Drogi Wykopowiczu
w załączonym linku do Polityki Prywatności przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych osobowych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Zamykając ten komunikat (klikając w przycisk “X”), potwierdzasz, że przyjąłeś do wiadomości wskazane w nim działania.
+1565
pokaż komentarz
Geniusz stworzył taka technologie. Jak by były jeszcze samochody co można ładować paliwem płynnym i to w parę minut a nie czekać godzinę aby naładować samochód. Może kiedyś w przyszłości powstanie taka technologia. XD
+202
pokaż komentarz
@awres: Niemcy próbowali z wymianą elektrolitu. Działało, ale koszty wprowadzenia standardu oszacowano na zbyt duże. Chociaż przy dzisiejszych cenach paliw może to powróci.
+238
pokaż komentarz
@awres może jeszcze para wodna by to jakoś pchać?
+282
pokaż komentarz
@wuadek: A po co kombinować z elektrolitem?
Kiedyś czytałem o patencie Carla Benza
„Benz Patent-Motorwagen Nummer 1” ponoć ciekawy patent na napędzanie samochodu czymś płynnym
+9
pokaż komentarz
@muak47: By spalin nie wąchać w środku miasta. Neapol latam, skutery... tfu.
+101
pokaż komentarz
@wuadek: To można użyć również już starego wynalazku i zasilić je lpg
+257
pokaż komentarz
@awres: Wiesz, to będzie działać o ile całą EU o obsadzą ładowarkami jak kwiatkami lub będzie coś na wzór ładowania indukcyjnego z dróg. I zbudują odpowiednie elastyczny system dostarczania energii. Czyli realnie ogromne koszty.
Parkingi w miastach też będą zabawne, bo uzbrajając każde miejsce w ładowarkę trzeba zabrać fragment miejsca z parkingów lub z chodników przy parkingach na potrzeby ładowarek.
IMO wymuszenie przesiadki na pojazdy elektryczne nie ma na celu zmniejszenia ogólnej emisji gazów cieplarnianych (co najwyżej lekka poprawa w centrach miast) a na uniemożliwienie posiadania samochodu ogółowi społeczeństwa. Gdyby im chodziło o ekologię w transporcie to silniki wodorowe zasilane wodorem który powstał w "rafineriach" zasilanych z elektrowni atomowych + oze dał by lepsze i tańsze efekty.
Ogniwa wodorowe + elektryk lub wodorowy silnik spalinowy (toyota go rozwija) mogły by być dużo lepszą alternatywą dla tego cyrku z elektrykami na baterie.
-31
pokaż komentarz
@awres: Jest już coś takiego. Paliwo nazywa się wodór.
+181
pokaż komentarz
@awres: Może gdyby w ogóle nie trzeba było paliwa, tylko te samochody mogłyby ciągnąć np. zwierzęta. Może ktoś kiedyś na to wpadnie?
-7
pokaż komentarz
@awres: płynny elektrolit? szwajcarska firma nano flow cell ma takie autka, parametry lepsze niż wodorowych
+88
pokaż komentarz
Geniusz stworzył taka technologie.
@awres: Samochody elektryczne już kiedyś były i się nie przyjęły, owszem teraz jest lepsza technologia, szybsze ładowanie i pojemniejsze baterie, ale to nadal nie jest to, żeby zastąpić cały transport elektrykami. Do 2035 wiele się może zmienić, ale na ten moment nie ma opcji, że będą same elektryki. U nas na siłę elektryfikacja, a w Stanach dalej jakiś John będzie zapieprzać swoim v8 po bułki do sklepu.
-62
pokaż komentarz
a na uniemożliwienie posiadania samochodu ogółowi społeczeństwa
@satanita: Instytut Danych Z Dupy czy Tajemnicza Kula ci to powiedziała?
+25
pokaż komentarz
@satanita: jak masz już wodór, to użycie go do spalania jest bez sensu:
In a fuel cell vehicle the tank-to-wheel efficiency is greater than 45% at low loads[69] and shows average values of about 36% when a driving cycle like the NEDC (New European Driving Cycle) is used as test procedure.[70] The comparable NEDC value for a Diesel vehicle is 22%. In 2008 Honda released a demonstration fuel cell electric vehicle (the Honda FCX Clarity) with fuel stack claiming a 60% tank-to-wheel efficiency.[71]
Dodatkowo przy ogniwach termodynamiczny sufit to 83%, zamiast 46% w spalinowych (gdzie realny sufit to ~36%). No i silniki elektryczne są po prostu lepsze od spalinowych
-9
pokaż komentarz
@satanita: 1) parkingowa ładowarka praktycznie nie zajmuje miejsca (to dosłowniesłupek z gniazdkiem),
2) jak to jest że w Skandynawii czy Holandii istnieje sieć ładowarek (a czasem i indukcyjnych dróg) i póki co nie doszło tam do bankructwa kraju czy przeciążenia sieci?
3) Skąd pomysł na ograniczenie dostępności pojazdów? xD To teraz auto elektryczne jest porównywalne z Ferrari? xDD
4) Masz jakiś pomysł na transport i przechowywanie tego wodoru? Bo pomysł brzmi wspaniale, ale mało kto pamięta, że wodór jako gaz musi być bardzo sprężony, a dodatkowo potrafi uciec z prawie każdego pojemnika (stalowy zbiornik to żadna zapora dla cząsteczek wodoru).
5) Toyota rozwija silnik wodorowy od kilkudziesięciu lat, a jednak to auta na akumulatory póki co wygrywają.
-20
pokaż komentarz
@TomdeX a co jest złego w V8? Moja działa super i pali mniej niż 3 cylindrowe 1.0 :)
+28
pokaż komentarz
2) jak to jest że w Skandynawii czy Holandii istnieje sieć ładowarek (a czasem i indukcyjnych dróg) i póki co nie doszło tam do bankructwa kraju czy przeciążenia sieci?
@maximilianan OZE ze względu na środowisko naturalne, duże tereny niezurbanizowane (Skandynawia) i mniejsza ilość mieszkańców od Polski czy Niemiec? Energii nie trzeba wytwarzać aż tak dużo, skoro wszystkie trzy kraje wymienione przez ciebie mają tyle samo mieszkańców razem co Polska. Poza tym mają też atom między innymi plus w Holandii inna mentalność, gdzie wiele osób zapyla na rowerach
+7
pokaż komentarz
@muak47: po co w ogóle autem jeździć. siedzieć na dupie i nie marudzić XD
+13
pokaż komentarz
@winsxspl: atom to jedno i powinniśmy mieć elektrownie. OZE to inna kwestia i nie tylko te trzy państwa to mają. Poza tym w takiej Skandynawii zużywają 2 razy więcej energii na mieszkańca niż w całej Polsce.
źródło: e-magazyny.pl
0
pokaż komentarz
@awres: Toyota Mirai. Samochód elektryczny z zbiornikiem wodoru, tankujesz jak auto na gas jezdzisz na prąd.
+53
pokaż komentarz
@satanita: Wodór to w ogóle jest bez sensu. Samo wytworzenie wymaga tyle przemian energii, że sprawność energetyczna całego układu to jakieś 20%. Czysty elektryk to ponad 80%. Dlatego elektryki to przyszłość i technologia w końcu znajdzie rozwiązanie zasięgu i czasu ładowania.
Szkodliwe jest natomiast wpychnie ich na siłę przy pomocy debilnych ustaw i nierealnych założeń.
0
pokaż komentarz
@wuadek: Jak sztucznie zawyżają ceny paliw to może za kilka lat będzie bardziej opłacalne
+3
pokaż komentarz
Jak by były jeszcze samochody co można ładować paliwem płynnym i to w parę minut
@awres: Podobne rozwiązanie już jest, w niektórych hybrydach typu plug in. Na przykład chevrolet volt. Posiada silnik elektryczny i spalinowy. Silnik spalinowy nie przenosi napędu na koła, służy jedynie do generowania prądu dla silnika elektrycznego. Plus że można go naładować z domowego gniazdka, a zasięg na elektryku wynosi około 80 km. Po naładowaniu, spalanie na 100km wynosi 1.5L a na 200km to już 7L
+32
pokaż komentarz
@sq6oxf
"a co jest złego w V8? Moja działa super i pali mniej niż 3 cylindrowe 1.0 :)"
Tak produkuje jeszcze benzynę jak oszczędnie jedziesz..... Weź trolluj trochę bardziej starannie.
+3
pokaż komentarz
@jakub-dolega może ustawa jest debilna
Wymusza jednak na producentach pracę nad ulepszeniem technologii.
+4
pokaż komentarz
@satanita: Dodaj do tego, że baterie spalają się beztlenowo więc samochody elektryczne to ogromne zagrożenie pożarowe, którego nic nie ugasi. Niedługo to będzie zakaż wjazdu do garaży krytych elektryków, parkowanie przy budynkach mieszkalnych, itp.
+1
pokaż komentarz
@satanita: niestety ale wodór jest jeszcze bardziej kłopotliwy niż paliwa teraźniejsze.
0
pokaż komentarz
@maximilianan: Po kolei:
1. Ten dosłownie słupek z gniazdkiem to ma mniej więcej 30cm x 30 cm x 150 cm i teraz sprawdź, jak wyglądają parkingi w miastach a w szczególności w starych dzielnicach. Jest tam wąsko i mało miejsc parkingowych. Wychodzi realnie odcięcie około 30 cm z szerokości parkingu lub chodnika. Oczywiście problem dotyczy tylko części miejsc w miastach. Bo ogólnie jest dużo miejsca, luźno i wszędzie można stawiać ładowarki.
