Infrastruktura nie jest gotowa na zakaz aut spalinowych

Infrastruktura nie jest gotowa na zakaz aut spalinowych

Eksperci: Producenci są gotowi do oferowania tylko i wyłącznie zeroemisyjnych pojazdów od 2035 r., w przeciwieństwie do infrastruktury

  •  

    pokaż komentarz

    Celem jest aby Kowalski nie chciał posiadać samochód. Ma używać komunikacji zbiorowej. Cofniemy się do PRL.
    A dla ludu dojdzie dochód bezwarunkowy i pakiet VOD + używki.

    •  

      pokaż komentarz

      Celem jest aby Kowalski nie chciał posiadać samochód. Ma używać komunikacji zbiorowej. Cofniemy się do PRL.
      A dla ludu dojdzie dochód bezwarunkowy i pakiet VOD + używki.


      @awres: a dorożki będą dozwolone?( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      a dorożki będą dozwolone?

      @Kaczypawlak: Konie produkują metan - przecież już ultra-lewizna mówi o zakazie hodowli zwierząt.

      Ja jestem ciekaw jak im się spina pomysł zwiększania fotowoltaiki w miksie energetycznym z elektrycznymi samochodami.
      Pierwsze nie działa w nocy, a drugie ma być ładowane głównie w nocy.

    •  

      pokaż komentarz

      @Kaczypawlak: to zależy ile uzbierasz punktów lojalnościowych jako towarzysz rolnik.

    •  

      pokaż komentarz

      to zależy ile uzbierasz punktów lojalnościowych jako towarzysz rolnik.

      @awres: totalne zero xD

    •  

      pokaż komentarz

      @awres ale co jest złego w zbiorkomie? Duże miasta to tylko komunikacja. Tylko ogarnąć to trochę żeby działało jak w Monachium czy Hamburgu

    •  

      pokaż komentarz

      @awres albo będzie jak na Kubie, rzeźbienie staroci i jeżdżenie nimi do upadłego.

    •  

      pokaż komentarz

      @Cogito-sum: Fotowoltaika powinna być montowana na dachach przedsiębiorstw wtedy na bieżąco szła by konsumpcja wyprodukowanej energii. Ale i tak do tego by się przydała jakaś forma magazynowania.

    •  

      pokaż komentarz

      @awres: tak Żydzi reptiianie i NWO znowu chcą dręczyć ten biedny naród wybrany ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @Rustyyyy: spokojnie dużo będzie zmian w 2030

      źródło: youtube.com

    •  

      pokaż komentarz

      @teqnix

      ale co jest złego w zbiorkomie? Duże miasta to tylko komunikacja. Tylko ogarnąć to trochę żeby działało jak w Monachium czy Hamburgu

      W dużych miastach będą mieszkać wyłącznie najzabawniejsi, tam będzie najwięcej ładowarek i ludzi których stać na elektryka.
      Zasięg tych aut też jest typowo na miasto.

      Zamiast komunikacji zbiorowej będzie kupa złomu korkująca ulice.

      Biedni i tak nie będą korzystać z komunikacji bo nie będzie ich stać aby mieszkać w dużym mieście.

      Odetnie się od transportu ludzi mieszkających na prowincji.
      Nagle nieopłacalne stanie się dojeżdżanie do pracy 10-20km do miasta, lub trzeba będzie wybrać który domownik będzie pracował.

      To celowe działanie aby przywrócić feudalizm.
      Wykształcić klasę chłopską, której nie stać aby odejść i jedyna szansa to praca na roli w obrębie swojej wsi.

    •  

      pokaż komentarz

      Ale i tak do tego by się przydała jakaś forma magazynowania.

      @Togira_Ikonoka: a tam p%?%$$!isz xddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddd

    •  

      pokaż komentarz

      Ja jestem ciekaw jak im się spina pomysł zwiększania fotowoltaiki w miksie energetycznym z elektrycznymi samochodami.

      @Cogito-sum: Idealnie się uzupełniają - powiedziałbym nawet że samochody elektryczne mogą uratować polską energetykę
      hint: Vehicle-to-grid (V2G)

    •  

      pokaż komentarz

      @awres: dobrze, że mam w miarę nowego diesla, który jeździ na ropę dla tirów, których chociażby nie wiadomo jak bardzo chcieli to się nie pozbędą

    •  

      pokaż komentarz

      @awres: dokładnie,plus kawiorowa lewica nie chce tłoku na drogach jak będzie ferrari jechać

    •  

      pokaż komentarz

      @przemek7891: pamiętajmy na wyborach

      źródło: main_13przypomnij_sobie_te_bu_ki_za_13_lat1.jpg

    •  

      pokaż komentarz

      ropę dla tirów, których chociażby nie wiadomo jak bardzo chcieli to się nie pozbędą

      @mysiopisio: pomysłowość czasem mnie przeraża

      źródło: youtube.com

    •  

      pokaż komentarz

      @Cogito-sum Magazyny energii. To jest odpowiedź.

    •  

      pokaż komentarz

      Idealnie się uzupełniają - powiedziałbym nawet że samochody elektryczne mogą uratować polską energetykę
      hint: Vehicle-to-grid (V2G)


      @Merlinek: Kolejny slogan.
      Obecnie nie można wyprodukować skutecznych i tanich stacjonarnych magazynów energii a ty dałeś się złapać na propagandę że tak mogą SKUTECZNIE działać pojazdy EV.
      Piękna idea, ale na razie nie do zrealizowania w praktyce.

    •  

      pokaż komentarz

      Celem jest aby Kowalski nie chciał posiadać samochód. Ma używać komunikacji zbiorowej. Cofniemy się do PRL.
      A dla ludu dojdzie dochód bezwarunkowy i pakiet VOD + używki.


      @awres: tak i na pewno caly potezny niemiecki przemysł motoryzacyjny nie ma z tym problemu.

      Te wasze argumenty o nwo sa tak glupie, ze naprawdę szkoda strzepic pape.

    •  

      pokaż komentarz

      Odetnie się od transportu ludzi mieszkających na prowincji.
      Nagle nieopłacalne stanie się dojeżdżanie do pracy 10-20km do miasta, lub trzeba będzie wybrać który domownik będzie pracował.


      @Przemysluaw: Ja jestem przerażony, to jest chyba pierwsza teoria spiskowa w którą uwierzę. Chyba ich tam solidnie poj@$?ło w Brukseli. Ludzie po wsiach na wschodniej granicy są uzależnieni od starych gruchotów z Niemiec. Nie mają kasy na nic lepszego, a muszą dojeżdżać do pracy i na zakupy do najbliższego miasteczka. Ludzi wydających 3 tyś. na Audi 80 nie da się przestawić na elektryki. Stan komunikacji autobusowej jest gorszy niż za PRL, a to co jest kopci i dymi. Wiem, że zakaz dotyczy nowych samochodów, ale już widać, że plan jest taki, że stare samochody załatwią podatkami i zakazem wjazdu do miasta. Przecież to jest wpędzanie milionów ludzi w ubóstwo. I przymusową emigrację wszystkich młodych do miast.

      I żeby to jeszcze robiło różnicę. Przecież ten stary złom w gazie ma mniejszy ślad węglowy niż nowy elektryk. A już na pewno w Polsce, gdzie prąd jest z węgla. Jak już 100% energii będzie czyste to można gadać o elektrykach.

    •  

      pokaż komentarz

      Magazyny energii. To jest odpowiedź.

      @gridstream: Na razie to po prostu nieopłacalne w naszych warunkach. Niech technologia pójdzie naprzód to może wtedy. A czy tak szybko pójdzie? No właśnie.
      Na razie to trzeba się przygotować na niedobory pierwiastków służących do produkcji baterii.
      Tak z ciekawości obliczałem ile można wyprodukować samochodów gdybyś poświęcił całe światowe wydobycie litu. Przy baterii ok 50kWh potrzebujesz 8-11kg litu.
      Jakie jest obecnie wydobycie? 120 000 ton? Załóżmy że tak, nie wiem jakie są dane za 2021.
      To takie hipotetyczne ćwiczenie umysłowe:
      Masz 12 000 000 baterii do samochodów osobowych rocznie pod warunkiem że ani grama nie zużyjesz na baterie do laptopów, komórek, do innych przemysłowych celów itd.
      12 000 000 baterii z całej światowej produkcji litu.
      Nierealne, ale nawet jak zrobisz takie założenie to pamiętaj że w samej UE jest zarejestrowanych ponad 260 000 000 samochodów... ( ͡° ͜ʖ ͡°) A gdzie reszta Świata ze swoim zapotrzebowaniem?
      To ile lat potrwa wymiana wszystkich tych pojazdów? Załóż że bateria średnio wytrzyma 5 lat więc trzeba będzie odzyskiwać lit ze stratami... co też będzie kosztowało itd.
      Oczywiście trzeba liczyć że wydobycie wzrośnie, ale te liczby coś mówią - lit będzie drożał jak cholera.
      Wszystko jest ładne ale w teorii, bo jak policzysz to wiesz że to mrzonki. Ładnie brzmią hasła o magazynowaniu, ładnie o odzyskiwaniu itd.
      Z tym że nie wytrzymują rachunku ekonomicznego.

