Zjeżdżasz w las lub na pole? Uważaj, to może być skrzyżowanie!

Zjeżdżasz w las lub na pole? Uważaj, to może być skrzyżowanie!

Zmiany w przepisach od 21. września mówią, że każde połączenie dróg twardych to skrzyżowanie. A z kolei wyasfaltowany kawałek dojazdu do lasu czy pola jest teraz drogą twardą, bo usunięto wymóg długości 20m takiego utwardzenia.

  •  
    TestoSynth

    +635

    pokaż komentarz

    Zjeżdżasz w las lub na pole? Uważaj, to może być skrzyżowanie!

    Czyli co. Teraz każdy wyjazd z gównodrogi jeśli jest nieoznakowany to jest skrzyżowaniem równorzędnym? xD

    •  

      pokaż komentarz

      @TestoSynth:
      Wychodzi, że tak więc to będzie raj dla wymuszających odszkodowania..

    •  

      pokaż komentarz

      @TestoSynth: o ile fragment łączący jest asfaltowy, betonowy lub np z kostki, to raczej tak.
      Chyba trzeba przerobić mem z wiekiem kosmosu i dopiskiem "debile" na "rzędu znowu chciał coś zmienić w przepisach i stworzył problem".

    •  

      pokaż komentarz

      @TestoSynth: jesli jest z nawierzchni utwardzonej to tak ( ͡° ͜ʖ ͡°).

      Jak ktos potrzebuje sobie cos zrobic w aucie to ma teraz najlepszy moment

    •  

      pokaż komentarz

      @killer87 a jeśli będą namalowane znaki poziome na jezdni? W sensie ciągła z przerywana od strony tej gówno drogi?

    •  

      pokaż komentarz

      Komentarz usunięty przez autora

    •  

      pokaż komentarz

      Teraz każdy wyjazd z gównodrogi jeśli jest nieoznakowany to jest skrzyżowaniem równorzędnym?

      @TestoSynth: Nie do końca, drogą z pierwszeństwem jedziesz do czasu jej odwołania.

    •  

      pokaż komentarz

      @Mandarex czyli przed wyjazdem z lasu powinien stać powielony znak "droga z pierwszeństwem przejazdu" albo z wyjazdu " ustąp pierwszeństwa przejazdu", bo w innym przypadku...skrzyźowanie równoległe.

    •  

      pokaż komentarz

      @digdiPer: Powinien, a tak mamy pierwszeństwo schrodingera ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @TestoSynth: plus każde takie skrzyżowanie anuluje znaki, np ograniczenia prędkości ( ͡° ͜ʖ ͡°) będzie można iść z policjantem do sądu i się wygra

    •  

      pokaż komentarz

      a jeśli będą namalowane znaki poziome na jezdni? W sensie ciągła z przerywana od strony tej gówno drogi?

      @SmoQ89: no to chyba będzie oznaczało skrzyżowanie równorzędne

    •  

      pokaż komentarz

      Teraz każdy wyjazd z gównodrogi jeśli jest nieoznakowany to jest skrzyżowaniem równorzędnym?

      @TestoSynth: Nie każdy, ale jeśli jego początek jest utwardzony, to tak. Ciekawe tylko jak to np. w nocy poznać w lesie xD

    •  

      pokaż komentarz

      @Mandarex: Co. Jadę przez 5 skrzyżowań i mam ciągle pierwszeństwo, bo przed pierwszym był znak, a na kolejnych odwołania nie było?
      Jak widzisz tę regułę z punktu widzenia osoby wjeżdżającej na "drogę główną" na jednym ze skrzyżowań? Powinien domyślić się, że jest już na pierwszeństwie?

    •  

      pokaż komentarz

      Nie do końca, drogą z pierwszeństwem jedziesz do czasu jej odwołania.

      @Mandarex: a skrzyżowanie je odwołuje. Mam nadzieję, że jesteś teoretykiem amatorem z podstawówki, a ni kierowcą...

    •  

      pokaż komentarz

      @TestoSynth: Czyli odwołuje ograniczenia prędkości ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @severnight: O tym nie pomyślałem. To jest dobre. Masz plusa.( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      o ile fragment łączący jest asfaltowy, betonowy lub np z kostki, to raczej tak.

      @darek-ch-1: To dosyć luźna interpretacja, taki łącznik jest najczęściej wykonany do granicy działki na której leży droga główna, więc defacto jest częścią drogi głównej, a nie gruntowej i można ją traktować jako zjazd na posesję. Wciąż wjeżdżając z drogi gruntowej na twardą włączasz się do ruchu. Tak więc z wyłudzaniem odszkodowań wstrzymałbym się do jakiejś oficjalnej interpretacji ( ͡° ͜ʖ ͡°) Powyższe oczywiście nie zmienia faktu, że przepisy jak zwykle pisane na odp??$@## i na kolanie.

