ziri88
Ciekawe czemu zmienili trasę?
#flightradar24 #lotnictwo #aircraftboners
+5
Baron_Al_von_PuciPusia
Polska rezygnuje z ćwiczeń Ample Strike z powodu trwającego uziemienia Su-22 <<< znalezisko
Polskie samoloty bojowe Su-22 pozostają uziemione po katastrofie MiGa-29, ponieważ mają ten sam system katapultowania; dlatego maszyny nie wezmą udziału w ćwiczeniu Ample Strike we wrześniu 2018 roku w Czechach - poinformowało Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych.

(...) Zastępca rzecznika prasowego dowódcy generalnego RSZ ppłk Marek Pawlak poinformował PAP, że wycofanie Su-22 z manewrów ma związek z katastrofą myśliwca MiG-29, który w lipcu rozbił się w okolicach Pasłęka (woj. warmińsko-mazurskie). "Dopóki Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego nie zakończy prac, oba typy samolotów są w Polsce uziemione" - powiedział Pawlak.

Ciekawe jak tam z dostępnością F-16, z 70%? Pytanie. Czyli z 30 maszyn by było.

Zdjęcie historyczne, edycja 2017, a w tle suczka.

#polska #lotnictwo #czechy #wojsko #su22 #amplestrike
+5
pawel_tarnobrzeg
Iran zaprezentował nowy myśliwiec, ponoć samodzielnie zaprojektowany i w całości zbudowany w Iranie. Myśliwiec nazywa się Kowsar. Nie wydaje się wam że to kopia amerykańskiego F-5 z lat 60.?

Po lewej rzeczony Kowsar, po prawej F-5 w służbie sił lotniczych Maroka.

pokaż spoiler https://fakty.interia.pl/swiat/news-iran-prezentuje-nowy-mysliwiec-musimy-rozwijac-wojsko,nId,2621264
https://www.rp.pl/Swiat/308219982-Iran-zaprezentowal-nowy-samolot-mysliwski-Kowsar.html


#samoloty #aircraftboners #lotnictwo #januszelotnictwa #wojsko #militaryboners
+18
elady1989
#dziendobry oto kolejna postać z cyklu #dzielnipolacy - zachęcam do obserwowania, a także samodzielnego dodawania postaci Polaków dzielnych i odważnych w różnych dziedzinach życia ( ͡° ͜ʖ ͡°)

DziśStanisław Skalski- ur. 27 listopada 1915 r. w Kodymie, zm. 12 listopada 2004 r. w #warszawa – podporucznik pilot lotnictwa wojskowego II RP, major pilot Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie, podpułkownik (ang. wing commander) Królewskich Sił Powietrznych, generał brygady pilot Ludowego #wojsko Polskiego, as myśliwski okresu #iiwojnaswiatowa o najwyższej liczbie zestrzeleń wśród polskich pilotów. Odznaczony m.in. Krzyżem Złotym i Krzyżem Srebrnym Orderu Wojennego Virtuti Militari. Po 1989 r. - polityk.

- Absolwent Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie (XI promocja, 67 lokata.
- Walczył we wrześniu 1939 r., będąc dowódcą klucza w 142. Eskadrze Myśliwskiej.
- Od jesieni 1940 r. - walczył w #anglia, uczestniczył m.in. w powietrznej bitwie o Anglię:

Po kampanii wrześniowej Skalski przedostał się z Rumunii przez Konstancę, Bejrut i Włochy do #francja, a w styczniu 1940 r. został stamtąd skierowany do #wielkabrytania. Po przeszkoleniu na brytyjskich samolotach, pod koniec sierpnia został przydzielony do brytyjskiego 501 Dywizjonu Myśliwskiego Royal Air Force, w składzie którego wziął udział w bitwie o Anglię. Latał myśliwcem Hawker Hurricane. Już pierwszego dnia, 30 sierpnia r. zestrzelił bombowiec He 111. W ciągu kolejnych dni zestrzelił kilka dalszych samolotów (31 sierpnia Messerschmitt Bf 109, 2 września 2 Bf 109, lecz sam musiał przymusowo lądować). 5 września 1940 r. sam został zestrzelony nad Anglią, lecz mocno poparzony zdołał z trudem wydostać się z płonącej kabiny i wyskoczyć ze spadochronem, odniósł przy tym kontuzję. Do latania powrócił pod koniec października 1940 r.. 8 listopada 1940 r. zaliczono mu zespołowe zniszczenie Bf 109

- Dowodził eskadrą w dywizjonie 306 i 316, dywizjonem 317, eskadrą zwaną „Cyrkiem Skalskiego” w Tunezji, brytyjskim dywizjonem 601 na Malcie i w końcu 133 Polskim Skrzydłem Myśliwskim.
- Oficjalnie zaliczono mu zestrzelenie 18 i 11/12 samolotów oraz 2 prawdopodobnie.
- W 1947 r. powrócił do #polska, gdzie został przez władze stalinowskie oskarżony o zdradę i skazany na karę śmierci, po czym wyrok zamieniono na dożywocie.
- Został zrehabilitowany w 1956 r.
- Autor wspomnień z kampanii wrześniowej pt. Czarne krzyże nad Polską.
- Zmarł 12 listopada 2004 r.. Został pochowany na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. W pogrzebie uczestniczył m.in. były prezydent RP na uchodźstwie Ryszard Kaczorowski oraz przewodniczący Samoobrony Andrzej Lepper. W imieniu żołnierzy WP Zmarłego pożegnał ówczesny zastępca dowódcy Sił Powietrznych gen. dyw. pil. Stanisław Targosz.
W 2005 roku powstał film dokumentalny reżyserii Zbigniewa Kowalewskiego pt. „Spętany anioł” zawierający m.in. liczne wypowiedzi samego generała[17].

