Kil0x
Kiedy musisz przejechać na drugi koniec miasta ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#lotnictwo
+7
AmonGoeth
Jedno z najlepszych jakie widzialem kiedykolwiek.
SR-71 Blackbird.

urus.
#aircraftboners #samoloty #lotnictwo #militaria
+26
lebele
Jadę Cię przelecieć :D

#heheszki #lotnictwo #emigracja
+6
kowzan
Look at this moth er Fokker!

#heheszki #militaria #lotnictwo #wojsko
+125
AmonGoeth
Inżynier geodeta z Afryki stara się dostać do Europy.
On jeszcze nie wie jak działają zasady dynamiki, ale zaraz się dowie.

#fizyka #google #imigranci #czarnyhumor #lotnictwo
+494
beQuick
@beQuick: Model brytyjskiego myśliwca Royal Aircraft Factory SE 5A (Wingnut Wings) 1/32) w barwach 7 EM autorstwa dra hab. inż. Przemysława Litewki.

https://forum.ww1aircraftmodels.com/index.php?topic=8352.0

Samolot nr CWL 19.01* (RAF F9135) został odkupiony od firmy Handley Page i z dniem 15 lipca 1920 r. trafił do 7 Eskadry Myśliwskiej im. Tadeusza Kościuszki na prośbę jej dowódcy, Amerykanina Cedrica Faunt Le Roya (Fauntleroya). W tym samym dniu kpt. pil. Stefan Ciecierski wystartował na SE w celu przeprowadzenia zwiadu w okolicy Łucka. W rejonie wsi Kolonia Podhajce natrafił na bolszewicką kawalerię, którą zaatakował. W trakcie wymiany ognia polski myśliwiec został trafiony w silnik i rozbił się podczas przymusowego lądowania na terytorium zajętym przez bolszewików. Zestrzelony kpt. Ciecierski trafił do niewoli, a wrak samolotu został spalony.

* za A. Morgała.

W Polsce znajdowały się dwa samoloty SE 5A, które zostały przywiezione przez firmę Handley Page w grudniu 1919 r. Dnia 9 stycznia 1920 r. jedna z maszyn została zaprezentowana w Warszawie przed komisją lotniczą. Samolot został bardzo pozytywnie oceniony. SE 5A pilotowany przez ppor. Antoniego Mroczkowskiego wygrał zawody lotnicze, w których brały udział jeszcze Fokker D VII i Ansaldo Balilla. Po kolejnym locie pokazowym dnia 2 lutego 1920 r. w trakcie lądowania doszło do wypadku, w wyniku którego samolot został rozbity ale ranny ppor. Mroczkowski przeżył. Po tym wypadku komisja lotnicza postanowiła zakupić samoloty Bristol F2B "Fighter". W 1926 r. nad polską latały jeszcze dwa SE należące do Savage Skywriting Co.

Opis samolotów typu SE 5A oraz historia użycia w lotnictwie polskim:
http://bequickorbedead.com/article_detail/british-fighters-se-5a/

#skywriting #100lecielotnictwawojskowego #historia #ciekawostki #lotnictwo #iirp #wojsko #wojskopolskie #lotnictwoiirp
+6
konik_polanowy
W nawiązaniu do wpisu odnośnie Su-27. Ukraińskim pilotem był zastępca szefa lotnictwa Dowództwa Wojskowego "Wschód" pułkownik Iwan Petrenko. Miał za sobą loty bojowe nad Donbasem. Spora strata.

#ukraina #lotnictwo
+11
beQuick
@beQuick: W dniu 16.10.1901 r. w Pittsburgu w Pennsylvanii urodził się jeden z najbardziej zapomnianych lotników wojny polsko-bolszewickiej - Peter P. Tolusciak (Piotr Tołuściak) - Amerykanin polskiego pochodzenia, sierż. pil. WP.

