w-mroku-historii
POŻAR SZPITALA PSYCHIATRYCZNEGO W GÓRNEJ GRUPIE

W nocy z 31 października na 1 listopada 1980 roku doszło do tragicznego pożaru w szpitalu psychiatrycznym w Górnej Grupie. Brak wody do gaszenia ognia, zamurowane wyjścia ewakuacyjne oraz nieobliczalni pacjenci, uciekający i chowający się przed strażakami - to wszystko sprawiło, że szanse na ratunek były niewielkie. W płomieniach zginęło oficjalnie 56 osób.

Komunistyczna propaganda mówiła o bohaterskiej walce straży pożarnej z żywiołem, jednak to członkowie personelu medycznego okazali się prawdziwymi bohaterami. Narażając własne życie, wracali po swoich pacjentów tam, gdzie strażacy bali się wejść...

Szpital w Górnej Grupie nie cieszył się dobrą opinią. Złe warunki sanitarne oraz wykorzystywanie pacjentów do pracy w sąsiednich gospodarstwach rolnych to nie jedyne mroczne sekrety tego miejsca. Podobno nie wszyscy pacjenci, zamknięci w murach szpitala, byli chorzy psychicznie. Część z nich stanowili ludzie, których nie udało się wtłoczyć w ramy, panującego ówcześnie, systemu.

Władze PRL robiły wszystko, aby opinia publiczna nie poznała wstydliwych szczegółów na temat funkcjonowania placówki oraz chaotycznie przeprowadzonej akcji ratowniczej.

Największą trudnością w ratowaniu ludzi okazali się być najbardziej chorzy pacjenci. Dochodziło do sytuacji, których nie sposób było przewidzieć. Strażacy po wyciągnięciu chorych z palącej się sali, prowadzili ich w stronę wyjścia, gdy nagle uratowani mężczyźni zaczynali się wyrywać i po oswobodzeniu się z uścisku swoich wybawicieli - wracali do swoich sal, prosto w objęcia ognia...

Za bezpośrednią przyczynę pożaru uznano nieszczelność przewodu kominowego. Ogień miał się tam tlić nawet kilka dni przed wybuchem pożaru. Iskra wydostała się z komina i upadła na ściółkę izolacyjną. Doszło do niezauważonego pożaru wewnątrz ścian, po czym ogień przepalił sufit i pożar rozprzestrzenił się na cały budynek.

Tragedia w szpitalu psychiatrycznym stała się tematem piosenki Przemysława Gintrowskiego do słów Jacka Kaczmarskiego, zatytułowanej "A my nie chcemy uciec stąd". Tytuł nawiązywał do sytuacji, gdy pacjenci chowając się przed strażakami, uciekali z powrotem do swoich sal, gdzie szalał ogień:

„Dym coraz gęstszy, obcy ktoś się wdziera
A My wciśnięci w najdalszy sali kąt
"Tędy!" - wrzeszczy - "Niech was jasna cholera!"
A my nie chcemy uciekać stąd.

A my nie chcemy uciekać stąd!
Krzyczymy w szale wściekłości i pokory
Stanął w ogniu nasz wielki dom!
Dom dla psychicznie i nerwowo chorych!”

Na zdjęciu:
Zniszczony szpital w Górnej Grupie, fotografia zrobiona kilka dni po pożarze.

#wmrokuhistorii #historia #polska #katastrofa #ciekawostki #xxwiek #pozar #gruparatowaniapoziomu
+34
Fix
#katastrofa #ekologia #wypadek #gdansk Dla dla pana Adamowicza...Bez komentarza... +46
w-mroku-historii
KATASTROFA W ABERFAN - DZIEŃ, W KTÓRYM ZGINĘŁY WSZYSTKIE DZIECI

21 października 1966 roku w Aberfan zginęło 116 dzieci, żywcem pogrzebanych w szkole. W ciągu kilku minut życie straciło całe najmłodsze pokolenie walijskiej wioski.

Tego pamiętnego dnia dzieci w miejscowej szkole Pantglas Junior School rozpoczęły lekcje o 9 rano. O 9:15, chwilę po tym, jak wszyscy zasiedli w ławkach, na budynek szkoły obsunęła się lawina 150 000 ton rozmokniętej gleby. Cała szkoła została pogrzebana pod obsuwiskiem, które nastąpiło na skutek prac górniczych dokonywanych w tych okolicach.

W budynku przebywało wówczas aż 116 dzieci - niemal wszyscy najmłodsi z okolicy. Poza nimi życie w zasypanej szkole straciło 28 nauczycieli i pracowników. Pierwszy minister Carwyn Jones powiedział, że "dzień katastrofy był jednym z najczarniejszych w całej historii nowoczesnej Walii".

Katastrofa była następstwem prac górniczych na terenie sąsiadującym ze szkołą. W efekcie rutynowego procesu prowadzonego przez lata, spiętrzyły się tam olbrzymie masywy gleby i gliny. Po kilku dniach ulewnych deszczy, nasyp załamał się, a olbrzymia masa ruszyła w dół zbocza. Była to tak wielka ilość gleby, że uderzyła z siłą tsunami i pogrzebała doszczętnie budynek szkoły oraz kilka pobliskich domów, wdzierając się przez okna do wnętrz. Wiele osób zginęło natychmiast, inne umierały przez uduszenie.