      Był facet co pokazywał instalacje do domu która teoretycznie może działać zupełnie niezależnie od sieci. Koszt był astronomiczny - sam magazyn energii to kilkadziesiąt tysięcy złotych.
      Wiesz ile prądu możesz kupić przy "tradycyjnej" produkcji za takie pieniądze? ;)

    •  

      pokaż komentarz

      ale co jest złego w zbiorkomie? Duże miasta to tylko komunikacja. Tylko ogarnąć to trochę żeby działało jak w Monachium czy Hamburgu

      @teqnix: To jest złego, że jest nieopłacalny. Dopłaca się do niego i jest tylko dlatego utrzymywany, że ludzie pobudowali zbyt gęstą zabudowę w miastach. W USA, gdzie nie ma zbyt wysokich podatków na paliwa transport zbiorowy jest marginesem. Przecież nawet w Polsce, jak policzyć po za Warszawą ceny biletów miesięcznych i założyć, że zabiera się autem 3 osoby, to transport autem jest tańszy, a przecież do zbiorkomu się dopłaca, a samochodziaży łupie podatkami.

    •  

      pokaż komentarz

      @Arrrggh

      Przecież to jest wpędzanie milionów ludzi w ubóstwo. I przymusową emigrację wszystkich młodych do miast.

      Młodych nie będzie stać, bo tego typu ruchy podniosą ceny mieszkań w miastach do takiego poziomu, że ten kto urodził się na wsi, zdechnie na wsi.
      Definicja feudalizmu.

      Jak będziesz ubogi oraz bez perspektyw, ktoś Cię wykupi razem z ziemią jak chłopa pańszczyźnianego.

      Nie będziesz miał nic i będziesz szczęśliwy.
      Albo zdechniesz.

    •  

      pokaż komentarz

      skutecznych i tanich

      @Cogito-sum: "Obecnie" mamy rok 2022, akumulatory w autach już przyjmują i oddają setki kW, a ich pojemność wystarczy na kilka dni zasilania domu, a do tego masz je poniekąd za darmo, ba! mógłby nawet na siebie zarabiać:
      https://elektrowoz.pl/magazyny-energii/mam-fotowoltaike-i-v2g-moj-leaf-czasem-oddaje-energie-wszystko-zarabia-tyle-ze-splaca-rachunki-za-prad-i-gaz-czytelnik/

    •  

      pokaż komentarz

      ale co jest złego w zbiorkomie?

      @teqnix: zasadniczo nic, problem leży w odbieraniu ludziom możliwości decydowania o sobie. Ludzie sami wiedzą, co jest dla nich dobre, jeden wybierze zbiorkom, drugi samochód, trzeci rower. Rzecz w tym, że jakaś niewielka grupka uważa, że lepiej wie czego ludzie potrzebują i jest przekonana, że ma prawo uszczęśliwiać innych na siłę. Takie coś już przerabialiśmy pod nazwą PRL i trzeba sobie zadać pytanie, czy chcemy powtórki.

    •  

      pokaż komentarz

      @Merlinek: utopia. I niby wywalisz 100 000zł za nowe baterie co 5lat żeby producent energii mógł traktować twój samochód jak powerbank ( ͡° ͜ʖ ͡°) a do tego ładowarka naturalnie dwukierunkowa więc x3 droższa.

    •  

      pokaż komentarz

      @Merlinek: Zerknij na mój post wyżej.
      Jak będziesz musiał zapłacić z 70 000 - 100 000zł. za baterie do swojego V2G to odechce ci się kombinowania, tym bardziej że będziesz musiał to robić raz na parę lat jeżeli cała zabawa ma mieć sens.
      Fizyki pobożnymi życzeniami nie oszukasz. Jest zbyt małe wydobycie pierwiastków np litu aby nastąpiła masowa przesiadka na elektryki.

    •  

      pokaż komentarz

      @P_i_o_t_R "Under most conditions it supports more than 3,000 cycles, and under optimal conditions it supports more than 10,000 cycles"
      Prędzej mi buda w aucie zerdzeieje lub wymienię na nowszy dla kaprysu niż padną baterie

    •  

      pokaż komentarz

      @awres jakie używki? Co masz na myśli?

    •  

      pokaż komentarz

      Jest zbyt małe wydobycie pierwiastków np litu aby nastąpiła masowa przesiadka na elektryki.

      @Cogito-sum: " istnieją wystarczająco duże zasoby litu, aby zaspokoić światowe zapotrzebowanie na ten metal do roku 2100, uwzględniając w tym zapotrzebowanie na lit ze strony szybko rozwijającego się przemysłu produkcji pojazdów hybrydowych i elektrycznych"

      Prędzej będziemy mieli problem z zasobami ropy (a w zasadzie to już mamy problem przez zawirowania polityczne) niż z materiałami na baterie

    •  

      pokaż komentarz

      @zbonomt: Ja obstawiam wszystko co jest możliwe. Ale Harari może mieć jeszcze większą wyobrażenie.

      źródło: youtube.com

    •  

      pokaż komentarz

      " istnieją wystarczająco duże zasoby litu, aby zaspokoić światowe zapotrzebowanie na ten metal do roku 2100, uwzględniając w tym zapotrzebowanie na lit ze strony szybko rozwijającego się przemysłu produkcji pojazdów hybrydowych i elektrycznych"

      @Merlinek: Ja podałem rzeczywiste liczby, a ty mi g-wart cytat. Co z tego że SZACOWANE zasoby są duże? Jak ktoś obliczył, jakie wziął założenia dot wydobycia? Masz te dane?
      Ja operuje na sprawdzonych i realnych liczbach które nie są marzeniami bo je obserwujemy.

      Prędzej będziemy mieli problem z zasobami ropy (a w zasadzie to już mamy problem przez zawirowania polityczne) niż z materiałami na baterie

      @Merlinek: Wg raportu Klubu Rzymskiego to się skończyła chyba 25lat temu, albo z 15 - bo były różne wersje tych "wersji przyszłości". ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      zakaz mięsa

      @Kubilaj_Chan: chyba że produkowane przez rolnika Billa. Ono będzie.

    •  

      pokaż komentarz

      To celowe działanie aby przywrócić feudalizm.
      Wykształcić klasę chłopską, której nie stać aby odejść i jedyna szansa to praca na roli w obrębie swojej wsi.


      @Przemysluaw: ciekawy sen, może pomyśl o utworach political fiction?

    •  

      pokaż komentarz

      tak i na pewno caly potezny niemiecki przemysł motoryzacyjny nie ma z tym problemu.
      Te wasze argumenty o nwo sa tak glupie, ze naprawdę szkoda strzepic pape.


      @Tzebullaque: no i gdzie ty tu widzisz problem - świat nie kończy się na UE ¯\_(ツ)_/¯ Chiny, Indie, USA, kacapowo itd. mają wywalone na unijne debilizmy, Niemcy będą dalej będą klepać samochody na eksport ( ͡° ͜ʖ ͡°)
      zresztą pewna grupa ludzi musi mieć dostęp do komunikacji + taksówki + wszelkiej maści "ubery" + samochody specjalne to są miliony pojazdów elektrycznych a do tego cały transport ciężarowy

    •  

      pokaż komentarz

      Ja operuje na sprawdzonych i realnych liczbach które nie są marzeniami bo je obserwujemy.