- W 2008 r. powstał wyreżyserowany przez Agnieszkę Bujas film „Żyłem, jak chciałem” opowiadający o losach Stanisława Skalskiego.

- W 2007 r. ukazała się biografia generała autorstwa Katarzyny Ochabskiej pt. „Stanisław Skalski”, wydana jej nakładem własnym, bez nr ISBN.
- W 2015r. Grzegorz Sojda i Grzegorz Śliżewski opublikowali kolejną biografię tego lotnika pt.: „Generał pilot Stanisław Skalski : portret ze światłocieniem.

więcej: https://pl.wikipedia.org/wiki/Stanis%C5%82aw_Skalski_(lotnik)

#ciekawostki #historia #lotnictwo #gruparatowaniapoziomu #samoloty
+21
hudi77
#flightradar24 #lotnictwo #samoloty #radom Dziś odbyły się pierwsze przyloty i treningi na AirShow Radom +15
creative1222
Z dzisiaj ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#lotnictwo #samoloty #pdk
+6
ZaufanaTrzeciaStrona
Tablica na lotnisku Gatwick po awarii systemów. Szacowana częstotliwość odświeżania ok. 1 minuty. #lotnictwo +148
tRNA
#flightradar24 #lotnictwo #aircraftboners #samoloty #fotografia

Pierwszy raz widzą dwa lecące samoloty koło siebie <3

pokaż spoiler Zdjęcie robione kalkulatorem HP ( ͡° ʖ̯ ͡°)

https://www.flightradar24.com/SAS1824/1d9283bb
https://www.flightradar24.com/SAS7608/1d928560
+1
myrmekochoria
Samoloty Fokker po zezłomowaniu według zasad Traktatu Wersalskiego, Europa 1919 rok

#starszezwoje - blog ze starymi grafikami, miedziorytami, rysunkami z muzeów oraz fotografiami

#historia #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #gruparatowaniapoziomu #fotohistoria #lotnictwo #myrmekochoria
+31
elady1989
#dziendobry oto kolejna postać z cyklu #dzielnipolacy - zachęcam do obserwowania, a także samodzielnego dodawania postaci Polaków dzielnych i odważnych w różnych dziedzinach życia ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Dziś Jan Zumbach - ps. Kaczor Donald, Johan - ur. 14 kwietnia 1915 r.w Ursynowie, zm. 3 stycznia 1986 r. w #paryz – podpułkownik dyplomowany pilot Wojska Polskiego, podpułkownik (ang. Wing Commander) Królewskich Sił Powietrznych, as myśliwski Polskich Sił Powietrznych na obczyźnie.

- Był wnukiem szwajcarskiego emigranta i synem Eugeniusza, który posiadał podwójne obywatelstwo: polskie i szwajcarskie. Sam posiadał obywatelstwo szwajcarskie. W latach 1922-1935 mieszkał w Bobrowie k. Brodnicy (woj. pomorskie (II Rzeczpospolita)), gdzie jego ojciec uzyskał pohakatowski majątek ziemski. Matka pochodziła z okolic #plock, ze starej rodziny ziemiańskiej.
- W 1935 r.ukończył Gimnazjum Polskie im. Marszałka Stanisława Małachowskiego w Płocku.
- W 1936 r. wstąpił na ochotnika do lotnictwa i służby wojskowej, dokonując oszustwa, gdyż do #wojsko wstąpić mogły jedynie osoby posiadające polskie obywatelstwo. Jako dowód tożsamości przedstawił dokument, który nie podawał jego obywatelstwa. - W 1938 r. ukończył Szkołę Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie (XI promocja, 52 lokata), został promowany na podporucznika pilota.
- Przed #iiwojnaswiatowa służył w 111 eskadrze myśliwskiej. Na skutek kolizji z samochodem, który rozstawiał oświetlenie do nocnych lotów, przy lądowaniu w maju 1939 r. trafił do szpitala, a następnie przeszedł rehabilitację. Po wybuchu wojny nie udało mu się odnaleźć swojej jednostki i 17 września przedostał się z #polska do #rumunia. Następnie przez Bejrut dotarł drogą morską do #francja

- Po przybyciu do Francji, tak jak pozostali polscy lotnicy, został skierowany do Centrum Wyszkolenia Lotnictwa Polskiego w bazie Lyon-Bron.
- 13 maja 1940 r. został przydzielony do I Klucza Kominowego (Kr) dowodzonego przez majora Krasnodębskiego. Klucz ten został przydzielony do francuskiego dywizjonu GCD I/55, chroniącego lotniska w Châteaudun, następnie Étampes. Do spotkań z nieprzyjacielem dochodziło jednak rzadko i Zumbach nie odniósł tam sukcesów bojowych. Pod koniec kampanii francuskiej Zumbach został przydzielony do klucza dowodzonego przez Franciszka Skibę. Po ewakuacji do Bordeaux 16 czerwca, 21 czerwca Jan Zumbach został ewakuowany do #wielkabrytania (na statku „Kmicic”).

-W Wielkiej Brytanii Jan Zumbach został 2 sierpnia 1940 r. przydzielony do polskiego dywizjonu myśliwskiego 303, stacjonującego na lotnisku Northolt i latającego na myśliwcach Hawker Hurricane Mk I. Dywizjon ten wszedł do akcji w końcowej, trzeciej fazie bitwy o #anglia. Pierwsze zwycięstwo Zumbach odniósł 7 września 1940 r., zestrzeliwując dwa bombowce Dornier Do 17. W toku bitwy o Anglię, do 27 września zestrzelił ponadto 5 myśliwców Bf 109 i bombowiec He 111 oraz 1 Bf 109 prawdopodobnie.

