...ale to jest rów... wąskie to strasznie, a i ponoć tylko 4 metry głębokości. Warto było wydać miliardy by wpływały tam kajaki? Fregaty rakietowe (żadne istniejące) i programu Miecznik przez to nie przepłyną.
Duże kontenerowce również się nie zmieszczą. Co tam ma wejść oprócz kutrów rybackich?
@Omicron nie no generalnie to są takie mniejsze transportowce które chyba się tam zmieszczą ale żeby to zrobic to trzebaby rozbudować teraz port w Elblągu? Czy tam coś jest w ogóle?
@Omicron: Jachty kolesi. Warto. Żeby np. nie kupić manpadsów za 2 mld zł dla polskiej armii. Tajemnicą poliszynela jest to, że polska piechota nie spełnia standardów NATO właśnie ze względu na braki rozmaitej broni. Warto, tyle, że nie z polskiego punktu widzenia.
@Omicron: 25m na szerokość na głębokość coś ze 5 m (4m to dopuszczalne zanurzenie łodzi), więc hmmm kanał turystyczny xD a jendka coś przepłynie portalmorski to się będzie zwracać co najmniej 6969 lat
@Omicron: Pewnie ma tam przepływać to, co normalnie wpływało do Zalewu Wiślanego i co jest w planach, żeby wpływało. Po co mieliby ładować jeszcze większą kasę w coś większego, skoro i tak nie byłoby wykorzystywane?
Akurat z tym przekopem, w kontekście obecnej sytuacji z Rosją, to wygrali wizerunkowo.
@mat9: Bardzo nieladnie i manipulacyjnie dobrales zdjecie tak by ten kajak sprawial wrazenie wiekszego, tutaj lepsze bo jest jakas normalna perspektywa.
300 ton to nie jest 500 tirów. Na tira, nieprzeładowanego, wchodzi trochę powyżej 20 ton (po zaokrągleniu w dół). Czyli statek ze zdjęcia to ładowność 15 tirów.
Te 500-1000 Tirów, o których piszesz, to kontenerowce, które w tym przekopie się akurat nie zmieszczą.
Mongoły Wykpowe nie rozumiejo, że taki statek zabiera ładowność ok 500-1000 Tirów i jest to najtańszy i najbardziej ekologiczny transport
@bolekone: Statek ze zdjęcia zabiera ładunek z 500 tirów?
Tiry zabierają po dwadzieścia ton, czyli te małe statki 100m długości i 4m zanurzenia zabierają Twoim zdaniem po 10-20tys ton ładunku.
@Omicron: Zadający pytanie czy na zalew wiślany przez przekop wpłynie fregata pokazałeś że jesteś jeszcze większym kretynem jak ci w programie. Poza tym przygłupie przekop ma uniezależnić cały region zalewu od kaprysu ruskich przy zgodach na wypłynięcie na Bałtyk. I nie jest to przekop dla kajaków tylko dla małych regionalnych kontenerowców i barek. Idealna alternatywa dla pociągów czy tirów i bez marnowania czasu na przeładunek.
Mongoły Wykpowe nie rozumiejo, że taki statek zabiera ładowność ok 500-1000 Tirów i jest to najtańszy i najbardziej ekologiczny transport
@bolekone: A ty mongole wykopowy nie rozumiesz ze ten statek zabiera k?#@A 300t a nie 1000 tirow oszuscie. ON ZABIERA 15 TIROW. Liczac teraz wplyw srodowiskowy, energie dla przekopu i wszelkich dodatkowych posrednich zapotrzbowan jest to najbardziej nieekonomiczny i nieekologiczny sposob dostarczenia czegokolwiek do Elblaga.
@bolekone: kraje w Zatoce Perskiej wydobywają ropę i zarabiają, Norwegia postawiła na elektrownie wodne, a Wyspy Kanaryjskie żyją z turystyki, dlaczego nie bierzemy przykładu? Odpowiem bo widzę, że dla ciebie takie rzeczy mogą być nieoczywiste- mamy inne warunki. Można kopiować bezmyślnie od innych, ale to często nie ma sensu. Co nam daje ten kanał? W Trójmieście są dwa porty morskie, z Elbląga do Gdańska jest trasa szybkiego ruchu i to jest jakieś 50km, więc 30-40 minut drogi. Po co więc z portów trójmiejskich przeładowywać na barki, żeby za chwilę i tak przeładować to na tiry, tyle że w Elblągu kawałek dalej? A jeszcze Elbląg tak naprawdę nie ma sensownego portu, znaczenie gospodarcze tego portu jest znikome. To się nijak nie spina, jeszcze gdyby ten Elbląg był skomunikowany z resztą kraju czy to drogowo czy kolejowo lepiej niż Trójmiasto, ale tak nie jest, jest dokładnie odwrotnie, w każdą stronę łatwiej poruszać się z Trójmiasta niż Elbląga, w Elblągu jedyną trasą szybkiego ruchu jest właśnie wspomniana eSka do Gdańska, chyba bezsensem byłoby płynięcie do Elbląga żeby później i tak tirem zawracać pod sam Gdańsk i dopiero dalej w Polskę, nie uważasz? Militarne znaczenie też żadne, żadna polska jednostka się tam nie zmieści, a nawet gdyby to wpływając w taki kanał i później w zalew byłaby łatwym celem dla wroga. Ten przekop to fanaberia i tak jak padło w materiale, parafrazując "najważniejsze to doj?$#ć ruskim", zwykła propaganda za pieniądze podatników, taki PiSowski miś.
@dzejdzejdzej: Poczekaj pare latek, teraz jeszcze w telewizji go pokazuja, jeszcze ze dwa statki trzeba na pokaz przepuscic a potem porzucony zarosnie chaszczami.
@qtaczDickinson: Widać nie masz w ogóle pojecia o transporcie mulitimodalnym. Ale niestety taki obraz ekspertów wykopowych. Jakie masz misiu wykształcenie ??
@qtaczDickinson: Aaa jest jeszcze Tolkmicko i Frombork, które staną się portami morskimi. Idealne na spławianie drewna z czego Warmińsko Mazurskie żyje
Widać nie masz w ogóle pojecia o transporcie mulitimodalnym
@bolekone: widać, że ty masz XD Tiry po przeładunku w Elblągu mają obecnie tylko "dwa" wyjścia. Pierwszym z nich jest jechać bezpośrednio do Gdańska (a dokładniej na węzeł w Głębokich), drugim na oddalony o 20km węzeł w Swarożynie. Oznacza to, że nie dość, że statki mają dłuższą drogę bo muszą wpłynąć do niby-portu w Elblągu, to jeszcze tiry muszą nadłożyć drogi i jechać w kierunku Gdańska. Jest to kompletnie nieekonomiczne.
W przyszłości będzie można jeszcze wjechać na S7 i dojechać do Warszawy, tylko po to, żeby wjechać na S8 i potem na A2. Z Gdańska tiry mogą wjechać od razu na A1 i dojechać kolejno do węzła z A2, do Katowic i dalej do Ostrawy.
Jedyne kierunki jakie mają sens komunikacyjny z Elbląga to państwa bałtyckie, które nigdy nie będą klientami polskich portów, bo porty w Kłajpedzie, Rydze i Tallinie mają dużo większe możliwości niż Elbląg a na potrzeby tych małych państw bałtyckich są one dużo więcej niż wystarczające.
W dodatku z Elbląga nigdy nie powstanie droga w kierunku Białegostoku/przejścia granicznego w Kuźnicy (koło Grodna), bo po drodze jest bardzo rozległe Pojezierze Mazurskie i Biebrzański Park Narodowy
nie no generalnie to są takie mniejsze transportowce które chyba się tam zmieszczą ale żeby to zrobic to trzebaby rozbudować teraz port w Elblągu? Czy tam coś jest w ogóle?
@kodyak: NAWET jak poglebia tor wodny.
NAWET jak rozbuduja i poglebia port w Elblagu.