2. Porównujesz Polskę do Skandynawii? To porównaj jeszcze systemy energetyczne budowane dziesiątkami lat. Szwecja - atom, Norwegia - woda i konieczność skokowej modernizacji całej nasze energetyki no i możliwości finansowe krajów.
3. Ograniczenie dostępu wynika z ceny nowych egzemplarzy. Dla przykładu Opel Corsa nowy to w średniej wersji silnikowej około 80.000 (a zakres od 62.000 do 110.000) a opel corsa-e to zaczyna się od 132.000. ¯\_(ツ)_/¯
Dodatkowo dochodzą koszty wymiany baterii w używce. W idealnych warunkach w 10 lat straci 24% pojemności a może być gorzej. Cena doprowadzenia do używalności (wymiana baterii) takiego pojazdu po kilkunastu latach a tyle mają średnio pojazdy w PL przekroczy wartość pojazdu. Chyba że przyjdą nowe, lepsze baterie + tańsze.
4. Nie znam się na przechowywaniu wodoru. Po to mamy inżynierów.
5. Toyota rozwija technologię wodoru jako paliwa do silników spalinowych od realnie 2014 roku a dopiero w 2021 roku powstał silnik spalający mieszankę wodorow-powietrzną. Wcześniej były to elektryki zasilane z ogniw. Elektryki wygrywają bo są dotowane i w zasadzie nakazane przez EU.
+2
pokaż komentarz
@awres: Czepiasz sie, to jednostowy przypadek. Elektryki sa swietne, i z czasem beda jeszcze lepsze. Toyota juz pracuje nad niepalna bateria bez efektu pamieci. A póki co jest jak jest. Statystycznie nadal czesciej pala sie samochody z silnikiem tlokowym - acz fakt eletryki bardziej efektywnie :)
+4
pokaż komentarz
Geniusz stworzył taka technologie. Jak by były jeszcze samochody co można ładować paliwem płynnym i to w parę minut a nie czekać godzinę aby naładować samochód. Może kiedyś w przyszłości powstanie taka technologia. XD
@awres: przyszłość jest teraz. Do tego dodaj wodór / amoniak. Kwestia wprowadzić to na masową skalę i zunifikować, jak USB-C do ładowania.
Można? Oczywiście, że można.
źródło: youtube.com
+2
pokaż komentarz
@zbyt_zielone_awokado: po zwierzakach trzeba sprzątać gnój z ulicy. No chyba że wymyślą automatyczne sracze pod zad konia. (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■)
+2
pokaż komentarz
@TomdeX piszesz o tych z lat 1900? :D
-4
pokaż komentarz
Geniusz stworzył taka technologie. Jak by były jeszcze samochody co można ładować paliwem płynnym i to w parę minut a nie czekać godzinę aby naładować samochód. Może kiedyś w przyszłości powstanie taka technologia. XD
@awres: £80 to drogo dlatego póki wchodzą czarne skrzynki do nowych auto ja proponuję naliczanie sekundowe, płacisz za minuty jazdy firmie odpowiedzialnej za tankowanie i można ograniczyć koszt miesięczny samochodu do £60 za 60 minut w strefie pierwszej pomiędzy adresem a kołchozem ( ͡° ͜ʖ ͡°)
0
pokaż komentarz
@mastahofd: @awres: tak, aczkolwiek jest dużo prostsze rozwiązanie. Czyli CH4 lub C2H5OH produkowane co2 z powietrza, jest równie zielone i nie wymaga wielkiej rewolucji technologicznej
+2
pokaż komentarz
@muak47: Wlasnie zastanawia mnie, dlaczego lpg w tej calej imprezie jest pomijane
+1
pokaż komentarz
dlaczego lpg w tej calej imprezie jest pomijane
@futroznorek: bo jest tanie i ogolno dostępne
0
pokaż komentarz
@gargantel: Myślę, że Pan dzban chciał być zabawny twierdząc, że spalinowe jednak lepsze :-)
0
pokaż komentarz
@Dupa01: mnie ciekawi czemu etanol i inne alkohole nie są popularne.
-1
pokaż komentarz
@sq6oxf: Freduś, chyba pali mniej ale oleju :)))))
Sam wolę V8 i najlepiej amerykańskie, ale taka skoda up z podlenkiem LPG mieści się w 6 litrach. A nawet 5 litrów potrafiła gazu wyjarać.
73.
pokaż spoiler
od lat jeżdżę na gnój :) w trasie nie lubię częstego tankowania.
+2
pokaż komentarz
@awres: Etanol i biopaliwa są zwyczajnie droższe. Choć w Polsce benzynę miesza się z olejami roślinnymi ,a np w Brazyli alkohol jest dość znacząco wykorzystywany jako paliwo ze względu na dobre warunki uprawy trzciny cukrowej ( https://gramwzielone.pl/biopaliwowe-imperium ), dodatkowo ciekawym pomysłem jest wykorzystanie sprężonego powietrza jako paliwo ( https://autokult.pl/22532,tata-air-car-samochod-na-powietrze )
0
pokaż komentarz
@satanita: 1) nie do końca rozumiem - tak, modernizacja jest potrzebna.
2) Tak, porównuję. Polska ma bardzo duży potencjał OZE więc nie widzę przeszkód, żeby nas porównywać.
3) Dlatego zakaz sprzedaży nie jest wprowadzany jutro, tylko za 12 lat. Do tego czasu auta elektryczne zyskają na popularności a cena produkcji spadnie (bo i będą baterie z recyklingu).
4) Nawet najlepszy inżynier nie poradzi nic na fakt, że wodór ucieknie ze zbiornika. To tak jakbyś kazał trzymać wodę w szmacianym worku - chwilę wytrzyma, a potem przecieknie.
5) Toyota rozwija tę technologię od ponad 20 lat... W 2014 wydali na rynek pierwsze auto z silnikiem spalinowym napędzanym wodorem. Dla porównania VW wypuścił pierwszy model ID.3 w 2019 a obecnie mają tych modeli 6 (i gotową technologię baterii i akumulatorów).
+2
pokaż komentarz
@Dupa01: produkcja węglowodorów i alkoholi z CO2 nie jest aż taka prosta jak się wydaje, niestety.
0
pokaż komentarz
@Nowystaryziel:
+3
pokaż komentarz
@satanita dlaczego ta mityczna grupa ludzi którzy chcą zakazać samochodów pozwala inżynierom toyoty na te testy? Czyżby inżynierowie toyoty należeli do tego gremium? Jak to jest?
0
pokaż komentarz
@satanita: wszyscy producenci rozwijają ogniwa wodorowe.
-2
pokaż komentarz
@muak47 LPG wybucha w garażach, za to elektryki są niepalne, a jak już się zapalą, to łatwo je ugasić( ͡° ͜ʖ ͡°)
0
pokaż komentarz
@wuadek: W Neapolu to chyba większym problemem jest smród śmieci, które nie są regularnie wywożone.
-2
pokaż komentarz
@muak47: w mieście wystarczy rower i komunikacja miejska, jak jedziesz gdzieś dalej to z elektrykiem jest to katorga
0
pokaż komentarz
@wuadek Musk miał koncepcję wymiany całej baterii, nie wiem co się z nią stało. Zapewne koszty, dostępność surowców i efekt skali
-1
pokaż komentarz
@Kropeczek: A może inteligencja i obserwacja trendów i tego co się dookoła dzieje? Nie tylko w branży motoryzacyjnej tylko w każdej dziedzinie życia. To nie mieści ci się we łbie, co?
0
pokaż komentarz
@awres: Może gdyby w ogóle nie trzeba było paliwa, tylko te samochody mogłyby ciągnąć np. zwierzęta. Może ktoś kiedyś na to wpadnie?
@zbyt_zielone_awokado: jest to prawie tak złe jak auta elektryczne - mała moc, długo trwa postój (ładowanie), słaby zasięg aż do ponownego postoju
+2
pokaż komentarz
@mysiopisio: Nie w mieście nie wystarczy rower i komunikacja, bo fizycznie tymi środkami nie dam rady ogarnąć zlobka,szkoły,pracy,zajęć dodatkowych, zakupów na 2tygodnie, basenu i wielu innych rzeczy. Za to super sprawdza się moja kijanka napędzana lpg w powyższych sprawunkach
0
pokaż komentarz
@maximilianan: Bo teraz możesz. Kupić trupa 20 letniego za 5 tys zalać wacha i jechać 10 letni Nissan leaf ma zasięg 2 km wymiana baterii kosztuje 30-40k. Wiem ze na wykopie sami programiści 15k zł ale zwykłego Kowalskiego nie będzie stać na nowe elektryczne auto za 150k
0
pokaż komentarz
@TomdeX albo jakiś Dwayne
+1
pokaż komentarz
co jest złego w V8? Moja działa super i pali mniej niż 3 cylindrowe 1.0 :)
@sq6oxf: z ciekawości, bo mam takie 3 cylindrowe, jednolitrowe coś. Przy 120 km/h palio 5,5 benzyny. Paliło by mniej, ale mam wysokie auto (1,8 metra).
Ile takie v8 pali przy 120 km/h?
0
pokaż komentarz
@Czainatown: a 30 lat temu mało kogo było stać na malucha, i co z tego? Świat idzie do przodu.
