•  

    Hej.

    Dziś pokażę jak w prosty sposób nauczyć się wymawiać samogłoski niezależnie od języka, którego się uczymy.

    Z racji, że temat jak poprawnie wymawiać dane samogłoski jest pomijany, a jedyne co nam potrzeba to to: https://en.wikipedia.org/wiki/IPA_vowel_chart_with_audio

    Najłatwiej wyjaśnić to na przykładach.

    Legenda w // umieszczony jest znak fonetyczny, a w "" nasz polski odpowiednik.

    Zacznijmy od /i/ "i", teraz wystarczy, że zaokrąglimy usta i uzyskamy /y/. Czyli jeśli mamy parę samogłosek to samogłoska po lewej stronie jest niezaokrąglona, a po prawej jest zaokrąglona.

    Mamy /i/ "i", oraz /u/ "u", z poprzedniego przykładu wiemy już czy te samogłoski są zaokrąglone czy też nie, ale teraz zwróćmy uwagę na ułożenie naszego języka. W przypadku "i" język jest z przodu, a w "u" z tyłu.

    Mamy /i/ "i", oraz /ɛ/ "e", w przypadku "i" nasze usta są prawie zamknięte, natomiast dla "e" musimy je bardziej otworzyć.

    Teraz na podstawie tych przykładów bez problemu można wymówić dowolną samogłoskę. Trzeba jednak pamiętać o jednym, że nie raz w każdym języku może się pojawić inne oznaczenie danej samogłoski. Diagram nie uwzględnia samogłosek nosowych takich jak: /ɛ̃/ "ę", /ɔ̃/ "ą" itp.

    Jak widać nie jest to takie trudne, a mimo to żadne szkoły tego nie uczą...

    https://en.wikipedia.org/wiki/Polish_phonology#Vowels
    https://en.wikipedia.org/wiki/General_American#Vowels
    https://en.wikipedia.org/wiki/Received_Pronunciation#Vowels
    https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_German_phonology#Monophthongs
    https://en.wikipedia.org/wiki/French_phonology#Vowels
    https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_phonology#Vowels

    #angielski #niemiecki #hiszpanski #francuski #jezykiobce #wymowa #fonetyka #makelifegreatagain
    pokaż całość

    +: Aeris451, vCertus
  •  

    Hej.

    Dziś porozmawiamy sobie od strony technicznej czemu cheaty i boty istnieją.

    Większość z nas narzeka na cheaterów, ale czy ktoś z was się zastanowił czemu ten problem istnieje? Zacznijmy od strony twórców gry. Dla zobrazowania problemu zastanówmy się dlaczego cheaty typu wallhack/ESP istnieją. Przykładowo jak to jest możliwe, że ktoś nas widzi przez ściany? Wytłumaczenie tego jest bardzo proste. Serwer przesyła wszystkie dane na temat graczy, gdzie są, jaką mają broń, ile mają punktów życia itp. Z racji, że my mamy dostęp do tych wszystkich danych nie stanowi to teraz dla nas żadnego problemu, żeby te dane odczytać. Albo czemu ktoś potrafi się teleportować w inne miejsce na mapie? Po prostu wysyła się nową pozycję do serwera, a jak serwer tego nie zweryfikuje i jesteśmy w nowym miejscu. Oczywiście przykładów mogłoby być dużo więcej wszystko zależy na co gra pozwala. Jednak można zadać pytanie teleportacja graczy rzadko jest spotykana, czym to może być spowodowane? A no tym, że to jest weryfikowane przez serwer, czyli mogą być dwie możliwości wysyłamy pozycję i serwer sprawdza czy od ostatniego razu zdążylibyśmy przejść taką odległość, albo gra przesyła informację, że idziemy albo biegniemy i serwer na podstawie tego aktualizuje naszą pozycję. Zatem pojawia się pytanie skoro nie można się teleportować, to czemu można znać pozycje wszystkich graczy. Spójrzmy na to od strony serwera, pierwszą rzeczą, którą by trzeba było zrobić to obliczyć odległość pomiędzy innymi graczami, jeśli jakiś gracz byłby od nas za daleko można by było nie przesyłać jego pozycji. Kolejnym i zarazem najtrudniejszym krokiem byłoby sprawdzenie czy jest możliwe, żebyśmy zobaczyli jakiegoś gracza, uwzględniając naszą pozycję, pozycję innego gracza, nasze pole widzenia, oraz przeszkody, które mogą zasłonić przeciwnika. W przypadku map nazwijmy to dynamicznych, gdzie można budować tak jak w Fortnite, ilość możliwych budowli, które mogą zasłonić innych graczy się zwiększa. Jeszcze by pozostawał fakt, przeciwnik jest obok nas, ale zasłania go ściana, no i teraz serwer by musiał wysłać informację w stylu, że w pokoju obok ktoś biega. Dlatego biorąc pod uwagę wydajność serwera, łatwiej, prościej i szybciej jest wysłać pozycje wszystkich graczy i niech po stronie klienta to zostanie odpowiednio przeliczone, kto powinien się pokazać itp. Dlatego twórcy używają anti-cheatów. Wystarczy podać dwa anti-cheaty jakie obecnie są używane BattlEye i VAC. Jednakże są to dwa różne światy. W przypadku BattlEye ciężko spotkać jakiegoś cheatera w grze. Lista gier tutaj https://www.battleye.com które używają tego AC. Natomiast w przypadku VAC jak sama nazwa wskazuje Valve allows cheats, kiedyś się to nazywało Valve Anti-Cheat( ͡° ͜ʖ ͡°). Stąd też tyle cheaterów w takim CS:GO szczególnie, że od niedawna jest za darmo. Ogólnie zadania AC to uniemożliwić zapis i odczyt do/z pamięci gry, oraz modyfikację pakietów sieciowych. W przypadku VAC podobno wystarczy użyć tych funkcji https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/ms680553(v=vs.85).aspx i https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/ms681674(v=vs.85).aspx to by też wyjaśniało ilość cheaterów w tej grze. Jak to wygląda w przypadku innych AC można przeczytać tutaj https://blog.esea.net/esea-hardware-cheats/ Czyli widać kolosalną różnicę w porównaniu do takiego VAC. Na koniec można zadać pytanie czy da się wyeliminować problem cheaterów? Tutaj nasuwa się odpowiedź streamowanie obrazu gry, ale czy to rozwiąże problem? Czy wtedy komputery będą na tyle wydajne, że będą wstanie przetworzyć obraz i dźwięk i cheaterzy dalej będą mieli wszystkie potrzebne informacje? Czas pokaże.

