Znalezisko zostało zakopane. Głosowanie na treść nie jest już możliwe.

Czy należy ustąpić pierwszeństwa autobusowi ruszającemu z przystanku?

Czy należy ustąpić pierwszeństwa autobusowi ruszającemu z przystanku?

Wielu kierowców ma wątpliwości czy autobus wyjeżdżający z zatoki autobusowej ma pierwszeństwo. Co o takiej sytuacji mówią przepisy?

  •  

    pokaż komentarz

    Zamiar włączenia się do ruchu musi być zawsze jednoznacznie sygnalizowany kierunkowskazem lub w inny sposób.

    Który przepis zobowiązuje do sygnalizacji włączania się do ruchu? I co oznacza "inny sposób".

    https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-o-ruchu-drogowym-16798732/dz-2-roz-3-oddz-2

    •  

      pokaż komentarz

      @niki_niki: czytałeś artykuł?
      Art. 18 ust. 1 ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz 1137 z późn. zm.)
      ... jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

    •  

      pokaż komentarz

      @dzoker: Pytam o włączanie się do ruchu, a nie o zmianę pasa czy wyjeżdżanie z zatoki. Wyobraź sobie sytuację w której zaparkowałem przy prawej krawędzi jezdni. Po pewnym czasie, włączam się do ruchu, nie zmieniając pasa, ani nie wyjeżdżam z zatoki.

    •  

      pokaż komentarz

      @niki_niki:
      Zaparkowałeś, czyli wyłączyłeś się z ruchu. Zamierzając się włączyć się wcześniej musisz to zasygnalizować to innym użytkownikom drogi. O wcześniejszej ocenie czy jest to bezpieczne, już nie wspomnę.

    •  

      pokaż komentarz

      @abomito: Wskaż przepis, który zobowiązuje mnie do sygnalizacji włączenia się do ruchu. Przypominam, że nie skręcam, nie zmieniam kierunku ruchu, nie wyjeżdżam z zatoki, nie zmieniam pasa ruchu. Natomiast, zgodnie z art. 17. zachowuję szczególną ostrożność oraz ustępuję wszystkim innym uczestnikom.
      Pytanie dotyczy sygnalizowania włączania się do ruchu. Nie dotyczy sygnalizowania: zmiany pasa, wyjeżdżania z zatoczki itp., bo tego nie robię. Jestem już na pasie ruchu i po włączeniu się do uchu, zamieszam dalej nim jechać. Druga cześć pytania dotyczy, co oznacza "inny sposób", mam trąbić jak się włączam do ruchu czy co? I gdzie to jest zdefiniowane.

    •  

      pokaż komentarz

      @niki_niki:
      Byłeś w ruchu?Jeżeli nie, to taki zamiar musisz jakoś to zasygnalizować. W wypadku samochodu jest to włączenie kierunkowskazów i optyczne sprawdzenie czy można się włączyć. Są jeszcze zresztą zasady dobrego wychowania, które powalają innemu użytkownikowi ruchu pozwolić na włączenie- nawet przez ustąpienie pierwszeństwa.
      Natomiast wypadku rowerów, hulajnóg czy bryczek wystarczy sygnalizacja ręką. Ruszanie uchem czy mruganie lewym okiem uznawane jest za nieskuteczne.

    •  

      pokaż komentarz

      Jeżeli nie, to taki zamiar musisz jakoś to zasygnalizować
      @abomito: Tak? To wskaż przepis, który mnie do tego zobowiązuje, tylko tyle. Jeszcze raz przytoczę aktualny stan prawny włączania się do ruchu:
      https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-o-ruchu-drogowym-16798732/dz-2-roz-3-oddz-2

      Widzisz gdzieś tam konieczność sygnalizowania włączenia się do ruchu. Powtarzam, nie wyjeżdżam z miejsca parkingowego, nie wyjeżdżam z zatoczki, stoję na jezdni przy prawej krawędzi i po włączeniu się do ruchu, chcę dalej jechać tym samym pasem. Co więcej, nie pytam co robią wszyscy łącznie ze mną, tylko pytam o obowiązek wymieniony w przepisach.

