Drogi Wykopowiczu
w załączonym linku do Polityki Prywatności przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych osobowych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Zamykając ten komunikat (klikając w przycisk “X”), potwierdzasz, że przyjąłeś do wiadomości wskazane w nim działania.
+227
pokaż komentarz
Dobry ruch Toyoty z tymi zaprosinami Chrisa. Mnie ten film serio przekonał do jakości. Swoją drogą ciekawie wygląda jaki tam jest zaawansowany stopień robotyzacji i jak to technologicznie wszystko jest orgarniete i budowane wieloma latami doświadczeń, a to tylko sam silnik. A cały samochód? I teraz sobie pomyślcie, że my chcemy budować swoją fabrykę Izery. No sorry, ale to nie może się udać.
+118
pokaż komentarz
@DzikWesolek przecież izera to zabawka na prąd, będziemy czesci ściągać z chin a u siebie to co najwyżej blachy powyginanmy i poskrecamy radzieckimi kluczami do kupy.
+114
pokaż komentarz
@DzikWesolek: izera to tylko wyciągalnia kasy. Wielka słomiana inwestycja jak w misiu.
+69
pokaż komentarz
@mikeeho: tymczasem izera.
źródło: comment_1655150269IdO6Sn6ls1HGcXB29HIH85,w400.jpg
-7
pokaż komentarz
@memifazi: melexy sa proste w produkcji. Obudowa, 4 silniki i akumulatory i sterowanie z oprogramowaniem. Sam chris wspomina w ktoryms odcinku ze nie ma sie tam co zepsuć bo tam nic nie ma.
+43
pokaż komentarz
@memifazi: Nawet zrobienie rentownej montowni w tym przypadku wydaje mi się kosmosem dla spółki zarządzanej przez panstwo.
-2
pokaż komentarz
@ksieciu: pewnie nigdy melexa nie miał ani nim nie jeździł. Na początke to rdzewieją/gniją a druga sprawa to żywotność akumulatorów. Komfort jazdy jak w stratym traktorze ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+4
pokaż komentarz
@Sil79: a arrineria husaria ? Pamiętasz?
+25
pokaż komentarz
@DzikWesolek bo w tym kraju tak jest że jak coś jest państwowe to albo j!@@@ ile wlezie (Orlen) albo działa jak gówno. Na poczcie polskiej w jednym okienku czekam żeby nadać paczkę a w drugim muszę poczekać w kolejce żeby się podpisać imieniem i nazwiskiem czytelnie na tym ekraniku. Jeszcze brakuje lampy wycelowanej w ryj jak na jakimś przesłuchaniu. A InPost? k?!@a tu kliknij, tu zostaw paczkę, zajęło ci to 30 sekund, nara, do nastepnego
+22
pokaż komentarz
przecież izera to zabawka na prąd, będziemy czesci ściągać z chin a u siebie to co najwyżej blachy powyginanmy i poskrecamy radzieckimi kluczami do kupy.
@memifazi: Polska jest jednym z większych producentów i podwykonawców samochodów w Europie oraz największym producentem baterii do EV (obecnie eksport baterii przekracza eksport całych samochodów czy silników spalinowych i dynamicznie rośnie).
Więc potencjalnie izera mogłaby w znacznej części być produkowana w kraju (i jestem przekonany że te same fabryki które składają spalinowe będą składać elektryki).
Problemem Izery jest to że to jest miś ze śmiesznym budżetem od spółek skarbu państwa i z udziałem państwa.
Przecież pomimo będąc spółką z wpływami polityków i która powstała dzięki politykom nie potrafią zapewnić gruntu pod fabrykę (co jest chyba celowym graniem na zwłokę). Nie mówiąc o tym że nie wybrano jeszcze dostawcy platformy.
Gdyby jakimś cudem ten samochód powstał (w co nie wierzę) to będzie to zupełnie niekonkurencyjny pojazd, który będzie noname-owym składakiem bez żadnej przewagi konkurencyjnej. Nawet cenowo nie bardzo będą mogli konkurować, bo przecież będą musieli doliczać licencje i marże dostawców technologii tworzonych przez duże koncerny, które tego robić nie muszą (a koszty r&d są minimalizowane dzięki skali).
