•  

    System "Full Self Driving" Tesli, właśnie podrożał o kolejne $2000.

    Przypominam, że w tej cenie są zawarte wszystkie przyszłe darmowe aktualizacje oprogramowania, oraz jeżeli było by to konieczne, także hardware'u.

    Rynek (nie Tesla), szacuje, że w pełni działające autonomiczne auto, powinno być w stanie wygenerować dochód rzędu $30k rocznie (jako autonomiczna taksówka), stąd szacunki, że wówczas cena FSD może osiągnąć $50k-$100k.

    20-25% klientów Tesli w USA, kupując Teslę kupuje także pakiet FSD.

    Co ciekawe, wydanie tych $12 000 nie gwarantuje wcale dostępu do najnowszego oprogramowania Tesli. Tesla powoli rozszerza swój program FSD Beta wśród tych klientów, którzy wykupili FSD.

    Z racji, że system nadal nie jest gotowy i trzeba go aktywnie monitorować, priorytet na tej liście mają osoby z najwyższym Safety Score, czyli wynikiem wyliczonym przez Teslę (na podstawie danych z normalnych jazd), który określa jak bezpiecznym ktoś jest kierowcą.

    Dostęp do Bety mają osoby z Safety Score 98-100%. W przyszłości FSD ma być udostępniane osobom z coraz niższym Safety Score.

    Tesla średnio udostępnia aktualizacje oprogramowania dla FSD Beta co 2 tygodnie. Właśnie wyszła wersja 10.9 (tutaj lista zmian), w tym m.in.:

    pokaż spoiler co według mnie najciekawsze, Tesla przestaje bazować na obrazie z kamer... a schodzi poziom niżej. Zamiast bazować na skomponowanym przez hardware kamery obrazie, w postaci obrazka z pikseli... Tesla bazuje na tym, z czego pierwotnie wyliczana jest wartość danego piksela - liczby fotonów odebranych z danego rejonu. Dzięki temu zyskuje średnio dodatkowe 13ms (co jest bardzo znaczącym przyśpieszeniem), ale dodatkowo... uczy swoją sieć neuronową na bogatszych danych. Obraz z kamer jest bowiem optymalizowany pod ludzkie oko, które ma dużo gorszą detekcje ciemnych kolorów. Ludzkie oko bardzo źle rozróżnia kolor, który jest 97% czarny od tego, który jest w 94% czarny. Tesla przełączając się na liczenie fotonów, zyskuje więc dużo lepsze widzenie w ciemności, beż żadnego dodatkowego sprzętu.


    Wersja 11 ma ze sobą nieść kolejne znaczące zmiany. Dotychczas Tesla miała osobną sieć neuronową do jazdy po autostradzie, osobną do jazdy po parkingu i jeszcze jedną do jazdy po mieście. To troche tak jakby grać w szachy i mieć jedną osobę, która decyduje jak bedzie poruszał się koń, inną osobę, do decydowania jak będzie poruszać się wieża, itd. Szachy jak i autonomiczna jazda, dużo zyskują z bardziej holistycznego podejścia, w którym uczenie następuje szybciej.

    Wersja 11 ma mieć jedną sieć neuronową do obsługi wszystkich tych scenariuszy.

    Zmiana ceny na razie ma dotyczyć tylko USA(i Kanady?). W Europie nadal obowiązują stare ceny (gdzie funkcjonowanie FSD Beta jest ograniczone przepisami). W Polsce "Pełna Zdolność do Samodzielnej Jazdy" Tesli obecnie kosztuje 39k PLN.

    #tesla #technologia #elonmusk
    pokaż całość

    źródło: pbs.twimg.com

    Jaka firma jako pierwsza wdroży na duuużą skalę autonomiczne auta?

    • 64 głosy (84.21%)
      Tesla
    • 12 głosów (15.79%)
      Inna (jaka? Napisz w komentarzu)
    •  

      kup, jak nie kupisz to nie będziesz miał hardware'u i potem może się nie dać go dodać!

      @gatineau: no właśnie nie. Tesla dodaje hardware do każdego modelu auta, czy kupuje FSD czy nie. Tesla naprawdę nie zmusza Cię do tego byś kupił FSD teraz.

      tak i nie mam co do tego jakiś gigantycznych pretensji, bardziej do psychologicznych zagrywek i swego rodzaju FOMO
      kup teraz, potem będzie drożej!


      to nie jest psychologiczna zagrywka, jeżeli Tesla najpierw zapowiada, że będzie drożej, a potem zgodnie z tym podnosi ceny. To jest po prostu informowanie klienta o strategii firmy i późniejsze jej realizowanie.