      Może po tej dyskusji wniosek będzie taki, że przepis powinien określać, że włączenie do ruchu należy sygnalizować, ale obecnie takiego obowiązku nie ma.

    •  

      pokaż komentarz

      @niki_niki: Rób co chcesz, jesteś w końcu świadomym uczestnikiem ruchu.
      Jeżeli chodzi o mnie, to na wszelki wypadek mam kamerę z GPS. O ile przy zwykłym "wjechaniem komuś z zadek" miałbym problemy, to w wypadku nagłego włączenia się do ruchu mogło by to być uznane za za wymuszenie.

    •  

      pokaż komentarz

      Rób co chcesz,
      @abomito: Mam wrażenie, że nie rozumiesz czego dotyczy ten wątek.

      w wypadku nagłego włączenia się do ruchu mogło by to być uznane za za wymuszenie.
      Oby się nie okazało na nagraniu, że kierujący autobusem sygnalizował zamiar już od pewnego czasu.

    •  

      pokaż komentarz

      @niki_niki: Rozumiem.
      "Kierowca, który zbliża się pojazdem do oznakowanego przystanku autobusowego w terenie zabudowanym, jest zobowiązany zmniejszyć prędkość. W razie potrzeby powinien się zatrzymać, aby umożliwić kierującemu autobusem włączenie się do ruchu. Warto jednak zaznaczyć, że jest to konieczne tylko jeżeli kierujący autobusem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wyjechanie z zatoki na jezdnię."
      Można przeczytać powoli kilka razy.

    •  

      pokaż komentarz

      @abomito: Czyli nie rozumiesz, wątek dotyczy stwierdzenia z artykułu, brzmiącego tak:
      "Zamiar włączenia się do ruchu musi być zawsze jednoznacznie sygnalizowany kierunkowskazem lub w inny sposób."

      Jeśli kierujący autobusem, zatrzymał się na jezdni, bo nie ma zatoki. Włączając się do ruchu, nie musi tego sygnalizować, co jest sprzeczne ze stwierdzeniem "musi być zawsze jednoznacznie sygnalizowany". Co więcej musi sygnalizować wyjazd z zatoki, zmianę pasa ruchu itp., ale to są inne czynności niż włączanie się do ruchu.

      Można przeczytać powoli kilka razy.
      Więc czytaj sobie powoli, a w szczególności jakie obowiązki ma kierujący włączający się do ruchu. Może dla ułatwienia zacytuję poniżej:

      Art. 17. [Zasady włączania się do ruchu]
      2.
      Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.


      Jeśli powolne czytanie spowoduje tam pojawienie się informacji o sygnalizacji, będę pod wrażeniem.

    •  

      pokaż komentarz

      Pytam o włączanie się do ruchu

      @niki_niki: Miras Ty serio nie ogarniasz?

      Znalezisko jest o AUTOBUSIE WLACZAJACYM SIE DO RUCHU Z PRZYSTANKU

      a nie o WLACZANIU SIE DO RUCHU.

      Art. 18. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze
      zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany
      pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

      a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany
      pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

      Oddaj prawko zanim zrobisz komus krzywde.

    •  

      pokaż komentarz

      @gorzki99: Jesteś pewien, że piszesz do właściwej osoby? Wyobrażasz sobie, że są przystanki bez zatoczki, gdzie autobus zatrzymuje się na prawym pasie, a przystanek oznaczony jest znakiem P-17. Może to jednak ty oddasz prawo jazdy?

      Znalezisko jest o AUTOBUSIE WLACZAJACYM SIE DO RUCHU Z PRZYSTANKU
      Znalezisko może i tak, ale ten wątek jest o włączaniu się do ruchu, niech będzie, że zawęzimy to do autobusu na przystanku na jezdni. Dalej to nie zmienia faktu, że nie ma przepisu, który nakazuje zawsze sygnalizację włączenia się do ruchu. Jeśli jest wskaż ten przepis. Musisz sygnalizować, zmianę pas, wyjazd z zatoki itp.