    •  

      pokaż komentarz

      Co. Jadę przez 5 skrzyżowań i mam ciągle pierwszeństwo, bo przed pierwszym był znak, a na kolejnych odwołania nie było?

      @HalEmmerich:

      a skrzyżowanie je odwołuje.

      @Nieszkodnik: weźcie się nie ośmieszajcie

    •  

      pokaż komentarz

      a skrzyżowanie je odwołuje.

      @Nieszkodnik: Źródło, kierowco? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      Co. Jadę przez 5 skrzyżowań i mam ciągle pierwszeństwo, bo przed pierwszym był znak, a na kolejnych odwołania nie było?

      @HalEmmerich: Tak.

      Jak widzisz tę regułę z punktu widzenia osoby wjeżdżającej na "drogę główną" na jednym ze skrzyżowań? Powinien domyślić się, że jest już na pierwszeństwie?
      Takie skrzyżowanie jest błędnie oznaczone.

    •  

      pokaż komentarz

      czyli przed wyjazdem z lasu powinien stać powielony znak "droga z pierwszeństwem przejazdu" albo z wyjazdu " ustąp pierwszeństwa przejazdu",

      @digdiPer: ciekawe który z pisiorów ma kogoś kto ma firmę i robi znaki. Bo będą ich miliony.

    •  

      pokaż komentarz

      @TestoSynth: a poza terenem zabudowanym nie powinno być zanku informującego o skrzyżowaniu równoległym?

    •  

      pokaż komentarz

      @digdiPer:

      czyli przed wyjazdem z lasu powinien stać powielony znak "droga z pierwszeństwem przejazdu"

      Znaku D-1 nie stosuje się poza terenem zabudowanym. Czyli powinien być znak A-6.

      Gdyby mógł być znak D-1 to problem byłby mniejszy, bo D-1 działa do odwołania. Jedyne co to prawo wymaga powtórzenia znaku.

    •  

      pokaż komentarz

      @Nieszkodnik: jak. Masz znak d-1 to dopuki nie zjedziesz z drogi albo nie zobaczysz d-2 masz pierwszeństwo
      https://znaki.edu.pl/index.php/11-informacyjne/379-d-1d2

    •  

      pokaż komentarz

      @darek-ch-1: @TestoSynth: @killer87: Jakbyście przeczytali przepisy do końca, a nie łykali jak pelikany wysrywy OPa, to byście wiedzieli.

      Teraz te kawałki drogi łączące posesję, pole, last z drogą będą częścią pasa drogowego (więc po 1 nie będzie to skrzyżowanie jak sugeruje OP), a do tegobędzie się dla nich stosowało przepisy jak np. dla chodnika. Więc pojazd wjeżdżający z tego czegoś będzie się włączał do ruchu, więc będzie musiał ustąpić pierwszeństwa.

    •  

      pokaż komentarz

      @ketrab86: Nie trzeba żadnej interpretacji, bo jest jasno w nowych przepisach napisane, że kawałki drogi (zjazdy) łączące drogę z posesją, polem, lasem itd. będą teraz zjazdem, a zjazd będzie częścią drogi (jak np. chodnik do niej przylegający). Więc wjazd z tego czegoś będzie włączaniem się do ruchu, a za razem to coś nie będzie skrzyżowaniem jak sugeruje OP.

    •  

      pokaż komentarz

      @Nieszkodnik:

      a skrzyżowanie je odwołuje

      Nie no jak. Znak D-1 nie jest odwoływany przez skrzyżowanie, a jedynie innym znakiem. Znaki, które odwoływane są przez skrzyżowanie są wymienione w rozporządzeniu ws. znaków i sygnałów.

      Oczywiście rozporządzenie (inne, to w sprawie warunków technicznych dla znaków pionowych) mówi, że należy go powtarzać przed każdym skrzyżowaniem, ale to nie znaczy, że skrzyżowanie go odwołuje. Jest też wyjątek od tego, że jeśli skrzyżowanie jest w mniejszej odległości niż 50m od poprzedniego, to znaku D-1 się przed nim nie powtarza. I brak takiego powtórzonego znaku (całkowicie prawidłowo i w zgodzie z przepisami) nie oznacza, że będzie tam skrzyżowanie równorzędne.

      Co innego poza terenem zabudowanym gdzie nie stosuje się D-1 tylko np. A-6. Wtedy A-6 dotyczy tylko tego skrzyżowania i jeśli mamy kolejne (np. takie "nowe" w związku z nowymi przepisami) gdzie znaku A-6 już nie ma, to wtedy będzie ono równorzędne.

      @Mandarex

      @HalEmmerich:

      Jadę przez 5 skrzyżowań i mam ciągle pierwszeństwo, bo przed pierwszym był znak, a na kolejnych odwołania nie było?