Po ukończeniu gimnazjum wstąpił w wieku 15 lat do szkoły średniej przy Uniwersytecie Duquesne ( Duquesne University Prep School). Gdy tylko „dowiedział się z dzienników oraz entuzjastycznego podniesienia Polaków amerykańskich o powstaniu zamiłowanej Ojczyzny-Rzeczypospolitej Polskiej”, po ukończeniu 16 roku życia otrzymał od rodziców zgodę na wstąpienie do Błękitnej Armii gen. Hallera, do której rekrutację przeprowadzano w Pittsburgu (oficjalna data wstąpieniu do Wojsk Polskich to 6.11.1917 r.). Po kilku miesiącach ćwiczeń w Niagara-on-the-Lake w Kanadzie przybył do Francji, gdzie po ukończeniu szkolenia został przydzielony do artylerii. Po zakończeniu I Wojny Światowej odmówił wyjazdu do USA i zdecydował o wstąpieniu do Wojska Polskiego. W lutym 1919 r. został skierowany do szkoły lotniczej w Istres (Ecole d'aviation d'Istres), a następnie kontynuował w szkole pilotażu lotniczego w Avord (École militaire d'aviation d'Avord). Po ukończeniu kursów, w listopadzie 1919 r. przybył do Polski, gdzie swoje umiejętności pilota przekazywał innym adeptom lotnictwa. W lutym 1920 r. został przydzielony do 16 Eskadry Wywiadowczej stacjonującej w Krakowie. W marcu 1920 r., gdy dowódca 16 EW kpt. pil. Franciszek Rudnicki otrzymał rozkaz zwolnienia amerykańskich żołnierzy, pil. sierż. Tołuściak poprosił o zgodę na pozostanie w formacji, prośbę są motywując następującymi słowami: „nie mogę jechać do domu w tem moment, gdy Ojczyźnie grozi niebezpieczeństwo, przyjechałem dla obrony Ojczyzny, swe zadanie i polecenie mych rodziców wykonam”, (tymczasem dwóch pozostałych amerykańskich ochotników Pachulski i Zbibowski /imiona nieznane/ powróciło do USA). Prośba sierż. Tołuściaka została wysłana do ówczesnego Szefa Lotnictwa i zatwierdzona, dzięki czemu mógł nadal pozostać w eskadrze. W dn. 11.04.1920 r. została ona skierowana w okolice Kijowa, gdzie w dn. 16.04.1920 r. rozlokowała się na lotnisku z Starokonstantynowie. 19.04 1920 r. W okresie od 19.04 do 10.06.1920 r. sierż. Tołuściak wykonał 14 wzlotów, w tym loty bojowe, łącznikowe, wywiadowcze wraz z wykonywaniem fotografii lotniczych:

- 19.04.1920 r. - sierż. Tołuściak wraz z ppor. Lucjuszem Moszczeńskim przeprowadzili pierwszy lot bojowy wspierając 13 Dywizję Piechoty na trasie Berdyczów-Koziatyń-Janów,
- 25.04.1920 r. - sierż. Tołuściak i ppor. Lucjusz Moszczeński; lot bojowy, pościg i bombardowanie oddziałów nieprzyjacielskich na lewym skrzydle odcinka frontu 13 DP; przeprowadził ostrzał z k.m. bolszewickiej kawalerii,
- 25.04.1920 r. - pościg i bombardowanie odstępującego nieprzyjaciela na liniach kolejowych Janów-Pawłówko-Koziatyn,
- 27.04.1920 – sierż. Tołuściak i obs. ppor. Stanisław Rudnicki; lot bojowy i pościg nieprzyjaciela na linii kolejowej Koziatyn-Fastów i ostrzał bolszewickiej jazdy z k.m., obserwacja linii kolejowej Berdyczów-Koziatyn,
- 29.04.1920 – lot łącznikowo-operacyjny z rozkazu Sztabu 13 DP i nawiązanie łączności ze Sztabem w nowym m.p.,
- 02.05.1920 r. – lot łącznikowy z rozkazu Sztabu 13 DP Holendry-Kremeńczuki,
- 09.05.1920 r. – lot łącznikowo-operacyjny z rozk. sztabu 13 DP –Mucharyniec,
- 30.05.1920 r. – sierż. pil. Tołuściak i obs. por. pil. Władysław Gliński; lot bojowy wywiad na północ od Kijowa i zbadanie przeprawy bolszewickiej przez Dniepr,
- 31.05.1920 r. – sierż. Tołuściak i obs. ppor. Stanisław Rudnicki; lot bojowy – odszukanie baterii nieprzyjacielskich w okolicach Boryspola, bombardowanie i fotografowanie,
- 31.05.1920 r. – sierż. Tołuściak i obs. ppor. Stanisław Rudnicki; lot bojowy, korygowanie polskiej artylerii koło Boryspola, bombardowanie i ostrzał z k.m. taborów bolszewickich, płatowiec otrzymał 2 postrzały z k.m.,
- 02.06.1920 r. – sierż. Tołuściak i pchor. Ciechoński; lot bojowy w celu odszukania polskiej piechoty maszerującej z Witaszowa w kier. Boryspola i atak na siły nieprzyjacielskie. Zbombardowano pociąg pancerny koło Boryspola - jedna z bomb trafiła w środowy wagon i rozbiła pociąg na dwie części. Druga bomba wybuchła przez lokomotywą skutecznie ją unieruchamiając. 2 bomby spadły na tory, 2 na stację kolejową. Następnie załoga samolotu zaczęła ostrzał z 3 k.m. (1 pilota, 2 obserwatora) - 1200 strzałów. Na drodze przecinającej linie kolejową na północny-zachód od Boryspola zauważono 3 wagony pancerne, których jednak nie zaatakowano z powodu braku bomb i amunicji – meldunek sytuacyjny zrzucono sztabowi w Darnicy. Samolot wrócił z 5 postrzałami,
- 05.06.1920 r. – lot bojowy, bombardowanie statków pancernych na Dnieprze na północ od Kijowa,
- 09.06.1920 r. – sierż. Tołuściak i ppor. Lucjusz Moszczeński; lot wywiadowczy wzdłuż szosy Kijów-Żytomierz,
- 10.06.1920 r. – sierż. Tołuściak i podchor. Ciechoński; lot bojowy, wywiad i bombardowanie nieprzyjaciela na linii Boryspol-Okuninowo-Gornostajpol-Irpień, bombardowanie wrogich statków pancernych u ujścia Desny i Irpienia do Dniepru oraz powyżej przeprawy na Dnieprze.*