To nie wplynie tam nawet SS Sołdek xD
Ten przekop to jest kwintesencja PiS. Wydac miliardy na nikomu niepotrzebna "strategiczna" inwestycje, ukraść z tego polowe i oglosic sukces.
W przyszłości będzie można jeszcze wjechać na S7 i dojechać do Warszawy, tylko po to, żeby wjechać na S8 i potem na A2. Z Gdańska tiry mogą wjechać od razu na A1 i dojechać kolejno do węzła z A2, do Katowic i dalej do Ostrawy.
@KaiserBrotchen: Drogi morskie, które wchodzą w głąb kontynentu to najlepsze co może sie przydarzyć.
Oprócz Elbląga są jeszcze Tolkmicko i Frombork, które obecnie sa w zadupiu komunikacyjnym.
Z Elbląga możesz też dopłynąć do Ostródy co na pewno napędzi ruch turystyczny. Prusaki już wiedziały 150 lat temu, ale nie to była fanaberia budowa takiego 80 kilometrowego kanału
Fregaty rakietowe (żadne istniejące) i programu Miecznik przez to nie przepłyną.
Duże kontenerowce również się nie zmieszczą. Co tam ma wejść oprócz kutrów rybackich?
@Omicron: O k!$%acha chłopie od razu widać że masz pojęcie o żegludze morskiej.
Drogi morskie, które wchodzą w głąb kontynentu to najlepsze co może sie przydarzyć.
Czyś ty na głowę upadł? Przekop o długości 2 km dla kutrów i barek kosztował krocie i kolejne krocie będzie kosztować utrzymanie tak krótkiego odcinka z pogłębianiem części zalewu, a ty chcesz kopać jeszcze dalej wgłąb lądu? Wiesz ile kilometrów istniejących już cieków wodnych trzeba by było poszerzyć i pogłębić, a w niektórych miejscach pewnie jeszcze kopać od zera? Taka inwestycja to byłyby już nie miliardy, a biliony złotych. Poza tym, 30 km od Elbląga płynie Wisła, jeśli już koniecznie musimy wbijać się w ląd to najrozsądniej byłoby właśnie tam, a nie kanałami i rzeczkami wokół Elbląga.
Oprócz Elbląga są jeszcze Tolkmicko i Frombork, które obecnie sa w zadupiu komunikacyjnym.
Zarówno Frombork jak i Tolkmicko to dziury zabite dechami po 2-3 tysiące mieszkańców. No i właśnie o to chodzi, przekop może mieć znaczenie co najwyżej lokalne, nie wciskajmy kitu o jakimś znaczeniu strategicznym czy militarnym.
Z Elbląga możesz też dopłynąć do Ostródy co na pewno napędzi ruch turystyczny. Prusaki już wiedziały 150 lat temu, ale nie to była fanaberia budowa takiego 80 kilometrowego kanału
I jednostki o jakim zanurzeniu są w stanie przepłynąć do tej Ostródy? Żaglówki, większy kuter już miałby problem. Więc jest walor turystyczny, okej, ale to znowu wyłącznie znaczenie lokalne.
Pogódź się z tym, ekonomicznie ten przekop nie ma sensu. To jest kosztowna inwestycja nawet jak na skalę krajową, a korzyści z tego przekopu będą co najwyżej lokalne. Jakieś tam korzyści ten przekop przyniesie, temu nikt nie zaprzecza, ale zauważ, że cały czas rozmawiamy raczej o turystyce i ewentualnie rozwoju małych miasteczek wokół zalewu. Porównując koszty z potencjalnymi zyskami ta inwestycja nie tylko się nie kalkuluje, ona wręcz zakrawa o idiotyzm.
@Omicron: Serio chciałbyś tam Mieczniki wpuszczać, po co? Co one miałyby tam robić?
Pomijam już to, że nie chciało ci się wygooglować parametrów kanału - ma 5m a nie 4m głębokości, zupełnie wystarczy na najmniejsze statki towarowe pływające po Bałtyku (4-4.5 metra zanurzenia, 100 metrów długości), ten port jest właśnie dla takich, żeby nie musiały płacić wysokich opłat w Gdańsku, Gdyni czy Kłajpedzie.
No jest wszystko w porządku jest dobrze dobrze robią dobrze wszystko jest w porządku jest git
pozdrawiam całą Legnice dobrych chlopakow niech sie to trzyma dobry przekaz leci
@Klofta: Myślałem ze wszyscy ruscy wyjechali z Legnicy w 16 września 1993 roku. Zostawili jednak @klofta i >dobrych chłopaków z ruskich baraków< ...( ͡° ͜ʖ ͡°)
@forpors: Jeśli jego Ruscy, to mnie Niemcy. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Wygląda na to, że w Legnicy tylko żyją Cyganie, Rosjanie, Ukraińcy i Niemcy. Żadnych Polaków, ale i tak wszyscy mówią po Polsku. ( ͡º ͜ʖ͡º)
@Klofta @forpors: Ja, die Sprache ist ein großes Problem, wenn wir alle aufhören, Polnisch zu sprechen. Für uns ist Polnisch wie das lokale Latein. Niemand benutzt es zu Hause, sondern jeder benutzt es nur außerhalb des Hauses.
tylko w panstwie pis przechodza takie przekręty - wydać 2 mld zl na inwestycje z ktorej nikt nie bedzie kozystal. Ale ciemna tluszcza jest dumna bo tak powiedzieli w tvp
@fidelxxx: o panie. "Caryca w Centrum Zarządzania Światem". "I'm just simple girl". Śmierdzi głupotą i zgniłością na kilometr. Ale przynajmniej widać PiSowskie rządze do bycia drugą Rosją z tego pierwszego cytatu ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Przeciwwskazania
Inwestycja przyniesie pewne korzyści ekonomiczne, wymagać będzie jednak corocznych nakładów na utrzymanie toru wodnego i jego pogłębianie[65][68]. Konieczność spełnienia szeregu wymagań dotyczących utrzymania walorów przyrodniczych Zalewu spowodowała wzrost szacunkowych kosztów inwestycji z 40 mln dolarów (150–180 mln złotych zgodnie z kursem dolara w latach 90.) w latach 90., przez 215 mln złotych w roku 2004 do wartości 880 mln złotych przyjętej w szacunkach Skarbu Państwa na lata 2016–2022[69]. W 2020 roku ponownie zaktualizowano budżet projektu do poziomu 1,984 mld złotych[70]. Przy spełnieniu założeń budżetowych 880 mln złotych, to zwrot inwestycji nastąpi po upływie 450 lat, o ile obroty portu w Elblągu wzrosną do miliona ton rocznie, a stawki portowe zostaną podwojone, tak, że roczne wpływy portu w Elblągu sięgnęłyby 2 milionów złotych[71].
Zmiany w składzie gatunkowym ryb oraz wzmożony ruch statków, na spokojnej dotąd zachodniej części Zalewu Wiślanego, negatywnie wpłynie na zimujące ptaki wodne, dla ochrony których powołano Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000[72].
Szkody dla środowiska naturalnego będą niewspółmiernie wielkie do korzyści ekonomicznych (które będą miały charakter raczej lokalny)[68].
Przeciwni pomysłowi są samorządowcy i mieszkańcy Krynicy Morskiej, obawiając się, że przekop może spowodować spadek zainteresowania turystów przyjazdem do tego morskiego kurortu[73].
Przeciwni są również niektórzy mieszkańcy Kątów Rybackich i Skowronek, obok których ma powstać przekop, z powodu przewidywanego zanieczyszczenia wody zarówno w Zatoce Gdańskiej, jak i w Zalewie Wiślanym oraz hałasu wywołanego natężonym ruchem statków, co bezpośrednio wpłynie na czystość plaż oraz spadek zainteresowania wypoczynkiem w tym rejonie[74].