      @Cogito-sum: Bardzo proszę o sprawdzone i realne liczby odnośnie braku litu, za słabych i zbyt krótko żyjących baterii w samochodach (tam gdzie wiedzieli jak je zrobić), bo jak na razie nic sensownego nie podałeś, same hasełka podparte tylko "chłopskim rozumem" - koszt wymiany baterii interesuje użytkownika tak samo jak koszt wymiany silnika w ASO - cena podobna

    •  

      pokaż komentarz

      @Cogito-sum: dlaczego ładowane w nocy? Kwestia tego żeby parkingi pod miejscem pracy czy tam gdzie auto stoi te kilka godzin zadaszyc panelami (opcjonalnie) i postawić słupek.do ładowania. Jakoś w USA mogli nawalić parkometrów tak że każdy masz co 10metrow. Dlaczego nie można nawalić tyle gniazdek? Tak, wiem że to koszt ale to nie jest rocket science. Moim zdaniem do tego niedługo dojdzie bo taniej będzie przepłacać 300% lądując z takiego słupka gdy prąd w południe będzie prawie darmowy niż ładować w domu jak będzie ciemno i będzie drogi

    •  

      pokaż komentarz

      Bardzo proszę o sprawdzone i realne liczby odnośnie braku litu

      @Merlinek: Odnośnie zbyt małego wydobycia litu, Szacowane zasoby to oddzielna kategoria i nie ma nic do rzeczy o tym co napisałem.
      A napisałem: "Piękna idea, ale na razie nie do zrealizowania w praktyce."
      Na razie czyli w ciągu najbliższych kilkunastu lat o ile nie nastąpi jakiś przełom technologiczny, ale jego nie widać.
      Masz np pierwsze wyszukiwanie z brzegu: https://www.cire.pl/artykuly/elektromobilnosc-serwis-informacyjny-cire-24-kraj/o-tym-sie-teraz-mowi-niedobor-litu-i-kobaltu-zahamuje-rozwoj-elektromobilnosci
      "Światowa produkcja litu (głównym dostawcą jest Australia) wzrosła w tym samym czasie(2010-2018) z 28,1 do 85 tys. ton."
      Ja zwiększyłem tą liczbę do 120 000ton, gdzieś czytałem o wydobyciu w 2020 na poziomie 100 000ton. No ale załóżmy cud - wydobycie jest na poziomie 120 000- 150 000 ton.
      To daje 12 000 000 - 15 000 000 baterii do EV NA CAŁY ŚWIAT.
      A gdzie masz lit do magazynów energii, gdzie masz lit do baterii do lapków, komórek, aparatów itd.
      Gdzie masz lit wykorzystywany w innych gałęziach przemysłu?
      Myślisz że Świat odda cały swój lit na baterie do europejskich EV?
      Nie odda.
      A gdzie inne pierwiastki?
      Do tego przyłóż 260 000 000+ samochodów w UE -wychodzi ze 20lat na samą wymianę, a zważ że baterie się zużywają i przy twoich snach o V2G będą zużywały się jeszcze szybciej. Część litu odzyskasz, ale tylko część i to też będzie kosztowne.

      koszt wymiany baterii interesuje użytkownika tak samo jak koszt wymiany silnika w ASO - cena podobna

      @Merlinek: Ja napisałem o cenach które możemy osiągnąć nie w ASO, bo ASO to teraz, a po prostu w obrocie gdy ceny pierwiastków poszybują w górę.
      https://elektrowoz.pl/auta/ceny-litu-sie-rozszalaly-w-2021-roku-17-000-dol-za-tone-teraz-81-000-dolarow-tona-nie-bedzie-tanich-elektrykow/

      Prościej już się nie da. Jeżeli nie rozumiesz to trudno, zacznij może od zrozumienia faktu że prognozowane zasoby to nie wydobycie na rok.

    •  

      pokaż komentarz

      Kwestia tego żeby parkingi pod miejscem pracy czy tam gdzie auto stoi te kilka godzin zadaszyc panelami (opcjonalnie) i postawić słupek.do ładowania.

      @zibizz1: Najpierw to znajdź miejsce na te parkingi, bo na razie to parkingi się likwiduje a nie buduje. Oczywiście mówię o polityce w UE.
      Ja z chęcią kupiłbym EV, jednak tak jak napisałem wcześniej: realia są jakie są.
      Całość nie spina się gospodarczo, z resztą tak jak sama fotowoltaika gdy jest niedotowana.

    •  

      pokaż komentarz

      to transport autem jest tańszy, a przecież do zbiorkomu się dopłaca, a samochodziaży łupie podatkami.

      @msc2: samochody są bardzo dotowane przez bardzo tanie (w porównaniu do stawek rynkowych) parkowanie w dużych miastach.

    •  

      pokaż komentarz

      i szczypawa co 3 miesiące

      @Anton_Chigurh: O G wspomnień czar. Ty serio nadal w tamtym temacie i nadal nie zrozumiałeś zasady? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      pomysłowość czasem mnie przeraża

      @awres: maszyny parowe też ówczesnych przerażały

    •  

      pokaż komentarz

      @Merlinek: i te firmy co w Tesli "regenerują" akumulator czy sam serwis ASO to dla beki funkcjonują? Zresztą znajomy kupował Lexusy 10letnie z uszkodzonym hybrydowym akku bo da się odpiąć i jeździć. https://hybrydy24.pl/en/lexus-battery-repair/ https://www.google.pl/amp/s/electrek.co/2021/09/13/tesla-battery-pack-replacement-repair/amp/

    •  

      pokaż komentarz

      @awres: Celem jest, aby Kowalski nic nie posiadał i wynajmują czasem jakieś barachło.

    •  

      pokaż komentarz

      Niemcy będą dalej będą klepać samochody na eksport ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      @mike100: czyli zrezygnuja z wiekszosci swojego obrotu i zyskow? No tak bedzie, przysiegam.

    •  

      pokaż komentarz

      @Cogito-sum Chyba pomyliłeś osobę do której odpisywałeś bo pisałem tylko o magazynie energii :)

      Ale odpisze na to co napisałeś. Właśnie obliczenia same z siebie są może i prawidłowe ale niepotrzebne. Zakładając, że polityka Brukseli idzie w kierunku #fitfor55, to przejście z aut spalinowych na elektryki nie spowoduje osiągnięcia tego celu czyli ograniczenia emisji do 55% tego co obecnie, zakładając że każdy z czasem przesiadzie się do elektryka.

      Na wykopie jest sporo osób myślących życzeniowo że cena jednostkowa auta elektrycznego z czasem spadnie. Jak przekroczymy rok 2035 i jedynym możliwym autem do kupienia będzie elektryk to założę się że albo nasz rząd albo Bruksela dowali w cenie energii elektrycznej dodatkowy podatek na budowę infrastruktury do ładowania aut:
      - budowa nowych źródeł wytwórczych o znacznie wyższej mocy (OZE)
      - wymiana w całej PL linii SN i WN,
      - modernizacja stacji trafo

      Nawet w chwili obecnej nie ma kraju, który byłby w stanie zapewnić wystarczającą ilość energii dla elektryków w takiej liczbie aut jaka obecnie jeździ po drogach w wersji spalinowej.

      Podsumowując, przemieszczanie się autem będzie atrybutem ludzi najbogatszych, mających na takie auto pieniądze, mieszkających w domu w którym ma panele PV i magazyn energii. Z możliwością doładowania auta na fastchargerze ale za dużo wyższą kwotę niż obecnie. Zakup elektryka/elektryków, instalacji PV i magazynu energii to są bardzo duże wydatki. Ale będą na to leasingi/kredyty/subskrypcje. Tak jak teraz np. firmy płacą za "drukowanie w abonamencie".

    •  

      pokaż komentarz

      @gridstream: Generalnie się zgadzam - myślenie życzeniowe jest nieźle przerośnięte.
      W szczególności wśród ludzi młodych, którzy traktują EV jak gadżet.
      Nie, to nie jest gadżet, jeżeli EV mają funkcjonować to muszą być praktyczne i mieć ekonomiczne uzasadnienie.

      To tak jak pokazano autonomiczną ciężarówkę i wykop był zachwycony: za 10-20lat praca zawodowego kierowcy nie będzie potrzebna. :)))
      Wykopki nie wiedzą że prowadzenie samochodu to jedynie najłatwiejsza część pracy zawodowego kierowcy.( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      czyli zrezygnuja z wiekszosci swojego obrotu i zyskow? No tak bedzie, przysiegam.