- 23 grudnia 1940 r. Jan Zumbach został odznaczony Krzyżem Srebrnym Virtuti Militari, a 1 lutego 1941r. po raz pierwszy Krzyżem Walecznych. 9 maja 1941 r. lądował awaryjnie na skutek zestrzelenia. W 1941 r.zestrzelił dwa Bf 109 i jeden prawdopodobnie. 20 października otrzymał brytyjskie odznaczenie Distinguished Flying Cross (DFC). Po odpoczynku od służby bojowej między grudniem 1941r., a marcem 1942 r., kiedy służył w jednostce treningowej, powrócił do Dywizjonu 303 ze stopniem kapitana, obejmując w nim dowództwo jednej z eskadr. 17 maja 1942 r. został wyznaczony dowódcą dywizjonu 303; funkcję tę sprawował do grudnia 1942 r.. Podczas operacji nad kontynentem w 1942 r. zestrzelił myśliwiec Fw 190 i dwa prawdopodobnie oraz zespołowo dwa bombowce niemieckie. W styczniu 1943 e. otrzymał stopień Wing Commandera, czyli podpułkownika.

- 15 kwietnia 1943 r. został dowódcą 3. Polskiego Skrzydła Myśliwskiego. W tym okresie ukończył Wyższą Szkołę Lotniczą. 1 września 1943 r. otrzymał brytyjski stopień Squadron Leader. Od 4 sierpnia 1944 r. do 30 stycznia 1945 r. dowodził 133. Polskim Skrzydłem Myśliwskim. 30 stycznia 1945 r. przeniesiono go do 84. Grupy Myśliwskiej. 7 kwietnia 1945 r. został wzięty do krótkotrwałej niewoli, z której powrócił 12 maja 1945 r.
- W październiku 1946 r. wystąpił ze służby wojskowej i zamieszkał w Szwajcarii.

-Podczas II wojny światowej zestrzelił, według oficjalnych danych, 13 samolotów na pewno i kilka prawdopodobnie. Oprócz Virtuti Militari, został odznaczony czterokrotnie Krzyżem Walecznych i dwukrotnie brytyjskim Distinguished Flying Cross (DFC with Bar).

- Po II wojnie światowej Zumbach pędził żywot awanturnika. Zajmował się przemytem, był współwłaścicielem firmy lotniczo-taksówkarskiej, która prowadziła działalność przemytniczą, a następnie – posługując się pseudonimem Johnny "Kamikaze" Brown – walczył jako najemnik w #afryka.
- W 1962 r. przyjął ofertę utworzenia lotnictwa Katangi i dowodzenia nim. Zorganizował zakup Douglasów A-26 Invaderów, które stały się trzonem lotnictwa Katangi, zwerbował pilotów i mechaników. Lotnictwo Katangi pod jego dowództwem bombardowało siły rządowe Konga. Pod koniec roku siły lotnicze kontyngentu szwedzkiego ONZ zniszczyły większość lotnictwa Katangi. Po upadku secesji Zumbach uciekł z polskimi pilotami do Angoli.

- W 1967 r. ponownie powrócił do Afryki, tym razem w związku z propozycją dowodzenia lotnictwem Biafry. Oprócz faktycznego dowodzenia Zumbach brał osobiście udział w nalotach nielicznych bombowców biafryjskich na rządowe pozycje nigeryjskie. Podczas nalotu na lotnisko w Makurdi zabił szefa sztabu armii nigeryjskiej. Również ta secesja zakończyła się klęską, co w sporej mierze spowodowane było nadużyciami pośredników w zakupie broni i sprzętu wojskowego.

Jan Zumbach zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach 3 stycznia 1986 we Francji, został pochowany w Polsce na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie (kwatera D 4 rz. 3 m. 2). Władze francuskie zamknęły śledztwo w sprawie jego śmierci bez podania powodów jego zamknięcia do wiadomości publicznej.

- Jan Zumbach jest jednym z głównych bohaterów powieści „Ofensywa szulerów” Jakuba Ćwieka.
- Charakterystyczne malowanie EN951 ‘RF-D’ z logo Kaczora Donalda i Eskadry Kościuszkowskiej nosi jeden z samolotów Spitfire, należących do historycznej eskadry Royal Air Force o nazwie Battle of Britain Memorial Flight (egzemplarz Spitfire Mk Vb numer boczny AB910)

Od piątku można oglądać w #kino #film "303 - bitwa o Anglię" - w tej roli Iwan Rheon z #graotron :)

#ciekawostki #lotnictwo #samoloty #historia #gruparatowaniapoziomu
+27
Tajgeree17
Przed drogimi Mirkami samolot który co do urody mógł by konkurować z każdą używaną wówczas przez Polske konstrukcją.
Piękny, włoski Cant Z-506B. Niestety dostarczono tylko 1 egzemplarz dla naszego lotnictwa, konkretniej dla Morskiego Dywizjonu lotniczego, a szkoda ( ͡° ʖ̯ ͡°).
#lotnictwo #aircraftboners #2wojnaswiatowa #marynarkawojenna #militaria #samoloty
+19
elady1989
#dziendobry oto kolejna postać z cyklu #dzielnipolacy - zachęcam do obserwowania, a także samodzielnego dodawania postaci Polaków dzielnych i odważnych w różnych dziedzinach życia ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Dziś gen. brygady Witold Aleksander Urbanowicz - ur. 30 marca 1908 r. w Olszance, zm. 17 sierpnia 1996 r. w #nowyjork – pilot Polskich Sił Powietrznych, podpułkownik (ang. Wing Commander) Królewskich Sił Powietrznych, as myśliwski, pamiętnikarz, dowódca Dywizjonu 303.

- Urbanowicz rozpoczął naukę 1 września 1925 r. w Korpusie Kadetów Nr 2 w Modlinie, a od następnego roku w Chełmnie.