[...] Po powrocie do USA Sierż. Tołuściak zaciągnął się z dniem 6.04.1922 r. do Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych (Marine Corps) w Parris Island w Południowej Karolinie. W czerwcu tegoż roku, po odbyciu podstawowego przeszkolenia, został przeniesiony do bazy wojskowej Marines w Quantico (Marine Barracks Quantico), gdzie dostał przydział w Batalionie Medycznym.
W połowie września 1923 r. (jako mechanik lotniczy) wraz z ppor. Horace D. Palmerem, por. Fordem O. Rogersem, sierż. Benjaminem F. Belcherem rozpoczął w tamtym czasie najdłuższy lot w historii amerykańskiego lotnictwa (drugi na świecie) z Santo Domingo City do San Francisco i z powrotem (10,953 mile). Lot, odbyty na samolotach DH-4B, ukończyli z sukcesem w dn. 09.12.1923 roku. [...]

[...] Brał udział w niemal 40 operacjach lotniczych na terenie Polski, w powietrzu spędził ponad 208 godzin. Był jedynym żołnierzem Marines przedstawionym dwukrotnie do odznaczenia polskim Orderem Virtuti Militari. W chwili śmierci sierż. Tołuściak miał zaledwie 24 lata.
Wszystkich zainteresowanych odsyłamy do pełnej wersji biogramu: http://bequickorbedead.com/article_detail/virtuti_militari-americans-tolusciak-piotr-peter-p-tolusciak-pil-sierz/

* Opisy czynów pochodzą z pochodzi z wniosku o odznaczenie Orderem VM złożonego przez dowódcę 16 Eskadry Lotniczej (byłej 39 Breguetów) kpt. pil. Jerzy Rudlickiego w dn. 11.07.1920 r.

#100lecielotnictwawojskowego #historia #ciekawostki #lotnictwo #iirp #wojsko #wojskopolskie #lotnictwoiirp #rocznicanadzisiaj #usa #marines #katastrofa
+6
Moris299
Nowy największy samolot świata - "Stratolaunch".
Posiada dwa potężne kadłuby, sześć silników PW4000 oraz rozpiętość sięgającą aż 117,3 metra.

Samolot ma służyć jako platforma startowa dla rakiet kosmicznych, które będą rakietami wielokrotnego użytku.
Głównym założycielem Stratolaunch Systems jest Paul Allen ( #paulallen ) , który niestety wczoraj zmarł.
W projekt zaangażowani są także Burt Rutan oraz #elon #musk #elonmusk #spacex .

Samolot ma odbyć swój pierwszy lot w nadchodzących miesiącach.

Źródło zdjęcia:
https://www.jetphotos.com/photo/9094084

#lotnictwo #fotografia #kosmos #astronautyka #kosmosboners #samoloty #stratolaunch
+11
konik_polanowy
Podczas ćwiczeń "Clear Sky 2018" spadł ukraiński Su-27UB. Piloci - Ukrainiec i Amerykanin (z Gwardii Narodowej) nie żyją

#samoloty #lotnictwo
+6
daeun
Strasznie wczoraj zachlałem, piłem whisky do 5 rano. Trochę się przespałem, ale musiałem wstać rano bo mam obowiązki. Niektórzy mówią że nie można chlać przed dłuższą podróżą, można, tylko trzeba mieć prywatnego pilota i awionetkę.