Zalew Wiślany podczas surowych zim zamarza średnio na 4 miesiące w roku, zaś podczas zim łagodnych nie więcej niż na ok. 2,5 miesiąca. Grubość pokrywy lodowej może wynosić nawet 60 cm[75]. Utrzymanie toru wodnego w miesiącach zimowych wymagać więc będzie dodatkowych kosztów.[potrzebny przypis]
Port morski Gdańsk ma możliwość przyjęcia statków morskich o zanurzeniu 15 metrów, zaś kanał umożliwi dostęp do Elbląga statkom morskim o maksymalnym zanurzeniu 4 metrów[76] co zawęża do minimum komercyjne i wojskowe zastosowanie kanału[77] do jednostek o maksymalnym zanurzeniu 4 m i maksymalnej długości 100 m[78].
Dałeś przeciwwskazania z wiki, to daj też wskazania. Czy może lepiej nie trzeba o tym mówić, to niedobra jest?
Wskazania
● Zażegnanie wieloletniego sporu z Rosją, blokującą żeglugę w Cieśninie Pilawskiej dla polskich i międzynarodowych statków, zmierzających do polskich portów.
● Zwiększenie dostępności drogi wodnej Elbląg – Hel, poprzez skrócenie ze 139 km przez Cieśninę Pilawską, 92 km przez Szkarpawę, do 68 km przez kanał oraz pogłębienie z 2,5 do 5 m.
● Możliwość szerszego wykorzystania portu morskiego w Elblągu, rozbudowanego dzięki funduszom unijnym. Na terenie portu, który kosztował 21 mln zł, znajdują się: terminal masowy, terminal zbożowy, infrastruktura do przeładunków drobnicowych, terminal pasażerski, punkt odpraw granicznych oraz basen jachtowy. Lepsze niż dotąd wykorzystanie portu, będącego własnością komunalną, wymaga jednak wydatkowania około 190 mln zł na umocnienie nabrzeży, budowę nowego terminala i bocznicy kolejowej oraz wykonania za ok. 25 mln zł obrotnicy dla statków, która dla funkcjonowania portu jest kluczowa ze względu na jego położenie przy wąskiej rzece Elbląg[61][62].
● Transport morski jest najbardziej przyjazną środowisku formą transportu. Z tego względu Unia Europejska preferuje przenoszenie strumieni ładunkowych z lądu na morze. Dzięki wykonaniu kanału port w Elblągu może stać się portem odciążającym drogi i linie kolejowe prowadzące do portu gdańskiego.
● Wykorzystanie terenów w porcie gdańskim jest kosztowne, a długoterminowe składowanie w nim towarów może być nieopłacalne i obniżać atrakcyjność transportu przez port Gdańsk na korzyść przewozu ładunków nieekologicznym transportem samochodowym[potrzebny przypis]. Rozwijane w Elblągu od 2012 roku z Funduszy Unijnych centra logistyczne Terkawka[63] i Modrzewina[64] wraz z planowanym przekopem mają stanowić uzupełnienie infrastruktury transportowej w rejonie.
● Rozwój gospodarczy Elbląga i gmin ościennych – według analizy Urzędu Morskiego w Gdyni korzyści do 2045 roku wyniosą ok. 3,2 mld złotych, ponadto powstanie ok. 3300 nowych miejsc pracy w sektorze transportowym i turystycznym[65].
● Stworzenie sztucznej wyspy o powierzchni ok. 181 ha na potrzeby siedlisk obszarów Natura 2000. Wyspa tworzona jest 2,5 km od brzegu Mierzei Wiślanej z urobku powstającego podczas prac nad przekopem. Miejsce to ma być wykorzystywane przez ptaki w okresie lęgowym do zakładania gniazd oraz podczas ich migracji. Odpowiednio zagospodarowana i docelowo porośnięta szuwarem trzcinowym wyspa poprawi sytuację zanikających siedlisk łąkowych w rejonie Zalewu, co może wpłynąć na odbudowę populacji licznych gatunków ptaków, w tym gatunków chronionych[66].
● Zwiększona ochrona przeciwpowodziowa dzięki możliwości otwierania kanału dla wypływającej wody w sytuacjach jej spiętrzenia[67].
@tonabl: @kommie: to trochę wygląda ja fakty vs wiadomości. Ciekaw jestem jak będzie to funkcjonowało za rok, 5,10 lat ile z tych plusów i minusów wyjdzie w praniu. Obawiam się tylko tego że do wyborów będzie to funkcjonować jako tako a potem odlewka bo brak kasy na utrzymanie 2miliardy będą dosłownie utopione.
"Sami eksperci od żeglugi, fachowcy ekonomiści i ruscy agenci ci miesiąc grzeją ten sam temat. Nie wiem, ale się wypowiem. Nie masz chłopie zielonego pojęcia. Tu np. Lista całej floty firmy Wilson, która śmiga po Morzu Północnym i Bałtyku. Jeden z nich nazywa się Wilson Wisła i ma zanurzenie max. 4.7 m i DWT 2490 t. Idealnie pasuje do tej sluzy i jest statkiem tzw"general cargo", czyli też masowcem. https://www.wilsonship.no/en/fleet
Takich statków pływa w samej Europie kilka setek, najczęściej niemieckich armatorów.
Ale przekaz partyjny był o motorówkach No to grzejemy co miesiąc. Motorówki też będą migli przepływać.
Chłopie, ty się widzę znasz na żegludze. Nie takie statki pływają po całej Europie. Z różnymi ładunkami masowymi. Np. Soja, rzepak i inne artykuły rolne, które przeładowuje się np. w Hamburgu i wiezie do Polski. Jako ,że tereny portowe w takich portach jak Gdynia czy Gdańsk to dobro rzadkie i drogie, opłaca się budować takie w terenach rolniczych takich jak Elbląg. Opłaca się przewieźć 3000 ton takich produktów w stanie sypkim czyli bulk. Nie będziesz ich woził ciężarówkami a duży masowiec nie będzie gnał przez cieśniny duńskie dla nawet 10 tys ton bo zabiera 50-80tys ton.
Pracuję w żegludze prawie 40 lat.
Wystarczy przeczytać akapit "Spór o żeglugę w cieśninie" i będziecie mieli odpowiedź po co jest ten przekop. Skoro problem z żeglugą w cieśninie istnieje już od ponad 70 lat to chyba wypadałoby coś z tym w końcu zrobić. Gdyby możliwość żeglugi nie była nam potrzebna to tego sporu w ogóle by nie było.
W negocjacjach z Federacją Rosyjską Rada Ministrów Donalda Tuska nie wspomniała o odszkodowaniu za szkody spowodowane zamknięciem wbrew prawu międzynarodowemu i dwustronnym umowom żeglugi w Cieśninie Piławskiej w latach 1945-1990. Między innymi Umowa między rządem PRL[5] a rządem ZSRR o stosunkach prawnych na polsko-radzieckiej granicy państwowej oraz współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach granicznych, podpisana w Moskwie dnia 15 lutego 1961 r. przewidywała odpowiedzialność odszkodowawczą w razie wyrządzenia szkody w rezultacie zawinionego niewykonywania zobowiązań umownych przez jedną ze stron[6]. Tymczasem Rosjanie powołując się na tę umowę odmawiali rozszerzenia żeglugi o statki pod banderą państw trzecich.
Jak widać PO nawet zrezygnowało z odszkodowań, żebyśmy tylko mogli żeglować. Zaproponowano najlepsze możliwe rozwiązanie tego problemu i jest ono wprowadzane w życie. To narzekanie o ekonomicznej zasadności przypomina trochę typowego Janusza. "No niby chciałbym jeździć autem do pracy ale tyle piniendzy trzeba wydać na benzynę więc wolę codziennie robić 10km z buta, żeby przyoszczędzić."
Może to będzie niepopularna opinia, ale uważam, że gdyby zmienił się rząd, to temat kontynuowania lub rozbudowy powinien utrzymać kierunek. Żeglowność Wisły i wybudowanie kolejnych tam pozwoliłoby produkować dużo taniej energii i ułatwić transport z głębi kraju.
Po budowie przekopu Rosjanie utraciliby wpływ na Polskę w tym rejonie.
