no elo

  •  

    Niedawno zagościł wpis na mikrobologu na temat gier i że gry nie są takie same jak kiedyś, że teraz osoby wyłączają grę po 5 minutach i tak dalej.

    To teraz chciałbym napisać kilka rzeczy na temat, czemu wydaje mi się, że tak jest.

    Szczególnie może to być interesujące dla osób spod tagu #gamedev

    Graczem jestem od dobrych 20 lat. A wszystko zaczęło się od dostania od rodziców na urodziny GameBoya i dołączonej do niej gry Pokemon Gold. Już wcześniej grałem w gry, ale przeważnie na cudzych komputerach.

    Czemu tak bardzo mi się ta gra podobała? Bo dawała coś nowego. Oferowała nowe doświadczenie.
    Podobnie jak bajki dla dzieci oferują rozrywkę. Bo ostatecznie liczy się konsument.

    Gry obecnie są pewną mieszaniną tego co jest sprawdzone. To nie jest zła droga. To jest sprawdzona droga, a sprawdzone drogi obiera się, gdy za produktem stoją duże pieniądze.

    Dlatego filmy Marvela, Disneya czy Avatar są budowane na sprawdzonym schemacie Monomitu:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Monomit
    https://czasnamarketing.pl/wiedza/bohater-o-tysiacu-twarzy-czyli-monomit-w-sluzbie-kontent-marketingu/

    I podobnie ma się sytuacja z grami. Gry obecnie tworzone są przeważnie przez duże studia, za którymi stoją miliony dolarów, więc gra musi oferować przeciętnemu graczowi łatwą luźną rozgrywkę.

    Gracze obecnie są inni, niż 10, 20 lat temu. Dziś graczem zostaje przeciętny Kowalski, który po pracy odpali konsolę
    zagra w Assasins Creed Oddysey i nie ma problemu z wydaniem prawdziwej waluty, aby przejść szybciej grę, bo ma on z nią problemy.

    Podczas, gdy wielkie firmy wydają wielkie pieniądze na tworzenie filmowych gier, na drugiej stronie medalu indie developerzy dalej tworżą gry w małych studiach. Ale o nich nie słyszycie. Czemu? Bo marketing.

    Duże firmy jak Rockstar czy Ubisoft wydają takie ilości kasy na reklamę, że często przekrzykują małe studia.

    Psychologia nasza działa tak, że sięgamy po produkt, który już znamy. Nawet jeżeli tylko o nim raz usłyszeliśmy.

    I często wolimy wybrać produkt, który choć trochę znamy. Z tego względu "odrestaurowywanie" starych gier jest takie modne.
    Mechaniki w grach nie są objętne prawem autorskim, więc często wybiera się stary tytuł, który 10/20 lat temu osiągnął sukces na GameBoyu czy SEGA, oprawia w nową szatę graficzną, dodaje mikrotransakcję, inwestuje w marketing i wydaje na Mobile jako coś nowego.

    Jak to mówią, wszystko jest Remixem:
    https://vimeo.com/14912890

    I bardziej coś jest "obce" a jednocześnie nam znane tym lepiej.

    Wiem paradox. Ale bardziej miałem na myśli fakt, że są elementy w grach, które muszą nam oferować "nowe doświadczenie" a jednocześnie przypominać nam coś co już znamy. Tak jak Undertale, które jest wzorowane na Earthbound:

    https://cdn03.nintendo-europe.com/media/images/10_share_images/games_15/super_nintendo_5/H2x1_SNES_EarthBound_image1600w.jpg

    https://external-preview.redd.it/hbyaOQQ4E8iqOvrGpXblGTzXemgiucvNmf1lyxij9tY.jpg?width=800&auto=webp&s=6284f2d9718b06a6591ba9446cfbc883b276082f

    Więc czemu właściwie wyłączamy grę po 5 minutach?

    Bo gry nie oferują tego samego doświadczenia co kiedyś. Nie są nowością. Sa czymś co już znamy. Szczególnie jeżeli jesteśmy graczami od wielu lat. Wizualnie gry się nie zmieniają tak jak nowością był pierwszy FarCry czy Crisis.
    Nie oferują nowych mechanik i często to włascie "nostalgia" jest tym, która powoduje, że kiedyś gry były lepsze.

    Mi się wydaje, że nie były. Po prostu bierzemy pod uwagę rozpiętość 4, czy 8 lat grania i wybieramy najlepsze tytuły, które były wtedy na topie. Nie było też tylu form rozrywki co teraz. Jesteśmy też trochę przesyceni i zmęczeni, więc wolimy odpalić Netflixa, niż męczyć się nad przechodzeniem kolejnej gry.

    A czemu gramy i co powoduje, bądź powodowało, że kiedyś tak dużo graliśmy?

    Dwie rzeczy:
    - Flow
    - Cel

    O celach i motywacjach oraz osiąganiu flow napiszę nastepnym razem.
    Ale jak ktoś chce coś o tym poczytać to tutaj książki na ten temat :)

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Przep%C5%82yw_(psychologia)

    Dla każdego kto tworzy gry wydaje mi się pozycją konieczną do przeczytania:
    http://lubimyczytac.pl/ksiazka/66626/przeplyw

    http://lubimyczytac.pl/ksiazka/116364/drive-kompletnie-nowe-spojrzenie-na-motywacje

    #motywacja #gry #nauka #psychologia
    pokaż całość

...to tylko najnowsze aktywności użytkownika Ashelm

Zobacz wszystkie dodane znaleziska, komentarze i wpisy korzystając z menu powyżej.