      Tak. Dokładnie tak działałoby to. Oczywiście w przypadku terenu zabudowanego i znaku D-1. To jest oczywiście błąd organizatora, bo znak należy powtarzać przed każdym skrzyżowaniem o ile od poprzedniego jest więcej niż 50m, ale co do zasady jeśli znak "D-1" nie został odwołany innym znakiem, to obowiązuje wciąż.

      Jak widzisz tę regułę z punktu widzenia osoby wjeżdżającej na "drogę główną" na jednym ze skrzyżowań? Powinien domyślić się, że jest już na pierwszeństwie?

      No zazwyczaj ma znak A-7 i B-20, które ostrzegają o skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem.

    •  

      pokaż komentarz

      @TestoSynth:
      Znak D-1 "droga z pierwszeństwem" (rys. 5.2.1.1) stosuje się w celu oznaczenia początku drogi (trasy) w obszarze zabudowanym, na której kierujący ma pierwszeństwo na skrzyżowaniach z innymi drogami aż do miejsca, w którym umieszczony jest znak D-2 (rys. 5.2.2.1).

    •  

      pokaż komentarz

      Nie do końca, drogą z pierwszeństwem jedziesz do czasu jej odwołania.

      @Mandarex: a skrzyżowanie je odwołuje. Mam nadzieję, że jesteś teoretykiem amatorem z podstawówki, a ni kierowcą...

      @Nieszkodnik: akurat jeśli droga z pierwszeństwem jest wyznaczona znakiem, to te skrzyżowanie tego znaku nie odwołuje

    •  

      pokaż komentarz

      To jest oczywiście błąd organizatora, bo znak należy powtarzać przed każdym skrzyżowaniem o ile od poprzedniego jest więcej niż 50m

      @reksiuzgdyni: o ile pamiętam to takim miniaturowym znakiem D-1 powinien być powtarzany, natomiast znam setki kilometrów miejskich dróg gdzie nie ma żadnego odwołania i żadnego powtórzenia przez "naście" skrzyżowań z rzędu. Aż dziw bierze że ci goście wyżej ustępują każdemu z prawej, nawet jak są na trzypasmówce w mieście :D

    •  

      pokaż komentarz

      Masz znak d-1 to dopuki nie zjedziesz z drogi albo nie zobaczysz d-2 masz pierwszeństwo

      @Gacek_89: post wyżej Mirku masz napisane i tak jest ogólnie, że znak d-1 stosuje się w terenie zabudowanym.

    •  

      pokaż komentarz

      pole, last z drogą będą częścią pasa drogowego

      @Luciferrrro: przyznam, że poświęciłem dosłownie 5s na odnalezienie informacji ile drogi w poprzek to będzie jeszcze pas, a ile już odrębną drogą. Niestety bez sukcesów. Możesz przytoczyć jak to jest wyjaśnione?

    •  

      pokaż komentarz

      @digdiPer:

      czyli przed wyjazdem z lasu powinien stać powielony znak "droga z pierwszeństwem przejazdu" albo z wyjazdu " ustąp pierwszeństwa przejazdu", bo w innym przypadku...skrzyźowanie równoległe.

      Znaki regulujące pierwszeństwo muszą być postawione na wszystkich wlotach, więc i powielamy znak drogi z pierwszeństwem i stawiamy znaki ustąpienia pierwszeństwa.

    •  

      pokaż komentarz

      @piekuo:

      a jeśli będą namalowane znaki poziome na jezdni? W sensie ciągła z przerywana od strony tej gówno drogi?
      no to chyba będzie oznaczało skrzyżowanie równorzędne


      Wydaje mi się, że przedmówca miał na myśli linię krawędziową:

      źródło: Opera Zrzut ekranu_2022-09-28_152003_www.google.pl.png

    •  

      pokaż komentarz

      @darek-ch-1: "8) 13
      zjazd - część drogi publicznej łączącą jezdnię z nieruchomością gruntową usytuowaną poza pasem drogowym, stanowiącą bezpośrednie miejsce dostępu do drogi publicznej w rozumieniu przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;"

      https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/drogi-publiczne-16791834

    •  

      pokaż komentarz

      @reksiuzgdyni: gdzie w przepisach jest ujęte, że znak D-1 ma być powtarzany powyżej 50m? O.o Jest napisane, że należy go powtórzyć jeśli zachodzi taka potrzeba (i można zastosować mniejszy). Inaczej to przecież oznacza las znaków D-1 w wielu miejscach np. takich jak w załączniku (na tym małym wycinku by trzeba w takim razie umieścić z 14 znaków D-1, bo krzyzówki są co o więcej niż 50m, ale mniej niż np. 100 metrów) gdzie jest jeden czy tam dwa znaki pierwszeństwa na całą długość, a skrzyżowania są co chwilę, ale są od siebie w większej odległości niż 50m. 50m-100m to jest dość mało jak na warunki drogowe. Przecież tutaj dlatego D-1 ma taką definicję aby go nie powtarzać co chwilę, bo drogi by były zaśmiecone znakami D-1 dlatego jestem ciekawy gdzie oni to ujęli, że należy go powtarzać co określoną odległość.

