•  

    Jak projekt kablowania sieci elektroenergetycznych wpływa na jej parametry techniczne? - Znalezisko

    Zamiana elektroenergetycznych linii napowietrznych na linie kablowe jest jednym z aspektów polskiej polityki energetycznej. Projekt ten ma zapewnić zwiększenie stabilności sieci elektroenergetycznej i zmniejszenie czasu przerw w zasilaniu. Jednak jak taka zmiana wpływa na sieć elektroenergetyczną pod względem jej parametrów elektrycznych?

    Linie kablowe w porównaniu do linii napowietrznych różnią się budową i ośrodkiem, w jakim się znajdują. Wpływa to między innymi na inne warunki oddawania ciepła, które w przypadku linii ułożonej w ziemi są gorsze niż w przypadku linii napowietrznej. Z tego względu linii kablowe muszą mieć większe przekroje żył, co z kolei wpływa na mniejszą rezystancję linii. Większy przekrój żył w znaczący sposób wpływa na minimalizację strat cieplnych, co następnie wiążę się z mniejszymi kosztami, które ponosi operator.

    Jak wspomniano wyżej, linie kablowe charakteryzują się mniejszą rezystancją, a to z kolei wpływa na warunki zwarciowe. Prąd zwarciowy po skablowaniu danego odcinka sieci jest większy niż w przypadku linii napowietrznej. Między innymi, dlatego przy tego typu inwestycjach istotne jest czy parametry zwarciowe wykorzystanych aparatów elektrycznych dalej będą skutecznie spełniać swoją funkcję. Jeżeli nie będą tego robić, może się to wiązać z dodatkowymi kosztami na wymianę urządzeń w stacjach elektroenergetycznych.

    Kolejnym bardzo istotnym aspektem, który powstaje przy kablowaniu sieci elektroenergetycznych, jest to, że zmieniają się parametry sieci pod względem bilansu mocy biernej. Linie napowietrzne przy pracy w normalnych warunkach są elementami o charakterze indukcyjnym, natomiast linie kablowe są elementami o charakterze pojemnościowym. Zmiana charakteru linii może wymagać zmiany w wykorzystywanych urządzeniach kompensujących, a w przypadku bardzo niekorzystnych warunków może być również wymagane zastosowanie dodatkowych dławików. Ponadto, pojawienie się zbyt dużej mocy biernej pojemnościowej może mieć negatywny wpływ na opłaty, jakie ponoszą duzi odbiorcy energii elektrycznej.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    OFF-TOP

    Przez jakiś czas pod moim tagiem #electromeissner publikowałem popularnonaukowe mini artykuły związane z elektrotechniką. Chcę odświeżyć moje hobby i poświęcić więcej czasu na blogowanie. W związku z tym założyłem blog pod nazwą „Notes Elektrotechnika”. Jeżeli jesteście dalej zainteresowani taką tematyką, zapraszam do śledzenia tego minibloga, mojej strony internetowej oraz strony na facebooku.

    W związku z tym postem chciałem również prosić o "wykopanie" tego artykułu - jeżeli Ci się spodobał.

    Link do znaleziska: https://www.wykop.pl/link/5703449

    Bezpośredni link do artykułu: Notes Elektrotechnika

    #electromeissner – podoba Ci się obserwuj, nie podoba czarnolistuj ;)

    #elektrotechnika #energetyka #elektryka #gruparatowaniapoziomu #inzynieria #inwestycje
    pokaż całość

    źródło: noteselektrotechnika.files.wordpress.com

  •  

    Jak powstał system zasilania kolei napięciem o częstotliwości 16,7 Hz? - Znalezisko

    Dynamiczny rozwój technologii elektrycznych w XIX i XX wieku spowodował powstanie wielu różnych systemów zasilania trakcji elektrycznej. Bardzo szeroko zostały zastosowane linie prądu stałego, jednak nie przeszkodziło to w dalszym poszukiwaniu lepszych rozwiązań technologicznych. Z jednym z nich wyszła firma Siemens, która chciała zrewolucjonizować kolej poprzez zastosowanie prądu przemiennego o niestandardowych parametrach.