#oswiadczenie #bmw #carboners #samochody #motoryzacja #lotnictwo #m3
+11
Baron_Al_von_PuciPusia
Huragan uderzył w amerykańską bazę lotniczą Tyndall niszcząc także F-22 [ENG] <<< znalezisko
Każdy budynek na terenie bazy został uszkodzony, a wiele z nich uległo zniszczeniu. Przynajmniej kilka z samolotów 5. generacji F-22 uległo uszkodzeniom w tym przynajmniej jeden z nich może zostać spisany ze stanu. Pojawiają się pytania - dlaczego wszystkich nie ewakuowano? Odpowiedź w materiale.

W powiązanych efekty huraganu, zniszczenia bazy dobrze udokumentowane na filmie nakręconym z pokładu śmigłowca oraz na zdjęciach satelitarnych.

Co ciekawe w tym czasie doszło do awaryjnego lądowania F-22 na Alasce i jego wyjechania poza pas.

http://www.konflikty.pl/aktualnosci/wiadomosci/wypadek-f-22-na-alasce/

Zdjęcie za:
https://twitter.com/swilson88/status/1050581899171848192

#swiat #lotnictwo #wojsko #usa #huragan #ciekawostki
+5
Szkodzi
#aircraftboners #lotnictwo #wojsko #ciekawostki #heheszki

Prawdziwy był ten TIGER Meet ;) Ogromnie dali radę chłopaki z Czech!
+5
Artiii
Co tu się odpierdala #warszawa #okecie #lotnictwo +6
byferdo
Właśnie wypadli poza kraniec świata ( ͡° ʖ̯ ͡°)
#flightradar24 #lotnictwo #ciekawostki #samoloty
+16
Velsey
Ktoś coś wie na ten temat?

Sq 7700

#lotnictwo #flightradar24 #samoloty
+8
maciejmargas
Dzisiaj 9. Noc w Instytucie Lotnictwa, gorąco zapraszam na wystawę zdjęć Warszawy oraz przedpremierowo także zdjęć Polski z lotu ptaka :)

#tworczoscwlasna #fotografia #lotnictwo
+8
Ranger
Wiecie może co się stało z tym typkiem co pracował na lotnisku w UK, ten od afery rurkowej? Nie wyjechał czasami do Belgii? ( ͡° ͜ʖ ͡°) #heheszki #ciekawostki #belgia #lotnictwo #samoloty +12
beQuick
@beQuick: 75 lat temu w obozie zagłady w Oświęcimiu zostały rozstrzelane 54 osoby w tym 28 członków obozowego Związku Organizacji Wojskowej. Wśród zamordowanych byli m.in. płk pil. Teofil Dziama oraz ppłk pil. Juliusz Gilewicz. Egzekucję wykonali Friedrich Stiewitz oraz Wilhelm Claussen.

Teofil Bogumił Dziama urodził się 5.01.1895 r. w Zalesiu. W czasie I Wojny Światowej walczył w Legionach Polskich, do których wstąpił na ochotnika w sierpniu 1914 r. Od dnia 5.05.1915 r. był dowódcą plutonu, a od 30.08.1917 pełnił funkcję dowódcy kompanii 2 Pułku Piechoty. Od połowy września 1917 r. do 4.11.1918 r. służył w austriackim 40 Pułku Piechoty, następnie trafił do włoskiej niewoli.

W dniu 24.12.1918 r. wstąpił do Armii Polskiej we Włoszech, następnie dnia 10.03 1919 r. wyjechał do Francji gdzie został dowódcą kompanii w 2 Pułku Strzelców. Od 10.05.1919 r. rozpoczął szkolenie lotnicze w Niższej Szkole Pilotażu w Istres, a od 6.09 tegoż roku w Wyższej Szkole Pilotażu w Avord. Po powrocie do Polski został przydzielony do 582 Eskadry Salmsonów. Od 10.06.1920 r. przeniesiony został do 17 EL w Warszawie. Z dniem 1.04.1920 r. został zatwierdzony w stopniu kapitana (Dekret Naczelnego Wodza L. 2299 z dnia 9.09.1920 r.). W sierpniu 1920, w czasie bitwy warszawskiej, przydzielony został do 16 EW. Na początku września eskadra przelokowana została na lotnisko koło Białegostoku i podporządkowana dowódcy 2 Armii. W dniu 19.09.1920 r. odbył prawie 4 godzinny lot z lotniska Barszczówka do Lidy. W trakcie tego lotu zaatakował tabory bolszewickie wjeżdżające do miasta, wykonał również cenne fotografie przeciwnika. W drodze powrotnej zaatakował pociąg z transportem żołnierzy. Dnia 16.09.1920 r. pod silnym ostrzałem nieprzyjaciela wykonał zwiad fotograficzny mostów na Niemnie. Na szczególne uznanie zasługują dwa loty z dnia 25.09 tegoż roku. Pierwszy, pomimo niesprzyjających warunków atmosferycznych zaatakował bolszewików w Grodnie. W trakcie drugiego z lotów zrzucił 6 bomb i wystrzelił 700 naboi siejąc popłoch we wrogich szeregach. W dniu następnym w okolicy Skidla atakował wroga pod silnym ostrzałem z ziemi, lot trwał około 3,5 h. W dniu 1.10.1920 r., podczas bombardowania przeciwnika we wsi Horeliszka, samolot pil. Dziamy zaatakowany został przez 3 maszyny bolszewickie. Zaciekle broniąca się załoga polska zmusiła do lądowania jedną z maszyn bolszewickich, reszta musiała odstąpić od ataku. Polski samolot otrzymał 6 postrzałów, załoga wystrzeliła prawie cały zapas amunicji (około 900 sztuk) i wróciła na lotnisko dopiero po wykonaniu pierwotnie powierzonego zadania. Kilka dni później skutecznie zbombardował i ostrzelał z k.m. pociąg pancerny nieprzyjaciela W dniu 5.11.1920 r. przeprowadził nalot na kowieńskie lotnisko Poniemunie.

