•  

    Mirki, pomocy.
    Firma dzwoni i zaprasza na jakieś pokazy, a że ten numer jest regularnie obdzwaniany, chciałbym się dowiedzieć skąd on się u nich wziął. Jako że to mój służbowy numer, a w pracy dużo ludzi dostaje podobne telefony, podejrzewam że ktoś nielegalnie sprzedał bazę telemarketerom, więc chciałbym dobrać się im do dupy i przetrzeć szlak na kolejnych dzwoniących.
    Zabrałem się za dochodzenie swoich prawa w związku z RODO, wiem że powinni mnie informować o przetwarzaniu danych, o przekazywaniu danych innym podmiotom i o źródle danych, oczywiście nic z tych rzeczy nie miało miejsca.
    Poniżej moja korespondencja z BOK firmy wydzwaniającej, jeśli ktoś z was zna się na #rodo #daneosobowe #prawo , to może podpowiedzieć co dalej? Czy mogą żądać dodatkowych danych i to na papierze ode mnie tylko po to żeby mi wskazać kto jest Inspektorem Danych w firmie? No i jak nie przetwarzają danych, skoro niby wykreślili numer?

    pokaż spoiler #rodo #prawo #telefony #telemarketing #oszukujo #kiciochpyta
    pokaż całość

    źródło: rodo.jpg

    •  

      @Cinkciarz: mam jeszcze pytanie. Z jakiej firmy do Ciebie dzwonili? W sensie na czyje 'polecenie'. Do mnie dzwoniła firma Olitel na zlecenie firmy Philipiak. Co zabawne, przesłuchałem nagranie z rozmowy (ze swojego telefonu) i babka na pytanie jak weszli w posiadanie mojego numeru odpowiedziala: 'numer jest udostępniony przez zewnętrzną firmę i wybierany przez program komputerowy i nie widzę tego numeru... nie widzę z jakim numerem się łączę'.
      Jest to rozwinięcie slawnego 'numer zostal wylosowany', z tym ze bardziej probuja zagmatwac i zwalic wine na inna, tajemnicza firme + chca wywinac sie od przetwarzania danych osobowych bo przeciez 'nie widza numeru z ktorym sie lacza'.
      I teraz tak, mamy firmę:
      - Philipiak - firma ta zleca marketing firmie:
      - Olitel - ktora ma swoich konsultantow (zapewne wyposazonych w telefony i sluchawki), oraz:
      - Firme X - ktora posiada program z baza danych (lub co gorsza losujacy) numerow.

      Jak dla mnie, troche brak technicznych mozliwosci, aby program z ktorego korzysta firma Olitel byl zupelnie niezalezny od nich i ze oni nie przetwarzaja tych numerow. Babka powiedziala ze zaznaczy ze nie ja chce zeby dzwonili - czyli musi przetworzyc dane i przypisac do tego numer brak zgody. Ale nawet jesli, to nadal firma Philipiak zleca caly ten marketing i to ona odpowiada za caly ten cyrk. Jprdl, ale oni probuja stosowac rozmyta odpowiedzialnosc...
      Znalazlem jednak orzeczenie SN [1] w ktorym jest ze odpowiedzialnosc i nalozenie ew kary jest na 'przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, który zlecił innemu podmiotowi wykorzystanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego'.

      Zaluje troche, ze nie podalem np mojego imienia i miasta - wtedy juz by przetwarzala dane osobowe ( ͡° ͜ʖ ͡°)
      I zastanawiam sie czy jak dostane taka odpowiedz jak Ty, to czy nie zaryzykowac i nie przeslac im potwierdzenia ze to moj nr (umowe z zakrytymi wrazliwymi danymi). Chetnie bym podrazyl temat.
      O i jeszcze jedno. Jestem ciekaw czy nagrywali rozmowe ze mna (na 99% tak), bo mnie nie poinformowali o tym...

      [1] http://www.sn.pl/sites/orzecznictwo/orzeczenia3/iii%20szp%207-15.pdf
      pokaż całość

    •  

      Moim zdaniem oni wykorzystując numer do dzwonienia, "przetwarzają" go, pomimo że telemarketer go nie widzi.