0
pokaż komentarz
@jakub-dolega: mysle ze rozwiazanie zasiegu elektrykow juz jest w zasiegu reki. mozna ustawa zakazac parowania szyb, oraz zablokowac w sterowniku maksymalna predkosc na 30km/h. no i aktywisci rowerowi by sie ucieszyli :)
0
pokaż komentarz
@maximilianan: uciekający wodór ze zbiornika...
Inżynierowie Toyoty wykorzystali włókno szklane do tego by wodór nie uciekał.
0
pokaż komentarz
@satanita: Wszystkie problemy o których tu piszecie w Norwegii nie istnieją, a tam EV to większość aut
+1
pokaż komentarz
@Antonidobroni: mają koncept takiego zbiornika, to raz. Dwa, że wymagane jest ciśnienie 70 MPa, także powodzenia.
0
pokaż komentarz
@s---k: przy stałej prędkości ok 10L/100
0
pokaż komentarz
@sq6oxf: a jaka to jest stała prędkość? Bo to też ważne.
-1
pokaż komentarz
@VWgolf3: ok może 1.0 pali mniej ale 1.4 TSI 125KM 92kW spalanie to 8,4L/100 u mnie niewiele więcej także ten :)
0
pokaż komentarz
@s---k: 70 mil/h ok 112km/h. Powyżej 80 to już opory w moim wozidle o areodynamice szafy są bardzo duże. Ciężko mówić o komforcie jazdy i spalania. Ale to auto w teren a nie na autostradę :)
0
pokaż komentarz
@sq6oxf: Defender?
+1
pokaż komentarz
@czekerout: prawda podtlenek LPG ratuje sytuacje. Z aut na gnój się wyleczyłem po przejściach z listami zasilania, turbinami. Jak wolno ssie to jest jest zawsze lepiej ( ͡° ͜ʖ ͡°)
73
0
pokaż komentarz
@s---k: nie amerykański japończyk ( ͡º ͜ʖ͡º)
0
pokaż komentarz
może ustawa jest debilna
@ANDUS: ustawa jest genialna bo wymusi rozwój infrastruktury dla tej technologii. Teraz każda analiza w firmach wykazuje nieopłacalność a tak bedzie to projekt obligatoryjny. A czy za 10lat się nie wycofają z pomysłu to się zobaczy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
0
pokaż komentarz
@kawkanorbert: Oczywiście. Wybrać jako przykład jeden z NAJBOGATSZYCH krajów w Europie z populacja na poziomie 6 mln, w którym najgorzej zarabiający (około 15K miesięcznie) pracownik może sobie pozwolić na nowy samochód spokojnie co kilka lat więc go koszty wymiany baterii nie interesują. Kraj który nie musi przechodzić transformacji energetycznej.
A żyjemy w Polsce:
- cała energetyka do transformacji - elektrownie, linie i cały pomysł na połączenie i płynne przechodzenie pomiędzy dniami kiedy wieje i się wiatraki kręcą a takimi kiedy się nie kręcą. Zachodnia Europa chciał to zrobić elastycznymi elektrowniami na gaz ... jak wyszło ? Już mówią o wracaniu czasowym do węgla.
- 50% Polaków zarabia poniżej 4500 brutto więc na nowy samochód nie będzie ich stać ... nigdy dlatego latamy średni 14 letnimi samochodami. Rata leasingu przy takich dochodach to 1/3 lub trochę więcej pensji.... powodzenia.
- w 2020 roku w Norwegii było zarejestrowanych wszystkich pojazdów 5,7 mln w Polsce około 30 mln więc po przejściu na EV koszt całej infrastruktury będzie kilka razy większy niż w Norwegii nie uwzględniając nawet powierzchni i nowych elektrowni,
Faktycznie przy odpowiednio grubym portfelu nic nie będzie problemem.
Zaczynałem swoją przygodę zawodową w czasach, kiedy 10 letni zachodni samochód to był ogromny wydatek a młodzi ludzie jeździli rozklekotanymi golfami I i II, tico, Cinquecento ale byli w stanie coś takiego sobie kupić i zacząć żyć.
To co nam obecnie władze fundują to wykluczenie komunikacyjne za kilkanaście lat.
Popytajcie ludzi jak to było dostosowywać życie do rozkładu jazdy autobusu/pociągu. Marnować życie na dworcach. Ja tak zaczynałem. Pierwszą pracę miałem 15 km od domu i dojazd do pracy z dojściem na przystanek zajmował mi 45 minut. A powrót pół godziny dłużej bo trzeba było czekać na autobus.
Najpierw poziom życia + infrastruktura a potem nakazy i zakazy.
Jak nas będzie stać + będzie gdzie ładować to sami się przesiądziemy na EV.
-1
pokaż komentarz
@ghambix: @awres: Toyota Mirai. Samochód elektryczny z zbiornikiem wodoru, tankujesz jak auto na gas jezdzisz na prąd.
Na gas xD no chyba nie.
-1
pokaż komentarz
@Belzebub: Nie wiem co masz na myśli, czy według ciebie wodór nie jest gazem czy wypominasz mi różnice między tankowaniem auta lpg a takiego na wodór.
-2
pokaż komentarz
@satanita: Ale ja tam żyje i po prostu się śmieje z waszych problemów xD
+1
pokaż komentarz
@muak47: Najczystsze kopalne paliwo na świecie. Cena połowę niższa. Więcej stacji tankowania niż z PB i ON. ¯\(ツ)/¯ Ale co tam. Elektryk zasilany węglem to lepszy pomysł. XD
+1
pokaż komentarz
@sq6oxf: no wiadomo im prościej tym lepiej, min V6 3litry w jakiejś starszej konstrukcji i LPG :)
W gnoju więcej rzeczy ma prawo się zepsuć jednak na 5 klekotów (autami jeżdżę dosłownie latami, gdy się przyzwyczaję i zaufam to potrafię takim jeździć nawet 12 lat) w żadnym nigdy nic nie padło z osławionych problemów typu listwa, turbo, wtryski.
Byly jakieś awarie, ale.
Gdy "padły wtryski" okazało się, iż padł jakiś zaworek przelewowy na listwie (200 PLN) palił ale ciężej.
Gdy "padła pompa wys. ciśnienia" padł regulator ciśnienia na tejże pompie (300 PLN). Palił na zimno, a na gorąco tylko z dodaniem toszkę gazu.
Gdy "padało turbo" kapał olej, dymił, mao mocy okazało się, że wąż się zsinął (50 zeta).
Pewnie sytuacja pedzej czy później mnie zmusi to kupię sobie jakieś starsze dobrze znoszące gaz wizidło bo 8 zeta, czy teraz we Włoszech gdzie jesteśmy na wakacjach za gnojowicę w okolicach 2€ vs. 0,78€ za LPG no to jest różnica. A u nas to nie wspomnę bo stacji masa i cena ponad połowę niższa niż za bene/ropę.
Co do benzyny akurat mam kilkoro znajomych mający octavie 1,5 Tsi i chwalo strasznie, ponoć w trasie to powyżej 6,5 to już trzeba dzidoeac jak frog po warszawce.
+2
pokaż komentarz
@satanita: Nic nie trzeba zabierać tylko trzeba z parkingami wyperdalać pod ziemię tak jak to robią normalni ludzie XD
A nie że masz front mapę, tysiąc istotniejszych rzeczy i wpyerdalasz tam parking który równie dobrze może być pod ziemią nawet na 2 piętra XD
0
pokaż komentarz
@wuadek: spaliny po LPG to CO2 i woda.
0
pokaż komentarz
@wuadek: NIO ma fajnie opanowaną wymianę baterii i subskrypcje na baterie.
0
pokaż komentarz
@wuadek: https://www.youtube.com/watch?v=oTXptUuKGrc
0
pokaż komentarz
@zbyt_zielone_awokado: Zaprzęg zwierzęcy jest od bardzo dawna znany i dlatego ludzkość wynalazła zwierzęta mechaniczne zwane też pojazdami żeby lepiej, szybciej i jeszcze mniej śmierdząco jeździć lub transportować towary.
+247
pokaż komentarz
To jest usługa awaryjna, a wysoka cena (zmniejszona już zresztą do 50 funtów) ma zniechęcać do korzystania z niej. Kierowców prosi się o ładowanie akumulatorów przed przyjazdem. A oferuje ją nie organizator festiwalu, tylko automobilklub AA (odpowiednik polskiego PZMot czy niemieckiego ADAC).
Warto też wspomnieć, że przez strajki na kolejach goście festiwalu mają utrudniony dojazd. Nie każdy ma samochód spalinowy, a i te należy zatankować przed przyjazdem.
-22
pokaż komentarz
Nie każdy ma samochód spalinowy, a i te należy zatankować przed przyjazdem.
@xniorvox: widzisz, probem jest taki, że auto spalinowe możesz tankować gdzie chcesz kiedy chcesz i nikt ci nie mówi, że to "usługa awaryjna" i że masz z niej nie korzystać. Plan zmniejszania mobilności populacji działa i ma się dobrze, naładowanie samochodu to teraz "usługa awaryjna", żeby się robaki nie przyzwyczajały, że mogą podróżować.
Daleko mi od teorii spiskowych, ale kuźwa najwyższy czas zauważyć, że Europa nie jest gotowa jeszcze na zakazanie silników spalinowych i taką agresywną promocję elektryków jaka ma miejsce.
+32
pokaż komentarz
@xniorvox: ale wykopki już wydały wyrok na podstawie jednego wydarzenia - elektryki som zue.