      @Tzebullaque: a niby dlaczego ? przecież nie zaprzestaną produkcji a i tak największą kasę robi się częściach zapasowych i tu będą mieli raj, bo wszystko będziesz musiał robić u autoryzowanym serwisie - w najgorszym razie dostaną dotację z UE na rozwój nowoczesnego przemysłu, nie Niemcy nie pozwolą sobie zrobić krzywdy a jeśli cos promują to pewnie duuuuużo na tym zarobią ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @przemek7891: Ignoranci i tak zagłosują, albo przeciwko wiodącej partii albo za dana osobą która i tak nie wejdzie, tylko najgorsza gnida z piedestału danej partii. Jak można wpuszczać stare gnidy jak Cimoszewicz i Miller, to antypolskie coś von huha hohe czy jakoś, albo amebe Spurek. Potem płacz że jakieś debilne regulacje rząd uchwala które przychodzą z Unii. W samym parlamencie UE jest w większości ściek, komuchów, łapówkarzy, amebo ideowców i wszelakich nieudaczników przy korycie, więc dorzucanie do pieca nasz najgorszy sort według klucza, nie jest błyskotliwym posunięciem.

    •  

      pokaż komentarz

      a niby dlaczego ? przecież nie zaprzestaną produkcji a i tak największą kasę robi się częściach zapasowych i tu będą mieli raj, bo wszystko będziesz musiał robić u autoryzowanym serwisie - w najgorszym razie dostaną dotację z UE na rozwój nowoczesnego przemysłu, nie Niemcy nie pozwolą sobie zrobić krzywdy a jeśli cos promują to pewnie duuuuużo na tym zarobią ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      @mike100: i tamte rynki wchlona dodatkowe miliony aut z Europy. No tak bedzie, na pewno. W wiadomosciach mowili. Niemcy nie pozwola sobie zrobic krzywdy. FAKT. Dlatego zakladanie, ze beda dazyc do ograniczenia dostepnosci aut dla Europejczykow, co jest dla nich ogromna krzywda, to debilizm.

    •  

      pokaż komentarz

      @awres: Bóldupicie o te zasięgi a jedyne zasięgi jakie robicie to raz w roku pojechać do Chorwacji XD A jak już robicie poważne przebiegi to kupcie sobie 3-4 litry jak normalni ludzie i przestańcie narzekać

    •  

      pokaż komentarz

      Ja jestem ciekaw jak im się spina pomysł zwiększania fotowoltaiki w miksie energetycznym z elektrycznymi samochodami.
      Pierwsze nie działa w nocy, a drugie ma być ładowane głównie w nocy.


      @Cogito-sum: To przestanie być problemem jak pojawi się efektywna metoda masowego magazynowania energii elektrycznej. Pozostaje też kwestia mocy przesyłowych ale sumarycznie całościowo to pieprzona utopia.

    •  

      pokaż komentarz

      @awres: pomysł ciekawy ale martwią mnie te słupy przy autostradzie.

    •  

      pokaż komentarz

      Dlatego zakladanie, ze beda dazyc do ograniczenia dostepnosci aut dla Europejczykow, co jest dla nich ogromna krzywda, to debilizm.

      @Tzebullaque: nie, debilizmem jest uważanie że ograniczenie produkcji musi zawsze powodować spadek dochodów, dlaczego uważasz że korporacje nie dostaną jakiejś formy dotacji, dofinansowania produkcji ? albo jeśli zarabiasz na wyprodukowaniu 4 pojazdów 100zł a teraz zarobisz 100 zł na jednym, to jesteś stratny ? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      Zresztą hasło "ograniczenie dostępności aut dla Europejczyków" ja rozumiem chyba trochę inaczej niż Ty, czyli nie brak pojazdów jako takich ale ich niedostępność dla zwykłych "szaraczków" jako pojazdów prywatnych. Chcesz gdzieś podjechać będziesz zamawiał usługę transportu.

    •  

      pokaż komentarz

      @przemek7891: Lewactwo to choroba, wiadomo że głosują bezmyslnie.

    •  

      pokaż komentarz

      @Cogito-sum: w trakcie ostatnich 10 lat ponad 3-krotnie wzrosło wydobycie litu. Jeżeli ta dynamika się utrzyma to za 20 lat będziesz mieć 10krotnie większe wydobycie. Do tego dochodzi odzyskiwanie litu z baterii, których będzie coraz więcej

    •  

      pokaż komentarz

      nie, debilizmem jest uważanie że ograniczenie produkcji musi zawsze powodować spadek dochodów, dlaczego uważasz że korporacje nie dostaną jakiejś formy dotacji, dofinansowania produkcji ? albo jeśli zarabiasz na wyprodukowaniu 4 pojazdów 100zł a teraz zarobisz 100 zł na jednym, to jesteś stratny ? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      @mike100: acha. Czyli podsumujmy. Europejczycy maja miec trudniej BO RZADZACY TO CHUJE I CHCA LUDZIOM ZYCIE UTRUDNIC BO TAK.
      Dlatego beda dofinansowywac produkcje samochodow, zeby europejski przemysl motoryzacyjny nie byl stratny przy mniejszej produkcji.
      TO MA SENS XD

      Zresztą hasło "ograniczenie dostępności aut dla Europejczyków" ja rozumiem chyba trochę inaczej niż Ty, czyli nie brak pojazdów jako takich ale ich niedostępność dla zwykłych "szaraczków" jako pojazdów prywatnych. Chcesz gdzieś podjechać będziesz zamawiał usługę transportu.

      @mike100: co to jest "usluga transportu" i jak bedziemy ja zamawiac?

    •  

      pokaż komentarz

      To celowe działanie aby przywrócić feudalizm.
      Wykształcić klasę chłopską, której nie stać aby odejść i jedyna szansa to praca na roli w obrębie swojej wsi.


      @Przemysluaw: po co?

    •  

      pokaż komentarz

      @awres:

      Celem jest aby Kowalski nie chciał posiadać samochód. Ma używać komunikacji zbiorowej.

      Z takim stanem komunikacji zbiorowej jaka jest teraz to kowalski prędzej pójdzie na bezrobocie bo nie będzie miał jak dojechać do pracy bo żaden autobus nie dojeżdza z okolicy gdzie mieszka do okolicy gdzie jest jego miejsce pracy.

    •  

      pokaż komentarz

      @Przemysluaw prorok przemówił! Tak będzie, amen.

    •  

      pokaż komentarz

      @teqnix: zbiorkom latwo zautomatyzowac tak jak w chinach, jak bedziesz pyskowal albo niespodobasz sie urzednikowi to zablokuje ci transport publiczny i co mu zrobisz? wlasny samochod to jednak niezaleznosc od wladzy i moga ci blokowac karte miejska a ty wsiadziesz do auta i pojedziesz do sasiedniego miasta/kraju
      tego najbardziej nienawidzi lewica - chlopow panszczyznianych którzy jak im cos niepasuje to po prostu jada w inne miejsce

    •  

      pokaż komentarz

      @vitek6

      po co?

      Żeby móc zostać przy korycie do końca życia i ustawić dzieci na nienaruszalnych pozycjach społecznych.

      Jeszcze do niedawna świat tak wyglądał.

      Jeśli nie wiesz w motywacje "elit" to przypomnij sobie ile ludzi musiało zginąć i jak mocno trzymali się starego systemu.

    •  

      pokaż komentarz

      Dlatego beda dofinansowywac produkcje samochodow, zeby europejski przemysl motoryzacyjny nie byl stratny przy mniejszej produkcji.
      TO MA SENS XD


      @Tzebullaque: serio, szukasz sensu w działaniach biurokratów z UE (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■) tak masz rację, na chłopski rozum, to co robi UE nie ma najmniejszego sensu i tu się w pełni z Tobą zgodzę ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      co to jest "usluga transportu" i jak bedziemy ja zamawiac?

      np. przewóz z miejsca X do Y a zamówić to będziesz mógł jak dziś np. Ubera

    •  

      pokaż komentarz

      W końcu jakieś liczby :)

      Do tego przyłóż 260 000 000+ samochodów w UE -wychodzi ze 20lat na samą wymianę

      @Cogito-sum: Czyli mniej więcej tyle ile zajęłaby wymiana tych aut na nowe jakby utrzymać obecne tempo sprzedaży nowych aut w europie (12 mln rocznie) tylko od jutra sprzedawać tylko i wyłącznie elektryki

      No ale załóżmy cud - wydobycie jest na poziomie 120 000- 150 000 ton.