      źródło: Screenshot_2.jpg

    •  

      pokaż komentarz

      @mwwilk: yyy no może w przepisach, które określają gdzie, w jakich miejscach i w jakiej odległości ustawia się znaki pionowe?

      Czyli w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych dla znaków pionowych i warunków ich umieszczania na drogach

      5.2.1.3. Umieszczanie znaków D-1

      Znaki D-1 umieszcza się na początku trasy, której nadano pierwszeństwo w obszarze
      zabudowanym oraz bez względu na rodzaj obszaru, jeżeli na skrzyżowaniu trasa
      z pierwszeństwem zmienia kierunek i zastosowano tabliczki T-6a.
      Znaki D-1 umieszcza się w odległości do 50 m od skrzyżowania.
      Jako zasadę należy przyjąć powtarzanie przed każdym skrzyżowaniem wzdłuż trasy z
      pierwszeństwem znaków D-1 o zmniejszonych wymiarach (pkt 5.2.1.1); można ich nie
      powtarzać, jeżeli odległość między skrzyżowaniami jest nie większa od 50 m

      Szybko mierząc na google maps,to na twoim przykładzie jadąć Dąbrowskiego na zachód, znak powinien być przed skrzyżowaniami z:
      - Starowiejską, Gierosa, Wejhera i Piłsudskiego. Czyli na odcinku 520 byłyby 4 znaki D-1. Natomiast skrzyżowań jest 9 lub 10, w zalezności od tego czy potraktujemy oba przesunięte wloty Morskiej jako jedno czy dwa osobne skrzyżowania. To nie jest jakoś dużo.

    •  

      pokaż komentarz

      @reksiuzgdyni: no tam nie ma tyle razy powtórzonych znaków D-1, a wygląda na to, że powinny być. To jest tutaj: https://www.google.pl/maps/@54.5673503,18.4019183,948m/data=!3m1!1e3
      Odcinek od skrzyżowania Żwirku i Wigury do ronda z Gdańska ma nieco ponad 1,5km to oznacza, że tutaj powinno takich znaków być dość sporo. Jak na odcinek 1,5km dać ~20 (obie strony) znaków D-1. To nie jest mało, bo dodajmy do tego inne znaki jak przejścia dla pieszych, które są tam dość gęsto (na samym początku od Żwirki i Wigury są co chwilę), zakazy zatrzymywania, parkingi, zakazy postoju, ograniczenia prędkości.

    •  

      pokaż komentarz

      @mwwilk: no tak, niemało. Akurat jestem przeciwnikiem nadmiernej znakozy natomiast akurat na znakach D-1/A-7 nie powinno się oszczędzać, bo są kluczowe jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Pierwszeństwo powinno być określone jasno i czytelnie dla wszystkich wlotów skrzyżowania. Pamiętaj, że między wlotami skrzyżowania, są obiekty użyteczności, sklepy, galerie. Wyjeżdżając z takiego miejsca i dojeżdżając do skrzyżowania bez znaku D-1 byłby pewien problem, bo kierowca skąd miałby wiedzieć, że ileś tam metrów wcześniej jest ten znak, którego na swojej drodze przecież nie minął.

    •  

      pokaż komentarz

      @Luciferrrro: dzięki, ale nie wiem czy wyczerpuje to wszystkie przypadki. Połączenie, wyjazd z nieruchomości gruntowej nie musi być połączony bezpośrednio z drogą, a z jakichś powodów wyasfaltowany. kiedyś musiał mieć więcej niż 20m, teraz nie mam pewności czy taki, pewnie nietypowy przypadek, będzie jasny i chyba musi być dodatkowo oznakowany.

    •  

      pokaż komentarz

      @Nieszkodnik: Halo halo, nadal czekam aż udowodnisz na jakiej podstawie skrzyżowanie odwołuje znak D-1 ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @reksiuzgdyni: Wg. mnie jednym z największych problemów w Polsce jest to, że ludzie uważają iż mają pierwszeństwo, bo jadą prosto i nawet znaki "skrzyżowanie równorzędne" nie działają dopóki nie dojdzie do stłuczki.