Trzeci argument, to w tę inwestycję wpakowano już ogromne pieniądze i przerywanie tego to głupota
Zalew wiślany jest bardzo płytkim akwenem i dlatego wraz z przekopem planuje się pogłębienie drogi wodnej , tak aby mogły tam pływać statki o zanurzeniu ciut większym od kajaka. O tym że przez ruską część zalewu wiślanego nic o większym zanurzeniu nie przepłynie dodawać nie trzeba. Problemem oczywiście będzie to ze ten tor wodny będzie trzeba co kilka lat pogłębiać, więc ładować na to kasę, i obecnie nie wiadomo czy ma to jakikolwiek ekonomiczny sens, ale żyjemy w czasach kiedy politycy zarówno Polscy jak i Ruscy postanowili że jedni drugim zrobią kuku, ruskie olali nasze jabłka i plują na nas kiedy mogą , to my nie będziemy kupować od nich gazu, nie będziemy pływać po ich części zalewu wiślanego, ostatnio obraziliśmy się na ruski węgiel i tylko czekać jak całkiem olejemy ruską ropę.
Analiza instytutu Staszica, bądź co bądź szanowanego i na pewno bardziej lewicowego niż PISowskiego ...
Myśle ze jest wystarczająco dużo merytorycznych argumentów aby zaryzykować ta inwestycje, bo każda inwestycja jest jakimś ryzykiem !
Na pewno ciekawsza i dająca większe możliwości rozwoju niż np któryś stadion piłkarski budowany za poprzedników"
@Bing0Bang0Bong0: "Umożliwi on żeglugę statków morskich długości 100 m oraz zestawów barek długości do 180 m, o szerokości 20 m oraz zanurzeniu 4,5 m." a to oznacza, że "wisla" nie wpłynie do tej śluzy, bo w letnim zanurzeniu przekracza o 20cm dopuszczalne wartości. Czyli nieprawda.
Ale co zrobisz, nic nie zrobisz, Instytut Staszica to za mało dla tych osób, ale wykop jest zaraz za politrykami jeśli chodzi o opinie, nieważne jakie pomysły mają przeciwnicy, każdy z nich trzeba torpedować nieważne dobry czy zły.
Ale jak powyżej gości wyłapał jeden błąd w moim to już uważa, że go w całości zdyskredytował, ale do reszty się już w ogóle nie odniósł, typowo jak polityk wrzucić do jednego worka XD
Ale ja się nie dziwie, bo w większości wykopki patrzą na wszystko tylko w czerni i bieli albo wina tuska, albo wina pisu :D
w załączonym linku do Polityki Prywatności przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych osobowych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Zamykając ten komunikat (klikając w przycisk “X”), potwierdzasz, że przyjąłeś do wiadomości wskazane w nim działania.
Polityka plików cookies
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
+371
pokaż komentarz
...ale to jest rów... wąskie to strasznie, a i ponoć tylko 4 metry głębokości. Warto było wydać miliardy by wpływały tam kajaki? Fregaty rakietowe (żadne istniejące) i programu Miecznik przez to nie przepłyną.
Duże kontenerowce również się nie zmieszczą. Co tam ma wejść oprócz kutrów rybackich?
+378
pokaż komentarz
@Omicron: Papierowe łódki. Przecież powiedzieli xD
+237
pokaż komentarz
@Omicron: ten rów powinien być im. Kaczyńskiego.
+127
pokaż komentarz
@Rasteris: rów im. Towarzysza jarosława kaczyńskiego!
+18
pokaż komentarz
@Omicron nie no generalnie to są takie mniejsze transportowce które chyba się tam zmieszczą ale żeby to zrobic to trzebaby rozbudować teraz port w Elblągu? Czy tam coś jest w ogóle?
+9
pokaż komentarz
@orzak: @Rasteris: fajnie, tylko bez "im."
+24
pokaż komentarz
@Rasteris: wał, to powinnien być wał imienia Kaczyńskiego ( ͡º ͜ʖ͡º)
+37
pokaż komentarz
@Omicron: Jachty kolesi. Warto. Żeby np. nie kupić manpadsów za 2 mld zł dla polskiej armii. Tajemnicą poliszynela jest to, że polska piechota nie spełnia standardów NATO właśnie ze względu na braki rozmaitej broni. Warto, tyle, że nie z polskiego punktu widzenia.
+41
pokaż komentarz
Fregaty rakietowe (żadne istniejące) i programu Miecznik przez to nie przepłyną.
@Omicron: A wyjaśnij mi po co jakakolwiek fregata miałaby wpływać na Zalew?
+12
pokaż komentarz
@Omicron: 25m na szerokość na głębokość coś ze 5 m (4m to dopuszczalne zanurzenie łodzi), więc hmmm kanał turystyczny xD a jendka coś przepłynie portalmorski to się będzie zwracać co najmniej 6969 lat
0
pokaż komentarz
@kodyak: Nie, po co?
+52
pokaż komentarz
@Omicron: co tam lata ?
źródło: FB_IMG_1655242150530.jpg
+1
pokaż komentarz
@Omicron: Na przykład taki statek
źródło: static.vesselfinder.net
-17
pokaż komentarz
Co tam ma wejść oprócz kutrów rybackich?
@Omicron: nie wazne. wazne, ze Wielka Pylzka nie musi sie pytac ruskich o zgode xD
-3
pokaż komentarz
@mat9: ogromny
-2
pokaż komentarz
@severnight: 300 ton ładowności...
+6
pokaż komentarz
@mat9: Cała Holandia ma przekopy wzdłuż i w szerz ale nie dla Polaka Robaka taki kanał
Mongoły Wykpowe nie rozumiejo, że taki statek zabiera ładowność ok 500-1000 Tirów i jest to najtańszy i najbardziej ekologiczny transport
+49
pokaż komentarz
@mat9: ogrom! a pociąg towarowy korzystający z istniejącej sieci może przewieźć na raz 3000 ton.
+9
pokaż komentarz
@Omicron: w tym rowie im. Kaczyńskiego bardzo głęboko siedzi Jakimowicz
0
pokaż komentarz
@bolekone: zależy, bo by potem był bardziej ekonomiczny - należy przeładować na większy statek. plus trzeba wtedy utrzymać infrastrukturę.
+10
pokaż komentarz
@mat9: i co tam geniuszu będziesz woził? Papier? Drewno? Kto zapłaci za dodatkowy przeładunek i stracony czas? To jest guano a nie inwestycja
+3
pokaż komentarz
Co tam ma wejść oprócz kutrów rybackich?
@Omicron: Pewnie ma tam przepływać to, co normalnie wpływało do Zalewu Wiślanego i co jest w planach, żeby wpływało. Po co mieliby ładować jeszcze większą kasę w coś większego, skoro i tak nie byłoby wykorzystywane?
Akurat z tym przekopem, w kontekście obecnej sytuacji z Rosją, to wygrali wizerunkowo.
+57
pokaż komentarz
@mat9: Bardzo nieladnie i manipulacyjnie dobrales zdjecie tak by ten kajak sprawial wrazenie wiekszego, tutaj lepsze bo jest jakas normalna perspektywa.
źródło: ustka.travel
+68
pokaż komentarz
@mat9:
300 ton ładowności...
@bolekone:
taki statek zabiera ładowność ok 500-1000 Tirów
300 ton to nie jest 500 tirów. Na tira, nieprzeładowanego, wchodzi trochę powyżej 20 ton (po zaokrągleniu w dół). Czyli statek ze zdjęcia to ładowność 15 tirów.
Te 500-1000 Tirów, o których piszesz, to kontenerowce, które w tym przekopie się akurat nie zmieszczą.
+33
pokaż komentarz
Mongoły Wykpowe nie rozumiejo, że taki statek zabiera ładowność ok 500-1000 Tirów i jest to najtańszy i najbardziej ekologiczny transport
@bolekone: Statek ze zdjęcia zabiera ładunek z 500 tirów?
Tiry zabierają po dwadzieścia ton, czyli te małe statki 100m długości i 4m zanurzenia zabierają Twoim zdaniem po 10-20tys ton ładunku.