Za wybitne zasługi w czasie wojny polsko-bolszewickiej odznaczony został m.in.: Krzyżem Srebrnym Orderu Wojennego Virtuti Militari nr 8119, dwukrotnie Krzyżem Walecznych, Polową Odznaką Pilota nr 16, Krzyżem Zasługi Wojsk Litwy Środkowej oraz francuską, czechosłowacką i włoską odznaką pilota.

Juliusz Gilewicz urodził się 1.11.1890 r. w Białopolu w powiecie berdyczowskim na Ukrainie. W styczniu 1915 r., został powołany do służby w wojsku rosyjskim i skierowany do szkoły pilotów w Gatczynie. Po jej ukończeniu przydzielony został do 3 eskadry, z którą wyruszył na front. We wrześniu 1917 r. wstąpił do oddziału lotniczego I Korpusu Wschodniego gen. Dowbora-Muśnickiego.

W październiku 1919 r. wstąpił do Wojska Polskiego, do 6 EL gdzie został szefem pilotów. Od stycznia 1920 r. do 21.04.1921 r. był dowódcą 5 EL. Dekretem Naczelnego Wodza Wojsk Polskich L. 2164 z dnia 4.06.1920 r. zatwierdzony warunkowo w stopniu podporucznika wojsk lotniczych. Rozkazem Ministra Spraw Wojskowych L.1149 przydzielony został do 5 EL. Dekretem Naczelnego Wodza L. 3415 z dnia 06.12.1921 r. nadano mu stopień kapitana.

W akcji lotniczej pod Wapniarką 3, 4 i 7 czerwca 1920 r. przyczynił się do unieruchomienia nieprzyjacielskich pociągów pancernych, poprzez celne zbombardowanie torów. Brał udział w walkach przeciw kawalerii Budionnego. W akcji pod Żmerynką i Barem odpierał ataki bolszewickich pociągów pancernych. Dnia 11.07.1920 r. odnalazł odciętą 12 Dywizję Piechoty, zrzucił rozkazy od Dowództwa Armii, jednocześnie poinformował odcięty oddział o ruchach wrogich wojsk. Dnia 21.06.1920 r. zaatakował z niskiego pułapu pociągi pancerne przeprawiające się przez rzekę Zbrucz w miejscowości Wołoczyska. W efekcie jego ataków jeden z pociągów został uszkodzony.

Ppłk pil. Juliusz Gilewicz odznaczony został m.in. Srebrnym Krzyżem Orderu Wojennego Virtuti Militari nr 8115, Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Walecznych, Medalem Pamiątkowym za Wojnę 1918-1921 oraz Polową Odznaką Pilota nr 20. Uhonorowany został także francuską, rumuńską oraz czechosłowacką odznaką pilota.

Wilhelm Claussen zmarł 6 grudnia 1948 r. w Krakowie w trakcie postępowania przygotowawczego procesu o zbrodnie wojenne. Niestety nie znam dalszych losów drugiego z zabójców.