      D-1 bez odwołania jest jasny w sumie natomiast boczne za każdym razem mają znak A-7 co oznacza, że ktoś na bocznej wjeżdża na skrzyżowanie z drogą z pierwszeństwem. Jeśli wyjeżdżasz ze szkoły, sklepu, parkingu to przecież nie teleportowałeś się tam i wiesz jaką drogą jechałeś, a jak dojeżdżasz do skrzyżowania gdzie jest znak A-7 to wiesz, że właśnie dojechałeś do skrzyżowania z inną drogą, która jest z pierwszeństwem i jak skręcisz w tę drogę z pierwszeństwem (to też nie widzisz znaku D-1, bo często jest przed skrzyżowaniem, a nie za) to masz pierwszeństwo aż do miejsca w którym się to zmieni. :)

    •  

      pokaż komentarz

      @TestoSynth: @killer87: @darek-ch-1: @KupujacKarmeDlaKotaNieMajacKota: Tu bardziej chodzi ze masz np 2 pasy w danym kierunku i ten z prawego zjeżdża w prawo (albo w lewo jezeli jest przecinka) lub też obaj jedziecie prosto. Teraz jeżeli go wyprzedzisz to tak jak byś wyprzedzał na skrzyżowaniu. Czyli takie same konsekwencje jak teraz przy wyprzedzaniu przed i na pasach.

    •  

      pokaż komentarz

      @TestoSynth: No tak. Kraj równych praw i sprawiedliwego traktowania dla wszystkich. Prawo i Sprawiedliwość.

      Dlaczego rolnik z gnojem ma stać i czekać aż łaskawie krajówką przejedzie 100 osobówek i 30 tirów, niech chamy hamują.

    •  

      pokaż komentarz

      @Nieszkodnik: To jak z tym odwołaniem, tchórzu? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @Nieszkodnik: Znak droga z pierwszeństwem to jedyny znak którego NIE odwołuje skrzyżowanie. Odwołuje go znak 'koniec drogi z pierwszeństwem' choć czasami stoi tylko 'ustąp pierwszeństwa'.
      I przed minusowaniem, zerknijcie do przepisów. Dziękuję.

    •  

      pokaż komentarz

      Jeśli wyjeżdżasz ze szkoły, sklepu, parkingu to przecież nie teleportowałeś się tam i wiesz jaką drogą jechałeś

      @mwwilk: No w wielu, pewnie w większości przypadków tak jest. Ale jest multum sytuacji gdzie jest inaczej. Przykładowo:
      - przyjechałeś do hotelu i wyjeżdżasz tydzień później - możesz nie pamiętać organizacji ruchu na drodze, którą przyjechałeś
      - wjazd do obiektu przydrożnego jest z innej drogi niż wyjazd
      - przyjechałeś jako pasażer lub taksówką, a wyjeżdżasz jako kierowca (bo np. odbierasz auto od mechanika, cokolwiek)

      Przykłady można mnożyć pewnie w nieskończoność, ale generalnie rzecz w tym, że jako kierowca nie masz obowiązku znać a priori statusu drogi na którą wjeżdżasz. Bo do tego służą znaki. Dlatego tak istotne jest oznakowywanie skrzyżowań znakami na każdym wlocie

      jak dojeżdżasz do skrzyżowania gdzie jest znak A-7 to wiesz, że właśnie dojechałeś do skrzyżowania z inną drogą, która jest z pierwszeństwem i jak skręcisz w tę drogę z pierwszeństwem (to też nie widzisz znaku D-1, bo często jest przed skrzyżowaniem, a nie za) to masz pierwszeństwo aż do miejsca w którym się to zmieni. :)

      No tak, jak wjeżdżasz z oznakowanej podporządkowanej to wiesz, że wjeżdżasz na drogę z pierwszeństwem. Ale mówimy o sytuacji, że wjeżdżasz z obiektu przydrożnego na drogę z pierwszeństwem, ale tego nie wiesz.