Kilkoro dzieci, które udało się uratować, bo nie znajdowały się w budynku szkoły, cierpiało z powodu stresu pourazowego jeszcze przez wiele lat. 8-letni wówczas Jeff Edwards przez ponad 2 godziny leżał zagrzebany w ziemi z twarzą przyciśniętą do twarzy koleżanki, która zmarła w wyniku uderzenia. Dziś 58-letni, mężczyzna twierdzi, że ciągle miewa koszmary i epizody depresyjne w wyniku katastrofy.

Szefowie kopalni doskonale wiedzieli o ryzyku osunięcia się ziemi. Władze lokalne już w 1963 roku wyrażały zaniepokojenie z powodu obecności składowisk nad szkołą podstawową, to kierownictwo NCB (państwowa spółka węglowa) w tym regionie ignorowało ten temat. Nie zrobiono nic, aby zapobiec tragedii, a mimo to nikt nigdy nie stanął przed sądem. Nikt też nie stracił pracy.

Na zdjęciu:
Miejsce katastrofy tuż po tragedii.

#wmrokuhistorii #historia #europa #katastrofa #walia #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu
+711
positiveVibe
Udało mi się być w jednym z najgorszych miejsc. Rzeka Kartuska. Wieczorem wrzucę filmik, bo fajnie nie było jak wymylo tłuczeń z torowiska i zaczęli się wszyscy kopać.
#gdansk #katastrofa #plywajzwykopem #burza
+53
beQuick
@beQuick: 87 lat temu, 11.05.1931 r., podczas lotu ćwiczebnego na samolocie typu SPAD zginął pil. Jerzy Wieniawa-Długoszowski. Około godziny 17:20 z nieznanych przyczyn zahaczył lub spadł na przewody wysokiego napięcia łączące #grudziadz z elektrownią w Gródku. Samolot stanął w płomieniach po czym runął do Wisły, pil. Jerzy Wieniawa-Długoszowski poniósł śmierć na miejscu.

Jerzy Józef Wieniawa-Długoszowski (Długoszewski*) urodził się 19.12.1898 r. w Częstochowie. W listopadzie 1918 r. na ochotnika wstąpił do Wojska Polskiego. Początkowo służył w 1 Pułku Ułanów, w grudniu 1918 r. przeniósł się do lotnictwa. W kwietniu 1919 r. mianowany został podporucznikiem, rok później trafił na front w barwach 21 EN. W czasie wojny polsko-bolszewickiej wielokrotnie odznaczył się, wykonując liczne akcje bojowe. W trakcie jednego z lotów wywiadowczo–łącznikowych w dniu 3.07.1920 r. jego zadaniem było zbadanie ruchu nieprzyjaciela w rejonie Izasław–Szepietówka–Połonna–Lubań–Hryców oraz zrzut rozkazów dla grupy gen. Szymańskiego w Borysowie. Zadanie wykonywał z obs. Olgierdem Tuskiewiczem, lot trwał ponad 3 godziny, a zadanie utrudniał silny ostrzał z ziemi. Po wykonaniu misji lotnicy zbombardowali oddziały bolszewickie i wylądowali w Starokonstantynowie, gdzie złożyli meldunek. W tym dniu wzbili się ponownie w powietrze w celu ponownego zbadania ruchu bolszewików na linii Miropol–Szepietówka–Izasław–Koskow. Podczas lotu na wyznaczonej linii ich samolot znalazł się pod nieustającym ostrzałem. W okolicy Zasławia pilot ppor. Jerzy Wieniawa–Długoszowski został trafiony kulą wroga w okolice żołądka. Z pomocą obs. Tuskiewicza pilot, tracący co chwilę przytomność, jeszcze 30 min pilotował samolot, który szczęśliwie sprowadził na lotnisko.

Za zasługi na polu walki odznaczony został Srebrnym Krzyżem Orderu Wojennego Virtuti Militari nr 8089, Krzyżem Walecznych, Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz Polową Odznaką Pilota nr 35. Uhonorowany również rumuńską odznaką pilota, orderem „Gwiazdy Rumunii” V klasy oraz (już pośmiertnie) łotewską odznaką lotniczą.

#100lecielotnictwawojskowego #historia #ciekawostki #lotnictwo #samoloty #iirp #wojsko #wojskopolskie #lotnictwoiirp #piloci #katastrofa
+12
beQuick
@beQuick: W dniu 11.05.1921 r. w katastrofie lotniczej na lotnisku mokotowskim w Warszawie zginął pil. inż. Stefan Stec. W niepodległej Polsce wykonał 112 lotów bojowych, zestrzelił jeden samolot oraz jeden balon. Łącznie legitymował się 11 (7) zestrzeleniami. Jeszcze w służbie austriackiej, Stec jako godło osobiste wykorzystywał biało-czerwoną szachownicę. Dnia 1.12.1918 roku rozkazem nr 38 szefa Sztabu Generalnego WP gen. Stanisława Szeptyckiego, szachownica ta przyjęta została jako znak rozpoznawczy samolotów lotnictwa polskiego.

