•  

    Witajcie!

    Wczoraj całkiem fajnie odebraliście mój wpis o F1. Niestety nie ustrzegłem się błędów, których nie udało się edytować. Oczywiście w sezonie 2010 Cosworth nie był jedynym dostawcą silników. Była to tylko alternatywa dla zespołów. Dzisiaj dalszy ciąg moich wypocin o F1 i karierze Roberta. W poprzedniej części nie ustrzegłem się kilku błędów, wynikało to z tego, że wciąż jestem początkującym fanem F1, choć ten sport podoba mi się coraz bardziej i to nie tylko ze względu na Kubicę. Zapraszam do czytania. Część 3 będzie krótsza ;)

    - Sezon 2011

    Sytaucja w F1:
    - FIA wprowadza ponownie 107% rule (kierowca, który nie wykręci 107% czasu lidera Q1 nie bierze udziału w wyścigu. Znalazła zastosowanie już w pierwszym wyścigu sezonu, gdzie nie zakwalifikowali się zawodnicy teamu Hispania F111.
    - Zakazane zostają „Team Orders”, czyli polecenia od teamów wpływające na wyniki zespołów i niejednokrotnie wpływające na ostateczny wynik nie tylko wyścigu ale i ostatecznej klasyfikacji.

    - Zmniejszona zostaje maksymalna wysokość tylnego dyfuzora do 125 mm. Miało to zlikwidować problem podwójnych dyfuzorów generujących znacznie wyższą siłę docisku.
    - Zablokowany zostaje wymyślony przez McLarena system F-Duct – mały wlot powietrza na „masce” samochodu przed kierowcą wpływający na aerodynamikę auta. Nazwa pochodzi od umiejscowienia tego wlotu na wysokości literki F w nazwie sponsora „VodaFone”.
    - Powraca system KERS (zablokowany przez FOTA po konflikcie z FIA), jednak nie jest obowiązkowy
    - Zmieniają się regulacje aero - tylne skrzydło było ruchome (DRS), zabroniono regulacji przedniego skrzydła (stałe aero).
    - Planowano aby do stawki włączony został 13 zespół, jednak żaden z zespołów nie spełnił wymogów FIA.
    - Pirelli zostaje wybrane na dostawcę opon po rezygnacji Bridgestone.
    - Wprowadzona zostaje „godzina policyjna” czyli zakaz pracy nad bolidami od północy do 6 rano jeśli treningi zaczynają się od 10 lub do 7 rano jeśli treningi zaczynają się o 11.
    - Renault zajmuje 5 miejsce w klasyfikacji konstruktorów a jego kierowcy po jednym razie stają na najniższym stopniu podium. Mistrzem konstruktorów zostaje Red Bull a Mistrzem wśród kierowców zostaje Sebastian Vettel.

    Robert Kubica "wygrywa testy" w nowym modelu Renault. Niestety krótko po tym (6 lutego) ma miejsce ten fatalny wypadek, o którym powiedziane zostało już wszystko. Rozpoczyna się jego żmudna rehabilitacja i mnóstwo cierpienia. Na jego miejsce w Renault wchodzi "Quick Nick", czyli nasz stary kumpel z BMW Sauber. Do 23 kwietnia Kubica przebywał w szpitalu. Ostatnia operacja, mająca na celu przywrócenie ruchomości jego ręki miała miejsce 28 sierpnia. Cały rok 2011 dla Roberta to lekarze, szpitale, operacje i tak w kółko. Jak się później okazało, Robert Kubica miał już zawarty przedwstępny kontrakt z Ferrari, co mogło pchnąć jego karierę na najwyższy szczebel. Jego zespół Renault zajmuje 5 miejsce w klasyfikacji konstruktorów a jego kierowcy po jednym razie stają na najniższym stopniu podium. Mistrzem konstruktorów zostaje Red Bull a Mistrzem wśród kierowców zostaje Sebastian Vettel.

