Znalezisko zostało zakopane. Głosowanie na treść nie jest już możliwe.

Dlaczego Gothic jest w Polsce fenomenem?

Godziny spędzone na przemierzaniu Górniczej Doliny, potem wyspy Khorinis i wreszcie Kontynentu wielu kojarzą się z Dzieciństwem, beztroską i wakacjami. Gothic to w Polsce gra kultowa. Wychowała ona ogromną rzeszę obecnie dorosłych już graczy. Na czym jednak polega fenomen świata Gothica?

  •  

    pokaż komentarz

    ja tu widzę ten sam casus, co w trylogii S.T.A.L.K.E.R. - lokalizacja językowa. Ona głównie zdecydowała o popularności obu gier w naszym kraju [nie umniejszając innym plusom tych gier, w Stalkera chętnie gram po dziś dzień]. Należy pamiętać, że w tamtych czasach mało komu chciało się robić choćby napisy po polsku, byliśmy praktycznie nieistotnym rynkiem w skali świata

    •  

      pokaż komentarz

      @ADVST: Stalker faktycznie przykuwał piekielnie dobrym spolszczeniem z lektorem, ale co nas zatrzymywalo to gameplay, grafika i klimat.
      Przynajmniej raz w roku instaluje SoC razem z modem Autumn Aurora i przechodzę poraz kolejny bawiąc się za każdym razem inaczej.
      Ta gra jest kultowa z wielu powodów, zdefiniowała gatunek na nowo,.łączyła w sobie RPG, grę taktyczna, survival, "otwarty" świat i horror w jednym. W dodatku miała ciekawy twist fabularny który sprawiał że idąc za ciosem fabuły od znacznika do znacznika dostajemy najgorsze zakonczenie i tak naprawdę przegrywamy.

      Cholera, chyba muszę dziś zagrać...

      A fenomenu Gothica nie rozumiem w ogóle. Słaba grafika, drewniane animacje o ile w ogóle można to nazwać animacjami, fabuła nudna, model walki to był koszmar, elementy RPG kończyły się na najbardziej podstawowych podstawach.
      W tym czasie ogrywałem Morrowinda :)

    •  

      pokaż komentarz

      @artur-moander: Fabuła nudna i koszmarny model walki to bardziej do morrowinda właśnie pasuje :P

    •  

      pokaż komentarz

      @ADVST: może tak, może nie. Ja grałem w Stalkera tylko po angielsku więc nie mam porównania, a i tak mi się podobał. Ale zarówno Stalker jak i Gothic mają coś wspólnego - ostry klimat i niebezpieczne bezdroża, gdzie wystarczy oddalić się od obozu i już czeka na ciebie stado bestii gotowych cię rozszarpać. Oprócz tego masz grupki ludzi, których łączy wspólny interes, ale w każdej chwili mogą ciebie zdradzić. W przeciwieństwie do np. amerykańskich RPGów, gdzie paladyni w lśniących zbrojach są dobrzy do porzygu, a zdradzić cię mogą tylko ci źli i brzydcy.

    •  

      pokaż komentarz

      @artur-moander: Fakt, gothic miał dość toporne sterowanie jak i system walki ale myślę, że to nie przeszkadzało wtedy nikomu. System walki mimo że oporny to wymagał nauczenia się taktyk pod każdy rodzaj przeciwnika. Wiele osób nadal pogrywa w Gothica dla samego sentymentu i klimatu a mod wspominany w filmiku "Archolos - Kroniki Myrtany" jest wykonany fantastycznie i gorąco go polecam każdemu. Gothic podobnie jak Stalker przyciągał ponurym i tajemniczym klimatem gdzie na każdym kroku czekał wpier**ol :) W Gothicu klimat, ścieżka dźwiękowa, fabuła jak i dialogi to jest mistrzostwo.

    •  

      pokaż komentarz

      @haxx: to polecam polską wersję, bo jest unikalna w skali całego gamingu. Nie ma dubbingu. W zasadzie to słychać j. rosyjski/ukraiński, nie znam żadnego z wymienionych więc nie rozróżnię.

      pokaż spoiler ale jest on wyciszony, a na niego nałożony jest lektor w osobie Mirosława Utta, który jeszcze mocniej potęguje odbiór klimatu i pogłębia immersję z tytułem, jakby zamiast gry uczestniczyło się w interaktywnym filmie dokumentalnym. Świetnie rozwiązana sprawa, doprawdy z całego serca polecam dać szansę polskiej wersji.