    •  

      pokaż komentarz

      @reksiuzgdyni: ale dlaczego podnosisz temat hoteli skoro hotel, galeria handlowa jest ujęta jako parking/drogi wewnętrzne i jesteś włączającym się do ruchu więc nie masz żadnego pierwszeństwa i włączasz się zawsze do drogi z pierwszeństwem? Dodatkowo za prawidłowe oznakowanie z obiektów przydrożnych (gdzie droga jest już właściwie wewnętrzna) jak hotele, stacje benzynowe, sklepy, mechanicy, odpowiadają raczej zarządcy tych terenów, a nie zarządca drogi publicznej i również przy wyjazdach ze stacji, hotelu, galerii handlowej masz przecież oznakowanie gdzie zazwyczaj jest znak A-7 lub znak B-20 oraz dodatkowo nakaz np. jazdy w prawo/lewo/prosto. Jak nie ma takiego znaku to jest to temat dla zarządcy terenu z którego wyjeżdżasz. Włączasz się do ruchu i musisz ustąpić wszystkim, bo wjeżdżasz na drogę z pierwszeństwem i nie potrzebujesz tutaj dodatkowych znaków D-1 w tym przypadku, bo to o czym piszesz nawet bez obecnej zmiany przepisów by było problemem, a nie jest.
      Jak masz prawo jazdy to przecież wiesz, że to jest w przepisach ruchu drogowego. Inaczej w przypadku o którym piszesz byśmy musieli stawiać przy każdym wyjeździe z domu znaki A-7 dla przykładu co jest bez sensu, bo jesteś włączającym się do ruchu w myśl przepisów. Jeżeli na drodze publicznej brakuje znaku to jest już temat dla zarządcy tej drogi i miejsca, w którym np. brakuje znaku A-7/B-20/D-1 lub innego.
      Aktualnie przepisy bardziej komplikują sytuację dopuszczalnych prędkości, wyprzedzania itp. aniżeli pierwszeństwa w terenie zabudowanym, bo sytuacje gdzie nagle dwie krzyżujące się drogi mają równocześnie znak D-1 są w sumie bardzo skrajne i są zgłaszane, a raczej powinny być zgłaszane ze względu na bezpośrednie niebezpieczeństwo w ruchu drogowym.
      Ja się trzymam zasady: jeżeli nie jestem pewien pierwszeństwa to ustępuję, mam dość mocno ograniczone zaufanie do innych kierowców. Ustąpienie nic nie kosztuje, a pozwala uniknąć wielu niebezpiecznych sytuacji nawet jeśli mieliśmy pierwszeństwo, bo ludzie po prostu nie znają często podstawowych przepisów, a szczególnie w strefach skrzyżowań równorzędnych (to jest cały czas ogromne wyzwanie dla wielu kierowców, że nagle są w miejscu gdzie właśnie znaki nie wyznaczają pierwszeństwa, bo są w strefie skrzyżowań równorzędnych no i jak to tak).

    •  

      pokaż komentarz

      ale dlaczego podnosisz temat hoteli skoro hotel, galeria handlowa jest ujęta jako parking/drogi wewnętrzne i jesteś włączającym się do ruchu więc nie masz żadnego pierwszeństwa i włączasz się zawsze do drogi z pierwszeństwem? Dodatkowo za prawidłowe oznakowanie z obiektów przydrożnych (gdzie droga jest już właściwie wewnętrzna) jak hotele, stacje benzynowe, sklepy, mechanicy, odpowiadają raczej zarządcy tych terenów, a nie zarządca drogi publicznej i również przy wyjazdach ze stacji, hotelu, galerii handlowej masz przecież oznakowanie gdzie zazwyczaj jest znak A-7 lub znak B-20 oraz dodatkowo nakaz np. jazdy w prawo/lewo/prosto. Jak nie ma takiego znaku to jest to temat dla zarządcy terenu z którego wyjeżdżasz. Włączasz się do ruchu i musisz ustąpić wszystkim, bo wjeżdżasz na drogę z pierwszeństwem i nie potrzebujesz tutaj dodatkowych znaków D-1 w tym przypadku, bo to o czym piszesz nawet bez obecnej zmiany przepisów by było problemem, a nie jest.

      @mwwilk: Ale ja przecież nie o tym.

      Włączając się do ruchu oczywiście ustępujesz pojazdom jadącym po drodze na którą wjeżdżasz. Bez względu na to jaka to jest droga i jaki masz znak na wyjeździe czy też go nie ma. To jest oczywiste.

      Mnie chodzi o to, że wjeżdżając na taką drogę nie wiesz, czy przed Twoim wjazdem, powiedzmy 500m wcześniej nie było na niej znaku D-1. I teraz meritum dyskusji - bez powtórzenia tego znaku przed najbliższym skrzyżowaniem do którego dojedziesz tą drogą po włączeniu się wcześniej do ruchu, nie wiesz czy masz zachować się na skrzyżowaniu równorzędnym, czy też masz założyć, że gdzieś wcześniej był znak D-1, którego nie widziałeś, bo włączałeś się do ruchu na tę drogę za miejscem jego ustawienia. I dlatego właśnie tak istotne jest powtarzanie znaku D-1 przed każdym skrzyżowaniem. Skrzyżowaniem, a nie każdym miejscem gdzie można włączyć się do ruchu.

      Na przykładzie twojego screena z wczoraj:
      - włączasz się do ruchu spod apteki Gemini i skręcasz w prawo w ul. Dąbrowskiego
      - dojeżdżasz do skrzyżowania z Morską
      - przed tym skrzyżowaniem nie ma powtórzonego znaku D-1. Znak D-1 jest ustawiony przed skrzyżowaniem ze Starowiejską, a potem zgodnie z tym co postulujesz już nie jest powtarzany, bo znaków za dużo

      Skąd masz wiedzieć, że jesteś na drodze z pierwszeństwem i masz pierwszeństwo nad jadącymi z Morskiej? Znaku D-1 przed skrzyżowaniem ze Starowiejską nie widzisz jadąc, a znać na pamięć oznakowania nie masz obowiązku. Wręcz jazda na pamięć jest negatywnym zjawiskiem.

      Oczywiście można patrzeć na boczną drogę i wypatrywać tam gdzieś znaku "ustąp", ale chyba nie o to chodzi.