Ci sami ludzie 130 lat temu by narzekali na auta, bo przecież już są konie, wcześniej narzekaliby na rowery, wozy, muły itp. Ot, część ludzi nie rozumie i boi się nowych technologii.
+14
pokaż komentarz
Plan zmniejszania mobilności populacji
Daleko mi od teorii spiskowych,
@Budo: XDD leki wzięte dzisiaj?
+23
pokaż komentarz
@Budo: spróbuj sobie gdzieś zatankować samochód na festiwalu
+7
pokaż komentarz
@Budo: A kiedy teraz już rezygnuje z tych elektryków czy dopiero za 13 lat? I to dotyczy przecież rejestracji nowych samochodów i nie tak w każdym przypadku (co trochę mnie bawi)
100 lat temu byś jątrzył na spalinowe silniki bo przecież paliwo takie drogie i niedostępne a o stacjach benzynowych nikt nie słyszał. A 10 lat później może nie na całym świecie ale w bogatym USA rozpoczął sie boom na samochody
Już nie mówiąc o stratach energii (w spalinowym nawet 70% energii oddajesz w powietrze jako ciepło) czy tym ze inna elastyczność energetyczna maja elektryki bo spalinowanego nie zatankujesz przez noc w domu
-8
pokaż komentarz
@pekak: kanister, słyszałeś o czymś takim?
-8
pokaż komentarz
@xniorvox: jaka awaryjna
Skąd masz energie
Przecież najpierw musisz spalić węgiel potem naładować elektryka
+36
pokaż komentarz
@maximilianan: aha i nadal musisz zap!#%#%!ać do najbliższej stacji, bo organizatorzy festiwali muzycznych generalnie nie zaopatrują gości w paliwo. News trochę z dupy. Można się elektryków czepiać za wiele rzeczy, ale tutaj akurat ktoś po prostu kosi sobie siano jako opcja awaryjna i nie jest to nawet organizator. Nie jest to argument ani przeciwko elektrykom, ani przeciwko festiwalom muzycznym, ani przeciwko niczemu.
+7
pokaż komentarz
@pekak: tak, njus z dupy, zgadzam się.
+20
pokaż komentarz
@Budo: jak ci się skończy benzyna jak już jesteś na takim festiwalu, to wezwanie RAC będzie cie kosztować nie mniej, niż awaryjne lądowanie tego elektryka.
W UK można bez problemu podróżować po całym kraju autem elektrycznym, bo ładowarki są na większości stacji benzynowych, przed marketami itd.
Problem jaki tam mają jest taki jak u nas na blokowiskach, czyli większość ludzi nie ma własnych podjazdów, żeby ładować auto pod domem
+7
pokaż komentarz
@siedzacywilk: a słyszałeś o OZE? xD
-4
pokaż komentarz
@maximilianan: a o elektrowniach węglowych słyszałeś w polsce xD
+6
pokaż komentarz
@siedzacywilk: news jest z UK, a w Polsce też jest OZE. Słyszałeś o czymś takim jak rozwój technologii? xD
-4
pokaż komentarz
@maximilianan: słyszałeś jake sa problemy z oze
Slyszales ze elektrowni weglawej nie da sie tak zatrzymac bo nagle wiatr przestal wiac albo slonce przestało swiecic
Ja rozumiem ze rozwijanie technologi samochodów elektrycznych jest wazna i to jest przyszłość
Tylko po co tak klamac po co przymusem po co siłą
+8
pokaż komentarz
@siedzacywilk: poczekaj aż usłyszysz, że w przeszłości zakazywano produkcji wielu rzeczy, osiwiejesz normalnie.
I tak dla informacji to OZE to nie jest jedna technologia, więc nie wszystkie problemy dotyczą wszystkich.
+2
pokaż komentarz
@Budo: no nie jest i nie zakazuje dzis. Najwczesniej za kilkanascie lat zakaze nowych spalinowych.
0
pokaż komentarz
@Szalom tylko dostrzeż jedną różnice spaliniaka zatankujesz w 2 minuty elektryka minimum godzinę i to nie do pełna.
-1
pokaż komentarz
@Budo: Mieszkasz w UK i nie zauważyłeś, że praktycznie poza daleką północą posiadanie elektryka nie różni się od posiadania auta spalinowego - a wychodzi nawet taniej, gdyż firmy mają często darmowe ładowarki na firmowych parkingach? To o czym mowa a artykule to sytuacja awaryjna na festiwalu, podobnie byłoby gdyby ktoś umieścił baniak 1000l z dieslem i pompkę ręczną do tankowania.
+6
pokaż komentarz
@Budo
"widzisz, probem jest taki, że auto spalinowe możesz tankować gdzie chcesz kiedy chcesz i nikt ci nie mówi, że to "usługa awaryjna" i że masz z niej nie korzystać."
Powiedz jak tankować w garażu auto spalinowe? Tak aby nie jechać wcześniej po benzynę na stację bonto sensu nie ma.
Elektryka mogę ładować wszędzie, zwłaszcza w garażu gdy sobie śpię.
Rozumiem obawy o to gdy ktoś robi dłuższe trasy na co dzień, ale nie róbmy afery jeśli będzie trzeba raz w roku naładować auto z generatora Diesla czy ogółem ładować w trasie na wakacje i wydłużyć podróż o 30 minut.
+1
pokaż komentarz
@Budo:
Plan zmniejszania mobilności populacji działa i ma się dobrze, naładowanie samochodu to teraz "usługa awaryjna", żeby się robaki nie przyzwyczajały, że mogą podróżować.
A czyj to plan i co ma na celu?
-5
pokaż komentarz
spróbuj sobie gdzieś zatankować samochód na festiwalu
@pekak: byłem na festiwalu wczoraj, zatankowalismy normalnie, jaki problem?
-2
pokaż komentarz
100 lat temu byś jątrzył na spalinowe silniki bo przecież paliwo takie drogie i niedostępne a o stacjach benzynowych nikt nie słyszał
@Szalom: 100 lat temu nikt nie zakazywał kupowania koni.
Elektryki są fajne, ale nie jesteśmy gotowi na wymuszoną transformację. Taka zmiana powinna nastąpić w ciągu dłuższego czasu i być stopniowana.
+2
pokaż komentarz
@Budo: W mieście - zakazywał
https://www.historic-uk.com/HistoryUK/HistoryofBritain/Great-Horse-Manure-Crisis-of-1894/
https://99percentinvisible.org/article/cities-paved-dung-urban-design-great-horse-manure-crisis-1894/
Tu masz napisane że w starożytnym Rzymie już 2000 lat temu zakazywano koni w mieście z powodu zanieczyszczeń.
Faktycznie, w Nowym Jorku i Londynie powiedzmy że zmiana zaszła bardziej 'naturalnie', ale nie żyjemy w świecie sprzed ponad stu lat, można pewne rzeczy przyspieszyć i ukierunkować, zamiast czekać na lepsze czasy po kolana w 'gównie' jak w miastach na przełomie XIX i XX wieku
-1
pokaż komentarz
spaliniaka zatankujesz w 2 minuty elektryka minimum godzinę i to nie do pełna.
@teqnix: no i?
Pewnie 90% populacji nie przeszkadza że ładowanie raz na kilka dni trwa godziny...
+2
pokaż komentarz
@Mateos2 no tak mam do przejechania 1000 km auto zasięg 300 4 postoje po godzinę, rzeczywiście nie przeszkadza.
Jako auto miejskie do pracy ok rozumiem, ale i tak musisz mieć wtedy drugie spalinowe, żeby chociaż na wakacje jechać.
Puki nie wymyślimy jak magazynować w jakiś rozsądny sposób energii elektryki będą co najwyżej jakimś dodatkiem do motoryzacji
0
pokaż komentarz
@Budo: stacja benzynowa była pod sceną, czy obok toi-toiów?
0
pokaż komentarz
@Budo: @Szalom: Dodałbym że w wielu krajach przesiadka z koni na pojazdy mechaniczne też często była spowodowana polityką państwa np. podczas II Wojny Światowej jedną z głównych pozycji na liście importowanych rzeczy z USA do Wielkiej Brytanii były...traktory. Rolnicy dostawali bardzo dobre oferty od państwa aby sprzedać konie które wciąż zasuwały w większości gospodarstw a w zamian dostać nowiutki amerykański traktor. Idea była taka że konie jedzą paszę, problem w tym że UK miało krytyczne niedobory żywności, jak wymordowali konie robocze to mieli więcej zboża do żywienia populacji a traktor będzie bardziej wydajny w pracy.
0
pokaż komentarz
@teqnix: nie zrobiłem autem więcej niż 400km dziennie od lat.
Dalsze trasy jeżdżę pociągiem albo samolotem.
I tak jak pisałem - 90% ludzi też nie jeździ.
Resztę będzie boleć albo kupią nowe rozwiązania. Chińczycy już testują ogniwa 200kwh czyli zasięg pod 1000km
-2
pokaż komentarz
@rebel101: Ciekawe, masz coś więcej na ten temat? Myślałem ze podczas II Wojny ograniczano zużycie ropy naftowej wśród cywilów jako potrzebnej dla wojska
0
pokaż komentarz
@Mateos2 znaczy co ty nie zrobiłeś to nikt nie robi? Do miasta to niech mi zrobią 1-2 osobowe auto za 10k i na to na chwilę obecną się nadają elektryki. A pełnoprawne gdzie biorę rodzinę na wakacje to tylko spaliniak.
