
Szwedzi budują nowoczesny okręt podwodny w technologii Stealth.
po zakontraktowaniu przez AZSZ dwóch okrętów typu A26 – HMS Blekinge i HMS Skåne. Warto nadmienić, że szwedzkie okręty podwodne są uważane za jedne z najbardziej opłacalnych i nowoczesnych na świecie. W budowie dwóch wspomnianych jednostek uczestniczą dwie firmy z Polski: Base Group i Famor
+48
pokaż komentarz
Czy ktos moze wie na czym polega podwodne Stealth? Rozumiem ze napewno wyciszenie, echo radarowe raczej odpada z oczywistych wzgledow. Czy to sa jakies materialy lub ksztalty zmieniajace "echo sonarowe"(czemu ja to pisze w cudzyslowie jak echo pasuje bardziej do sonaru niz radaru) ? moze jakies aktywne systemy tlumienia?
+53
pokaż komentarz
@obk: Też się zastanawiam o co chodzi, tym bardziej że w tym roku brałem udział w budowie okrętów klasy hunter (fregata26) do zwalczania takich sk%@?oli i one są wykrywane z bardzo dalekiego dystansu (wiele mil) przez nowoczesne sonary i sondy
+14
pokaż komentarz
brałem udział w budowie okrętów klasy hunter
@suqmadiq2ama: To napewno sie o to troche otarles, nie wiesz moze przypadliem czy na tym zdjeciu(wiem ze jest z materialow prasowych i pewnie przedstawia cos troche innego) nie jest to wlasnie jakas warstwa pochlaniajaca dzwiek sonaru?
+57
pokaż komentarz
@obk: Otóż polega na wygłoszeniu dźwięków samego okrętu ale też takiego który nie będzie pochłaniał i odbijał fal dźwiękowych.
1. To raczej oczywiste
2. Nie może pochłaniać dźwięki otoczenia bo tworzy nas sonarze dziury dźwiękowe
3. Nie może odbijać dźwięku bo wykryje go każdy sonar
Amerykanie ponoć stworzyli taki super cichy okręt, wygłuszony tak, że był cichszy od oceanu. I się mocno zdziwili, że na sonarze wszystko widać bo właśnie pochłania dźwięk.
Ruscy z tego co było widać na zdjęciach które gdzieś wyciekły stosują takie gumowe płytki z wypustkami.
+7
pokaż komentarz
@exploti: Wszyscy stosują podwójny kadłub wewnętrzny i zewnętrzny plus gumowe maty wygłuszające (dlatego są czarne okręty)
Technologia stealth oznacza odbijanie wiązki radarowej tak żeby nie wracała do radaru ale w okrętach nie można tego zastosować bo jeśli nie będą w kształcie cygara to nie wytrzymają ogromnych ciśnień.
+16
pokaż komentarz
@suqmadiq2ama: też mi się wydaje że te gumowe maty wszyscy używają rosyjski tajfun ma na sobie prawie 800 ton gumy
+2
pokaż komentarz
@Shin-chan: @exploti: @obk:
Tutaj jest dobry dokument od którego złapałem zajawke żeby sobie pospawać troche w tej firmie
źródło: youtu.be
+16
pokaż komentarz
@obk: stalowy kadłub zabudowany jest 30mm pancerzem z kompozytów dla wzmocnienia pianka o określonej gęstości typowy sandwich. Od strony wewnętrznej tego pancerza wklejane są gumowe maty wygłuszające całość pomalowana od wewnątrz topcoatem, a na zewnątrz tona zdaje się antyfulingu ot i po sekrecie
+24
pokaż komentarz
rosyjski tajfun ma na sobie prawie 800 ton gumy
@Shin-chan: A wraz z zaloga wazy 803 tony ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+43
pokaż komentarz
@obk
Mają namalowane wodorosty na kadłubie, a od góry jest okoń.