#100lecielotnictwawojskowego #historia #ciekawostki #lotnictwo #iirp #wojsko #wojskopolskie #lotnictwoiirp #iiwojnaswiatowa #oswiecim #auschwitz
+9
legitny_kocur
#lotnictwo #pracbaza #jesien #zdjecia #warszawa Dzisiaj z auta bo trochę zimno, od dzisiaj każdy dzień zaczyna się od mgły i podwójnej kawy +15
legitny_kocur
#warszawa #lotnictwo #jesien Przyszła złota, polska. I dobrze. I fajnie. +9
legitny_kocur
#chad #samoloty #lotnictwo Mircy, mówcie co chcecie, ale tomcat to prawdziwy GIGACHAD lotnictwa, każda seksi Cessna by za nim poleciała ( ͡º ͜ʖ͡º) Jakie macie spostrzeżenia? Może swoje typy? +9
beQuick
@beQuick: 95 lat temu, w katastrofie wodnosamolotu Nieuport Macchi M.9 w Zatoce Puckiej śmierć ponieśli kpt. obs. Wiktor Karczewski oraz por. pil. Ludwik Patalas.

Ofiary katastrofy lotniczej w Pucku:
**kpt. obs. Wiktor Karczewski**

Urodzony 11.11.1895 r. w Chełmcach, syn Adama i Salomei. Ukończył gimnazjum w Inowrocławiu oraz szkołę rolniczą w Szamotułach. Dnia 16.06.1915 r. powołany został do służby w wojsku niemieckim i przydzielony do 2 Pułku Saperów w Szczecinie. Na przełomie lat 1917 i 1918 ukończył szkoły obserwatorów lotniczych w Hable, Toruniu, Alt–Anz oraz Asch.

Po zakończeniu I Wojny Światowej powrócił do Polski. W dniu 5.01.1919 r. wstąpił do Wojska Polskiego. Przez pierwszy miesiąc służył w piechocie, następnie został przeniesiony do lotnictwa i 17.02.1919 r. przydzielony do 1 EWlkp. W marcu wraz z eskadrą wyruszył do walki w rejon Małopolski Wschodniej. Następnie przez kilka tygodni brał udział w walkach na terenie Wielkopolski, a od lipca 1919 r. wraz z eskadrą uczestniczył w akcjach bojowych na Froncie Litewsko-Białoruskim. Za brawurowe i śmiałe loty bojowe wykonane w tym okresie otrzymał, wraz ze swym pilotem plut. Krzywikiem, pochwałę z 22.09.1919 r. (rozkaz 1 Dywizji Strzelców Wielkopolskich)*. Dnia 27.09.1919 r., podczas bombardowania mostu kolejowego na rzece Oli pod Turkowoją, wraz z plut. pil. Krzywikiem został zestrzelony i przymusowo lądował na terenie opanowanym przez przeciwnika. Po wymontowaniu karabinu obserwatora, ostrzeliwując się przed ścigającym go nieprzyjacielem, zdołał dotrzeć do polskich oddziałów. Zorganizował tam patrol, który wyruszył w celu odzyskania samolotu, niestety ten już był zniszczony. Udało się jedynie wymontować silnik oraz zbiornik i przetransportować go na stroną polską. Dnia 15.12.1919 r. został po raz drugi zestrzelony i znów zmuszony do lądowania na terenie wroga. W odległości 20 km od Żłobina. Udało mu się uniknąć niewoli i ponownie przedrzeć do polskich pozycji. W trakcie powrotu odmroził sobie palce u nóg, które musiały zostać amputowane. Obs. Karczewski wsławił się w brawurowych akcjach wymierzonych przeciwko oddziałom nieprzyjacielskim, bombardował i ostrzeliwał tabory, baterie, kolumny oraz infrastrukturę bolszewicką. Ponadto w trakcie lotów wykonywał fotografie lotnicze.

Za odwagę i oddanie w walce z bolszewikami został odznaczony m.in. Srebrnym Krzyżem Orderu Virtuti Militari nr 3020, Krzyżem Walecznych oraz Polową Odznaką Obserwatora.

* treść pochwały dostępne jest w biogramie na naszej stronie www.

**por. pil. Ludwik Patalas**

Urodzony 4.08.1897 r. w Gnieźnie, syn Teofila i Katarzyny ze Szczuraszków. W dniu 7.11.1916 r. powołany został do wojska niemieckiego, do dnia 6.11.1917 r. walczył na Froncie Zachodnim w 86 Pułku Fizylierów. Od 12.11.1917 r. szkolił się w Szkole Lotniczej w Grudziądzu, następnie w Szkole Artyleryjskiej w Elblągu oraz Bydgoszczy. Jako pilot walczył na Froncie Zachodnim od 2.10.1918 r. Ze służby w wojsku niemieckim zwolniony został 13.01.1919 r.