    #gry #csgo #fortnite #pubg #mmorpg #programowanie #gamedev #bezpieczenstwo #security #makelifegreatagain
    pokaż całość

    •  

      @arnoldvon: Kurła to jest przyszłość i tak będzie. Będziesz płacił za czas i grał na highendowym sprzęcie w przyszłości jak na automatach. Do tego czasu już powstaną cheaty analizujące obraz na bazie ml. Mój pierwszy internet to było marne 8kb/s i ciężko mi było wyobrazić sobie 200mbit/s.

    •  

      @Wu70: No niby działa, ale nie do końca tak jak napisałeś. Żeby to było w ogóle do użytku to potrzebny by był server dla gry + chmura dla graczy, czyli producent musiałby zainwestować sporo kasy żeby wydać w ogóle grę co na pewno nie ma szans. Lepszą opcją byłoby analizowanie każdej klatki gracza na jego komputerze i jest to wykonalne. Pozbycie się spin botów to nie jest jakaś wyższa informatyka tylko proste liczenia i porównywanie jak w podstawówce. W ogóle usunięcia aima z gry jest naprawdę realną i prostą rzeczą.
      Lepszą opcją tutaj pewnie by było właśnie zrobić server który renderuje obraz dla wszystkich graczy jednocześnie i teoretycznie jesteśmy to już w stanie robić od OpenGLa chyba 4.3 albo 4.4, gdzie jest możliwość wywołania compute shadera działającego i liczącego wiele rzeczy jednocześnie - patrz tiled light rendering (lub forward+), więc jak już to bardziej bym kombinował w tą stronę.
      @Mazowia: Nie ma na razie podstaw żeby od razu wysuwać taki wniosek. Jak masz jakąś grę online która działa na zasadzie chmury to daj znać, chętnie zobacze (grę w której producent zapewnia chmure!). Co do renderowania wielo frustumowego mam już potrzebną technologię tylko trzeba ją jeszcze trochę ulepszyć i zwiększyć szybkość internetu.
      pokaż całość

    • więcej komentarzy (13)

  •  

    Hej.

    Dziś przedstawię kilka takich wskazówek jak uczyć się wymowy w językach obcych. Na początek ważne, żeby nauczyć się IPA czyli International Phonetic Alphabet. Czemu to jest takie ważne? Ponieważ, nie zawsze jest nagranie jak dany wyraz wymówić, oraz nie wszystkie języki są fonetyczne np.: angielski, gdzie oprócz znaczenia danego wyrazu musimy też się uczyć jego wymowy.

