•  

    Będzie wpis ogółem o F1, bo mnie mnóstwo rzeczy zaciekawiło a dla ludzi, którzy interesują się od niedawna to będzie garść #ciekawostki.

    Kiedy Pan Kierowca jeździł w F1 po raz pierwszy (2006-2010) ja miałem 13-17 lat. W wieku 13-14 lat oglądałem wyścigi ale bez większego zainteresowania i zrozumienia. Ot tak w ramach niedzielnego obiadu o babci i dziadka, bo dziadek oglądał rodaka za kółkiem. Potem dziadkowie zmarli a ja miałem "swoje sprawy" i więcej przebywałem ze znajomymi aniżeli przed TV. Także można powiedzieć, że oglądałem Kubicę zanim to było modne a z drugiej strony F1 interesuję się od czasu, kiedy #powrutcontent zamajaczył na horyzoncie. Bardzo się w temat generalnie wkręciłem i zbieram informacje. Wciaż jestem level begginer ale mam wrażenie, że rozumiem ten sport i staram się nie januszować. Poniżej kilka rzeczy, które mnie zaciekawiły zarówno w samej F1 jak i w karierze Polaka Rodaka.

    1. Superlicencja.
    Czyli chyba najbardziej patologiczne prawo jazdy ever. Dotarłem to informacji, że "podstawa" superlicencji to dla zawodnika koszt 10.000 dolców a jeśli punktował w F1 to za każdy punkt musi zapłacić 1.000 dolców do FIA. Oznacza to, że po sezonie 2018 Lewis Hamilton, zdobywca 358 pkt. musiał zapłacić FIA 368 tys. dolców, by mieć superlicencję. PATOLOGIA. Wiadomo, że zarobił wielokrotność tego, ale gdyby był to George Russell z pensją ok. 180 tys. dolców to nie byłoby go nawet na to stać. Oczywiście pewnie nie idzie to bezpośrednio z konta zawodnika, tylko zespołu ale jednak jest to spore pato.

    2. Droga Roberta do F1

    Okazuje się, że Robert posiada naturalny talent do jazdy aczkolwiek nie jest robotem do wygrywania, o czym świadczy jego kariera przed F1.

    - Wygrał swoje 1 oficjalne zawody Kartingowe (Poznań 1994), w ciągu 3 lat startów był mistrzem 6 razy (w różnych kategoriach).
    - W wieku 13 lat wyjechał do Włoch rozwijać karierę. Zdobył wiele tytułów m.in. wicemistrzostwo europy.
    - Karierę w kartingu zakończył po 1 seniorskim sezonie.
    - Wytstępował w Formule Renault 2000, w 2001 dołączył do programu Renault Development Driver, który porzucił pod koniec 2002 roku aby w sezonie 2003 wystartować w F3.
    - Debiut w F3 został opóźniony przez wypadek, w którym był pasażerem i uwaga uszkodził "renkę" - złamał ją w 5 miejscach i na dodatek została ona źle złożona, przez co nie mógł ruszać dłonią. Debiutował w F3 mając 18 śrub w ramieniu i nie mogąc do końca zginać ręki w łokciu... wygrał.
    - W 2005 został Mistrzem Polski w Colinie McRae - przypadkiem.
    - W tym samym roku został mistrzem World Series by Renault (Formuła 3.5)
    - Pod koniec roku dostał propozycję testów od zespołu Minardi F1 (obecnie Toro Rosso), które zostały storpedowane, przez brak Superlicencji od FIA.