-10
pokaż komentarz
@Omicron: spadaj ruski trollu
+1
pokaż komentarz
@Rasteris: Za czysty ten rów na Kaczyńskiego
0
pokaż komentarz
@mat9: czyli śmieci z Niemiec?
-5
pokaż komentarz
@Omicron: Zadający pytanie czy na zalew wiślany przez przekop wpłynie fregata pokazałeś że jesteś jeszcze większym kretynem jak ci w programie. Poza tym przygłupie przekop ma uniezależnić cały region zalewu od kaprysu ruskich przy zgodach na wypłynięcie na Bałtyk. I nie jest to przekop dla kajaków tylko dla małych regionalnych kontenerowców i barek. Idealna alternatywa dla pociągów czy tirów i bez marnowania czasu na przeładunek.
+10
pokaż komentarz
Mongoły Wykpowe nie rozumiejo, że taki statek zabiera ładowność ok 500-1000 Tirów i jest to najtańszy i najbardziej ekologiczny transport
@bolekone: A ty mongole wykopowy nie rozumiesz ze ten statek zabiera k?#@A 300t a nie 1000 tirow oszuscie. ON ZABIERA 15 TIROW. Liczac teraz wplyw srodowiskowy, energie dla przekopu i wszelkich dodatkowych posrednich zapotrzbowan jest to najbardziej nieekonomiczny i nieekologiczny sposob dostarczenia czegokolwiek do Elblaga.
+11
pokaż komentarz
@bolekone: kraje w Zatoce Perskiej wydobywają ropę i zarabiają, Norwegia postawiła na elektrownie wodne, a Wyspy Kanaryjskie żyją z turystyki, dlaczego nie bierzemy przykładu? Odpowiem bo widzę, że dla ciebie takie rzeczy mogą być nieoczywiste- mamy inne warunki. Można kopiować bezmyślnie od innych, ale to często nie ma sensu. Co nam daje ten kanał? W Trójmieście są dwa porty morskie, z Elbląga do Gdańska jest trasa szybkiego ruchu i to jest jakieś 50km, więc 30-40 minut drogi. Po co więc z portów trójmiejskich przeładowywać na barki, żeby za chwilę i tak przeładować to na tiry, tyle że w Elblągu kawałek dalej? A jeszcze Elbląg tak naprawdę nie ma sensownego portu, znaczenie gospodarcze tego portu jest znikome. To się nijak nie spina, jeszcze gdyby ten Elbląg był skomunikowany z resztą kraju czy to drogowo czy kolejowo lepiej niż Trójmiasto, ale tak nie jest, jest dokładnie odwrotnie, w każdą stronę łatwiej poruszać się z Trójmiasta niż Elbląga, w Elblągu jedyną trasą szybkiego ruchu jest właśnie wspomniana eSka do Gdańska, chyba bezsensem byłoby płynięcie do Elbląga żeby później i tak tirem zawracać pod sam Gdańsk i dopiero dalej w Polskę, nie uważasz? Militarne znaczenie też żadne, żadna polska jednostka się tam nie zmieści, a nawet gdyby to wpływając w taki kanał i później w zalew byłaby łatwym celem dla wroga. Ten przekop to fanaberia i tak jak padło w materiale, parafrazując "najważniejsze to doj?$#ć ruskim", zwykła propaganda za pieniądze podatników, taki PiSowski miś.
0
pokaż komentarz
Za czysty ten rów na Kaczyńskiego
@dzejdzejdzej: Poczekaj pare latek, teraz jeszcze w telewizji go pokazuja, jeszcze ze dwa statki trzeba na pokaz przepuscic a potem porzucony zarosnie chaszczami.
-1
pokaż komentarz
@Omicron: Plynie tam non stop woda, ruch jest duzy. Szach i mat.
+1
pokaż komentarz
@Rasteris:ale przeciez to Kanał Suski
-3
pokaż komentarz
@qtaczDickinson: Widać nie masz w ogóle pojecia o transporcie mulitimodalnym. Ale niestety taki obraz ekspertów wykopowych. Jakie masz misiu wykształcenie ??
-3
pokaż komentarz
@qtaczDickinson: Aaa jest jeszcze Tolkmicko i Frombork, które staną się portami morskimi. Idealne na spławianie drewna z czego Warmińsko Mazurskie żyje
+5
pokaż komentarz
Widać nie masz w ogóle pojecia o transporcie mulitimodalnym
@bolekone: widać, że ty masz XD Tiry po przeładunku w Elblągu mają obecnie tylko "dwa" wyjścia. Pierwszym z nich jest jechać bezpośrednio do Gdańska (a dokładniej na węzeł w Głębokich), drugim na oddalony o 20km węzeł w Swarożynie. Oznacza to, że nie dość, że statki mają dłuższą drogę bo muszą wpłynąć do niby-portu w Elblągu, to jeszcze tiry muszą nadłożyć drogi i jechać w kierunku Gdańska. Jest to kompletnie nieekonomiczne.
W przyszłości będzie można jeszcze wjechać na S7 i dojechać do Warszawy, tylko po to, żeby wjechać na S8 i potem na A2. Z Gdańska tiry mogą wjechać od razu na A1 i dojechać kolejno do węzła z A2, do Katowic i dalej do Ostrawy.
Jedyne kierunki jakie mają sens komunikacyjny z Elbląga to państwa bałtyckie, które nigdy nie będą klientami polskich portów, bo porty w Kłajpedzie, Rydze i Tallinie mają dużo większe możliwości niż Elbląg a na potrzeby tych małych państw bałtyckich są one dużo więcej niż wystarczające.
W dodatku z Elbląga nigdy nie powstanie droga w kierunku Białegostoku/przejścia granicznego w Kuźnicy (koło Grodna), bo po drodze jest bardzo rozległe Pojezierze Mazurskie i Biebrzański Park Narodowy
0
pokaż komentarz
@Omicron
Ale ile pieniędzy rozeszło się na zewnątrz to tylko koledzy kaczki wiedzą.
+11
pokaż komentarz
nie no generalnie to są takie mniejsze transportowce które chyba się tam zmieszczą ale żeby to zrobic to trzebaby rozbudować teraz port w Elblągu? Czy tam coś jest w ogóle?
@kodyak: NAWET jak poglebia tor wodny.
NAWET jak rozbuduja i poglebia port w Elblagu.
To nie wplynie tam nawet SS Sołdek xD
Ten przekop to jest kwintesencja PiS. Wydac miliardy na nikomu niepotrzebna "strategiczna" inwestycje, ukraść z tego polowe i oglosic sukces.
źródło: SS_Sołdek_in_Gdańsk.jpg
0
pokaż komentarz
@Omicron: np o polowe większe od tego https://www.vesselfinder.com/pl/vessels/HELGA-IMO-8402577-MMSI-304010054
Dla porównania to największy statek który kiedykolwiek wpłynął do portu w Ustce.
0
pokaż komentarz
że taki statek zabiera ładowność ok 500-1000
@bolekone: Lol. Statek, który przewozi 500-1000 tirów (12-24k ton) to np. masowiec MS Ziemia Górnośląska, który ma 16 metrów zanurzenia XD
0
pokaż komentarz
W przyszłości będzie można jeszcze wjechać na S7 i dojechać do Warszawy, tylko po to, żeby wjechać na S8 i potem na A2. Z Gdańska tiry mogą wjechać od razu na A1 i dojechać kolejno do węzła z A2, do Katowic i dalej do Ostrawy.
@KaiserBrotchen: Drogi morskie, które wchodzą w głąb kontynentu to najlepsze co może sie przydarzyć.
Oprócz Elbląga są jeszcze Tolkmicko i Frombork, które obecnie sa w zadupiu komunikacyjnym.
Z Elbląga możesz też dopłynąć do Ostródy co na pewno napędzi ruch turystyczny. Prusaki już wiedziały 150 lat temu, ale nie to była fanaberia budowa takiego 80 kilometrowego kanału
-1
pokaż komentarz
Fregaty rakietowe (żadne istniejące) i programu Miecznik przez to nie przepłyną.