0
pokaż komentarz
@Szalom: Samochody miały przerypane z dostępem do paliwa, rolnictwo w tym czasie masowo się przesiadało na traktory. Chodziło o cięcie strat spowodowanych koniecznością żywienia koni i zwiększeniem produktywności z hektara.
At the start of the war, there were still 600,000 working horses on farms across Britain. Unlike the First World War, which saw over 1 million horses requisitioned by the army, only 6,500 horses were used in the Second World War, and their role was non-combative. However, horses were going out of favour as tractors were faster, more reliable, and more powerful and saw a rapid increase in popularity. In 1939 56,000 tractors were being used on farms up and down the country. By 1940 there were over 100,000 as the new machines became accessible to more farms due to War Ags stepping in and helping them to purchase them.
https://yagro.com/en/posts/how-did-britain-tackle-food-shortages-world-war-ii-and-what-changes-had-be-made-agriculture/
-1
pokaż komentarz
stacja benzynowa była pod sceną, czy obok toi-toiów?
@pekak: była w miasteczku w którym odbywał się festiwal. Normalnie się tankowało. Festiwal spory, żadne dożynki wiejskie.
+3
pokaż komentarz
widzisz, probem jest taki, że auto spalinowe możesz tankować gdzie chcesz kiedy chcesz i nikt ci nie mówi, że to "usługa awaryjna" i że masz z niej nie korzystać
@Budo: mając auto spalinowe jesteś w 100% zależny od państwowej infrastruktury paliwowej a potem od prywaciarza ze stacją benzynową. To niby nazywasz wolnością? XD Prąd mogę sobie wyprodukować sam na ogródku na milion sposobów: wiatr, słońce, spalanie najróżniejszych paliw ¯\_(ツ)_/¯
Plan zmniejszania mobilności populacji działa i ma się dobrze,
@Budo: Plan zmniejszania mobliności populacji to benzyna za 8zł a prąd z solarów na dachu kosztuje mnie ciągle 0zł.
-1
pokaż komentarz
@Morf: przekręcasz mój punkt widzenia trochę. Pcha się świat w elektryki oferując różne bonusy i piejąc z zachwytu, a tak naprawdę elektryk też jest zależny od infrastruktury. Twój prąd z dachu jest za 0zł dopóki rząd nie dopie*doli jakąś opłatą.
Według mnie przesiadka na elektryki jest za szybka, wymuszona i wcale nie jest ekologiczna.
+1
pokaż komentarz
@Budo: Zgadnij ile zapłacisz od AA za karnisterek benzyny na autostradzie, tez świadczą taka usługę
-1
pokaż komentarz
@dswistowski: ale po co AA, skoro stacje są na festiwalu xD
0
pokaż komentarz
@xniorvox: ale czy ta cena jest wysoka? W DE na stacjach szybkiego ładowania biorą po 1,09€ za kWh. Taki akumulator tesli ma pojemność ok 100kwh czyli ładowanie do pełna wyjdzie ok 100€
0
pokaż komentarz
Ci sami ludzie 130 lat temu by narzekali na auta, bo przecież już są konie
@maximilianan: Argumentum ad konium jest tak wieśniackie jak pisanie "zesrał się", serio.
Mirek wyżej słusznie zauważył, że infrastruktura pod elektryki to jest farsa w obecnych czasach. Lobbowanie elektryków wygląda jak plan idioty czyli zakazujemy spalinówek, a później w razie problemów z niewydolnością sieci energetycznych to jakoś będzie ¯\_(ツ)_/¯
+1
pokaż komentarz
@Budo: czyli nie zatankowałeś na festiwalu, tylko w miejscowości, w której się festiwal odbywał. To jest znacząca różnica. W samym Glastonbury na Google Maps znalazłem 2 stacje do ładowania pojazdów elektrycznych. W sąsiedniej miejscowości są kolejne dwie. Najbliższa ładowarka od festiwalu jest na najbliższej stacji benzynowej.
-1
pokaż komentarz
@pekak: problem jest taki, że tankowanie zajmuje 5 minut, a ładowanie elektryka? No właśnie. Więc to nic nie da, że są ładowarki w mieście, bo i tak nie da się ich użyć.
0
pokaż komentarz
@Budo: oczywiście, że się da. Po prostu ładowanie zajmuje znacznie dłużej niż tankowanie. Ale w ogóle nie o to w tej dyskusji chodzi.
-1
pokaż komentarz
@pekak: Właśnie o to. Infrastruktura nie jest gotowa i tyle, zakazuje się spalinowych samochodów i pcha elektryki, podczas gdy widac jasno, że za wcześnie. Do tego nic tu nie jest zielone, skoro generatory diesla ładują te biedne elektryki, bo zasięg klęka i nie można z festiwalu wrócić.
Nie da się ich użyć, bo są zapchane cały czas. Ładowanie 2 godziny, tankowanie 5 minut, naprawdę nie widzisz tu problemu w przypadku festiwalu?
+1
pokaż komentarz
@Budo: gościu, ale właśnie mogli sobie zatankować na festiwalu z generatorów i nie musieli w tym celu jechać na stację xd
-1
pokaż komentarz
@pekak: za wyższą stawkę niż normalne paliwo. Naprawdę nie widzisz tu problemu? Przecież to paranoja. Pomijam fakt, że cały cel ekologii gdzieś tu umyka.
+2
pokaż komentarz
@Budo: ale jakbyś chciał zatankować z kanistra albo jakiegoś obwoźnego dystrybutora normalne paliwo to na takim festiwalu też by cię pewnie skasowali x10. Ty sobie lepiej sprawdź w ogóle co to jest Glastonbury Festival i gdzie on się odbywa. To jest szczere pole, w dodatku prywatne. Na żadnym festiwalu muzycznym nie spotkałem się jeszcze ze stacją benzynową stawianą przez organizatorów, a byłem na kilku. Generatory to ładowania elektryków podstawiła jakaś prywatna firma. Tak działa wolny rynek i dojenie frajerów, ale to nie jest za i przeciw elektryk vs ropa.
Równie dobrze można się czepić, że za ładowanie telefonów komórkowych na festiwalach liczą sobie w ch$$ siana. To chyba nie jest argument za tym, że lepiej wysyłać kartki pocztowe?
-1
pokaż komentarz
@pekak: Przecież tłumaczę jak krowie na rowie, że niedaleko są stacje benzynowe i beznyniaka można normalnie zatankować. Elektryka nie, bo trwa to godzinami i stacje cały czas zajęte. Gdzie tu ekologia, albo zdrowy rozsądek?
+1
pokaż komentarz
@Budo: ale to nie ma w tym wypadku nic do rzeczy, bo elektryka też możesz naładować na tej samej stacji, tylko potrwa to dłużej. Co ma do tego ekologia albo zdrowy rozsądek? W UK jest całkiem dobra infrastruktura dla elektryków. Na pewno lepsza niż u nas. Jak ktoś ma samochód elektryczny to jadąc na festiwal ma z niego zrezygnować i wypożyczyć coś na benzynę? Najrozsądniej jest po prostu zatankować albo naładować samochód przed festiwalem i się tym nie przejmować.
-1
pokaż komentarz
ale to nie ma w tym wypadku nic do rzeczy, bo elektryka też możesz naładować na tej samej stacji, tylko potrwa to dłużej
@pekak: nie rozumiesz co do Ciebie mówię. To spróbuję prościej.
1) ile potrwa zatankowanie 30 benzyniaków?
2) ile potrwa naładowanie 30 elektryków?
Co się stanie w obu przypadkach, gdy zjedzie na festiwal 50 000 ludzi?
Co ma ekologia?
Generatorey diesla konieczne dla mobilności i ładowania elektryków. Nieekologiczne.
Co ma zdrowy rozsądek?
Brak infrastruktury koniecznej do zorganizowania imprezy. Brak zdrowego rozsądku.
0
pokaż komentarz
@Budo: ależ ja doskonale rozumiem, tylko odbiegasz od tematu.
-6
pokaż komentarz
no naprawde trzeba byc nierozsadnym zeby myslec ze prad sie bierze z powietrza :D zawsze mam przed oczami taki popularny obrazek z memem o rowerzystach jak widze ze ktos kupuje elektryka i mowi ze chce byc eko.
+7
pokaż komentarz
@klicek: A uzaleznienie sie energetycznie od rosji jest rozsadne?
Jak ruskie odetna rope do europy to sam elektryka kupisz i panele skoneczne
+52
pokaż komentarz
@klicek:
źródło: thegreatdelusion.png
0
pokaż komentarz
@Pawel993: jak trzeba bedzie to trzeba bedzie :) aczkolwiek ja nie bede wmawial ludziom do okola ze jestem eko :)
+2
pokaż komentarz
@Pawel993:Ropa to tylko od ruskich jest, innej nie ma?
-2
pokaż komentarz
@zaklad_weterynarii_spolecznej: Jest ale nadzieje ze bedzie taniej mozna wsadzic miedzy bajki
+4
pokaż komentarz
@klicek: No wiadomo do produkcji paliwa to nie potrzeba energii xD
Sąsiad ładuje elektryka fotowoltaiką i to już starczy żeby pozamykać mordy malkontentom. Poza tym w takim UK i tak wieczność energii to atom/oze.
