•  

    pokaż komentarz

    1) jako pracownik osobnej firmy (nie linii lotniczej) jakim sposobem udało Ci się polecieć jako obserwator w kabinie ? podobno to jest zabronione, znałes pilota moze ?
    2) masz znizki na przeloty ?
    3) co system robi za Ciebie ? tylko ostrzega o niezachowaniu separacji miedzy samolotamim czy jeszcze stara sie pokazywac lepsze rozwiazania danej sytuacji? ma kilka poziomow alarmow czy tylko ten jeden?

    •  

      pokaż komentarz

      @sequan:
      1.Może polecieć jeśli się zgłosisz odpowiednio wcześnie i zostaniesz sprawdzony pod względem bezpieczeństwa. Faktycznie nie można po prostu wejść do kokpitu. Jednakże ja jako kontroler, ze względów zawodowych mogę być wpisany na listę załogi.
      2.Nie mam zniżek, ponieważ to już jest traktowane jako łapówki. Wiadomo, że byśmy lepiej obsługiwali linie lotnicze, które dają nam zniżki:)
      3.Jest jeden poziom alarmu. Na 128 sekund przed utratą separacji, pojawia się alarm, który pokazuje aktualną odległość samolotów i minimalną. System nie sugeruje żadnych rozwiązań. Jednakże jest wiele użytecznych narzędzi, które ułatwiają mi podjęcie decyzji, takich jak prędkość wznoszenia samolotu, velocity leader, czyli linia biegnąca od samolotu pokazująca jego kierunek.

  •  

    pokaż komentarz

    jakie konsekwencje spotkać mogą kontrolera lotu za podjęcie błędnej decyzji, która skutkowałaby śmiercią pasażerów? (odpukać oczywiście)

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka:
    Ad 1
    A jak integracja ze współpracownikami? Zdarza wam się spotykać poza pracą?

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: Ponownie dzięki za odpowiedź i jeszcze jedno pytanie :)

    6. Czy jest całkowity zakaz używania alkoholu i narkotyków, czy tylko nie można pod ich wpływem być w pracy a to, czy na urlopie sobie popiłeś albo zapaliłeś jointa to już prywatna sprawa? Pytam, bo jedna z kontrolerek z MUAC powiedziała, że jesteście wyrywkowo kontrolowani, ale nie sprecyzowała, czy są to kontrole na bycie pod wpływem czy szukanie jakichkolwiek śladów w organiźmie.

    Pozdrawiam :)

  •  

    pokaż komentarz

    1. Kto kontroluje loty, gdy macie pol godziny przerwy?
    2. Czy ktorys etap szkolenia/rekrutacji jest platny? Ile?
    3. Myslisz, ze osoby, ktore nigdy nie interesowaly sie lotnictwem mialyby szanse zostac kontrolerem? Chodzi mi o to czy znajomosc jezyka i umiejetnosci wystarcza, a sprawy techniczne beda omawiane na szkoleniu?
    Obawiam sie ze kilkaset laikow lotniczych znalazlo ostatnio "powolanie" do kontroli lotow :)

    4. Implikujac do poprzedniego pytania, czy znajomosc mozliwosci technicznych kierowanej maszyny wplywa na podejmowane decyzje?
    5. Czy pilot wlatujac w przestrzen MUAC np. ze strony Londynu moze jednoczesnie slyszec jeszcze kontrolera, ktory go Odprowadzal z Anglii i witajacego go, kolejnego, z MUAC?
    6. http://www.flickr.com/photos/eurocontrol/5240845216/in/set-72157625452300368 - jak duzo osob musi pracowac, zeby ogarnac ilosc samolotow ktore sa na tych duzych monitorach? Ile przeważnie ogarnia jeden kontroler? (tak z ciekawosci, poznajesz ludzi w tym albumie?)
    7. Czy zdarzaja sie dni w pracy zmieniajace stan emocjonalny tzn. po ktorych wraca sie promieniujac radoscia albo skrajnie przygnebionym? Z czego to wynika? Nie moge sobie jakos wyobrazic, zeby np. dostac w tej pracy bure od kierownika. Poza jakims wypadkiem chyba praca wyglada niezmiennie.

    Wiem, wiecej pytan nie mialem :)

    •  

      pokaż komentarz

      @abubu:
      1. Na jednej zmianie jest więcej kontrolerów niż potrzeba do obsługi sektorów. Także jak ja pracuję to inny kontroler ma akurat przerwę.
      2. http://www.wykop.pl/link/843759/ama-kontroler-lotow/#comment-6315399 zarabiasz od pierwszego dnia szkolenia.
      3. Jak najbardziej mają szanse. Zainteresowanie lotnictwem jest dodatkiem, który zupełnie nie jest wymagany. Około połowa osób, które się szkolą, nie ma doświadczenia w lotnictwie, a nawet nie ma o tym żadnego pojęcia. Wszystkie kwestie techniczne, frazeologia etc. omawiane są podczas szkolenia. Wystarczą predyspozycje i język.
      4.Jak najbardziej. Znając specyfikę danego samolotu, podejmujesz odmienne decyzje w przypadku różnych modeli. B737-600 ma nadmiar mocy, co sprawia że może się wznosić do poziomu FL410 z prędkością 1500 stóp/min. A330, który ma przed sobą 10h lot, będzie się wznosił z prędkością 300stóp/min do poziomu FL330, a wyżej nie da rady ze względu na ciężar.
      5.Może, ale zazwyczaj tego nie robią. W kokpicie są dwa radia, które umożliwiają odbiór 2 różnych częstotliwości, także z poziomu technicznego jest taka możliwość.
      6.Około 8 osób, mówię o tym monitorze po prawej stronie. Ten człowiek na zdjęciu to nie jest kontroler lotów tylko tzw. Flight Data Officer czy jakoś tak. Jego zajęciem jest weryfikacja planów lotu, które mają błąd i komputer je odrzucił. Dzięki temu kontrolerzy na radarze mają poprawne informacje.
      7.Tak, że jesteś skrajnie przygnębiony to nie. Raczej zmęczony, gdyż praca na tak różne zmiany jest męcząca. Przez 4 dni zaczynam o 15.30 i pracuję do 23.00, potem mam 2 dni wolnego, a następny cykl pracuję od 6.30 to 13.30. Czasami jest to wyczerpujące, szczególnie jak się gdzieś wyjdzie na imprezę 2 dni przed zmianą etc. Są dni kiedy czujesz się wręcz zajebiście, a wynika to z faktu, że kontrolerzy zazwyczaj lubią adrenalinę. Jak przez kilka godzin jest ruch na granicy możliwości i wszystko idzie zgodnie z planem, to po zmianie, wiesz że odwaliłeś kawał dobrej roboty. Bury od kierownika nigdy nie dostaniesz. Pracujesz na swojej licencji i Ty jesteś za wszystko odpowiedzialny. Jeśli coś źle zrobisz, to tylko Ty masz z tego powodu nieprzyjemności.

1 2 3 4 5 6 7 ... 14 15 następna