    •  

      pokaż komentarz

      @reksiuzgdyni: no tak racja, ale dlatego może czas iść na wzór innych krajów, nie masz znaku to skrzyżowanie jest równorzędne (czyli z pierwszeństwem z prawej), a teraz normą się stało, że nie ma powtórzonego znaku D-1, ale boczne mają zazwyczaj znak A-7 lub B-20. Może to wyhodowało w kierowcach w Polsce w naprawdę dużej ilości jakieś przeświadczenie, że jak jadą prosto to mają pierwszeństwo, a skrzyżowania równorzędne to jakaś abstrakcja dla nich.

    • więcej komentarzy(43)

  •  

    pokaż komentarz

    Pisowski ustawodawca, jak zwykle, nie zawodzi.

    •  

      pokaż komentarz

      Na początek mam prośbę do wszystkich: wstrzymajcie się z tradycyjnymi minusami tego posta ( ͡° ͜ʖ ͡°) do czasu aż oficjalnie nie zaneguje go wypowiedź kogoś z Ministerstwa Infrastruktury, ok? Sam fakt, że może psuję niektórym zabawę nie powinien być powodem do minusowania głosu kogoś, kto stara się zaproponować inne możliwe wytłumaczenie, zgoda? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      @LudzieToDebile: Po pierwsze, głosują "maszynki" z różnych partii ( ͡° ͜ʖ ͡°). Po drugie, myślę, że diabeł może tkwić w szczegółach: zmieniona definicja skrzyżowania posługuje się definicją drogi, która... też została zmieniona (teraz droga definiowana jest wprost przez odwołanie do ustawy o drogach publicznych). Żeby dokonać prawidłowej wykładni, trzeba się przyjrzeć, co to zmienia. Najprawdopodobniej wg definicji drogi z ustawy o drogach publicznych (zapożyczonej do PoRD) ten skrawek "drogi" nie będzie drogą - również w rozumieniu PoRD. Wtedy nie byłoby skrzyżowań w miejscach typu "wjazd z pola/lasu".

      Nie robiłem analizy tej zmiany - czekam na oficjalną wypowiedź kogoś z Ministerstwa Infrastruktury.

      pokaż spoiler Piszę to jako zdeklarowany przeciwnik PiS (i w sumie innych partii też), bo po prostu nie chce mi się wierzyć, że można by to aż tak spartolić.

      źródło: obraz_2022-09-28_142530396.png

    •  

      pokaż komentarz

      @sammler: zjazd nie jest drogą, tylko częścią danej drogi wg nowej ustawy o drogach publicznych, a co za tym idzie zjazd nie jest skrzyżowaniem, utwardzony czy nie. druga sprawa, że droga leśna jest drogą wewnętrzną, wiec to też nie jest skrzyżowanie. Ale instruktor prawa jazdy wie lepiej xD

    •  

      pokaż komentarz

      zjazd nie jest drogą, tylko częścią danej drogi wg nowej ustawy o drogach publicznych, a co za tym idzie zjazd nie jest skrzyżowaniem, utwardzony czy nie

      @teklak: Tak przypuszczałem ( ͡° ͜ʖ ͡°). Ale za analizę "nowego" PoRD chciałem się wziąć kompleksowo i przejrzeć wszystkie zmiany, a na razie nie mam na to czasu - stąd zaznaczyłem, że to tylko możliwe wytłumaczenie.

    •  

      pokaż komentarz

      @sammler: Nie wiem jak rozkłada się struktura wiekowa użytkowników Wykopu, ale strasznie demotywuje do pisania czegokolwiek bardziej merytorycznego (innego niż heheszki) to, że mało kto dyskutuje, za to wali minusy (chodzi głównie o minusy, bo jeżeli ktoś się zgadza z wypowiedzią innej osoby, to wiadomo, że zwykle nie ma sensu tego pisać, bo niewiele to wniesie - można dać plusa). Gdy ktoś ma odmienną opinię, powinien ją jednak przedstawić, a nie walić minusy jak dziecko ( ͡° ͜ʖ ͡°).

      #zalesie

    •  

      pokaż komentarz

      @sammler: fakt jest taki, że zarówno trzeba się przyjrzeć i ustawie o drogach publicznych i ustawie prawo o ruchu drogowym, a nie rozpatrywać to osobno. Tak dla ciekawostki 3 października zmieni się znowu ustawa PORD i będzie obowiązywać inne brzmienie definicji skrzyżowania.