+48
pokaż komentarz
@MajkelDudikof: Przynajmniej rower elektryczny nie powoduje korkow w miescie i nie ma rury wydechowej
A w elektrownich sa odpowiednie filtry i spalanie dobrej jakosci wegiel
A na zachodzie maja elektrownie atomowe i oze wiec ten obrazek pod wykopkow jest zrobiony
+11
pokaż komentarz
no naprawde trzeba byc nierozsadnym zeby myslec ze prad sie bierze z powietrza :D
@klicek: Elektrownie wiatrowe, mówi to Panu coś, panie Ferdku?
+1
pokaż komentarz
@Pawel993: No to czeka nas drogie paliwo, albo samochody na które nas nie stać. Podziękować politykom ( ͡° ʖ̯ ͡°)
-4
pokaż komentarz
@klicek: Przynajmniej elektryk nie smierdzi jak stary diesel
-3
pokaż komentarz
@klicek: Akurat w XXIw. jest sporo opcji OZE. W wietrznych regionach mają nadmiar prądu z wiatraków, w słonecznych z paneli, itd.,itd. Akurat wykopywanie węgla spod ziemi i pompowanie do do atmosfery to najdurniejsza opcja jaką można wymyśleć.
+10
pokaż komentarz
@MajkelDudikof: no nie no wiadomo, że jakby wszyscy się przesiedli na elektryczne rowery zasilane prądem z elektrowni to wzrosłoby CO2 w porównaniu z wożeniem dupy wszędzie samochodem na paliwo. Co za turbo niedoj$??ny mem
0
pokaż komentarz
@robertx: oj :D
+12
pokaż komentarz
@MajkelDudikof: Rower elektryczny przejedzie 260 kilometrów na kilogramie węgla spalonego w elektrowni. Przeciętny skuter spalinowy przejedzie na litrze benzyny 35 kilometrów (a samochód ok. 14), ale na wykopie to jest jedno i to samo, bo na obrazku leci dym z komina. Elektryk jest lepszy nawet przy ładowaniu z elektrowni węglowej w obecnych polskich warunkach.
-1
pokaż komentarz
Sąsiad ładuje elektryka fotowoltaiką i to już starczy
@KochanekAdmina:
Ten somsiad pracuje zdalnie i na nocki ale tylko latem ?
A ilu takich somsiadów masz w okolicy?
+4
pokaż komentarz
@Morken: pierwszy lepszy google sercz bo pominales produkcje takiego cuda. "Produkcja Polestara 2 oznacza emisję 24 ton dwutlenku węgla, podczas gdy w przypadku crossovera Volvo jest to 14 ton CO2. Skąd ta różnica? Oczywiście dodatkowa emisja CO2 związana jest z procesem powstania akumulatora zapewniającemu modelowi 2 napęd. Teraz skupmy się na tym, co będzie działo się w czasie korzystania z obydwu pojazdów.[...]"
0
pokaż komentarz
@MajkelDudikof: a to elektrownie emitują zanieczyszczenia? XD
-1
pokaż komentarz
pierwszy lepszy google sercz bo pominales produkcje takiego cuda. "Produkcja Polestara 2 oznacza emisję 24 ton dwutlenku węgla, podczas gdy w przypadku crossovera Volvo jest to 14 ton CO2. Skąd ta różnica? Oczywiście dodatkowa emisja CO2 związana jest z procesem powstania akumulatora zapewniającemu modelowi 2 napęd. Teraz skupmy się na tym, co będzie działo się w czasie korzystania z obydwu pojazdów."
@klicek: Polestar 2 to samochód elektryczny, a nie rower elektryczny, który jest na obrazku i o którym pisałem w moim komentarzu. Wklejasz tego gotowca wszędzie nie czytając komentarza, do którego się odnosisz? Zrób teraz google search ile CO2 emituje produkcja roweru elektrycznego z baterią 700Wh.
0
pokaż komentarz
@klicek: /No i jest ECO...rower gówno co pobiera prądu i nie smrodzi w meiscie. W dodatku spala,,,kalorie.
+8
pokaż komentarz
@MajkelDudikof: @klicek: @Pawel993: @ultra: @pomidorowymichal1: @Morken:
Sprawność przetwarzania energii, mówi to coś Państwu? Jak nie, to zapraszam znów do podstawówki, 7 klasa zdaje się. Wideo dla pierwszaków w załączniku.
pokaż spoiler
Sprawność elektrowni cieplnych to 46%, sprawność ładowania i silników elektrycznych to 98% - wypadkowa sprawność to 0.46% * 0.98% = 45%
pokaż spoiler
Sprawność silników benzynowych to 36%, do tego wydatek energetyczny na przerobienie ropy w 1l benzyny to około 0.8kWh, co daje w zaokrągleniu 92% wydajności energetycznej przetwarzania w rafinerii (zakładając 9.6kWh/l dla benzyny). Wypadkowo masz 36% * 92% = 33%.
pokaż spoiler
Tak diesle wysokoprężne są sprawniejsze energetycznie od benzyniaków
źródło: youtube.com
+1
pokaż komentarz
Sprawność elektrowni cieplnych to 46%, sprawność ładowania i silników elektrycznych to 98% - wypadkowa sprawność to 0.46% * 0.98% = 45%
@Wujek_Fester: Polecam również wrócić do podstawówki.
Kolejny który uważa że sprawność ładownia wynosi 100%, podobnie jak przesłu i przetwarzania energii (-‸ლ)
+4
pokaż komentarz
@mechaniczny_pomidor: Racja, mea culpa. Sprawność przesyłu można przyjąć średnią 98%, sprawność inwerterów 97-98%, sprawność ładowania + balanserów dla nowszych ogniw 90-93% - a prace nadal trwają.
W przypadku paliwa pominąłem wydatek na logistykę.
0
pokaż komentarz
@Wujek_Fester: Widzę elektryka jednak nie posiadasz
https://elektrowoz.pl/ladowarki/adac-bada-straty-na-ladowaniu-samochodow-elektrycznych-tesla-model-3-lr-najgorsza-kia-e-niro-najlepsza/
Gdzie takie lądując Zoe w garażu z prądem max 15A i tak nie schodzi poniżej 12%
Do tego starty na przesyłkę i przetwarzaniu energii znajdziesz sobie sam bo 98% to masz na podstacji (-‸ლ)
-2
pokaż komentarz
@Wujek_Fester: Dobra zainstalujesz sobie obok wiatrak to przez 40 lat ci prad bedzie robic
+1
pokaż komentarz
@Pawel993: z przerwami jak nie wieje.. właśnie mamy upał i nic a nic u mnie nie wieje.. i tak przez resztę lata.. a ten wiatrak rozumiem, że powstanie z niczego.. nie mówiąc, że do jego produkcji potrzeba włókna szklanego - badziewia jakich mało w utylizacji.. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
-1
pokaż komentarz
Sąsiad ładuje elektryka fotowoltaiką i to już starczy żeby pozamykać mordy malkontentom
@KochanekAdmina:
zimą też z PV ładuje?
-3
pokaż komentarz
Sprawność przesyłu można przyjąć średnią 98%
Bzdura, straty na przesyle z elektrowni to 20%.
sprawność inwerterów 97-98%
Bzdura. Straty ładowarek są na poziomie 5-15%.
Straty na przechowywaniu energii w aku to 20-30%.
@Wujek_Fester:
+1
pokaż komentarz
@DarrDarek:
Bzdura, straty na przesyle z elektrowni to 20%.
Zależy od odległości od elektrowni, ilości podstacji i innych czynników. Pomiędzy 8 a 15%.
https://blog.se.com/energy-management-energy-efficiency/2013/03/25/how-big-are-power-line-losses/
Bzdura. Straty ładowarek są na poziomie 5-15%.
Zależy od trybu ładowania, częściowo masz rację.
Straty na przechowywaniu energii w aku to 20-30%.
Bzdura, pierwsza tabela dla procesu ładowania Li-Ion (85-95%):
https://www.eesi.org/papers/view/energy-storage-2019
Do tego samo przechowywanie dla baterii litowo-jonowych ma wydajność 99%
https://batteryuniversity.com/article/bu-409-charging-lithium-ion#:~:text=Charge%20efficiency%20is%20about%2099,9%C2%BAF)%20when%20reaching%20full%20charge.
@mechaniczny_pomidor:
Chciałem się dokopać do metodologii testów (link niedostępny) gdyż niestety nie ma jednakowych standardów dla estymatorów SoC i podobnie jak wskaźniki paliwa w baku mają tendencję do nieliniowej pracy. Testy jakie bym chciał zobaczyć to zejście do faktycznie 50% SoC do każdej baterii poprzez pomiar kWh a nie raportowanego SoC oraz ładowanie identyczną mocą.
Zapominacie też Mirki jeszcze jednej funkcji EV - odzysku energii przy hamowaniu:
https://www.mdpi.com/2032-6653/5/2/494/pdf
Odzysk energii do 18%, w zależności od trasy może dać nawet 10% zwiększenia zasięgu.
zimą też z PV ładuje?
@DarrDarek: ale wiesz, że PV instaluje się też w innych strefach klimatycznych i świetnie się sprawdzają?
0
pokaż komentarz
Zapominacie też Mirki jeszcze jednej funkcji EV - odzysku energii przy hamowaniu:
https://www.mdpi.com/2032-6653/5/2/494/pdf
Odzysk energii do 18%, w zależności od trasy może dać nawet 10% zwiększenia zasięgu.