( ͡º ͜ʖ͡º)
+33
pokaż komentarz
1. To raczej oczywiste
2. Nie może pochłaniać
3. Nie może odbijać
@exploti:
źródło: memegenerator.net
-2
pokaż komentarz
@suqmadiq2ama @obk @exploti Oni już tam stosują takie patenty jak zasilanie ciekłym tlenem żeby wyciszyć pracę :D Albo akumulatorowy napęd po naładowaniu z silników
0
pokaż komentarz
@Saeglopur: spoko, a nie wiesz przypadkiem co sie stosuje w tych nowych, czy to samo co po wojnie?
-4
pokaż komentarz
@Saeglopur: O cichą prace to chodziło w czasach drugiej wojny światowej, od zimnej wojny są ciche i wykrywalne tak łatwo jak stary pijany w przedpokoju
+7
pokaż komentarz
@obk Z tego co kojarzę to chodzi o znajomość wszystkich innych systemów i zdolność do imitacji ich odczytów, SAAB jest w tym liderem od dekad, mają też te swoje systemy wykrywania okrętów z helikopterów (wpuszczają sondę w wodę).
Oprócz tego elektronicznego wymiaru to chodzi też o kształt i powłokę
The design of the sub has also been optimised to ensure it remains as invisible as possible. It has a unique hull shape and fin design, which along with a new type of surface acoustic absorption and reflective coating, minimises hydrodynamic signatures and flow noise around the craft.
źródło: ei_1656880870046.jpg
-4
pokaż komentarz
@obk: xx
+2
pokaż komentarz
xx
@erson600: Przyjalem! Czekam na reszte kodu. Rakiety gotowe do odpalenia.
-3
pokaż komentarz
@obk: xx x xx
XD xd xxD xxxdD
xD
.Bez odbioru.
-1
pokaż komentarz
@erson600: Dd
-2
pokaż komentarz
@obk zgodnie z wykopową logiką powinieneś dostać masę minusów za logiczne pytanie jeśli czegoś nie wiesz. I to bez śmieszków i lennego na końcu.
-1
pokaż komentarz
@Shin-chan niesamowita ilość, masz źródło do tego info?
0
pokaż komentarz
@Kry00:
źródło: youtube.com
+3
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez moderatora
+4
pokaż komentarz
@Saeglopur:
zdolność do imitacji ich odczytów
Miałeś na myśli rozpoznawanie?
Widziałem na yt filmik operatora sonaru, który rozpoznawał dźwięki. Między innymi z jakiegoś incydentu koło Szwecji jak ruski podwodny się tam zapuścił, żeby szpiegować.
On rozpoznawał po odgłosie dźwięk kompresora rozpędzajacego silnik, ilość łopat śruby napędowej itp.
Mówił też, że dużo systemów jest budowane z dobrym założeniem i działa ale później ruscy olewają utrzymanie ich i to zaczyna być słychać, zaczynają wyć łożyska i tym podobne.
+2
pokaż komentarz
@Przemysluaw
@obk
Mają namalowane wodorosty na kadłubie, a od góry jest okoń.
( ͡º ͜ʖ͡º)
No i armatorzy nie wiedzą że trzeba kadłuby obłożyć wytloczkami z jajek. Ponadto trzeba stosować audiofilskie kable że stopow platyny, złota, srebra i bursztynu żeby szumów nie było.
0
pokaż komentarz
2. Nie może pochłaniać dźwięki otoczenia bo tworzy nas sonarze dziury dźwiękowe
3. Nie może odbijać dźwięku bo wykryje go każdy sonar
Amerykanie ponoć stworzyli taki super cichy okręt, wygłuszony tak, że był cichszy od oceanu. I się mocno zdziwili, że na sonarze wszystko widać bo właśnie pochłania dźwięk.
@exploti: Czyli w sumie wystarczy taki okręt wyposażyć w nadajniki sygnału, który po wyłapaniu z drugiej strony okrętu nada podobny ton w tym samym kierunku w którym zmierzał dźwięk sonaru i po odbiciu od dna ponownie w drugą stronę :D raczej nie da się ani nie pochłaniać, ani nie odbijać.