Duże kontenerowce również się nie zmieszczą. Co tam ma wejść oprócz kutrów rybackich?
@Omicron: O k!$%acha chłopie od razu widać że masz pojęcie o żegludze morskiej.
0
pokaż komentarz
@Omicron: A po co mają budować coś dedykowanego dla dużych jednostek skoro akwen jest dla nich i tak za płytki (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■)
+1
pokaż komentarz
@mat9: taki stateczek to w sam raz, żeby ewakuować polski rząd ( ͡° ͜ʖ ͡°)
-1
pokaż komentarz
@Wykopaliskasz: tylko tam przeładowuje się ruski wungiel
-1
pokaż komentarz
@bebennizarlak: a co tam ma wpływać. Przed blokadą pływał tam aż jeden statek, jednego armatora
+2
pokaż komentarz
Drogi morskie, które wchodzą w głąb kontynentu to najlepsze co może sie przydarzyć.
Czyś ty na głowę upadł? Przekop o długości 2 km dla kutrów i barek kosztował krocie i kolejne krocie będzie kosztować utrzymanie tak krótkiego odcinka z pogłębianiem części zalewu, a ty chcesz kopać jeszcze dalej wgłąb lądu? Wiesz ile kilometrów istniejących już cieków wodnych trzeba by było poszerzyć i pogłębić, a w niektórych miejscach pewnie jeszcze kopać od zera? Taka inwestycja to byłyby już nie miliardy, a biliony złotych. Poza tym, 30 km od Elbląga płynie Wisła, jeśli już koniecznie musimy wbijać się w ląd to najrozsądniej byłoby właśnie tam, a nie kanałami i rzeczkami wokół Elbląga.
Oprócz Elbląga są jeszcze Tolkmicko i Frombork, które obecnie sa w zadupiu komunikacyjnym.
Zarówno Frombork jak i Tolkmicko to dziury zabite dechami po 2-3 tysiące mieszkańców. No i właśnie o to chodzi, przekop może mieć znaczenie co najwyżej lokalne, nie wciskajmy kitu o jakimś znaczeniu strategicznym czy militarnym.
Z Elbląga możesz też dopłynąć do Ostródy co na pewno napędzi ruch turystyczny. Prusaki już wiedziały 150 lat temu, ale nie to była fanaberia budowa takiego 80 kilometrowego kanału
I jednostki o jakim zanurzeniu są w stanie przepłynąć do tej Ostródy? Żaglówki, większy kuter już miałby problem. Więc jest walor turystyczny, okej, ale to znowu wyłącznie znaczenie lokalne.
Pogódź się z tym, ekonomicznie ten przekop nie ma sensu. To jest kosztowna inwestycja nawet jak na skalę krajową, a korzyści z tego przekopu będą co najwyżej lokalne. Jakieś tam korzyści ten przekop przyniesie, temu nikt nie zaprzecza, ale zauważ, że cały czas rozmawiamy raczej o turystyce i ewentualnie rozwoju małych miasteczek wokół zalewu. Porównując koszty z potencjalnymi zyskami ta inwestycja nie tylko się nie kalkuluje, ona wręcz zakrawa o idiotyzm.
+1
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
0
pokaż komentarz
@Omicron: @Klofta: @z0z0l:
https://www.wykop.pl/link/6065415/jakie-statki-moga-wplywac-do-elblaga-przekopem-na-mierzei-wislanej/
+1
pokaż komentarz
@Omicron: Serio chciałbyś tam Mieczniki wpuszczać, po co? Co one miałyby tam robić?
Pomijam już to, że nie chciało ci się wygooglować parametrów kanału - ma 5m a nie 4m głębokości, zupełnie wystarczy na najmniejsze statki towarowe pływające po Bałtyku (4-4.5 metra zanurzenia, 100 metrów długości), ten port jest właśnie dla takich, żeby nie musiały płacić wysokich opłat w Gdańsku, Gdyni czy Kłajpedzie.
0
pokaż komentarz
w tym rowie im. Kaczyńskiego bardzo głęboko siedzi Jakimowicz
@watchcollector: Zniesmaczyłeś mi kolację. Ale tekst w pytę!
0
pokaż komentarz
Co tam ma wejść oprócz kutrów rybackich?
@Omicron: Jachty aktualnie i miłościwie nam panujących. ¯\_(ツ)_/¯
+499
pokaż komentarz
No jest wszystko w porządku jest dobrze dobrze robią dobrze wszystko jest w porządku jest git
pozdrawiam całą Legnice dobrych chlopakow niech sie to trzyma dobry przekaz leci
+175
pokaż komentarz
@Klofta pranie mózgów jak u sprzedawców na pokazach garnków
-137
pokaż komentarz
pozdrawiam całą Legnice dobrych chlopakow
@Klofta: Myślałem ze wszyscy ruscy wyjechali z Legnicy w 16 września 1993 roku. Zostawili jednak @klofta i >dobrych chłopaków z ruskich baraków< ...( ͡° ͜ʖ ͡°)
+87
pokaż komentarz
@forpors: Odstaw te dopalacze i TVP
-97
pokaż komentarz
Odstaw te dopalacze i TVP
@Klofta: Nie używam, zaś tobie zalecam odpuścić sobie politykę. W nadmiarze szkodzi ..( ͡° ͜ʖ ͡°)
+13
pokaż komentarz
@forpors: Jeśli jego Ruscy, to mnie Niemcy. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Wygląda na to, że w Legnicy tylko żyją Cyganie, Rosjanie, Ukraińcy i Niemcy. Żadnych Polaków, ale i tak wszyscy mówią po Polsku. ( ͡º ͜ʖ͡º)
-54
pokaż komentarz
Jeśli jego Ruscy, to mnie Niemcy. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@orkako: Nie widzę różnicy, no język może....( ͡° ͜ʖ ͡°)
-23
pokaż komentarz
@Klofta @forpors: Ja, die Sprache ist ein großes Problem, wenn wir alle aufhören, Polnisch zu sprechen. Für uns ist Polnisch wie das lokale Latein. Niemand benutzt es zu Hause, sondern jeder benutzt es nur außerhalb des Hauses.
-43
pokaż komentarz
@orkako: Sie können jederzeit in Ihre deutsche Heimat zurückkehren...(╭☞σ ͜ʖσ)╭☞
-17
pokaż komentarz
@forfors: Ich bin in meinem deutsche Heimat . ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
+7
pokaż komentarz
@Klofta: Dobry przekaz jest najważniejszy
+13
pokaż komentarz
@Klofta: Piknie jyst. I piknie byndzie! JA-RO-SŁAW! JA-RO-SŁAW!
+10
pokaż komentarz
tylko w panstwie pis przechodza takie przekręty - wydać 2 mld zl na inwestycje z ktorej nikt nie bedzie kozystal. Ale ciemna tluszcza jest dumna bo tak powiedzieli w tvp
+110
pokaż komentarz
@Klofta
źródło: ei_1655553169135.jpg
+10
pokaż komentarz
@Mordall: to nie jest inwestycja. To jest kasa wywalona w błoto i gruby wał
-7
pokaż komentarz
@Klofta: nareszcie gówno z Elbląga może spływać prosto do Bałtyku zamiast w kółko się kręcić w Zalewie ( ͡° ͜ʖ ͡°)
źródło: i.imgflip.com
-2
pokaż komentarz
i tak wszyscy mówią po Polsku. (
@orkako: Po polsku - to będzie bardziej po polsku.