      Możesz jeszcze wyjaśnić po co cytujesz w tym wątku przepis, który nie dotyczy pojazdu, który włącza się do ruchu?
      Jest to przepis, który nakłada obowiązki na innych kierujących, celem ułatwienia wyjazdu autobusu z zatoki, ale nie o tym jest ten wątek.

      źródło: ltesty.pl

    •  

      pokaż komentarz

      @niki_niki: Powoli bo widze ze nie do konca zrozumiales o co chodzi.

      Znalezisko jest o tym:

      "Czy należy ustąpić pierwszeństwa autobusowi ruszającemu z przystanku?"

      Tak czy nie?

      Wiec podalem przepis ze nalezy (w terenie zabudowanym)

      Wyobrażasz sobie, że są przystanki bez zatoczki, gdzie autobus zatrzymuje się na prawym pasie, a przystanek oznaczony jest znakiem P-17.

      @niki_niki: MIjam takich kilka-kilkanascie codziennie w drodze do roboty. I to bez znaku poziomego.
      I dopoki autobus nie da lewego migacza to mozna go wyprzedzac. Jak da lewy migacz to nie mozna.

      W przeciwienstwie do zwyklego auta wlaczajacego sie do ruchu. Dla zwyklego auta lewy migacz to nie magiczne pozwolenie na wlaczenie sie do ruchu. Dla autobusu tak.

      Jak zaczniesz rozrozniac te dwie sprawy to daj znac.

    •  

      pokaż komentarz

      Jak zaczniesz rozrozniac te dwie sprawy to daj znac.
      @gorzki99: Może zacznijmy od rozróżniania: omijania i wyprzedzania. To odnośnie :

      I dopoki autobus nie da lewego migacza to mozna go wyprzedzac.

      To czy można go omijać, jest zależne czy jest P-4 podwójna ciągła. Którą nie można przekraczać, choćby dlatego, że często przed autobusem jest przejście dla pieszych, które zasłania autobus. Więc takiego autobusu również nie możesz omijać.

      Znalezisko jest o tym:
      "Czy należy ustąpić pierwszeństwa autobusowi ruszającemu z przystanku?"


      Tak ale w treści artykułu jest stwierdzenie:

      Każdy kto jest już uczestnikiem ruchu, czyli porusza się po drodze na którą chcemy wjechać, ma pierwszeństwo przed nami. Nawet, jeśli jest to motorower, rower, lub pojazd zaprzęgowy.

      Zamiar włączenia się do ruchu musi być zawsze jednoznacznie sygnalizowany kierunkowskazem lub w inny sposób.

      Który nie stwierdza nic o autobusie i zawiera błąd, ponieważ nie ma takiego przepisu.

      W przeciwienstwie do zwyklego auta wlaczajacego sie do ruchu. Dla zwyklego auta lewy migacz to nie magiczne pozwolenie na wlaczenie sie do ruchu. Dla autobusu tak

      Możesz wskazać przepis, który o tym mówi, w szczególności, że autobus to tak, a inne pojazdy to nie? Jaki przepis narusza kierujący autobusem, który włącza się do ruchu z pasa na jezdni, nie włączając kierunkowskazu. Co więcej, w/g PoRD kierujący autobusem sygnalizowałby tym samym zamiar zmiany pasa ruchu, co jest nieprawidłowe.

      Jeszcze jedno, ten wątek nie jest o tym jak się jeździ, jak wygląda to w praktyce na drogach. Ten wątek jest o aktualnym stanie prawnym, oraz niezgodnym z nim stwierdzeniu w artykule.

    •  

      pokaż komentarz

      Możesz wskazać przepis, który o tym mówi, w szczególności, że autobus to tak, a inne pojazdy to nie? Jaki przepis narusza kierujący autobusem, który włącza się do ruchu z pasa na jezdni, nie włączając kierunkowskazu.