+1
pokaż komentarz
@obk: napęd generatorem Stirlinga (Kockums v4-275R) np jest o wiele cichszy
0
pokaż komentarz
@obk: kształt obijający sonar gdzieś indziej niż odbiornik
+4
pokaż komentarz
@Qnik79: widzę zainteresowanych tematem u bootów i parę plusikow więc dodam jeszcze troszkę od siebie w temacie. Od paru lat jestem podwykonawcą Thyssen Krupp Marine Systems w Niemczech czyli firmy budującej m.in. U-Booty. Zajmuje się budową właśnie owych pancerzy zewnętrznych z wygluszeniem. Wygłuszenie są to takie elastyczne kwadratowe kafle 30x30cm 20mm grubości, wklejane za pomocą kleju epoksydowego pod pompą vacuum. Nie jest to jakaś typowa guma raczej specjalna mieszanka, pamiętam pierwsze 2 okręty dla Singapuru zrobiono specjalne pomieszczenie tylko do cięcia tych gum celem późniejszego ich spasowania, wszystkie resztki były zbierane ważone i zabierane przez TKMS, wiecie technologia skład i całe know how elementów robionych dla firm zbrojeniowych są chronione i nie mają prawa wyjść poza firmę. Po 5 latach i myślę że lekko 100 tce zrobionych elementów pancerza kawałki tych gum służą nam jako podkładki pod gable w sztaplarkach tak żeby nie porysować przewożonego elementu.-tak wygląda ściśle chroniona technologia wojskowa po 5 latach. Cały pancerz wraz z wygłuszeniem powinien zostać zdemontowany po ok 15 latach i sprawdzony, jest to gruba operacja pod względem logistycznym, bardzo czasochłonna i kosztowna. Demontaż elementów, zeszlifowanie elementów do warstwy vinyloestrowej, spr. pod kątem ewentualnej osmozy (przez wieloletni kontakt ze słoną wodą), naprawa bieżących uszkodzeń nst dwukrotne pomalowanie na nowo warstwą topcoatu. Dodam tylko, że Włosi mający okręty kupione od TKMS po otrzymaniu wyceny tej usługi stwierdziły, że sami sobie to ogarną :) Generalnie po paru latach w tej pracy, porobieniu ich certyfikatów jest spoko tyrka, idziesz na bieżąco z nowymi technologiami, fajne materiały do pracy np pianka służąca jako przekładka między warstwami jest ściągana z Kanady, tylko jedna firma była w stanie zrobić piankę o takich właściwościach -wadze, gęstości, odporności na wilgoć i UV - w czasach covid problemami z łańcuchem dostaw na hali była walka o każdy arkusz tej pianki:). Ogólnie praca spoko, daje satysfakcję jakaś kaska nie najgorsza z biegiem lat i porobieniu certyfikatów(pomimo doswiadczenia ponad 20 lat w kompozytach) dobrałem fajnych ludków, jestem prowdzacym w budowie tych elementów, robię odbiory, papierologie całkiem spoko. Obecnie kończymy elementy dla łodzi zamówionych przez Izrael( najlepsze Izrael dostał rabat od rządu Niemiec 50% oni dalej mają poczucie winy po II wojnie mimo że niewielu Niemców którzy ja pamiętają żyje), nst 2 nowe lodzie dla Niemiec, i 2 dla Norwegii czyli 10 lat zapewnionej pracy. Pokazalbym wam zdjęcia jak to wygląda ale opublikowanie tego mogłoby realnie zakończyć moją karierę więc nie ryzykuję
0
pokaż komentarz
@Qnik79: No elo bae systems here ( ͡° ͜ʖ ͡°)
0
pokaż komentarz
@suqmadiq2ama: witam branżę ( ͡° ͜ʖ ͡°)
-1
pokaż komentarz
@Shin-chan: wielkie gumowe j$??dlo xd
+33
pokaż komentarz
Polecam poczytać jak Szwedzi wparowali z uzbrojonym wojskiem do stoczni, której właścicielem jakiś czas temu był niemiecki TKMS.