      źródło: youtube.com

    •  

      pokaż komentarz

      @artur-moander: :@Psychoszatan: zarówno Gothic jak i Morrowind to to były wspaniałe gierki, nie wiem po co wam ta dyskusja xD Dorzucam do pakietu Final Fantasy 7 i zamykam temat ;)

    •  

      pokaż komentarz

      @ADVST: Far cry miał fajną lokalizacją. ,,Ugryź mnie w dupę''.

    •  

      pokaż komentarz

      @ADVST: Tylko że Stalker to porządna gra, a gothic wygląda jak jakieś rzygi. Pozdrawiam ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      A fenomenu Gothica nie rozumiem w ogóle. Słaba grafika, drewniane animacje o ile w ogóle można to nazwać animacjami, fabuła nudna, model walki to był koszmar, elementy RPG kończyły się na najbardziej podstawowych podstawach.
      W tym czasie ogrywałem Morrowinda :)


      @artur-moander:

      Fabuła nudna i koszmarny model walki to bardziej do morrowinda właśnie pasuje :P

      @Psychoszatan:

      I tak i nie, jest powód, dla którego międzynarodowa społeczność do dziś tworzy mody do morrowinda, w tym ostatnio jakiś gość RT zamontował, a nad polskim dodatkiem do Gothica pracowali latami. Gothic imo miał mroczny klimat i duszną fabułę, typowo polską, dlatego był tu sukcesem. To plus dobra lokalizacja, której nie bywało w tamtych czasach zbyt wiele. Morrowind za to był częścią wielkiego RPGowego lore, nie dziwię się że w polsce takich klimatów się nie lubiło, bo mało kto wyrosnął na papierowych RPGach, to było zajęcie typowo zachodnie i turbo nerdowe. A że elementów typowego rpg było w gothicu mało, lore było bardzo zwięzłe i przystępne, ot, gra to takie proste w odbiorze low fantasy, to nie odpychało polskiego użytkownika. Sterowanie imo było podobne, tak samo toporne, ale mnogość opcji w Morrowind przeważała, no i możliwości wyboru kierunku rozwoju, czy to skrytobójca, czy to złodziej, mag etc.

      Dla mnie obie gry są świetne. Gothic ma przewagę tym klimatem (to subiektywne) i mechanizmami (jak na tamte czasy) pick up and play, morrowind natomiast wolnością, światem i możliwościami.

    •  

      pokaż komentarz

      @guardado: I to nawet dwie czy trzy ofjcalne wersje dubbingu. Najbardziej znana jest oczywiście wersja C. Nie wiem która wersja z tego filmu czy A czy B była pierwsza, ale ta A brzmi jako tako, a B jak jakiś dubbing Mrocznych Tajemnic do Gothica xD

      źródło: youtube.com

    •  

      pokaż komentarz

      @Masterpolska94: Jeszcze dobre było ,,mam twój numer''. Ciekawe kto tak mówi podczas zagrożenia życia ( ͡° ͜ʖ ͡°). Grałem w wersję C.

    •  

      pokaż komentarz

      @guardado: U mnie też tylko wersja C. O tej premierowej to nawet nie wiedziałem przez lata.
      No w każdym razie te teksty to już kultowe są. Idealnie by pasowały do jakiegoś filmu klasy B.

      Mój drugi faworyt w dubbingu to emocje wyrażane przez Kołtonia i Borka w PES6 i jeszcze Rainbow Six Vegas. Teksty typu "k@@$a wisiał mi kasę" idealnie pasują do sytuacji, gdy do kasyna wpada grupa przeszkolonych antyterrorystów i wycina w pień wszystkich wokoło.