    Dla przykłady jak wymówić th w języku angielskim?
    Zacznijmy od tego, że spółgłoski są dźwięczne i bezdźwięczne, zatem mamy dźwięczne th /ð/ i bezdźwięczne th /θ/.

    Teraz przejdźmy do tego jak wymówić. A to się robi w bardzo prosty sposób końcem języka dotykamy górnych zębów i teraz w zależności którą wersję th chcemy uzyskać, albo mówimy 'w' lub 'z' dla wersji dźwięcznej, albo 'f' lub 's' dla wersji bezdźwięcznej. Przy nauce wymowy można spotkać oba te sposoby dlatego też się nie ograniczam do jednego.

    Jak ktoś chce poćwiczyć wymowę to w przypadku bezdźwięcznego th /θ/ macie słowo three, a w przypadku dźwięcznego th /ð/ then.

    Na koniec w ramach ciekawostki wyraz three w lotnictwie jest wymawiany jako tree* :)

    * https://pl.wikipedia.org/wiki/Alfabet_fonetyczny_ICAO#Nadawanie_liczb

    #angielski #szkola #edukacja #jezykiobce #wymowa #fonetyka #makelifegreatagain
    pokaż całość

    Czy chcecie serię jak wymawiać głoski w języku angielskim?

    • 24 głosy (61.54%)
      Tak
    • 15 głosów (38.46%)
      Nie
  •  

    Hej.

    Dziś taka mała ankieta na temat edukacji języka angielskiego, a szczególności nauki wymowy w języku angielskim.

    Zapraszam do głosowania :)

    #angielski #szkola #edukacja #jezykiobce #wymowa #makelifegreatagain

    Nauka wymowy języka angielskiego

    • 40 głosów (54.05%)
      Nie byłam/byłem uczony wymowy
    • 30 głosów (40.54%)
      Byłam/Byłem uczony wymowy
    • 2 głosy (2.70%)
      Jestem nauczycielem i nie uczę wymowy
    • 2 głosy (2.70%)
      Jestem nauczycielem i uczę wymowy
  •  

    Hej.

    W ostatnim wpisie pisałem o bezpieczeństwie i bankach, dziś ten temat kontynuujemy, ale pod względem brania kredytów na dane innych osób. Także zapraszam do czytania kolejnych moich przemyśleń :)

    Może zobaczmy jak nasze państwo o nas ładnie dba i co musi zrobić, żeby minimalizować ryzyko brania kredytu na nasze dane i co robić po takim fakcie: https://niebezpiecznik.pl/wp-content/uploads/2018/02/mapka-pozyczka-v3.png

    Co by trza było zmienić, żebyśmy nie musieli o tylu rzeczach pamiętać. No po pierwsze to trzeba by było zmienić prawo, które by nas zaczęło w jakiś sposób chronić. Ale jak by to mogło wyglądać? Po pierwsze, że to co widzimy na mapie powinno być domyślne dla każdego kto ma założone konto w banku. Aczkolwiek dużo to nam by nie dało, jedyny plus byłby taki, że nie musielibyśmy pamiętać o lewej stronie na powyższej mapce. Także kolejną opcją, którą by trzeba było rozważyć to umożliwić wybór: branie kredytów na takich zasadach jak jest dla tych co by nie chcieli zmian, możliwość brania kredytu tylko w placówce swojego banku, to samo co wcześniej tylko w konkretnym oddziale, lub też brak możliwości brania jakiegokolwiek kredytu. Oraz możliwość zmiany naszego wyboru na inny. Aby to miało sens branie kredytów czy zmiana opcji musiałyby być nagrywane co w przypadku banków nie powinno być to wielkim problem, oczywiście też w sensownej jakości, żeby nie było to 240p i nie wiadomo kto bierze ten kredyt. Co w efekcie by doprowadziło do tego, że to bank by musiał nam udowodnić, że ty my wzięliśmy kredyt. Co prawda wciąż nie byłoby to idealne rozwiązanie, bo jeśli by się znalazła podobna osoba do nas z podobnym głosem wciąż by była szansa, że mogła by wziąć na nas kredyt, ale to by było raczej niskie prawdopodobieństwo. Kolejnym rozwiązaniem mogłoby być branie odciska palca, albo zastosowanie innej biometryki, do weryfikacji. No i wiadomo tzw chwilówek też by musiało to dotyczyć.

    Powyższe możliwości na pewno utrudniłyby branie kredyt na czyjeś dane. Niestety politycy zamiast zrobić coś dobrego dla nas obywateli, zastanawiają się jaki to kolejny podatek nam wprowadzić by żyło nam się lepiej.