- 16 października 1930 r. wstąpił do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie, którą ukończył w 1932 r., w wieku 24 lat.
- Jako podporucznik obserwator został skierowany do służby w nocnym dywizjonie bombowym 1 Pułku Lotniczego w #warszawa.
- W 1933 r. ukończył kurs pilotażu, a następnie Kurs Wyższego Pilotażu w Grudziądzu, po czym został przeniesiony do lotnictwa myśliwskiego.
- Już jako pilot latał w eskadrach: 113, a następnie 111 „Kościuszkowskiej”. Po tym, jak drugą z nich przeniesiono tymczasowo do bazy przy granicy z #zsrr z zadaniem odpędzania samolotów rozpoznawczych WWS naruszających polską przestrzeń powietrzną, Urbanowicz miał w sierpniu 1936 r. zaliczyć swe pierwsze zwycięstwo w walce powietrznej (gdy ponawiane ostrzeżenia nie dały rezultatu, miał zestrzelić samolot, prawdopodobnie rozpoznawczy R-5, tłumacząc później, że odpowiedział na wrogi ogień). Ten i inne incydenty, w których zachował bezkompromisową, „niedyplomatyczną” postawę (m.in. srogie potraktowanie Willego Messerschmitta, przyłapanego na szpiegowaniu w pobliżu polskiego hangaru wojskowego) zadecydowały o przeniesieniu go do szkolnictwa – do Dęblina na stanowisko instruktora pilotażu (gdzie otrzymał swój przydomek – „Kobra”). Wielu znanych pilotów z okresu #iiwojnaswiatowa zdobyło pierwsze szlify pod jego okiem.
-1 marca 1935 r. został awansowany na porucznika ze starszeństwem z 1 stycznia 1935 r. i 36. lokatą w korpusie oficerów aeronautyki.

- Wojna zastała Urbanowicza w trakcie ćwiczeń w powietrzu w szkole w Dęblinie. Latając na starym myśliwcu P.7a, mimo starć z nieprzyjacielem nad Dęblinem i Ułężem, nie zdołał strącić żadnej niemieckiej maszyny. Gdy jego samolot został zniszczony na ziemi, dostał rozkaz doprowadzenia grupy podchorążych do #rumunia, skąd miał odebrać rzekomo dostarczone tam #samoloty Morane-Saulnier MS.406 i Hurricane. Wobec niedostarczenia do Rumunii samolotów, Urbanowicz wrócił z granicy do kraju w celu kontynuowania walki.
- Pochwycony przez oddział #armiaczerwona , uciekł wraz z dwoma podoficerami tego samego wieczora i po trzech dniach dołączył do swojego oddziału w Rumunii, skąd niebawem przetransportowano ich do #francja. W Istres zakwaterowano go wraz z oddziałem w prymitywnych barakach, nie dając większych nadziei na rychły udział w walce z #niemcy, wobec czego w końcu stycznia 1940 r. Urbanowicz znalazł się w grupie pilotów, która przyjęła zaproszenie wstąpienia do brytyjskich dywizjonów RAF-u i przeniósł się do #wielkabrytania .

-Jako pilot 145 Dywizjonu myśliwskiego RAF, Urbanowicz rozpoczął 4 sierpnia loty operacyjne w Bitwie o #anglia. 8 sierpnia strącił pierwszego Messerschmitta Bf 109. 11 sierpnia zestrzelił kolejnego, ale zwycięstwo to nie zostało zaliczone do oficjalnej statystyki.
- 12 sierpnia zestrzelił jeszcze Ju 88. 21 sierpnia objął dowództwo eskadry „A” w polskim dywizjonie 303. 6 września strącił Bf 109, którego pilotował Hauptmann Joachim Schlichting, dowódca III./JG 27.
- 7 września, będąc wciąż w randze porucznika, mimo oporów części dowództwa Polskich Sił Powietrznych, został mianowany dowódcą dywizjonu 303 po ciężko poparzonym w walce majorze Krasnodębskim. Tego dnia w ataku na klucz około 40 bombowców strącił Dorniera Do 17 i prawdopodobnie kolejnego Bf 109.
- 15 września, w dniu uważanym przez wielu za decydujący o wyniku Bitwy o Anglię, prowadząc atak dywizjonu na osłanianą przez myśliwce formację 60 bombowców, zaliczył zestrzelenie kolejnych dwóch Do 17. 25 września strącił Heinkla He 111, by nazajutrz osiągnąć swój rekordowy wynik 4 samolotów zestrzelonych jednego dnia – 2 Ju 88, Bf 109 i Bf 110. Powtórzył to osiągnięcie w trzy dni później, strącając trzy „109-ki” i jednego Do 17. 21 października zdał dowództwo Dywizjonu 303 por. Hennebergowi.

- Przez pewien czas pracował w dowództwie 11 Grupy Myśliwskiej, a od 15 kwietnia do 1 czerwca 1941 r. dowodził 1 Polskim Skrzydłem Myśliwskim (dywizjony 303, 306 i 308). Nie był jednak popularny wśród polskich władz lotniczych i w czerwcu 1941 r. został odsunięty od latania i wysłany do #usa z serią odczytów dla Polonii amerykańskiej w celu naboru ochotników do #wojsko. - Służył w szkolnictwie lotniczym w Wielkiej Brytanii, po czym jesienią 1942 r. został oddelegowany do Waszyngtonu na stanowisko zastępcy attaché lotniczego przy polskiej ambasadzie.

- We wrześniu 1943 r. Urbanowicz ochotniczo wstąpił (jako gość) do amerykańskiej 14 Armii Lotniczej walczącej na froncie chińskim. Po krótkotrwałym pobycie w dywizjonach 16 i 74, 23 października 1943 r. został przydzielony do słynnego dywizjonu 75 (75th Fighter Squadron) 14 Grupy Lotniczej, znanego jako „Latające Tygrysy”. Jako pilot tej jednostki, latając na samolocie P-40N Kittyhawk, Polak zasłużył się w bitwie pod Changde, eskortował bombowce i samoloty transportowe. 11 grudnia osłaniając formację bombowców znalazł się sam wobec 6 japońskich myśliwców, z których 2 zestrzelił (prawdopodobnie Nakajima Ki-44).