+16
pokaż komentarz
@mikeeho: A kto nie pamięta :D
źródło: mis.jpg
0
pokaż komentarz
@gl0wa: A tam, kasa się będzie zgadzać, problem tylko w tym że to kasa z naszych podatków. I nam się już nie koniecznie będzie zgadzać. ¯\_(ツ)_/¯
0
pokaż komentarz
Gdyby jakimś cudem ten samochód powstał (w co nie wierzę) to będzie to zupełnie niekonkurencyjny pojazd, który będzie noname-owym składakiem bez żadnej przewagi konkurencyjnej.
@gl0wa: oczywiście że tak, kilka tys. sztuk pokupują z przymusu urzędy i spółki skarbu państwa jak Poczta, czy inne Orleny a później interes się zamknie, przep#@_jąc kilka mld PLN
-1
pokaż komentarz
@Sil79: nowoczesna elektromobilność jest? Jest!
-1
pokaż komentarz
@mikeeho: Znaczy będzie! XD!
+1
pokaż komentarz
@DzikWesolek: przecież na filmie pokazuje silniki spalinowe, izera jeśli by kiedykolwiek powstała, miałaby być elektryczna, różnica poziomu skomplikowania tych dwóch silników to jak rower a motocykl
jak to technologicznie wszystko jest orgarniete i budowane wieloma latami doświadczeń
@DzikWesolek: przecież to oczywiste że kupiliby gotową platformę od kogoś innego, a nie projektowali wszystko od podstaw.
0
pokaż komentarz
@Sil79: tak jest! I tą elektromobilnością otworzymy oczy niedowiarkom; to nasze, to my zrobiliśmy! I nikt nigdy nie zapyta po co bo każdy wie że ten samochód odpowiada żywym potrzebom społeczeństwa! I to nie ostatnie nasze słowo.
0
pokaż komentarz
@Sil79: a potem się będzie utylizować też za unijne pieniądze. k#$!a jakie to jest piękne.
+2
pokaż komentarz
@mikeeho:
źródło: mis2.jpg
+1
pokaż komentarz
@DzikWesolek: Jaka izera znowu, nasi nie dali rady fabryki maseczek ogarnąć na kupionych gotowych maszynach
+1
pokaż komentarz
@mikeeho: To inwestycja w rodzinę.... Swoją partyjną rodzinę misiu. ;)
+3
pokaż komentarz
różnica poziomu skomplikowania tych dwóch silników to jak rower a motocykl
@Kouros: aż tak prosto (rower) to nie jest - w silniku elektrycznym też są komplikacje, ale dotyczą głównie materiałów
+1
pokaż komentarz
@megawatt: miałem na myśli skomplikowanie pod względem produkcji, poza jednym procesem gdzie trzeba włożyć rotor w stator, to resztę montażu może przeprowadzić dziecko mając instrukcję na wzór tej z ikei
0
pokaż komentarz
a później interes się zamknie
@RKN_: jeżeli jakimś cudem zajdzie to tak daleko, to obstawiam że fabrykę odsprzedadzą koncernowi od którego wezmą platformę
0
pokaż komentarz
@gl0wa: to też nie takie proste, teraz mało inwestuje się w fabryki a dla koncernu to by była właśnie taką inwestycja
0
pokaż komentarz
@memifazi: a jak wyglada radziecki klucz do kupy? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
0
pokaż komentarz
@P_i_o_t_R: no to jaka ta żywotność akumulatorów?? rozwiń swoją wiedzę.
0
pokaż komentarz
@Poeth: 5lat i wymiana. Tam są takie zwykłe akumulatory jak w samochodzie o ile dobrze pamiętam. No i praca rozładowanie w dzień a ładowanie nocą. Oczywiście zimą zimno bo ogrzewania brak a latem jazda z otwartymi drzwiami :) a i hamulce były ciekawe. Brak wspomagania i z 20km/h zwalniał bardzo powoli
0
pokaż komentarz
I teraz sobie pomyślcie, że my chcemy budować swoją fabrykę Izery. No sorry, ale to nie może się udać.