      Nie byłoby całego tego tematu gdyby Tesla po prostu uczciwie sprzedała to jako Advanced Driver Assistance Package i powiedziała że każdy klient który to kupi dostanie voucher na darmowy upgrade do FSD kiedy on powstanie z wielką gwiazdką że uwaga to w sumie on może nigdy nie powstać

      Pamiętaj, że w USA ludzie najwięcej kilometrów robią na autostradach. Tymczasem FSD na autostradach radzi już sobie bardzo dobrze. Tutaj masz przykład 9.5 godzinnej jazdy na autopilocie bez interwencji. Czy ty zdajesz sobie sprawę, że w tym przypadku Tesla praktycznie już dowiozła FSD?

      Tesla bardzo wyraźnie ma rozróżnione, że w przypadku miast, FSD jeszcze nie działa. Owszem, mogła by napisać, że "może nigdy nie zadziałać", ale na tej samej zasadzie, linie lotnicze sprzedając Ci bilet powinny pisać obok biletu: "ale wcale na miejsce nie musisz dolecieć. Opóźnienia, odwołane loty, etc."
      pokaż całość

    •  

      I jest to ładnie wyregulowane, co się dzieje gdy linia cię nie dowiezie jest określone w przepisach, dopuszczalne opóźnienia i należne odszkodowania tez. Tryb zwrotu pieniędzy i co sie stanie gdy obiecana usługa nie zostanie zrealizowana również.

      @gatineau: wygląda to tak, jakbyś miał pretensje do regulatorów a nie do Tesli.

      Z ciekawości, gdyby sam ficzer nazywał się "Maybe Someday Full-Self Driving", to by Ci to pasowało, czy nadal byłby problem, że nie można się rozmyślić?

      Zastanawiam się czy da się całą sytuację porównać do sprzedaży aplikacji aplikacji z Google Play/App Stora. Aplikacje też różnie się nazywają i mają w roadmapach, że w przyszłości będą robić różne rzeczy. Za niektóre aplikację od razu możesz zapłacić live-time access, gdzie process zwrotu pieniędzy za aplikację również jest ograniczony.

      Generalnie rzecz biorąc, wydaje mi się, że Ty uważasz, że kupuje się nieistniejącą jeszcze usługę. Ja na to patrzę z perspektywy zakupu działającego kodu oraz jego przyszłych aktualizacji.

      Czy kupując jakąś licencję life-time na aplikacje, też podpisywałeś kiedyś specjalne dokumenty, w których producent się zdeklarował kiedy coś zaimplementuje?

      Pamiętaj, to że to nie jest tak, że jeżeli ktoś nie jest zadowolony z Full Self Driving, to stracił na tym pieniądzę. Jest dokładnie odwrotnie. Auto może sprzedać i wbrew temu co myślą niektórzy, autopilot i FSD zostaje z autem i przechodzi tym samym na nowego kierowcę.

      Jeżeli ktoś kupił sobie FSD za $3k, to wartość jego FSD wzrosła o $9k.

      Wiele osób myśli, że FSD nie da się przenieść, ale to dotyczy się tylko przenoszenia z pojazdu na pojazd. Np. jeżeli ktoś skasuje swoją Tesle... to tego FSD nie da się przenieść na nową Teslę tego samego właściciela.
      pokaż całość

    • więcej komentarzy (26)

  •  

    Stare spotyka nowe, ciekawe czy #tesla przetrzyma tyle lat jazdy co ten #mercedes

    #parkology <-- zapraszam do obserwowania tagu oraz wrzucania swoich fotografii ( ͡° ͜ʖ ͡° )つ──☆*:・゚

    Estetyczne zdjęcia zaparkowanych pojazdów, ciekawie komponujących się z otoczeniem. Wszystkie pojazdy poprzez samochody osobowe, ciężarówki aż po skutery czy hulajnogi ;) Zdjęcia klimatyczne, ciekawe pojazdy, interesujące otoczenie.

    Pierwszy post i więcej info: https://www.wykop.pl/wpis/36371609/chcialbym-powolac-do-zycia-nowy-tag-na-wykopie-par/

    #fotografia #motoryzacja
    pokaż całość

    źródło: M24_3514-.jpg

    •  

      producent nie jest w stanie udowodnić jego poprawności bo nie stosuje się do podstawowych dobrych praktyk inżynierii xD

      @gatineau: bawiąc się w adwokata diabła, w ~99,999% oprogramowania nie da się udowodnić jego poprawności.