    A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Może macie jakieś inne pomysły, jakby to można było rozwiązać?

    #bezpieczenstwo #banki #kredyt #pozyczka #security #oszustwo #polityka #polska #makelifegreatagain
    pokaż całość

    Czy powinno zostać zmienione prawo w przypadku brania kredytu na czyjeś dane osobowe?

    • 10 głosów (90.91%)
      Tak
    • 1 głos (9.09%)
      Nie
  •  

    Hej.

    Dziś takie moje przemyślenia na temat bezpieczeństwa i co według mnie można by było zmienić. Trochę długie, ale myślę, że warto przeczytać :)

    Jak wiadomo często dochodzi do włamań i wycieków danych nie rozumiem polityki niektórych serwisów a mianowicie:
    -na niektórych serwisach nie ma opcji usunięcia konta i wyznają zasadę, że jak nie potrzebujesz konta to nie loguj się nigdy ponownie
    -w sklepach w których są sprzedawane cyfrowe produkty gry/dlc itp wymagają podania wszystkich twoich informacji w tym oczywiście dokładnego adresu zamieszkania

    Dla mnie to jest niezrozumiałe wszędzie niby się mówi, żeby dbać o prywatność, bezpieczeństwie swoich kont/danych, a co robią serwisy? Wymagają danych, które nie są im potrzebne, przecież informacje o zakupionej zawartości cyfrowej co najwyżej wyślą o tym informację na adres e-mail, a nie na adres zamieszkania, który im jest potrzebny. Niektórzy powiedzą, że przecież można podać fake dane, to prawda, ale po co wymagać czegoś co im nie jest potrzebne? Podobnie z usuwaniem kont, po co uniemożliwiać usuwanie kont? Jak ktoś nie potrzebuje to znaczy, że nie potrzebuje, a w przypadku wycieku trzeba myśleć o tym, żeby zmienić hasło, bo nie zawsze serwisy resetują też hasła po takich przypadkach. A nawet jeśli to pewnie znajdą się i tacy co używają wszędzie tego samego hasła do innych serwisów.

    Oczywiście to nie wszystko jest przecież 2fa w sumie jak kogoś ciekawi gdzie to jest to polecam tę stronę: https://twofactorauth.org (jak ktoś by chciał mieć listę wszystkich serwisów od razu pokazanych wystarczy wpisać "." w polu szukania).

    Ale jaki jest problem z 2fa według mnie? Otóż taki, że nie wszędzie to jest, co jest dużym błędem w szczególności sklepów z cyfrową zawartością, wystarczy mieć czyjeś dane i gotowe mamy dostęp do wszystkich produktów, które ma na koncie. Kolejna sprawa do logowanie do serwisu przy użyciu 2fa. W 99% przypadkach wygląda tak: podajemy login i hasło, jeśli jest ok to podajmy token. No fajnie, ale czemu tak? Po co ktoś ma wiedzieć, że dane logowanie, które uzyskał w jakiś sposób są poprawne? Co za problem zrobić 3 pola: login, hasło, token i w przypadku braku tokenu wyświetlić nieprawidłowe dane logowania. A już dziwne jest dla mnie logowanie na Google, najpierw podajemy mail/telefon, no jeśli jest konto to podajmy hasło, potem token...

    Kolejna część odnośnie 2fa dotyczyć będzie banków. Dziwnym faktem jest dla mnie, że nie ma 2fa podczas logowania, tylko wpisujemy dane do swojego konta i już jesteśmy zalogowani, dopiero przy wykonaniu danej operacji trzeba podać token. Kolejna sprawa to powiadomienia, weźmy może przykład ulubionego banku tego serwisu i co widzimy? https://www.mbank.pl/indywidualny/uslugi/uslugi/powiadomienia-sms/ i https://www.mbank.pl/indywidualny/aplikacja-i-serwis/dodatkowe-uslugi/powiadomienia/ Ja nie doszukałem się powiadomień typu udane/błędne logowanie, a to by było raczej przydatne. Poza tym skoro większość i tak korzysta z mobilnych wersji aplikacji to czemu bank nie może, zrobić sensownego 2fa w swojej aplikacji? Przykładowo jakby to mogło wyglądać: logujemy się na stronę banku wpisujemy dane do logowania i przy okazji swój token wygenerowany przez aplikację, albo dane do logowania, przychodzi powiadomienie push do aplikacji w stylu: https://authy.com/wp-content/uploads/OneTouch-Login.jpg Albo z racji, że to jest bank to dane logowania i token, a następnie ten push trochę więcej by było, ale przynajmniej byśmy potem w powiadomieniu widzieli czego dotyczy dana operacja.