    3. Sezony F1 w "erze Kubicy" i zachodzące zmiany.

    - Sezon 2005
    Był pierwszym sezonem, kiedy nazwisko Roberta Kubicy było łączone z F1, wydaje się być nie tak dawno temu. W sumie to jestem sobie w stanie przypomnieć niektóre wydarzenia z 2005. Jednak wówczas lista konstruktorów wyglądała zgoła inaczej i wciąż było więcej zespołów stricte konstruktorskich aniżeli fabrycznych:

    1. Scuderia Ferrari Marlboro (Za kierownicą Schumi, który oddał tytuł Alonso)
    2. Lucky Strike BAR Honda
    3. Mild Seven Renault F1 Team (Mistrz sezonu 2005, zespół powstał na podwalinach Benettona)
    4. BMW Williams F1 Team (Ostatni sezon współpracy BMW z Williamsem - mogli się sprzedać a tak powstał BMW Sauber)
    5. West McLaren Mercedes
    6. Team McLaren Mercedes
    7. Red Bull Racing (pierwszy sezon Red Bulla w F1
    8. Panasonic Toyota Racing (Toyota startowała w F1 w latach 2002-2009)
    9. Jordan Grand Prix (Zespół ten przeszedł ciekawą metamorfozę i po części istnieje do dzisiaj. Jordan --> MF1 Racing --> Etihad Aldar Spyker F1 Team --> Force India F1 Team --> Racing Point. Debiutował w nim Michael Schumacher).
    10. Minardi F1 Team (W tym zespole miał debiutować Robert Kubica w Chińskich testach ale nie dostał Superlicencji. Po sezonie 2005 został przekształcony w... Scuderia Toro Rosso, zatem po części istnieje do dziś jednak jako część giganta).

    Ciekawostką jest, że w sezonie 2005 jeden komplet opon musiał wystarczyć na... cały wyścig.

    - Sezon 2006
    Przywrócono zmianę opon, na grdzie stanęło 22 kierowców, pierwszy sezon z V8 zamiast V10. Silniki V10 były dopuszczalne dla zespołów, których nie stać było na ogarnięcie V8 jednak z limiterami obrotów, które pogarszały osiągi.

    Robert Kubica debiutuje w zespole BMW Sauber jako nr. 3 i w treningach przed GP Bahrajnu, Wlk. Brytanii, Niemiec, Francji i sławetnej Kanady miał najlepsze czasy (WYGRAŁ TRENING ZIOMKI!!), zaś przed GP Monako miał najgorszy czas (a ponoć lubi ten tor ;p). Szansa startu nadeszła niespodziewanie - Jacques Villeneuve miał wypadek i w GP Węgier zobaczyliśmy Polaka na starcie. Wyścig był dość dziki. Wystartował z P9, zyskał P7, potem stracił przednie skrzydło (chyba w debiutach tak ma ;p) i spadł na P14, jednak nie jeździł taczką i za chwilę wyprzedził takich graczy jak Schumacher i Massa. Ostatecznie skończył na P7. Niestety został zdyskwalifikowany za zbyt niską masę bolidu, czego przyczyną była... utrata płynu w gaśnicy, która odchudziła auto. W obliczu tego czego dokonał Robert, Jacques po prostu stracił pracę (do dzisiaj nienawidzi Kubicy, co można wywnioskować po tym co gadał o powrocie). Później poszło z górki a jego miejsce jako testowego zajał... Sebastian Vettel (#vettelcwel). Vettel testował też FW27, czyli bolid Williamsa nie będący taczką.

    - Sezon 2007

    W F1 bez większych zmian zarówno przepisów jak i zespołów.

    Robert Kubica zajmuje 6. miejsce w klasyfikacji generalnej. Kolega Nick Heidfeld zajmuje 5 miejsce. Wygląda nieźle, jednak pamiętamy GP Kanady - straszny wypadek, po którym Kubica "wstał, otrzepał się i poszedł". Wyliczono, że przeciążenia działające na jego ciało osiągały wartość szczytową 75G. Podobno nie da się tego przeżyć. Komisja FIA nie dopuściła go do kolejnego wyścigu z obawy o to, że gdyby doszło do kolejnego wypadku w krótkim czasie, to mógłby on mieć tragiczne konsekwencje. W związku z tym zadebiutował Vettel, zajmując 8 lokatę. Kubica wrócił do jazdy po 1 wyścigu pauzy.