-W grudniu 1943 r. Urbanowicz powrócił do Wielkiej Brytanii by po krótkim okresie pracy sztabowej zostać ponownie polskim attaché lotniczym w Waszyngtonie. Gdy w lipcu 1945 r. roku rząd #stanyzjednoczone cofnął uznanie Rządowi Polskiemu na Uchodźstwie, płk Urbanowicz przyleciał do okupowanych Niemiec. W październiku 1945 r. został przeniesiony w stan nieczynny. - W 1946 roku został mianowany podpułkownikiem.

- Po zwolnieniu ze służby pozostał w Stanach Zjednoczonych, gdzie przez rok pracował jako statystyk w American Overseas Airlines (AOA) a od listopada 1946 r. do czerwca 1947 r. sekretarz zarządu Związku Chrześcijańskiej Młodzieży Męskiej w Nowym Jorku.
- W drugiej połowie 1947 r. jako przedstawiciel AOA i YMCA przebywał w #polska. Odwiedził wówczas również rodzinną Olszankę i #suwalki, gdzie spotkał się z młodzieżą gimnazjum i Szkoły Podstawowej nr 1. Jak wspominał, w czasie pobytu w Polsce czterokrotnie zatrzymywany był przez funkcjonariuszy Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego, udało mu się jednak uniknąć więzienia i wyjechać za granicę.

- Osiadł wraz z rodziną w Nowym Jorku, gdzie w następnych latach pracował w American Airlines, Eastern Airlines i Republic Aviation jako „production control executive”. Władze RP na uchodźstwie mianowały go pułkownikiem ze starszeństwem z 1 stycznia 1964 r.
- W 1973 r. przeszedł na emeryturę.
- Do 1994 r. był konsultantem w amerykańskim przemyśle lotniczym.
- W czerwcu 1991 r. przyjął ofertę przyjazdu do kraju.
- 11 listopada 1995 r., podczas kolejnej wizyty, Prezydent RP Lech Wałęsa mianował go generałem brygady

Zmarł w szpitalu amerykańskich weteranów na Manhattanie. Pochowany na cmentarzu Our Lady of #czestochowa w Doylestown, Pensylwania, USA.

Witold Urbanowicz zasłynął jako dowódca najlepszego dywizjonu myśliwskiego Bitwy o Anglię w jej decydującej fazie. Z wynikiem 15 pewnych i jednego prawdopodobnego zestrzelenia jako jedyny Polak znalazł się w pierwszej dziesiątce najskuteczniejszych pilotów alianckich tej bitwy. Według oficjalnej statystyki, z wynikiem 17 pewnych i jednego prawdopodobnego zestrzelenia, znajduje się na drugim miejscu na liście najskuteczniejszych polskich asów myśliwskich (za Stanisławem Skalskim). Sam Urbanowicz podawał inną liczbę swoich zwycięstw powietrznych. Tak pisał na ten temat: „Pytano mnie nieraz o moje konto zestrzeleń w czasie II Wojny. Różne źródła podają różne cyfry, więc przedstawiam stan faktyczny. W Bitwie o Wielką Brytanię zestrzeliłem 17 samolotów, na Dalekim Wschodzie 11, z czego 6 samolotów w czasie walk, natomiast 5 samolotów podczas ataków na lotniska japońskie w Chinach i na Tajwanie, w momencie ich startu lub lądowania. Po powrocie z Chin w roku 1944 dokumenty złożyłem w Polskim Inspektoracie Lotnictwa w Londynie”. Był mistrzem pilotażu. Sam twierdził, że nigdy żadna wroga kula nie trafiła w jego samolot.

- Urbanowicz opublikował kilka książek, poświęconych wspomnieniom z wojny („Początek jutra”, Kraków 1966, „Świt zwycięstwa”, Kraków 1971, „Ogień nad Chinami”, Kraków 1963).

- W 2006 r. Szkoła Podstawowa w Olszance przyjęła imię generała. 15 października 2010 szkoły wchodzące w skład Zespołu Szkół nr 3 w Suwałkach, tj. Gimnazjum nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi oraz IV Liceum Ogólnokształcące przyjęły imię generała brygady pilota Witolda Urbanowicza.

- Od 27 stycznia 2011 roku imię gen. bryg. pil. Witolda Urbanowicza nosi 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

- Wizerunek pilota został umieszczony na samolocie myśliwskim MiG-29 nr 40 z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

- 9 listopada 2017 r. został patronem ulicy na terenie dzielnicy Bemowo w Warszawie w miejsce gen. Sylwestra Kaliskiego.

- od piątku można oglądać w #kino #film "303. Bitwa o Anglię" w roli Urbanowicza - Marcin Dorociński , a pod koniec sierpnia "Dywizjon 303. Historia prawdziwa" :)

#historia #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #lotnictwo
+18
piotr-zbies
Jutro w #deblin wylądują dwa pakistańskie myśliwce JF-17 Thunder, nazywane (słusznie) "najtańszymi myśliwcami świata". Będą one obecne na AIR SHOW 2018.

#militaria #militaryboners #lotnictwo #samoloty #aircraftboners #ciekawostki
+19
UniqueMoments
Pierwsza klasa w liniach Emirates
Boeing 777-300ER

#podroze #ciekawostki #podrozujzwykopem #turystyka #lotnictwo zdecydowanie nie #tanieloty ;)
+11
mielonkazdzika
Przyjechal do mnie tesc emerytowany pilot wojskowy. Interesuje sie wszystkim zwiazanym z polskimi pilotami i wojskiem za granica.