@Wujek_Fester: Zaczynam się obawiać że jesteś botem, nawiasem hamowanie rekuperacyjne ma już ponad 100 lat (pojazd pewnego pana na P), i jest jedną z podstawowych skałdowych układu hybrydowego co do tego ma ev? - skończ p%!@$@!ić formułki z gazety bo to boli (-‸ლ)
0
pokaż komentarz
pierwszy lepszy google sercz bo pominales produkcje takiego cuda. "Produkcja Polestara 2 oznacza emisję 24 ton dwutlenku węgla, podczas gdy w przypadku crossovera Volvo jest to 14 ton CO2. Skąd ta różnica? Oczywiście dodatkowa emisja CO2 związana jest z procesem powstania akumulatora zapewniającemu modelowi 2 napęd. Teraz skupmy się na tym, co będzie działo się w czasie korzystania z obydwu pojazdów.[...]"
@klicek: dobrze że paliwo do aut spalinowych to przynosi mi do baku wróżka zębuszka.
0
pokaż komentarz
@mechaniczny_pomidor: zaczynam się obawiać, że po drugiej stronie mam typowego janusza motoryzacji, który jeszcze 100 lat temu by tęsknił za pierdzeniem konia. Podałem rekuperację za argument za efektywnością energetyczną, czego nie rozumiesz?
0
pokaż komentarz
@Morken: no ale ja czytam twoj koment :) ja nieporownuje tego do roweru bo zwyczajnie mnie nie obchodzi jezdzenie rowerem elektrycznym z roznych powodow. JEzeli mam miec elektryka, to musi to byc saochod bo jestem wygodnica k$@#a z przyzwyczajeniami :D no nie myslsiz ze bede do roboty jechal 40 km w ziemie na rowerze, zeby w polowie stanac i go pchac bo bateria z 100% zrobi sie 50% :D ale juz mniejsza o to. Tak tylko to wrzucilem zebys wiedzial ze bateria tez musi zostac wyprodukowana. Jej zywotnosc jest (przynajmniej na dzien dzisiejszy patrzac na nissana leafa) krotka, trzeba je czesto wymieniac zeby miec dobry zasieg. Nie wiem, ja po prostu tego nie widze. Aczkolwiek moze marudze za bardzo i tyle, pozyjemy zobaczymy :)
-2
pokaż komentarz
@Wujek_Fester: Problem jest taki że ten Janusz sam zawodową wspiera ich rozwoj jak i użytkuje, za to wykopek jak ty widząc elektryka co najwyżej za szybą (wnosze zracji luk w twym rozumowaniu i pojęciu o eksploatacji) p!$??#%ą głupoty pod swą wyimaginowaną tezę, bez nawet podstawowej orientacji w temacie.
Odnośnie efektywności jak i eksploatacji, może dla Ciebie rekuperacja to nowość, ale zatrzymaj to dla siebie, bo we współczesnej motoryzacji w granicach UE jest wręcz wymogiem bez różnicy na źródło napędu więc używanie tego jako argumentu w kontekście ev to nonsens godny atechniczngo wykopka ¯\_(ツ)_/¯
+4
pokaż komentarz
@mechaniczny_pomidor: Lol. Tak się składa, że pracuję w low carbon footprint od 10 lat, dla Formula E robiłem baterię do NextEV EP NIO9 (patrz niżej), ostatni rok przy H2Gear (wyguglaj sobie) a moja teza ma realne przełożenie na emisje (i koszty) . Po drugiej stronie mam kolesia o mentalności passerati z niewyregulowanym dieslem. Obawiam się, że będę kupował czwartego elektryka jak Ty sprawisz sobie pierwszą używkę. ¯\_(ツ)_/¯
Jak chcesz więcej zdjęć to napisz, na PW mogę wysłać bo nie wiem jaki jest obecnie status mojego NDA.
źródło: IMG_20160802_201842.jpg
-1
pokaż komentarz
@Wujek_Fester: I jak widać na wiele ci się to nie zdało gdy wypowiadasz się na tematy o których nie masz pojęcia czyli o zarzadzaniu energią jak i procesie ładowania kompletnego produktu, ale jak dłubiesz jako szeregowy inżynier bez interesowaniem się działami około produktowymi (bo potem taki p!@@??%i głupoty o ładowaniu czy przetwarzaniu energii ze sprawnością 98% choć jak sam pisze nie ma o tym zielonego pojęcia) to nic dziwnego - tylko manager ma wtedy czasami więc pracy ( ͡º ͜ʖ͡º)
Świat idzie do przodu, trzeba się rozwijać nie stać w miejscu.
Nawiasem polecam się za bardzo nie uzewnętrzniać w internecie - jako pracownik w tej branży powinieneś to wiedzieć ale jak widać coś cię piecze.
-2
pokaż komentarz
Bzdura, pierwsza tabela dla procesu ładowania Li-Ion (85-95%): https://www.eesi.org/papers/view/energy-storage-2019
Do tego samo przechowywanie dla baterii litowo-jonowych ma wydajność 99%
@Wujek_Fester:
Bazujesz bardziej na info marketingowym a nie merytorycznym. Sama tabela z wyższej strony łatwo daje podważyć rzekomą sprawność przechowywania energii w aku kwasowo-ołowiowym. Jest rzekomo 80-90%. Realia dla znających temat są takie, że jest mowa o nieodzyskiwaniu całego ładunku prądowego wyrażanego w Ah (amperogodzinach). Zapewne tabela mówi o stratach na tym ładunku, że więcej Ah trzeba ładować niż się odzyska. Jednak jest jeszcze drugi czynnik, czyli wyższe napiecie ładowania i niższe napięcie odzyskiwania energii. Napięcie ładowania aku kwasowo-ołowiowego wynosi od 14,4 V na początku do 15,6 V na koniec ładowania. Odzysk energii jednak odbywa się z napięciem 12 V do spadków nawet 10-11 V pod koniec rozładowania. Czyli średnio napięcie ładowania 15 V a rozładowania 12 V, daje 20% strat na samym napięciu. Dodając straty na łądunku elektrycznym daje to spokojnie do 30% strat łącznie.
Nie rozwinę już nawet tematu faktycznego napiecia odzysku energii przy rozruchu rozrusznikiem, wówczas napięcie spada do 9 V a nawet 6 V, ale to jest normalne, związane z oporem wewnętrznym aku. Jednak warto pamiętać, że ładujesz nawet napięciem 15,6 V a przy rozładowaniu rozrusznikiem odzysk energii idzie nawet na 6 V.
Podobnie jest dla litowych. Też napięcie ładowania jest wyższe niż rozładowania. Straty na ładunku też są i to nawet ok. 1% dziennie. Możesz znaleźć głośny art. o Tesli zostawionej w garażu na wakacje i zdziwieniu właściciela po powrocie, że w pełni naładowana Tesla miała zerowy zapas energii w aku o dwóch miesiącach.
Straty 20% w aku trzeba przyjąć jako minimum.
źródło: tabela sprawności przechowywania energii.JPG
-2
pokaż komentarz
Zapominacie też Mirki jeszcze jednej funkcji EV - odzysku energii przy hamowaniu:
Odzysk energii do 18%, w zależności od trasy może dać nawet 10% zwiększenia zasięgu
Poziomy odzysku to marketingowe lanie wody.
Na autostradzie odzysk z hamowania dla dobrego kierowcy jest w okolicach zera. Potrafię jechać 200 km bez wciśnięcia hamulca. Przed bramkami 1,5 km wyrzucam na luz i samochód sam jedzie i hamuje od oporów powietrza i tarcia.
Dla jazdy w mieście dobrze jeżdżący kierowca traci ok. 2% na hamowanie. Odzysk 1%. Dowód? Dobry kierowca z 200-300 metrów widzi zmiany świateł, korek przed światłami, i podejmuje wcześniej decyzję o wyrzuceniu na luz z 60 km/h i dojechanie na luzie 200-300 m. Energia kinetyczna auta o masie 1600 kg (z kierowcą) i prędk. 60 km/h to:
E = m*v2/2 = 1600 kg * (16,7 m/s)^2/2 = 222 kJ = 61,7 Wh
Po dojechaniu 200 metrów do czerwonego światła, dojeżdża się na luzie z prędk. 36 km/h i następuje krótkie hamowanie hamulcem.
Energia kinetyczna auta o masie 1600 kg (z kierowcą) i prędk. 36 km/h to:
E = m*v2/2 = 1600 kg * (10 m/s)^2/2 = 80 kJ = 22 Wh
Energia 22 Wh dla auta z oporami toczenia z pracą 20 kWh/100 km, wystarcza na 110 metrów toczenia się. Strata 22 Wh, co trzy-cztery km, to średnio 110 m/3500 m wynosi 3% straty przyjmując, że co 3,5 km wyhamowujesz do zera i zawsze trafiasz na czerwowne światło. Realne straty w mieście dla dobrego kierowcy to 2% energii i ewentualny odzysk w silniku elektrycznym to byłoby ok. 1% energii.
Wiem, że są kierowcy debile, którzy garują dwa metry przed poprzedzającym debilem, hamują z wdepniętą nogą co 200 metrów. Dla kierowcy debila nie liczę. Liczę tak jak jeździ mądry kierowca. 1% zysku z tzw. "rekuperacji" w mieście i zero zysku na autostradzie.
ale wiesz, że PV instaluje się też w innych strefach klimatycznych i świetnie się sprawdzają?
Ja piszę o realiach. Jesienią-zimą jest tylko 1/6 tej energii dziennej z PV co wiosną-latem.