Pośmiertnie został awansowany do stopnia podpułkownika. Za odwagę wykazaną podczas walk z piechotą ukraińską, którą w dniach 7-8.11.1918 r. ostrzeliwał z k.m. z pułapu około 50 metrów, odznaczony został m.in. Srebrnym Krzyżem Orderu Wojennego Virtuti Militari nr 2525, ponadto uhonorowany został trzykrotnie Krzyżem Walecznych, Polową Odznaką Pilota, Krzyżem Kawalerskim Polonia Restituta oraz Krzyżem Niepodległości. Pochowany został na Powązkach, a w 1935 r. jego prochy ekshumowano i przeniesiono na Cmentarz Obrońców Lwowa.

#100lecielotnictwawojskowego #historia #ciekawostki #lotnictwo #samoloty #iirp #wojsko #wojskopolskie #lotnictwoiirp #piloci #katastrofa
+7
Damasweger
Zawsze się zatanawiam, po ki uj politycy się pchają w takie miejsca. Przecież w niczym nie pomogą :| #zofiowka #gornictwo #katastrofa +2
pathykchr
Dzisiaj mija 32 rocznica od wybuchu największej katastrofy ekologicznej.

#katastrofa #czarnobyl
+7
Sweet-Jesus
Dokładnie 32 lata temu doszło do największego wypadku w historii energetyki jądrowej - katastrofy w Czarnobylu.

O godzinie 0:23 (według czasu ukraińskiego 1:23) - w IV bloku Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej im. Włodzimierza Lenina ma miejsce potężny wybuch. W wyniku eksplozji oraz pożaru dochodzi do emisji substancji promieniotwórczych do atmosfery, co stanie się przyczyną skażenia obszaru o powierzchni od 125 000 do 146 000 km² terenu na pograniczu Ukrainy, Białorusi i Rosji.

W następstwie awarii ewakuowano około 300 tysięcy osób, w tym 50 tysięcy z miasta Prypeć, położonego zaledwie 3 kilometry od elektrowni. To na tyle niewielka odległość, że niektórzy mieszkańcy mogli obserwować zniszczoną elektrownię z własnych balkonów. Niedługo później rozpoczęto budowę sarkofagu okalającego ruiny IV bloku, a teren wokół zamknięto, tworząc Czarnobylską Strefę Wykluczenia, która w stanie niemal niezmienionym istnieje do dziś.

źródło: napromieniowani.pl

zdjęcie pochodzi z mojego wypadu do Zony z 2016 gdzie jeszcze można było zobaczyć stary sarkofag

#czarnobyl #prypec #ukraina #katastrofa
+6
trustME
W #usa podczas lotu rejsowego linii Southwest eksplodowal silnik powodujac uszkodzenie okna, co zaś doprowadziło do częsciowego wyssania pasażerki na zewnątrz. Pasażerowie wciągnęli ją z powrotem na pokład, ale mimo to nie przeżyła. 7 innych osób zostało rannych. Piloci sprowadzili samolot bezpiecznie na ziemię przy użyciu drugiego silnika.

https://www.wykop.pl/link/4270069/usa-silnik-samolotu-wybuchl-kobiete-wyssalo-na-zewnatrz/

#lotnictwo #samoloty #usa #katastrofa #wypadkilotnicze
+16
beQuick
@beQuick: 95 lat temu w centrum Krakowa miała miejsce katastrofa samolotu SVA 10 z 2 Pułku Lotniczego. Podczas lotu ćwiczebnego nad miastem o godz. 15.30 od maszyny oderwało się skrzydło. Samolot runął na budynek domu przy ul. Lubicz 30 przebijając się przez dach, strych i eksplodując w mieszkaniu na 2 piętrze, powodując pożar i zniszczenie całej kondygnacji. Z upadającego samolotu wypadł por. obserwator Dąbrowski, który uderzył w dach domu przy ul. Rakowickiej 3 i zawisł martwy na ganku 1 piętra. Zginęli wówczas obaj lotnicy: plut. pil. Franciszek Stefankow, por. obserwator Tadeusz Dąbrowski oraz spalony żywcem mieszkaniec 2 piętra domu przy ul. Lubicz 30, piekarz Ziarkowski, ponadto osiem innych osób zostało rannych. Liczba ofiar i poszkodowanych wydaje się niewielka, biorąc pod uwagę fakt, że wypadek lotniczy miał miejsce w ścisłym centrum miasta, w godzinach popołudniowych. Po więcej szczegółów (w tym dość makabryczny prasowy opis katastrofy) zapraszam na stronę:
http://bequickorbedead.com/snapshot/detail/katastrofa-w-krakowie-12-04-1923-r/

#100lecielotnictwawojskowego #historia #ciekawostki #lotnictwo #katastrofa #samoloty #iirp #wojsko #wojskopolskie #lotnictwoiirp #krakow
+18
rdk88
Trumny z cialami ofiar katastrofy lotniczej na Teneryfie, 1977r.

#ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #historia #lotnictwo #samoloty #katastrofa

Jest rowniez ciekawy dokument na ten temat na YT

https://www.youtube.com/watch?v=I5f1oEpTuSw

Pozdrawiam :)
+6
yosemitesam
#rosja #poczta #drony #katastrofa
W Ułan-Ude, stolicy rosyjskiej Buriacji, zainaugurowano rosyjski program dostarczania przesyłek za pomocą dronów. W uroczystości z okazji pierwszego lotu drona z przesyłką wzięli udział między innymi - głowa Buriacji, Alieksiej Cydenow i Dyrektor Generalny "Poczty Rosji" Nikołaj Podguzow. Pierwszą w historii Rosji przesyłkę za pomocą drona planowano dostarczyć z Ułan-Ude do oddalonej o 15 km. wsi Niżnyj Sajantuj.
Oto fotoreportaż agencji "Flash Siberia" z tego niewątpliwie historycznego wydarzenia:
+7
beQuick
@beQuick: 92 lata temu, 17.03.1926 nad toruńskim lotniskiem, w czasie lotu demonstracyjnego na samolocie SPAD 61 C1 zginął por. pil Eugeniusz Guttmejer. Podczas wykonywania figur akrobacyjnych odpadły skrzydła w jego samolocie. Kadłub z siedzącym w nim pilotem spadł na lotnisko, pil. Eugeniusz Guttmejer poniósł śmierć na miejscu. Pochowany został na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie, pośmiertnie awansowany na stopień kapitana.

Za wybitne czyny bojowe na froncie wojny z bolszewikami odznaczony został Srebrnym Krzyżem Orderu Wojennego Virtuti Militari nr 2499 oraz Polową Odznaką Pilota.

O Samolocie SPAD C61 można przeczytać tu:
http://bequickorbedead.com/snapshot/detail/samolot-poscigowy-mysliwski-spad-61/

#100lecielotnictwawojskowego #historia #ciekawostki #lotnictwo #katastrofa #samoloty #iirp #wojsko #wojskopolskie #lotnictwoiirp #torun
+6
Velominati
#lotnictwo #katastrofa #wydarzenia

According to reports in media a Bombardier Dash 8 Q400 from US-Bangla Airlines has crashed in Kathmandu.
+2
CulturalEnrichmentIsNotNice
Powszechnie się już mówi, że wybuch kamienicy na Dębcu był próbą tuszowaniu morderstwa, bądź też próbą samobójstwa przez Tomasza J. Informacja o tym, że wybuch był wywołane w sposób celowy pojawiła się również w zagranicznych mediach (większość w oparciu o materiał Moniki Ścisłowskiej z Associated Press). Linki do kilku znalezionych przez mnie artykułów:
Collapsed building in Poland may have been blown up. (The Washington Times).
Building collapse in Poland that killed 5 may have been caused by an explosion (Chicago Tribune).
Body of 5th victim of building collapse found in Poland (ABC News)
Building collapse in Poland could have been ‘intentional’, prosecutors say (The Prestwich and Whitefield Guide).
Poland: Building blown up to cover up murder? (Deutsche Welle).
Schrecklicher Verdacht: Explosion in Wohnhaus sollte Mord verdecken (Tag24)
#poznan #wybuch #katastrofa #morderstwo #prasazagraniczna
+8
mistrz_tekkena
#poznan #wybuch #katastrofa #wiadomosci #csiwykop

Nie wiem czy już prasa podała do wiadomości publicznej. Sprawcą jest mąż kobiety, która została dekapitowana. Kobieta chciała od niego odejść, bo był agresywny. Nie mieszkali już razem. Mieli jedno dziecko. Jakiś czas temu sprawca tego wybuchu miał wypadek samochodowy. Dość tajemniczy, bo na prostej drodze uderzył w drzewo, tak się jakoś złożyło, że uderzył stroną pasażera, tam gdzie siedział jego 5 letni syn. Śladów hamowania nie odnaleziono. Dziecko jest w szpitalu w stanie ciężkim. Jego żona w noc wybuchu, chyba około 2 w nocy miała jechać do Wrocławia, prawdopodobnie była to próba ucieczki od męża. Druga zamordowana kobieta to przyjaciółka żony sprawcy, były umówione, że przyjdzie by wyprowadzić rano psa. Niestety została ona zasztyletowana przez męża przyjaciółki. Był z nią też jej mąż/chlopak. Zyje, ale nie wiadomo w jakim jest stanie. Sprawca przezyl i ma poparzone 90% ciala.