Chce go zabrac do #londyn na wycieczke. Moze mi doradzicie co moglibysmy zobaczyc.
Pierwsza atrakcje juz mam:
Polish War Memorial

#uk #lotnictwo #wojsko
+6
beQuick
@beQuick: 17.08.1890 r. w Ulanowie urodził się Stefan Bastyr, mjr pil. inż. WP. Dnia 1.08.1914 r. powołany został do armii austriackiej. Pierwsze miesiące trwania I Wojny Światowej służył w artylerii biorąc udział m.in. w bitwie pod Kraśnikiem. W dniu 1.02.1915 r. na własną prośbę został przeniesiony do lotnictwa jako obserwator. Od 1.11.1915 r. służył w Arsenale Lotniczym w Wiedniu, a następnie w 5 i 10 Parku Lotniczym. W trakcie służby w lotnictwie ukończył szkołę pilotów w Sarajewie oraz szkołę pilotów myśliwskich w Campo Formido. Dnia 1.05.1918 r. awansował do stopnia porucznika i został wysłany na front włoski w składzie 37 kompanii lotniczej (Flik 37/P).

Do Wojska Polskiego wstąpił 1.11.1918 r. we Lwowie. Następnego dnia, już po rozpoczęciu walk polsko–ukraińskich, wraz z innymi lotnikami (ppor. obs. Władysławem Toruniem, por. pil. Eugeniuszem Rolandem i por. obs. Januszem de Beaurain) zajął oraz zabezpieczył lotnisko wraz z parkiem lotniczym na Błoniach Janowskich, którego komendantem został wyznaczony przez Naczelną Komendę Obrony Lwowa w dniu 6.11.1918 r. Dzień wcześniej odbył pierwszy lot bojowy w historii lotnictwa polskiego, podczas którego wraz z por. obs. de Beaurain, z samolotu Hansa-Brandenburg C I (lub Oeffag C II) obrzucili bombami oddział ukraiński znajdujący się w rejonie dworca lwowskiego. W trakcie walk polsko–ukraińskich codziennie wykonywał loty bojowe. Wraz z por. Stefanem Stecem i por. Władysławem Toruniem uznani zostali za jedną z najlepszych trójek operacyjnych w dziejach polskiego lotnictwa wojskowego.
W dniu 8.11.1918 r. (z por. obs. de Beaurain) wykonał lot ze Lwowa do Krakowa w celu zorganizowania pomocy wojskowej dla walczącego Lwowa. Wówczas to, wraz z kpt. pil. Romanem Florerem i por. pil. Stanisławem Jasińskim, po analizie posiadanych środków i sił podjęli decyzje o zorganizowaniu w Galicji pierwszych trzech polskich eskadr lotniczych (Bojowe Eskadry Lotnicze: I i III eskadra w Krakowie oraz II we Lwowie). Już 12.11.1918 r. zorganizował pierwsze loty grupowe. W okresie od 5-22.11.1918 r. wykonał najwięcej lotów bojowych spośród lwowskich pilotów II eskadry (łącznie 28).

Dnia 22.11.1918 r. został awansowany na stopień kapitana oraz objął dowództwo nad Eskadrą Obrony Lwowa. Z dniem 1.04.1919 r. został dowódcą III Grupy Lotniczej oraz kierownikiem III Ruchomego Parku Lotniczego. Kpt. Bastyr był prekursorem wprowadzenia w lotnictwie polskim taktyki lotów grupowych. Na skutek braków sprzętowych podjął decyzję o uruchomieniu produkcji we Lwowie samolotów typu Brandenburg, łącznie udało się zbudować 10 maszyn. Były to pierwsze samoloty powstałe w wolnej Polsce. Jesienią 1919 r., za dotychczasowe zasługi w walce, Naczelny Wódz przyznał mu prawo dożywotniego noszenia odznaki pilota.

Odznaczył się szczególnie wspomagając polskie oddziały w walkach z formacjami ukraińskimi pod Dublanami w początkach grudnia 1918 r., a w 1920 r. w trakcie walk z bolszewikami wyróżnił się w wielu akcjach bojowych przeciwko kawalerii Budionnego, obronie Lwowa oraz w bitwie pod Brodami. W dniu 27.05.1920 r., jako szef lotnictwa 6 Armii, dowodził w powietrzu sześcioma kolejnymi atakami 3 dywizjonu lotniczego podczas ataków na pociągi pancerne stojące na stacji kolejowej Malewannaja i transporty wojskowe nieprzyjaciela. Następnie, wraz z lotnikami amerykańskimi z Eskadry Kościuszkowskiej, dokonywał intensywnych ataków na kawalerię bolszewicką.

Dnia 8.09.1922 pośmiertnie odznaczony został Orderem Virtuti Militari V klasy (nr 2930) za odwagę w boju oraz niezmordowaną pracę organizatora i wybitnego technika lotniczego. W trakcie swej służby wojskowej odznaczony został również: w armii austriackiej Krzyżem Żelaznym II klasy, w Wojsku Polskim czterokrotnie Krzyżem Walecznych, Krzyżem Niepodległości, Krzyżem Obrony Lwowa, Orderem Odrodzenia Polski, Polową Odznaką Pilota.