    - Sezon 2012

    Sytuacja w F1
    - W sezonie 2011 w stawce były dwa zespoły o bardzo mylącej nazwie. Lotus będący sponsorem Renault miał też swój zespół o nazwie Team Lotus i korzystał z silników Renault wobec tego były dwa zespoły mające w nazwie zarówno Lotus jak i Renault. Ostatecznie w 2012 żaden zespół nie miał w nazwie Renault, gdyż ten producent wycofał się z rywalizacji a zespół powstały na jego podstawie zmienił nazwę na Lotus F1 Team, zaś zespół Team Lotus Renault stał się Caterham F1. Porąbane.
    - Zakazano zmiany mapowania silnika między kwalifikacjami a wyścigiem.
    - Uniemożliwiono zespołom stosowanie „blown-off diffusers”, w których cały bajer polegał na tym, że nawet jeśli kierowca nie wciskał gazu to w silniku zachodziło wymuszane spalanie paliwa w taki sposób aby z rury wydechowej nieprzerwanie wylatywały spaliny, które spływając na dyfuzor kreowały docisk.
    - Zabroniony został system regulacji wysokości zawieszenia, który pozwalał zmieniać wysokość prześwitu w zależności od sytuacji na torze i dzięki temu uzyskiwać optymalną stabilność w każdej części toru.
    - FIA postanowiła zajrzeć także do boksów i zabroniła stosowania helu jako gazu zasilającego klucze pneumatyczne używane do zmiany kół. Powodowało to zwiększenie prędkości obrotowej kluczy o 30%. Zabronione zostało rzekomo ze względu na koszty takiej przewagi. Jak wiadomo hel do zasilania kompresora jest nieco droższy od powietrza.

    - Używanie systemu DRS zostało zabronione, gdy w danej strefie obowiązywała „żółta flaga”.
    - Kolejny raz mistrzostwo konstruktorów zwycięża Red Bull Racing a kierowców Vettel, chociaż trzeba przyznać, że na początku sezonu Red Bull nie dominował i dopiero druga część sezonu pozwoliła zdobyć tytuł.

    Robert Kubica niestety zaczyna rok pechowo - w styczniu łamie nogę w dokładnie tym samym miejscu, w którym była złamana rok wcześniej podczas rajdu. Znów wraca do szpitala, na szczęście na krótko. W sezonie 2012 Kubica zaczyna swoją przygodę ze startami w rajdach, będące swoistą rehabilitacją dla Roberta. W swoim pierwszym starcie w rajdzie odnosi zwycięstwo z minutową przewagą nad drugim zawodnikiem.

    - Sezon 2013

    Sytuacja w F1
    - Był to kolejny rok dominacji Red Bulla, z którym Vettel zdobył kolejne Mistrzostwo i a RedBull został mistrzem konstruktorów. W tym sezonie zespół obydwóch kierowców umieścił na podium.. Trzeci w "generalce" Mark Webber zamienił się względem pozycji z zeszłego roku z Kimi Raikkonenem. (3 --> 5; 5--> 3). Taka ot ciekawostka.

    - Ze względów bezpieczeństwa używanie systemu DRS zostało ograniczone do wyznaczonych stref, co obowiązuje po dziś dzień.
    - "Godzina Policyjna" zostaje przedłużona do 8.
    - Mimo, iż wiele zmian i zakazów podyktowanych przez FIA było tłumaczonych „zmniejszaniem kosztów”, podnosząc wpisowe FIA udowodniła, że sama jest łasa na pieniądze. Wpisowe za samą możliwość wystawienia zespołu w F1 wzrosło z $400.000 do $500,000 + $5000 za każdy zdobyty w zeszłym sezonie punkt. Żeby było śmieszniej – urzędujący mistrz świata konstruktorów płaci $6000 za punkt. Idąc tym tropem RedBull aby w ogóle wystartować w sezonie 2013 musiał zapłacić $3,260,000 samego wpisowego. PARANOJA.

    - Zmieniono dopuszczalną wysokość nosa samochodu, co wśród kibiców spowodowało wrażenie, że auta są brzydsze.

    Robert Kubica wziął udział w testach samochodu DTM, jednak nie wystartował w tej serii wyścigowej. W Marcu okazało się, że Robert wystartuje w WRC2 jako kierowca w zespole fabrycznym Citroena. Robert od początku „szedł grubo”, co pozwalało mu osiągać świetne czasy i ostatecznie w debiucie zostać mistrzem WRC 2. Jego starty były liczone też w WRC, jednak tam nie odniósł tak spektakularnego sukcesu w klasyfikacji generalnej. W międzyczasie wypłynęły słuchy o tym, że Robert odbył „jazdy” w symulatorze bolidu F1 należącym do Mercedesa.

    - Sezon 2014

    Sytuacja w F1:
    - Kończy się era V8 i ostatecznie z torów wyścigowych znika charakterystyczny wysoki dźwięk, który zostaje zastąpiony cichszym i bardziej basowym dźwiękiem V6. W opinii kibiców nowe silniki nie brzmią zbyt ciekawie i dostają przydomek kosiarek. Dodatkowo w tym sezonie do łask powróciło turbodoładowanie używane ostatni raz w 1988 roku.
    - Minimalny wymagany przez FIA przebieg silnika przed wymianą został zwiększony do 4000 km (wcześniej było to 2000 km).
    - System KERS ewoluuje w system ERS-K, który wykorzystuje już nie tylko energię kinetyczną ale również cieplną. Jest to jednak mocne uproszczenie. W rzeczywistości silniki stały się znacznie bardziej skomplikowane.

