z rozwoju, bo cos sie moze zepsuc.
Ja nie mówię o rezygnacji z rozwoju. Popatrz chociażby na nowe Suzuki Jimny - da się prosto, nowoczesnie i bez udziwnień.
+1
pokaż komentarz
@tarrin:
komputery diagnostyczne masakrycznie drogie.
jak sie chce klase premium to trzeba placic
Plus drufiarstwo poprzedniego właściciela.
I wszytsko jasne, ktos zepsul a potem pretensje do technologii
Ja nie mówię o rezygnacji z rozwoju. Popatrz chociażby na nowe Suzuki Jimny - da się prosto, nowoczesnie i bez udziwnień.
No patrze i widze, prosta bude z benzynowymi silnikami na wtrysku lub turbodieslem, sadzisz ze to jest obslugiwane bez komputera? Widze rowniez ABS 4-Kanalowy z EBD i ESP sadzisz ze to zrobisz na przelacznikach?
A co widze w wyposazeniu, asystent swiatel w tym dlugich, asystent pasa ruchu, zmeczenia kierowcy, rozpoznawanie znakow, i tutaj przerwe wyliczanie, bo juz okazuje sie ze twoj przyklad jest z dupy. Proste auto, ktore poza wielkoscia pneumatycznym zawieszeniem itp. jest tak samo jesli nie bardziej skomplikowane od twojego PR.
Zapewniam cie jesli dobierze sie do niego Janusz mechanik to bedzie taki sam problem jak z PR.
No ale panie kiedys to byly czasy, auto dalo sie naprawic za pomoca 3 kluczy i duzego mlotka. Teraz to komputery i sterowniki, a mechanika zeszla na drugi plan.
Kup se lade nive albo jakiego gaza i bedziesz zadowolony, kazdy kowal naprawi, na poboczu drogi za pomoca loma.
-1
pokaż komentarz
Kup se lade nive albo jakiego gaza i bedziesz zadowolony, kazdy kowal naprawi, na poboczu drogi za pomoca loma.
Proste auto, ktore poza wielkoscia pneumatycznym zawieszeniem itp. jest tak samo jesli nie bardziej skomplikowane od twojego
@jeanpaul:
Aktualnie mam dwa samochody: Suzuki Samurai z silnikiem 1.3 na wtrysku (zagazowany) i Renault Lagune 2 z 2.0 turbo benzyną.
Do obu bez problemu można dostać oprogramowanie diagnostyczne (Pyren do Renault ma możliwości zbliżone do CLIP-a a jest darmowy, interfejs na elm327 też dużo nie kosztuje), w przypadku Suzuki podstawową diagnostykę da się wymigać kontrolką check engine, więc jak widać się da.
Co do RR - poczytaj najpierw o BECM-ie, potem pisz o komplikacji. W Suzuk abs to zwykła pompa + serwo (w Lagunie zresztą też), w P38 był modulator z własną pompą i akumulatorem ciśnienia. Przykłady mógłbym mnożyć w nieskończoność.
+1
pokaż komentarz
@Obruni: W sumie jak dwa lata temu kupowałem auto, to też zdarzały się auta, które nie miały seryjnie elektrycznych szyb z tyłu. A to było na początku pandemii.
Proste rozwiązanie podnoszenia szyb pewnie jest niemożliwe, bo bezpieczeństwo. Nie można zrobić podnoszenia, które ucina palce, więc potrzebne są dodatkowe elementy.
+3
pokaż komentarz
Ciekawe. Czujnik do poduszki można zrobić analogowy, poduszki powietrzne mogli by chyba produkować samemu, materiałów pirotechnicznych im nie brakuje.
Zastanawiam się też, czy dało by radę zrobić analogowy ABS, ogólnie rosjanie są nieźli w takich wynalazkach.
+55
pokaż komentarz
@Kulek1981: hmm, przy ich materialach pirotechnicznych to odpalenie poszki powodowaloby przy okazji oderwanie dachu i spopielenie wszystkich osob w samochodzie.
+2
pokaż komentarz
@Rasteris: Niemniej, mają w tym doświadczenie. Przez takie sankcje, jest szansa na powstanie nowych, zupełnie analogowych rozwiązań. Jestem starszej daty i jakoś zawsze wolałem mechanikę ponad elektryką.