pokaż spoiler nic nie sciemniam. Info z pierwszej reki. Znalem ta kobiete z odcieta glowa.
+3463
KubaGrom
Jeszcze w temacie tsunami a propos znaleziska z głównej; w 2014 roku bardzo lokalne tsunami zdarzyło się w Norwegii, wywołując uszkodzenia w miejscowości letniskowej Nord Statland. Wywołało je prawdopodobnie podwodne osuwisko na dnie fiordu:

https://blogs.agu.org/landslideblog/2014/01/30/nord-statland-tsunami/
#katastrofa #norwegia
+1
Armo11
Uwaga drastyczne zdjęcie.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
#piwo #katastrofa
+6
beQuick
@beQuick: W dniu 11.02.1897 r. w Chełmcach urodził się Kazimierz Burzyński, kpt. pilot WP i pierwszy milioner PLL LOT. Po wstąpieniu w szeregi Wojska Polskiego, w dniu 11.01.1919 r. przedzielony został jako pilot do 12 EW (była 1 EWlkp). Już 15.01 tegoż roku wraz z eskadrą wyruszył na front. Brał udział w działaniach wojennych na froncie Galicyjskim oraz Litewsko–Białoruskim. W trakcie trwania swej służby brał (wraz z ppor. obs. Płachtą) udział m.in. w śmiałych lotach wywiadowczych w głąb linii wroga, bombardowaniu parostatków na Berezynie (akcja w dniu 17.04.1920 r.) oraz zwalczaniu artylerii. Z dniem 19.10.1921 r. został zwolniony do rezerwy. W roku 1930, jako oficer rezerwowy, otrzymał przeniesienie z 1 PL do 3 PL. Jako jeden z najlepszych i najbardziej doświadczonych pilotów komunikacyjnych, był instruktorem pilotów Polskiej Linii Lotniczej Aerolloyd Spółka. W roku 1936 jako pilot PLL LOT był pierwszym Polakiem, który osiągnął 1 milion przelecianych kilometrów. Do rozpoczęcia II Wojny Światowej wylatał łącznie około 1,4 mln kilometrów.

Za czyny dokonane podczas wojny polsko–bolszewickiej odznaczony został Srebrnym Krzyżem Orderu Wojennego Virtuti Militari nr 2175, Krzyżem Kawalerskim Polonia Restituta, Złotym Krzyżem Zasługi z Mieczami, Krzyżem Walecznych a także Polową Odznaką Pilota nr 94.

#100lecielotnictwawojskowego #historia #ciekawostki #lotnictwo #katastrofa #samoloty #iirp #wojsko #wojskopolskie #lotnictwoiirp #lot
+12
Adaslaw
9 letni Ruben Van Assouw - jedyny ocalały z katastrofy lotu Afriqiyah Airways 771 (2010 rok). Na pokładzie było 104 osoby.

Strona wiki.

#lotnictwo #katastrofa #ciekawostki #jedyny #ocalaly
+10
beQuick
@beQuick: Śmierć por. Langa to niestety nie jedyna tragedia jaka wydarzyła się 4.02.1920 r. Tego dnia z misją wywiadowczą wystartowali por. pil. obs. Kazimierz Swoszowski oraz ppor. obs. Feliks Błaszkiewicz z 6 EW. Z nie do końca wyjaśnionych przyczyn ich Hannover Roland CL II wpadł w korkociąg i runął na ziemię. Zginęli obaj lotnicy.

#100lecielotnictwawojskowego #historia #ciekawostki #lotnictwo #katastrofa #samoloty #iirp #wojsko #wojskopolskie #lotnictwoiirp
+4
beQuick
@beQuick: Dokładnie 98 lat temu, w katastrofie samolotu Aviatik C III śmierć poniósł instruktor ławickiej szkoły pilotów por. pil. Wiktor Lang.

#100lecielotnictwawojskowego #historia #ciekawostki #lotnictwo #katastrofa #samoloty #iirp #wojsko #wojskopolskie #lotnictwoiirp
+9
beQuick
@beQuick: Inż. Władysław Zalewski o samolotach rozpoznawczych Ansaldo A-300 (1924 r.):

"... Jeszcze parę lat temu, gdy się miały pojawić na lotnisku w Warszawie pierwsze płatowce „A 300'", oglądałem rysunek profilu skrzydła tego płatowca, oraz jego dane charakterystyczne. Odrazu uderzyło mnie to, że profil zastosowano słaby, mający mały współczynnik największej siły nośnej (Kyma), a dano mu wielkie obciążenie na jednostkę .powierzchni. Wynik takiej kombinacji był do przewidzenia następujący: wielka szybkość przy lądowaniu, a więc trudne i ryzykowne lądowanie; ociężałość w locie przy szybkości cokolwiek zmniejszonej; niski pułap; niemożność przeciążania płatowca. — Druga rzecz co mnie tak samo zdziwiła, to jak „na oko" już nawet szacowany, za mały ogon. Później przeliczyłem dla tego ogona współczynnik, podług którego sam obliczałem powierzchnie ogonów płatowców; wypadł o wiele mniejszy. Byłem więc przekonanym, że ogon jest za mały. Płatowiec ten musiał więc być słabo statecznym przy nawet normalnej szybkości lotu a całkiem niestatecznym przy szybkości zmniejszonej, szczególniej przy lądowaniu. W moich oczach płatowiec ten stał się odrazu zdyskwalifikowanym. Późniejsza paroletnia obserwacja, zdaje się, zupełnie potwierdziła moje wnioski.
[...]
Teraz, jeżeli do opisanych powyżej wad płatowca powstałych wskutek błędnych założeń aerodynamicznych przy jego projektowaniu, dodać błędy konstrukcyjne i błędy wykonania, objawiające się w tem, iż u płatowców „A 300". jak i u „Balilla" obrywają się łatwo podwozia, łamią się koła i zdarzały się jakieś defekty w locie, wskutek których lotnicy tracili życie, pozatem jeżeli dodać, że pomieszczenie dla lotników i amunicji jest w płatowcach tych za ciasne, i że siła nośna ich jest, jak dla wymagań wojska, mała, można wyciągnąć wniosek, że takich płatowców nie powinno się nawet darmo przyjmować dla wojska i bezwzględnie powinno się przerwać ich dalszą fabrykację. Fabryka wyrabiająca ja powinna przejść już dawno na wyrób innych, bezpieczniejszych i łatwiejszych do pilotowania płatowców. ...
"