Ludwik Patalas do Wojska Polskiego wstąpił 25.06.1919 r., otrzymał przydział do Stacji Lotniczej w Ławicy. Od dnia 13.12.1919 r. służył w 1 Grupie Lotniczej w Wilnie, następnie od 19.01.1920 r. w 2 EWlkp. (późniejszej 13 EM). Brał udział w walkach na Froncie Litewsko– Białoruskim oraz w bitwie warszawskiej. W okresie od 15–19.08.1920 r. wspierał swymi śmiałymi atakami polskie oddziały w trakcie walk o Radzymin, Nasielsk, Pułtusk, Ciechanów i Płock. Z pułapu zaledwie kilkudziesięciu metrów ostrzeliwał ogniem karabinów maszynowych oddziały wrogiej artylerii, piechoty i kawalerii, siejąc zamęt i popłoch w ich szeregach. W znacznym stopniu przyczynił się do zdobycia powyższych miejscowości. Prawie przy każdym powrocie na lotnisko jego maszyna była uszkodzona od kul sowieckich. W dniu 19.08.1920 r. w trakcie jednego z lotów nad Płockiem, jego samolot został trafiony w chłodnicę, pilot nie zauważywszy tego w dalszym ciągu ostrzeliwał przeciwnika. Gdy skończyła się woda w chłodnicy i silnik zaczął szwankować pilot nie tracąc zimnej krwi skierował płatowiec w kierunku polskich oddziałów. Udało mu się szczęśliwie wylądować na lewym brzegu Wisły niedaleko Płocka.

Za wybitne czyny bojowe na froncie został odznaczony m.in. Srebrnym Krzyżem Orderu Wojennego Virtuti Militari nr 8073, dwukrotnie Krzyżem Walecznych, włoską odznaką pilota oraz pośmiertnie Polową Odznaką Pilota.

#100lecielotnictwawojskowego #historia #ciekawostki #lotnictwo #iirp #wojsko #wojskopolskie #lotnictwoiirp #katastrofa #puck #warszawa #mdlot #bitwawarszawska #plock
+5
piotr-zbies
Koszmar się ziścił.

Wice-MON Skurkiewicz podał na ostatnim SKON, że najbliższe 4 egzemplarze M-346 Bielika, jak i kolejne w przyszłości będą zamawiane w wersji szkolno-bojowej.

#wojskopolskie #wojsko #militaria #militaryboners #samoloty #aircraftboners #lotnictwo
+14
Baron_Al_von_PuciPusia
15 października PPL oficjalnie przejmie lotnisko w Radomiu <<< znalezisko
PPL przejmie niedziałające lotnisko celem wybudowania go na nowo. Pójdą na to setki milionów złotych. Pozostaje tylko wierzyć, że dobrze wydanych, bo zapowiedzi inwestycji w Radomiu nie wywołały na razie euforii wśród przewoźników. Do latania z Sadkowa nie pali się nawet LOT.

(...) Do Sadkowa trzeba będzie jeszcze dojechać. (...) A o kłopotach z dojazdem już pisaliśmy – najważniejsze dla inwestycji połączenie kolejowe z Warszawą. Prace nad nią trwają już od siedemnastu lat. Wedle zapowiedzi wszystko ma być gotowe w 2021 roku, to rok po planowanym oddaniu lotniska. A i ten termin stoi pod znakiem zapytania. Cała branża budowlana jest w kryzysie, a kolei odczuwa to jeszcze mocniej od dróg, które są objęte specustawą.

#polska #lotnictwo #transport #radom #ekonomia
+8
luxpl
Prezent od żony i córek: przelot szybowcem. Kolejne marzenie spełnione!!! Adrenalina 100% i te widoki... (w komentarzach)
#czujedobrzeczlowiek #krajobraz #lotnictwo
+40
krzysssi33k
Aj jaj jaj, brakuje 6 tysięcy mil do statusu srebrnej karty ( ͡° ͜ʖ ͡°) miles and more
Do końca roku jeszcze 3 miesiące, może się uda.
#podroze #lotnictwo
+1
Ikkos
Jakiś czas pracowałem na swój sukces #podrozujzwykopem #podroze #lotnictwo +113
Kosciany
#heheszki #lotnictwo

Piloci dzielą miedzy sobą zarekwirowane słodycze ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+5
adamus156
#aircraftboners #samoloty #lotnictwo #epwr #an124
AN-124 leci do Wrocławia. Będzie około 12:00. Warto zadrzeć głowę do góry ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+4
zartysieskonczyly
F-35Bs na pokładzie HMS Queen Elizabeth ( ͡º ͜ʖ͡º)

pokaż spoiler https://www.flickr.com/photos/lockheedmartin/44145823215/in/album-72157698760927062/