    - Sezon 2008

    W tym sezonie miał wystartować zespół Prodrive, jednak nie miał zmiaru on budować swojego auta tylko zakupić McLarena co wywołało sprzeciw i ostatecznie zespół nie pojawił się na Gridzie. Wśród zespołów pojawia się Force India.

    Przed inauguracyjnym GP Australii Robert osiąga w kwalifikacjach P2 - po raz pierwszy w karierze startuje z 1 linii. Prowadził przez 15 kółek, po 1 PIT-stopie wyjechał 4 a po 2 na 7 pozycji. Wyścigu nie ukończył ze względu na to, że Kamikaze Kazuki Nakajima urwał mu tylne zawieszenie. GP Malezji skończył na 2 miejscu. Do GP Bahrajnu startował po raz pierwszy z P1, niestety wyprzedzili go Raikkonen i Massa z mistrzowskiego w tamtym sezonie Ferrari, choć pierwszy tytuł Mistrza Świata Kierowców zdobył Lewis Hamilton, który debiutował w F1 w 2007 roku zajmując w debiucie 3 miejsce. przed Kanadą Robert plasował się w czołówce kierowców, zaś GP Kanady to pierwsze zwycięstwo w wyścigu i awans na prowadzenie w klasyfikacji kierowców. Ostatecznie jednak BMW zaniechało rozwijania bolidu na 2008 skupiając się na bolidzie na rok 2009 kiedy wchodził KERS, o co Robert miał żal, jednak wciąż utrzymywał się w "czubie" i zakończył sezon na 4 miejscu tracąc podium w ostatnim wyścigu na rzecz Raikkonena. W GP Singapuru doszło do kontrowersyjnego wypadku Piqueta, który rozbił swoje auto na czym "przypadkiem" skorzystał Alonso. Afera ciągnęła się przez cały sezon 2009 a swoje ostateczne "żniwo" zebrała w sezonie 2010.

    -Sezon 2009

    Wprowadzono system KERS i przywrócono opony typu Slick. Zespół Honda stał się zespołem Brawn GP, który z kolei w 2010 stał się fabrycznym teamem Mercedesa (po rozbracie z McLarenem).

    BMW i Kubica byli faworytami do tytułu mistrzowskiego, jednak BMW zbudowało zawodną taczkę i zajęło 6 miejsce w klasyfikacji konstruktorów a jego kierowcy odpowiednio Heidfeld na 13. a Kubica na 14 miejscu. Robert pokazywał się jednak jako waleczny kierowca, który robił wszystko co się da i jeszcze przed zakończeniem sezonu został ogłoszony kierowcą Renault na sezon 2010. Podczas przerwy Kubica zaczął startować w rajdach. W 2009

    - Sezon 2010

    Po sezonie 2009 doszło do konfliktu między FIA a FOTA (organizacja zrzeszająca zespoły F1) - wiele zespołów zagroziło wycofaniem się ze startów. Chodziło oczywiście o kasę (limit 40 milionów funtów na sezon). Pierwszym potwierdzonym zespołem był Williams.

    Silniki w sezonie 2010 wszyystkim zespołom dostarczał Cosworth.
    Na gridzie pojawiło się aż 12 zespołów - zadebiutował Virgin Racing
    Krótko przed startem sezonu ustalono, że pierwsza 10 aut startuje na dokładnie tych samych oponach używanych w Q3
    Wprowadzono zakaz tankowania paliwa w trakcie wyścigu.