      @Cinkciarz: Wydaje mi się że masz całkowitą racje, aczkolwiek założę się, że będą wierzgać i mówić że nie wykorzystują. Generalnie ja widzę tutaj dwie drogi i dwa naruszenia:
      1. Ochrona danych osobowych. Tutaj jeśli chodzi o to przetwarzanie to wedle definicji RODO:

      „podmiot przetwarzający” oznacza osobę fizyczną lub prawną, organ publiczny, jednostkę lub inny podmiot, który przetwarza dane osobowe w imieniu administratora;

      „przetwarzanie” oznacza operację lub zestaw operacji wykonywanych na danych osobowych lub zestawach danych osobowych w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany, taką jak zbieranie, utrwalanie, organizowanie, porządkowanie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, ujawnianie poprzez przesłanie, rozpowszechnianie lub innego rodzaju udostępnianie, dopasowywanie lub łączenie, ograniczanie, usuwanie lub niszczenie;

      Tak więc pomimo iż nie widzą numeru to modyfikują dane (mogą zaznaczyć, że nie chcesz kontaktu lub zaktualizować miejscowość bo o nią na wstępie pytają) oraz wykorzystują - i nie ważne że nie widzą numeru, że to 'wybrał' program firmy trzeciej - go do połączenia ze mną. Dodatkowo nie dopełnili oni obowiązków, ponieważ jako końcowy podmiot który kontaktuje się ze mną, nie przestawili mi wszystkich informacji (obligatoryjnie) o administratorze danych, celu przetwarzaniu, nagrywaniu połączenia (o ile była nagrywana), etc. Dodatkowo pomimo mojej późniejszej wyraźnej prośby nadal nie poinformowali mnie o administratorze danych, pomimo iż jest to ich obowiązkiem (i nie ma tłumaczenia, że 'jestem tylko konsultantem i proszę pisać na 'bok')
      Jeśli chodzi o udostępnienie tych danych na żądanie np. mailem etc, mają prawo (a zapewne też obowiązek) zidentyfikować osobę której te dane dotyczą. Nie jest określone w ustawie w jaki sposób:

      art 12, ust. 1: [...] Informacji udziela się na piśmie lub w inny sposób, w tym w stosownych przypadkach – elektronicznie. Jeżeli osoba, której dane dotyczą, tego zażąda, informacji można udzielić ustnie, o ile innymi sposobami potwierdzi się tożsamość osoby, której dane dotyczą.

      Jednak zaraz punkt niżej jest:

      2. Administrator ułatwia osobie, której dane dotyczą, wykonanie praw przysługujących jej na mocy art. 15–22. [...]

      Ponadto, według mnie, bycie właścicielem numeru, a dane osobowe dotyczące numeru nie muszą być ze sobą powiązane. Numer może być firmowy, ale wszelkie dane osobowe są powiązane ze mną. Więc wydaje mi się, że udowodnienie faktu, iż oni dzwonili na numer który podałem (podanie imienia i nazwiska osoby dzwoniącej, datę, godzinę i zarys/cel rozmowy) powinno wystarczyć do identyfikacji.

      2. Prawo telekomunikacyjne art 172:

      1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.

      Firma która do mnie dzwoniła (Olitel) użyła automatycznego systemu wywołującego (nie istotny jest fakt czyj to jest system, oni go używają) i wykorzystała telekomunikacyjne urządzenie końcowe [1] (mój telefon komórkowy) w celu marketingu bezpośredniego. I to na nich spoczywa obowiązek aby udowodnić moją zgodę na ten kontakt.

      [1] telekomunikacyjne urządzenie końcowe - urządzenie telekomunikacyjne przeznaczone do podłączenia bezpośrednio lub pośrednio do zakończeń sieci;
      pokaż całość

    • więcej komentarzy (9)

...to tylko najnowsze aktywności użytkownika katefoxconn

Zobacz wszystkie dodane znaleziska, komentarze i wpisy korzystając z menu powyżej.