      @niki_niki: Ale ja juz to zrobilem... Ze tak zacytuje sam siebie:

      Ale tym razem obrazkowo ze strzalkami. Masz zaznaczony ze autobus i masz zaznaczone ze musi sygnalizowac. Cego nie zrozumiales?

      źródło: Screenshot_777.jpg

    •  

      pokaż komentarz

      @gorzki99: Cóż, kierujący autobusem nie sygnalizuje ani zamiaru zmiany pasa ruchu bo go nie zmienia, nie wyjeżdża również z zatoki. Co więcej powtarzam po raz kolejny, nie jest to przepis, nakładający jakiekolwiek obowiązki, na włączającego się do ruchu kierującego autobusem. Cytowany przepis nakłada obowiązki na innych kierujących, aby mu to umożliwili.

      Jak tego nie zrozumiesz, to dalej nie pójdziemy.

      Gdyby przepis brzmiał, "kierujący autobusem zobowiązany jest podczas włączania się do ruchu, do sygnalizacji tego lewym kierunkowskazem, nawet gdy nie zmienia pasu lub nie wyjeżdża z zatoki". Wszystko byłoby ok.
      Gdyby autor tego artykułu napisał "Kierujący wyjeżdzający z zatoczki, zobowiązany jest ten manewr sygnalizować kierunkowskazem" Też byłoby ok.
      Ale nie jest ok, bo w artykule jest błąd.

    •  

      pokaż komentarz

      Co więcej powtarzam po raz kolejny, nie jest to przepis, nakładający jakiekolwiek obowiązki, na włączającego się do ruchu kierującego autobusem

      @niki_niki: Czlowieku czego ty nie rozumiesz?

      Jest w przepisie:

      jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany
      pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.


      Poza tym jest w artykule:

      "Warto jednak zaznaczyć, że jest to konieczne tylko jeżeli kierujący autobusem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wyjechanie z zatoki na jezdnię."

      Wiec o czym ty tu pierolisz:

      Co więcej powtarzam po raz kolejny, nie jest to przepis, nakładający jakiekolwiek obowiązki, na włączającego się do ruchu kierującego autobusem

      Jezeli kierowca autobusu nie zasygnalizuje lewym migaczem checi wlaczenia sie do ruchu to jest we dupie - nie ma zadnego pierwszenstwa. Jak zasygnalizuje to magicznie kazdy ma mu ustapic i umozliwic jazde i wlacenie sie do ruchu.

      Serio pytam - czego tu nie ogarniasz???

      Jasno jest napisane SYGNALIZUJE KIERUNKOWSKAZEM.

      źródło: Screenshot_778.jpg

    •  

      pokaż komentarz

      Jest w przepisie:

      jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany
      pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.


      @gorzki99: Może nie rozumiesz co to jest zmiana pasa ruchu, albo czym jest zatoka autobusowa. Bo stojący autobus na P-17 nie jest ani w zatoce, ani nie będzie zmieniał psa. Więc może wyjaśnij mi po co kolejny raz przytaczasz ten przepis?

      Wiec o czym ty tu pierolisz:
      Poziom spada, bo brakuje argumentów, typowe.

      Jak zasygnalizuje to magicznie kazdy ma mu ustapic i umozliwic jazde i wlacenie sie do ruchu.

      Poj@#$ło cię, włączający się do ruchu ustępuje każdemu,
      2.
      Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.


      chyba, że jest to autobus wyjeżdzający z zatoki, albo zmieniający pas, wówczas na innych kierujących jest nakładany obowiązek ułatwienia mu tego art 18.2.
      A teraz skup się, kierujący nie zmienia pasa i nie wyjeżdża z zatoki. Dlatego w większości przepadków, masz P-4 abyś nie mógł go omijać, w pozostałych kierujący autobusem stojący na P-17 nic nie sygnalizuje, ustępuje innym pojazdom, które go omijają, a następnie włącza się do ruchu.