    •  

      pokaż komentarz

      fakt jest taki, że zarówno trzeba się przyjrzeć i ustawie o drogach publicznych i ustawie prawo o ruchu drogowym

      @teklak: Dokładnie tak. W UoDP zmieniona definicja drogi weszła w życie tego samego dnia, co zmiany w PoRD, co podsunęło mi myśl, że tu jest pies pogrzebany - żeby dokonać poprawnej wykładni, trzeba przeanalizować je łącznie. A chłopak w cytowanym artykule (i jego autorzy) nawet nie wyszli poza PoRD ¯\_(ツ)_/¯

      pokaż spoiler Co zrobić - wykopki nie zrozumieją, za to chętnie minusują ¯\\_(ツ)_/¯

      źródło: obraz_2022-09-28_150927925.png

    •  

      pokaż komentarz

      @sammler wstrzymaj się z analizowaniem. Dopiero weszło. Wszystko może się zmienić jak ktoś wyjaśni bezmyślność ustaw. Oni teraz ciągle mieszają. Sami nie będą wiedzieli o co w tym chodzi. Myślę że dobrym pomysłem po wyborach będzie cofnięcie prawa do czasów Tuska. Nie twierdzę że wtedy było idealnie ale PiS tyle namieszał że ciężko będzie się z tego wygrzebać

    •  

      pokaż komentarz

      @sammler: zwykły clickbait a w artykule napisane bzdury, ważne że się klika. A później typowy Janusz i Maciek będą przepuszczać pojazdy na zjazdach. Ale dla mnie jako osoby zawodowo zajmującej się inżynierią ruchu i certyfikowanemu audytorowi bezpieczeństwa ruchu drogowego nie przyszłoby do głowy, żeby podpisać się imieniem i nazwiskiem pod takimi bzdurami.

    •  

      pokaż komentarz

      wstrzymaj się z analizowaniem

      @paw1470: Tak zrobię. Ale przypomina mi się od razu odcinek "Zmienników", w którym milicjant zatrzymał Zenona Kuśmidra (strażak) i przyczepił się o coś, co zaczęło właśnie obowiązywać w zmienionym "kodeksie". A Kuśmider mu na to odpowiada: "bo ja jeżdżę według starego" ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      żeby dokonać poprawnej wykładni, trzeba przeanalizować je łącznie.

      @sammler: A co wnosi twój wpis? Zwłaszcza ten obrazek z ogólną definicją drogi?

    •  

      pokaż komentarz

      @teklak: Droga leśna może być drogą publiczną... prosta metoda ustalania czy skrzyżowanie czy nie im przeszkadzała. Teraz się zatrzymuj przed każdym podejrzanym wjazdem, skrzyżowaniem etc i szukaj co masz przed sobą....

    •  

      pokaż komentarz

      @kosma666: masz prawo jazdy? nigdy droga leśna nie była drogą publiczną, jest to element technicznej infrastruktury leśnej i może być co najwyżej udostępniona do ruchu, ale w dalszym ciągu jest drogą wewnętrzną. A droga publiczna biegnąca przez las, przecinająca się z inna drogą publiczną może być oznakowana znakami ustalającymi pierwszeństwo lub jeżeli nie istnieje oznakowanie pionowe - przepuszczamy pierwszeństwo z prawej strony. Przecież kierowca jest w stanie ocenić w moment z jakim elementem drogi ma doczynienia. Zjazd jest częścią danej drogi, wiec nie ma możliwości żeby był skrzyżowaniem bo nie jest inną drogą. Drogi wewnętrzne oznakowywane są tabliczkami D-41 i D-42. Wiec nie rozumiem skąd są wątpliwości, co do ustalenia co jest skrzyżowaniem a co nie.

    •  

      pokaż komentarz

      @teklak: Mam, wygrałem w chipsach. Ale nie jeżdżę dużo bo się boję. Max 10-15kkm miesięcznie.
      No to uściślę, droga leśna, wyglądająca jak droga techniczna lasów, może być drogą publiczną. Leśna udostępniona może być jeśli grunt okupują leśnicy.

    •  

      pokaż komentarz

      @kosma666: podaj mi podparcie prawne na to co mówisz? Techniczna droga leśna, a droga publiczna przebiegająca przez las to są według mnie dwie różne kategorie dróg. W rozporządzeniu wskazane są wyraźnie podmioty które są zarządcami dróg publicznych i Generalna Dyrekcja Lasów Państwowych nie jest w tym akcie wymieniona.

    • więcej komentarzy(4)

  •  

    pokaż komentarz

    Jeżdżę autem 25 lat, nigdy nie miałem nawet małej stłuczki, zrobiłem po świecie ponad milion km, ale k$##a zaczynam się bać wyjeżdżać z domu, h?$ wie co akurat się zmieniło, wszędzie widzę zagrożenie mandatem, to jest chore !!!

  •  

    pokaż komentarz

    No to producenci znaków drogowych zacierają ręce.
    Teraz w każdej wiosce będzie do postawienia 30 powtórzeń ograniczenia prędkości i 20 zakazów wyprzedzania XDXD
    Panstwo pis w pigulce, czyli jak zj?!?c nawet dzialajace przepisy. XDXD

    źródło: wieliczka.eu