Źródło: Lotnik

#historia #ciekawostki #lotnictwo #katastrofa #samoloty #iirp #wojsko #wojskopolskie #wojna #lotnictwoiirp
+9
robert5502
3 godziny temu popelnilem wielka historyczna pomylke! Kupilem pieprzone piwo bezalkoholowe- sztuk 6 (╯︵╰,) . Dzis piatek, jutro sobota, a do sklepu 3 km i oczywiscie pada. Po chuja w ogole produkuja piwo bezalkoholowe, w podobnycj butelkach do tego normalnego?? #oszukujo !! Unia powinna sie tym zajac! Kurna.. mac jeszcze tacha ruszyc nie moge (╯︵╰,) #bekaztransa #gownowpis #gozkiezale #katastrofa #kierowcy #pracatruckeramnierozpierdziela +5
Permanent-Travel
Mirabelki i Mireczki,

Dzisiaj chciałbym zaprezentować Wam miejsce będące jednym z najlepiej rozpoznawalnych symboli Beskidu Śląskiego. Jest ono o tyle ciekawe, że wybierając się tam, można na własne oczy zobaczyć konsekwencje inwazyjnej ludzkiej ingerencji w środowisko naturalne, której skutkiem była jedna z największych klęsk ekologicznych w Polsce w XXI wieku. Zapraszam na Malinowską Skałę!

Link do znaleziska: Malinowska Skała - niemy świadek klęski ekologicznej w Beskidzie Śląskim

Poniżej wołam osoby, które wyraziły chęć otrzymywania powiadomień o nowych wpisach. Jeśli ktoś chciałby dopisać się do listy, proszę o zostawienie plusa przy przeznaczonym do tego komentarzu pod niniejszym wpisem. Zachęcam również do obserwacji pierwszego tagu, którym opatrzone zostało linkowane znalezisko (tag autorski).

Dodatkowe tagi: #turystyka, #historia , #geografia, #podrozujzwykopem, #gruparatowaniapoziomu, #ciekawostki, #ciekawostkihistoryczne, #katastrofa, #ekologia, #przyroda, #zanieczyszczeniepowietrza i jakby nie było, trochę też #niemcy
+234
johnitoo
Zombie w samolocie ? A ten Pan odziany w koszulę to przez przypadeg się tam znalazł ? Nie sądzę. ( ͡º ͜ʖ͡º) #katastrofa #heheszki
#maciarewicz
+1
27er
"Wnuczek będzie sie cieszy"
- czyli dziesiąki częsci po wypadku Miga-29 pod Kałuszynem :D
Myślałem, że za PIS rząd zrobi pokazówkę, jak sprzata się miejsce katastrofy, bo każdy element się przyda. Tym bardziej, że sprawa wypadku jest nieco tajemnicza.
Nie ma to jak narzekac na to, że jakies elementy zostały po 10x cieższym Tupolewie, a po małym Migu, gdzie mogli zrobić pokazówkę, to ludzie chodza sobie na spacery i znajdują masę części.
https://fakty.tvn24.pl/ogladaj-online,60/fakty-28-12-2017,802061.html
- od 6:50

#mig29 #wojsko #katastrofa #neuropa #dobrazmiana #polska #ciekawostki
+45
Dziekan5
#katastrofa #podsumowanie
Ten rok zaliczam do mało udanych... ( ͡° ʖ̯ ͡°)
+1
emerjot
#lotnictwo #katastrofamiga29 #mig #katastrofa #wojsko To jeszcze jakiś śmigłowiec się rozbił? Czy to tylko profesjonalizm "naszych" mediów? Nie wiem co gorsze... +4
m....u
Zrobiłem mape ;)
źródło danych: wikipedia.org

#ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #katastrofa #czarnobyl #mapy #mapporn
+7
nama
Rypło. Jest już coś co idzie na główną?

#katastrofa #lamiacawiadomosc
+10
FrankJUnderwood
Był rok 1966. Polska Ludowa przygotowywała się do obchodów 1000. rocznicy Chrztu Polski. Jednym z projektów mających uczcić to wydarzenie był program budowy “tysiąca szkół na tysiąclecie”. W praktycznie każdej części Polski można było natknąć się na place budowy, na których powstawały przyszłe gmachy edukacyjne.

