•  

    Sportowy samochód z Polski

    Pod koniec lat 80. Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Tychach produkowała przestarzałego Fiata 126p oraz BISa, planowano ruszyć z produkcją nieodżałowanego Beskida, ale nic z tego nie wyszło. W międzyczasie runęła komuna i fabryka stanęła w obliczu wyzwań tworzonych przez wolny rynek i konkurencję. Dogadano się z więc z Włochami i kupiono licencję Fiata Cinquecento, który swą premierę miał w 1991 roku w Rzymie. W porównaniu z Maluchem stanowił wielki skok jakościowy. Wczesne modele FSM Cinquecento można jeszcze czasem spotkać, odróżniamy je po dużym znaczku na masce, odkrytym korku baku oraz znaczku "Made by FSM Fiat licence" na klapie bagażnika. Ma on również dwucylindrowy silnik 704 cm3 pod maską, pochodzący z Fiata 126p BIS, zatem generuje fajny bulgot podczas jazdy, który podczas wakacyjnej jazdy nad morze ryje mózg. Rozwijał maksymalnie 127 km/h i miał 31 KM. Ten model oferowany był wyłącznie na Polish Domestic Market.

    W 1992 roku Skarb Państwa sprzedał majątek Fiatowi i tak powstał Fiat Auto Poland, a nazwa FSM ostatecznie przeszła do annałów polskiej motoryzacji. Chwilę później ruszono z produkcją mocniejszych jednostek 900 cm3 oraz 1.1 Sporting. Posiadały one cztery cylindry w silniku i moc 39-55 KM, co na standard lat 90. i stopniowe dorabianie się zubożałego społeczeństwa w zupełności starczyło.

    Prezentowana na fotografii wersja Sporting to kultowy samochód, na którym kariery zaczynało wielu późniejszych rajdowców oraz najtańsza opcja na KJSy z częściami tanimi jak do roweru. Sporting miał fabrycznie obniżone o 20 mm zawieszenie, stabilizator poprzeczny z przodu, alufelgi, fotele kubełkowe oraz obrotomierz. Dostępny w kolorach czerwonym, żółtym, niebieskim, srebrnym i czarnym. Prędkość maksymalna z 55 KM to 150 km/h, jak na tamte czasy w kraju ze szczątkową ilością autostrad ciśnięcie po gierkówce z gazem w podłodze było jedną z szybszych metod na samobójstwo. Ponieważ silnik jest z serii FIRE plug & play, łapy silnika obsłużą silniki o większej pojemności 1.2 z Fiata Punto 1 86 KM. Przekładasz silnik, wspawujesz klatkę i dajesz ognia. Czasem można też spotkać wersję Sporting Abarth: mechanicznie to samo, różni się jedynie z zewnątrz lotką na tylnej klapie, światłami przeciwmgłowymi z przodu, innymi felgami. Pakiet nadwoziowy Abarth montowano we Włoszech.

    Ciekawostka: Fiat Cinquecento był samochodem, który pod maską mógł mieć silnik ułożony wzdłużnie lub poprzecznie.

    #rzetelnafura <- obserwuj
    #samochody #motoryzacja #carspotting #carboners #fiat #czarneblachy
    pokaż całość

  •  

    hej mirki z #inteligentnydom Chce zrobić mega podstawową wersję "inteligentnego" domu, czyli kilka rolet (moduł do puszki), kilka gniazdek, czujnik temperatury i zalania. Wymagania:
    - nie chce wydawać 1,5-2k na centralkę
    - fajnie jakby dało się postawić swój serwer, tak jak ma np. Supla aby nie zdawać się na chmurę producenta
    - gotowe moduły

    Supla, Domoticz, Blebox (tutaj chyba nie da się postawić własnego serwera), coś lepszego?

    #smarthome #supla #domoticz #blebox
    pokaż całość

...to tylko najnowsze aktywności użytkownika Triak

Zobacz wszystkie dodane znaleziska, komentarze i wpisy korzystając z menu powyżej.

Osiągnięcia (4)