#aircraftboners #samoloty #lotnictwo #wojsko
+54
Moris299
W piątek ostatni lot MD-11 z #epwa
od 9 października będzie latać w zamian B-747-400 ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#lotnictwo #warszawa #planespotting
+14
darosoldier
https://www.wykop.pl/link/4562703/edmund-graves-amerykanski-lotnik-ktory-zginal-w-polskim-wojsku/
Odwiedzając Cmentarz Obrońców Lwowa zwany Cmentarzem Orląt Lwowskich jednym z pomników, które rzucają się w oczy jest pomnik amerykańskich lotników. Faktycznie, Amerykanie pomagali w działaniach we Lwowie oblężonym przez ukraińskie siły, a później mieli swój wkład w wojnie z bolszewikami.
#mikroreklama #historia #ciekawostkihistoryczne #usa #wojsko #lotnictwo #lwow
+7
polejboniewyrobie
Kolega pyta, czy znacie jakis sprawdzony sposob na zabranie ze soba niewielkiej ilosci mj? Powiedzmy 5g, podroz samolotem.
#narkotykizawszespoko #podroze #podrozujzwykopem #samoloty #lotnictwo
+8
ff_91
Poniższe zdjęcie przedstawia mapę połączeń z gazetki pokładowej japońskich linii lotniczych ANA. Klasycznie - każde linie prezentują taki schemat. Uwagę przykuwa jednak fragment ukazany osobno w lewym górnym rogu (i powiększony przeze mnie w prawym dolnym). Na tych wyspach nie ma przecież ani jednego połączenia!

Nie ma i być nie może, bo ten fragment nie należy do Japonii. To Wyspy Kurylskie, już od XVIII wieku będące przedmiotem sporu pomiędzy Japonią i Rosją. Ostatecznie po II wojnie światowej wyspy zajęli Rosjanie - od tej pory w stosunkach obu państw regularnie pojawiają się napięcia dotyczące ewentualnego zwrotu części spornego terytorium.

Największy japoński przewoźnik na siłę umieszcza mapę Wysp Kurylskich, żeby powiedzieć "wcale się z nimi nie pożegnaliśmy". W geopolityce takie tendencje określa się mianem narodowego bólu fantomowego.

Co z kolei odnosi się do medycyny. Ból fantomowy to dolegliwość odczuwana w miejscu amputowanej kończyny. Straciliśmy rękę, ale ona ciągle nas "boli"; podobnie jak Wyspy Kurylskie "bolą" Japończyków, Krym - Ukraińców, a Lwów czy Wilno - Polaków.

#mapy #mapporn #kartografiaekstremalna #swiat #japonia #rosja #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #gruparatowaniapoziomu #podroze #podrozujzwykopem #lotnictwo #geopolityka
+46
kotbehemoth
Dreamlinera POPIERDOLIŁO

A tak na serio to takie kolory były tylko przy ładowaniu (choć może i przy starcie też, ale kimałem więc nie wiem). Ogólnie podczas lotu oświetlenie zmieniało kolory. W sumie bardzo fajnie to zrobione.
Ktoś wie czy tak w każdym dreamlinerze jest? Bo to był mój drugi lot, a pierwszy przespałem.

#dreamliner #lotnictwo #ciekawostki
+2
CanisLupusLupus
Baron był uprzejmy wrzucić mój artykuł: Boeing i Saab triumfują w programie T-X. Więc też pozwolę sobie trochę go podpromować. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#lotnictwo #wojsko #usaf #aircraftboners #mikroreklama #mojtekst
+9
Baron_Al_von_PuciPusia
Boeing i Saab triumfują w programie T-X <<< znalezisko
Wojska lotnicze Stanów Zjednoczonych ogłosiły od dawna oczekiwaną decyzję o wyborze następcy samolotów szkolno-treningowych T-38 Talon. Zwycięzcą wartego 9,2 miliarda dolarów przetargu zostało konsorcjum Boeinga i Saaba, proponujące zupełnie nową konstrukcję opracowaną z myślą o programie T-X, która okazała się lepsza od wersji rozwojowych znanych już samolotów M-346 Master i T-50 Golden Eagle.

US Air Force zamierza kupić co najmniej 351 samolotów. Liczba ta może jednak się zwiększyć w kolejnych latach nawet do 475 egzemplarzy. Do tego dochodzi co najmniej czterdzieści sześć symulatorów. Samoloty osiągną wstępną gotowość operacyjną w roku 2024, a pełną – dziesięć lat później. Ich pierwszą bazą ma być Joint Base San Antonio-Randolph w Teksasie.

#zainteresowania #usa #usaf #lotnictwo #wojsko #aircraftboners
+7
CanisLupusLupus
Wczoraj pisałem, że the future is now, dziś się okazało, że owa future nie rysuje się wyłącznie w różowych barwach.

W USA po raz pierwszy w historii rozbił się F-35.

#lotnictwo #wojsko #samoloty #mikroreklama
+12
Pokaż następne