      Może to ci pomoże załapać temat:

      https://gp24.pl/autobus-rusza-z-przystanku-bez-kierunkowskazu-wideo/ar/4788671

    •  

      pokaż komentarz

      @niki_niki: Dobra ostatni raz bo nawet moja cierpliwosc ma granice.
      Picrel
      Stoi autobus na przystanku (po prawej) jak nie ma lewego migacza to go mozesz wyprzedzac - jak ma to nie mozesz - dotarlo wreszcie??

      źródło: Screenshot_780.jpg

    •  

      pokaż komentarz

      Stoi autobus na przystanku (po prawej) jak nie ma lewego migacza to go mozesz wyprzedzac
      @gorzki99: Ja p@%%%#!e, ile razy nie będziesz odróżniał omijania od wyprzedzania.

      A teraz wskaż przepis, który zabrania omijania pojazdu, który sygnalizuje zamiar, no właśnie czego, skoro włącza się do ruchu. Przepis, który chcesz tu podpiąć, dotyczy pojazdu skręcającego na skrzyżowaniu, a nie omijania pojazdu włączającego się do ruchu.

      Z takimi brakami, to się tu lepiej nie udzielaj.

  •  

    pokaż komentarz

    Trzeba umożliwić kierującemu autobusem włączenie się do ruchu. Nie ma obowiązku, że musisz. Art. 18 ust. 1 PoRD

    •  

      pokaż komentarz

      @dymaczdusz: Kierujący jest "zobowiązany", wiec ma obowiązek.

      Art. 18. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze
      zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany
      pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

    •  

      pokaż komentarz

      @niki_niki: nikt Ciebie za rękę nie zatrzymasz jak nie wpuścisz autobusu, ale jak jedzie sznur aut i nikt mu nie umożliwi wjazdu to mogą, któregoś z kolei mogą zatrzymać ale nawet nie wiem pod co podłączyć takie wykroczenie i jaki mandat były no i dlaczego jego a nie innego.

      Ładne kilka lat temu Dworak w Jedź Bezpiecznie o tym mówił, że nie masz obowiązku a przepisy są nie jednoznaczne.

    •  

      pokaż komentarz

      nikt Ciebie za rękę nie zatrzymasz jak nie wpuścisz autobusu,

      @dymaczdusz: Raczysz żartować, policjant ujawniający wykroczenie ma obowiązek, zareagować, np. w sytuacji jak będzie jechać za Tobą, a Ty nie zwolnisz lub nie zatrzymasz się aby.... Możesz zostać nagrany na monitoringu autobusu i rozliczony później, itd.

      ale nawet nie wiem pod co podłączyć takie wykroczenie i jaki mandat były no i dlaczego jego a nie innego.
      To jako kierujący powinieneś uzupełnić wiedzę w tym zakresie, od 2022r mandat od 50 do 3000PLN, art. 97 kodeksu wykroczeń, czyli wykroczenie przeciwko innym przepisom ustawy Prawo o ruchu drogowym
      https://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/589610,zwezajacy-sie-pas-ruchu-pierwszenstwo-przejazdu-policja.html

      Dworak
      Opinie tego pana zazwyczaj są trafne, jednak ma na swoim koncie kilka spektakularnych wtop:

      1) Zanikający pas, Dworak tworzy teorie nie poparte żadnym przepisem, policja odpowiada :
      https://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/589610,zwezajacy-sie-pas-ruchu-pierwszenstwo-przejazdu-policja.html

      2) Zawracanie i ustępowanie pierwszeństwa pojazdowi z drogi wewnętrznej lub podporządkowanej. W/g Dworaka zawracający pojazd nagle nie wiedząc dlaczego i na podstawie jakich przepisów traci pierwszeństwo.

      3) Tego nie znałem, odnośnie, że nie ma obowiązku zwolnienia lub zatrzymania się celem umożliwienia włączenia się do ruchu kierującemu autobusem, co jest sprzeczne z art. 18.1

      Tak więc w dyskusjach, lepiej powoływać się na obecny stan prawny, niż na subiektywną nie popartą przepisami, opinię tego pana.