    - Zakazane zostanie stosowanie dodatkowych „pustych” uchwytów na kamery, które były luką w przepisach wykorzystywaną do zwiększenia możliwości aerodynamicznych bez zamiaru użycia ich do montażu kamery.
    - Wprowadzono system punktów karnych przyznawanych w zależności od szkodliwości przewinienia. Uzbieranie 12 punktów oznacza zawieszenie na 1 wyścig.
    - W skrzyniach biegów zakazano zmiany przełożeń z wyścigu na wyścig. Przed sezonem zespoły muszą zadeklarować „długość” poszczególnych przełożeń w skrzyni. Oznacza to, że na torach z długimi prostymi skrzynia biegów nie będzie mogła zostać zoptymalizowana pod kątem maksymalnej prędkości a na torach krętych nie zostanie „skrócona”, by poprawić przyśpieszenia.
    - Jeden producent silników mógł dostarczać je maksymalnie 4 zespołom. Zespoły mogły użyć tylko 5 sztuk silników w całym sezonie (wcześniej 8 szt.) a użycie 6 jednostki oznacza start z Pit Lane, gdzie prędkość dodatkowo ograniczono ze 100 do 80km/h.
    - Wprowadzono stałe numery startowe, wybierane przez zawodnika na okres jego kariery. Mistrz ma prawo zmienić numer na 1.
    - Zaczęto przyznawać podwójnie punkty w ostatnim wyścigu, co miało na celu uatrakcyjnić rywalizację i przedłużyć ją do końca sezonu, aby Mistrz nie był pewny swego sukcesu już na kilka rund przed końcem sezonu.
    - Wprowadzono zmiany w kwalifikacjach. Ze względu na obowiązek startu pierwszej dziesiątki na oponach używanych w Q3 niektórzy kierowcy dla ich oszczędności w ogóle nie startowali w Q3. Od 2014 roku najlepsi kierowcy startują na oponach używanych w Q2.
    - W tym sezonie nosy samochodów przybrały mocno kontrowersyjne kształty. Bardzo wiele aut wyglądało jak by do ich nosa przyczepiono dildo.
    - Przerwana zostaje dominacja Red Bulla a rozpoczyna się era zwycięstw Mercedesa i Lewisa Hamiltona, która trwa po dziś dzień i nie trzeba być wróżbitą by wiedzieć, że bezpośredni wpływ na to miała zmiana silników z V8 na V6.
    - Skład Williamsa to Valtteri Bottas i Felipe Massa. Cóż to były czasy! Takie gwiazdy w naszym poczciwym Williamsie, który to zresztą zdobył najniższy stopień podium w klasyfikacji konstruktorów.

    Robert Kubica rozpoczyna starty w WRC dla zespołu M-Sport, gdzie w dalszym ciągu dawał czadu na OES’ach zdobywając cenne doświadczenie. Nie zdobył tytułu mistrzowskiego a ostateczne miejsce w klasyfikacji nie odzwierciedla starań i tempa Polaka. Niestety mnogość wypadków wpłynęła na ocenę Polaka przez wielu kibiców. Bardzo popularne stało się hasło „Kubica by nie hamował!” – Robert zasłynął niesamowitą prędkością swojego auta w miejscach, w których inni kierowcy jechali zdecydowanie wolniej. Pan Błyskawica!

    - Sezon 2015

    Sytuacja w F1:

    - Honda wraca do F1 jako konstruktor silników i dostarcza je zespołowi McLaren.
    - Jest to ostatni sezon startów zespołu Manor Marussia F1 Team, który pierwotnie nosił nazwę Virgin Racing.
    - Zmniejszono liczbę silników przewidzianych dla zespołów na cały sezon – 4 szt. zamiast 5.
    - Wprowadzono kary nie tylko za wymianę całego silnika ale za poszczególne jego komponenty takie jak system ERS-K.
    - Po raz kolejny w klasyfikacji kierowców zwycięża Lewis Hamilton, który poza nieukończonym Grand Prix Singapuru i GP Węgier staje na podium w każdym pozostałym wyścigu, 10 z nich wygrywając.
    - Mistrzem konstruktorów zostaje – a jakże – Mercedes. Drugi kierowca tego zespołu - Nico Rosberg staje na podium równie regularnie – nie udało mu się to na Węgrzech, we Włoszech, w Singapurze i Rosji. Poza tym zwykle wygrywa wówczas, gdy Lewis akurat nie wygrywa – na najwyższym stopniu podium staje 6 razy. Zespół Mercedesa nie zameldował się na podium tylko podczas GP Węgier i Singapuru. Istna dominacja.
    - W Malezji Sebastian Vettel zdobywa dla Ferrari pierwsze zwycięstwo od czasu GP Hiszpanii w 2013 a dla siebie samego pierwszy raz od GP Brazylii 2013.
    - Bliski naszemu sercu (choć jeszcze wtedy tego nie wiemy), zespół Williamsa zdobywa po raz kolejny 3 miejsce w klasyfikacji konstruktorów, chociaż jego kierowcy indywidualnie meldują się poza podium w generalce. Ferrari zajmuje 2 miejsce. Red Bull poza czołową 3.

    Rober Kubica zakończył jazdę w zespole M-Sport i założył swój team – RK WRT ze sponsorami w postaci Grupy Lotos i Grupy Azoty. Zakupił własne auto i stał się jednocześnie Właścicielem Zespołu, Szefem Zespołu i Kierowcą. W celu ograniczania kosztów i zwiększenia swobody testów, jego zespół nie został zgłoszony jako ekipa WRC. Robert w 2015 kontynuował swoją rajdową rehabilitację i sezon zakończył na 12 miejscu mając po drodze wiele przygód i przeszkód do pokonania (jak wymiana zespołu mechaników w czasie Rajdu Argentyny), jednak nic nie było bez celowe. Z perspektywy czasu można odnieść wrażenie, że rajdy były środkiem a nie celem, o czym zresztą mówił sam Robert.

    - Sezon 2016

    Sytaucja w F1:
    - W Padoku pojawia się zespół Haas F1 Team.
    - Do stawki powraca również Renault przejmując stajnię Lotusa. W stawce mamy 11 zespołów.
    - W tym sezonie w wyniku kontrowersji w związku z zatrudnieniem 17 letniego Maxa Verstappena w sezonie 2015,FIA zmieniła zasady przyznawania swojego „prawa jazdy na bolid”. Od sezonu 2016 aby móc zapłacić haracz...znaczy starać się o super licencje, kierowca musi spełnić szereg wymogów m.in. prawo jazdy, znajomość przepisów F1, doświadczenie w jednomiejscowych seriach juniorskich i 300 km za kierownicą bolidu F1. Swoją drogą niezły paradoks Max nie miał jeszcze prawa jazdy a miał już super licencję w F1.
    - FIA zezwoliła na zwiększenie głośności bolidów, po nieprzerwanej krytyce, że F1 jest po prostu za cicha.
    - Wprowadzono nowe zasady kwalifikacj, z których jednak bardzo szybko się wycofano - Q1 trwało 16 minut, jednak po 7 minucie najwolniejszy kierowca odpadał i nie mógł już poprawić swojego czasu, po kolejnych 90 sekundach odpadał kolejny zawodnik aż wyłonionych zostało 15 najszybszych kierowców, którzy startowali w trwającym 15 minut Q2. W drugiej rundzie, po 6 minucie najwolniejszy kierowca również odpadał co 90 sekund. Podobnie było w Q3.
    - Gruchnęła informacja, że właściciel F1 – Bernie Ecclestone odsprzeda Formułę 1.
    - Dalej dominuje Mercedes. Zmienił się jednak Mistrz Świata Kierowców – został nim Nico Rosberg, który wyprzedził o 5 punktów Lewisa Hamiltona. Wydaje się, że zadecydowało o tym GP Malezji, gdzie Lewis Hamilton nie ukończył wyścigu po awarii bolidu.Co ciekawe w 2016 roku Mercedes nie zajął miejsca na podium tylko raz – w GP Hiszpanii, gdzie obydwa auta nie dojechały do mety.
    - Red Bull wraca na drugi stopień podium w klasyfikacji konstruktorów. Trzecie miejsce dla Ferrari. Williams na piątej pozycji.