      Poprawność oprogramowania możesz z matematyczną pewnością udowodnić tylko dla bardzo małej klasy problemów. Prawdopodobnie nigdy w życiu nie korzystałeś z oprogramowania, którego poprawność da się udowodnić. pokaż całość

    •  

      Wiec jak gównospasowane Tesle robione na palę w skalowanych w szalonym tempie fabrykach robią 750k to pomyśl ile zrobią auta jak się za to weźmie jakaś Honda

      @gatineau: jedno mnie zawsze bawi jak czytam takie wpisy o Tesli. Tesla z 2015 roku to nie ta sama Tesla co teraz. To ile Tesla wytrzyma kilometrów... owszem, można oszacować albo za pomocą wytrzymałościowych testów, które starają się w najkrótszym czasie zarżnąć auto (a mało kto takie testy robi)... albo na podstawie danych historycznych.. z tym że wtedy dostajemy informacje o żywotności takiego auta po wielu latach.

      Tymczasem problem spasowania w Teslach, to jeden z bardzo często bezmyślnie powtarzanych argumentów przeciwników Tesli, bez refleksji, że ten problem w dużej mierze został już dawno zaadresowany a dodatkowo, Tesla obecnie wdraża w tych nowych fabrykach rozwiązania mające zapewnić dokładność spasowania mierzoną w mikronach.

      Mowa tutaj oczywiście o mega-castingach, które pozwalają Tesli odlewać całą przednią i tylną część podwozia. To wszystko w 45s za pomocą jednej gigantycznej giga-press. Wcześniej do tego było potrzebne 300 robotów i długa linia produkcyjna oraz kilkadziesiąt elementów, które te roboty pracowicie spawały, z nie idealną dokładnością, co skutkowało ostatecznie propagacją niedokładności i problemami.

      to pomyśl ile zrobią auta jak się za to weźmie jakaś Honda

      Od 5 lat wszyscy twierdzą, że jak tylko konkurencja się weźmie za elektryki, to Tesla ma przesrane. Mamy 2022 i nadal czekamy na masową produkcje elektrycznych aut konkurencji.

      Do końca 2025 roku Tesla powinna produkować więcej aut niż Honda. Honda tymczasem zamiast zajmować się skalowaniem produkcji, będzie się zajmować przeróbką fabryk i migracją na modele elektryczne. Honda będzie miała ogromne szczęście, jeżeli w 2025 będzie produkować więcej aut niż obecnie.
      pokaż całość

    • więcej komentarzy (29)

  •  

    Tesla będzie mieć kapitalizację ok. 3 biliony $ do 2025r (dzisiejsze Apple)? Ja tak twierdzę, choć to nie rada inwestycyjna ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    #tesla #gielda

    źródło: i.imgur.com

  •  

    Bardzo ładnie opisana histora całego scamu Nikoli. Polecam wszystkim, nawet tym którzy znają temat. Jest wiele mało znanych smaczków.

    Pozwolę sobie zawołać, kilku potencjalnie zainteresowanych: @anonimowy_programista @noisy @denis-szwarc @texasholdem @plaisant @manah @kamil-wasniewski @blamedrop @WhiskeyIHaze @KinkyFish i oczywiście @theromanpolan ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    #tesla #nikola #gielda #samochodyelektryczne #technologia #elonmusk #samochody #motoryzacja
    pokaż całość

    źródło: youtube.com

    •  

      @Opposition_Fuhrer: bardzo dobry komentarz. Bardzo dobry!

      @kamil-wasniewski: w video mówią, że prędkość ładowania to 3.5MW. Tesla w swoich nowych megachargerach dla Tesla Semi ma mieć prędkość 1.5MW.

      Ponadto trzeba wziąć pod uwagę fakt, żę w bardzo wielu przypadkach kierowca ciężarówki też nie będzie tankował na trasie, tylko podczas załadunku/rozładunku, podczas gdy auto i tak stoi.

      Tak, wymagać to będzie dodatkowej infrastrukturze po stronie klienta, aczkolwiek firmy, które takie ciężarówki kupują i tak dysponują fabrykami/magazynami, które do takiej mocy mają dostęp. Więc to taki sam problem jak dla właściciela garażu, by zamontować sobie ładowanie do elektryka.
      pokaż całość

    •  

      O transporcie kołowym, morskim czy lotniczym na baterie można zapomnieć na kolejne 20lat, wodór to jedyna opcja na czysty transport w tym momencie.

      @Stashqo: ciekawe, czy wiesz, że 50% ruchu morskiego (zaszyszane dane, więc nie dam sobie ręki uciąć), to transport węgla/ropy i innych nośników energii.

      Zielona energia defacto tymsamym zmniejszy emisje statków pośrednio :)

    • więcej komentarzy (38)

  •  

    No i stało się, #ford stał się moim najlepszym strzałem w #gielda i przegonił #tesla

    Ogólnie to w rok spokojnego inwestowania mam +100% na dzień dzisiejszy

    źródło: Screenshot_20220110-191007_Revolut.png

...to tylko najnowsze aktywności użytkownika anonimowy_programista

Zobacz wszystkie dodane znaleziska, komentarze i wpisy korzystając z menu powyżej.