    Ostatnia kwestia, tutaj trochę krócej będzie, a mianowicie u2f. Tutaj nawet jakby ktoś miał nasze dane logowania, nic by to mu nie dało, bo i tak bez naszego hardware tokenu nie wykona żadnej akcji. Szkoda tylko, że nie ma wsparcia hardware tokenów przez bluetooth na PC, wtedy więcej osób by z tego pewnie skorzystało bo wystarczyłby wtedy telefon i nie trzeba by było pamiętać o tym, żeby mieć przy sobie token.

    A wy co o tym sądzicie? Jakie jest wasze zdanie?

    #2fa #bezpieczenstwo #hacking #security #informatyka #makelifegreatagain #banki #u2f
    pokaż całość

    •  

      @MakeLifeGreatAgain: Świata nie zmienisz, wycieki były są i będą.
      Nie zabezpieczysz się przed wyciekami haseł.
      Dlatego stosuj do każdego serwisu inne hasło, podawaj fałszywe dane tam gdzie wymagają ich podania a uważasz że nie jest to słuszne.
      Jeżeli aż tak bardzo drażni Cię ten temat - pisz maile do banku ze swoimi propozycjami, pisz @ do właścicieli sklepów - a nóż jeden z nich weźmie sobie rady do serca. pokaż całość

  •  

    Hej wszystkim!

    Z racji, że jest nowy rok to i są nowe postanowienia ( ͡° ͜ʖ ͡°) Stwierdziłem, że będę zamieszczał różne porady/wskazówki/przemyślenia itp na dowolne tematy, tak żeby wszystkim nam żyło się lepiej, które będą publikowane pod tagiem #makelifegreatagain

    Pierwszym tematem, który bym chciał poruszyć to zmiana czasu. Z racji, że nie wiadomo kiedy to wejdzie, to my skupmy się na tym czy ma to sens i czy jest jakieś dobre rozwiązanie tego problemu.

    Dla lepszego zobrazowania problemu przygotowałem tabelkę (dla miasta Warszawa) w oparciu o https://calendar.zoznam.sk/sunset-pl.php?city=756135

    Także po kolei przeanalizujmy przedstawione opcje w tabelce:
    -obecnie: czyli to co mamy teraz obecnie, chyba nie wymaga to większego komentarza bo każdy widzi jak to wygląda
    -czas zimowy: tutaj najgorzej wypada okres letni w którym już jasno by się robiło o 3 nad ranem i słońce już zachodziło o godzinie 20 co w przypadku wakacji jest bardzo wczesną godziną
    -czas letni: w okresie zimowym słońce by wschodziło dopiero prawie przed godziną 9 co dla niektórych może być trochę za późno, ale na plus byłoby to, że dzień byłby dłuższy do 16:30

    Zanim przejdziemy do ostatniej opcji, prześledźmy te trzy, które są często porównywane. Widać, że decyzja wyboru czasu zimowego albo letniego sprowadza do tego, że ta godzina różnicy robi dużą różnicę, bo przecież czemu w lecie miało słońce zachodzić o 20, a wschodzić już o 3?

    Dlatego co by mogło być dobrym rozwiązaniem, a przy okazji nie zmieniać czasu? Stworzyć nową strefę czasową UTC+1.5. Byłby to wtedy balans pomiędzy czasem letnim, a zimowym bez takich dużych różnic. Bo jednak 30 minut nie byłoby, aż tak widoczne jak 60 minut. W tabelce zresztą można też sobie porównać jak to wygląda.

    A wy co o tym sądzicie? Zagłosujcie w ankiecie i zostawcie jakiś komentarz :)

    #europa #polska #zmianaczasu #czas
    pokaż całość

    Jaki czas byście chcieli mieć?

    • 2 głosy (13.33%)
      Tak jak jest obecnie 2 razy zmieniać czas w roku
    • 3 głosy (20.00%)
      Czas zimowy UTC+1
    • 7 głosów (46.67%)
      Czas letni UTC+2
    • 3 głosy (20.00%)
      Czas UTC+1.5
    •  

      @MakeLifeGreatAgain: Czas powinien być jeden, astronomiczny w całej UE. Wszyscy powinni za to przychodzić do pracy godzinę wcześniej lub później w zależności od pory roku, by mogli odpowiednio więcej czasu spędzić w słońcu.

...to tylko najnowsze aktywności użytkownika MakeLifeGreatAgain

Zobacz wszystkie dodane znaleziska, komentarze i wpisy korzystając z menu powyżej.