      Obecnie - a jak sam podałeś zwiększyło się czterokrotnie w ciągu ostatnich 10 lat, a wyższa cena tylko przyśpieszy ten proces

      Wykopki nie wiedzą że prowadzenie samochodu to jedynie najłatwiejsza część pracy zawodowego kierowcy.( ͡° ͜ʖ ͡°)

      @Cogito-sum: Niezmiernie ciekawe jestem w czym kierowca ciężarówki jest niezastąpiony poza samym prowadzeniem pojazdu

    •  

      pokaż komentarz

      @teqnix: Powiedz mi jak rodzina ma zrobić zakupy i je przywieźć do domu

    •  

      pokaż komentarz

      serio, szukasz sensu w działaniach biurokratów z UE (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■) tak masz rację, na chłopski rozum, to co robi UE nie ma najmniejszego sensu i tu się w pełni z Tobą zgodzę ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      @mike100: tak. Serio. W twoich wypocinach rowniez, ale nie znajduje nawet sladu.

      np. przewóz z miejsca X do Y a zamówić to będziesz mógł jak dziś np. Ubera

      @mike100: to moze wrzuc jakies konkretne info, bo widze, ze "wtajemniczeni" juz wszystko wiedza. Rozumiem, ze ubera tez juz nie bedzie.

    •  

      pokaż komentarz

      tak. Serio.

      @Tzebullaque: no to w działaniach UE nie znajdziesz

      W twoich wypocinach rowniez, ale nie znajduje nawet sladu.

      oczywiście, przecież nie chcesz znaleźć ( ͡° ͜ʖ ͡°) żyjesz sobie w swojej fantazji, o dobrych komisarzach unijnych którzy mają na uwadze tylko nasze dobro, o Mateuszu i jego następcach którzy wybudują nam elektrownie atomowe i stworzą nową energetyczną infrastrukturę ( ͡° ͜ʖ ͡°) a jak podaje raport ACEA, ponad 80 proc. wszystkich samochodów elektrycznych obecnie, jest sprzedawanych jedynie w sześciu krajach członkowskich UE ale w twojej fantazji to się zmieni każdy sobie kupi elektryka ( ͡° ͜ʖ ͡°) pewnie dlatego że "metale rzadkie" stanieją (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■) itd.

      Sorry ja nie wierzę w bajki/fantazje, jestem realistą, tak jak dziś przeciętnego kowalskiego nie stać na nowe auto spalinowe, tak w 2035-45 nie będzie go stać na elektryka, zwłaszcza że ceny surowców wzrosną, więc i ceny pojazdów, alternatywą będą używki - śmieci z zachodu z zajechanymi bateriami albo co bardziej prawdopodobne właśnie coś na kształt "ubera".

  •  

    pokaż komentarz

    Obecnie nie są gotowi. Zakaz ma obowiązywać dopiero za 13 lat. Powtórzę, za 13 lat. Cofnijmy się 10 lat, do roku 2012. W 2012 Tesla wprowadza swój pierwszy model do masowej produkcji, pojawiają się głosy, że to się nie uda, że brak ładowarek itd. Obecnie, elektryki nie są już niczym egzotycznym, a ceny są zbliżone do pojazdów z silnikiem diesla. Myślę, że za 13 lat wiele się jeszcze może zmienić ;)

    •  

      pokaż komentarz

      @dstrdstr: ostatnio gdzieś czytałem, że tylko w samej Francji żeby przejść na elektryczne samochody to trzeba by wybudować kilka elektrowni, a w międzyczasie zmodernizować obecne.

      Do tego stawianie transformatorów, wymiana kabli, wszelkie prace które temu towarzyszą.

      To nie jest do zrobienia w 13 lat. Brakuje dwóch rzeczy w tym wszystkim. Czasu i pieniędzy, żeby ogarnąć temat.

    •  

      pokaż komentarz

      Obecnie nie są gotowi. Zakaz ma obowiązywać dopiero za 13 lat. Powtórzę, za 13 lat.

      @dstrdstr: Ale jeszcze dodaj, że nie będzie żadnego zakazu posiadania aut spalinowych. Za 13 lat będzie wyłącznie zakaz rejestrowania nowych samochodów spalinowych. I tylko w EU i jak widać niektóre samochody będą z tego wyłączone a w przeciągu 13 lat wiele może się zmienić:
      - nikt nie będzie w ogóle się nad tym rozczulał bo i tak praktycznie wszyscy będą mieli elektryki bo zwyczajnie są wygodniejsze i działają a cały ten "spisek" i braki infrastruktury będziemy rozpatrywać na poziomie fake-newsów
      - to jest tylko ustawa/prawo, to się da odkręcić/przesunąć.

      13 lat, to tak jak napisałeś ogromny szmat czasu. Presja na prąd i elektryki będzie ciągle wzrastać i to jest impuls do budowy infrastruktury. Nie będzie żadnej lawiny/potopu, będą kolejne kroki żeby uniezależnić się o putinowskiej i saudowskiej ropy.

      Przypominam, że praktycznie wszędzie elektrownie są prywatne i oni zarabiają na produkcji prądu. Bardzo chcą go produkować więcej ale nie ma popytu, więc właśnie będzie :-) Można inwestować w pewne zyski za 10-20 lat.

    •  

      pokaż komentarz

      @dstrdstr: Ale czemu piszesz o Tesli? To ona wybuduje nam 10 reaktorów jądrowych tylko po to, żeby ładować auta elektryczne? Bo dla w miarę szybkiego ładowania 100 tys. aut elektrycznych na raz potrzebujesz 10 GW, czyli połowę obecnie produkowanej w Polsce mocy. Potem oczywiście jeszcze musisz tę moc przesłać. Za 13 lat będziemy mieli mnóstwo szczęścia, jeśli wybudujemy jeden reaktor.

    •  

      pokaż komentarz

      Ale czemu piszesz o Tesli?

      @Nemrod: no bo masowa produkcja samochodów elektrycznych zaczęła się od Tesli. To oni wprowadzili pierwszy samochód elektryczny do masowej sprzedaży w 2012. Dopiero później, po kilku latach, pozostałe koncerny moto zaczęły wprowadzać pojazdy elektryczne do oferty.

    •  

      pokaż komentarz

      @dstrdstr: Ale tu jest mowa o infrastrukturze, nie o samochodach. To nie o nie się martwię, tylko o ich ładowanie (a raczej produkcję prądu, żeby je ładować).

    •  

      pokaż komentarz

      @Nemrod: A ja nie mówię o samochodach tylko o tym ile się wydarzyło przez te 10 lat, od momentu wprowadzenia pierwszego samochodu elekt do masowej produkcji. Przez te 10 również zmieniła się infrastruktura. Produkcja energii elektrycznej również wzrosła:
      https://ourworldindata.org/exports/electricity-prod-source-stacked_v15_850x600.svg

      Skoro przez ostatnie 10 lat tyle się zmieniło w branży elektrycznych samochodów to dlaczego zakładać, że przez następne 13 lat ten rozwój nie przyśpieszy?

    •  

      pokaż komentarz

      @dstrdstr: Światowa produkcja się zwiększyła. Głównie chińska oparta na węglu. Ja pytam o Polskę, bo tu mamy ładować te elektryki, nie w Chinach (które do tego czasu bez wątpienia wybudują kolejne 15 elektrowni węglowych i 10 atomówek).

    •  

      pokaż komentarz

      Obecnie, elektryki nie są już niczym egzotycznym, a ceny są zbliżone do pojazdów z silnikiem diesla

      @dstrdstr:
      Buhaha
      Fiat Ducato. ceny od 113 283 PLN.
      Fiat e-Ducato. ceny od 334 191 PLN.

      Fiat Tipo:najtańszy diesel od 68tys
      Dacia Duster:od 65tys
      Auta elektryczne tej wielkości i choćby o połowie ich zasięgu (300km na autostradzie) trzeba szukać pod 200tys

    •  

      pokaż komentarz

      a ceny są zbliżone do pojazdów z silnikiem diesla

      @dstrdstr: pomijając, że to bzdura co @wpt1 zauważył to ceny jeżeli się zrównają to nie dlatego, że elektryki tak mocno potanieją ale dlatego, że spalinówki są powoli dojeżdżane coraz to surowszymi normami spalin co komplikuje ich konstrukcję i podbija cenę.