+100
pokaż komentarz
instagram vs rzeczywistość
źródło: scontent.fpoz4-1.fna.fbcdn.net
+49
pokaż komentarz
@fidelxxx: masakra jaka kolejna świnia przy korycie za nasze podatki
+18
pokaż komentarz
@fidelxxx: aggy xd
+59
pokaż komentarz
@fidelxxx: o panie. "Caryca w Centrum Zarządzania Światem". "I'm just simple girl". Śmierdzi głupotą i zgniłością na kilometr. Ale przynajmniej widać PiSowskie rządze do bycia drugą Rosją z tego pierwszego cytatu ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+9
pokaż komentarz
@sncf:
Spółki, spółeczki, fundacje, fundacyjki. Koryto+
+10
pokaż komentarz
@fidelxxx: ostatnie nazwisko zobowiązuje ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+45
pokaż komentarz
@fidelxxx: Hmm, Caryca...
źródło: cdn.galleries.smcloud.net
+109
pokaż komentarz
Przeciwwskazania
Inwestycja przyniesie pewne korzyści ekonomiczne, wymagać będzie jednak corocznych nakładów na utrzymanie toru wodnego i jego pogłębianie[65][68]. Konieczność spełnienia szeregu wymagań dotyczących utrzymania walorów przyrodniczych Zalewu spowodowała wzrost szacunkowych kosztów inwestycji z 40 mln dolarów (150–180 mln złotych zgodnie z kursem dolara w latach 90.) w latach 90., przez 215 mln złotych w roku 2004 do wartości 880 mln złotych przyjętej w szacunkach Skarbu Państwa na lata 2016–2022[69]. W 2020 roku ponownie zaktualizowano budżet projektu do poziomu 1,984 mld złotych[70]. Przy spełnieniu założeń budżetowych 880 mln złotych, to zwrot inwestycji nastąpi po upływie 450 lat, o ile obroty portu w Elblągu wzrosną do miliona ton rocznie, a stawki portowe zostaną podwojone, tak, że roczne wpływy portu w Elblągu sięgnęłyby 2 milionów złotych[71].
Zmiany w składzie gatunkowym ryb oraz wzmożony ruch statków, na spokojnej dotąd zachodniej części Zalewu Wiślanego, negatywnie wpłynie na zimujące ptaki wodne, dla ochrony których powołano Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000[72].
Szkody dla środowiska naturalnego będą niewspółmiernie wielkie do korzyści ekonomicznych (które będą miały charakter raczej lokalny)[68].
Przeciwni pomysłowi są samorządowcy i mieszkańcy Krynicy Morskiej, obawiając się, że przekop może spowodować spadek zainteresowania turystów przyjazdem do tego morskiego kurortu[73].
Przeciwni są również niektórzy mieszkańcy Kątów Rybackich i Skowronek, obok których ma powstać przekop, z powodu przewidywanego zanieczyszczenia wody zarówno w Zatoce Gdańskiej, jak i w Zalewie Wiślanym oraz hałasu wywołanego natężonym ruchem statków, co bezpośrednio wpłynie na czystość plaż oraz spadek zainteresowania wypoczynkiem w tym rejonie[74].
Zalew Wiślany podczas surowych zim zamarza średnio na 4 miesiące w roku, zaś podczas zim łagodnych nie więcej niż na ok. 2,5 miesiąca. Grubość pokrywy lodowej może wynosić nawet 60 cm[75]. Utrzymanie toru wodnego w miesiącach zimowych wymagać więc będzie dodatkowych kosztów.[potrzebny przypis]
Port morski Gdańsk ma możliwość przyjęcia statków morskich o zanurzeniu 15 metrów, zaś kanał umożliwi dostęp do Elbląga statkom morskim o maksymalnym zanurzeniu 4 metrów[76] co zawęża do minimum komercyjne i wojskowe zastosowanie kanału[77] do jednostek o maksymalnym zanurzeniu 4 m i maksymalnej długości 100 m[78].
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kanał_żeglugowy_na_Mierzei_Wiślanej
-94
pokaż komentarz
@kommie: pieniądze są i będą
+90
pokaż komentarz
@PotwornyKogut: Drukarka w NBP juz dziala
+52
pokaż komentarz
Drukarka w NBP juz dziala
@kommie:
a razem z nią wzrost inflacji
i okradanie obywateli przez PiS
+6
pokaż komentarz
@PotwornyKogut: Pan płaci, Pani płaci.
-4
pokaż komentarz
Dałeś przeciwwskazania z wiki, to daj też wskazania. Czy może lepiej nie trzeba o tym mówić, to niedobra jest?
Wskazania
● Zażegnanie wieloletniego sporu z Rosją, blokującą żeglugę w Cieśninie Pilawskiej dla polskich i międzynarodowych statków, zmierzających do polskich portów.
● Zwiększenie dostępności drogi wodnej Elbląg – Hel, poprzez skrócenie ze 139 km przez Cieśninę Pilawską, 92 km przez Szkarpawę, do 68 km przez kanał oraz pogłębienie z 2,5 do 5 m.
● Możliwość szerszego wykorzystania portu morskiego w Elblągu, rozbudowanego dzięki funduszom unijnym. Na terenie portu, który kosztował 21 mln zł, znajdują się: terminal masowy, terminal zbożowy, infrastruktura do przeładunków drobnicowych, terminal pasażerski, punkt odpraw granicznych oraz basen jachtowy. Lepsze niż dotąd wykorzystanie portu, będącego własnością komunalną, wymaga jednak wydatkowania około 190 mln zł na umocnienie nabrzeży, budowę nowego terminala i bocznicy kolejowej oraz wykonania za ok. 25 mln zł obrotnicy dla statków, która dla funkcjonowania portu jest kluczowa ze względu na jego położenie przy wąskiej rzece Elbląg[61][62].
● Transport morski jest najbardziej przyjazną środowisku formą transportu. Z tego względu Unia Europejska preferuje przenoszenie strumieni ładunkowych z lądu na morze. Dzięki wykonaniu kanału port w Elblągu może stać się portem odciążającym drogi i linie kolejowe prowadzące do portu gdańskiego.
● Wykorzystanie terenów w porcie gdańskim jest kosztowne, a długoterminowe składowanie w nim towarów może być nieopłacalne i obniżać atrakcyjność transportu przez port Gdańsk na korzyść przewozu ładunków nieekologicznym transportem samochodowym[potrzebny przypis]. Rozwijane w Elblągu od 2012 roku z Funduszy Unijnych centra logistyczne Terkawka[63] i Modrzewina[64] wraz z planowanym przekopem mają stanowić uzupełnienie infrastruktury transportowej w rejonie.
● Rozwój gospodarczy Elbląga i gmin ościennych – według analizy Urzędu Morskiego w Gdyni korzyści do 2045 roku wyniosą ok. 3,2 mld złotych, ponadto powstanie ok. 3300 nowych miejsc pracy w sektorze transportowym i turystycznym[65].
● Stworzenie sztucznej wyspy o powierzchni ok. 181 ha na potrzeby siedlisk obszarów Natura 2000. Wyspa tworzona jest 2,5 km od brzegu Mierzei Wiślanej z urobku powstającego podczas prac nad przekopem. Miejsce to ma być wykorzystywane przez ptaki w okresie lęgowym do zakładania gniazd oraz podczas ich migracji. Odpowiednio zagospodarowana i docelowo porośnięta szuwarem trzcinowym wyspa poprawi sytuację zanikających siedlisk łąkowych w rejonie Zalewu, co może wpłynąć na odbudowę populacji licznych gatunków ptaków, w tym gatunków chronionych[66].
● Zwiększona ochrona przeciwpowodziowa dzięki możliwości otwierania kanału dla wypływającej wody w sytuacjach jej spiętrzenia[67].
Źródło to samo.
-7
pokaż komentarz
@tonabl: Gowno nie ma wskazan
+7
pokaż komentarz
@tonabl: @kommie: to trochę wygląda ja fakty vs wiadomości. Ciekaw jestem jak będzie to funkcjonowało za rok, 5,10 lat ile z tych plusów i minusów wyjdzie w praniu. Obawiam się tylko tego że do wyborów będzie to funkcjonować jako tako a potem odlewka bo brak kasy na utrzymanie 2miliardy będą dosłownie utopione.