#100lecielotnictwawojskowego #historia #ciekawostki #lotnictwo #iirp #wojsko #wojskopolskie #lotnictwoiirp #lwow #krakow
+6
DzikiChleb
Kiedy laska mówi, że już nie da rady wziąć więcej ale i tak wpychasz dalej ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°) #lotnictwo #spacex #heheszki #humorobrazkowy
#bekazruchania #seks
+10
p10trek
Kiedy masz licencję za 30k PLN i samolot za 300k PLN a twoja pasażerka i tak woli patrzeć w kierunku spottera ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#lotnictwo #aircraftboners #fotografia #epgd #planespotting #heheszki #mojezdjecie
+9
Kiszka_ziemniaczana_mocy
Tak kończy się fisiowanie do silniejszych ;)
#heheszki #lotnictwo #defilada
+27
Rejptor
#aircraftboners #lotnictwo #wojsko

Od najlepszego fotografa polskiego (i nie tylko) lotnictwa xD BARTEK BERA proszę Państwa
+346
Rejptor
#lotnictwo #aircraftboners #heheszki

Komentatorom TVP nikt nie napisał na karteczce, że lecą F-22 prowadzone przez naszego F-16 i była pełna konsternacji cisza xD Żenada
+17
bob46
Messerschmitt bf109 w pustynnym kamuflazu...
#historia #militaria #drugawojnaswiatowa #lotnictwo #ciekawostkihistoryczne
+18
w_gs
8 maja 1941 - Port lotniczy Nowy Jork-LaGuardia. Mechanicy i inspektorzy Trans World Airlines podczas prac remontowych samolotów transportowych.
#fotohistoria #lotnictwo #samoloty #gruparatowaniapoziomu
+12
piotr-zbies
Wg nieoficjalnych informacji na jutrzejszej defiladzie z okazji Święta Wojska Polskiego pojawią się 4 samoloty myśliwskie F-22 Raptor.

#wojskopolskie #wojsko #militaria #militaryboners #samoloty #lotnictwo #aircraftboners #warszawa
+51
WCB9968
Z okazji Święta Wojska Polskiego małe #rozdajo dla mireczków interesujących się #lotnictwo i #silypowietrzne.
Odznaka rozpoznawcza (rzep) załogi samolotu dyspozycyjnego B737 z 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie.
Więcej informacji o w/w statku powietrznym pod adresem: http://1bltr.wp.mil.pl/pl/1_786.html

Standardowo spośród pulsujących wybiorę osobę przez #mirkorandom , która otrzyma odznakę. Losowanie 15.08 w samo południe ;) Wysyłka na mój koszt w granicach RP.

Udanego świętowania (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■)
+376
iskra-piotr
#ciekawostki Katastrofa lotu Surinam Airways 764 - 7 czerwca 1989 r.

Błąd działania systemu wspomagającego lądowanie (ILS) spowodował, że samolot zszedł ze ścieżki lądowania. Piloci zignorowali komunikaty o zbliżającej się ziemi, sądząc, że są w prawidłowej pozycji. W rzeczywistości zeszli poniżej wysokości minimalnej i po chwili uderzyli skrzydłem w pierwsze drzewo, później w następne, a część skrzydła oderwała się, przez co samolot obrócił się "na plecy" i w tej pozycji rozbił się w lesie.

W katastrofie zginęło 176 osób.

Brzmi znajomo? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Więcej takich ciekawostek lotniczych tutaj: https://www.wykop.pl/link/4470459/najsmutniejsze-ostatnie-slowa-pilotow-na-kilka-sekund-przed-katastrofa/

Wpis jest częścią tagu #codobregonajoemonster - można obserwować, można też nie. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#lotnictwo #samoloty #joemonster
+12
Czarko
W końcu po 5 tygodniach dobry warun na latanie, jeszcze się trafiło z najlepszym instruktorem w klubie.
#lotnictwo #generalaviationboners #nowazelandia #cessna
+11
quickplay-pl
Nocne latanie ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Historia tego wpisu: 1, 2

#lublin #granienapogodnej #quickplay #dcs #lotnictwo #symulatory #gry
+11
kotbehemoth
Człowiek chce sobie odpocząć przy niedzieli, a tu mu myśliwce nad głową napierdalają od bladego świtu.

#lotnictwo
+3
quickplay-pl
Trwają przygotowania przed wieczornym lataniem ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Doszedłem do wniosku, że granie w Ace Combat: Assault Horizon na padzie będzie delikatną profanacją tego miejsca, dlatego postanowiłem wyposażyć się w porządny kontroler i polatać w DCS: World. Efekt - moim zdaniem - jest świetny, porównywalny z graniem w #vr (ʘ‿ʘ)

Joystick (nowość w ofercie) i projektor są oczywiście do wypożyczenia w #lublin (dowóz i odbiór w cenie).
Jeśli - tak jak ja - bawiliście się dawniej w #symulatory takie jak F-22 ADF, F-117 Stealth Fighter czy Jane's USAF (na tym chyba latałem najwięcej), ale przestaliście z powodu braku odpowiedniego kontrolera lub posuchy w ofercie deweloperów, zachęcam do spróbowania! Najlepszy obecnie symulator lotnictwa bojowego - DCS: World - jest dostępny do pobrania za darmo, a wypożyczenie kontrolera na tydzień to wydatek rzędu 60 zł.

#dcs #lotnictwo #gry #granienapogodnej #quickplay
+17
Kosciany
#lotnictwo #samoloty #militaria

Porównanie japońskiego KX-03 do współczesnych maszyn
+9
ramzes8811
Postujcie najładniejsze, waszym zdaniem, samoloty II Wojny Światowej.
Ja zaczynam.

#lotnictwo #samoloty #iiwojnaswiatowa #2wojnaswiatowa #historia #technologia #wojsko #militaria #aircraftboners #glupiewykopowezabawy
+52
piotr-zbies
Jeśli ktoś się zastanawiał, jak wygląda samolot - #polak ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#samoloty #aircraftboners #lotnictwo #nosaczsundajski #heheszki #humorobrazkowy #militaria
+156
kotbehemoth
Przelot myśliwców F-15 nad zatoką Marina Bay w związku z uroczystościami 53. rocznicy powstania Singapuru.