    •  

      pokaż komentarz

      @s---k:

      gdzieś czytałem

      Źródło: trust me bro

      I oczywiście nic nie zmieni się przez te 13 lat w kwestii elektryczności (w kwestii polski to raczej 28 lat bo średnia wieku samochodu w Polsce to około 15 lat?)

      Gdzie oczywiście uważam ze PiS i poprzednie rządy dały dupy w kwestii braku elektrowni jądrowej w Polsce i możemy się obudzić z ręka w nocniku, ale brak prądu do ładowania samochodów wtedy będzie najmniejszym problemem

    •  

      pokaż komentarz

      @dstrdstr: za trzynaście lat będziemy mieli dwie elektrownie atomowe i infrastrukturę która naładuje powiedzmy te 30 procent wówczas jeżdżących elektryków w nocy? Ładowarki na każdym parkingu czy to miasto wojewódzkie czy byle pipidowa? Może być mega ciężko. Niby szmat czasu ale z drugiej strony bardzo dużo do zrobienia

    •  

      pokaż komentarz

      @kwanty:

      Przypominam, że praktycznie wszędzie elektrownie są prywatne i oni zarabiają na produkcji prądu. Bardzo chcą go produkować więcej ale nie ma popytu

      Aa i to dlatego, że nie ma popytu to odnotowujemy największe skoki cen prądu w historii Europy.

      Puknij się w łeb człowieku. Prądu jest w Europie deficyt, w Polsce grożą nam za parę lat blackouty i nie ma szans żeby dźwignąć infrastrukturę ładowania elektryków przy obecnej ilości elektrowni gdziekolwiek w Europie. Już nie mówię o tym, że w 13 lat nie wybudujesz tylu nowych elektrowni żeby zaspokoiły zapotrzebowanie na energię, bo to cholernie skomplikowane przedsięwzięcie.

    •  

      pokaż komentarz

      Ale czemu piszesz o Tesli? To ona wybuduje nam 10 reaktorów jądrowych tylko po to, żeby ładować auta elektryczne?

      @Nemrod: Na pewno nie 498 reaktorow? Mozesz to rozpisac? Moze byc na biezaca ilosc i srednie przebiegi aut. Spokojnie mozesz przyjac zuzycie 20KWh/100km. No i oczywiscie odlicz gigantyczne ilosci energii elektrycznej, ktore zuzywamy na paliwa kopalne.

      Dajesz, biegusiem.

    •  

      pokaż komentarz

      @Tzebullaque: Tu jest skala - jeśli w kraju byłoby 2,4 mln elektryków, a każdy ładowałbyś np. 2 godziny dziennie mocą 50 kW, to potrzebujesz do tego 10 GW. Czyli 10 reaktorów jądrowych po 1 GW. A to jest połowa naszej obecnej produkcji.
      10 GW to jednoczesne podłączenie do sieci 200 tys. samochodów elektrycznych (50 kW). Właściwie nawet nikt nie musi ich ładować do pełna, wystarczy, że wrócą z pracy i każdy mniej więcej ok. 18-19 podłączy wtyczkę.

    •  

      pokaż komentarz

      Tu jest skala - jeśli w kraju byłoby 2,4 mln elektryków, a każdy ładowałbyś np. 2 godziny dziennie mocą 50 kW, to potrzebujesz do tego 10 GW.

      @Nemrod: jaki jest sredni dzienny przebieg auta w pl?

    •  

      pokaż komentarz

      @Tzebullaque: Mówimy o milionach aut. W Polsce się sprzedaje rocznie 460 tys. Już teraz sprzedają elektryki, ich udział będzie rosnął, po 2035 można się spodziewać 500 tys. nowych rocznie na naszych drogach. Nawet jeśli w styczniu 35 ich nie będzie tak dużo, to w 2036-37 już może być. Miliony aut. Być może też autobusów i ciężarówek, bo i tam dociera elektromobilność już teraz. Nie musisz ich codziennie ładować do pełna nawet, wystarczy po prostu, że je podłączysz mniej więcej o tej samej godzinie (i odłączysz o tej samej, np. ok. 7-8 rano). Tylko tyle.

    •  

      pokaż komentarz

      Buhaha
      Fiat Ducato. ceny od 113 283 PLN.
      Fiat e-Ducato. ceny od 334 191 PLN.


      Fiat Tipo:najtańszy diesel od 68tys
      Dacia Duster:od 65tys
      Auta elektryczne tej wielkości i choćby o połowie ich zasięgu (300km na autostradzie) trzeba szukać pod 200tys


      @wpt1: spoko porównanie, tylko porównałeś kompletne golasy z diesla. Dorzuć do wyceny automatyczną skrzynie biegów. No bo przecież elektryki nie mają skrzyni biegów :). Jeszcze jak dorzucisz kolejne dodatki, które w wersjach elektrycznych są w standardzie to zobaczysz, że różnica cenowa nie jest duża. Jako bonus potem warto sobie przeliczyć ile wydajesz na serwis diesla i ile wydasz na elektryka (brak olejów, brak chłodnic, brak filtrów itd.) Dalej jest to dla Ciebie "buahaha", czy może po prostu nie potrafisz liczyć?

      Owszem, sam bym się jeszcze teraz nie zdecydował na elektryka, ale tak jak napisałem za 13 lat wiele się może zmienić :)

    •  

      pokaż komentarz

      spoko porównanie, tylko porównałeś kompletne golasy z diesla. Dorzuć do wyceny automatyczną skrzynie biegów. No bo przecież elektryki nie mają skrzyni biegów :). Jeszcze jak dorzucisz kolejne dodatki, które w wersjach elektrycznych są w standardzie to zobaczysz, że różnica cenowa nie jest duża. Jako bonus potem warto sobie przeliczyć ile wydajesz na serwis diesla i ile wydasz na elektryka (brak olejów, brak chłodnic, brak filtrów itd.) Dalej jest to dla Ciebie "buahaha", czy może po prostu nie potrafisz liczyć?

      @dstrdstr: Sam nie potrafisz liczyć. Zastanów się, dlaczego nie ma elektryków bez bajerów. Powiem ci - bo goła wersja byłaby niewiele tańsza, głównym kosztem jest bateria. To jest tak ustawione, żeby diler mógł wciskać kit, że elektryk jest niewiele droższy od "porównywalnego" spalinowego. Co ma do tego automat? Przecież gołym dieslem w manualu spokojnie da się jeździć. Ważne jest to, że elektryka w zbliżonej cenie nie dostaniesz, to jest dramat.

      Taka zabawa jest możliwa, bo opcjonalne wyposażenia zazwyczaj było traktowane przez producentów jako główne źródło dochodu, na tym były największe marże. Jak frytki i cola w Macu. W przypadku elektryków trochę zeszli z ceny.

    •  

      pokaż komentarz

      Mówimy o milionach aut. W Polsce się sprzedaje rocznie 460 tys. Już teraz sprzedają elektryki, ich udział będzie rosnął, po 2035 można się spodziewać 500 tys. nowych rocznie na naszych drogach. Nawet jeśli w styczniu 35 ich nie będzie tak dużo, to w 2036-37 już może być. Miliony aut. Być może też autobusów i ciężarówek, bo i tam dociera elektromobilność już teraz. Nie musisz ich codziennie ładować do pełna nawet, wystarczy po prostu, że je podłączysz mniej więcej o tej samej godzinie (i odłączysz o tej samej, np. ok. 7-8 rano). Tylko tyle.

      @Nemrod: samochody spalinowe tez wszyscy tankuja o okreslonych godzinach? Po cholere codziennie podlaczac do ladowania auto, ktore przejezdza 15km?
      Poniewaz ewidentnie nie docieraja do ciebie fakty ponizej masz bardzo uproszczone wyliczenie ile pradu potrzeba do przejscia 1:1 na e-osobowki w Polsce rocznie. TYLKO biorac pod uwage prad poswiecony na rafinacje ropy. Na przygotowanie infrastruktury mamy jeszcze kilkadziesiat lat. Nikt nie zakazuje eksploatacji aut spalinowych.

      źródło: IMG_20220620_072307.jpg

    •  

      pokaż komentarz

      @h0man:

      Aa i to dlatego, że nie ma popytu to odnotowujemy największe skoki cen prądu w historii Europy.

      A tak z ciekawości napisz z czym to wiążesz?