@DzikWesolek: silnik i napęd w Izera będzie dużo prostszy do produkcji - największe wyzwania to moduł baterii, ładowarek, łatwy dostęp do samochodzu na mały kredyt, ciekawe finansowanie, łatwy dostęp do serwisu w każdym dużym mieście itd.
Nie jest tutaj problemem budowa silnika czy innych mechanicznych komponentów.
0
pokaż komentarz
@DzikWesolek: Nie potrafili uruchomić szwalni maseczek, a co tu mówić o czymś bardziej skomplikowanym...
+42
pokaż komentarz
Kurła a jak powstało wszystko z czego się składa ta fabryka? XD mindfuck...
Wszystko się zaczęło od stworzenia koła z drewna xd.
+94
pokaż komentarz
@LonNon:
Pomyśl, że w pewnym momencie "łańcucha rozwoju" potrzebujesz tokarki. A jak wiadomo, żeby stworzyć tokarkę potrzebujesz tokarki.
+20
pokaż komentarz
@mecenasie: Obrobka toczenia ma co najmniej kilka tysiecy lat.
Pewnie zapytacie, czemu zadna tokarka nie zachowala sie ze starozytnosci.
pokaż spoiler
Bo nie mogli znalezc gniazdka z pradem i ja wyrzucili na zlom ( ͡° ͜ʖ ͡°) a tak serio, to sa hieroglify, przedstawiajace pierwsze prymitywne sposoby, a takze kowale w chinach do dzis stosuja "tradycyjne" sposoby toczenia sprzed wielu setek lat. Cywilizacje przedsumeryjskie pewnie tez to potrafili.
+8
pokaż komentarz
@KtosKtoSamNieWiesz: Pierwsze tokarki były na pedały
pokaż spoiler
no homo
0
pokaż komentarz
@KtosKtoSamNieWiesz: nawet w skansenach są na wystawach tokarki ręczne albo napędzane przez kierat. Ta technologia ma już trochę lat...
+1
pokaż komentarz
@winio: @jirki: Mi chodzilo o nawet troche starsze technologie. Ze sznurka i patyka robiono "smyczek", sznurek owijano 1-2x wkolo obrabianego kawalka, najlepiej naturalnie zblizonego do docelowej srednicy. Po czym umieszczano calosc na 2 patykach w rozgalezieniem litery V i dociskano od gory narzedziem -porowatym kamieniem czy innymi scierniwami. Takze piaskowymi. Smyczek zamienial ruch posuwisto-zwrotny na obrotowy. A sposobow na pewno bylo duzo wiecej.
Byl filmik na glownej, jak jakis pan trzymal kija po jednej stronie miedzy palcami u nogi, a po drugiej rekami obracal i dociskal do jakiegos narzedzia. 50% reczna, 50% nozna robota ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+62
pokaż komentarz
Kurła, ale to sexy - od inżynierii produkcji przez obróbkę skrawaniem aż po odlewnictwo, automatykę, elekrykę, pneumatykę, wentylację, logistykę i BHP. O tym, że budżet musi się spinać i fabryka musi być rentowna już nie wspomnę. Pewnie żeby zaprojektować taką fabrykę a potem prawidłowo wyszkolić pracowników potrzeba pierdyliard inżynierów zajmujących się różnymi dziedzinami.
A najlepsze w tym wszystkim jest że janusze nie mają zielonego pojęcia jak bardzo to jest skomplikowane i wielu z nich myśli, że sami byliby w stanie sami coś takiego zaprojektować.
+19
pokaż komentarz
@groman43: też mnie to fascynuje ta dokładność i jak wszystko jest przemyślane i ile pracy i poprawek to wymagało od początku i jakiejś pierwszej fabryki, która kiedyś powstała
+6
pokaż komentarz
ale to sexy - od inżynierii produkcji przez obróbkę skrawaniem aż po odlewnictwo, automatykę, elekrykę, pneumatykę, wentylację, logistykę i BHP
@groman43: jako odwiedzający, na wycieczce, albo oglądający film - tak.