To jest lekcja dla wszystkich, że nie sprzedaje się strategicznych branż firmom z zagranicy, bo tym zależy tylko na wrogim przejściu i likwidacji.
+3
pokaż komentarz
@rolerek: więcej info może?
+27
pokaż komentarz
Szwedzi wparowali z uzbrojonym wojskiem do stoczni
@rolerek: @s---k: znalazłem: https://tvn24.pl/swiat/zajazd-na-stocznie-odwrot-niemcow-tak-szwecja-obronila-zbrojeniowy-program-ra446614-3364919
+1
pokaż komentarz
@world: o tym nie dowiesz się z TVN...a nie czekaj
+1
pokaż komentarz
@rolerek: stocznia w Szwecji została wykupiona przez Niemców i jak to bywa po co dzielić się tortem, niemalże oficjalne odcinanie od zamówień zwłaszcza że to stocznia robiąca okręty tej samej klasy. Pokazówka z bronią to była świetna zagrywka, wiecie media nie zwróciłyby uwagi gdyby przyszła kontrola zajmująca się papierami ale w asyście z uzbrojonymi funkcjonariuszami to już co innego. Zadziałało stocznia wróciła w ręce Szwedów. Swego czasu rozpatrywano możliwość budowy okrętów podwodnych w Polsce, zaplecze mamy, odległość od Niemiec niewielka. Rozmawiano nawet że stoczniami w Gdańsku i Szczecinie początkowo miałyby tam być robione kadłuby i podstawowe instalacje finalny montaż w Kiel plus całe elementy pancerza. TKMS liczył na taką współpracę ponieważ ogranicza ich brak miejsca w Kiel (pomimo budowy nowej hali)dlatego sporą część elementów robią podwykonawcy, niestety nasza strona nie wykazała zbytniego zainteresowania wystarczy zobaczyć jak wygląda stępka uroczyście położona w Szczecinie pod budowę promu w ....2017r. Wg mnie szkoda niestety wszędzie tam gdzie nasze państwo coś grzebie to brak logiki, a wierzcie mi to byłoby koryto z którego żarłoby sporo firm, suma summarum kupili niedawno stocznię w Wismar.
-4
pokaż komentarz
jakby polacy próbowali zbudować taki okręt w technologii stealh to by nic nie zbudowali ale impreza by sie odbyła i byłoby wodowanie nieistniejącego okrętu (kadra by udawała ze patrzy na niewidzialny okręt) , a potem pod stołem cyk pieniązki by sie podzieliło by osoby decyzyjne były zadowolone z inwestycji ( ͡º ͜ʖ͡º)
+7
pokaż komentarz
@AAAAAPsik: jeżeli by to była prywatna firma, która miała by go zbudować, to o produkt finalny bym się nie martwił.
+17
pokaż komentarz
@AAAAAPsik: Bo u nas jedynie fundusze są w technologii stealth, tzn. znikają i nikt nie wie co się z nimi stało ( ͡° ͜ʖ ͡°)
-1
pokaż komentarz
@s---k: dzwoń do Jurka co ma firmę budowlaną 100% polski kapitał. Wiele domów postawili bez reklamacji, tanio i dobrze bez wsparcia rządu. U nas nie ma know how. Byle kto okrętu nie zbuduje.
+13
pokaż komentarz
My też mamy okręty podwodne stealth - nikt ich nigdy nie widział.
+4
pokaż komentarz
Nic tylko dołączyć do nich np. dwa dla Polski. Cena na pewno spadnie.
+5
pokaż komentarz
dwa dla Polski.
@trzeciastrona: i oddelegowac do ochrony przekopu.