@Wujek_Fester:
0
pokaż komentarz
@mechaniczny_pomidor jak na razie z Twojej strony nie widziałem¯\(ツ)/¯ żadnych argumentów powołujących się na konkretne testy, zamiast tego jeden link w dodatku z uskodzonym linkiem do samego badania. Oprócz tego użyłeś argumentu jakobym nie wiedział czym jest rekuperacja. W innych postach piszesz o Renault Zoe jako EV wartym uwagi. Niezly miks ¯\(ツ)/¯
0
pokaż komentarz
@MajkelDudikof: przecież ten obrazek z rowerem jest debilny, zużywając 1kwh na rowerze przejedziemy 50-100km (zależy od prędkości, mocy silnika, stopnia wspomagania itp.). Na 1kWh samochodem przejedziemy 4km :) Ewentualnie na 1kWh klima podziała jakieś 15-20 minut ( ͡° ͜ʖ ͡°) albo ogrzewanie z 2 minuty ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Inne porównanie:
Rower elektryczny: około 100 ogniw li-ion.
Auto elektryczne: 5000-8000 ogniw li-ion.
Można by tak wymieniać bez końca, ilość energii jaką zużywa się do przetopienia metalowej ramy auta jest większa niż rower elektryczny zużyje przez całe swoje życie. A dalej jest jeszcze energia potrzebna na złożenie, na transport - przykładowo do jednego kontenera zmieścisz ze 100 rowerów albo 1 auto...
Auta w każdym przypadku są kilkudziesięcio-kilkuset bardziej szkodliwe.
+48
pokaż komentarz
To tak jak szczyt klimatyczny gdzie każdy przyleciał własnym samolotem a potem samolot nawet nie miał gdzie parkować i na pusto leciał na inny parking
+28
pokaż komentarz
Ok. Pokażcie mi teraz kraj gdzie wprowadzanie energii odnawialnej spowodowało spadek cen prądu ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+21
pokaż komentarz
@jakub-dolega: a skad pomysl ze energia odnawialna miala byc tansza?
Miala byc bardziej ekologiczna, ale jak narazie z tym jak narazie to tez niewychodzi.
-1
pokaż komentarz
Ok. Pokażcie mi teraz kraj gdzie wprowadzanie energii odnawialnej spowodowało spadek cen prądu ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@jakub-dolega:
pokaz mi kraj, w ktorym prawidlowa neutralizacja trujacych/szkodliwych substancji jest tansza, niz spalenie ich na skladowisku... :)
Ekologia nie musi byc TANSZA. Miedzy innymi po to sa sprzedawane uprawnienia na CO2, bo inaczej nie moglo by w ogole konkurowac.
+4
pokaż komentarz
@sylwek2k: Czyli energia będzie jeszcze droższa. Pogodzie się z tym. A droga energia to gorsza konkurencyjność przemysłu.
-4
pokaż komentarz
Czyli energia będzie jeszcze droższa.
@jakub-dolega:
im wiecej w mixie energetycznym bedzie energii z wegla, tym bedzie drozsza :)
zgadza sie :)
+3
pokaż komentarz
@sylwek2k: Bulshit. Energia z węgla jest najtańsza na świecie. To że sobie UE wymyśliła podatek od węgla, to resztę świata raczej mało interesuje.
-3
pokaż komentarz
Czyli energia będzie jeszcze droższa. Pogodzie się z tym. A droga energia to gorsza konkurencyjność przemysłu.
@jakub-dolega: Dolicz jeszcze koszt zanieczyszczenia powietrza, który generuje spalanie paliw kopalnych. Stracony czas pracy na zwolnieniach lekarskich, pieniądze wydane na leczenie chorób układu oddechowego i mniejsza wydajność pracowników.
To trochę tak jakby tłumaczyć komuś srającemu do rzeki z której pije wodę, że mimo zainwestowania pieniędzy toaleta to długoterminowa oszczędność, bo nie będzie leżał w szpitalu z powodu następnej epidemii cholery.
+3
pokaż komentarz
@Morken: Ale to niska emisja powoduje problemy o których mówisz, a nie spalanie węgla w nowoczesnych elektrowniach.
0
pokaż komentarz
@jakub-dolega: Generowanie prądu nie jest darmowe, sporo tradycyjnych źródeł ciągnie na dotacjach państwowych aby była względnie tania np. w Polsce wydobycie węgla ciągnie właściwie wyłącznie na państowywych dotacjach i machlojach jak wciskanie bankrutujących kopalń elektrowniom by elektrownie dotowały wydobycie własnymi pieniędzmi
https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/ukryty-rachunek-za-wegiel-czyli-pan-placi-i,178,0,2423218.html|
Węgiel jest tani bo jest dotowany, bez niego wydobycie węgla wygląda mniej więcej tak jak w UK i reszcie świata w ramach powojennego "Kryzysu Węgla" gdzie w latach 60. wydobycie się załamało i teraz nikt tam nie chce słyszeć o nowych inwestycjach w węgiel. Thatcher zamykająca ostatnie kopalnie przez ucięcie dotacji było domknięciem wieka nad trumną
https://www.researchgate.net/profile/Mikael-Hoeoek/publication/277983025/figure/fig1/AS:669494447980554@1536631323657/British-coal-production-from-1815-to-2009-The-maximum-production-was-reached-in-1913.ppm
-3
pokaż komentarz
im wiecej w mixie energetycznym bedzie energii z wegla, tym bedzie drozsza :)
@sylwek2k: energia z węgla jest najtańsza, zwłaszcza z brunatnego
-2
pokaż komentarz
Generowanie prądu nie jest darmowe, sporo tradycyjnych źródeł ciągnie na dotacjach państwowych aby była względnie tania np. w Polsce wydobycie węgla ciągnie właściwie wyłącznie na państowywych dotacjach i machlojach jak wciskanie bankrutujących kopalń elektrowniom by elektrownie dotowały wydobycie własnymi pieniędzmi
@rebel101: co ty chrzanisz kolego, wydobycie węgla jest wysoko dochodowe, sprawdź EBITDA wszystkich grup węglowych w Polsce, zamiast pisać taki bullshit
0
pokaż komentarz
energia z węgla jest najtańsza, zwłaszcza z brunatnego
@analnedoznaniachomikasyfilityka:
doliczyles koszty emisji CO2?
-1
pokaż komentarz
doliczyles koszty emisji CO2?
@sylwek2k: nawet doliczając to parszywe oszustwo dalej jest to najtańsza energia elektryczna na rynku
+1
pokaż komentarz
@analnedoznaniachomikasyfilityka: Tak dochodowa że w przeciągu ostatnich 27. lat otwarto dosłownie jedną kopalnię węgla kamiennego i to nie na cele energetyczne tylko do produkcji koksu dla hutnictwa, wydobycie ogółem i na górnika leci na łeb i praktycznie nie ma roku gdzie górnictwo utrzymywałoby założony poziom wydobycia a tylko słychać o kolejnych państwowych zapomogach i zmuszaniu państwowych firm do kupna śląskiego szajsu po zawyżonych cenach. Wystarczy spojrzeć na wycenę spółek giełdowych, to są finansowe trupy które istnieją wyłącznie dzięki temu że nie mogą splajtować bo akcje są w rękach Skarbu Państwa.
źródło: wysokienapiecie.pl
-3
pokaż komentarz
Tak dochodowa że w przeciągu ostatnich 27. lat otwarto dosłownie jedną kopalnię węgla kamiennego i to nie na cele energetyczne tylko do produkcji koksu dla hutnictwa, wydobycie ogółem i na górnika leci na łeb i praktycznie nie ma roku gdzie górnictwo utrzymywałoby założony poziom wydobycia a tylko słychać o kolejnych państwowych zapomogach i zmuszaniu państwowych firm do kupna śląskiego szajsu po zawyżonych cenach. Wystarczy spojrzeć na wycenę spółek giełdowych, to są finansowe trupy które istnieją wyłącznie dzięki temu że nie mogą splajtować bo akcje są w rękach Skarbu Państwa.
@rebel101: ale pierniczysz, słuchać hadko jak mawiał Longinus Podbipięta. Krótkie dane za 2021 - JSW, 2 483 mln PLN EBITDA, marża EBITDA 23%, Bogdanka - 8798 mln PLN EBITDA, marżą EBITDA 34%, nigdzie w przemyśle nie widziałem marży EBITDA powyżej 20%, nawet w spółkach IT, jedyne dopłaty jakie ponosimy związane są z wypłatami na likwidację mocy wytwórczych, gdyż tak Unia nakazała zamykanie kopalni i musimy to realizować dopłacając do tego z budżetu. Konsekwencje sa takie, że kopalni nie ma, węgla nie ma i ceny na zimę sięgaja szczytów. Z cenami dla elektrowni jest na odwrót, sa one sztucznie zaniżane, żebyś nie musiał płacić za dużo za prąd z gniazdka, a pomimo tego masz taką rentowność. Nie masz żadnej nowej kopalni, bo nie pozwala na to Unia, Wielka Brytania wyszła z UE i kończą już przygotowania do uruchomienia dwóch nowych kopalni głebinowych, czyli jeszcze kosztowniejszych w eksploatacji niż kopalnie polskie.
Skąd ty wziąłeś info że giełdowe spólki górnicze to trupy to już może ogarnąć tylko twój humanistyczny umysł.
W tym roku zyski kopalni będa jeszcze wyższe, praktycznie kolosalne.
Rząd gdyby miał jaja w stosunku do Unii to by zawiesił likwidację kopalni kilka lat temu i obecnie bylibyśmy drugim Kuwejtem.