Program ten nie ominął również Wrocławia. W stolicy Dolnego Śląska jednym z beneficjentów programu miała być Wyższa Szkoła Rolnicza. To właśnie w ramach tej uczelni przy placu Grunwaldzkim wznoszony był nowy gmach Wydziału Melioracji. Jego budowę rozpoczęto już w roku 1965, ale do roku 1966 udało się zbudować jedynie betonowy szkielet budowli. Terminy goniły, zaś cała inwestycja stała pod groźbą kolejnych opóźnień i nie wykonania założonego planu.

22 marca 1966 był dniem chłodnym i wietrznym. Pomimo tego, budowa gmachu musiała przebiegać dalej. Od świtu na placu budowy trwał wzmożony ruch - do pracy, poza zwykłymi robotnikami, przystąpili również więźniowie oraz uczniowie budowlanki, odbywający na budowie obowiązkowe praktyki. Podczas, gdy murarze stawiali ścianki działowe inni robotnicy zajmowali się wylewaniem betonu w połączenia stropowe. Przed południem udało się nawet zamontować prefabrykowaną płytę elewacji zewnętrznej. O godzinie 14:15, jednak, w konstrukcję uderzył silny podmuch wiatru. Cały szkielet budynku nagle zaczął się chwiać, zaś robotnicy usłyszeli trzask pękających zbrojeń. Przeczuwając, co się stanie, wielu z nich rzuciło się do ucieczki, niekiedy wyskakując z pięter. W zaledwie kilka sekund cała konstrukcja zawaliła się - z czteropiętrowej konstrukcji została tylko kupa gruzu.

Służby ratunkowe przybyły na miejsce tragedii dość szybko - oprócz strażaków, milicji i pogotowia ratunkowego na miejsce wysłano również żołnierzy, zaś Wrocławskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego zaangażowało do akcji 200 robotników, dźwigi oraz koparki. Wkrótce, na miejscu znalazło się prawie 800 ratowników, przeczesujących gruzowisko w poszukiwaniu rannych. Łącznie, udało się odnaleźć dziesięć ciał - pięciu robotników, trzech więźniów i dwóch uczniów budowlanki.

Śledztwo w sprawie katastrofy rozpoczęło się już 23 marca, pod przewodnictwem ówczesnego wiceministra budownictwa Ryszarda Gerlachowskiego. Bardzo szybko wyszło na jaw, iż konstrukcja budowana była w sposób niezgodny ze sztuką budowlaną. Szkielet budynku nie był praktycznie w żaden sposób zabezpieczony przed podmuchami wiatru, gdyż nie wmurowywano w nim ścian czy też innych elementów mogących usztywnić konstrukcję. Konstrukcja co prawda rosła w oczach, ale tak naprawdę - w wyniku zaniedbań i pośpiechu - była jedynie tykającą bombą zegarową. Goły szkielet budynku był szczególnie narażony na działanie sił poziomych - a w dniu zawalenia się budowli wiatr w porywach osiągał prędkość do 18 m/s - według obliczeń śledczych wystarczającą do rozchwiania budynku i zawalenia go.

Oprócz komisji rządowej, własne śledztwa prowadziły zarówno prokuratura, jak i Służba Bezpieczeństwa. Już niedługo po katastrofie rozpoczęły się aresztowania domniemanych winnych. Wśród nich znaleźli się kierownik budowy Józef Drapała, były kierownik budowy Bogdan Majcherkiewicz, inspektor nadzoru budowlanego Benedykt Świtalski, dyrektor Zarządu Inwestycji Szkół Wyższych Jan Zygmunt, projektant techniczny Leszek Zgagcz oraz kierownik grupy budów Zbigniew Stasin. Wszystkim z nich postawiono zarzuty sprowadzenia niebezpieczeństwa katastrofy budowlanej. Proces, prowadzony przed Sądem Wojewódzkim we Wrocławiu, trwał prawie rok. Ostatecznie, Józef Drapała i Bogdan Majcherkiewicz skazani zostali na kary 5 lat pozbawienia wolności. Pozostali oskarżeni również otrzymali wyroki więzienia, wahające się od 18 miesięcy do 3,5 roku. Sam gmach Melioracji został odbudowany na tych samych fundamentach - stoi do dziś.

#historia #historiajednejfotografii #prl #wroclaw #katastrofa
+141
l-da
W Rosji doszło do katastrofy ekologicznej w miejskim zbiorniku wody pitnej.
#rosja #ekologia #katastrofa
beQuick
@beQuick: Dnia 6.10.1923 r. w Zatoce Puckiej doszło da katastrofy łodzi latającej Macchi M-9, w wyniku której śmierć ponieśli por. pil. Ludwik Patalas (Virtuti Militari nr 8073) oraz kpt. obs. Wiktor Karczewski (Virtuti Militari nr 3020).