-2
pokaż komentarz
@kommie: zwróci się nam wszystkim w bursztynach ( ͡° ͜ʖ ͡°) szacunkowo 100 milionów zysku na obywatela
-3
pokaż komentarz
"Sami eksperci od żeglugi, fachowcy ekonomiści i ruscy agenci ci miesiąc grzeją ten sam temat. Nie wiem, ale się wypowiem. Nie masz chłopie zielonego pojęcia. Tu np. Lista całej floty firmy Wilson, która śmiga po Morzu Północnym i Bałtyku. Jeden z nich nazywa się Wilson Wisła i ma zanurzenie max. 4.7 m i DWT 2490 t. Idealnie pasuje do tej sluzy i jest statkiem tzw"general cargo", czyli też masowcem.
https://www.wilsonship.no/en/fleet
Takich statków pływa w samej Europie kilka setek, najczęściej niemieckich armatorów.
Ale przekaz partyjny był o motorówkach No to grzejemy co miesiąc. Motorówki też będą migli przepływać.
Chłopie, ty się widzę znasz na żegludze. Nie takie statki pływają po całej Europie. Z różnymi ładunkami masowymi. Np. Soja, rzepak i inne artykuły rolne, które przeładowuje się np. w Hamburgu i wiezie do Polski. Jako ,że tereny portowe w takich portach jak Gdynia czy Gdańsk to dobro rzadkie i drogie, opłaca się budować takie w terenach rolniczych takich jak Elbląg. Opłaca się przewieźć 3000 ton takich produktów w stanie sypkim czyli bulk. Nie będziesz ich woził ciężarówkami a duży masowiec nie będzie gnał przez cieśniny duńskie dla nawet 10 tys ton bo zabiera 50-80tys ton.
Pracuję w żegludze prawie 40 lat.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Cieśnina_Piławska
Wystarczy przeczytać akapit "Spór o żeglugę w cieśninie" i będziecie mieli odpowiedź po co jest ten przekop. Skoro problem z żeglugą w cieśninie istnieje już od ponad 70 lat to chyba wypadałoby coś z tym w końcu zrobić. Gdyby możliwość żeglugi nie była nam potrzebna to tego sporu w ogóle by nie było.
W negocjacjach z Federacją Rosyjską Rada Ministrów Donalda Tuska nie wspomniała o odszkodowaniu za szkody spowodowane zamknięciem wbrew prawu międzynarodowemu i dwustronnym umowom żeglugi w Cieśninie Piławskiej w latach 1945-1990. Między innymi Umowa między rządem PRL[5] a rządem ZSRR o stosunkach prawnych na polsko-radzieckiej granicy państwowej oraz współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach granicznych, podpisana w Moskwie dnia 15 lutego 1961 r. przewidywała odpowiedzialność odszkodowawczą w razie wyrządzenia szkody w rezultacie zawinionego niewykonywania zobowiązań umownych przez jedną ze stron[6]. Tymczasem Rosjanie powołując się na tę umowę odmawiali rozszerzenia żeglugi o statki pod banderą państw trzecich.
Jak widać PO nawet zrezygnowało z odszkodowań, żebyśmy tylko mogli żeglować. Zaproponowano najlepsze możliwe rozwiązanie tego problemu i jest ono wprowadzane w życie. To narzekanie o ekonomicznej zasadności przypomina trochę typowego Janusza. "No niby chciałbym jeździć autem do pracy ale tyle piniendzy trzeba wydać na benzynę więc wolę codziennie robić 10km z buta, żeby przyoszczędzić."
Może to będzie niepopularna opinia, ale uważam, że gdyby zmienił się rząd, to temat kontynuowania lub rozbudowy powinien utrzymać kierunek. Żeglowność Wisły i wybudowanie kolejnych tam pozwoliłoby produkować dużo taniej energii i ułatwić transport z głębi kraju.
Po budowie przekopu Rosjanie utraciliby wpływ na Polskę w tym rejonie.
Trzeci argument, to w tę inwestycję wpakowano już ogromne pieniądze i przerywanie tego to głupota
Zalew wiślany jest bardzo płytkim akwenem i dlatego wraz z przekopem planuje się pogłębienie drogi wodnej , tak aby mogły tam pływać statki o zanurzeniu ciut większym od kajaka. O tym że przez ruską część zalewu wiślanego nic o większym zanurzeniu nie przepłynie dodawać nie trzeba. Problemem oczywiście będzie to ze ten tor wodny będzie trzeba co kilka lat pogłębiać, więc ładować na to kasę, i obecnie nie wiadomo czy ma to jakikolwiek ekonomiczny sens, ale żyjemy w czasach kiedy politycy zarówno Polscy jak i Ruscy postanowili że jedni drugim zrobią kuku, ruskie olali nasze jabłka i plują na nas kiedy mogą , to my nie będziemy kupować od nich gazu, nie będziemy pływać po ich części zalewu wiślanego, ostatnio obraziliśmy się na ruski węgiel i tylko czekać jak całkiem olejemy ruską ropę.
Analiza instytutu Staszica, bądź co bądź szanowanego i na pewno bardziej lewicowego niż PISowskiego ...
wersje skrócona raportu:
https://forsal.pl/artykuly/1412056,mierzeja-wislana-przekop-kanal-elblag-polaczony-z-baltykiem.html
Jesli chcesz bardziej wczytać się s opinie:
http://instytutstaszica.org/2019/05/13/analiza-instytutu-staszica-dotyczaca-projektowanego-przekopu-mierzei-wislanej/
Myśle ze jest wystarczająco dużo merytorycznych argumentów aby zaryzykować ta inwestycje, bo każda inwestycja jest jakimś ryzykiem !
Na pewno ciekawsza i dająca większe możliwości rozwoju niż np któryś stadion piłkarski budowany za poprzedników"
0
pokaż komentarz
@Bing0Bang0Bong0: "Umożliwi on żeglugę statków morskich długości 100 m oraz zestawów barek długości do 180 m, o szerokości 20 m oraz zanurzeniu 4,5 m." a to oznacza, że "wisla" nie wpłynie do tej śluzy, bo w letnim zanurzeniu przekracza o 20cm dopuszczalne wartości. Czyli nieprawda.
-3
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
0
pokaż komentarz
@moods: minusujący nie zrozumieli ironii...
-1
pokaż komentarz
Gowno nie ma wskazan
@kommie: Dla much ma.
-2
pokaż komentarz
Ekspert tłumaczy jak krowie na rowie co, po co i dlaczego.
@Oroszlany:
Ale co zrobisz, nic nie zrobisz, Instytut Staszica to za mało dla tych osób, ale wykop jest zaraz za politrykami jeśli chodzi o opinie, nieważne jakie pomysły mają przeciwnicy, każdy z nich trzeba torpedować nieważne dobry czy zły.
Ale jak powyżej gości wyłapał jeden błąd w moim to już uważa, że go w całości zdyskredytował, ale do reszty się już w ogóle nie odniósł, typowo jak polityk wrzucić do jednego worka XD
Ale ja się nie dziwie, bo w większości wykopki patrzą na wszystko tylko w czerni i bieli albo wina tuska, albo wina pisu :D
+37
pokaż komentarz
Ok spoko ale co robi tam Jakimowicz? kto to k#@!a jest?
+37
pokaż komentarz
@Eyls123: nadekspert
+10
pokaż komentarz
@salcefrytki: no właśnie tak myślałem że ma doświadzczenie w kopaniu
+7
pokaż komentarz
@Eyls123: będzie kontrolował katalizatory w jednostkach nawodnych.
+2
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
+31
pokaż komentarz
Ok spoko ale co robi tam Jakimowicz?
@Eyls123: Mamy czerwiec, jest pride month. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
źródło: showmag.info
+1
pokaż komentarz
@kuba70: Jolka i jej konik ( ͡° ͜ʖ ͡°)
-1
pokaż komentarz
@Eyls123: no jak kto, prowadzący regularny program nadawany przez TVP. xD
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-kontrze-tvp-info-program-magdalena-ogorek-jaroslaw-jakimowicz-koniec-emisji