      Puknij się w łeb człowieku. Prądu jest w Europie deficyt

      Pamiętasz kiedy ci ostatnio brakło? Nie kiedy w gazecie napisali że braknie tylko kiedy realnie miałeś blackout.

    •  

      pokaż komentarz

      Fiat Tipo:najtańszy diesel od 68tys

      @wpt1: Porównujesz najtańszy dostępny samochód spalinowy do elektryków, mających wielokrotnie mocniejsze silnik i o wiele bogatsze wyposażenie... To jest skrajnie nieobiektywne i stronnicze porównanie.

      Porównaj coś w tej samej klasie i mocy silnika np VW:
      - EV ID.3 (200 KM) - 180 tyś PLN
      - Golf TSI (150 KM) - 110 tyś PLN
      - Golf TDI (200 KM) - 170 tyś PLN
      - Golf GTI (245 KM) - 160 tyś PLN

      I okazuje się, że ceny nie są 3x wyższe ale "tylko" o 30%. Tak są wyższe, tak zasięg na ładowaniu jest mniejszy ale nie palisz 8l=64zł na 100km tylko 16kWh=13zł na 100km, możesz jeździć po mieście buspasami, parkować w strefach i ładować w domu, etc...

    •  

      pokaż komentarz

      @dstrdstr: Nie wiem, czy w Polsce się zmieni, w ramach praktyk byłem w Bełchatowie wiele lat temu, kilka lat temu byłem w innej elektrowni. Od zawsze podnoszony jest ten sam problem, brak sieci przesyłowych dostosowanych do rosnących potrzeb. Co roku powinno się pakować po kilkanaście miliardów w przebudowę a nic takiego się nie dzieje, pieniądze z uprawnień CO2 miały w tym pomóc a poszły na zupełnie inne wydatki rządu.

    •  

      pokaż komentarz

      TYLKO biorac pod uwage prad poswiecony na rafinacje ropy.

      @Tzebullaque: A tak z ciekawości, skąd wziąłeś 12 kWh na rafinację 8 l benzyny/ropy? Masz jakieś źródła?

      Ja osobiście uważam, że jak to rozsądnie rozegramy to prądu na mnie zabraknie. Wymiana ICE na EV to będzie bardzo długi proces w PL bo generalnie jeździmy złomami.

    •  

      pokaż komentarz

      @kwanty: No to liczymy: Golf TSI (bo tego wybierze większość ludzi) - 110 tys. Róznica w porównaniu do ID.3 - 70 tys PLN. Dzielone przez 8 (cena za litr). 8750 litrów. Przy zużyciu paliwa 8l/100 km mamy: 110 tys km. Licząc te 15 tys km rocznie (przebieg dla aut miejskich): 7 lat - czyli przez 7 lat jeździsz za darmo w stosunku do elektryka (gdzie za prąd będziesz płacił, przez te 7 lat ok 14 tys). Po 7 latach i tak większość ludzi wymienia takie auto, a jak nie to ma jeszcze te 14 tys do przejechania. No i jeszcze: po 7 latach ten TSI nadal będzie do sprzedania, pytanie czy w siedmioletnim Id.3 baterie jeszcze będą się do czegoś nadawały.

      O wygodzie użytkowania nie wspomnę (jak chcę pojechać TSI do Chorwacji to pojadę, bez szukania ładowarek i czekania po godzinie na podładowanie). I autostradą też pojadę 140 km/h (najwyżej spali 10l, przetestowane). Elektrykiem nie pojadę, bo mi zasięg spadnie o połowę (dostępnych mnóstwo testów na Youtube).

      Elektryki fajna rzecz, ale za 10 lat, jak technologia będzie dopracowana i będzie wiadomo co z infrastrukturą. Na ten moment to bajer dla nowobogackich.

    •  

      pokaż komentarz

      Porównujesz najtańszy dostępny samochód spalinowy do elektryków, mających wielokrotnie

      @kwanty: a kto broni producentom EV zbudować taniego,słabego elektryka ale o dobrym zasięgu?większośc ludzi ma gdzieś lub nie stać na mocne silniki,sportowe przyspieszenie czy bogate wyposażenie.Chce mieć auto w rozsądnych pieniądzach które przewiezie ich z punktu A do B w mieście czy w trasie na wakacjach.4 osobowy ID3 Pro S za 180 kafli takim autem nie jest.
      Klasa biznesowa w samolotach też jest fajna i wygodna a jednak większość pasażerów wybiera ekonomiczną

      mniejszy ale nie palisz 8l=64zł na 100km tylko 16kWh=13zł na 100km

      Czyli oszczędzasz niecałe 8tys zł rocznie płacąc 100tys więcej za auto(chyba że ładujesz na szybkich ładowarkach,wtedy 100km kosztuje cie bliżej 50zł).A więc zwróci ci się przy przeciętnym przebiegu 15k km za 12.5 roku przy gwarancji na baterię 8 lat.No interes życia

    •  

      pokaż komentarz

      @dstrdstr: > Dorzuć do wyceny automatyczną skrzynie biegów

      Ktoś kogo nie stać na auta za 180tys zł weźmie manuala i wiesz co?Da się z tym żyć!

      Dalej jest to dla Ciebie "buahaha", czy może po prostu nie potrafisz liczyć?

      3 letni rodzinny,pojemny Dokker którym zjeździłem parę krajów i mogłem zabrać spory ładunek mebli z Ikei kosztował mnie od 2019r 55tys zł z zakupem i serwisowaniem(w 70tys zmieściłoby się z paliwem)Przekonaj mnie że bardziej by mi się opłacala sprzedaż nerki i zakup jakiegokolwiek elektryka i podeprzyj to jakims przykładem

    •  

      pokaż komentarz

      No to liczymy: Golf TSI (bo tego wybierze większość ludzi) - 110 tys. Róznica w porównaniu do ID.3 - 70 tys PLN. Dzielone przez 8 (cena za litr). 8750 litrów. Przy zużyciu paliwa 8l/100 km mamy: 110 tys km. Licząc te 15 tys km rocznie (przebieg dla aut miejskich): 7 lat - czyli przez 7 lat jeździsz za darmo w stosunku do elektryka (gdzie za prąd będziesz płacił, przez te 7 lat ok 14 tys).

      @saveman: Ale licz też całkowity koszt użytkowania, nie musisz zmieniać sprzęgła, regenerować turbiny, dwumasy, etc... A paliwo może być po 10zł więc jak zainwestujesz w panele PV to zwraca się w 2 lata...

      Ale tak, EV jest droższy tylko nie 3 razy jak OP sugerował.

    •  

      pokaż komentarz

      @kwanty: Mam niejasne przeczucie, że ten tani prąd przestanie być tani, jak państwo stwierdzi, że brakuje w budżecie pieniędzy z akcyzy od paliw ;) Fakt, 3x droższe nie są.

      Natomiast co do wymian to nie jest tak różowo: zawieszenie psuje się częściej (bo samochody dużo cięższe) (Id.3: 1,7 do 2,0 ton, TSI pewnie 1.4 tony), każda stłuczka (nie obcierka) do robieni tylko w ASO, bo wysokie napięcia; ewentualna wymiana akumulatorów bez gwarancji pewnie nieopłacalna.

      Nie wiem na ile to prawdziwe ale powołują się na NRK ("Norweska telewizja NRK"):
      https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/ciekawostki/news-nowe-elektryki-na-zlom-nikt-nie-chce-ich-naprawiac,nId,4981870

      A co do paneli PV: one nie są za darmo, wiem bo niedawno instalowałem :) A do "tankowania" auta by się przydał magazyn energii (żeby tankować w nocy), który już jest całkiem nieopłacalny przy obecnych cenach (i magazynu i prądu).

      Tak jak pisałem w innym miejscu: elektryki fajna rzecz, ale na tę chwilę dla większości ludzi są zbyt drogie. I dodatkowo - o ile używanego spalinowca bym kupił, bo nawet "ze szwagrem" go naprawię albo u jakiegoś Mirka, o tyle kilkuletni elektryk to będzie wielka zagadka.

    •  

      pokaż komentarz

      @saveman:

      Mam niejasne przeczucie, że ten tani prąd przestanie być tani, jak państwo stwierdzi, że brakuje w budżecie pieniędzy z akcyzy od paliw ;) Fakt, 3x droższe nie są.