Na pułapie około 1000 m samolot wpadł w korkociąg, rozpadł w powietrzu i runął na Półwysep Helski od strony Zatoki Gdańskiej. Przyczyną katastrofy była awaria silnika, usterka techniczna oraz najprawdopodobniej błąd pilota (wprowadzenie maszyny w zbyt ostry zakręt). Po katastrofie Ludwika Patalasa i Wiktora Karczewskiego wstrzymano loty na samolotach Macchi M-9.

http://bequickorbedead.com/article_detail/virtuti_militari-pilots-patalas-ludwik-por-pil/
http://bequickorbedead.com/article_detail/virtuti_militari-observers-karczewski-wiktor-adam-kpt-obs/

#historia #ciekawostki #lotnictwo #wypadek #katastrofa #wojsko #wojskopolskie #iirp #puck
+7
Mordeczkens
Erupcja wulkanu na Filipinach w 1991 roku i ktoś, kto nie chce mieć z tego powodu większych kłopotów. #wulkan #katastrofa +2
Kellyxx
Liczba zabitych w trzęsieniu ziemi w Meksyku wzrosła do co najmniej 319 osób. Rannych blisko 5000. Niestety coraz częściej pod gruzami znajdowane są już tylko ciała.
Na fotografii ukazany jest mężczyzna który stracił swoją rodzinę podczas trzęsienia ziemi.
#meksyk #katastrofa #trzesienieziemi #historiajednejfotografii
+6
beQuick
@beQuick: W dniu 10.09.1893 r. w Osławicy w powiecie sanockim urodził się Kazimierz Swoszowski, por. pil. obs. WP. Po wybuchu I Wojny Światowej powołany został do wojska austro-węgierskiego i skierowany do Szkoły Obserwatorów i Pilotów w Wiener Neustadt, po skończeniu której walczył na froncie włoskim jako obserwator.

W grudniu 1918 r., po powrocie do kraju, zgłosił się do służby w lotnictwie polskim. Przydzielony został jako pilot do eskadry lwowskiej kpt. Stefana Bastyra (późniejszej 6 EW). Brał udział we wszystkich walkach III Grupy Lotniczej kpt. Bastyra, wypełniając nieraz najtrudniejsze misje. Por. pil. Swoszowski był pierwszym polskim zwycięzcą w walce powietrznej z samolotem ukraińskim nad Lwowem. W okresie od lipca 1919 r. do początku lutego 1920 r. dowodził 6 EW stacjonującą w Tarnopolu. Jako dowódca tejże eskadry również brał czynny udział w lotach bojowych.

W dniu 4.02.1920 r. wyleciał wraz z por. obs. Feliksem Błaszkiewiczem na samolocie typu Roland. Podczas lotu maszyna wpadła w korkociąg i wbiła się w ziemię. Zginęli obaj lotnicy. Pochowany został na cmentarzu w Sanoku. Dekretem Naczelnego Wodza L. 2299 z dnia 9.09.1920 r. został pośmiertnie zatwierdzony w stopniu kapitana w Korpusie Wojsk Lotniczych (z dniem 1.04.1920 r.).

Por. Swoszowski za męstwo i wybitne zasługi dla lotnictwa pośmiertnie został odznaczony Srebrnym Krzyżem Orderu Wojennego Virtuti Militari nr 8131 oraz Polową Odznaką Pilota i Obserwatora.

http://bequickorbedead.com/article_detail/virtuti_militari-the_deads-swoszowski-kazimierz-por-pil-obs/

#historia #ciekawostki #lotnictwo #wypadek #katastrofa #wojsko #wojskopolskie #iirp #virtutimilitari
+2
CCTVm8
Czy wiesz ze...

Trzesienie ziemi w #meksyk ktore wystapilo 08/09/2017, mialo moc porownywalna do wybuchu najwiekszej termonuklearnej bomby, zdetonowanej przez ZSRR w latach 60?

Trzesienie ziemii o manitudzie 8.35 w skali Richtera, uwalnia energie o mocy 50 megaton TNT! Co przekladajac na "dzule" oddaje cale 210 PJ. Jest to potezna energia, ktora moze wywolac ogromne zniszczenia na obszarach powyzej 250km od punktu zero.

Tsar Bomba, najwieksza bomba termonuklearna zdetonowana w 1961 roku przez ZSRR, uwolnila energie 50 mega ton. Jest to zaskakujacy wynik, poniewaz bomba zdetonowana nad Hiroszima w 1945 roku, razila energia o wartosci 15 kilo ton. Tsar bomba, po wybuchu wywolala trzesienia ziemii o wartosci od 5 do 5.2 w skali richtera, a fala uderzeniowa obkrazyla ziemie dokladnie trzy razy!

Nie trudno sie domyslec, jakie skutki wywoluja takie trzesienia i eksplozje. Sa to m.in. Tsunami, zapadanie sie gruntow, zniszczenia budynkow oraz smierc wielu osob.

#dziendobry #ciekawostki #trzesienieziemi #wybuch #eksplozja #rosja #wojna #militaria #historia #nauka #fizyka #meksyk #usa #katastrofa #tsunami
+19
Kellyxx
KOLEJNY HURAGAN, KTÓRY UDERZY PONOWNIE W KARAIBY - JOSE OSIĄGNĄŁ JUŻ 3. KATEGORIĘ.
#katastrofa #huragan #karaiby
+1
Impresjonista
Kompilacja rozbijających się samolotów. #gownowpis

#wypadek #katastrofa #lotnictwo #wybuch #technologia #gif
+1
Pokaż następne