    Robert Kubica kontynuował starty swoją Fiestą RS WRC w rajdach, jednak zadebiutował również w wyścigach długodystansowych startując w 12 godzinnym wyścigu w Mugello. W kwalifikacjach wywalczył P3, jednak późniejsze problemy techniczne spowodowały, że jego team nie ukończył wyścigu. Ze smutnych wieści LOTOS zakończył współpracę z Robertem, co miało niebagatelny wpływ na stan konta Roberta i mocno utrudniło stary w rajdach. Ten jednak kontynuował swoją sportową drogę. Wziął udział w Renault Sport Trophy na torze SPA gdzie zajął 3 miejsce. Brał również udział w testach WEC w Bahrajnie, gdzie osiągnął lepszy czas niż kierowcy tego teamu startujący dzień później w wyścigu.

    Kolejna część jutro.

    #kubicawf1 #f1 #kubica #sport #wyscigi #ciekawostki #oswiadczenie
    pokaż całość

  •  

    Kto jest drugi w klasyfikacji Hulkenberga? Ktoś z obecnie jeżdżących ma jakiekolwiek szanse zbliżyć się do Niemca gdyby ten po tym sezonie odszedł?
    #f1

  •  

    Powiem wam jak będzie, Bottas po slabym poprzednim sezonie, postawi się Hamiltonowi oraz z drobną pomocą zespołu wygra minimalnie tytuł. Lecz kilka dni po ostatnim wyscigu ogłosi natychmiastowe zakonczenie kariery. Jego miejsce w Mercedesie zajmie pewien kierowca z Williamsa ( ͡° ͜ʖ ͡°) a do tego zespołu powróci Massa.
    #f1 oraz trochę powrót poryty #powrutcontent

  •  

    Po wygranej Bottasa troche mam flashbacki do Rosberga 2016
    #f1

  •  

    #f1

    moga w trakcie sezonu nanosic poprawki, modyfikowac samochod?

  •  

    Dlaczego macie taki ból dupy do TVP o te 45 minut? Inaczej się nie dało, więc co, lepiej żeby nic nie pokazali?
    #f1

    +: KOXsu
  •  

    Jedyny sposób na obejrzenie prawie całości wyścigu w #tvpis to przekonać jakiegoś grosjeana do wywołania długiej czerwonej flagi po starcie wyścigu ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    #f1

  •  

    Pierdole te tvp od teraz wole na strimach w necie ogladac, niz im ogladalnosc nabijac
    #skoki

  •  

    Co odpierdala tvp mieli pokazywac kontynentala, a tu jakies studio, reklamy i beda przerywać na jakas koszykowke wtf?
    #skoki

  •  

    Kto ma największe szanse na angaż za Roberta Kubicę w trakcie sezonu?
    #f1

    Waszym zdaniem

    • 35 głosów (38.04%)
      Nikt
    • 3 głosy (3.26%)
      Latifi
    • 5 głosów (5.43%)
      Massa
    • 46 głosów (50.00%)
      Ocon
    • 3 głosy (3.26%)
      Ericsson
  •  

    Ważne pytanie dla speców od statystyk: ile razy w historii zdarzyło się, że kierowca z P20 skończył na podium?

    pokaż spoiler (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■)


    #f1

    +: Jojne_Zimmerman, Dalibog +1 inny
  •  

    Kiedy wy sie nauczycie ze reguła 107% dotyczy tylko straty do lidera z q1. W q2, q3 juz ma na znaczenia bo nie jest brana pod uwagę
    #f1

  •  

    Już tęsknię za czasami, gdy na tym tagu były osoby interesujące się sportem, a nie banda debili #f1

  •  

    1.20.436 - jeśli ktoś uzyska taki czas, wówczas czas #kubica będzie odległy o 107%. Oczywiście wiadomo co to znaczy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    #f1

  •  

    W RMF mówili że #kubica wolniejszy od Russella o 4sek (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■)
    #f1

    +: Kamelot
  •  

    Jakich najgłupszych pytań spodziewacie się na tagu? Ja osobiście obstawiam w niedziele na "dlaczego nie tankują"
    #f1

  •  

    Aż musiałem wejść na wykop sprawdzić czy się nie przesłyszałem xddd
    #skoki

  •  

    Czuję, że jeszcze coś pierdolnie w tym tygodniu. Za spokojny był weekend. Powrut to musi być dreszczowiec do samego końca.
    #f1 #kubica

  •  

    Pewnie znowu komuś prądu zabraknie w końcówce jak ostatnio
    #formulae

  •  

    Jak oglądacie #f1 na #netflix to wyłączcie sobie lektora. Z innych ciekawostek to nie wiedziałem, że w piątek, podczas GP, odbywają się ćwiczenia ;)

...to tylko najnowsze aktywności użytkownika tumialemdaclogin

Zobacz wszystkie dodane znaleziska, komentarze i wpisy korzystając z menu powyżej.

Osiągnięcia (3)