    Robert Kubica wystartował w barwach Renault, które wymieniło kompletny skład kierowców. Z zespołu odeszli Fernando Alonso, Nelson Piquet i Roman Grosjean. Było to pokłosiem wydarzeń z GP Singapuru 2008, gdzie Piquet specjalnie rozbił swój bolid aby Alonso mógł wygrać wyścig. Kubica zajął w tym sezonie 8 miejsce, przy czym na podium stanął 3 razy (GP Australii - 2 msc., GP Monako - 3 msc, GP Belgii - 3 msc.). Był dużo lepszy od swojego partnera Witalija Pietrova. Dodatkowo przez cały sezon okazjonalnie startował w Rajdach samochodowych aby podnosić swoje wyścigowe "kwalifikacje". Cały sezon wygrywa Red Bull Racing.

    Reszta w części drugiej, ponieważ jak wiemy sezon 2010 kończy chwilowo starty Polaka w F1. W drugiej części omówię najważniejsze zmiany w F1 oraz najważniejsze momenty kariery Kubicy. Mam nadzieję, że trzecia część będzie równie obszerna ale napiszę ją po zakończeniu kariery wyścigowej Roberta, czyli za kilka lat.

    #kubicawf1

    #samochody #motoryzacja #oswiadczenie #wyscigi #kariera #motywacja #kubica #f1
    pokaż całość

  •  

    Komentatorzy eleven to dla mnie porazka. Zero emocji przed wyscigiem, a to przeciez historyczba chwila ! Jak Boro robil intro to czlowiek czul ze nadchodzi wielka chwila, start wyscigu ! Tak samo jest w sky, czuc emocje w komentarzu. A na eleven jakby grzyby zbierali. Szanuje Sokola za wiedzę, ale powinien miec obok siebie kogos kto umie komentowac.
    #f1

  •  

    Dlaczego Robercik już na pierwszym okrążeniu odwiedził PIT?
    #f1

  •  

    Ale będzie dobry sezon na Netflix jak Abitebiteboul będzie sfrustrowany a Horner będzie śmieszkować

    #f1

  •  

    Snax podobno pierwszy raz w życiu Cache'a gra, ale spokojnie, parę miesięcy i będzie git
    #csgo

  •  

    O tej nowej starej zasadzie powiem tyle:
    Jest chujowa. Change my mind.
    #f1

  •  

    A ktoś jeszcze pamięta tą scieme? xD
    W skrócie: Polacy wpadają na pomysł ciągnięcia dotacji od inwestorów i w 2008 zakładają firmę w Wielkiej Brytanii i nazywają ją Arrinera - firma ma być brytyjskim producentem sportowych samochodów nawiązujących do Polski. 8 lat później(w tym czasie powstały m. in koenigsegg, czy tvr griffith tworzonych od zera do wersji sprzedażowej) jest w końcu premiera modelu cywilnego. Niestety, samochód wygląda jak rzeźbiony przez pijanych studentów. Wszędzie klej, atrapy, nierówności i wszystko wygląda jakby się trzymało na słowo honoru. W międzyczasie, Arrinera zaliczyła kilka występów na różnych festiwalach motoryzacyjnych. O występach można różne rzeczy powiedzieć, ale w swojej klasie często jest bliżej ostatniego miejsca, niemal zawsze nie była w stanie ukończyć wyścigu z powodu awarii silnika. Jednym z ciekawszych występów było DMV GTC 2017 na hockenheim ringu, gdzie Arrinera była najgorszym samochodem w swoim klasie, niewiele szybszym niż fabryczna Toyota gt86.
    Po 2017 zrobiło się cicho o arrinerze, a w tym roku minie 11 lat od założenia marki. A samochodu ciągle nie można kupić.
    Z ciekawostek jeszcze dodam, że 2017 to też rok, w którym Arrinera zaczęła sprzedaż czapek, koszulek i akcesoriów z logiem Arrinery.

    #motoryzacja #arrinera #heheszki #humor #polska
    pokaż całość

    źródło: bi.gazeta.pl

...to tylko najnowsze aktywności użytkownika Kamelot

Zobacz wszystkie dodane znaleziska, komentarze i wpisy korzystając z menu powyżej.

Osiągnięcia (5)