#ciekawostki #singapur #lotnictwo
+6
shalisek
Zgadnijcie kto dzisiaj będzie grał w najlepszy symulator biznesu na świecie (albo bogactwa i biedy xD).

pokaż spoiler Ja (。◕‿‿◕。)

#airlinetycoon #gry #kiedystobylo #teamzielony #lotnictwo
+17
Armo11
#mapy #lotnictwo #wojsko #ciekawostki
Jakich myśliwców dany kraj ma najwięcej.
+5
Asarhaddon
Po co to spłaszczenie silnika u spodu? Dla wytworzenia dodatkowej siły nośnej?
#pytaniedoeksperta #lotnictwo
+18
raadaar
W końcu udało mi się złapać Mrije na wysokosci przelotowej nad Krakowem! Mrija czyli Antonow 225 - obecnie największy latający samolot na Świecie, pierwotnie zaprojektowany do transportu radzieckiego promu kosmicznego Buran. Wczoraj przelatywała na trasie Kijów-Lipsk. Niestety nie zostawiła za sobą smug kondensacyjnych, gorąca pogoda też nie pomogła w jakości zdjecia.
#aircraftboners #samoloty #lotnictwo #raadaarspotting #krakow
+372
pogop
Ale fajne zdjęcie żona wykonała (。◕‿‿◕。)

pokaż spoiler Pasażerski w tle


#fotografia #lotnictwo #aircraftboners
+6
beQuick
@beQuick: 98 lat temu, w trakcie obrony Warszawy załoga w składzie ppor. pil. Stefan Żochowski(ur. 08.01.1898 r.) i obserwator ppor. Stefan Jeznach (ur. 17.02.1901 r.) około godziny 16 wystartowała na samolocie typu Bristol "Fighter" z misją zbombardowania oddziałów wroga na północny - wschód od Warszawy. Pilot nie miał wcześniej styczności z nowym modelem płatowca. Chwilę po starcie samolot runął na ziemię z wysokości kilkunastu metrów. Pilot Stefan Żochowski zginał prawdopodobnie na miejscu, doszło również do wycieku i zapłonu paliwa. Ciężko ranny obserwator Stefan Jeznach pozostał w płonącym wraku, a o jego bohaterskiej postawie świadczą dwie poniższe relacje:

"(...) Kto żył, rzucił się ku płatowcowi, aby ratować rannego obserwatora, który nie stracił przytomności. Widząc biegnących mechaników, wołał, aby nie zbliżali się do płonącej maszyny, ostrzegając, że za chwilę nastąpi wybuch bomb. Świadomie poświęcił swe życie, poświęcił ostatnią nadzieję ratunku, aby innych nie narażać na niebezpieczeństwo. Wybuch wkrótce nastąpił. Ciało ppor. Jeznacha zostało rozerwane na kawałki. ..."

"... Gdy śpieszono z pomocą do płonącego samolotu, ranny wstrzymał biegnących krzykiem, ostrzegając, że lada chwila wybuchną znajdujące się w samolocie bomby. I rzeczywiście, chwilę potem nastąpiły wybuchy. Bohaterski lotnik-obserwator zginął najszlachetniejszą śmiercią, poświęcając świadomie życie dla ocalenia innych, choć - być może - zdążonoby go wyratować. ..."

W źródłach można spotkać się z dwiema możliwymi przyczynami katastrofy Bristola, według jednych samolot został nadmiernie obciążony bombami. Inne z kolei wskazują na brak doświadczenia pilota na tym typie płatowca. Bristol "Fighter" w opinii lotników uchodził za maszynę stabilną w locie i łatwą w pilotażu, jednak był to samolot znacznie bardziej zaawansowany technicznie niż większość pozostałych maszyn głównie produkcji niemieckiej. Był to pierwszy lot Stefana Żochowskiego na "Fighterze" i prawdopodobnie w obliczu zagrożenia ze strony nacierających wojsk bolszewickich nie zdążył odbyć stosownego przeszkolenia, m.in. mógł nie wiedzieć o przestawianym sterze wysokości.

Obaj lotnicy zostali pochowani w Warszawie, na cmentarzu wojskowym na Powązkach.

#100lecielotnictwawojskowego #historia #ciekawostki #lotnictwo #iirp #wojsko #wojskopolskie #lotnictwoiirp #piloci #katastrofa #warszawa
+7
beQuick
@beQuick: W dniu 6.08.1920 r. na lotnisku Lewandówka, za sterami Fokkera D VII zginął mjr pil. inż. Stefan Bastyr - jeden z pierwszych organizatorów polskiego lotnictwa, autor pierwszego lotu bojowego w historii Sił Powietrznych RP (wraz z obs. Januszem de Beaurain). Okoliczności katastrofy nie zostały do końca wyjaśnione. Najprawdopodobniej spowodowana była chorobą serca pilota. Pogrzeb odbył się 10.08.1920 r. na Cmentarzu Obrońców Lwowa.

Dnia 8.09.1922 pośmiertnie odznaczony został Orderem Virtuti Militari V klasy (nr 2930) za odwagę w boju oraz niezmordowaną pracę organizatora i wybitnego technika lotniczego. W trakcie swej służby wojskowej odznaczony został również: w armii austriackiej Krzyżem Żelaznym II klasy, w Wojsku Polskim czterokrotnie Krzyżem Walecznych, Krzyżem Niepodległości, Krzyżem Obrony Lwowa, Orderem Odrodzenia Polski, Polową Odznaką Pilota.

#100lecielotnictwawojskowego #historia #ciekawostki #lotnictwo #iirp #wojsko #wojskopolskie #lotnictwoiirp #piloci #katastrofa #lwow
+5
piotr-zbies
Ju-52, który rozbił się wczoraj w Szwajcarii, jest najstarszym samolotem w historii lotnictwa (pod względem wieku, nie roku produkcji), który padł ofiarą katastrofy lotniczej. W momencie rozbicia się miał 79 lat.

#samoloty #aircraftboners #lotnictwo #ciekawostki #militaria #militaryboners #iiwojnaswiatowa
+16
p10trek
Hej, czy ktoś wie co jest grane?
#lotnictwo #gdansk #epgd
Pokaż następne