+15
pokaż komentarz
@Kulek1981: mechanika ma za duze opóźnienia. W przypadku poduszek trzeba wielkiej dokładności czasowej. Mechanika noe sprawdzi się. Albo zrobisz coś lekkiego, o malej bezwladności i sie rozleci albo cos porządnego, ale bezwładność wprowadzi zbyt duze obiącenie. A jeszcze musisz zsynchronizować to z prędkością samochodu. Kilka czujników. I masz cos na miarę maszyny babbagea pod wzgledem komplikacji. Ruscy robili kopię Z80, juz prędzej na tym zrobisz coś sensownego. Zegar 4,77MHz wystarczy w zupelności nawet przy 20 cyklach na rozkaz średnio.
+1
pokaż komentarz
@Rasteris: pomyślałem właśnie o tym, że ja wolałbym już jeździć bez poduszki niż z ruską konstrukcją
-1
pokaż komentarz
@Kulek1981: Wiesz jaka jest przewaga układów cyfrowych nad analogowymi ? Cyfrowe układy są nie podatne na zakłócenia. A co do analogu to telefon komórkowy mógłby wyzwolić poduszkę powietrzną podczas normalnej jazdy. Nie ciekawe to. I wielkość samej płytki do poduszki to by chyba musiała być objętości 30 litrów.
0
pokaż komentarz
@Mati1248: hmm, zwykle widziałem info, że to analogiczne rozwiązania są najmniej zawodne, o jakich zakłóceniach mówisz?
Sam czujnik mógłby być dosyć prosty, kilkugramowa kulka w płytkim łożu, dociśnieta sprężynową blaszką o określonym nacisku. Przy określonej liczbie G, kulka wyskakuje, zamykając obwód między dociskającą blaszką a magnetycznym pierścieniem zamocowanym dookoła kulki, podłączonym do obwodu.
Analogowe, niezniszczalne i lepsze jak brak poduszki powietrznej ¯\_(ツ)_/¯
+1
pokaż komentarz
@Kulek1981: tak zrobią mechaniczny abs tylko ze będzie trzeba DMC podnieść i prawko C+E ¯\_(ツ)_/¯
0
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez autora
0
pokaż komentarz
@Kulek1981: nie rozumiecie chyba, że tu ni3 chodzi o to, że się inaczej nie da, bo jak najbardziej się da. Tylko, że z takich analogowych rozwiązań od dawna się nie korzysta bo tylko zwiększają skomplikowanie samochodu a co za tym idzie jego cenę.
0
pokaż komentarz
@norbert108: Gdy masz do wyboru mały mechaniczny stycznik lub zupełny brak poduszek, wybór jest w miarę prosty ( ͡º ͜ʖ͡º)
0
pokaż komentarz
@Kulek1981: Osobiście uważam, że pewnie dałoby się zrobić coś takiego. Są jednak na pewno trzy niepewne dla mnie kwestie:
- jak by to było z seryjną produkcją czegoś takiego (powtarzalność, opłacalność),
- korelacja między prędkością samochodu (~= prędkością wypadku) a prędkością wyzwolenia poduszki, i czy dałoby się w odpowiednim czasie to zrealizować - cały proces musi się zamknąć w kilkunastu milisekundach,
- takie rozwiązanie jest dość mocno narażone na samoczynne wyzwolenie, co zamiast ratować w przypadku wypadku, mogłoby być jego przyczyną. A jakby taka poduszka się wyzwoliła, i spowodowała wypadek, to pamiętaj, że kilka sekund po wyzwoleniu poduszka już jest pusta, w prawdopodobnie dopiero po kilku sekundach doszłoby do jakiegoś zderzenia = zostałbyś z pustą poduszką, która spowodowała brak widoczności i wypadek, a jednocześnie nie ochroniłaby Cię przed niczym już.
Chyba najprościej i najtaniej pójść w rozwiązanie z lat 80, 90, czyli łamaną kolumnę kierownicy. Proste, tanie, solidne, działa (jako tako), brak ryzyka.
+22
pokaż komentarz
Jaśki w rosyjskiej motoryzacji nabiorą teraz dosłownego znaczenia ( ͡° ͜ʖ ͡°)
źródło: jasiek.jpeg
-8
pokaż komentarz
@Rabissimo: ( ͡° ͜ʖ ͡°) Dobre.
+36
pokaż komentarz
@starnak: Starnak od Ciebie zgarnąć pochwałę to jak wygrać w konkursie na obieranie cebuli - nie wiadomo czy płakać ze szczęścia czy z bólu ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+11
pokaż komentarz
@Rabissimo to chyba mile, gdy AI rozumie i docenia twoje poczucie humoru? ;)