      Tani prąd oczywiście się "skończy" ale tak czy siak panele PV na dachu są opcją nawet na offgridowe "tankowkanie" samochodu. To jest realna opcja, w przypadku samochodów spalinowych nie ma takiej opcji.

      Rok temu (jeszcze po "Tuskowych" cenach paliwa ;-)) policzyłem sobie zwrot PV jeżeli były by użyte do ładowania samochodu. Wyszło mi, że po jakiś 2 latach miałbym zerowy koszt "tankowania". Przy dzisiejszych cenach paliwa było by to o wiele szybciej - no ale jest problem z przechowywaniem "paliwa". Ja nie jeżdżę co dziennie do pracy więc wyszło mi, że zazwyczaj bym się spinał ładując tylko w sb/nd, do 7:30 w dni robocze i czasami mając dzień biurowy w domu. I to zupełnie offgrid, bez opłat paliwowych i w ogóle bez wiedzy rządu ;-)

      Absolutnie nie twierdzę, że EV (zwłaszcza teraz) to jest opcja dla wszystkich, ale mam wrażenie że wady tego napędu są niewspółmiernie uwypuklane. Za 10-20 lat w ogóle będzie to standardowy napęd i nikt nie będzie pamiętał o problemach z ładowaniem czy zasięgiem.

    •  

      pokaż komentarz

      przyjmuje sie miedzy 5 a 8KWh na galon.

      https://www.google.com/search?client=ms-android-xiaomi-rvo3&sxsrf=ALiCzsY6g_NYjnJBzO-y8AWG0HVY_GGKmw:1655722349074&q=How+much+electricity+is+used+to+refine+gasoline&sa=X&ved=2ahUKEwjh_Nmz7rv4AhVklosKHd0dDhMQ1QJ6BAhUEAE&biw=393&bih=736&dpr=2.75

      @Tzebullaque: Trzeba tylko pamiętać, że to nie jet 5-8 kWh prądu ale ogólnie energii. Najwięcej energii idzie do "destylacji" czyli jest to głównie energia cieplna, zazwyczaj uzyskiwana z gazu albo odpadowych frakcji po rafinacji. Nie wpływa to na bardzo niekorzystny bilans emisji CO2 ale to nie jest prąd.

      Na dole tego tekstu jest napisane, że potrzeba 0.2 kWh prądu na rafinację jednego galonu paliwa.

  •  

    pokaż komentarz

    i tak oto garstka ekozjebów doprowadzi Europę do ruiny

  •  

    pokaż komentarz

    Lepiej płacić za krajowy prąd niż sypać kase krajom arabskim (którzy teraz wykupują za te pieniądze firmy na całym świecie) czy rosji. 13 lat to dużo czasu, w normalnym kraju, na przygotowanie się do takiej transformacji. Poza tym to dotyczy aut nowych - używane spalinowe będą następne 15 lat jeździły po PL. Tak więc min. 25 lat jak nic.

    Technologia aut elektrycznych rozwija się obecnie w niesamowitym tępie, a czym bliżej tego 2035 roku tym będzie jeszcze przyśpieszać.

    Świetnie zapowiada się samochód Lightyear 0, który będzie wyposażony w panele słoneczne i będzie się sam ładował w trakcie postoju. Do codziennej jazdy w krajach o dużym nasłonecznieniu będzie idealny.

    •  

      pokaż komentarz

      Świetnie zapowiada się samochód Lightyear 0, który będzie wyposażony w panele słoneczne i będzie się sam ładował w trakcie postoju.

      @TytusBombaHD: Tak, ale jego specyfikacja jest z dupy. To się nie spina liczbowo :(

    •  

      pokaż komentarz

      @TytusBombaHD:

      Technologia aut elektrycznych rozwija się obecnie w niesamowitym tępie,

      Żadnego niesamowitego rozwoju nie widać.Pojemność baterii czy zużycie energii od kilku lat niemal stoją w miejscu za to ceny aut EV zapieprzają jak szalone.Żadnej rewolucji tu nie ma i nie będzie.Przykładowo nowy format baterii Tesli 4680 który miał być przełomem okazał się na razie wielkim niewypałem
      https://elektrowoz.pl/porady/tesla-model-y-awd-z-giga-texas-z-bateria-na-ogniwach-4680-o-pojemnosci-691-66-kwh/

      Świetnie zapowiada się samochód Lightyear 0

      Koncept auta za ćwierć miliona euro ma zrewolucjonizować świat?

    •  

      pokaż komentarz

      @TytusBombaHD: Prawda, świetnie zapowiada się lightyear 0, przecież kosztuje tylko... ponad 1,3 mln złotych XD

    •  

      pokaż komentarz

      zużycie energii od kilku lat niemal stoją w miejscu

      @wpt1: tu juz sie popisales swoja wiedza. Juz lepiej nic nie dodawaj, bo nie masz o temacie ELEMENTARNEGO pojecia.

    •  

      pokaż komentarz

      @wpt1: Rewolucji w zużyciu i bateriach nie ma, ale w ładowaniu trochę poszliśmy do przodu - ładowarki 350kW chociażby, co przekłada się rzekomo na 100km zasięgu po 8 min ładowania.
      Pisze rzekomo, bo sam tego na oczy nie widziałem, ale generalnie circa to samo mówią specyfikacje producentów aut czy testy ludzi z internetów.

    •  

      pokaż komentarz

      Świetnie zapowiada się samochód Lightyear 0, który będzie wyposażony w panele słoneczne i będzie się sam ładował w trakcie postoju

      @TytusBombaHD: Pod warunkiem, że mieszkasz w Las Vegas, nie wjeżdżasz do garaży i nigdy nie korzystasz z klimatyzacji. Akurat tutaj nie ma nadziei na przełom, efektywność paneli musiałaby wzrosnąć chyba powyżej 100% żeby to miało sens poza ciepłymi krajami - powierzchnia paneli jest ograniczona, a elektryki dość ciężkie.

      Realne jest coś w rodzaju roweru elektrycznego - lekki (włókno węglowe) i płaski pojazd z panelami (oczywiście o małym zasięgu). Jest drobny feler - przy zderzeniu z pasażerów zostaje mielonka, cos takiego nie nadaje się na auto rodzinne.

    •  

      pokaż komentarz

      Lepiej płacić za krajowy prąd niż sypać kase krajom arabskim (którzy teraz wykupują za te pieniądze firmy na całym świecie) czy rosji. 13 lat to dużo czasu, w normalnym kraju, na przygotowanie się do takiej transformacji. Poza tym to dotyczy aut nowych - używane spalinowe będą następne 15 lat jeździły po PL. Tak więc min. 25 lat jak nic.

      @TytusBombaHD: dokładnie. Z podręcznika jak budować bogactwo.
      Co są warte kraje arabskie nie licząc ropy?
      Piasek na eksport?

    •  

      pokaż komentarz

      Świetnie zapowiada się samochód Lightyear 0, który będzie wyposażony w panele słoneczne i będzie się sam ładował w trakcie postoju. Do codziennej jazdy w krajach o dużym nasłonecznieniu będzie idealny.

      Tak, ale jego specyfikacja jest z dupy. To się nie spina liczbowo :(
      @urzad_kontroli_skarbowej:
      @Arrrggh: akat trafiłem na EEVblog, porównując różnice w rozmiarze paneli i pomijając gorszą sprawność tych na samochodzie, to nawet dejwowi w australii wychodzi jakieś 2/3 tego ich dodatkowego zasięgu na słońcu

      źródło: youtube.com

    •  

      pokaż komentarz

      @msichal:

      w ładowaniu trochę poszliśmy do przodu - ładowarki 350kW chociażby, 

      Na razie max to chyba 300kW w Lucidzie za 800 tys zł.W tańszych elektrykach max to 100-150kW gdzie i tak ta moc szybko spada wraz z ładowaniem.W nowych Teslach 3 z nieco powiększoną baterią ta moc jest wręcz trochę ograniczona względem wcześniejszych wersji zeby oszczędzac baterie.Nie twierdzę ze zadnego postępu nie ma ale jest on bardzo słaby,żaden przelom.Wystarczy odpalić testy zasięgu u Nylanda z pierwszych wersji TM3 i obecnych.

  •  

    pokaż komentarz

    Dlatego trzeba skończyć z dyktatem UE i organizować życie we własnym państwie na nowo.

1 2 3 4 5 6 7 ... 11 12 następna