    •  

      pokaż komentarz

      @niki_niki:

      Raczysz żartować, policjant ujawniający wykroczenie ma obowiązek, zareagować, np. w sytuacji jak będzie jechać za Tobą, a Ty nie zwolnisz lub nie zatrzymasz się aby.... Możesz zostać nagrany na monitoringu autobusu i rozliczony później, itd.

      Jak jedzie sznur samochodów i w tym sznurze TY, któryś z kolei który nie wpuszcza autobusu, to na jakiej podstawie Policjant postanawia właśnie Ciebie zatrzymać a nie kierowce przed lub kierowce za Tobą? I na jakiej podstawie prawnej? Nie zobowiązałeś się wpuścić? Mówimy tylko i wyłącznie o włączaniu się autobusu na pas ruchu z zatoki autobusowej i posługujemy się Art 18.1. Nie znam artykułu, który w jednoznaczny sposób mówi, że masz obowiązek ustąpienia mu wjazdu jak i nie znam przepisu, który mówi że kierowca autobusu ma pierwszeństwo.
      Jest Art 18.2, który mówi "Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego."

      Dworak interpretuje PoRD, policjant, sąd też mogą interpretować nawet inaczej.
      Niestety ale PoRD ma wiele wzajemnie wykluczających się przepisów, które są nie jasne dla ludzi którzy znają PoRD jak własną kieszeń a co dopiero dla przeciętnego kierowcy. To dotyczy właśnie wyjazdu autobusu z zatoki autobusowej.

    •  

      pokaż komentarz

      Policjant postanawia właśnie Ciebie zatrzymać a nie kierowce przed lub kierowce za Tobą?

      @dymaczdusz: Na takiej samej podstawie, gdy kilku kierujących przekracza prędkość a zatrzymują jednego, wystarczy że też przekracza prędkość. Pytanie do policjanta, dlaczego zatrzymał pan mnie, skoro wszyscy przekraczali prędkość jest dość infantylne.

      Nie znam artykułu, który w jednoznaczny sposób mówi, że masz obowiązek ustąpienia mu wjazdu
      Masz obowiązek zwolnić albo zatrzymać się, dokładnie o tym mówi art. 18.1, masz to zrobić w taki sposób aby umożliwić kierującemu autobusem włączenie się do ruchu. Ten specyficzny zapis, zapobiega np. trollowaniu, abyś np. nie zatrzymał się z przodu autobusu, co wszak spełniłoby pierwszą część przepisu, natomiast samo zatrzymanie uniemożliwiłoby wyjazd za zatoki.

      Art 18.2, dotyczy kierującego autobusem i nie jest tematem tej dyskusji.

      Dworak interpretuje PoRD, policjant, sąd też mogą interpretować nawet inaczej.
      Tylko, że Dworak w swoich interpretacjach nie podpiera się przepisami, a KGP tak, dotyczy odpowiedzi na punkt 1)

      które są nie jasne dla ludzi którzy znają PoRD jak własną kieszeń a co dopiero dla przeciętnego kierowcy. To dotyczy właśnie wyjazdu autobusu z zatoki autobusowej.

      To może opisz, jak interpretujesz ten przepis, po co jest w PoRD, może to martwy przepis?

      Ja widzę to tak, kierujący autobusem sygnalizuje wyjazd z zatoczki, inny kierujący ignoruje to, ujawnia to policjant i nakłada mandat. To w jaki sposób zostanie to ujawnione, czy to bezpośrednio, czy na podstawie jakiegoś zapisu wideo, nie ma znaczenia.
      Identyczną sytuację masz w przypadku zanikania pasa i jechania na zamek po spełnieniu kryteriów określonych w przepisach. Jeśli nie wpuścisz naprzemiennie pojazdu z kończącego się pasa, a wykroczenie zostanie ujawnione, możliwe że zostaniesz ukarany. Nie wspominam o żadnej kolizji z autobusem, albo zmieniającym pas, jedynie o niewypełnieniu obowiązku zwolnienia albo zatrzymania, lub w drugiej sprawie, naprzemiennego wpuszczenia pojazdu.