Interesuję się historią motoryzacji oraz wojskowości. Od 2008 roku kolekcjonuję modele samochodów w skali 1/43. Aktualnie mam ponad 250 różnych modeli. Na moim mikroblogu będę prezentował najciekawsze modele z mojej kolekcji.

  •  

    ZiS-5W - Ludowe Wojsko Polskie. Producent: Nashavtoprom, skala 1/43.

    Utworzone w 1943 roku Ludowe Wojsko Polskie otrzymało od Związku Radzieckiego samochody ciężarowe różnych typów, w tym ZiS-5. Jak pokazuje znany mi materiał ikonograficzny do jednostek trafiły pojazdy produkcji wojennej o uproszczonej konstrukcji, oznaczone ZiS-5W. Wersja ta charakteryzowała się zastosowaniem materiałów drewnianych w miejsce wcześniej stosowanych metalowych. W praktyce nie stosowano tego oznaczenia, opisując pojazd po prostu jako ZiS-5. Nie można jednak wykluczyć, że w służbie mogły się znaleźć również pojazdy wyprodukowane przed niemieckim atakiem. Samochody ciężarowe ZiS-5 były wszechstronnie wykorzystywane przez Ludowe Wojsko Polskie w niemal wszystkich jednostkach i rodzajach wojsk. Przykładowo w 1 Brygadzie Pancernej w lipcu 1943 roku znajdowało się 28 samochodów ciężarowych ZiS-5, które w maju 1944 roku uzupełniono o kolejne 9 samochodów.

    O tym samochodzie krążył popularny w 1 Dywizji Wojska Polskiego dowcip "Zis piat, z góry jechać, pod górę pchać". Ludowe Wojsko Polskie wykorzystywało także trzyosiową wersję ZiS-6 o ładowności 4 ton. Niestety łączna liczba samochodów typu ZiS-5/ZiS-6 w służbie Ludowego Wojska Polskiego jest w praktyce nie do ustalenia. Wiadomo, że z chwilą zakończenia działań wojennych 2 Armia Wojska Polskiego posiadała 210 egzemplarzy samochodów ZiS-5. Łącznie w okresie 1943-1945 w służbie Ludowego Wojska Polskiego mogło znaleźć się nawet do 3000 egzemplarzy ZiS-5/ZiS-6, które w służbie pozostały do połowy lat 50 XX wieku. Wówczas zostały one zastąpione nowocześniejszą konstrukcją - ZiS-151, której miniaturę prezentowałem już jakiś czas temu. Pewna ilość samochodów ciężarowych ZiS-5, które najczęściej pochodziły z zapasów LWP, zasiliły tabor państwowych podmiotów gospodarczych oraz instytucji. Przykładowo tuż po wojnie jeden ZiS-5 wykorzystywany był jako pojazd gospodarczy w Wydziale Ruchu Drogowego stołecznej Milicji Obywatelskiej. Kolejny egzemplarz tego typu był na stanie Komendy Wojewódzkiej Milicji Obywatelskiej w Łodzi.

    Samochód ciężarowy ZiS-5 napędzał chłodzony cieczą benzynowy sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 5555ccm i mocy 73 KM. Prędkość maksymalna pojazdu wynosiła około 60 km/h. Na 100 km pojazd potrzebował 33-34 litry benzyny. Masa własna pojazdu to 3100 kg.

    Więcej zdjęć modelu: http://www.modelewladka.pl/2019/05/zis-5w-ludowe-wojsko-polskie.html
    #motoryzacja #samochody #ciekawostki #zis #wojsko #iiwojnaswiatowa #modele143
    pokaż całość

    źródło: 1.JPG

...to tylko najnowsze aktywności użytkownika PiotrekW115

Zobacz wszystkie dodane znaleziska, komentarze i wpisy korzystając z menu powyżej.

Osiągnięcia (3)