•  

    GT6N nr tab. 1001

    23.03.2001 rok, Warszawa

    Wagon GT6N z Berlina jest rozwinięciem całkowicie niskopodłogowego tramwaju przegubowego GT6N wyprodukowanego w 1989r. przez AEG dla Bremy (wagon ten jeździł pokazowo w Warszawie w 1992r). Od prototypu różni się długością, silnikami, umiejscowieniem pantografu i wyglądem wnętrza. GT6N (Berlin) jest tramwajem jednokierunkowym, trójczłonowym o masie całkowitej 31,0 t, ma długość 27,32 m i szerokość 2,3 m. Pudło wagonu o konstrukcji wykonanej ze stali nierdzewnej opiera się na 3 wózkach napędowych (każdy z nich posiada jedną parę kół tocznych i jedną parę kół napędzanych, każda para kół jest połącznych ze sobą osią portalową), podłoga na całej długości znajduje 350mm powyżej główki szyny, przy wejściach jest obniżona do 300 mm powyżej główki szyny. Wagon posiada impulsowy układ rozruchu, napedzany jest 3 asynchronicznymi silnikami prądu przemiennego o mocy 100kW każdy (każdy z nich napędza jedną parę kół wózka napędowego poprzez wał poprzeczny i dwie przekładnie czołowe, przy czym w I i II wózku napędzana jest przednia para kół, natomiast w III wózku napędzana jest tylna para kół), chłodzonymi płynem, umieszczonymi pod podłogą wzdłuż pojazdu. Pantograf umieszczono w układzie "z włosem" na dachu przedniego członu. Wagon posiada 4 pary drzwi odskokowo-uchylnych, mieści 175 pasażerów w tym 58 na miejscach siedzących (przy założeniu 5 os/m2).

    W latach 1994-1998 producent (najpierw AEG, następnie AdTranz) wyprodukował dla BVG Berlin 105 wagonów tego typu, które otrzymały numery taborowe 1001...1105 (dodatkowo w latach 2000-2003 Berlin zakupił jeszcze 45 podobnych wagonów dwukierunkowych oznaczonych GT6N-ZR).
    Dwa z wagonów GT6N odwiedziły Warszawę.
    Pierwszym z nich był 1004, którego użyczenie było wkładem władz Berlina w obchody 400-lecia stołeczności Warszawy (Berlin jest miastem partnerskim Warszawy). Wagon dotarł w dniu 4 marca 1996r. późnym wieczorem. Stacjonował w zajezdni R-3 Mokotów, skąd początkowo wyjeżdżał tylko na krótkie jazdy próbne. Szybko okazało się że planowana trasa po ul.Marszałkowskiej nie nadawała się do bezpiecznych jazd nisko osadzonego tramwaju więc zdecydowano że do czasu poprawy torowiska i wysepek wagon będzie kursował po al.Jana Pawła II. W dniach 13 kwietnia 1996r.- 31 maja 1996r. berlińczyk kursował planowo na całodziennej brygadzie linii 16. Od 1 lipca 1996r wagon przeniósł się na całodzienną brygadę linii 36. Niskopodłogowy tramwaj budził duże zainteresowanie i zbierał pochlebne oceny od pasażerów stąd władze Warszawy postarały się o przedłużenie (planowanego początkowo na półroczny) okresu wypożyczenia wagonu (jesienią pojawiły się nawet propozycje odkupienia wagonu, niestety nawet mimo obniżki ceny miasta nie było stać na taki zakup). Berliński wagon po raz ostatni kursował liniowo w dniu 30 stycznia 1997r. Kilka dni później wagon został załadowany na platformę i odjechał do Berlina.

    Tramwaj GT6N (Berlin) ponownie pojawił się w Warszawie w 2001r w ramach jazd pokazowych związanych z ogłoszonym przez TW przetargiem na zakup 60 wagonów niskopodłogowych. Tym razem był to wagon o numerze taborowym 1001, niczym jednak nie różniący się od poprzednika. Wagon znajdował się w Warszawie w dniach 17 -27 marca 2001r., stacjonował na zajezdni R-3 Mokotów i przez kilka dni kursował na linii 36 po czym powrócił do Berlina.

    Źródło: http://tramwar.pl/twtebe.html

    #warszawa #tramwaje #ciekawostki
    pokaż całość

    źródło: be1001-09-z-2.jpg

...to tylko najnowsze aktywności użytkownika drzewkonieszczescia

Zobacz wszystkie dodane znaleziska, komentarze i wpisy korzystając z menu powyżej.

Osiągnięcia (4)