      źródło: youtube.com

    •  

      pokaż komentarz

      @Masterpolska94: Abstrahując od kwestii jakości polskiego dubbingu, "Rainbow Six: Vegas 2" był jedną z ostatnich gier Ubisoftu mającej cokolwiek wspólnego ze strzelanką taktyczną. Dziś takie gry wychodzą jedynie od średnich rozmiarowo i budżetowo studiów, jak chociażby przyjazne graczom brytyjskie Rebelion i ich "Sniper Elite". W segmencie Tripple-A utrzymuje się już chyba tylko franczyza "Hitman", a jej twórcy dłubią od jakiegoś czasu przy licencjonowanej grze o Agencie 007, co może zwiastować hit, o ile oczywiście nie będzie nacisku na zbyt daleko idące kompromisy w kwestii przystępności rozgrywki dla tzw. niedzielnego gracze. ( ͡° ͜ʖ ͡°) A i mogłaby już powstać "ARMA 4", bo dodatki do "trójki" nie zapełniają niszy, a marka ma ogromny potencjał.

  •  

    pokaż komentarz

    Sprzedaż książki chyba idzie dość c$@?$wo skoro trzeba uciekać się do chowania reklamówek w gównianym, odklepanym na kolanie materiale o Gothicu, lol. Oj rzymon, rzymon, to już jest naprawdę niskiej jakości lep na wyświetlenia, nawet jak na twoje niezwykle niskie standardy.

    •  

      pokaż komentarz

      @mnik1: w ogóle to ten filmik miejscami jest mocno podobny do tego co lata temu zrobił Mandalore Gaming:

      Niektóre teksty recenzenta się nawet powtarzają, tylko u Szymona są po polsku. Przypadeg? Np. od 3:40 w filmie szymona on mówi prawie słowo w słowo to co Mandalore u siebie od 7:00:

      What if you paid off one section of the guards and not another, and the victim paid off all them? The guard here does not intervene, but the one next door with the crossbow does.

      Jeśli zapłaciłem tylko jednej z frakcji z obozu? Bliższy strażnik nie będzie nie reagował, ale jego sąsiad z kuszą już tak.

      źródło: youtube.com

    •  

      pokaż komentarz

      @Riess: Ha, k!@%a, tak mi się wydawało że gdzieś to już widziałem, lol.

  •  

    pokaż komentarz

    @wojna_idei Można odnieść wrażenie, że nie grałeś.

    •  

      pokaż komentarz

      @ktomizajalnazwy: zakolak robi materiał o czymś, o czym nie ma pojęcia? Nowe, nie znałem.

    •  

      pokaż komentarz

      @Lookazz: Akurat tutaj się z tobą nie zgodzę. Ale w Gothica wątpię, że grał.

    •  

      pokaż komentarz

      @ktomizajalnazwy: Nie grał, to widać po np tym

      Wiele współczesnych gier traktuje gracza jak wybrańca, nie ma złośliwego maga którego trzeba pokonać
      Tymczasem prolog G2, Xardupa: leć pokonać smoki, jesteś wybrańcem Innosa xD

    •  

      pokaż komentarz

      @Mistborn: Kilka takich rzeczy w tym materiale jest. Np. jak powiedział, że z pozoru sztampowa fabuła. Przecież Gothic, szczególnie pierwsza część to jest absolutny unikat. Genialny pomysł. Kolonia karna, magiczna ruda, Śniący, Stary Obóz trzymający króla za mordę, zbuntowany Nowy Obóz, magowie wody i ognia, XARDAS(!!!), świry z Sekty i tak dalej. Nawet moby są cholernie oryginalne. Ścierwojady, zębacze, kąsacze, cieniostwory, w jakiej jeszcze grze są takie stwory? W Morrowindzie były też takie dziwactwa, ale Morrowind jest młodszy niż Gothic przecież. Dalej, powiedział "bagienne zioło". To było "ziele", nie zioło. Fan Gothica nigdy by się tak nie przejęzyczył. I jeszcze potraktował trójkę na równi z jedynką i dwójką, nawet żadnego oddzielenia w materiale nie zrobił, tak jakby wszystkie części miały ten sam status wśród polskich graczy urodzonych w latach 90. Chciał zrobić analizę Gothica jako tekstu kultury i nawet mu to nieźle wyszło, biorąc pod uwagę że sam go nie ogrywał nigdy.

  •  

    pokaż komentarz

    Willkommen in der zukunft
    Wiadomo skąd scenarzyści to wzięli ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    #dark

    źródło: youtube.com

  •  

    pokaż komentarz

    Bo życie w Gothicu jest równie c##?!we i ciężkie co w PL. Dlatego się utożsamiamy.

Dodany przez:

avatar wojna_idei dołączył
178 wykopali 136 zakopali 5.7 tys. wyświetleń