    Parametrem charakteryzującym prąd przemienny jest jego częstotliwość. Częstotliwość opisuje w jak częstych cyklach, zmienia się wartość chwilowa napięcia. Standardem europejskich sieciach energetycznych jest wykorzystanie napięcia o częstotliwości 50 Hz. Jednak w przypadku niemieckiej kolei zaproponowano użycie napięcia o częstotliwości 16 i 2/3 Hz. Zastosowanie częstotliwości o takiej wartości wiązało się z pewnymi zaletami w stosunku do zastosowania prądu stałego oraz prądu przemiennego o częstotliwości 50 Hz.

    Zasilanie prądem stałym było problematyczne ze względu na stosunkowo duże straty energii, które potęgowały się wraz ze zwiększaniem mocy silników. Z tego powodu w Niemczech rozważono zasilanie prądem przemiennym i zaproponowano wykorzystanie sieci jednofazowej, która zasilałaby komutatorowe silniki prądu przemiennego.

    W przypadku takiej konstrukcji komutatorowej zastosowanie częstotliwości 50 Hz miało znaczące wady. Między innymi masa i objętość silników była trzy razy większa od masy silników prądu stałego. Ponadto taka, a nie inna budowa silników z wykorzystaniem komutatora wiązała się z powstawaniem iskrzenia na jego szczotkach, co znacząco wpływało na awaryjność, szczególnie przy rozruchach i przy regulacji prędkości. Minimalizację tego efektu osiągano właśnie poprzez zmniejszenie częstotliwości do wartości równej 1/3 wartości częstotliwości napięcia sieciowego. W kolejnych latach dokonano korekty z wartości 16 i 2/3 Hz na 16,7 Hz.

    Historycznie częstotliwość 16,7 Hz była możliwa do osiągnięcia z ogólnej sieci energetycznej poprzez zastosowanie prądnic jednofazowych umieszczonych na jednym wale z prądnicami trójfazowymi. Ponadto oprócz takiego rozwiązania powstała kolejowa, jednofazowa sieć energetyczna o napięciu zasilania 110 kV i częstotliwości 16,7 Hz, a energia do niej była produkowana w konwencjonalnych elektrowniach, w których zastosowano generatory pracujące z częstotliwością 16,7 Hz.

    Zastosowanie takiej nietypowej częstotliwości rozpoczęło się w latach 20. XX wieku w Niemczech, a następnie przejęły je takie kraje jak Austria, Szwajcaria, Szwecja i Norwegia.

    Źródła:

    [1] – Rostowski W., System zasilania trakcji elektrycznej prądu przemiennego 15 kV 16,7 Hz

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    OFF-TOP

    Przez jakiś czas pod moim tagiem #electromeissner publikowałem popularnonaukowe mini artykuły związane z elektrotechniką. Chcę odświeżyć moje hobby i poświęcić więcej czasu na blogowanie. W związku z tym założyłem blog pod nazwą „Notes Elektrotechnika”. Jeżeli jesteście dalej zainteresowani taką tematyką, zapraszam do śledzenia tego minibloga, mojej strony internetowej oraz strony na facebooku.

    W związku z tym postem chciałem również prosić o "wykopanie" tego artykułu - jeżeli Ci się spodobał.

    Link do znaleziska: https://www.wykop.pl/link/5692965

    Bezpośredni link do artykułu: Notes Elektrotechnika

    #electromeissner – podoba Ci się obserwuj, nie podoba czarnolistuj ;)

    #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #historia #gruparatowaniapoziomu #kolej #pociagi #elektrotechnika #elektryka #niemcy #technologia #inzynieria
    pokaż całość

    źródło: noteselektrotechnika.files.wordpress.com

...to tylko najnowsze aktywności użytkownika Meissner

Zobacz wszystkie dodane znaleziska, komentarze i wpisy korzystając z menu powyżej.