Jak pracownik linii - ojacieee jakie to nudne (jak chyba zresztą robota na każdej linii). Ciąglę te same czynności, takie same mikro-czynności, gdzie realnie pracownik "ustawiający pierścień X w module Y" nawet nie musi wiedzieć czy robi to w silniku czy w skrzyni czy w rakiecie - on ma tylko tą jedną czynność wykonać zgodnie z procedurą i dokładnością, sprawdzić dany wymiar (cokolwiek by to było) - nie ma tu żadnej fascynacji motoryzacją czy mechaniką...
Tak samo ta automatyka i pneumatyka - przy tym poziomie skomplikowania całości - każdy który coś robi, zajmuje się tylko swoją malutką działeczką, np pneumatyką, i dostajesz zlecenie wymiany zaworu X w maszynce Y (gdzie zupełnie nie masz pojęcia, co ta maszyna na kolejnej zmianie będzie robiła, bo to znów kto inny robi, kto inny przyjdzie zając się smarowaniem, a kto inny jest od testów i kalibracji, itd. Robota poszczególnych pracowników jest tak wąską specjalizacją, że staje się malutkim trybikiem tak ogromnej maszyny - że w zasadzie można nie widzieć co cała ta maszyna robi ;)
+9
pokaż komentarz
@groman43: inżynier inżynierem, ale potrzeba rozmowy z ludźmi pracującymi bo niektóre pomysły wychodzą od nich a później jest kwestia projektu by wszystko działało, ale w państwowych spółkach w januszeksach jest tylko po myśli szefa, właściciela i jest burdel
+1
pokaż komentarz
Tak samo ta automatyka i pneumatyka
@hrumque: Miałem tutaj na myśli zaprojektowanie całej instalacji, nie bieżące utrzymanie.
0
pokaż komentarz
@hrumque co do fragmentu o automatyce i pneumatyce to akurat się mylisz. Mówię to jako pracownik zajmujący się maszynami w pokazanej fabryce. Każda osoba, która pracuje ze mną na dziale ma znać się na wszystkim, co związane z maszyną- pneumatyka, hydraulika, elementy mechaniczne, elektryczne, programowanie PLC sterowników, znajomość programów obróbczych NC, smarowanie, kalibracja czujników i urządzeń pomiarowych
+2
pokaż komentarz
@i-am-batman: owszem, znać się trzeba na wszystkim. Ale robota codzienna jest zawężona do konkretnej pierdoły drobnej (wymienić siłownik X2137 w maszynie Y itp), a nie doktoryzowanie się "jak zrobić by lepiej wierciło otwory pod pompę wody". Owszem - można lubić swoją branżę, ale od strony osoby utrzymania ruchu - czy robisz to w fabryce silników czy fabryce cukierków - niewiele tu już zmienia, nie masz żadnego "motoryzacyjnego funu" z roboty przy silnikach.
0
pokaż komentarz
@hrumque: twój komentarz tylko pokazuje ze nie masz pojęcia jak wyglądają nowoczesne fabryki i jak ważny jest Feedback od operatora, mechanika czy innego pracownika, który spędza dziennie kilka godzin dotykając tych maszyn czy komponentów. Dzięki temu powstają wspaniałe usprawnienia i fabryka staje się rentowna. A standaryzacja o której piszesz jest właśnie zapobieganiem błędów URu.
-7
pokaż komentarz
Toyota to mistrzowie zarządzania, całego Lean i 5S. Niedościgniony wzór do naśladowania.
+62
pokaż komentarz
@soadfan: taki był lean i just-in-time że jak się uj?$@ły łańcuchy dostaw to okazało się, że jako jedyni mieli zawalone częściami magazyny, co jest kompletnie wbrew Lean i temu co głosili.
+13
pokaż komentarz
@mbn-pl:
taki był lean i just-in-time że jak się uj%$%ły łańcuchy dostaw to okazało się, że jako jedyni mieli zawalone częściami magazyny, co jest kompletnie wbrew Lean i temu co głosili.
Może to false flag na pokaz dla głupich ( ͡° ͜ʖ ͡°) Jakoś jednak stali się największym koncernem samochodowym.
+8
pokaż komentarz
@mbn-pl: Może wiedzieli wcześniej?
+10
pokaż komentarz
O tyle dobrze że do fabryki Toyoty a nie VAGów.
+7
pokaż komentarz
@Strzal-z-gaznika: podejrzewam że jest podobnie